Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ برابر با  ۰۸ ژوئن ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷  برابر با ۰۸ ژوئن ۲۰۱۸
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۲۴۴)

جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ برابر با ۰۸ ژوئن ۲۰۱۸

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۶ سد بزرگ کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

 

محیط زیست: ۶۰ تالاب‌ کشور خشک شده

 

۸ تا ۱۰ میلیون کارگرِ مشاغل کاذب نه آتیه دارند و نه بازنشستگی

 

یک میلیون کودک بی هویت در ایران/قدم‌های بی اثر مجلس در جهت بازگرداندن هویت

 

بیشتر مصرف‌کنندگان قرص برنج در رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال است

 

به ازای هر ۴ نفر در کشور یک نفر دارای اختلال روانی است

 

میانگین سن ازدواج دختران در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی ۱۱ سال است

 

۱۴ خرداد :۶ سد بزرگ کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

 

افت بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده تا از میان ۱۷۷ سد بزرگ کشور، ۶۶ سد در آستانه ورود به فصل تابستان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده داشته باشند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته و در پی آن افت روان‌ آب‌ها موجب شده است تا به رغم بارندگی‌های نسبتا مناسب دو ماه اخیر در برخی از نقاط کشور، حجم ذخیره آب ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به ۲۶٫۹۲ میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش ۱۹ درصدی پیدا کرده است.

 

ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی ۳۷ درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمتر شده است و هم اکنون به طور میانگین ۵۴ درصد مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.

 

در این بین از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در این ۶ حوضه آبریز ۳۷ درصد از آن‌ها و به تعبیری ۶۶ سد بزرگ کشور از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا در آستانه تابستان همچنان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

 

کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برقابی موجب شده تا این مراکز نیز با کاهش تولید انرژی روبه رو شوند به طوری که برق تولیدی ۵۳ نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا ۱۱ خردادماه به هزار و ۵۵۵ گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد کاهش داشته است.

 

بارش‌های مناسب دو ماه اخیر در تهران موجب شده تا شرایط منفی منابع آبی استان تا حدودی بهبود پیدا کند. در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده و ۴۲ درصد حجم این سدها نیز پر است.

 

با وجود بارش‌های نسبتا مناسب دو ماه اخیر در تهران بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنجگانه استان هم افت ۳۷ درصدی پیدا کند.

 

۱۱ خرداد : محیط زیست: ۶۰ تالاب‌ کشور خشک شده

 

مسعود باقرزاده کریمی (معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت تالاب‌ها گفت: حدود سه میلیون هکتار تالاب شامل ۱۰۵ تالاب در کشور شناسایی شده است. حدود یک میلیون و سیصد هزار هکتار از این تالاب‌ها یعنی ۳۰ درصد آن و معادل ۶۰ تالاب خشک شده است، این سی درصد در تالاب‌ها متفاوت است و به طور مثال در گاو‌خونی حدود ۹۰ درصد، تالاب ارومیه ۷۰ درصد و تالاب گندمان ۲۰ درصد خشک شده است.

 

وی با بیان اینکه ۶۰ تالاب تحت تاثیر میزانی از خشکسالی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: از جمله تالاب‌هایی که به صورت کامل خشک شده است تالاب جازموریان است، البته این تالاب‌ها به طور طیبعی هم از سیلاب‌های دور‌ه‌های چندساله آبگیری می‌شدند بنابراین این نوع خشک‌شدن در برخی از تالاب‌ها اتفاق می‌افتد.

 

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد تالاب حورالعظیم آب‌گیری شده است، گفت: کانون‌های گرد و غبار در منطقه دو دسته داخلی و خارجی هستند. بیشترین میزان گرد و غبار در کشور از کانون‌های داخلی است که شامل سه بخش می‌شود؛ بستره خشک‌شده تالاب‌ها، اراضی کشاورزی رها شده، اراضی مرتعی و طبیعی که به دلیل چرای بی‌رویه دام پوشش گیاهی خود را از دست داده‌اند. این سه عامل به تدریج باعث ایجاد کانون گرد و غبار در کشور شده‌اند.

 

۷ خرداد : ۸ تا ۱۰ میلیون کارگرِ مشاغل کاذب نه آتیه دارند و نه بازنشستگی

 

مشاغلی که از آنها به عنوان غیررسمی نام می‌بریم؛ درآمد چندانی نصیب شاغلانشان نمی‌کنند. یک تراکت پخش‌کن حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان درماه درآمد دارد که پرداخت ۲۷ درصد دستمزد به عنوان حق بیمه (قانون بیمه اختیاری) برایش منطقی نیست. پس تکلیف آتیه‌ی این گروه از کارگران چیست؟

 

براساس ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی حق‌بیمه ۳۰ درصد مزد یا حقوقی است که هفت درصد آن به عهده بیمه‌شده، ۲۰درصد به عهده کارفرما و ۳ درصد نیز به وسیله دولت تأمین می‌شود. لذا آنها ناچار هستند که یا قید بیمه شدن را بزنند یا خود را به صورت اختیاری بیمه کنند. شرایط بیمه‌پردازی اختیاری اما متفاوت است در حال حاضر هر بیمه‌پرداز اختیاری باید ۲۷ درصد درآمدش را به سازمان تامین اجتماعی به عنوان حق بیمه پرداخت کند؛ لذا سهم ۲۰ درصدی کارفرماها هم بر گردن کارگر می‌افتد.

 

بنابر اعلام سازمان تامین اجتماعی میزان حق بیمه ماهانه بیمه اختیاری در سال ۱۳۹۷ با در نظر گرفتن مزد روزانه ۳۷۱۳۲۱ ریالی ۳۱۰ هزار و ۷۹۶ تومان و هفت ریال است. پرسش این است که یک کارگر که در مشاغل کاذب (جمع آوری ضایعات، جمع آوری نان خشک، باربری، نوازندگی خیابانی، تراکت پخش‌کنی، دستفروشی و…) مشغول به کار است، چه قدر در روز درآمد دارد که ماهی ۳۱۰ هزار تومان  آن را به عنوان حق بیمه بپردازد؟

 

به یاد داشته باشید مشاغلی که از آنها نام بردیم درآمد چندانی نصیب شاغلان نمی‌کنند. برای مثال یک تراکت پخش‌کن در صورت جلب کامل رضایت کارفرما حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان درماه درآمد دارد. با این حساب پرداخت ۲۷ درصد دستمزد به توجه به هزینه‌های زندگی در کلان شهرها چندان منطقی نیست.

 

 اگر مطابق آمارهای غیررسمی تا همین ۱۰ سال پیش ۱ میلیون کارگر در این بخش فعال بودند، با تعطیلی کارخانه‌‌‌ها، ورشکستگی صنایع بزرگ، به صرفه نبودن سرمایه‌گذاری در تولید، عدم مشارکت  معنادار دولت در راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای جدید  و به صورت کلی فرار سرمایه‌‌ها و ایده‌ها به خارج از کشور ، حالا ۱۰ میلیون کارگر داریم که به نان شب خود محتاج هستند. همین حالا مطابق اعلام «محمد مخبر دزفولی» رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۱۲ میلیون نفر زیر خط فقر مطلق قرار دارند. قطعا کارگرانِ مشاغلِ کاذب با درآمدهای اندک خود که معمولا از ۱ میلیون تومان در ماه تجاوز نمی‌کند، در این گروه قرار می‌گیرند؛ به گفته «حسین راغفر» اقتصاددان این رقم معادل ۳۳ درصد جمعیت ایران است. راغفر به تازگی خط فقر در سال ۹۶ را ۴ میلیون تومان عنوان کرده است.  

 

۷ خرداد : یک میلیون کودک بی هویت در ایران/قدم‌های بی اثر مجلس در جهت بازگرداندن هویت

 

سلامت نیوز: بر اساس آمار و اطلاعات اخیر، تعداد کودکان بی هویت در ایران به رقمی در حدود یک میلیون نفر رسیده است‌. این آمار را چند روز پیش یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح کرد و با انتقاد از توقف بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت فرزندان بی هویت حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی در کشور گفت‌: در این طرح به دنبال انتقال تابعیت از طرف مادر به فرزند هستیم؛ زیرا فرزندانی که دارای مادر ایرانی بوده تابعیت ایرانی دارند یعنی در واقع در تابعیت دو اصل مهم مانند خون و خاک مورد توجه قرار می‌گیرد که به آن تابعیت ذاتی یا اصلی گفته می‌شود اما تابعیت اکتسابی به معنای این است که افراد از کشور ثالثی تقاضای تابعیت آن کشور را از طریق مسیرهای قانونی کنند‌.

 

۲خرداد : نرخ تورم اردیبهشت ماه ۸ درصد شد/کاهش جزئی تورم نسبت به ماه قبل

 

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٧ به ٨ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨.١ درصد) ٠.١ واحد درصد کاهش نشان می دهد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق اعلام مرکز آمار ایران، در اردیبهشت ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١١٤.١ رسید که نسبت به ماه قبل ١.١ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٨.٣ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٨.٣ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٧,٠ درصد) ١.٣ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٧ به ٨,٠ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨,١ درصد) ٠.١ واحد درصد کاهش نشان می دهد.

 

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠,٨ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ١.٢ درصد افزایش نشان می دهد. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١٠,٦ و ٧.١ درصد می باشد.

 

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری کشور

 

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در اردیبهشت ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٤.١ رسید که نسبت به ماه قبل ١.١ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٨.٦ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٨.١ درصد است.

 

کاهش نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور

 

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در اردیبهشت ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٤.٠ رسید که نسبت به ماه قبل ٠.٩ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٦.٦ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٧,٩ درصد است.

 

 درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه ای کل کشور در ماه جاری

 

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٧ برای دهک های مختلف هزینه ای از ٨.٣ درصد برای دهک چهارم تا ٧.٩ درصد برای دهک دهم است.

 

  ۳۱ اردیبهشت : قرص برنج" در کشور بیشتر مصرف‌کنندگان قرص برنج در رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال است

 

 کامبیز سلطانی‌نژاد (متخصص سم شناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آمار مرگ و میر سال گذشته براثر استفاده از قرص برنج گفت: در سال گذشته ۶۴۰ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که آمار تلفات قرص برنج در کشور،  ۵۹۸ نفر بود، هفت درصد افزایش یافته است.

 

وی ادامه داد: بیشترین آمار تلفات در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان های تهران با ۱۳۴،  مازندران با ۸۸ و گیلان با ۶۹ فوتی بوده است.

 

استان‌های تهران، گیلان، مازندران و گلستان بالاترین آمار مصرف قرص برنج را دارند

 

۲۷اردیبهشت : به ازای هر ۴ نفر در کشور یک نفر دارای اختلال روانی است

 

 وجود ۶ میلیون افسرده در کشور/ به ازای هر ۳٫۵ ازدواج یک طلاق/ وجود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار معتاد در کشور/ وجود ۳ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور/ ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده قضایی در کشور/ ورودی زندان‌های کشور ۴۵۹ هزار و ۶۶۶ نفر/ ۱۷ هزار نفر در تصادفات سالانه فوت می کنند و ..

 

سید حسن موسوی چلک در اولین همایش مددکاری اجتماعی و اخلاق اجتماعی که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به رصدهای انجام شده و نیازسنجی در حوزه اجتماعی کشور و نیز مقارن شدن روز نامگذاری مددکاری اجتماعی در سال جاری با بعثت پیامبر و فلسفه بعثت ایشان که اتمام مکارم اخلاق است، شعار امسال انجمن مددکاری اجتماعی ایران «مددکاری اجتماعی- اخلاق اجتماعی» تعیین شد.

 

وی با اشاره به ۶۰ سالگی حرفه مددکاری اجتماعی در کشور ادامه داد: واقعیت حوزه اجتماعی حکایت از آن دارد که حوزه اجتماعی در شرایط خوبی به سر نمی برد و اگر شرایط حوزه اجتماعی مطلوب نباشد شرایط هیچ حوزه ای مناسب نیست.

 

موسوی چلک با بیان اینکه ۲۰۰۰ عنوان مجرمانه در ایران وجود دارد در حالی که میانگین این شاخص در دنیا ۶۰ تا ۹۰ عنوان است،گفت: متأسفانه با داشتن ۸۰ میلیون جمعیت در کشور، مطابق آمار مسئولان قضایی ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده قضایی در کشور وجود دارد این در حالیست که کشور هندوستان با داشتن بیش از یک میلیارد جمعیت، تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده قضایی دارد.

 

وی افزود: مطابق آمارهای وزیر دادگستری در تیرماه سال ۹۶، ورودی زندان‌های کشور ۴۵۹ هزار و ۶۶۶ نفر است یعنی ۵۲ نفر به ازای هر یک ساعت. در حالی که در سال ۵۸ این میزان ۱۰ نفر به ازای هر ساعت بود.

 

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه در طول ۴۰ سال گذشته استراتژی‌های درستی برای مدیریت اجتماعی در کشور اتخاذ نشده است، اظهار کرد: حوزه اجتماعی با رویکرد اجتماعی قابل حل است و باید نگاه‌های سیاسی و امنیتی را در این حوزه کنار گذاشت.

 

وی تصریح کرد: وجود تعداد بالای پرونده‌های قضایی، افزایش طلاق (به ازای هر ۳.۵ ازدواج یک طلاق)، افزایش خشونت خانگی، سالمندآزاری (یکی از سه مولفه مداخلات در حوزه مددکاری اجتماعی) و مسائلی از این دست نشانه ضعف اخلاق در جامعه است.

 

کمیسر اخلاق فدراسیون مددکاران اجتماعی آسیا – اقیانوسیه همچنین گفت: مطابق آمار وزیر بهداشت به ازای هر ۴ نفر در کشور یک نفر دارای اختلال روانی است و ۶ میلیون افسرده در کشور وجود دارد.

 

موسوی چلک یادآور شد: مطابق آمار وزارت راه ۱۹ میلیون نفر در کشور در محلات ناکارآمد شهری زندگی می کنند که از حداقل های خدمات عمومی محروم هستند و سال‌ها به عنوان شهروند درجه ۲ قلمداد می شدند و برچسب غیررسمی بر این مناطق زده شده بود.

 

وی افزود: مطابق آمارهای پلیس راهور ۱۷ هزار نفر در تصادفات سالانه فوت می کنند که بخشی از این تصادفات از ضعف اخلاق در رانندگی ناشی می شود.

 

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور گفت: مطابق آمارها ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از آنها معتاد دائمی هستند.

 

موسوی چلک تصریح کرد: بر اساس سرشماری رسمی کشور در سال ۹۵ بیش از ۳ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که این آمار در سال ۹۰ دو میلیون و ۵۵۳ هزار نفر، در سال ۸۹ یک میلیون ۶۶۶ هزار نفر و در سال ۷۵ کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود و این بدان معنا است که در یک بازه زمانی ۲۰ ساله جمعیت زنان سرپرست خانوار دو برابرشده است.

 

کمیسر اخلاق فدراسیون مددکاران اجتماعی آسیا – اقیانوسیه با اشاره به اینکه دین ما دین نشاط و شادابی است، اظهارکرد: از لحاظ شاخص نشاط اجتماعی، ایران در میان ۱۵۷ کشور دنیا رتبه ۱۰۸ را داراست.

 

۲۶ اردیبهشت : میانگین سن ازدواج دختران در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی ۱۱ سال است

 

علی باغدار دلگشا در نشست «کودکی فراموش‌شده؛ بررسی پدیده کودک‌همسری از منظر قانونی و فقهی» که در تالار رجایی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، مطرح کرد: طبق آماری که در سال ۹۶ اعلام شد، ۶۳ هزار مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ در تهران صورت پذیرفت.

 

به گزارش ایسنا، وی افزود: میانگین اسف‌بارتر این است که در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی، مانند شهرستان زاوه، میانگین سن ازدواج دختران ۱۱ سال است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©