Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ برابر با  ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶  برابر با ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷
آمار 239

 

 

ایران در آئینه آمار(۲۳۹)

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ برابر با ۹ دسامبر ۲۰۱۷

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

مقام وزارت بهداشت ایران:

تا کنون ۱۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به اچ‌آی‌وی درگذشته‌اند

 

وضع اقتصادی ایرانیان در دهه اخیر ۱۵ درصد بدتر شده است

 

بر اساس آمارهای بانک جهانی ،گرانی در ایران چند برابر دنیاست

 

سالانه ٢هزار نفر به آمار مبتلایان به ایدز اضافه می شود

 

مرگ ۱۰ درصد ایرانی‌ها بر اثر آلودگی هوا

 

رشد ۱۰ برابری ایدز در میان زنان

 

بیش از نیمی از مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی در ایران زیر ۳۵ سال سن دارند

 

۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند/ وجود ۱۹ میلیون نفر بَد مسکن در کشور

 

روزانه ۳۳۰۰ کانتینر کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود

 

رشد نرخ اجاره بها همراه با نرخ تورم

 

 

 

۱۸آذر : مقام وزارت بهداشت ایران: تا کنون ۱۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به اچ‌آی‌وی درگذشته‌اند

 

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران گفت: "تاکنون ۱۰ هزار نفر در کشور بر اثر عفونت اچ‌آی‌وی جان خود را از دست داده اند و امروزه بیش از ۳۶ هزار نفر شناسایی شده‌اند که مبتلا به ایدز هستند."

 

دکتر گویا با ذکر اینکه ۶۵ درصد افرادی که مبتلا به این ویروس شده‌اند، از طریق اعتیاد و تزریق بوده، افزود: "با برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد و درمان اعتیاد در سراسر کشور، میزان مبتلایان از طریق اعتیاد کاهش یافته و [در میان مبتلایان جدید] در حدود ۳۰ درصد شده است."

 

پروین افسر کازرونی، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، هفته پیش اعلام کرده بود که در شش ماهه نخست سال جاری، ۴۷ درصد موارد جدید ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در ایران از راه رابطه جنسی بوده است.

 

۱۸ آذر : وضع اقتصادی ایرانیان در دهه اخیر ۱۵ درصد بدتر شده است

 

بررسی‌های بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد که بودجه متوسط خانوارهای ایرانی بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ روندی نزولی داشته و حدود ۱۵ درصد پایین آمده است.

 

در این مدت به طور متوسط سهم هزینه مسکن از بودجه خانوار بالا رفته و سهم هزینه خوراک پایین آمده است.

 

بودجه خانوار مجموع ارزش همه کالاها و خدماتی است که یک خانوار مصرف می‌کند و یکی از بهترین مقیاس‌ها برای سنجش رفاه خانواده است.

 

بنا بر آمار بانک مرکزی ایران متوسط بودجه خانوارهای شهری به نرخ ثابت (با لحاظ کردن تورم) بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ روندی صعودی داشت؛ یعنی به طور متوسط هر خانوار ایرانی هر سال نسبت به سال قبل کالاها و خدمات بیشتری مصرف می‌کرد، اما از سال ۱۳۸۶ به بعد این نسبت رو به کاهش گذاشت.

 

اگر سطح قیمت‌ها در همه سال‌ها را مشابه سطح قیمت‌ها در سال ۱۳۹۵ در نظر بگیریم، هر خانوار ایرانی در سال ۱۳۸۶ به طور متوسط ماهانه ۳ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان کالا و خدمات مصرف می‌کرد، که در سال ۱۳۹۵ به ۳ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان کاهش یافت.

 

افت ۱۵ درصدی در شرایط اقتصادی ایرانیان از سال ۱۳۸۶ به بعد در حالی اتفاق افتاد که از سال ۱۳۷۶ تا آن موقع، متوسط بودجه خانوار ۴۳ درصد رشد کرده بود.

 

سال ۱۳۸۶، نقطه آغاز سقوط رفاه خانوارهای ایرانی در دو دهه اخیر، سالی بود که در ماه‌های فروردین و اسفند آن شورای امنیت سازمان ملل با تصویب دو قطعنامه مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرد. در این سال بود که علی لاریجانی از مقام خود به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کنار رفت و سعید جلیلی جانشین او شد.

 

سهمیه‌بندی بنزین، که با ناآرامی‌هایی همراه بود، از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. در همین سال محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (برنامه و بودجه سابق) را منحل کرد.

 

نرخ تورم در سال ۱۳۸۶ با جهشی چشمگیر به ۱۸.۴ درصد رسید. (در سال ۱۳۸۵ نرخ تورم ۱۱.۹ درصد بود)

 

در عین حال، دولت ایران در ۱۳۸۶ برای سومین سال پیاپی از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بهره‌مند می‌شد.

 

در واقع بنا به آمار بانک مرکزی ایران، سال ۱۳۸۶ نقطه اوج درآمد فعالیت‌های اقتصادی گروه نفت به نرخ ثابت بود.

 

وپس از آن ایران در چند سال مختلف با افت درآمدهای نفتی، کاهش تولید ناخالص داخلی و رشد منفی اقتصادی روبرو بود و این افت درآمدهای ملی با سقوطی بزرگتر در بودجه خانوار همراه بوده است.

 

نکته جالب توجه این است که از سال ۱۳۸۴ به بعد، به استثنای سال ۱۳۹۱، در همه سال‌ها رشد بودجه خانوارهای شهری ایران کمتر از رشد اقتصاد ایران بوده است. یعنی بودجه سالانه خانوارها به طور متوسط با شتابی کندتر از اقتصاد ملی رشد کرده، یا در سال‌های رشد منفی، با شتابی تندتر از اقتصاد ملی سقوط کرده است.

 

فاصله چشمگیر میان رشد بودجه خانوار و رشد اقتصاد ملی از سال ۱۳۸۴ به بعد در حالی اتفاق افتاد که پیش از آن بودجه خانوار عمدتا با نرخی نزدیک به نرخ رشد اقتصادی تغییر می‌کرد.

 

کاهش بودجه کلی خانوار با تغییر ترکیب بودجه نیز همراه بوده است، به این معنی که نسبت هزینه‌های مختلف خانوار به یکدیگر تغییر کرده است.

 

عمده‌ترین تحول در تغییر هزینه‌ها، افزایش ۱۰ درصدی سهم هزینه‌ مسکن (در کنار آب، برق و گاز) در دو دهه اخیر است.

 

سهم مسکن از ۲۶ درصد بودجه خانوار در سال ۱۳۷۶ به نزدیک ۳۶ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است. این یعنی در این دوره هزینه مسکن در مجموع بیشتر از هزینه خانوار رشد کرده است، و آنجا که هزینه خانوار پایین آمده، هزینه مسکن به همان مقدار کم نشده و به این ترتیب سهم مسکن از کل بودجه خانوار بیشتر شده است.

 

به عنوان نمونه در سال ۱۳۸۴ بودجه متوسط ماهانه یک خانوار شهری معادل ۳ میلیون و ۵۶۹ هزار تومان سال ۹۵ بود. متوسط هزینه مسکن خانوار در این سال ۹۶۱ هزار تومان (۲۷ درصد کل بودجه) می‌شد.

 

اما در سال ۱۳۸۸ در حالی که بودجه متوسط ماهانه نزدیک به مبلغ چهار سال قبل بود (۳ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان در ماه)، متوسط هزینه مسکن به یک میلیون و ۱۲۵ هزار تومان در ماه (۳۱ درصد کل بودجه) رسید.

 

(همه این قیمت‌ها به نرخ ثابت و معادل قیمت‌های سال ۱۳۹۵ محاسبه شده است)

 

شدیدترین افزایش هزینه مسکن به نرخ ثابت در سال ۱۳۸۶ اتفاق افتاد که افزایش ۱۷ درصدی داشت.

 

برای جبران این سهم فزاینده هزینه مسکن از بودجه، خانوارهای ایرانی از خرج خوراک و پوشاکشان زده‌اند.

 

هزینه خوراک از ۳۰ درصد بودجه خانوار در سال ۱۳۷۶ به ۲۳ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.

 

این تنها سهم خوراک از هزینه خانوار نیست که پایین آمده است، بلکه خود مبلغی که خانوارها خرج خوراک می‌کنند هم در سال‌های اخیر کمتر شده است.

 

باید در نظر گرفت که بُعد خانوار، یعنی تعداد متوسط افراد در یک خانوار ایرانی، در دو دهه اخیر روندی نزولی داشته است، به این معنی که در هر خانوار تعداد به اصطلاح “نان‌خورها “ پایین آمده، که به کم شدن هزینه خوراک منجر می‌شود.

 

اما کاهش هزینه‌های خوراک از نسبت کوچک شدن خانواده‌ها نیز شدیدتر بوده است، یعنی سهمی که هر نفر به طور سرانه از درآمد خانوار خرج خوراک و آشامیدنی کرده، از سال ۱۳۹۲ به بعد پایین آمده است.

 

به همین ترتیب، هم سهم پوشاک از کل بودجه خانوار کم شده است، هم سهم سرانه‌ای که هر نفر به طور متوسط خرج پوشاک کرده در دو دهه اخیر پایین آمده است.

 

۱۵ آذر : بر اساس آمارهای بانک جهانی ،گرانی در ایران چند برابر دنیاست

 

بررسی شاخص بهای مصرف‌کننده توسط بانک جهانی، نشان می‌دهد قیمتها در ایران، چند برابر میانگین دنیا رشد دارد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شاخص بهای مصرف کننده (Consumer price index) سالانه کشورها به تفکیک در آخرین آمارهای شده بانک جهانی منتشر شد.

 

بر این اساس شاخص بهای مصرف‌کننده کل جهان در سال ۲۰۱۶، نسبت به سال ۲۰۰۰، ۵/۲ برابر شده، که به معنی ۵/۲ برابر شدن قیمت کل کالاهای محاسبه شده در این فاصله است.

 

این گزارش همچنین نشان می‌دهد این شاخص برای مصرف‌کننده ایرانی در همین زمان، ۳/۱۲ برابر شده، که ۵ برابر میانگین جهانی است.

 

بر همین اساس با این شاخص قیمتها در ایران طی ۱۰ سال گذشته افزایش ۹/۴ برابری را تجربه کرده که پس از سودان در میان کل کشورهای دنیا در مقام دوم قرار دارد.

 

این تفاوت به معنی رشد بی‌ملاحظه نقدینگی اقتصاد ایران نسبت به اقتصاد جهانی است. بسیاری از کارشناسان، تعمیق سازوکارهای ربوی در اقتصاد ایران و عدم توجه به تولید را علت اساسی این مشکل می‌دانند.

 

۱۴ آذر : سالانه ٢هزار نفر به آمار مبتلایان به ایدز اضافه می شود

 

سلامت نیوز: «همچنان که گلبول‌های سفید خون در بیمار ایدزی قادر به مقابله با ویروس یا میکروب مهاجم نیستند، در مدیریت ایدزی نیز نهادها و عوامل اجتماعی قادر به شناخت عوامل ویرانگر جامعه و سپس مقابله با آن نیستند. فقط هنگامی وارد عمل می‌شوند که به قول معروف کارد به استخوان می‌رسد و به جای درمان باید جراحی کرد و بسیار هم پرهزینه می‌شود. ایدز و نحوه مقابله با آن در اظهارات وزیر بهداشت یک نمونه آن است، ولی از نمونه‌های دیگر هم می‌توانیم یاد کنیم.»

 

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: «زمانی حدود ٢۵ و ٣٠‌سال پیش، وحشت ناشی از گسترش ویروس ایدز، سراسر جهان را به تکاپو انداخته بود. این بیماری که ابتدا در کشورهای توسعه‌یافته دیده شد، در زمان نه‌ چندان زیادی به کشورهای فقیر به ویژه آفریقایی سرایت کرد؛ به‌ طوری که در برخی از این کشورها تا ٢۵‌درصد مردم به آن مبتلا شدند و میانگین امید به زندگی در آن کشورها به شدت کاهش یافت. با وجود این، کشورهای توسعه‌یافته توانستند بر این مشکل فایق آیند و در بسیاری از آنها جلوی افزایش مبتلایان به این بیماری گرفته شد؛ در حالی که در جوامع دیگر، به ویژه جوامع توسعه‌نیافته، روند رو به رشد به‌ صورت تصاعدی شکل گرفت.

 

طی سال‌های ١٣۶۵ تا ١٣٧۴ یعنی ١٠سال نخست دیده شدن ایدز، کمتر از ۴٠٠ نفر افراد مبتلا به HIV و ایدز شناسایی شدند. تعداد اندک بیماران در ابتدای آن سال‌ها جای تعجب نداشت ولی پس از آن با رشد جهشی مواجه هستیم، به‌ طوری که فقط در ‌سال ١٣٧۵ و ١٣٧۶، به ترتیب ٢٧۶ و ٨٧٢ نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شدند. البته در سه‌ سال بعد، متوسط تعداد مبتلایان شناسایی‌ شده به حدود ۵٠٠ نفر رسید. این امر نشان می‌داد که نوعی کم‌کاری جدی در دهه ١٣۶۶ تا ١٣٧۵ در شناسایی بیماران صورت گرفته بود که به یک‌باره این تعداد شناسایی شدند و همین کم‌کاری، مبتلایان به این بیماری را به دلیل سرایت از دیگران، افزایش شدیدی داده است.

 

اوج شناسایی این بیماران در ‌سال ١٣٨٣ بود که اندکی بیش از ٣هزار نفر است. اکنون نیز سالانه تا حدود ٢هزار نفر مبتلا به ایدز به این مجموعه افراد بیمار اضافه می‌شوند. نتیجه این وضع که افزایش روز به‌ روز این تعداد مبتلا به بیماری پرهزینه، پرتنش و مشکل‌آفرین است؛ محصول چه رفتاری در گذشته ماست؟ کافی است که به سخنان آقای وزیر بهداشت که در روزهای گذشته به‌ مناسبت روز جهانی ایدز اظهار داشت، توجه کنیم:

 

«٣٠‌سال قبل افتخار می‌کردیم که یک مورد مبتلا به ایدز در کشور وجود ندارد. این حرف‌ها هر ‌سال تکرار می‌شود و رنج‌دهنده است. آمار ایدز در کشور رو به افزایش است. به‌ شخصه نخستین‌ باری که درباره این بیماری شنیدم از زبان آقای ‌‌هاشمی ‌رفسنجانی بود که می‌گفتند ایران به دلیل باورها و اعتقادات مذهبی که جزو امتیازات آن به‌ شمار می‌رود، با این مشکل روبه‌رو نمی‌شود و کشورهای غربی گرفتار آن می‌شوند که ناشی از بی‌اخلاقی و بی‌دینی است. تصور نمی‌کردم هیچ‌وقت کشور ما با این بیماری روبه‌رو شود، چون دلیل آن اعتیاد، روابط جنسی غیر اخلاقی و نامشروع است و ممکن نیست یک مورد نیز در کشور ما پیدا شود اما امروز با چندده‌هزار بیمار مبتلا به ایدز مواجه شده‌ایم که هر ‌سال این رقم افزایش پیدا می‌کند. این آمار در حالی رو به افزایش است که تلاش‌های زیادی در این حوزه انجام شده و اگر انجام نمی‌شد، معلوم نبود چه شرایطی داشتیم… نتیجه هنر ما همین وضع فعلی است؛ یعنی بیشتر از این نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. والدین و جوانان نباید تصور کنند که این بیماری برای همسایه است. حتی برای من به‌ عنوان یک مسئول و فرزندانم نیز وجود دارد.»

 

امروز حداقل ۶۶‌هزار نفر و حداکثر تا ١١٠‌هزار نفر مبتلا به این ویروس خطرناک داشته باشد. مطابق این قاعده منطقی که پیشگیری ساده‌تر، بهتر و کم‌هزینه‌تر از درمان است، پس چرا سیاست‌های پزشکی و درمانی جامعه ما در سال‌های پیش از ١٣٧۶ توجهی به این پیشگیری نکرد؟ پاسخ به این پرسش رمز درک وضع فعلی و حتی آینده ماست.

 

 

۱۳ آذر : مرگ ۱۰ درصد ایرانی‌ها بر اثر آلودگی هوا

 

مطالعات اپیدمولوژی آلودگی هوای تهران، دوشادوش بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا نشان‌ می‌‌دهد از هر ۱۰ مرگ در ایران، یکی بر اثر آلودگی هوا صورت گرفته است.

 

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ صادق حسنوند - عضو کمیته علمی ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا درباره تحقیقات انجام شده درباره ارتباط بین اپیدمولوژی و آلودگی هوا در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته ۱۰درصد از مرگ و میرهای موجود در ایران بر اثر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در جهان شناخته می‌شود،

 

به گفته وی ، در سال ۲۰۱۶، آلودگی هوا باعث مرگ ۳۳ هزار نفر شده .بر اساس مطالعات اپیدمولوژی و ارتباط آن با آلودگی هوا حساس ترین میزان سنی که در معرض بیماری های خطرناک ناشی از آلودگی هوا قرار دارند، افراد بالای ۶۵ سال و زیر ۵ سال بوده و بیماران قلبی عروقی، افراد باردار و افراد چاق نیز از این دسته هستند.

 

۱۳ آذر : رشد ۱۰ برابری ایدز در میان زنان

 

سلامت نیوز:ایدز که تا چندی پیش بیماری مهلک به حساب می‌آمد و افراد بیشماری را می‌کشت، اکنون با پیشرفت علم پزشکی قابل کنترل است.

 

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران درباره وضعیت بیماری ایدز در ایران می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد که میزان ابتلا به ایدز در میان زنان تا ۱۰ برابر افزایش یافته است و این عمق ماجرا را می‌‌رساند. به تبع آن در سال‌های آتی نیز با رقم بزرگی مواجه خواهیم شد. از سوی دیگر، تاکنون ۳۶‌هزار نفر از مبتلایان به ایدز شناسایی شده اند و باید گفت که رقم ابتلا به ایدز بر اساس تخمین‌ها بیشتر از اینهاست.

 

۱۰ آذر : بیش از نیمی از مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی در ایران زیر ۳۵ سال سن دارند

 

دکتر پروین افسر کازرونی رییس اداره ایدز و کنترل بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت ایران امروز تازه‌ترین آمار رسمی مبتلایان به اچ‌آی‌وی را اعلام کرد.

 

طبق آخرین آمار، تا پایان شهریور ماه امسال حدود ۳۶۵۷۱ نفر حامل ویروس اچ‌آی‌وی تشخیص داده شدند که ۸۳ درصد این افراد را مردان تشکیل می دهند.

 

با این حال به گفته مرکز ملی پیشگیری از ایدز ایران "برآورد وزارت بهداشت این است که بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در کشور به این ویروس مبتلا هستند و بسیاری از آنان هنوز شناسایی نشده‌اند."

 

به گفته اداره ایدز وزارت بهداشت ایران، شایعترین راه‌های انتقال ویرس ایدز در ایران در ۶۵.۴ درصد موارد استفاده از سرنگ آلوده در افراد معتاد و ۲۰.۱ درصد رابطه جنسی کنترل نشده بوده است.

 

با این حال مثل سال‌های گذشته الگوی انتقال در حال تغییر است و موارد جدید ابتلا بیشتر از راه جنسی (۴۷ درصد) بوده تا معتادان تزریقی (۳۲ درصد).

 

اچ آی وی، ایدز و رابطه جنسی

 

بر اساس چهارمین برنامه استراتژیک کشوری کنترل ایدز، ۹۰ درصد مبتلایان باید تا سال ۲۰۲۰ از وضعیت بیماری خود آگاه شوند و تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند..

 

به گفته وزرات بهداشت ایران، از سال ۹۴ تاکنون ۷۴ زن باردار که از اچ آی وی/ایدز خود آگاه نبودند شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند و ۹۷ درصد آنها نوزاد سالم به دنیا آورده‌اند.

 

وزارت بهداشت ایران برنامه تست اچ‌آی‌وی برای زنان باردار در برخی مناطق حاشیه‌ای را آغاز کرده و اعلام کرده که تا سال آینده این تست برای تمام زنان باردار انجام خواهد شد.

 

در ایران نزدیک به ۱۶۰ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در استان‌های مختلف کشور وجود دارد که آزمایش، مشاوره و درمان رایگان و محرمانه ارائه‌ می‌کنند.

 

به گفته سازمان بهداشت جهانی در دنیا ۳۶.۷ میلیون نفر با ویروس ایدز زندگی می‌کنند و ۲۰.۹ میلیون نفر از آنها تحت درمان ضد ویروس قرار دارند. در سال گذشته در دنیا ۱.۸ میلیون نفر به اچ‌آی‌وی مبتلا شدند.

 

با این حال میزان ابتلای کودکان به این ویروس همچنان در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زیاد است (۱۸ مورد در هر ساعت) که حاکی از پیشرفتی ناچیز در کشورهای این منطقه است.

 

۸ آذر :  ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند/ وجود ۱۹ میلیون نفر بَد مسکن در کشور

 

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به مشکلات اجتماعی گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ بیکاری حدود ۱۲ درصد است که این نرخ بین جوانان به ۲۴ درصد می‌رسد؛ ۱۹ میلیون نفر هم با مشکل بد مسکنی مواجه هستند.

 

معاون وزیر کشور ادامه داد: در رویکرد چهارم، تشکل‌های مردمی شریک حاکمیت در اداره کشور بوده و فقط در موارد ضروری مثل زلزله به کمک حاکمیت نیامده و همواره کنار حاکمیت است؛ این رویکرد می‌تواند مبنای حرکت و کار ما باشد؛ ما تشکل‌های مردم‌نهاد را رقیب دستگاههای حاکمیتی نمی‌دانیم.

 

رستم‌وندی با تشریح مشکلات اجتماعی کشور گفت: کشور ژاپن با ۱۳۰ میلیون جمعیت ، ۷۰ هزار زندانی دارد اما تعداد زندانیان در ایران ۲۲۰ هزار نفر به صورت ثابت است. حجم پرونده‌های قضایی در کشور زیاد است؛ ۱۵میلیون پرونده قضایی وجود داشته و  ۵/۵ تا ۶ میلیون پرونده قضایی جدید در گردش داریم؛ حدود ۸۰۰ هزار پرونده نزاع و خشونت داریم و سالانه به ۵۰۰ هزار پرونده‌های مرتبط با دعاوی خانواده رسیدگی می‌شود.

 

وی افزود: ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ بیکاری حدود ۱۲ درصد است که این نرخ بین جوانان به ۲۴ درصد می‌رسد؛ ۱۹ میلیون نفر با مشکل بد مسکنی مواجه هستند؛ ۸ درصد از تولید ناخالص ملی در تصادفات از بین می‌رود؛ نیم میلیون نفر مجروح و۴۰ هزار نفر معلول به دلیل تصادفات رانندگی داریم. هشت و نیم میلیون نفر در مناطق مرزی با مشکلات زیرساختی و در دو دهه اخیر با خشکسالی و مهاجرت مواجه هستند که درگیر شدن آنها در چرخه‌ای از آسیب‌های اجتماعی و شهرنشینی آشفته، نتیجه این مهاجرت بوده است.

 

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور ادامه داد: به دلیل همین شهرنشینی آشفته، ۳۰ میلیارد دلار بابت آلودگی هوا خسارت می‌بینیم. ما رتبه اول بیماری‌های قلبی عروقی را در جهان داریم. طبق تحقیقات وزارت بهداشت در سال ۹۴،  بیش از ۲۳ درصد مردم با یکی از اختلالات خلقی و روانی درگیر بودند. این روزها مثلث فرهنگی ماهواره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در حال تضعیف ارزش‌های ملی و دینی ما هستند.

 

رستم‌وندی گفت: مدیریت دولتی در حوزه اجتماعی به هدف نخواهد رسید مگر اینکه در کنار ظرفیت مردمی قرار گیرد؛ ما به ستادهای ملی توصیه کرده‌ایم از ظرفیت‌های تشکل‌های مردم نهاد برای حل مشکلات اجتماعی کشور از قبیل اعتیاد و حاشیه نشینی استفاده کنند.۱۰۰دفترتسهیل‌گری در ۱۰ مرکز استان برای حل مشکلات اجتماعی تاسیس شده است که سنگینی کار بر عهده سمن‌ها است.از جلسه بعد نماینده سمن‌ها وخیرین هم برای اولین بار در شورای اجتماعی کشور حضور خواهند داشت.

 

۸ آذر : روزانه ۳۳۰۰ کانتینر کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود

 

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در واکنش به اظهارات کرباسیان، وزیر اقتصاد که گفته بود هیچ کالای قاچاقی از مبادی رسمی به کشور وارد نمی‌شود، گفت: واردات روزانه ۳۳۰۰ کانتینر کالای قاچاق به کشور و نیز دستگیری اعضای باندی که در عرض ۲سال، ۱۱۲۴کانتینر قاچاق به کشور وارد کردند، به خوبی نشان می‌دهد که این گفته‌ها واقعیت ندارد.

 

امیر خجسته، نماینده مجلس، در واکنش به اظهارات کرباسیان، وزیر اقتصاد که گفته بود هیچ کالای قاچاقی از مبادی رسمی به کشور وارد نمی‌شود، به خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: این گفته‌های آقای کرباسیان نشان می‌دهد که ایشان هیچ اطلاعی از واقعیت‌های موجود ندارند.

 

نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در ادامه به دستگیری اعضای یک باند توسط وزارت اطلاعات اشاره کرد که در عرض دو سال، ۱۱۲۴کانتینر قاچاق را از گمرک رد کرده بودند و در ادامه گفت: این مورد هم یکی دیگر از مصادیقی است که به وضوح نشان می‌دهد کالاهای قاچاق از مبادی رسمی به کشور وارد می‌شوند و حجم بسیار بالایی هم دارند.

 

خجسته در ادامه به سخنان چند ماه پیش کرباسیان اشاره کرد و اظهار داشت: وزیر اقتصاد چند ماه پیش آمار قاچاق کالا از مبادی رسمی کشور را حدوداً ۷۰۰میلیون دلار بیان کرده بود اما در حال حاضر بیان می‌کند هیچ کالای قاچاقی از مبادی رسمی وجود ندارد.

 

وی با طرح این پرسش که آیا امکان دارد روزانه ۳۳۰۰ کانتینر کالای قاچاق توسط کوله‌بران از کوه‌ها به کشور وارد شود، گفت: قطعاً پاسخ این پرسش منفی خواهد بود به هیچ عنوان امکان ندارد این کالاها و نیز پوشاک ترکیه‌ای و کالاهای چینی قاچاق از مبادی غیررسمی به کشور وارد شوند.

 

چرا خروجی کاهش آمار قاچاق دیده نمی‌شود؟

 

وی با اشاره به اینکه ما نمی‌خواهیم تنها آمار را کاهش دهیم و به آن افتخار کنیم که کالای قاچاق به نصف کاهش یافته است؛ اظهار داشت: این چه کاهشی است که خروجی آن نامشخص است؛ باید به طور قاطع به مبارزه با این معضل پرداخت چراکه موجب نابودی اشتغال و تعطیلی کارخانجات شده است؛ برای ما سوال است که چه افرادی پشت این ماجراها هستند.

 

۷ آذر : رشد نرخ اجاره بها همراه با نرخ تورم

 

خبرگزاری میزان- بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در آبان ماه سال جاری نیز نشان دهنده تغییر متناسب اجاره بها با نرخ تورم دوره ای است، به طوری که شاخص کرایه مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است.

 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، براساس گزارش بانک مرکزی در آبان ماه سال جاری معاملات مسکن تا حدودی با افزایش در تعداد و حجم معاملات همراه بوده است.

 

این در حالی است که در بخش آپارتمان تعداد معاملات به ۱۴/۸ هزار واحد مسکونی رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸/۵ درصد رشد داشته اشت.

 

حجم معاملات مسکن

 

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان ماه ۱۳۹۶ حاکی از آن است  که مجموع ۱۴۷۶۴ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۷/۲درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند و که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد کاهش داشته است.

 

توزیع معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان ماه سال جاری حاکی از آن است که در میان مناطق ۲۲ گانه، منطقه ۵ با سهم ۱۶/۵ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قرارددهای مبایعه نامه را به خود اختصاص دادند.

 

تحولات قيمت مسکن

 

به علاوه در آبان ماه سال جاری،میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی ۴ میلیون  ۸۹۰هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰/۹ درصد افزایش داشته است.

 

در مجموع مناطق ۲۲ شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده ۱۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 2۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان مربوط به منطقه ۱۸ می شود.

 

تحولات مسکن در۸ ماهه ابتدایی سال

 

در هشت ماهه ابتدایی سال جاری تعداد معاملات آپارتمان به ۱۱۳/۸ هزار واحد رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷/۷ درصد افزایش داشته است، متوسط قیمت یک متر مربع بنای مسکونی نیز ۴ میلیون و ۶۵۰هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۱ درصد افزایش را نشان می دهد.

 

تحولات اجاره بهای مسکن

 

همچنین در آبان ماه سال جاری شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۹/۶ و  ۸/۵ درصد رشد داشته است.

 

سهم هزینه مسکن(اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیر شخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی(براساس ۱۰۰=۱۳۹۵) معادل ۱/۳۳درصد است.

 

رشد نرخ اجاره بها همراه با نرخ تورم

 

با این تفاسیر در آبان ماه سال جاری حجم معاملات واحدهای مسکونی و متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ترتیب به ۸۵/۱۴هزار فقره و ۹/۴۸ ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۵/۱۸ و ۹/۱۰ درصد افزایش داشته است.

 

رشد تعداد معاملات انجام شده در آبان ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل در تداوم رشد نقطه به نقطه مرداد ماه، شهریور ماه و مهر ماه سال جاری( به ترتیب معادل ۱/۶،۲/۹ و ۴/۳۴درصد) بوده است.

 

گفتنی است، بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در آبان ماه سال جاری نیز نشان دهنده تغییر متناسب اجاره بها با نرخ تورم دوره ای است، به طوری که شاخص کرایه مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶/۹ و ۵/۸ درصد رشد داشته است.

 

۷ آذر : رشد نرخ اجاره بها همراه با نرخ تورم

 

بیکاری

 

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جوانان کردستان در یک سال دو برابر میانگین کشور افزایش یافته است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، سیدمهدی فرشادان : با بیان اینکه پاشنه آشیل کردستان بر خلاف عده‌ای که تصور می‌کنند امنیتی است، «بیکاری» بوده گفت: بارها گفته‌ام و خواهم گفت بیکاری علت اکثر آسیب‌های اجتماعی، خودکشی، طلاق و اعتیاد است.

 

237 واحد تولیدی کردستان "راکد و نیمه فعال" است

 

فرشادان با اشاره به اینکه تعداد کارخانجات استان و کلیه واحدهای تولیدی ریز و درشت ۸۲۷ واحد است، افزود: بر اساس آمارهای غیر رسمی ۶۰ درصد واحدهای تولیدی کردستان غیر فعال و بر اساس آمار رسمی ۲۳۷ واحد آن راکد و نیمه فعال شده‌اند.

 

وی اظهار کرد: راکد بودن این واحدها به معنای گرفتار شدن در باتلاق مشکلات بوده و این تعداد کارخانه و کارگاه غیر فعال، به این معنی است که نصفی از انرژی موجود اعم از تجهیزات، پرسنل کاری این واحدها عملاً تعطیل شده است.

 

وی گفت: از میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت کردستان بیش از ۱۱ هزار نفر در بخش صنعت فعال هستند.

 

نرخ بیکاری در کردستان دو برابر میانگین کشوری افزایش یافت

 

فرشادان اذعان کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری جوانان کردستان در یک سال دو برابر میانگین کشور افزایش یافته است.

 

وی اظهار کرد: در همین گزارش آمده است نرخ بیکاری گروه سنی ۱۴-۲۴ ساله حدود ۱۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

 

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس گفت: این گزارش نشان می‌دهد وضعیت بیکاری جوانان در استان کردستان نسبت به سال ۹۴ هم بدتر شده و در نرخ بیکاری افراد ۱۵-۲۹ ساله در کشور رتبه سوم را داریم.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©