Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ برابر با  ۲۳ فوريه ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸  برابر با ۲۳ فوريه ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار ( 4 )

 

ایران در آئینه آمار ( 4 )

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

تلفات ناشى از آلودگى هواى تهران برابر با تلفات جنگ عراق و ايران !

ايلنا: مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست در مورد تلفات آلودگى هواى تهران كه گفته شده به اندازه تلفات جنگ تحميلى بوده افزود: بر اساس نتايج يک مطالعه کارشناسى از سوى يکى از دانشگاههاى کشور با توجه به روند کنونى آلودگى هوا تهران درصورت عدم انجام اقدامات مناسب از سوى ارگانهاى مربوطه، ميزان تلفات جانى ناشى از آلودگى هواى تهران با تلفات ناشى از جنگ تحميلى قابل قياس مى شود.

به گزارش خبرنگار ايلنا محمد هادى حيدرزاده در نشست خبرى با بيان اينکه وضعيت آلودگى هواى تهران نسبت به چند سال گذشته بحراني‌تر شده افزود: دستگاههاى متولى در کاهش آلودگى هواى تهران از وظايف ذاتى خود دور شده‌اند و تداوم اين روند به طور قطع مشکلاتى را در شهر تهران به وجود مي‌آورد. 11مهر.

 

بدهی سنگين ايران خودرو علت توقف توليد " تندرو نود "!

بی بی سی

دو سال بعد از شروع توليد خودروی "تندر نود" با همکاری شرکت رنو - نيسان فرانسه در ايران، شرکت ايران خودرو توليد اين خودرو را متوقف کرده است.

شرکت ايران خودرو علت اصلی توقف توليد اين خودرو را کمبود قطعه اعلام کرده اما برخی گزارشها نشان می دهد که بدهی سنگين ايران خودرو به شرکت رنو پارس و پائين بودن قيمت آن علت توقف توليد است.

قرارداد توليد خودروی "تندر نود" که ابتدا ال ۹۰ خوانده می شد شش سال پيش در دولت محمد خاتمی با شرکت رنو - نيسان امضا شد ولی بعد از رياست جمهوری محمود احمدی نژاد اصلاحاتی در اين قرارداد صورت گرفت.

دو طرف شرکتی مشترک به نام شرکت رنو پارس تاسيس کردند که ۵۱ درصد سهام آن متعلق به رنو و ۴۹ درصد بقيه به دو شرکت بزرگ خودروسازی ايران، يعنی ايران خودرو و ساپيا واگذار شد.

در قرارداد پيش بينی شده بود که شرکت رنو - نيسان يک ميليارد يورو در بخش قطعه سازی سرمايه گذاری کند و اين خورو به عنوان جايگزين پيکان با قيمت هايی در حد قيمت پيکان در هر دو شرکت خودرو سازی توليد شود.

اجرای اين قرارداد که بزرگترين سرمايه گذاری خارجی در تاريخ چهل ساله صنعت خودرو در ايران به حساب می آمد، بسيار کند پيش رفت ولی سرانجام دو سال پيش اولين سری از خودروهای توليدی "تندر نود" وارد بازار شد. 12مهر


مشکلات توليد

بدهی های ايران خودرو بيشتر از شش ميليارد دلار است !

توليد اين خودرو با فراز و فرودهای زيادی همراه بود و از چند ماه پيش مشکلات توليد خودروی تندر ۹۰ وارد مرحله تازه ای شد.

شرکت ايران خودرو به عنوان يکی از شرکت های توليد کننده اين خودرو با بدهی سنگينی مواجه شد و در سال مالی گذشته برای اولين بار اين شرکت بيشتر از ۱۲۳ ميليارد تومان (۱۲۳ ميليون دلار) زيان داشت. بدهی اين شرکت نيز بيشتر از شش هزار ميليارد تومان (شش ميليارد دلار) اعلام شده است و حتی برخی منابع ميزان اين بدهی را تا ده ميليارد دلار نيز برآورد کرده اند.

از طرف ديگر همين شرکت حدود ۶۷ ميليارد تومان به شرکت رنو پارس بابت گرفتن قطعات خودروی "تندر نود"بدهکار است. اين مشکل فقط منحصر به ايران خودرو نيست. شرکت پارس خوردو به نمايندگی از شرکت ساپيا ديگر شرکت توليد کننده "تندر نود"نيز ۲۲ميليارد تومان به شرکت رنو پارس بدهکار است.

همين مشکل باعث شده تا شرکت رنو پارس برای تامين قطعات اين خودرو با مشکل مواجه شود و به نظر می رسد بخش عمده ای اين فشارها به بخش قطعه سازی ايران منتقل شده است که در چند سال اخير سرمايه گذاری گسترده ای برای تامين قطعات خودروها انجام داده است.

در پی بروز اختلاف مالی بين شرکت های خودرو ساز و شرکت رنو پارس ميشل کريل مدير عامل فرانسوی اين شرکت گفته است:" قرارداد مربوط به "تندر نود"قرارداد خوبی بود و همه راضی بودند، اما در عين حال اين وضعيت را پيش بينی نکرده بوديم که به خودروسازان ايرانی قطعه بدهيم اما آنها پولی به ما پرداخت نکنند."

به گفته آقای کريل، قرار بود که بعد از تحويل قطعه به خودروسازان ايراني، آنها حداکثر ظرف ده روز پول قطعات را بدهند اما متاسفانه بعد از هفتاد روز آنها هنوز به تعهدات خود عمل نکرده اند."

کارشناسان معتقدند همکاری با شرکت رنو - نيسان و تشکيل شرکت رنو پارس باعث شد تا از طريق اين شرکت فرانسوی دانش فنی توليد قطعه به داخل ايران منتقل شود و قطعات توليدی تندر در داخل ايران در بين خودروهای ساخت داخل حرف اول را می زند.

در کنار اين مشکل، شرکت های توليد کننده "تندر نود"معتقدند که قيمت فعلی اين خودرو پائين است و توليد آن به صرفه نيست اما وزارت صنايع و معادن حاضر به افزايش قيمت اين خودرو نيست. خودروسازان می گويند هم اکنون اين خودرو در بازار با قيمت هايی بين ۱۲ تا ۱۵ ميليون تومان به فروش می رسد که دو تا سه ميليون تومان از قيمت عرضه شده از سوی اين شرکتها بالاتر است.

توجيه اقتصادی

شرکت رنو پارس که قطعات تندر نود را توليد می کند از شرکتهای خودروسازی 90 ميليارد تومان طلبکار است
به دليل بروز اين مشکلات، پيشنهاداتی نيز برای تمرکز توليد اين خودرو در يک شرکت خودروسازی مطرح شد تا اين خودرو فقط در يک شرکت توليد شود.

با آنکه ظرفيت توليد سالانه اين خودرو در اين دو شرکت بيشتر از ۳۰۰ هزار دستگاه در سال پيش بينی شده بود اما توليد اين خودرو بسيار پائين بود به طوری که به عقيده برخی کارشناسان تيراژ پائين توليد و به صرفه نبودن آن يکی از دلايل توقف توليد اين خودرو در در شرکت ايران خودرو است.

بنابر گزارشها، توليد اين خودرو هيچگاه از ۳۰ هزار دستگاه در سال بيشتر نشده است و همين تيراژ پائين توليد يکی از عمده ترين دلايل سوده نبودن اين خودرو است.

بنابر آخرين آمار منتشر شده شرکت ايران خودرو در پنج ماه اول امسال بايد نزديک به ۱۵ هزار دستگاه "تندر نود" توليد می کرد اما تنها دو هزار و ۵۰۰ دستگاه از اين خودرو توليد کرده و شرکت پارس خودرو نيز بايد ۱۷ هزار دستگاه از اين خودرو توليد می کرد که در طول اين پنج ماه تنها پنج هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو توليد کرده است.
اين در حالی است که در پنج ماه سال گذشته توليد اين خورو در مقايسه با توليد امسال بيشتر از دو برابر بوده است.
همزمان با توقف اين توليد "تندر نود"در ايران خودرو گزارش شده است اين شرکت به کسانی که "تندر نود"پيش خريد کرده اند، پيشنهاد داده تا به جای اين خودرو پژو
۲۰۶ بخرند.

با آنکه شرکت ايران خودرو توليد "تندر نود"را متوقف کرده اما برخی گزارشها از توافق تازه ای اين شرکت با شرکت پژو برای توليد پژوی ۲۰۷ حکايت دارد.

البته همکاری ايران خودرو با شرکت پژو به سالها قبل بر می گردد و عمده ترين محصولات شرکت ايران خودرو محصولات شرکت پژو است .

 

اکثریت خُرد کننده ای از مردم به دستگاه قضائی رژیم اعتماد ندارند.

حتی در نظرسنجی نهاد ولايی بيش از 80 درصد دانشجويان نسبت به دستگاه قضايی رژيم نظر منفی دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حبيب محمدنژاد درباره اهميت و ويژگيهای طرح "سنجش نگرش دانشجويان نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی" اظهار داشت: اين طرح در سال تحصيلی 88-87 در سطح ملی انجام شده و مجری طرح دکتر کوثری از اعضای هيئت علمی دانشگاه تهران است.

وی اضافه کرد: هدف اصلی از اجرای اين طرح سنجش ارزيابی دانشجويان از دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار بعد اقتصادي، سياسي، اجتماعی و فرهنگی بوده است. جامعه آماری طرح مذکور شامل همه دانشگاههای دولتي، آزاد، پيام نور، علمی- کاربردي، پزشکی و تربيت بدنی با حجم نمونه ای بالغ بر پنج هزار و 200 نفر می شود.

معاون پژوهشی نهاد با بيان اينکه هر کدام از اين ابعاد چهارگانه به وسيله تعدادی گويه مورد بررسی قرار گرفته اند، اضافه کرد: به عنوان مثال بعد اجتماعی 7 گويه و بعد اقتصادی 16 گويه داشته اند لذا بر اساس نظر پاسخگويان نسبت به هر گويه و جمع آنان نگرش دانشجويان به ابعاد چهارگانه مشخص شده است.

درباره دستاوردهای اجتماعی در کل با توجه به اينکه 6/30 درصد از دانشجويان نگرش مثبت و 9/27 درصد از آن‌ها نگرش منفی و 5/41 درصد از دانشجويان نگرش ميانه داشتند نشان می دهد که نمودار نگرش دانشجويان در رابطه با دستاوردهای اجتماعی نظام جمهوری اسلامی مثبت است  

نظر مثبت دانشجويان نسبت به موفقيت نظام در افزايش حضور زنان در جامعه!

وی پاسخ دانشجويان در اظهار نظر به گويه های ابعاد چهارگانه را مثبت و منفی خواند و گفت: جهت گيری های مثبت نشان از موافقت با دستاوردهای انقلاب بوده و جهت گيری های منفی حاکی از مخالفت با دستاوردهای انقلاب است. مي‌توان گفت در گويه ای که مربوط به نگرش نسبت به دستاوردهای اجتماعی بوده آمده است: شرايط بهتری برای حضور زنان در عرصه های مختلف جامعه فراهم شده است که 3/68 درصد دانشجويان با اين جمله ابراز موافقت، 3/17 درصد نه موافق و نه مخالف (نگرش ميانه) و 4/14 درصد نيز اعلام مخالفت کرده اند.

 

58 درصد دانشجويان معتقدند کانون خانواده پس از انقلاب تقويت شده است!

وی افزود: 58 درصد از دانشجويان معتقدند کانون خانواده پس از انقلاب اسلامی تقويت شده است و تنها 18 درصد از دانشجويان با اين نظر مخالفند، 24 درصد نيز ديدگاهی ميانه دارند. درباره دستاوردهای اجتماعی در کل با توجه به اينکه 6/30 درصد از دانشجويان نگرش مثبت و 9/27 درصد از آن‌ها نگرش منفی و 5/41 درصد از دانشجويان نگرش ميانه داشتند نشان می دهد که نمودار نگرش دانشجويان در رابطه با دستاوردهای اجتماعی نظام جمهوری اسلامی مثبت است.

نظر اکثر دانشجويان اين است انقلاب اسلامی تجربه موفقی در اسلامی کردن اقتصاد کشور نداشته است

حجت الاسلام محمدنژاد در ادامه افزود: در گويه ای که به نگرش نسبت به دستاوردهای اقتصادی انقلاب بوده مربوط می شود آمده است: تأمين اجتماعی در جامعه ايران گسترش يافته است که 54 درصد دانشجويان با اين جمله ابراز موافقت، 7/24 درصد نه موافق و نه مخالف (نگرش ميانه) و 3/21 درصد نيز با اين گويه مخالف بوده اند. يا اينکه جمهوری اسلامی ايران تجربه موفقی در اسلامی کردن اقتصاد نداشته است که 2/51 درصد دانشجويان با اين گويه موافق، 3/30 درصد نه موافق و نه مخالف (نگرش ميانه) و 5/18 درصد هم مخالف بوده اند. اين گويه نشان مي‌دهد از نظر اکثر دانشجويان انقلاب اسلامی تجربه موفقی در اسلامی کردن اقتصاد کشور نداشته است.
ديدگاه دانشجويان نسبت به عملکرد اقتصادی نظام جمهوری اسلامی منفی است به طوری که حدود 40 درصد دانشجويان نسبت به عملکرد اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ديدگاهی مخالف يا کاملاً مخالف دارند و 11 درصد دانشجويان ديدگاه موافق و کاملاً موافق و حدود 49 درصد از دانشجويان ديدگاهی ميانه دارند.

 

ديدگاه دانشجويان نسبت به عملکرد اقتصادی نظام جمهوری اسلامی منفی است

 

 معاون پژوهشی نهاد با اشاره به اينکه 5/63 درصد از دانشجويان معتقدند جمهوری اسلامی اگر نگوييم وابستگی اقتصادی کشور را به بيگانگان کاملاً قطع کرده است حداقل آن را تا حدود زيادی تضعيف کرده است، گفت: در حالی که 3/16 درصد از دانشجويان ديدگاهی مخالف و 2/20 درصد از دانشجويان ديدگاهی ميانه دارند ولی در کل طبق اين نظر سنجی ديدگاه دانشجويان نسبت به عملکرد اقتصادی نظام جمهوری اسلامی منفی است به طوری که حدود 40 درصد دانشجويان نسبت به عملکرد اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ديدگاهی مخالف يا کاملاً مخالف دارند و 11 درصد دانشجويان ديدگاه موافق و کاملاً موافق و حدود 49 درصد از دانشجويان ديدگاهی ميانه دارند.

نظر مثبت دانشجويان در مورد دستاوردهای انقلاب در سياست خارجه

وی نظر دانشجويان درباره دستاوردهای انقلاب در سياست خارجی را مثبت دانست و اظهار داشت: نتايج نشان مي‌دهد که در مجموع نزديک به نيمی از دانشجويان يعنی 6/48 درصد آنان نسبت به دستاوردهای انقلاب درباره سياست خارجی نگرش مثبت داشته اند درحالی که تنها حدود 8/12 درصد از پاسخگويان نگرش منفی و 6/38 درصد هم نگرش ميانه داشته اند. در بعد قضايی نيز نزديک به نيمی از دانشجويان يعنی 2/45 درصد درباره نظام قضايی موضعی ميانه را اتخاذ کرده و 35 درصد پاسخگويان نسبت به پيشرفت در نظام قضايی نگرش منفی و تنها 9/19 درصد از دانشجويان در اين‌باره نگرش مثبت داشته اند.

34 درصد دانشجويان نسبت به پيشرفت در دستاوردهای علمی نگرش مثبت دارند

حجت الاسلام محمدنژاد دستاوردهای علمی کشور را از مهم ترين ارکانی دانست که نشأت گرفته از مراکز آموزشی و پژوهشی محسوب می شود و يادآور شد: سنجش نگرش دانشجويان در اين پژوهش نسبت به بعد علمی نشان می دهد که حدود 34 درصد از دانشجويان نسبت به پيشرفت در دستاوردهای علمی کشور نگرشی مثبت دارند. 50 درصد پاسخگويان موضعی ميانه داشته و 2/16 درصد نيز نگرشی منفي، نسبت به اين پيشرفت‌ها داشته اند.

وی در پاسخ به اين سوال که تا چه حد می توان به نتايج اين نظرسنجی اعتماد کرد، گفت: اين مطالعه يکی از کارهای خوبی است که در سطح ملی انجام شده است. در جلسه تحليل يافته های اين تحقيق که با حضور کارشناسان فن برگزار شد، هر چند نقدهايی بر تحليل آماری اين تحقيق‌ ارائه شد اما به نظر بنده که هم اکنون کارفرمای حداقل ده مطالعه ميدانی همزمان هستم اين مطالعه و نتايج آن از مقبوليت خوبی برخوردار است.

ديدگاه دانشگاه آزاديها نسبت به عملکرد نظام مثبت تر از دانشگاههای دولتی است

حجت الاسلام محمدنژاد خاطرنشان کرد: بايد توجه کرد که نتايج اين تحقيق ديدگاه دانشجويان را منعکس مي‌کند نه واقعيت موجود را، چه بسا بين ديدگاه دانشجويان و واقعيت موجود به دلايل مختلفی فاصله بسيار زيادی وجود داشته باشد. نتايج اين پژوهش نشان داده است که ديدگاه دانشجويان دانشگاه آزاد نسبت به عملکرد نظام و انقلاب اسلامی مثبت تر از دانشجويان دانشگاه های دولتی و پيام نور است

 

1170 كارگر سد سيلوه اخراج شدند!

ايلنا: شنيده مي‌شود به دنبال پرداخت نشدن 4 ماه مطالبات كارگران پارچه بافى كرپ‌ناز، 250 کارگر شاغل در کارخانه پارچه بافی کرپ ناز به نشانه اعتراض دست از كار كشيدند.

به گزارش ايلنا، اين حركت اعتراضى پس از گذشت چند روز با مداخله فرماندارى و اداره كار هرسين مبنى بر پرداخت بخشى از مطالبات معوقه كارگران پايان يافت.

براين اساس كارگران كرپ ناز با مسوولان توافق كردند تا در ازاى دريافت مبلغ 200 هزار تومان بصورت على الحساب و در دريافت مابقى طلب معوقه در روزهاى باقيمانده از ماه جارى به كار خود باز گردند.

كارگران هشدار داده‌اند كه درصورت نقص توافق انجام شده از سوى كارفرما دوباره اعتصاب خواهند كرد.

كارخانه كرپ ناز كه زير نظر بانك ملى اداره مي‌شود 250 كارگر دارد، اين كارگران در ازاى انجام كار در سه شيفت كارى ماهانه مبلغ 275 هزار تومان دريافت مي‌كنند.

از سوى ديگر شنيده مي‌شود كه 70 نفر از کارگران شاغل در پروژه در دست احداث سد سيلوه پيرانشهر اخراج و كار خود را از دست داده‌اند.

شركت جهاد نصر كه كارفرماى كارگران سد سيلوند است علت اين اخراج را کمبود بودجه مالی عنوان كرده است.

در اين پروژه عمرانى كه از آذرماه 86 آغاز شده است بيش از 370 مشغول کار بودند که با اخراج های اخير تعداد کارگران آن به 300 تن کاهش پيدا كرد. 11 مهر

تونل توحيد 50 درصداز آلودگي‌ها‌را كاهش مي‌دهد

رييس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهردارى تهران در مورد تاثيرات بهره بردارى از تونل توحيد در کاهش آلودگى هوا گفت: بهره‌بردارى ازتونل توحيد در محدوده معابر منتهى به تونل حداقل 26 درصد از آلودگى هوا، 24 درصد از آلودگى صوتى و 30 درصد از حجم ترافيک مي‌کاهد.

وى افزود: لايحه کنترل آلودگى هواى تهران و ارسال آن به شوراى اسلامى شهر تهران در آينده نزديك تدوين مي‌شود كه به اين وسيله شهردارى تهران با وجود حداقل وظيفه قانونى در بحث کنترل آلودگى هواى تهران از ظرفيت‌هاى مختلف براى کاهش آلودگى هواى شهر استفاده مي‌کند.

 مشاوز شهردار تهران با اشاره به تردد نزديک به چهار ميليون خودرو در شهر تهران گفت: تردد اين تعداد خودرو در تهران در قياس با كشورهاى اروپايى چندان زياد نيست اما آنچه كه ترافيک و آلودگى هواى تهران را موجب شده عدم مديريت صحيح سفر و انجام بيش از اندازه سفرهاى روزانه با خودروهاى شخصى است.

حيدرزاده در مورد عدم معاينه فنى برخى از خودروهاى دولتى گفت: سال گذشته الزامى بودن انجام معاينه فنى خودروهاى دولتى از سوى استاندار تهران ابلاغ شده است و اجراى اين ابلاغيه از سوى استاندارى تهران براى کاهش مشکلات احتمالى آلودگى هواى زمستان امسال پيگيرى مى شود.

خودروهاى دولتى معايته فنى را جدى نمى گيرند !

وى تصريح كرد: خودروهاى دستگاههاى دولتي، سرويس ادارات و خودروهاى دستگاههاى نظامى در آلودگى هواى تهران نقش موثرى دارند كه اجراى ابلاغ استاندارى تهران با توجه به در پبش بودن فصل سرما بايد از سوى استاندارى پيگيرى شود تا مشکلات کمترى را شاهد باشيم. گرچه دستگاههاى دولتى و مردم انجام معاينه فنى خودرو را چندان جدى نمي‌گيرند .

رييس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهردارى تهران در مورد نقش اتوبوس هاى شرکت واحد در آلودگى هواى تهران نيز گفت: اين خودروها کمتر از يک درصد از آلودگى هواى تهران را باعث مى شود و شهردارى تهران در سال‌هاى اخير يکهزار و 400 دستگاه اتوبوس آلاينده و فرسوده را از رده خارج كرده است.
وى گفت: پيش بينى شده كه ميزان جابجايی مسافران شهری در برنامه چهارم توسعه 75 درصد باشد كه متاسفانه به دليل عدم انجام همکاري‌های لازم اين ميزان تحقق پيدا نکرده است و تنها برای حمل و نقل ريلی 30 درصد پيش بينی شده بود که ميزان کنونی تنها هشت درصد است.

 

روند تصاعدی اعدام ها در ايران: 6  زندانی در ايران اعدام شدند !

خبرگزاری هرانا: بنا بر گزارش دريافتی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۷ مهر، ۵ زندانی را در شهر تايباد، به صورت دسته جمعی به دار آويخت، همچنين در روز يکشنبه ۵ مهر نيز يک زن در زندان سرخس حلق آويز شده است.
اعدام ها در ايران در طی سال های گذشته روند تصاعدی به خود گرفته است به طوری که ايران به نسبت جمعيت رتبه اول اعدام در جهان را دارا می باشد.
10مهر

 

 محروميت ۳۰۰ دانشجوی ساکن کوی دانشگاه از خوابگاه

تغيير
کميته انضباطی دانشگاه تهران در اقدامی انتقام‌جويانه با ارسال نامه به تعدادی از دانشجويان کوی آن‌ها را از سکونت در خوابگاه محروم کرد.

به گفته چند تن از دانشجويان کوی صبح روز سه‌شنبه ۷ مهرماه يکی از ماموران حراست با مراجعه به برخی از اتاق‌ها در ساختمان‌های ۱۴ ،۱۷ و ۱۸ به تعدادی از دانشجويان نامه‌ای از سوی کميته انضباطی و اداره امور خوابگاه‌ها مبنی بر اين‌که دانشجويان مذکور از اين به بعد حق استفاده از خوابگاه را نخواهند داشت، داده است.

اين نامه تاکنون برای بيش از ۵۰ نفر از دانشجويان ارسال شده است و نزديک به صد نفر از دانشجويان کوی دانشگاه از استفاده از کوی دانشگاه تا اطلاع ثانوی محروم شده‌اند. در نامه‌ايی که داده شده علت اين حکم اغتشاش و اختلا ل در نظم خوابگاه است و به بند و تبصره‌ای استناد شده است که در هيچ آيين نامه‌ای موجود نيست.

تعدادی از دانشجويان از ديروز حکم‌های خود را از طريق آموزش دانشکده و تعداد زيادی ديگر هم شب گذشته توسط انتظامات کوی دانشگاه نامه‌هايشان را گرفته‌اند. محروميت داده شده تا اطلاع ثانوی قيد شده است. يعنی تا مدت نامحدودی اين اشخاص از استفاده از کوی و حتی ورود به کوی دانشگاه محروم هستند. يکی از دانشجويانی که خودش هم مشمول اين حکم شده بود گفته است که تعداد اين دانشجويان نزديک به ۳۰۰ نفر است ولی هنوز حکم‌های آن‌ها اجرا نشده است، بسياری از اين دانشجويان هيج جا و مکانی را برای اقامت در تهران ندارند. 10مهر

 

فقر و فلاکت در بابلسر بيداد مى کند

نوانديش:نماينده مردم بابلسر در نطق خود با اشاره به مشکلات حوزه انتخابيه اش طبيعت مصفا، بديع و سرسبز اين ديار را يادآور شد و گفت: فقرو فلاکت و مشکلات و بيکارى گريبانگير مردم اين ناحيه است. وى افزود: ما قطب کشاورزى هستيم در حالى که درالفباى کشاورزى که آب است مشکل داريم، ميلياردها متر مکعب آب منطقه هدر مى رود، به دليل باران هاى پياپى و فراوان، پشت بام مناطق مسکونى ما علف سبز مى شود.

نجف نژاد با بيان اين که مردم ما تشنه اند و در برخى مناطق آب براى خوردن ندارند، افزود: 25 سال قانون ممنوعيت احداث صنعت در مازندران باعث شد که ما 25 سال فرصت سرمايه گذارى در صنعت با دلار 7 توماني، 30 تومانى و 70 تومانى را از دست بدهيم و امروز با خيل جوانان غيور و بيکار و تحصيل کرده مواجه باشيم.

وى با بيان اين که در مازندران يک صنعت بزرگ که هزار شغل پايدار ايجاد کند سراغ نداريم از نبود صنايع تبديلى و تکميلى در کنار هم انتقاد کرد و افزود: از دولت خدمتگزار مى پرسم که تکليف ما چيست؟ دغدغه کشاورزان ما بايد توليد باشد يا فروش.

وى خطاب به رئيس جمهور گفت: دو سال سرمايه زندگى کشاورز، تباه شده کشاورز گيلان، مازندران، گلستان به خاک سياه نشسته و متاسفانه وزارت بازرگانى در مناطق ما نمک به زخم مى پاشد و در مناطق شهر و روستاى ما برنج خارجى توزيع مى کند، وزيرى که به ما قول داد در اسرع وقت مشکل کشارزان و برنج کاران را حل کند به وعده عمل نکرد. وى در پايان گفت: به خودکفايى کشور چوب حراج زده شد و کشاورزان ما خون گريه مى کنند. 9مهر

 

سن شروع اعتياد در ايران 15 سالگى است

اعتماد
جانشين دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از وجود ,آشپزخانه توليد اعتيادآورهاى صنعتى, در کشور خبر داد و گفت؛ پذيرفتنى نيست که متوسط ماندگارى زندانيان مواد مخدر در کشور کمتر از 10 سال باشد و اگر به مطالبه مردم در اين حوزه مراجعه شود، مى بينيم که مردم شديدترين برخورد در اين بخش به ويژه در مورد توزيع کنندگان خرد و کلان مواد را از حکومت مطالبه مى کنند و اين در حالى است که توزيع کنندگان خرد بلافاصله از زندان آزاد مى شوند و دانه درشت ها نيز در فرآيندي، مشمول مراحل تخفيف مجازات شده و آزاد مى شوند. 9مهر

به گزارش ايسنا طه طاهرى روز چهار شنبه در حاشيه نشست علمى- پژوهشى ,علل گرايش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر صنعتى در شهرستان کرج, در مجموعه فرهنگى شقايق، در پاسخ به علت سرعت گرفتن مصرف اعتيادآورهاى صنعتى از جمله مواد روانگردان و محرک، يکى از علل اين امر را ,تخفيفى,، ,بلااثر, و ,بى استفاده, بودن مجازات هاى اعمالى افراد درگير در چرخه مواد از جمله توزيع کنندگان آن خواند و گفت؛ بلااثر بودن مجازات هاى اعمالى در حوزه مواد مخدر تا حدى است که در کشور ما، يک توزيع کننده مواد ممکن است پس از گذراندن جريمه خود آزاد شود و مجدداً به چرخه توزيع باز گردد. يعنى به هيچ وجه مجازات هاى اعمالى با تاثير خانمان سوزى که مواد مخدر و اعتيادآور بر نسل جوان ما دارد، همسان نيست و نکته عمده آن نيز، به اشکال قانونى در اين زمينه مربوط مى شود.

وى افزود؛ از همين رو، ما از يک سال و نيم قبل، پيگير بازنگرى قانون جامع مبارزه با مواد مخدر و رفع اشکالات آن به خصوص در اين بخش ها بوده ايم و روند اين بازنگرى در مجمع تشخيص مصلحت نظام در دست بررسى بود؛ تا آنکه نهايتاً در جلسه هفته گذشته اين مجمع، اشکالاتى از سوى برخى اعضاى مجمع در اين باره مطرح شد که بر اساس آن، اين قانون بايد براى تصويب نهايى به مجلس شوراى اسلامى ارجاع مى شد که اين امر خود يک فرآيند دو ساله ديگر را مى طلبيد و عملاً حدود چهار سال تهديد جدى به منافع ملى و جوانان ما از اين حوزه وارد مى شد.

جانشين دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصريح کرد؛ بر اين اساس، با تدبير درستى که اعضاى مجمع تشخيص مصلحت نظام داشتند، مقرر شد مواد اصلي، ضرورى و اولويت دار اين قانون جامع، از جمله موضوع روانگردان ها در جلسات آينده مجمع تشخيص مصلحت نظام بررسى و تصويب شود و پس از آن، قانون جامع مبارزه با مواد مخدر مسير اصلى خود را طى کند.

وى اظهار کرد؛ بر اين اساس، از آنجا که مجازات هاى اعمالى براى افراد درگير در حوزه قاچاق و توزيع مواد صنعتى و روانگردان ها بازدارنده نيست، توزيع و مصرف اين مواد به شدت در ايران گسترش پيدا کرده است؛ بدان گونه که قبلاً اين مواد صرفاً به ايران وارد مى شد، اما امروز مواد اوليه ساخت مواد صنعتى يعنى ,افدرين, و ,سودافدرين, در حال قاچاق به ايران است و آشپزخانه توليد اين مواد در ايران شکل گرفته است. به تعبير ديگر اگر زمانى مواد، کيلويى 100 ميليون و بيشتر در ايران فروش مى رفت، امروز کيلويى 25 تا 30 ميليون تومان به فروش مى رسد.

جانشين دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين در پاسخ به محدوده سنى آغاز مصرف اعتيادآورهاى صنعتى در ايران يادآور شد؛ سن شروع اعتياد در ايران از 15 سال به بالاست، اما متوسط سن مصرف مواد در ايران 22 تا 23 سال است.

وى در عين حال تصريح کرد؛ علت نگرانى در باب مصرف شيشه و اعتيادآورهاى صنعتى اين است که باورهاى غلطى به ويژه در بين جوانان و بانوان در حوزه مسائل روانشناختى جامعه مصرف اين مواد، مبنى بر دستيابى به شادابي، زيبايى و تناسب اندام با مصرف اين مواد شايع است در حالى که خطر جدى به تاثيرات مصرف اين مواد بازمى گردد که مصرف اين مواد به هيچ وجه درمان ندارد زيرا به جنون تبديل مى شود و اشتغال، تحصيل و فعاليت هاى اجتماعى مصرف کنندگان اين مواد به دليل لزوم مراجعه آنها به مراکز درمان روانى کاملاً دچار اختلال مى شود.
وى افزايش نرخ جرم و جنايت را از جمله مهم ترين عواقب مصرف مخدرهاى صنعتى اعلام و بيان کرد؛ مصرف کنندگان اين مواد برخلاف مصرف کنندگان مواد مخدر سنتى که درونگرا و گوشه گير مى شوند، هيجاني، پرخاشگر، متمايل به جنايات سنگين و متوهم مى شوند که اين امر خطرناک بودن تاثيرات اجتماعى مصرف اين مواد را نشان مى دهد.

طاهرى در ادامه يادآور شد؛ پديده مواد مخدر پديده يى داراى تکنولوژى بالا، پرسرعت و در عين حال خشونت آميز است که هيچ گونه مسامحه يى در مورد آن پذيرفته نيست. نمى شود دائم به مردم انتقال داد که هيچ خطرى وجود ندارد يا مسوولان از وظايف خود کوتاهى کنند. افزايش کشفيات مواد مخدر در ايران به ويژه افزايش 10 تا 15 درصدى کشفيات پليس در شش ماهه اول امسال نشان مى دهد جمهورى اسلامى وظايف خود در اين زمينه را به خوبى انجام مى دهد، اما اين اعداد نشان از يک تهديد بزرگ است و ما اين اعداد را براى اينکه بگوييم سرآمد هستيم، اعلام نمى کنيم، بلکه مى خواهيم تاکيد کنيم تهديد در اين حوزه بسيار زياد است لذا مى طلبد که يک بازنگرى جدى در رويه برخورد با مجرمان اين حوزه انجام شود و مطالبه مردم اين است که براى مثال نه تنها عين 20 سال مجازات اين متخلفان برايشان اجرا شود، بلکه اين گونه نباشد که 20 سال مجازات آنها نيز به پنج سال کاهش پيدا کند. 9مهر.

 

مواد مخدر، سومين تجارت پرسود جهان

على حلفى پژوهشگر حوزه اعتياد با بيان اينکه تجارت مواد مخدر سومين تجارت پرسود جهانى محسوب مى شود، گفت؛ شبکه هاى بين المللى قاچاق 1500 ميليارد دلار در سال چرخش مالى دارند.

به گزارش روابط عمومى ستاد مبارزه با مواد مخدر، وى روز چهارشنبه در اين نشست با بيان اينکه از سال 2008 ميلادى مواد مخدر، جنايت و تروريسم سه تهديد اصلى عليه صلح و امنيت جهانى به شمار مى روند، گفت؛ در جهان بيش از 200 ميليون معتاد وجود دارد که از اين جمعيت يک ميليون و 200 هزار نفر در ايران به سر مى برند و در شبکه بين المللى قاچاق نيز حداقل 10 ميليون نفر فعال هستند.

اين پژوهشگر حوزه اعتياد ادامه داد؛ چرخش مالى شبکه هاى قاچاق حدود 1500 ميليارد دلار در سال است که اگر صنعت نفت و تسليحات نظامى را به عنوان دو تجارت اول پرسود جهان در نظر بگيريم تجارت مواد مخدر سومين تجارت پرسود جهانى محسوب مى شود.

حلفى با بيان اينکه سه عامل فردي، خانوادگى و اجتماعى در گرايش فرد به مواد مخدر تاثيرگذار هستند، گفت؛ پژوهشى در اين زمينه ميان 45 معتاد مرد وابسته به مواد صنعتى کراک و شيشه با محدوده سنى 15 تا 25 سال انجام شد. جمعيت مورد مطالعه افرادى بودند که جهت درمان به دو مرکز ترک اعتياد ,تولد دوباره, و ,بازيابى ارزش هاى انسانى هجرت, مستقر در شهرستان کرج مراجعه کرده بودند.

وى همچنين ارزان تر بودن مواد مخدر صنعتى نسبت به مواد مخدر سنتي، مصرف راحت و کم دردسر، دسترسى آسان، تاثير بهتر و سريع تر آنها در ايجاد نشئگى و کنجکاوى در مورد تاثيرات آنها را از مهم ترين انگيزه هاى معتادان براى مصرف اين گونه مخدرها عنوان کرد و افزود؛ اين افراد از روى ناآگاهى به سوء مصرف مواد روى مى آورند اما پس از چندى متوجه تاثيرات و مشکلات وخيمى در سيستم مغز و عصب خود مى شوند و به درمان مراجعه مى کنند، بايد توجه داشت که درمان مواد مخدر صنعتى بسيار سخت است زيرا جبران آسيب هاى ناشى از مصرف اين مخدرها نياز به زمان، عزت نفس و روش هاى درمانى دقيق دارد.

 

در سه سال گذشته 4000  كارگاه مربوط به صنعت‌كفش تعطيل شده است!

 

به جرات مي‌گويم كه توليدات كفش ايراني چيزي از توليدات ايتاليا كم ندارد فقط با كمي همت و بازاريابي و واردكردن دانش و تكنولوژي روز مي‌توان اين صنعت را از حالت فعلي نجات و اشتغال‌زايي آن را افزايش داد.

ايلنا:. جواد شهبازي مدير اين كارگاه، جواني 34 ساله‌ با خوشرويي از تو استقبال مي‌كند و تنها يك خواسته دارد وآن درج تمامي مطالب گفته شده بدون كم ‌و كاست است.

خواسته او را مي‌پذيري و او مي‌گويد: درحال حاضر توليد به زخمي براي صاحبان صنايع تبديل شده است. مشكلات بسيار است ازكارگر گرفته تا سازمان‌هاي دولتي و مهمترين مشكل هم در زمينه فروش است.

وي با تاكيد بر اين‌كه سازمان دولتي نه تنها يارتوليدكنندگان نيستند بلكه در مقابل توليدكنندگان نيز قرار دارند، گفت:

چرا راه دور برويم همين كارگاه تركيدگي لوله آب داشت، وقتي به سازمان آب مراجعه كردم گفتند كه بايد 2 ميليون و 500 هزار تومان آب‌بها بپردازي. گناه ما اين است كه توليد‌كننده هستيم اگر اين ملك منزل مسكوني بود تركيدگي لوله شامل بخشودگي مي‌شد اما حالا كه يك واحدي توليدي است بايد تاوان تركيدگي لوله را ما بدهيم.

به گفته او امروزه صنعت كفش كاملا فلج شده است و كساني كه هم‌اكنون سرپا هستند به خاطر بنيه مالي خودشان درسال‌هاي گذشته است.

شهبازي با اشاره به كمبود كارگر ماهر درصنعت كفش تصريح كرد: وزارت‌كار و سازمان تامين اجتماعي كمك حال صنعت‌گران نيستند. با شرايط فعلي توليد در كشور بايد به ازاي هر كارگر80 هزار تومان حق بيمه به تامين اجتماعي بدهيم. ما هم از اين مساله ناراحت نيستم اما با توجه به ركود بازار پرداخت اين مبلغ براي ما سخت است.
اين توليدكننده كفش مهم‌ترين مشكل اين صنعت را در وضعيت فعلي، تحريم‌هاي اقتصادي مي‌داند و اضافه مي‌كند:

چون مواد اوليه صنعت كفش بيشتر وارداتي است و از سوي ديگر مسائل موجود بين ايران و برخي از كشورهاي ديگر تعريفي ندارد، ثبات قيمت نداريم.

شهبازي افزود: در ماه‌هاي ابتدايي سال 1387 يك گالن چسب8500 تومان بود اما قيمت آن در پايان همان سال به 18 هزار تومان افزايش پيدا كرد و در سال‌جاري نيز به 12 هزار تومان رسيد و هم‌اينك نيز كمياب شده و علت آن هم احتمالا افزايش قيمت چسب است.

او با بيان اينكه بيشتر مواد اوليه كفش از كشورهاي ايتاليا، آلمان و بلژيك وارد كشور مي‌شود، افزود: با توجه به نفوذ لابي صهيونيست در اين كشورها آنها از فروش مستقيم مواد اوليه به ايران خودداري مي‌كنند، به همين خاطر اين مواد با واسطه وارد كشور مي‌شوند كه اين موضوع باعث افزايش چند برابري قيمت مواد اوليه مي‌شود.

شهبازي با اشاره به اينكه براي توليد يك جفت كفش به2 فوت چرم نياز است خاطرنشان كرد: سال گذشته قيمت يك فوت چرم2200 تومان بود كه در اواخر سال به 3300 تومان افزايش پيدا كرد، حال شما بگوييد با اين افزايش بي‌رويه قيمت‌ها، توليدكننده چگونه قادر به كار است زيرا قيمت محصول افزايش نداشته است.
وي با بيان اينكه در سه سال گذشته چهارهزار كارگاه مربوط به صنعت‌كفش تعطيل شده است، اظهار داشت: من در شهرك صنعتي مشريه واقع در جاده ورامين يك توليدي با 15 كارگر داشتم كه حدود 5 سال بود راه‌اندازي كرده بودم اما به دليل مقرون به صرف نبودن مجبور به توقف كار شدم.

شهبازي تصريح كرد: نمي‌خواهم بگويم در اين دولت اوضاع كساد شده است بلكه 6 سالي مي‌شود كه اوضاع صنعت كفش نا به‌‌سامان است و مسوولان هم به فكرما نيستند...

وي نرخ بالاي بهره بانكي را از ديگر مشكلات صنعتگران ايران برشمرد و افزود: بانك‌ها اگر تا 50 ميليون تومان

وام به توليدكننده پرداخت كنند 14 درصد سود و اگر مبلغي بيشتر از اين پرداخت كنند 18 درصد سود مي‌گيرند در

صورتي كه در كشورهاي صنعتي اين نرخ 2 تا 5 درصد است..

به گزارش‌خبرنگارايلنا، بازار توليد و فروش كفش فردوسي از قدمت80 ساله برخوردار است و اين در حالي است كه از مردان نمكي كشف شده در زنجان(با قدمت 5 هزار ساله) كفش‌هايي به دست آمده كه بيانگر ساخت آن توسط صنعتگران ايراني است. بنابراين ملاحظه مي‌شود كه قدمت اين صنعت در كشور به 5 هزار سال قبل باز مي‌گردد. از اين رو شايسته است كه دولت از اين صنعت كهن حمايت كرده و از اين رهگذر به كاهش نرخ بيكاري كشور و زنده نگه داشتن صنايع كهن اين سرزمين نيزكمك كند.

به هر حال اشتغال‌زايي مستقيم صنعت كفش در دنيا 10ميليون نفر و طبق آمارها ميزان صادرات آن در سال 2006 مبلغ 64 ميليارد دلار بوده است و اين در حالي است كه به دليل فقدان آمار مستند در كشور، اشتغالزايي اين صنعت در ايران مشخص نيست . 9مهر

وزير كار نسبت به انتشارگفته‌هايش در مورد بازنگري دستمزدها واكنش نشان داد

اکتبر 4, 2009

من كي گفتم

شرايط اقتصادي اجازه بازنگری در مصوبه دستمزدها را نمی‌دهد اما اگر نمایندگان کارگری و کارفرمایی برسر قبول شرایط جدید تورمي با هم توافق دارند می‌توان در دستمزدها را مورد بازنگری قرارداد.

وزیر کار و امور اجتماعی با انتقاد از نحوه انعکاس مطبوعاتی صحبت‌های هفته گذشته خود در رابطه با بازنگری‌های دستمزدهای سال 88 گفت: شرايط اقتصادي اجازه بازنگری در مصوبه دستمزدها را نمی‌دهد اما اگر نمایندگان کارگری و کارفرمایی برسر قبول شرایط جدید تورمي با هم توافق دارند می‌توان در دستمزدها را مورد بازنگری قرارداد.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا شیخ الاسلامی با یادآوری اینکه از زمان تعیین دستمزدهای جدید در مورخ تورم تغییراتی انجام گرفته است گفت: مشخص نيست كه کارگران و کارفرمایان حاضر هستند بر مبنی تورم فعلی و تغییر یافت دستمزدها را تعیین کنند.

وی افزود: ممکن است نرخ جدید توم نسبت به گذشته کاهش يا افزايش یافته است که در این صورت بعید است طرفین به توافق برسند..

وی در توضیخ سخنان هفته گذشته خود گفت: به متن صحبت‌های من مراجعه کنید، منظور من این بود که اگر کارگران و کارفرمایان حاضر به بول نرخ جدید تورم وشرایط اقتصادی هستند وزارت کار به نمایندگی از دولت هیچ مشکلی در بازنگری دستمزدهای مصوب سال 88 ندارد.

هفته گذشته برخی رسانه هادر حاشیه جلسه هیات دولت به نقل از وزیر کار اعلام كردند كه احتمال بازنگری دردستمزدهای سال 88 ممكن است.

وی همچنین درخصوص سیاست چهار سال آینده این وزارتخانه در مورد استقلال نهادهای صنفی به ویژه تشکل‌های کارگری گفت: رویکرد وزارت کار تقویت و حمایت از تشکیل نهادهای مستقل صنفی است.
شیخ الاسلام افزود: مخالفت وابستگی نهادهای صنفی به ویژه تشکل‌های کارگری به دولت‏، احزاب سیاسی یا گروههای غیر صنفی قدرتمند هستیم زیرا نهادهای صنفی اضلاع تشکیل دهنده مثلث سه جانبه گرایی هستند..

وی در خصوص بررسی لایحه اصلاح قانون کار در دولت نهم که قرار است تصویب آن در مجلس به رای نمايندگان گذاشته شود گفت: این لایحه در دولت نهم پس از بررسی‌های لازم تصویب شد اما ما در حال بازنگری آن هستیم.

شیخ الاسلام گفت: به عنوان کسی که در دولت نهم مسوولیتی نداشته و تازه در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفته است نمی‌توانم در خصوص جزییات لایحه اصلاح قانون کار اظهار نظر کنم.

وی با تاکید بر اینکه طبق گفته کارشناسان وزارت کار لایحه مذکور حدود 2 سال پیش با حضور سه جانبه نمایندگان انجام شده گفت: پس از اتمام بازنگری، جزییات این لایحه به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

وزیر کار و امور اجتماعی همچنین پاسخ به پرسش خبرنگاري که از او در رابطه با نحوه تحقق وعده زمان اخذ رای اعتماد او مبنی به ایجاد 914 هزار فرصت شغل پرسیده بود؛ گفت: از صحبت‌‌های من برداشت نادرست انجام شده است. من در آن زما ن با استناد به برنامه توسعه و چشم‌انداز 20 ساله یادآور شدم که باید در پايان کار 990 هزار فرصت شغلی در ایران ایجاد شده باشد.

وی با بیان این که تحقق چنین هدفي مستلزم همکاری تمامی نهاد است، گفت: بخشی از این هدف مانند کاهش نرخ بیکاری به 45/8 درصد در پایان برنامه چهارم متحقق شد اما وزارت کار به تنهایی مسئول ایجاد اشتغال در سه بخش خدمات، کشاورزی و صنعتی نیست.

وی همچنین در حدود اعزام نیروی کار به خارج از کشور گفت: در حال حاضر با برخی کشورها در مورد اعزام نیروی کار مذاکراتی انجام داده‌ایم. به طوری که آفریقای‌جنوبی با ایران برسر اعزام هزار مهندس توافق كرده است.
وی افزود: با انجام رایزنی می‌توانیم علاوه بر افزایش این تعداد درخواستی زمینه اشتغال تکنیسین‌ها و کارگران ماهر را نیز فراهم کنیم.

به گفته شیخ‌السلام در حال حاضر ايران تنها در سه کشور استرالیا، کویت و قطر وابسته به کار دارد که باید براي اعزام بيشتر نيروي كارآن را توسعه داد.

وی همچنین درخصوص خبر کشته‌شدن یکی از اتباع ایراني که در کویت کار می‌کرد گفت: به طور کلی دولت جمهوری اسلامی ایران مسئول رسیدگی دفاع از حقوق اتباع خود را در تمام دنیا به عهده دارد. دراین خصوص اگر موضوع به وزارت کار مربوط باشد آن را پیگیری خواهیم کرد.

چند روز پیش برخی رسانه‌ها از کشته‌شدن یک بانوی ایرانی در زندان کشور کویت خبر داده بودند. براساس خبر منتشر شده این بانوی40 ساله به دلیل غیبت از کار از سوی پلیس کویت بازداشت شده بود9مهر

426 هزار تومان حداقل هزینه ماهانه یک خانوار کارگری

سپتامبر 30, 2009

خبرگزاری مهر: رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور گفت: براساس بررسیهای صورت گرفته، حداقل هزینه ماهانه یک خانوار کارگری 426 هزار تومان برآورد شده است.

محمد پارسا در گفتگو با مهر در پاسخ به این سئوال که حداقل دستمزد کارگران چند درصد از هزینه ها و نیازهای کارگران را تامین می کند؟ گفت: در این مورد باید گفت یک بخشی کارگران از حداقل 263 هزار تومان حقوق پایه بیشتر دریافت می کنند و به عبارتی دیگر، دریافتیهای آنان علاوه بر حداقل دستمزد مشمول اضافه کار و موارد دیگر نیز می شود ولی با این حال مقایسه بین درآمد و هزینه ها درصد مناسب و قابل قبولی را نشان نمی دهد.

 426هزار تومان حداقل نیاز

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور اظهار داشت: برآوردی صورت گرفته مبنی بر اینکه اگر خانواده کارگری در ماه تفریح نکند، زیارت نرود، روزنامه نخواند و اگر مریض شد به پزشک متخصص مراجعه نکند و فقط از پزشک عمومی استفاده نماید، حداقل 426 هزار تومان در ماه هزینه خواهد داشت.

پارسا در ادامه تاکید کرد که رقم 426 هزار تومانی بر اساس هزینه ها و نیازهای روز خانوار کارگری تنظیم شده است.
وی با بیان اینکه این رقم حداقل نیاز کارگران پایتخت نشین است، افزود: رقم شهرستانها و استانهای دیگر نیز شاید با اندک تفاوتی به همین صورت باشد.

 

بنا بر محاسبات برخی از منابع کارگری، مبلغ یک میلیون تومان در آمد را حداقل لازم برای تامین احتیاجات ماهانه یک خانواده کارگری اعلام نموده اند.

 

اصلاح روش اعلام نرخ تورم

پارسا گفت: نرخ تورمی که توسط بانک مرکزی اعلام می شود علاوه بر اینکه خیلی با واقعیتها منطبق نیست بلکه خلاء نیز دارد به نحوی که نرخ تورم پایان هر سال را برای سال بعد در نظر می گیرند و بر اساس آن افزایش قیمتهای سال جدید در تعیین دستمزدها لحاظ نمی شود.

به گفته وی اعلام شاخص قیمتها برای حل مشکلات معیشتی کارگران کارایی ندارد. متاسفانه نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی مبنای تعیین حداقلها برای معیشت خانوار کارگری در نظر گرفته می شود.

بانک مرکزی می گوید نرخ تورم در حال کاهش است

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور بیان داشت: متاسفانه بانک مرکزی اعلام می کند که نرخ تورم در حال کاهش یافتن است که در این مورد این شبهه پیش می آید که شاید بانک مرکزی در تعیین قیمتهای سبد خانوار موارد دیگری را محاسبه می کند.

پارسا دلیل این مطلب را مغایرت قیمتهای بانک مرکزی و واقعیتها دانست و افزود: برای تعیین دوباره دستمزد از سوی وزیر جدید کار، نرخ تورم را دوباره خواهیم گرفت و اگر افزایش یافته باشد حتما دستمزدها را بالا خواهیم برد.

اين آقازاده‌ها شكر واردات مي‌كنند، مردم بيچاره مي‌شوند!

خبرگزاری هرانا

اين آقازاده‌ها شكر واردات مي‌كنند، مردم بيچاره مي‌شوند نماينده اروميه با طرح اين پرسش كه در اين مملكت چه كسي بايد به داد كارخانه‌داران قند و شكر و كشاورزان برسد، گفت: واردات شكر دست كيست كه مملكت را به اين روز درآورده است. نادر قاضي‌پور نماينده اروميه در مجلس در تذكري آئين نامه‌اي با استناد به اصل قانون اساسي و بند 11 ماده 23 آيين‌نامه در تذكر خود گفت: آقاي ميركاظمي در دو سال گذشته 32 كارخانه قند ايران را با واردات شكر تعطيل كرد، اين وزير مي‌خواهد دوباره شكر وارد كند اين در حالي است كه امسال 4 كارخانه قند در كل كشور تعطيل شده و 28 كارخانه قند با 30 درصد ظرفيت كار مي‌كند. به گفته وي در استان آذربايجان غربي 5 كارخانه و در استان خراسان 8 كارخانه وجود دارد و هر كارخانه بين 400 تا 1000 نفر كارگر دارند. وي با طرح اين پرسش كه اين كارگران از كجا خانواده خود را تامين كنند، پرسيد واردات شكر دست كيست كه مملكت را به اين روز درآورده است؟ نماينده اروميه يادآور شد: اگر كارخانه سه سال كار نكند تبديل به اوراقي مي‌شود. قاضي‌پور با بيان اينكه وزراي صنايع، جهاد و بازرگاني تعهد داده‌اند كه اين مشكلات را حل كنند، گفت: استان آذربايجان غربي با مشكلات زيادي مواجه است، درآمدش از چغندر بوده و امسال كه بيشترين كاشت چغندر در اين استان را داشته‌ايم ظرفيت كارخانه‌ها،‌34 درصد بوده است. قاضي‌پور تاكيد كرد: به دولت و وزير بازرگاني تذكر دهيد كه واردات شكر را كم كنند، اين آقازاده‌ها شكر واردات مي‌كنند مردم بيچاره مي‌شوند.

 

گمرک ايران :  8.9 ميليارد دلار صادرات - 23.6 ميليارد دلار واردات

 

مهر :تازه ترين آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ايران نشان می دهد ارزش صادرات غيرنفتی در شش ماهه اول سالجاری بدون احتساب ميعانات گازی از نظر وزن 19.20 درصد افزايش و به لحاظ ارزش 10.15 درصد کاهش داشته است.

در مدت ياد شده بدون احتساب ميعانات گازی 8 ميليارد و 978 ميليون دلار انواع کالا صادر شد که وزن اين ميزان کالای صادراتی 20 ميليون و 500 هزار تن بود.

بنابراين گزارش صادرات غيرنفتی در اين مدت با احتساب ميعانات گازی به 25 ميليون و 131 هزار و 100 تن و به ارزش 11 ميليارد و 375 ميليون و 590 هزار دلار رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 25/21 درصد افزايش و به لحاظ ارزش 15/15 درصد کاهش داشت.

همچنين براساس بررسی ‌های به عمل آمده در دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ايران، در شش‌ماهه اول سال‌جاری 23 ميليون و 122 هزار و 390 تن انواع کالا به ارزش 23 ميليارد و 668 ميليون و 940 هزار دلار وارد کشور شده است. واردات کشورمان در اين مدت در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 88/10 درصد افزايش و به لحاظ ارزش با کاهش 78/20 درصدی همراه بود.

آمار صادرات و واردات در شش ماهه اول سال جاری

فعاليت ـ وزن (هزار تن) ـ ارزش (ميليون دلار) ـ درصد تغييرات سال 88 نسبت به سال 87: وزن و ارزش

صادرات بدون احتساب ميعانات گازی ـ 20500 ـ 8978 ـ 20/19 و 15/10

صادرات با احتساب ميعانات گازی ـ 1/25131 ـ 59/11375 ـ‌ 25/21 و 15/15

واردات ـ 39/23122 ـ 94/23668 ـ 88/10 و 78/20

 

مهمترين کالاهای صادراتی و واردات

 

در شش‌ماهه اول سال جاری سهم ميعانات گازی از کل ارزش صادرات غيرنفتی 08/21 درصد و سهم محصولات پتروشيمی 96/27 درصد بود. همچنين در مدت ياد شده 96/50 درصد از ارزش کل صادرات غيرنفتی نيز به ساير کالاها اختصاص داشته است. در اين مدت صادرات ميعانات گازی و محصولات پتروشيمی از نظر وزن به ترتيب 24/31 و 15/22 درصد افزايش داشت، اما ارزش صادرات اين کالاها به ترتيب با 78/29 درصد و 46/30 درصد کاهش همراه بود.

اين درحالی است که صادرات ساير کالاها در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 21/19 درصد و به لحاظ ارزش 98/6 درصد افزايش يافته است.

همچنين متوسط قيمت هر تن کالای صادراتی در نيمه نخست سال جاری 437 دلار و 95 سنت بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ميزان 62/24 درصد کاهش داشته است.

در بخش واردات نيز بيشترين ارزش و سهم واردات در شش‌ماهه اول سال‌جاری به ,شمش از آهن و فولاد غيرممزوج, اختصاص دارد. در اين مدت يک ميليارد و 105 ميليون و 300 هزار دلار ,شمش از آهن و فولاد غيرممزوج, وارد کشور شد و سهم اين کالا از کل ارزش واردات در مدت ياد شده 67/4 درصد بود. ,بنزين, با اختصاص 97/3 درصد از ارزش کل واردات در رتبه دوم و ,گندم, با 70/3 درصد در رتبه سوم قرار دارد.

 

عمده‌ترين شرکای تجاری ايران

 

در مدت ياد شده عراق با واردات يک ميليارد و 781 ميليون و 660 هزار دلار انواع کالا از ايران و با اختصاص 84/19 درصد از ارزش کل صادرات مهمترين شريک تجاری کشورمان در بخش صادرات بود.

همچنين چين با واردات يک ميليارد و 330 ميليون و 480 هزار دلار انواع کالا از ايران و با اختصاص 82/14 درصد سهم از کل صادرات کشورمان در رتبه دوم قرار دارد و امارات متحده عربي، هند و افغانستان نيز به ترتيب در رتبه‌های بعدی قرار دارند و بيشترين ميزان واردات را از ايران در مدت ياد شده داشته‌اند.

در مدت ياد شده امارات متحده عربي، بزرگترين شريک تجاری ايران در بخش واردات بود، به طوريکه طی شش‌ماهه اول سال‌جاری 45/26 درصد از ارزش کل واردات کشورمان به امارات متحده عربی اختصاص يافته است. آلمان با اختصاص 92/9 درصد از ارزش کل واردات در رتبه دوم قرار دارد و چين، کره و سوئيس نيز به ترتيب رتبه‌ های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©