Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ برابر با  ۰۹ اکتبر ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷  برابر با ۰۹ اکتبر ۲۰۱۸
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۴۶)

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ برابر با ۰۸ اکتبر ۲۰۱۸

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۵۰ درصد روستاهای خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی خالی از سکنه است

 

۱۱  میلیون کم سواد و بی سواد در کشور

 

مرگ روزانه ۴۳ نفر' در حوادث رانندگی در ایران

 

تولد روزانه ۲۰ نوزاد کم شنوا در کشور/شایع ترین نقص مادرزادی

 

۵۲ درصد کودکان کار روزانه ۴ تا ۸ ساعت در خیابان کار می‌کنند

 

۱۰۰ سد بزرگ کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

 

مهاجرت سالانه ۴۰۰ پرستار به خارج از کشور

 

زندگی ۲۳۰۰ کودک در زندان‌ها

 

ازدواج ۳۴۴ دختر زیر ۱۴ سال در استان البرز در سال گذشته

 

بیش از ۱٫۵ میلیون نفر از معتادان تزریقی مبتلا به «ایدز» هستند

 

۱۵ مهر : ۵۰ درصد روستاهای خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی خالی از سکنه است

 

دبیر خانه کارگر بیرجند گفت: ۵۰ درصد از روستاهای خراسان جنوبی که کشاورزان ساکنان اصلی آن بودند، به علت بی‌آبی خالی از سکنه شده و ساکنان آن، به شهرستان‌های مجاور و حاشیه‌ شهرها پناه برده‌اند.

 

ام‌البنین میرایی (دبیر خانه کارگر بیرجند) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، نرخ بیکاری در بیرجند را نزدیک به ۲۰درصد  اعلام کرد و گفت: دولت در سال‌های گذشته حجم زیادی از منابع بانکی را به سمت بنگاه‌های زودبازده هدایت کرده بلکه بتواند از فشار بیکاران بکاهد اما برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که تلاش دولت تأثیر چندانی بر کاهش نرخ بیکاری نداشته‌ است.

 

دبیر خانه کارگر بیرجند، خشکسالی را یک سونامی دانست که بر جان کشاورزان بیرجند افتاده و گفت: ما در زمینه صنعتی رشدی که انتظار می‌رود را دارا نیستیم و بیشتر کارخانه‌های موجود در شهرک صنعتی رو به ورشکستگی هستند. عرضه آن‌ها با تقاضای مردم تناسبی ندارد و همگی در تلاش برای تعدیل نیرو هستند. کشاورزی استان‌ هم به‌دلیل کمبود آب استان دچار مشکل شده است.

 

آثار و پیامدهای خشک‌سالی در استان خراسان جنوبی تا آنجا پیش رفته است که خراسان جنوبی ۵۰ درصد روستاهای خراسان جنوبی خالی از سکنه شده است. میرایی با بیان این مطلب، افزود: از ۳ هزار و ۵۶۳ آبادی خراسان جنوبی یک هزار و ۶۸۰ آبادی خالی از سکنه شده‌ که مهم‌ترین علل مهاجرت روستائیان و کشاورزان در اثر خشک‌سالی و بحران آب است.

 

وی با اشاره به خسارت ۲۸ میلیارد تومانی خشکسالی به باغات استان در این مدت بیان کرد: در سال زراعی گذشته، خشکسالی و بی‌آبی، بالغ بر ۳۷ میلیارد تومان به مزارع کشاورزی استان خسارت زده است.

 

دبیر خانه کارگر بیرجند ادامه داد: متاسفانه مشکل دیگر، وجود کارهای خدماتی و نبود مشاغل ثابت با امنیت شغلی بالاست. یکسری از افراد نیروهای خدماتی هستند که معمولا مدرک آن‌ها از دیپلم به پایین است که عموما فاقد مهارت‌اند و دستمزد مکفی در یافت نمی‌کنند. اغلب این کارگران از بیمه هم محروم هستند.

 

وی دیگر معضل بیکاری در این شهرستان را بالا بودن نیروی کار خارجی بیان کرد و گفت: تا به امروز یکی از مهمترین دلایل بیکاری در بین ساکنان بیرجند استفاده‌ برخی از کارفرمایان از کارگران خارجی به جای کارگران ایرانی بوده است. چراکه کارگران خارجی همان کار را با قیمت پایین‌تری حاضر به انجام هستند. به همین علت کارفرمایان رغبت بیشتری برای استفاده از این کارگران دارند.

 

دبیر خانه کارگر بیرجند درباره مشاغل زنان در این شهرستان تصریح کرد: کارفرمایان در کارگاه‌های زیر زمینی از کارگران زن بیشتر از مردان استفاده می‌کنند چراکه به زنان با بهانه‌ی پایین بودن قوت جسمانی پایین و کمتر از مردان دستمزد پایین‌تری می‌دهند. یعنی یک زن کارگر با وجود کار یکسان با مردان حقوق و مزایای کمتری دریافت می‌کند و از طرفی به دلیل جبری که جامعه بر او تحمیل کرده، مجبور است تحت هر شرایطی برای تامین معاش خانواده در هر محیطی کار کند.

 

وی در پایان گفت: در میان همه مشکلات خوشبختانه اتفاق خوبی که در استان در حال شکل‌گیری است و جوانه‌های امیدی را در فضای کسب و کار بانوان استان بوجود آورده، گسترش اشتغال خانگی زنان در حوزه‌ی صنایع دستی است. امیدواریم این راه و نگرش باجدیت وحمایت بیشتری تداوم پیدا کند و ما شاهد رونق فضای کسب و کار بانوان در حوزه‌ی مشاغل خانگی و صنایع دستی باشیم.

 

۱۴ مهر : ۱۱ میلیون کم سواد و بی سواد در کشور

 

به گزارش خبرنگار مهر، سلمان خدادادی :۱۱ میلیون کم سواد و بی سواد در کشور داریم، اظهارداشت: بیشتر از یک هشتم جمعیت کم سواد یا بی سوادند و نمی توان گفت وضعیت مناسبی داریم.

 

وی افزود: نرخ زنان باسواد با کشورهای همجوار مانند امارات ۹۵.۸ درصد، در اردن ۹۹ درصد، در ترکیه ۹۱ درصد و در ایران ۸۲.۵ درصد است و نشان می‌دهد از این حیث از وضع مطلوبی برخوردار نیستیم، هرچند قدم‌های بسیار خوبی در زمینه سوادآموزی برداشته شده است.

 

خدادادی با بیان اینکه نرخ رجعت به بی سوادی ۴۶.۸ درصد است، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی باید در ۴۰۰ ساعت آموزش و انتقال مهارت و تربیت و نشر فرهنگی متناسب با نیاز جامعه را انجام دهد، اما آیا این آموزش ها متناسب بوده است؟ این رجعت به بیسوادی به علت عدم استمرار آموزش اتفاق افتاده است. باید برای یک باسوادی قابل قبول سرمایه گذاری کنیم وسطح علمی این افراد را بالا ببریم.

 

وی درباره آمار افراد بی هویت و. بدون شناسنامه نیز گفت: بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس شمار افراد بی هویت یک میلیون نفر تخمین زده شده است که در تهران حدود ۳۵ هزار نفر است. البته برداشت بدی از این آمار شده و بعضا بخش قابل توجهی از اینها که شناسنامه ندارند از اتباع هستند.

 

۸.۸ میلیون بی سواد در کشور/اعمال سخت‌ترین مدل برای تعیین بی سوادی

 

به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، طبق شاخص سواد در گروه سنی ۶ سال به بالا، آمار کل بی سوادان ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و از این تعداد ۶ میلیون نفر بالای ۵۰ سال سن دارند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، علی باقرزاده،درباره گروه های سنی سوادآموزی آنها را به سه گروه سنی ۱۰ تا ۱۹،گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال و گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ طبقه بندی کرد و گفت: این طبقه بندی گروه سنی جاهایی همپوشانی هم دارند اما در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنها نام برده شده است و طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، در گروه اول (۱۰ تا ۱۹ سال) نرخ باسوادی ۹۸.۲ درصد است و تعداد بی سوادان باقی مانده ۱۹۰ هزار و ۵۰۰ است.

 

وی افزود: در گروه دوم نرخ باسوادی ۹۷.۳ درصد و تعداد بی سوادان ۶۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر است. در گروه سوم درصد باسوادی ۹۷.۴ و تعداد بی سوادان دو میلیون و ۶۹۲ هزار نفر است.

 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه البته در این جمعیت اتباع خارجی وجود دارد، بیان کرد: نرخ بی سوادی به ویژه در اتباع افغانستانی بالاست. نرخ باسوادی در این گروه ۶۷.۴ درصد است. تعداد کل بی سوادان اتباع ۶۰۰ هزار نفر است. اگر اتباع را از کل آمارها خارج کنیم در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نرخ باسوادی بالای ۹۵ درصد و برآورد ما نزدیک به ۹۶ درصد است.

 

باقرزاده ادامه داد: نرخ سواد در ۱۲ استان بالای ۹۷ و در ۸ استان بالای ۹۸ درصد است. نرخ رشد عمومی باسوادی طی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ حدود ۲.۸۵ درصد است. این در حالی است که میانگین ۱۵ ساله جهانی می‌گوید رشد باسوادی یک درصد بوده است و این رقم در مدت مشابه قبل از خود در ایران ۰.۲ درصد است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار کل بی سوادان ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است ؟، گفت: بله، طبق شاخص سواد در گروه سنی شش سال به بالا این نرخ صحیح است اما باید توجه کرد که تقریبا ۶ میلیون نفر بالای ۵۰ سال هستند که جامعه هدف ما نیستند. همچنین آمار کم سوادان ۱۰ میلیون نفر است.

 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: سالانه ۲۸هزار اتباع تحت برنامه سوادآموزی و بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز در مدارس تحت آموزش رایگان قرار می‌گیرند.

 

۱۴ مهر : تولد روزانه ۲۰ نوزاد کم شنوا در کشور/شایع ترین نقص مادرزادی

 

عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، گفت: روزانه بیش از ۲۰ نوزاد کم شنوا در کشور متولد می شود که برخی از آنها زمان طلایی تشخیص و کنترل اختلالات شنوایی را از دست می دهند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، گیتا موللی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی ناشنوایان برگزار شد، از کم شنوایی به عنوان شایع ترین نقص مادرزادی نام برد و افزود: از هر ۱۰۰۰ تولد زنده، بین یک تا سه نفر با اختلال کم شنوایی متولد میشوند.

 

وی با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت، گفت: ۶.۸ درصد بار بیماری ها متوجه اختلالات شنوایی ناتوان کننده است.

 

وی با اشاره به پوشش ۸۰ درصدی غربالگری شنوایی در کشور، بر ارتقای کیفیت خدمات تشخیصی تاکید کرد و گفت: ما بیش از ۳۰۰۰ ادیولوژیست داریم که هیچ کشوری در آسیا و خاورمیانه، این تعداد کارشناس و متخصص شنوایی شناسی ندارد.

 

وی با اشاره به تولد روزانه ۲۰ نوزاد کم شنوا در کشور،  گفت: کم شنوایی پر استرس ترین معلولیت از دیدگاه خانواده است.

 

 

 

۱۲ مهر :مرگ روزانه ۴۳ نفر' در حوادث رانندگی در ایران

 

غلامرضا حسینی، رئیس بیمه مرکزی ایران درباره آمار حوادث رانندگی در این کشور گفت: "روزانه در سوانح ترافیکی ۴۳ نفر جان خود را از دست داده و ۹۰۰ نفر مصدوم می‌شوند که این بسیار نگران‌کننده است."

 

به گزارش ایلنا، آقای حسینی افزود: "میزان خسارت پرداختی بیمه برای سوانح رانندگی از ۵۳۰۰ میلیارد تومان در سال۹۲ به حدود ۸۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ افزایش یافته است."

 

۱۲ مهر : ۵۲ درصد کودکان کار روزانه ۴ تا ۸ ساعت در خیابان کار می‌کنند

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اعلام اینکه تنها ۳۲ درصد از کودکان کار و خیابان ایرانی هستند، گفت بر اساس دستورالعمل‌ نهادهای حمایتی ۷۶ درصد کودکان کار و خیابان تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی قرار ندارند چرا که عمدتا اتباع بیگانه هستند یا اوراق هویتی ندارند.

 

رضا جعفری در نشست خبری هفته ملی کودک با اشاره به آمار اورژانس اجتماعی در سال ۹۶ گفت: در سال ۹۶ یک میلیون و ۱۰۰ هزار مورد پذیرش در اورژانس اجتماعی صورت گرفته است که شامل خط تماس ۱۲۳، مراکز مداخله ، تیم‌های سیار و پایگاه‌های حاشیه‌ای می‌شود. ۳۰ درصد تماس‌ها مربوط به خشونت خانگی بوده است که اولین رتبه خشونت مربوط به کودک‌آزاری است به طوری که از این میزان ۵۰ درصد مربوط به غفلت در حوزه آموزش کودکان، ۳۰ درصد مربوط به کودک‌آزاری جسمی، ۱۵ درصد کودک آزار روانی و ۴ درصد مربوط به آزار جنسی کودکان بوده است.

 

رئیس اورژانس اجتماعی کشور افزود: کودکان زیر یک سال ۸.۷ درصد، ۲ تا ۴ سال ۱۶ درصد، از موارد پذیرش شده را در بر می‌گیرد که در مجموع می‌توان گفت ۲۵ درصد از کودکان مورد پذیرش زیر ۴ سال سن دارند. همچنین ۶۰ درصد از پذیرش‌شدگان بین ۵ تا ۱۳ و ۱۵ درصد بین ۱۴ تا ۱۸ سال سن دارند.

 

۵۷ درصد عاملان کودک‌آزاری پدران بوده‌اند

 

جعفری افزود: در کودک آزاری‌ها ۵۷ درصد پدران عامل خشونت بوده‌اند ، ۲۶ درصد از ناحیه مادر صورت گرفته است، ۸٫۵ درصد از سوی نامادری یا ناپدری و یک درصد کودک‌آزاری‌ها از سوی خواهر یا برادر صورت گرفته است. در واقع می‌توان گفت ۱٫۵ درصد کودک آزاری‌ها از سوی افراد غریبه و ۹۸٫۵ درصد از سوی اقوام و نزدیکان کودک صورت گرفته است.

 

مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: ۵۲ درصد کودکانی که مورد کودک‌آزاری قرار گرفته‌اند دختران بوده‌اند و ۴۸ درصد پسران. همچنین اعتیاد والدین و مصرف الکل رتبه اول را در عامل کودک آزاری‌ها داشته است به‌طوری که ۵۱٫۵ درصد مربوط به موضوع اعتیاد بوده است .همچنین ۷ درصد مربوط به اختلالات روانی و ۵٫۱ درصد عامل بیکاری بوده است. از طرفی حدود ۱۶ درصد عوامل کودک آزاری مربوط به خود کودک بوده است به‌طوری که یا کودک عقب مانده بوده و یا بیش فعال بوده است و ۸۵ درصد ناشی از انتظاراتی است که والدین از کودکان دارند.

 

وی با تشریح اقدامات اورژانس اجتماعی در حوزه خودکشی گفت: در سال گذشته اورژانس اجتماعی در ۳۱ درصد از موارد خودکشی مربوط به افراد زیر ۱۸ سال مداخله انجام داده است تا این موارد منجر به فوت نشود و به طور کلی اورژانس اجتماعی موفق شده است تا ۹۵ درصد مانع خودکشی‌های منجر به مرگ شود.

 

۹۵ درصد کودکان کار و خیابان دارای خانواده‌ هستند

 

وی افزود: ۱۲ هزار کودک کار و خیابان در مراکز شبانه‌روزی و حمایتی سازمان بهزیستی در سراسر کشور به سر می برند که مطالعات نشان می‌دهد ۶۹.۵ درصد از کودکان کار و خیابان پسران و حدود ۳۰ درصد نیز دختران هستند. همچنین ۳۲ درصد از این کودکان ایرانی و مابقی جزو اتباع بیگانه به شمار می‌روند.

رئیس سازمان اورژانس اجتماعی کشور ادامه داد: ۷۴ درصد از کودکان کار و خیابان فاقد اسناد هویتی هستند و بسیاری از این کودکان در حال ادامه‌ تحصیل هستند و حتی برایشان کلاس‌های جبرانی و تقویتی برگزار می‌شود.

 

۵۲ درصد کودکان کار روزانه ۴ تا ۸ ساعت در خیابان کار می‌کنند

 

وی تأکید کرد: رویکرد سازمان بهزیستی برای کاهش آسیب این کودکان کاهش ساعات حضورشان در خیابان ها است. به طوری که اکنون ۳۳.۸ درصد از این کودکان یک تا ۴ ساعت، ۵۲ درصد ۴ تا ۸ درصد و ۱۳.۸ درصد بیش از ۸ ساعت در خیابان ها کار می کنند و بررسی ها نشان می‌دهد درصدی از این کودکان در معرض اعمال خشونت قرار دارند.

 

۷۶ درصد کودکان کار تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی قرار ندارند

 

جعفری خاطرنشان کرد: ۳۱ درصد از والدین این کودکان بیکار و یا از کار افتاده هستند، ۴۰ درصد دستفروش و هفت درصد شاغل فصلی و ۵ درصد نیز بی‌سرپرست هستند. ۷۶ درصد از این کودکان بر اساس دستورالعملها و شرایط سازمان‌های حمایتی تحت پوشش هیچ نهادی قرار ندارند، چرا که عمدتا این کودکان اتباع بیگانه هستند و اوراق هویتی ندارند.

 

۹ مهر : ۱۰۰ سد بزرگ کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند/ مخزن سدهای پایتخت ۶۷ درصد خالی است

 

به‌ گزارش ایسنا، در حال حاضر میزان ذخایر سدهای ایران به ۱۹.۸۱ میلیارد مترمکعب رسیده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته کاهشی ۱۹ درصدی آب ذخیره شده در سدهای کشور را نشان می‌دهد. افت محسوس بارندگی‌های سال آبی ۹۶-۹۷ که در طی نیم قرن کم سابقه بوده موجب شده تا در ورودی آب به مخازن سدهای کشور نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های ویژه‌ای مواجه شده‌اند و به ۲۵.۹۵ میلیارد مترمکعب برسد.

 

به این ترتیب، ورودی به این سازه‌های آبی ۳۳ درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افت داشته و هم اکنون به طور میانگین ۶۰ درصد مخازن سدهای یاد شده خالی است .همچنین کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برق آبی موجب شده تا این مراکز در تابستان امسال نیز با کاهش تولید انرژی روبه‌رو شوند به طوری که انرژی تولیدی ۵۳ نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا ۳۰ شهریورماه به حدود ۶۱۸۵ گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۲.۴ درصد کاهش داشته است.

 

با توجه به اینکه ۱۵ درصد از ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی است از این رو کاهش تولید انرژی این مراکز یکی از دلایل اصلی خاموشی‌های تابستان امسال بوده است .علاوه بر این در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) به ۶۲۸ میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی ۶۷ درصد مخازن این سدها خالی است.

 

بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنج‌گانه استان با یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون مترمکعب افت ۳۲ درصدی را تجربه کنند.

 

ذخیره یکصد سد کشور به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است

 

 سال آبی ۹۷-۹۶ در حالی به پایان رسید که از میان ۱۷۷ سد بزرگ کشور، یکصد سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، شهید رجایی، ساوه، کوثر، ارس، ملاصدرا، سفیدرود و دوستی کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

 

سال آبی جدید در حالی آغاز شده که میزان ذخایر سدهای ایران به ۱۹ میلیارد و ۸۱۰ میلیون مترمکعب رسیده است که این رقم در مقایسه با پارسال کاهشی ۱۹ درصدی آب ذخیره شده را نشان می‌دهد.

 

افت محسوس بارندگی‌های سال آبی ۹۷-۹۶ که در نیم قرن اخیر کم سابقه بوده موجب شده است ورودی آب به مخازن سدهای کشور نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های ویژه‌ای مواجه شده‌اند و به ۲۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب برسد.

به این ترتیب ورودی به این سازه‌های آبی ۳۳ درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به پارسال ۲۶ درصد افت کرد.

 

کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برقابی موجب شد این مراکز در تابستان امسال نیز با کاهش تولید انرژی روبرو شوند و انرژی تولیدی ۵۳ نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا ۳۰ شهریورماه به حدود ۶ هزار و ۱۸۵ گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۲٫۴ درصد کم شد.

 

۶ شهریور : مهاجرت سالانه ۴۰۰ پرستار به خارج از کشور

 

محمد شریف مقدم در گفتگو با خبرنگار ایلنا‌، درخصوص موضوع مهاجرت پرستاران و پیامد های آن اظهار داشت: در بحث مهاجرت آمار دقیقی وجود ندارد، چراکه کانال های خروجی کشور متفاوت است و پرستاران به طرق مختلف مهاجرت می کنند.

 

وی افزود: برهمین اساس عده ای به سازمان نظام پرستاری مراجعه می کنند و تائیدیه می گیرند، اما امکان دارد تائییدیه برای همه کشورها قابل قبول نباشد. آماری وجود دارد مبنی بر اینکه پرستارانی که می خواهند به خارج از کشور بروند در سال حدود ۴۰۰ نفر هستند.

 

دبیرکل خانه پرستار با تاکید براینکه کل دنیا در حال حاضر با کمبود پرستار مواجه است، گفت: بر اساس آماری که آی تی ان (شورای بین المللی پرستاران) اعلام کرده و سازمان بهداشت جهانی آن را تایید کرده، اعلام شده است، بیشتر کشورهای دنیا نیاز به نیروی پرستاری دارند. کشورهایی مثل کانادا، استرالیا، آمریکا، انگلیس و آلمان نیاز به نیروی پرستاری دارند، اما بسته به سیاست دولت آنها این نیاز رفع می‌شود. به طوری که ارزشی که دولت‌ها برای ملت خود قائل هستند در خصوص رفع این نیاز مبنا قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به اهمیت و ارزشی که دولت‌ها برای سلامت مردم قائل هستند جذابیت‌هایی برای جذب پرستاران و مهاجرت‌های آنها ایجاد می‌شود.

 

شریفی مقدم با بیان اینکه دولت و سیاست‌گذاران در حوزه سلامت بخصوص وزارت بهداشت کاری های بسیاری کرده اند که موجب بی انگیزگی پرستاران در داخل کشور شده است، افزود: به عنوان مثال در دنیا می گویند به ازای هزار نفر جمعیت تعدادی پرستار مشخص می‌شود. در کشورهای اروپایی به ازای هر هزار نفر جمعیت بالای ۱۰ نفر کادر پرستاری دارد. حتی در کشورهایی که با ما همسایه هستند هم وضع به همین شکل است. ایسلند بازای هر هزار نفر جمعیت ۱۳ کادر پرستاری دارد. استرالیا، سنگاپور و آفریقای جنوبی هم به همین شکل است. در واقع در آفریقای جنوبی هم به ازای هر هزار نفر جمعیت ۷٫۵ درصد کادر پرستاری وجود دارد. ما کشورهایی مثل ارمنستان و گرجستان را داریم که به ازای هر هزار نفر پنج الی شش پرستار دارند، اما کشور ما به ازای هر هزار نفر جمعیت یک و نیم کادر پرستاری داریم.

 

وی اضافه کرد: عدم وجود نیروی کافی در کادر پرستاری به دلیل کمبود نیروی انسانی نیست. در کشور بیش از هزار نفر نیروی فارغ التحصیل بیکار داریم. یعنی به رغم اینکه وزارت بهداشت شعار کمبود کادر پرستاری را می‌دهد قدرت جذب پرستاران را ندارد. در واقع پرستاران در هنگام فارغ‌التحصیلی در مرحله گذراندن طرح قرار می‌گیرند. در حال حاضر هزاران نفر پرستار منتظر طرح داریم، این پرستاران که بیشتر  از قشر نیروی جوان هستند به کار گرفته نمی‌شوند. بیمارستان‌های ما به شدت در جذب پرستار با مشکل مواجه هستند.

 

وی در پایان با انتقاد از سیاست های غلط در عرصه تعدیل نیرو گفت: نیروهایی که اخیرا تعدیل می‌شوند نیروهای جوان و تازه نفس هستند، در این صورت بیمارستان می‌ماند با نیروهایی که باسابقه هستند، اما فشار بی‌امان مشکلات بیمارستانی هم روی آنهاست و خستگی‌های حاد و مزمن گریبانگیرشان می‌شود و حتی دچار بیماری‌های شغلی می‌شوند. در نهایت هم از کارافتاده خواهند شد.  به عقیده من در حال حاضر وزارت بهداشت با سیاست‌های تعدیل نیروی انسانی یا نمی‌داند. استانداردهای ما در سطح کشورهای عقب افتاده جهان است.

 

 

۶ مهر : زندگی ۲۳۰۰ کودک در زندان‌ها/شیوع اختلالات روانی در میان کودکان زندان

 

سلامت نیوز:تاکنون از سوی فعالان اجتماعی الزام ایجاد مهدکودک برای فرزندان زندانیان مطرح شده است. این در حالی است که در اسفند ۹۶، انوشیروان محسنی بندپی، رئیس وقت سازمان بهزیستی کشور از احداث دو مهد کودک در زندان زنان استان‌های یزد و مشهد خبر داد.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ، در تیر ۹۶، هم عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت: ایجاد مهد کودک در زندان‌ها گامی مثبت در راستای غنای عاطفی مادران زندانی است. محمد جواد فتحی درباره ساخت مهدکودک در زندان‌ها، افزود: اگر فرزندان از حیث عاطفی، محرومیت‌هایی را متحمل نشوند، مطلوب است، اما اینکه بیرون از زندان مهدکودکی ایجاد و مادر به بیرون برده شود، سبب ایجاد تناقضی می‌شود، از این‌رو با توجه به تدابیر امنیتی، این مهدها باید در مجموعه زندان ساخته شود.

 

زندگی کودک در زندان‌ها نیازمند توجه

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: ارائه مجوز احداث مهد کودک در زندان گام مثبتی از سوی سازمان بهزیستی است به ویژه به لحاظ غنای عاطفی مادران زندانی موثر است، البته در ایجاد این مهد در فضایی از زندان باید دقت شود که فرزندان احساس نکنند در محیط غیرطبیعی و ویژه هستند. فتحی ادامه داد: در کنار مادر بودن برای رشد روحی کودکان لازم است، البته اعلام آمار دو هزار و ۳۰۰ کودکی که به دلیل زندانی بودن والدین خود در زندان بسر می‌برند، عجیب و قابل تامل است، از این‌رو رئیس سازمان زندان‌ها بهتر است، آمار شفافی از تعداد مادران زندانی اعلام کند. او با بیان اینکه وجود دو هزار و ۳۰۰ کودک در زندان به‌واسطه زندانی بودن والدین خود نشان از افزایش جرائم توسط زنان است، گفت: زنان عموما از ساختار وجودی متفاوت از جرم‌زایی است، بنابراین ریشه‌ها و علل ارتکاب به این جرائم باید ارزیابی شود. این نماینده مجلس بر این باور است که دستگاه قضائی این آمارها را باید در اختیار دانشگاه‌ها و دانشکده‌های تخصصی جرم شناسی قرار دهد تا ضمن مطالعات دقیق آماری، علل افزایش این جرائم مشخص شود، در این صورت قانون‌گذاری راحت‌تر می‌تواند تصمیم‌گیری کند. عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس افزود: مخفی کردن آمار مجرمان مشکلی را حل نمی‌کند، هرچند آمارهای بالا نیز تاسف برانگیز است، اما بهتر است این آمارها به طور دقیق و شفاف اعلام شود. در این باره نیز مدیرکل امور کودکان و نوجوانان و خانواده بهزیستی خبر داد که هر زندانی که بیش از ۱۰-۱۵ کودک داشته باشد می‌تواند مجوز احداث مهدکودک را از سازمان بهزیستی دریافت کند. به گزارش خانه ملت، محمد نفریه درباره آمار کودکان موجود در زندان افزود: آمارها متفاوت است، چرا که تعداد زنان زندانی و کودکانشان زیاد است، اما طبق آخرین بررسی دو هزار و ۳۰۰ کودک به دلیل زندانی بودن والدین خود در زندان بسر می‌برند.

 

شیوع اختلالات روانی در میان کودکان زندان

 

مطالعه‌ای که سال ۱۳۸۲ در رابطه با کودکان زنان زندانی انجام شده بود، نشان داد که ۳۳ درصد کودکان زندان دارای مشکلات روانی بودند و آثاری از مشکلات گفتاری نیز در میان آنها مشاهده می‌شد. یک‌سوم این کودکان نیز از اختلالات روانی از خفیف تا شدید رنج می‌بردند. بیماری‌های عفونی مانند عفونت ادراری نیز در میان کودکان زندان شایع بود و در ۱۳ درصد از آنها علائمی از کودک‌آزاری مشاهده می‌شد. از سوی دیگر، مطالعات نشان می‌دهند کودکان زندان بیشتر از سایر هم‌سن‌وسال‌های خود در معرض بزهکاری قرار دارند و زودتر از سایر بزهکاران در این مسیر قرار می‌گیرند و بسیاری از آنها به جرم ارتکاب جرائم مختلف به زندان بازمی‌گردند. به‌این‌ترتیب، در صورت عدم توجه به این مساله، مسئولان باید منتظر ورود بزهکاران جدید در آینده‌ای نه‌چندان دور به جامعه و خطراتی که ایجاد خواهند کرد، باشند.

 

۲‌سالگی سقف حضور کودکان در زندان

 

طبق تبصره ماده «یک» آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها، محکومان و متهمان زن می‌توانند اطفال خود را تا سن دو سال تمام به همراه داشته باشند و مدیران زندان‌ها می‌توانند نسبت به تفکیک اطفال دو تا شش سال در محل مجزا(مهدکودک) اقدام یا نسبت به انتقال این کودکان به بهزیستی مبادرت کنند. باوجود آیین‌نامه سازمان زندان‌ها مبنی‌بر مجازبودن ماندن کودکان در زندان تا دو‌سالگی، بسیاری از کودکان زندان تا شش سالگی به همراه مادران خود در زندان می‌مانند و طی این سال‌ها از حداقل حقوق خود نیز محروم می‌شوند، تا جایی که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این کودکان هیچ تصوری از خیابان و محیط خارج از زندان ندارند.

 

۱۷شهریور : ازدواج ۳۴۴ دختر زیر ۱۴ سال در استان البرز در سال گذشته

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، کودک همسری پدیده‌ای است که آسیب‌ زیادی به ساختار خانواده و اجتماع وارد می‌کند؛ کودکی که بدون تجربه دنیای کودکانه وارد دنیای بزرگسالی می‌شود در تمام زندگی با کمبودها و مشکلاتی دست و پنه نرم می‌کند که اغلب حل نشده باقی می‌مانند و مثل خوره روح و روان او را می‌خورند.

 

برای تهیه این گزارش، مکاتبه‌ای با ثبت احوال البرز صورت گرفت و از میان ۱۰ سوال پرسیده شده تنها آمار ازدواج کودکان بی‌جواب ماند و وقتی علت را جویا شدیم عنوان شد که سامانه ثبت احول اختلال دارد؛ این اختلال حدود دو سال است که حل نشده باقی مانده البته جالب این جاست که این سامانه فقط برای ارائه آمار طلاق و ازدواج استان با مشکل مواجه است و در سایر موارد مثل آمار تولد و وفات، فراوانی نام، تعداد شناسنامه‌های صادر شده و ثبت درخواست برای کارت هوشمند ملی  مشکلی ندارد.

 

وی بیان می‌کند: سن قانونی برای ازدواج دختران در ایران ۱۳ و برای پسران ۱۵ سال در نظر گرفته شده ولی در پیوست همین ماده  قانونی ذکر شده اگر دختر و پسری بخواهند قبل از این سنین ازدواج کنند؛ در صورتی‌که با اجازه ولی همراه باشد و مرجع قانونی هم این ازدواج را بلامانع تشخیص دهد، عقد رسمی صورت می‌گیرد.

 

سال گذشته ۳۴۴ مورد ازدواج دختران زیر ۱۴ سال و چهار مورد هم ازدواج دختران زیر ۱۲ سال در البرز ثبت شده است

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آمار ازدواج کودکان در استان اشاره کرده و می‌گوید: سال گذشته ۳۴۴ مورد ازدواج دختران زیر ۱۴ سال و چهار مورد هم ازدواج دختران زیر ۱۲ سال در استان ثبت شده است؛ در سال ۹۵ هم ۲۱۲ پسر زیر ۱۵ سال و ۴۵۳ دختر زیر ۱۴ سال در استان ازدواج کرده‌اند؛ این رقم در مقایسه با جمعیت البرز و ازدواج هایی که هر سال در استان به ثبت می‌رسند نگران کننده است.

 

ازدواج کودکان اولویت ما نیست

 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری البرز با اشاره به اینکه مسأله کودک همسری اولویت اول این دفتر نیست، می‌گوید: در هر مقطعی در دستگاه‌های اجرایی چند اولویت مشخص می‌شود که منابع و امکانات برای پیگیری آن اولویت‌ها به کار گرفته می‌شوند؛ در حال حاضر مقوله کودک همسری اولویت اول دفتر بانوان و امور خانواده نیست و برنامه‌ریزی خاصی در این حوزه برای این آسیب صورت نگرفته است.

 

مریم اسماعیلی فرد ادامه می‌دهد: در حال حاضر اولویت اول ما پیگیری و ساماندهی وضعیت زنان سرپرست خانواده است که تعداد آنها در استان روز به روز زیاد تر می‌شود.

 

رویه‌ای مشخص برای تشخیص صلاحیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال وجود ندارد

 

وی به موضوع ثبت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال با شرایط اجازه ولی و مصلحت قاضی اشاره کرده و ادامه می‌دهد: متأسفانه تجویز ازدواج زیر این سنین در دادگاه‌ها روال مشخصی ندارد و بر حسب مورد به قاضی واگذار شده است که به علت سلیقه‌ای عمل کردن در این مسأله تصمیم‌گیری‌ها در این موضوع از شهری به شهر دیگر متفاوت است و سبب شده تا رویه‌های متفاوتی هم در این خصوص اعمال شود.

 

۱۵ شهریور : بیش از ۱٫۵ میلیون نفر از معتادان تزریقی مبتلا به «ایدز» هستند

 

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه اعتیاد، از حدود ١٢ میلیون تزریقی مواد مخدر در جهان، بیش از ۵٠ درصد مبتلا به هپاتیت c هستند، افزود: سالانه ٢٢٠ هزار نفر در دنیا بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

 

به گزارش ایسنا، علیرضا رئیسی، در دوازدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد در سالن همایش‌های رازی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۶٠٠ هزار نفر از افراد تزریقی به بیماری HIV مبتلا هستند، گفت: یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر هم هر دو بیماری هپاتیت c و HIV  دارند.

 

رئیسی با تاکید بر پیشگیری در حوزه بهداشت و مراقبت های سطح یک، اظهار کرد: ٢٢ هزار مراقب سلامت، ۱۶۰۰ کارشناس ارشد بهداشت روانی ارائه بسته‌های آموزشی در زمینه ارتقای مهارت فرزند پروری برای گروه‌های سنی مختلف، آموزش‌های مهارت‌های زندگی و تقویت بنیان خانواده از جمله برنامه‌هایی است که در دولت یازدهم در حوزه پیشگیری انجام شده است.

 

رئیسی با اشاره به اینکه در سال ٢٠١۶ ، ۴٧۶ نوع ماده مخدر در جهان وجود داشت و این مسأله شناسایی، فرایند مبارزه، تنظیم مقررات و فرایند درمان را با مشکلات جدی مواجه می‌کند اظهار کرد: اراده مسئولان ارشد کشور برای کاهش آسیبها بسیار جدی است و در حوزه‌های مختلف از پیشگیری تا درمان اقدامات بسیار خوبی در حال پیگیری است. ایران به دلیل همجواری با افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر با چالش‌های جدی برای پیشگیری در حوزه عرضه مواد مخدر روبرو است و کار مبارزه در حوزه اعتیاد بسیار سخت و پیچیده است.

............................................................................................

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©