Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ برابر با  ۱۶ ژانويه ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶  برابر با ۱۶ ژانويه ۲۰۱۸
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۴۱)

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ برابر با ۱۵ ژانويه ۲۰۱۸     

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

اُفت ۶ درصدی حجم صادرات / چین بزرگترین خریدار کالای ایرانی

 

فرار سه هزار دختر ایرانی از خانه در نیمه اول امسال

 

تشدید رکود در سال ۹۷؛ نرخ رشد ۳ درصد می‌شود

 

سالانه ۱۶ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای در کشور جان خود را از دست می‌دهند

 

وزیر کار از وجود بیش از ۳ میلیون بیکار در ایران خبر داد

 

واردات بیش از ۹۲ میلیون دلار پنبه به کشور/ محصولی که قدر آن دانسته نمی‌شود

 

هدررفت واقعی آب شرب در کشور ۱۳.۴ درصد است

 

فقر در مدارس جنوب سیستان; هر دانش‌آموز ۵۲ سانتی‌متر فضای آموزشی

 

نرخ تورم در آذرماه دو رقمی شد

 

۲۵ دی : اُفت ۶ درصدی حجم صادرات / چین بزرگترین خریدار کالای ایرانی

 

خبرگزاری میزان- بررسی آمار گمرک در ۹ ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که رقم صادرات با کاهش ۶ درصدی در وزن و ۲ درصدی در ارزش دلاری روبرو بوده است.

 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، آمار مقدماتی از تجارت خارجی در ۹ ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کـوره و نفـت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۵۷۶/۸۸ هزار تـن و بـه ارزش ۶۴۰/۳۱ میلیـون دلار بوده است.

 

لازم به ذکر است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سـال گذشـته، با کاهش ۸۸/۶ درصدی در وزن و کاهش ۳۹/۲ درصدی در ارزش دلاری روبرو بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام ۵۹۵/۲۶هزار تن و ۵۷۰/۳۷ میلیون دلار رسیده است.

 

براساس این گزارش عمده صادرات کشور در ۹ ماهه نخست سال جاری به ترتیب به کشور‌های چین، عراق، امارات متحده عربی، جمهوری کره و افغانستان بوده است که در این میان میزان صادرات به جمهوری کره نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۳۵ درصدی در وزن و افزایش ۲۸ درصدی ارزش دلاری روبرو بوده است.

 

در این میان میزان صادرات به امارات متحده عربی با اُفت ۴ درصدی در وزن و ۱۸ درصدی در ارزش دلاری مواجه بوده و حجم صادرات به عراق با ۱۲ درصد کاهش روبرو بوده است.

 

اُفت ۸۸ درصدی حجم صادرات / چین بزرگترین خریدار کالای ایرانی

 

براساس اعلام آمار متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در ۹ ماهه نخست سال ۳۵۷ دلار بوده که نسبت به مدت مشـابه سـال قبـل ۶۹/۴ درصـد، افـزایش داشته است.

 

۲۲ دی : فرار سه هزار دختر ایرانی از خانه در نیمه اول امسال

 

یکی از مسئولان سازمان بهزیستی ایران گزارش داده است که در نیمه نخست امسال سه هزار دختر از خانه فرار کرده‌اند.

 

حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی گفته که در مقایسه با سال ۱۳۹۵، آمار فرار دختران در شش ماه اول امسال افزایش داشته است.

 

او به خبرگزاری تسنیم گفته است که در سال ۱۳۹۵ در مجموع حدود پنج هزار مورد فرار دختران به سازمان بهزیستی اطلاع داده شد.

 

این آمار دخترانی است که بعد از فرار از خانه به مراکز زیر نظر بهزیستی ایران مراجعه کرده‌ یا گزارش داده‌ شده‌اند و احتمالا آمار واقعی بیشتر از این است.

 

فرار دختران از خانه به مراکزی مانند خدمات سیار بهزیستی، خط تلفن ۱۲۳ و مرکز مداخله در بحران و همچنین نهادهای خیریه غیردولتی اطلاع داده می‌شود.

 

در شش ماه اول سال، بیشترین موارد فرار دختران، حدود ۱۷۰۰ مورد، به خط تلفن ۱۲۳ بهزیستی گزارش شده است.

 

بهزیستی می‌گوید توهین و تحقیر و خشونت خانگی از مهم‌ترین دلایل عمده فرار دختران از خانه است.

 

به گفته رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی، در تهران چهار مرکز نگهداری دخترانی وجود دارد که از خانه فرار کرده‌اند و آنها حداکثر تا سه هفته می‌توانند در این خانه‌ها بمانند.

 

بر اساس قانون بهزیستی دخترانی که نیاز به حمایت دارند در مراکزی به نام “خانه سلامت” نگهداری می‌شوند. ظرفیت این خانه‌ها بسیار محدود است.

 

در ایلام، یکی از استان‌های ایران با بالاترین آمار خودسوزی زنان، خانه سلامت چند ماه بعد از تاسیس، دردی ماه امسال تعطیل شد.

 

۲۲ دی : تشدید رکود در سال ۹۷؛ نرخ رشد ۳ درصد می‌شود

 

مرکز پژوههشای مجلس کاهش نرخ رشد اقتصادی به حدود ۳ درصد در سال ۹۷ را پیش بینی کرد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرکز پژوهشهای مجلس گزارش داد، پس از رشد ۵/۱۲ درصدی تولید در سال ۱۳۹۵ عمدتاً به علت گشایش ناشی از افزایش صادرات نفتی پس از اجرایی شدن برجام، شواهد موجود حاکی از رشد مثبت اقتصادی در سال ۱۳۹۶ است. رشد اقتصادی برای این سال حدود ۱/۴درصد برآورد می‌شود.

 

با توجه به شواهد موجود از جمله خشکسالی و عدم وجود امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های مازاد بخش‌های مهمی نظیر نفت و خودروسازی نظیر آنچه در دو سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم در کنار سطح پایین سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر، انتظار می‌رود رشد اقتصادی سال ۱۳۹۷ پایین‌تر از ۱۳۹۶ باشد. از دیگر عوامل موثر در این نتیجه‌گیری باید رویکرد انقباضی بودجه سال ۱۳۹۷ را نیز در نظر گرفت.

 

برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ برابر با ۳۷۶/۴ و ۶۰/۴هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده‌اند، به ترتیب معادل ۲۷۶ و ۵۵ هزار میلیارد تومان محقق خواهند شد. با عنایت به نکته مذکور از یکسو و از سوی دیگر با توجه به برآوردهای مرکز پژوهش‌ها راجع به میزان تحقق اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در انتهای سال ۱۳۹۶ (به ترتیب برابر با ۲۳۹ و ۴۵هزار میلیارد تومان)، محاسبه نشان می‌دهد که:

 

اولاً‌ تاثیر مستقیم مربوط به افزایش عملکرد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از ۴۵ هزار میلیارد تومان در انتهای سال ۱۳۹۶ به ۵۵ هزار میلیارد تومان در انتهای سال ۱۳۹۷ بر رشد اقتصادی سال ۱۳۹۷ (از کانال بخش ساختمان دولتی۹  برابر با ۱/۰ درصد می‌باشد.

 

ثانیاً تاثیر مستقیم مربوط به افزایش عملکرد اعتبارات هزینه‌ای از ۲۳۹هزار میلیارد تومان در انتهای سال ۱۳۹۶ به ۵/۱۶۲ هزار میلیارد تومان در انتهای سال ۱۳۹۷بر رشد اقتصادی سال ۱۳۹۷ (از کانال بخش خدمات عمومی) حدوداً برابر با ۱/۰درصد خواهد بود. در صورتی که نرخ تورم بالاتر از نرخ براورد شده (۵/۱۱ درصد) باشد (به عنوان مثال به دلیل آثار ناشی از افزایش قیمت بنزین و نفت گاز)،‌ اثر مستقیم بودجه بر رشد منفی خواهد بود.

 

بنابراین در مجموع ملاحظه می‌شود که تاثیر مستقیم مربوط به افزایش عملکرد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و عملکرد اعتبارات هزینه‌ای بر رشد اقتصادی سال ۱۳۹۷ صفر برآورد می‌شود.  چنانچه همه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اعتبارت هزینه‌ای در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ (که به ترتیب برابر با ۴/۶۰ و ۴/۲۷۶هزار میلیارد تومان هستند) در انتهای این سال محقق شوند، آنگاه اثر مستقیم آنها بر رشد اقتصادی سال ۱۳۹۷ تنها با ۶/۰درصد خواهد بود.

 

در نهایت با در نظر گرفتن انتظارات از تولید بخش‌ها و نقش بودجه، رشد اقتصادی سال ۱۳۹۷ حدود ۳ درصد برآورد می‌شود.

 

۱۴ دی : سالانه ۱۶ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای در کشور جان خود را از دست می‌دهند

 

به گزارش ایسنا، «جواد نوفرستی» رئیس انجمن جامعه ایمن کشور با عنوان این‌که سالانه ۳ هزار نفر بر اثر سوختگی در کشور کشته می شوند، ابراز کرد: همچنین سالانه ۱۶ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده ای در کشور جان خود را از دست می دهند ضمن آنکه ۳۳۳ هزار نفر بر اثر حواث ترافیکی در کشور مصدوم شده اند که باید تلاش کنیم این آمار کاهش یابد.

 

نوفرستی با بیان اینکه سالانه ۲۶ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا فوت می کنند،  تاکید کرد: از این آمار ۷۰۰۰ نفر  متعلق به تهران است.

 

۱۱ دی : وزیر کار از وجود بیش از ۳ میلیون بیکار در ایران خبر داد

 

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی، شمار بیکاران در ایران را در حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت دولت هر سال به طور متوسط ۷۰۰ هزار شغل تولید می‌کند.

 

مرکز پژوهش‌های مجلس این آمار را ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۷ میلیون نفر اعلام کرده است.

 

وزیر کار با بیان اینکه در سال ۸۵، ۲۰ درصد از بیکاران کشور دانش‌آموخته دانشگاه بودند، گفت که این آمار در سال ۹۵ به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

علی ربیعی همچنین در سخنان خود تصریح کرد که در حال حاضر کارگرانی در کشور هستند که شش ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند.

 

۹ دی : هدررفت واقعی آب شرب در کشور ۱۳.۴ درصد است

 

علی سیدزاده مدیر دفتر مدیریت مصرف و آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: هدررفت کلی آب یا به عبارت بهتر میزان آب بدون درآمد در کشور ۵/۲۵ درصد است اما میزان هدررفت واقعی آب شرب در کشور ۴/۱۳ درصد است.

 

ئوی افزود: در سال ۱۳۸۳ که فعالیت های متمرکزی برای کاهش آب بدون درآمد و کاهش هدررفت واقعی آب آغاز شد، میزان آب بدون درآمد کشور ۳۳ درصد بود که این رقم به ۵/۲۵ درصد رسیده است.

 

مدیر دفتر مدیریت مصرف و آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: هدررفت واقعی آب شرب نیز در سال ۸۳ در حدود ۱۹ درصد بوده که در حال حاضر این رقم به ۴/۱۳ درصد رسیده است.

 

سیدزاده با بیان اینکه "در پایان هر سال میزان آب بدون درآمد و میزان هدررفت واقعی تعیین می شود"، گفت: آمار فعلی مربوط به آمار پایان سال ۹۵ است و با پایان سال ۹۶ نیز در سال ۹۷ آمار جدید استحصال خواهد شد.

 

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه هدفگذاری شده که سالانه نیم درصد از هدررفت کلی آب کاسته شود؛ یعنی در طول اجرای ۵ سال برنامه ششم توسعه، می بایست ۵/۲ درصد از هدررفت کلی آب کشور بکاهیم.

 

۶ دی : واردات بیش از ۹۲ میلیون دلار پنبه به کشور/ محصولی که قدر آن دانسته نمی‌شود

 

خبرگزاری میزان- با توجه به اینکه شرایط تولید پنبه در حجم وسیع در کشور محیا است اما، طی هشت ماهه امسال ۹۲میلیون و ۸۵۸ هزار و ۴۲۰ دلار وارد کشور شده است.

 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، پنبه محصولی است که می‌تواند هم ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد و هم مانع خروج مبلغ زیادی از سرمایه‌های کشور بواسطه واردات شود.

 

اما بی توجهی به این محصول موجب شده تا سطح زیر کشت آن کاهش یابد و در مقابل، واردات آن به صورت گسترده رشد کند.

 

یکی از عوامل کاهش سطح زیرکشت پنبه، هزینه‌های بالا و قیمت خرید پایین آن است که برای کشاورزان به صرفه نیست و دولت نیز در این میان کمک خاصی به کشاورزان نمی کند.

 

از مجموع پنبه مصرفی صنعت نساجی کشور ۳۵ هزار تن به صورت داخلی و ۱۸۰ هزار تن از طریق واردات تامین می‌شود.

 

بر اساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۸ ماهه سال ۹۶، بیش از ۴۳ هزار و ۳۹۶ تن پنبه به صورت حلاجی شده و حلاجی نشده از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است.

 

واردات این حجم پنبه به کشور، ۹۲ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۴۲۰ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۳۰۷میلیارد و ۱۲۳ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۹۶۹ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است و بیشترین آمار واردات پنبه از ازبکستان بوده است.

 

هر چند شرایط تولید پنبه در حجم وسیع در کشور محیا است اما، تا زمانی که واردات محصولی از تولید و کشت آن به صرفه‌تر باشد واضح است که تولید داخل با کاهش چشمگیری روبرو می‌شود و تولیدکننده ضرر کننده اصلی محسوب می‌شود.

 

 

 

۶ دی : فقر در مدارس جنوب سیستان; هر دانش‌آموز ۵۲ سانتی‌متر فضای آموزشی

 

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدارس متعددی در جنوب استان سیستان و بلوچستان حتی در کانکس هم تشکیل نمی‌شوند, گفت: دیگر امیدی به اصلاح این روند نداریم.

 

محمد نعیم امینی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت فضاهای آموزشی در جنوب استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: وضعیت فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان در مرکز و جنوب استان قصه پرغصه‌ای است و در این رابطه دهها بار به وزرای مختلف آموزش و پرورش تذکر دادیم اما  سازمان برنامه و بودجه توجهی ندارد و سازمان نوسازی, توسعه و تجهیز مدارس نیز عدالت را در توزیع اعتبارات رعایت نمی‌کند.

 

وی افزود: سرانه فضای آموزشی در استان سیستان و بلوچستان نسبت به استاندارد کشور پایین است به‌گونه‌ای که در شمال استان به‌ازای هر دانش‌آموز ۶ متر و در جنوب استان به‌ازای هر دانش‌آموز ۵۲ سانتی‌متر فضای آموزشی داریم و سازمان نوسازی, توسعه و تجهیز مدارس دراین‌باره فوق العاده ضعیف عمل کرده است و شاهد تبعیض فوق العاده بین شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان هستیم.

 

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده در بازدیدی که از مدارس جنوب استان داشتم, در بازدید از کانکسی که کلاس درس بود, هنگام باز کردن در کانکس افتاد, این مسئله حکایت از عمق فقر آموزشی در منطقه دارد در حالی که این کانکس در ۱۲کیلومتری شهر به‌عنوان کلاس درس مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مناطق دورافتاده‌تر عمق محرومیت‌ها بیشتر است.

 

امینی‌فرد با اشاره به اینکه مدارس متعددی در جنوب و مرکز استان سیستان و بلوچستان حتی در کانکس هم تشکیل نمی‌شوند, گفت: این مدارس زیر چادر تشکیل می‌شوند.

 

وی با اشاره به نبود سرویس مناسب برای حمل‌ونقل دانش‌آموزان روستایی گفت: اسفند سال گذشته در حادثه تأسف‌باری چند نفر از  دانش‌آموزان دختر براثر جابه‌جایی با خودروی غیراستاندارد در مسیر مدرسه جان باختند و عدم وجود فضای آموزشی و سرویس مناسب برای حمل‌ونقل باعث شده است دانش‌آموزان دختر از تحصیل محروم شوند.

 

 

 

۵ دی : نرخ تورم در آذرماه دو رقمی شد

 

 

 

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۵ معادل ۱۰ درصد است.

 

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ به شرح زیر است:

 

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آذر‌ماه ۱۳۹۶ به عدد ۱۱۱.۹رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۹ درصد افزایش یافت.

 

شاخص مذکور در آذر‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۰ درصد افزایش داشته است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©