Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ برابر با  ۲۳ فوريه ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸  برابر با ۲۳ فوريه ۲۰۱۰
پولی که به خون کارگر آغشته می‌شود

ایران در آئینه آمار (6)

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

پولی که به خون کارگر آغشته می‌شود

اکتبر 11, 2009

سال‌هاست که کارگران ایرانی به بی‌توجهی نسبت به فجایع روی داده در محیط‌های کاری عادت کرده‌اند. 2 سال پیش، بیش از 35 کارگر شازندی زنده زنده در آتش سوختند. سالانه تعداد زیادی از کارگران ساختمانی بر اثر سقوط از ارتفاع، گاز گرفتگی در چاه‌ها و … جان می‌بازند، در حالی‌که بیمه‌شان همچنان در پیچ و خم بروكراسي حاكم بر سازمان‌ها و ادارات دولتي سرگردان است و فاجعه انفجار در معدن باب نیزو، 3 مرتبه و با فاصله کمتر از 4 سال تکرار می‌شود.

به گزارش هرانا به نقل از ايلنا، نخستين بار در سال 84 فاجعه‌ای عظیم اتفاق افتاد و افق شماره 2 معدن باب نیزو منفجر شد و 9 نفر از کارگران معدن در عمق 240 متری زمین کشته شدند.

کارگران معدن به دلیل تنفس مداوم 5 درصد گاز متان حین کار، ریه‌هایشان پر از مواد انفجاری شده بود و وقتی جرقه‌ای زده شد نه تنها تمام هوای تونل، بلکه آن مقدار گاز متانی که در ریه آنها انباشته شده بود هم منفجر شد. در جلسه محاکمه کارفرما، مهم‌ترین دلیل انفجار نبود دستگاه «گازسنج» برای مطلع ساختن کارگران از میزان گاز متان در هوای تونل عنوان شد.

اگر بازرسان کار به تبصره دوم قانون کار عمل می‌کردند قطعاً این حادثه اتفاق نمی‌افتاد؛ قانونی که آنها را موظف کرده «به‌صورت‌ مستمر، همراه‌ با تذكر اشكالات‌ و معایب‌ و نواقص‌ و در صورت‌ لزوم‌ تقاضای‌ تعقیب‌ متخلفان‌ در مراجع‌ صالح» ‌نظارت کنند و اگر این نظارت وجود داشت آنها سال‌ها قبل از انفجار معدن باب‌نیزو به نبود دستگاه گازسنج پی می‌بردند.

در جلسه محاکمه کارفرما، مهم‌ترین دلیل انفجار نبود دستگاه «گازسنج» برای مطلع ساختن کارگران از میزان گاز متان در هوای تونل عنوان شد.

3 سال طول کشید، از 84 تا 87، اما در این مدت، نه تنها بازرسان دولتی کار به تبصره 2 قانون کار عمل نکردند، بلکه این بخش حساس که مسؤولیت مستقیم حفاظت از جان کارگران را به عهده داشت به بخش خصوصی واگذار شد. نتیجه مشخص بود؛ انفجاری دیگر در سال 87 رخ داد و این بار خانواده 2 کارگر دیگر عزادار شدند و در نهایت فاجعه سال 87 با 12 کشته رخ داد.

با گذشت ماه‌ها از انفجار معدن باب‌نیزو در استان کرمان هنوز مقصر یا مقصران احتمالی این فاجعه انسانی مشخص نشده‌اند. نکته عجیب‌تر این موضوع آن است که هنوز نه فقط دیه خانواده‌های داغداران این حادثه نیز پرداخت نشده است، بلکه علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری اعلام می‌کند که دیه خانواده‌های برخی از قربانیان سال‌های گذشته این معدن هم هنوز پرداخت نشده است.

وزارت کار تذکر دادیم كسي گوش نكرد

وزارت کار سعی دارد تا با اشاره به اين که «ما تذکر داده بودیم»، پای خود را از ماجرا بیرون بکشد. دبیرکل خانه کارگر در این باره می‌گوید: پس از طرح سؤال نادر قاضی‌پور، نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس و نماينده مردم اروميه از وزیر کار در مورد حادثه معدن باب نیزو زرند که منجر به کشته شدن 12 کارگر در این منطقه شد، وزارت کار پاسخی مکتوب به فراکسیون کارگری مجلس ارائه داد.

علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس ادامه می‌دهد: در این پاسخ، وزارت کار 16 مورد از مستندات خود را ارائه داده که براساس آن مدعی شده است که به موقع خطرات موجود در این منطقه را به مسؤولان وزارت صنایع، مسؤولان استان و مالکان و بهره‌برداران معدن ارائه داده است.

وی با اشاره به تصویب تحقیق و تفحص مجلس از حادثه زرند یادآور می‌شود: تاکنون 20 نفر از کارگران این معدن در حوادث 3 سال گذشته کشته شده‌اند که معادل از بین رفتن 10 درصد از کل کارگران این معدن به شمار می‌روند.

او تصريح می‌كند: طبق استانداردها، در صورت افزايش مقدار گاز به بيش از 5/1 درصد، معدن بايد تعطيل شده و كارگران خارج شوند؛ در حالي كه در معدن باب نيزو به دلايل فعلاً نامشخص اين كار انجام نشده است.

او با بيان اين‌كه در حادثه باب نيزو، به دليل عدم كنترل مناسب مقدار گاز و يا به دليل مسدود شدن سيستم تهويه، مقدار گاز به بيش از 5 درصد افزايش يافته كه موجب انفجار شده است، می‌گوید: حادثه انفجار در معدن باب نيزو و مرگ 12 كارگر جزو معدود مواردي است كه نمي‌توان در آن كارگر را مقصر دانست، زيرا وظيفه کنترل كردن مقدار گاز موجود و رعايت اين مسأله، برعهده مسؤول ايمني و مديريت معدن است كه در اين زمينه ارگان‌هاي نظارتي نيز بايد بر صحت سيستم انجام اين كار نظارت كنند.

اگر نظارت بود، انفجاري صورت نمي‌گرفت

اين كارشناس خاطر نشان می‌كند: با توجه به حساسيت موضوع، سيستم‌هاي نظارتي در معادن زغال سنگ بايد فوق‌العاده قوي باشند كه در اين زمينه طبق قانون سازمان صنايع و معادن استان و وزارت كار وظيفه سركشي سرزده و نظارت و بررسي مسايل ايمني از جمله صحت سيستم بررسي مقدار گاز و سيستم تهويه را برعهده دارند. وي ادامه می‌دهد: سيستم‌هاي نظارتي تعريف شده در قانون بايد سيستم تهويه و گازسنجي معدن را كنترل كنند، در حالي كه با وجود چنين كنترلي، مطمئناً انفجار اتفاق نمي‌افتاد.

اين كارشناس زغال سنگ در پاسخ به اين‌كه با توجه به آن‌كه چند سال پيش نيز حادثه منجر به فوتي در اين معدن رخ داده بود، پس چرا نسبت به بازپس گيري مالكيت آن اقدام نشده است؟ خاطرنشان می‌كند: در حال حاضر قانوني وجود ندارد كه در صورت بروز حادثه‌اي، معدن از صاحب آن باز پس‌گيري شود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با استقبال از این اقدام مجلس شورای اسلامی برای پیگیری وضعیت کارگران یادآور می‌شود که در مورد حوادث ناگواری که طی 3 سال گذشته در معدن باب نیزو رخ داده است، هنوز عده‌ای از خانواده‌ها نتوانسته‌اند دیه کشته‌شدگان خود را دریافت کنند، از این رو ورود مجلس به این مسأله می‌تواند به احقاق حقوق آنها کمک کند.

منبع:هرانا خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

جانمان به لب رسيده‌ است

اکتبر 12, 2009

مشكل رانندگان خطوط ريالي بيش از اينهاست. رانندگاني كه در اين 2 سال خانه و زندگي خود را بي‌جهت فروختند و در نهايت چيزي جز اعصاب داغان شده و ترس از متوقف شدن ماشين نصيبشان نشد.

ايلنا: از زماني كه پاي شركت‌هاي خصوصي به حمل‌ونقل مسافران شركت واحد باز شده 2 سال مي‌گذرد، در اين مدت رانندگان بسياري از درون و بيرون شركت واحد به اميد درآمد بيشتر كسب‌ و كار خود را رها كرده‌اند تا به عنوان رانندگان اتوبوس‌هاي ريالي در خطوط خصوصي شده شركت واحد به جابه‌جايي مسافر بپردازند. اما هرچه زمان بيشتر مي‌گذرد اين رانندگان از رها كردن كسب و كار قبلي خود و كار كردن براي شركت‌هاي خصوصي بيشتر پشيمان مي‌شوند.

به گزارش ايلنا سال‌هاي مياني دهه 80 بود كه شركت واحد اتوبوسراني تهران به انحصار 50 ساله خود پايان داد و مانند ديگر سازمان‌ها و نهادهاي دولتي وظايف خود را به بخش‌خصوصي واگذار كرد در آن زمان رانندگان پايه يك بسياري از رانندگان شركت واحد گرفته تا رانندگان سرويس‌ها و رانندگان جاده‌اي و بياباني به اميد كسب درآمد بهتر حرفه خود را با بازخريدي، استعفا و يا فروش اموال رها كردند تا با خريد اتوبوس‌هاي شركت واحد زندگي بهتري را شروع كنند.

2 سال مي‌گذرد از آن زمان كه رانندگان شركت واحد با روي خوش از طرح‌هاي انگيزشي اين شركت استفاده كردند و در ازاي 4 ماه و 10 روز سنوات خود را بازخريد كردند و در 28 شركت خصوصي به ناوگان ريالي پيوستند. 2 سال مي‌گذرد از آن زمان‌ها كه رانندگان بياباني و بيرون شهري به اميد سرو سامان دادن به زندگي خود ماشين‌هاي خود را فروختند و پول نزولي قرض كردند تا با آن يكي از اتوبوس‌هاي ريالي شركت واحد را خريداري كنند تا از اين طريق حداقل به خانواده خود نزديكتر باشند.

بي‌گمان هيچ‌كس از آنها حتي تصورش را هم نمي‌كرد كه بعد از 2 سال آن‌چنان از كرده خود پشيمان شود و از ته دل آرزو كند‏كاش به همان كار قبلي ادامه داده بودم تا مثل امروز بدهكار نمي‌شدم

كار بيشتر درآمد كمتر

براي مشخص شدن وضعيت رانندگان اتوبوس‌هاي ريالي با عبدالله حداقل هزينه‌هاي جاري كه ماهيانه بايد بابت يك اتوبوس ريالي هزينه شود را حساب مي‌كنيم يك حساب، كتاب ساده: شارژ ماهانه شركت 100 هزار تومان، هزينه ليزينگ 330 هزار تومان، قسط بيمه ماشين 100 هزار تومان، تعويض روغن 135 هزار تومان و… طبق اين حساب و كتاب هر ماشين به طور متوسط ماهيانه نزديك به 900 هزار تومان هزينه جاري دارد كه از هزينه‌هاي خرابي، پنچرگيري، بكسل جداست.

از سوي ديگر براي تكميل اين پازل از عبدالله مي‌خواهم تكليف درآمد ايده‌آل رانندگان اتوبوس‌هاي ريالي را نيز مشخص كند. او مي‌گويد: يك راننده بايد صبح‌ها ساعت چهار بيدار شد تا كار خود را با اولين سرويس در ساعت 6 صبح آغاز كند، حال اگر اين راننده بدون استراحت و به طور متصل تا ساعت 9 شب كه زمان حركت آخرين سرويس شركت واحد است كار كند و پس از نظافت و سوخت‌گيري در ساعت 11 به منزل برود ماهانه دو ميليون تومان درآمد خواهد شد. اما در شرايط عادي به دليل ترافيك اعتراض مسافران و هزار و يك اتفاق ناخواسته و غيرمنتظره ديگر تحصيل دو ميليون تومان ممكن نيست و خوش‌شانس‌ترين راننده‌ها در بهترين شرايط ماهانه در ازاي روزانه 12 ساعت كار فقط يك ميليون و 500 هزار تومان درآمد دارند كه پس از كسر 900 هزار تومان هزينه جاري اين مبلغ به 600 هزار تومان كاهش مي‌يابد كه تازه بايد هزينه بيمه تامين اجتماعي و اياب و ذهاب را از آن كسر كرد.

به گفته عبدالله اين در حالي است كه رانندگان اتوبوس‌هاي بليطي در ازاي انجام روزانه 8 ساعت كار ماهانه پس از كسر حق بيمه، 500 تا 600 هزار تومان خالص دريافتي دارند و از رانندگان ريالي بيشتر دريافت مي‌كنند.

بدهكاري پس حق كاركردن نداري

عباس هم مانند محمدرضا، پيش از اين در استخدام شركت واحد بوده و مانند او 4 سال پيش خود را باز خريد كرد تا در بخش‌خصوصي كار كند و باز مانند او از كار كردن بر روي ماشين‌هاي ريالي ناراضي است. با او و همكارانش در داخل اتوبوسي كه به انتظار مسافر در يكي از پايانه‌ها متوقف شده است گفت‌وگو مي‌كنم.
در 2 سال گذشته مشاهده حال و روز رانندگاني مثل عباس براي ديگر رانندگان ريالي عادي شده است و همه آنها از اينكه روزي به سرنوشت او دچار شوند بر خود مي‌لرزند.

شركت خصوصي كه عباس براي آنها كار مي‌كند او را به توقيف ماشين وي تهديد كرده است علت اين تهديد پرداخت نشدن 7 ماه قسط ماشين و يك ماه شارژ است.

به عباس گفته شده كه تا 27 مهرماه وقت دارد بدهي سه ميليون توماني خود را پرداخت كند، براي همين او به هر دري مي‌زند تا اين پول را جور كند اما هيچ‌كس حاضر نيست اين پول را به او قرض دهد. اگر هم كسي پيدا شود اين پول را در قبال اخذ چكي با 2 برابر مبلغ و نزول 17 درصدي به او مي‌دهد.

عباس چقدر درآمد دارد؟ همكارانش در خوشبينانه‌ترين حالت درآمد او را 50 تا 60 هزار تومان تخمين مي‌زنند با اين حال او كمتر از 10 روز تا بيكار شدن وقت دارد.


مطابق قراردادي كه در زمان واگذاري اتوبوس‌هاي ريالي با رانندگان منعقد شده است؛ رانندگان بايد 7 سال در ازاي وام خريد اتوبوس قسط بپردازند و تازه پس از آن كه زمان سند زدن ماشين رسيد به حسب اينكه بازخريد شركت واحد بوده‌اند يا نه از يك تا 2 دانگ از سند ماشين به نام شركت بخش‌خصوصي مي‌شود.

گزارش از پانيد فاضليان

20مهر.بلاتکليفى 20 دانشجوى کارشناسى ارشد محروم از تحصيل

در هفت آسمان يک ستاره هم ندارند

روزنامه حيات نو ،ليلا سعادتى- ,در حال پيگيرى وضعيت دانشجويان کارشناسى ارشد ستاره‌دار هستيم و مشخص نيست که پيگيرى‌هاى ما چه زمانى به نتيجه خواهد رسيد., اين جملات دکتر سعدالله نصيري، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراى اسلامى است که درباره وضعيت دانشجويان کارشناسى ارشد بيان مى‌کند، دانشجويانى که امسال به عنوان دانشجويان ستاره‌دار از ادامه تحصيل منع شده‌اند، اين در حالى است که هنوز هيچيک از مراجع رسمي، يعنى وزير علوم، تحقيقات و فناورى و رئيس سازمان سنجش به دانشجويانى که از ادامه تحصيل منع شده‌اند پاسخ روشنى نداده‌اند.کامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فناورى دولت دهم از به وجود آمدن چنين وضعيتى براى تعدادى از دانشجويان کارشناسى ارشد در اظهار نظرهاى مختلف، ابراز بى‌اطلاعى کرده و پور عباس، رئيس سازمان سنجش نيز پاسخ روشنى به ابهامات به وجود آمده نداده است.اگرچه دو نفر از اعضاى کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، پيگير وضعيت اين دانشجويان هستند اما به نظر مى‌رسد با امنيتى بودن موضوع وضعيت دانشجويان ستاره‌دار، ادامه تحصيل اين دانشجويان به زودى مهيا نشود، چون به گفته سعد الله نصيرى با وجود پيگيرى‌هايى که توسط او و عباسپور تهرانى فرد، رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس انجام شد، محدوديت‌هايى که براى آنها نيز وجود دارد مانع از دستيابى آنها به وضعيت روشن و مناسب در قبال دانشجويان ستاره‌دار مى‌شود.

دانشجويان ستاره‌دار 88

با وجود آنکه دولت نهم، موضوع ستاره‌دار شدن دانشجويان را به دولت اصلاحات منتسب کرد و در سال گذشته منع تعدادى از دانشجويان از ادامه تحصيل را تکذيب کرد اما ستاره‌دار شدن حدود 20 نفر از دانشجويان کارشناسى ارشد در سال 88، بيانگر اين است که هنوز موضوع ستاره‌دارکردن دانشجويان به قوت خود باقى است اگرچه تفاوتى که دانشجويان امسال با آن مواجه بودند، اين بود که ديگر ستاره‌اى در کارنامه‌هاى آنها وجود نداشت بلکه براى آنها عنوان مردودى درج شده بود با وجود اينکه برخى از آنان رتبه‌هاى بالايى را در کنکور به دست آورده بودند. بعد از آنکه چند نفر از اين دانشجويان به سازمان سنجش مراجعه کردند به آنها گفته شد که پرونده آنها به دليل فعاليت‌هاى سياسي، امنيتى است و بهتر است منتظر پاسخ نهايى باشند. اما با وجود گذشت بيش از 20 روز از سال تحصيلى جديد همچنان وضعيت ادامه تحصيل اين دانشجويان در‌هاله‌اى از ابهام قرار دارد.

ابهام در ستاره‌دار بودن دانشجويان

با آنکه بارها دولت نهم وجود دانشجويان ستاره‌دار را انکار کرده است اما طى سال‌هاى 85 تا 87 تعداد 59 نفر از دانشجويان در کل کشور ستاره‌دار شده و از تحصيل منع شده‌اند، اين در حالى است که در اين سال‌ها، روى کارنامه اين دانشجويان ستاره درج مى‌شد. تعداد اين ستاره‌ها، وضعيت تحصيلى دانشجويان را نشان مى‌داد اما امسال برخلاف سال‌هاى گذشته از درج ستاره در کارنامه‌ها خبرى نيست و فقط عنوان مردودى براى دانشجويان کارشناسى ارشد استفاده شده است. همچنين با اضافه شدن حدود 20 نفر از دانشجويان کارشناسى ارشد به ليست 59 نفره بالا، مى‌توان گفت که همچنان ستاره‌دار کردن دانشجويان ادامه دارد.

اگرچه به نظر مى‌رسد نتيجه روشن درباره ادامه تحصيل دانشجويان کارشناسى ارشد به دست نخواهد آمد و به جرات مى‌توان گفت دانشجويان ستاره‌دار، در هفت آسمان يک ستاره هم ندارند.

20مهر :روابط عمومی ديوان محاسبات: پرونده يک ميليارد دلاری هنوز باز است

سرمايه: ديوان محاسبات کشور اعلام کرد: ,مختومه شدن اعلامی دادستان تنها مربوط به بخش عملکرد بانک مرکزی است و اختلاف حساب های شرکت های تابع وزارت نفت با خزانه داری کل کشور همچنان در حال رسيدگی است.,روابط عمومی ديوان محاسبات کشور پس از اعلام خبرهای مربوط به حل و فصل اختلاف حساب يک ميليارد دلاری وزارت نفت و خزانه توضيح جديدی را در اين مورد ارائه کرد.ديوان محاسبات کشور در توضيحات خود خاطرنشان کرد: ,در پی مصاحبه دادستان ديوان محاسبات کشور و به جهت تنوير افکار عمومی در تکميل گفت وگوی وي، مجدداً قابل يادآوری است که از ابتدای ماجرای معروف به يک ميليارد دلار که در تفريغ بودجه سال 1385 به عنوان اختلاف حساب فيمابين شرکت های تابعه وزارت نفت و بانک مرکزی و خزانه مطرح بود، هر چند مقطع قرائت گزارش تفريغ بودجه در صحن علنی مجلس، چند ماه مانده به برگزاری انتخابات رياست جمهوری موجب شد در آن فضای کاملاً سياسي، برخی رسانه ها و گروه ها، الفاظ و عناوين غيرفنی و خارج از ادبيات مکتوب گزارش تفريغ بودجه به کار گرفته و موجب تشويش افکار عمومی گرديد که مسوولان ديوان محاسبات ناچار بودند در اظهارنظرها، اطلاع رسانی ها و گفت وگوهای متعدد خود جهت شفاف سازی تأکيد ورزند که اين مبلغ مفقود نشده - که الان هم تاکيد می کنيم پولی گم نشده است- بلکه اختلاف حساب بين شرکت های تابعه وزارت نفت و بانک مرکزی و خزانه بوده که در نتيجة گزارشات حسابرسان ديوان محاسبات بعد از طرح در هيات عمومی به عنوان بالاترين رکن ديوان محاسبات به رياست جناب آقای رحيمی-رئيس کل محترم وقت ديوان- مطرح، تاييد و در نهايت در گزارش تفريغ بودجه ذکر گرديد که در تعاقب آن به دليل حساسيت های بوجود آمده، ديوان محاسبات کشور مجدداً مبادرت به بررسی و رسيدگی به نحوه تسويه حساب شرکت های تابعه وزارت نفت با بانک مرکزی و خزانه داری کل کشور، تشکيل جلسات با مسوولان حوزه های نفت و گاز کشور نمود که بخش مربوط به عملکرد بانک مرکزی با توجه به مستندات ابرازی آنها (پس از گزارش تفريغ بودجه و در مرحله دادسرا) مختومه گرديد. ليکن اختلاف حساب فيمابين شرکت های تابعه وزارت نفت و خزانه داری کل کشور در نتيجه بررسی مجدد ارقام آن به بيش از يک ميليارد و 58 ميليون دلار رسيد که فرآيند رسيدگی و نتايج حاصله برخی از اين اقلام به شرح زير جهت اطلاع و تنوير افکار عمومی اعلام می گردد: الف- نسبت به هزينه های سيف پس از صدور دادخواست به شماره 27/56 3 به مبلغ هشت تريليون و 485 ميليارد و 494 ميليون و 982 هزار و 34 ريال مربوط به سال های 1382 لغايت 1386 که از اين مبلغ هيات مستشاری رأی به استرداد مبلغ سه تريليون و 594 ميليارد و 569 ميليون و 38 هزار و 142 ريال معادل 351 ميليون دلار مربوط به يکی از ارقام مورد اختلاف مندرج در تفريغ بودجه سال 1385 صادر نموده است.
ب- اختلاف فيمابين شرکت های تابعه وزارت نفت و دولت مربوط به يک ميليارد و 607 ميليون دلار وجوه حاصل از فروش صادراتی گاز بوده که طی کلاسه شماره 167/88 از سوی دادسرای ديوان محاسبات منجر به صدور دادخواست شده که هم اکنون مراتب در هيات مستشاری مطرح رسيدگی و اتخاذ تصميم نهايی است.
پ- حسب حکم جزء (4) بند (ه) تبصره (11) قانون بودجه سال 1385 کل کشور مقرر گرديده تعهدات بيع متقابل نفتی و گازی از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت بازپرداخت شود اين در حالی است که شرکت ملی نفت ايران طی سال مالی 1385 کليه بازپرداخت تعهدات بيع متقابل نفتی خود را به مبلغ 842 ميليون و 968 هزار و 327 دلار از محل صادرات نفت خام پرداخت نموده و موجب گرديده بانک مرکزی در طول سال 1385 از دريافت مبلغ مذکور محروم بماند.
ت- مبلغ 4992007412000 ريال وجوه حاصل از فروش فرآورده های نفتی (بنزين- گازوئيل) وارداتی که از جنس صادرات بوده تابع قاعده عوض و معوض می باشد طی سال مالی 1385 به خزانه داری کل کشور واريز نگرديده که موضوع طی کلاسه 489/88 در دادسرای ديوان محاسبات کشور مطرح رسيدگی است.
ث- ساير انحرافات بر شمرده شده در تفريغ بودجه سال 1385 اعم از نفتی و غيرنفتی هم اکنون در دادسرا و هيات های مستشاری ديوان محاسبات کشور مطرح رسيدگی می باشد. در پايان توضيح ديوان محاسبات تاکيد شده است: ديوان محاسبات کشور به عنوان تنها مرجع قانونی مسوول رسيدگی به انحرافات بودجه ای و مالی در راستای صيانت از بيت المال کشور در چارچوب قانون، وظيفه حرفه ای و تخصصی خود را در راستای احقاق حقوق حقه ملت بزرگ ايران اسلامی بدون توجه به مسائل حاشيه ای با قاطعيت پيگيری می نمايد.,

 

20مهر :جزئياتی از قتلهای ناموسی در جنوب کشور

پرچم - قتلهای ناموسی در استان خوزستان نه به مانند گذشته اما هنوز رواج گسترده ای دارد.

قتلهای ناموسی به قتل زنان يا دختران يک خانواده به دست مردان خويشاوندشان گفته می شود که به دلايلی همچون روابط نامشروع ، تجاوز جنسی به آنان ، طلاق گرفتن و حتی گاهی به دليل رد ازدواجهای اجباری فاميلی توسط زنان ، صورت می گيرد.

کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند؛ وقوع قتل های ناموسی در شهرهای جنوبی که بيشتر در ميان عشاير محلی رواج دارد به دليل عدم مهار آن و نهادينه شدن در اجتماع به يک مشکل جدی تبديل شده است .

مهمترين ويژگی اين نوع قتلها اين است که عرف محلی آنها را مجاز می داند. به همين دليل کشته شدن چنين زنانی ، تاثری ايجاد نمی کند و حتی گاهی گفته می شود که حق آنها بوده است. يک مقام مسئول می گويد : اين نوع قتل ها که اغلب به شکل سربريدن ، کشتن با چاقو و يا اسلحه و به ندرت با خفه کردن زنان انجام می شود بسيار فجيع است زيرا اعتقاد عمومی بر اين است که هر چه زن خطاکار به شکل فجيع کشته شود آبرو حيثيت و شرف بر باد رفته خانواده بهتر و سريعتر به جايگاه قبلی برمی گردد.

او می گويد نود درصد پرونده ها در حد تهمت و سوءظن است با اين حال تمام قربانيان به شکل فجيع و دردناکی به قتل رسيده اند و سربريدن بيشترين نوع متداول قتلهاست .

وي، مثله کردن جسد با خشونت شديد و گاهی گذاشتن آن در ديد انظار عمومی را از جمله اين اعتقادات می داند و می گويد به همين دليل قاتل، فراری نيست و به راحتی خود را معرفی می کند و خانواده مقتولان نيز معمولا خواستار مجازات قاتل نيستند. وی با اشاره به اينکه وقوع قتل های ناموسی در استان خوزستان با ساير قتل ها متفاوت است گفت ؛ چون مقتول متهم به فساد می شود از نظر قاتل، بی گناه نيست از طرفی وقوع اين قتل ها گاهی بنا به دستور بزرگ خانواده يا بزرگان طايفه و عشيره صورت می گيرد به اين ترتيب که قرعه به نام هرکس از مردان خانواده بيفتد او بايد زن و يا دختر مورد نظر را که اغلب دختر ، همسر ، خواهر ، دختر عمو و گاهی مادر اوست بکشد .

قاتلی که خواهر سی و يک ساله خود را با چاقو کشته است و هم اکنون در زندان بسر می برد می گويد: وقتی لکه ننگی در خانواده از سوی دختر يا زن ايجاد می شود نمی توانيم به سادگی از اين موضوع بگذريم و تنها را ه حل ، کشتن اوست زيرا با کشتن اوست که ننگ شسته می شود و گرنه بايد يک عمر با ننگ و عار زندگی کرد .

يکی ديگر از مسئولان هم که خواست نامش فاش نشود با اشاره به اينکه سی درصد قتلهای استان خوزستان قتلهای ناموسی است می گويد اهواز ، آبادان و شادگان به ترتيب دارای بيشترين آمار قتلهاست . او می افزايد: سالها هشتاد و پنج و هشتاد و شش بيشترين آمار قتلهای ناموسی را داشتيم به طوريکه هر دو ماه دو قتل و سالی حدودا ده قتل به ثبت رسيده است .

قلع و قمع ۱۴ هزار بلوط ۱۰۰ ساله وقتی همه خواب بودند

۲۱خرداد

خراسان : روز چهارشنبه هفتم مهر ماه جاری، به منظور احداث خط انتقال گاز عسلویه به مناطق شمال و شمال غرب کشور، درختان بلوط ۱۰۰ ساله منطقه حفاظت شده دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد توسط پیمانکار وزارت نفت قطع شد و در مجموع طی ۲ روز حدود ۱۴ هزار اصله درخت کهنسال در حوزه «سینه نمک» بر زمین افتاد. وسعت تخریب جنگل در منطقه مذکور ۳ کیلومتر با عرض ۲۸ متر عنوان شده است که اگر ممانعتی از سوی ماموران محیط بان و مقام قضایی نمی شد، این تخریب ها تا قطع ۱۰۰ هزار درخت تا پایان مسیر پیش می رفت. گفته می شود با آن که متولی پارک حفاظت شده مذکور، سازمان حفاظت محیط زیست است اما سازمان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، مجوز قطع درختان را به شرکت نفت داده است.معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست، خسارت قطع این درختان را بیش از یک میلیارد تومان برآورد کرده است که باید شرکت مجری شبکه این مبلغ را به خزانه دولت واریز کند

 

21مهر :مرکز آمار ايران : نرخ بيکاری در تابستان امسال افزايش يافت

مهر، مرکز آمار ايران نرخ بيکاری در تابستان امسال را 11.3 درصد اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 1.1 درصد افزايش نشان می دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز آمار ايران در گزارشی با تشريح نتايج طرح آرمارگيری از نيروی کار در تابستان 1388 اعلام کرد: بررسی نرخ بيکاری افراد 10 ساله و بيشتر نشان می دهد که 11.3 درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيکار) ، بيکار بوده اند. بررسی روند تغييرات نرخ بيکاری حاکی از آن است که اين شاخص، نسبت به تابستان 1387 معادل 1.1 درصد و نسبت به بهار 1388 معادل 2/. درصد افزايش يافته است.

در تابستان 1388، 39.7 درصد جمعيت 10 ساله و بيشتر از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ يعنی در گروه شاغلان با بيکاران قرار گرفته اند. بررسی تغييرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل 1.7 درصد افزايش و نسبت به بهار 1388، 8/. کاهش يافته است.

نرخ بيکاری جوانان 15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 22.7 درصد از فعالان اين گروه سنی در بهار 1388 بيکار بوده اند. بررسی تغييرات فصلی نرخ بيکاری جوانان 15 تا 24 ساله نشان می دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل 4/. درصد کاهش و نسبت به بهار 1388، 3/. درصد افزايش يافته است.

بررسی های انجام شده نشان می دهد استان های لرستان با 20.2 درصد و گيلان با 17/. درصد بالاترين نرخ های بيکاری و استانهای هرمزگان با 3.6 درصد و زنجان با 6.1 درصد کمترين نرخ های بيکاری را در تابستان 1388 به خود اختصاص داده اند.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می دهد که در تابستان 1388، 7.8 درصد جمعيت شاغل، به دلايل اقتصادی (فصل غير کاري، رکود کاري، پيدا نکردن کار با ساعت بيشتر و ... (کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده اند. در مقابل 45.2 درصد از شاغلين بيش از 49 ساعت در هفته کار کرده اند.

بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی حاکی از آن است که در تابستان 1388، بخش خدمات با 46.2 درصد بيشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش های صنعت با 31.9 درصد و کشاورزی با 21.9 درصد قرار دارند.

 

دو برابر شدن حجم تولید گاز شیرین در کشور

سعي شده است كل پروژه‌هاي پارس جنوبي را به شكل شبكه‌اي تعريف كنيم، زيرا ساختارها به ما اين امكان را مي‌دهد كه

ضمن حاصل آوردن حداكثر توليد از تأسيسات خشكي، از گاز ترش بعضي فازها در شيرين‌سازي فازهاي ديگر بهره ببريم.

ایلنا: اگر در مقام مقايسه برآييم در هيچ جاي دنيا حجم مصرفي از انرژي قابل مقايسه با انرژي مصرفي ايران نيست، بنابراين بايد با همه توان در جهت كنترل مصرف و كاهش آن تلاش كنيم.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ضمن اعلام مطلب فوق در مراسم امضای قراداد شیرین‌سازی گاز فازهای 6، 7 و 8 افزود: اگر در كاهش هزينه‌هاي مصرف و ميزان مصرف كوتاهي كنيم، تبعات آن در آينده نزديك كشور را با مشكل مواجه خواهد كرد. بر اين اساس لازم است كه ضمن تعريف راهكارهاي كاهش مصرف، برنامه‌هاي آتي خود را در جهت رشد توليد و صادرات فرآورده‌هاي نفت و گاز به منظور ورود هر چه بيشتر به بازارهاي جهاني تعريف كنيم.

وکیلی با اشاره به قراداد منعقده با کره گفت: با اجرایی شدن این طرح حجم توليد گاز شيرين از 200 ميليون مترمكعب به 400 ميليون مترمكعب افزايش خواهد يافت.

وي ادامه داد: اين پروژه در صورتي كه محقق شود به ما اين امكان را خواهد داد كه در زمان‌هاي PIC مصرف، از گاز توليدي اين پروژه به منظور رفع نياز ضمن انتقال ايمن آن بهره ببريم.
وي ضمن اشاره به حجم اعتباري يك ميليارد و 240 ميليون يورويي اين پروژه، افزود: اين قرارداد با يك كنسرسيوم كره‌اي، ايراني،‌ شركت‌هاي
GS، IGC منعقد شده است، بر اساس تفاهمات حاصله قرار است 51 درصد قرارداد توسط ايراني‌ها با اتكاء به توانمندي شركت‌هاي فعال دراين عرصه محقق شود. با توجه به سابقه‌هاي قبلي به منظور كاهش زمان بهره‌برداري، شركت‌هاي مذكور بايد در اين مسير نهايت همكاري و تلاش خود را مبذول دارند.

او اضافه کرد: اين پروژه در صورت بهره‌برداري 100 ميليون مترمكعب گاز شيرين توليد خواهد كرد كه معادل 50 درصد گازي است كه امروز در پارس جنوبي شيرين مي‌كنيم، بدين مفهوم كه با اتمام اين پروژه تمام فازهاي 15، 16، 17 و 18 زودتر از پروژه‌هاي قبلي به نتيجه خواهند رسيد ضمن آنكه حجم توليدي گاز شيرين از 200 ميليون مترمكعب به 400 ميليون مترمكعب افزايش خواهد يافت.

او گفت: در بخش بالادستي شيرين‌سازي گاز را در دستور كار نداريم. حجم گازي هم كه در فاز 12 مورد عمليات شيرين‌سازي قرار مي‌گيرد برابر با حجم مصرفي فاز 12 است، بدين مفهوم كه گازي كه تحويل ايران LNG مي‌شود در واقع مورد عمليات نم‌زدايي قرار گرفته و بعد از شيرين‌سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي تأكيد كرد: با توجه به اينكه اصولا LNG به صورت محموله‌اي مصرف مي‌شود ممكن است بازار را اشباع كند و بازار به دليل عدم نياز از مصرف آن امتناع كند و اين در حالي است كه در صورت بروز چنين مشكلي مي‌توان از گاز شيرين‌سازي شده در چنين مواقعي به شبكه سراسري تزريق و زمنيه‌هاي مرتفع‌ ساختن نياز جامعه را فراهم كرد.

وي در خصوص ظرفيت شيرين‌سازي فاز 12 گفت: ظرفيت شيرين‌سازي فاز 12 به ميزان 3 فاز برابر با 75 ميليون مترمكعب است. البته اين فاز در حال ساخت است كه با اتمام اين پروژه قادر خواهيم بود 75 ميليون مترمكعب گاز شيرين را در فاز 12 استحصال كنيم.

وكيلي گفت: سعي شده است كل پروژه‌هاي پارس جنوبي را به شكل شبكه‌اي تعريف و سازماندهي كنيم، زيرا ساختارها به ما اين امكان را مي‌دهد كه ضمن حاصل آوردن حداكثر توليد و بهره‌وري از تأسيسات خشكي، از گاز ترش بعضي فازها در شيرين‌سازي فازهاي ديگر بهره ببريم.

وي خاطرنشان كرد: مجموع توليد گاز ترش فازهاي 6، 7 و 8 حدود 105 ميليون مترمكعب است كه اين مقدار با انتقال به محل پروژه و انجام عمليات شيرين‌سازي بر روي آن تبديل به گاز شيرين شده و در راستاي اهداف ملي و ميهني مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي افزود: در خصوص فازهاي 20 و 21 نيز اقدامات مقداماتي صورت گرفته است، بدين مفهوم كه زمين مورد نياز اين پروژه تهيه و تحويل‌ شده است و پروژه در مرحله مطالعه و طراحي است، پيش‌پرداخت اعتبار مورد نياز براي شروع فعاليت‌ها نيز تعريف و به زودي پرداخت خواهد شد.


به گزارش ایلنا، طرح شيرين‌سازي گاز فاز‌هاي 6، 7 و 8 پارس جنوبي به عنوان تاسيسات الحاقي به طرح موجود توسعه فازهاي 6، 7 و 8 و در مجاورت آن ضلع شرقي و نيز در محل فعلي مشعل‌هاي فاز يك در زميني به مساحت 5/22 هكتار احداث خواهد شد.

اين طرح به منظور شيرين‌سازي گاز ترش توليدي فاز‌هاي 6، 7 و 8 پارس جنوبي به ميزان 3900 ميليون فوت مكعب در روز جهت امكان مصرف شبكه سراسري در مواقع ضروري و تزريق گاز به ميادين نفتي در سيار اوقات طراحي شده است.

با اجراي اين طرح امكان استحصال كامل اتان از گاز شيرين توليدي در تاسيسات پتروشيمي مجاور به همراه انتقال ايمن‌تر گاز در خط پنجم سراسري فراهم مي‌‌شود.

توليدات اين طرح روزانه معادل 102 ميليون مترمكعب گاز شيرين با احداث 6 رديف شيرين‌سازي، هر كدام به ظرفيت روزانه 650 ميليون فوت مكعب و نيز توليد روزانه 1100 تن گوگود خشك و دانه بندي شده در 4 رديف باز يافت گوگرد جهت صادرات است كه به معناي افزايش قريب به 20 درصد توليد گاز طبيعي كشور در مواقع لازم خواهد بود.

فرآيند شيرين سازي به روش ژنريك بوده و در مجاورت حلال آمين با درجه خلوص 7/99 درصد صورت مي‌گيرد. گاز تصفيه شده تقريبا عاري از سولفيد هيدروژن بوده (كمتر از 3ppm) و ميزان گاز كربنيك آن نيز بيش از 50 درصد كاهش مي‌يابد. اين گاز كه اشباع از آب است، پس از سرمايش مجددا به تاسيسات موجود فازهاي 6 تا 8 برگردانده دشه تا بعد از نم‌زدايي و بازيابي LPG، و نيز استحصال اتان در تاسيسات پتروشيمي، فشرده شده و به شبكه مصرف يا خط سراسري پنجم ارسال شود.

گفتنی است فرايند انتخاب پيمانكار اين طرح ما بين 7 مجموعه و كنسرسيوم پيمانكاري داخلي و خارجي تعيين صلاحيت شده از طريق مناقصه عمومي و دو مرحله‌اي صورت پذيرفته كه نهايتا كنسريوم شركتهاي‌هاي كره جنوبي (بعنوان رهبر) به همراه شركت بين‌المللي پيمانكاري عمومي ايران IGC به مبلغ 1240 ميليون يورو بعنوان پيمانكار طرح در قالب EPC با تامين هزينه از محل منابع داخلي شركت ملي نفت ايران برگزيده شده است.
تاسيسات شيرين‌سازي فازهاي 6، 7 و 8 پارس جنوبي شامل واحدهاي فرآيندي جداسازي گاز ترش شستشو با آمين، واحد سرمايش، واحد استحصال گوگرد كه شامل 5 بخش واحد كلاوس مشغل چند منظوره لورگي، تصفيه پسماند گاز، واحد سرمايش به روش لورگي، غني‌سازي گاز ترش، كوره سوزاندن گازهاي زائد، گاززدايي از گوگرد و واحدهاي جامدسازي و دانه‌بندي گوگرد، دانه‌بندي گوگرد مذاب، جداسازي آب ترش هر يك به ظرفيت واحدهاي جانبي شامل واحد توليد بخار، واحد توليد هواي ابزار دقيق هواي سرويس‌ها، واحد توليد ازت، تأمين آب دريا از آبگير شماره 2 پارس جنوبي، تامين آب شرين از واحد آب شيرين كن آبگير شماره 2 مي‌شود.

 

 

 

مدیر عامل شرکت ملی نفت:

فازهای 27 و 28 را به پتروپارس می‌دهیم

ایلنا: قرارداد فاز 27 و 28 پارس جنوبی به زودی با شرکت پتروپارس منعقد می‌شود.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ضمن اعلام مطلب فوق در جلسه امضای قرارداد شیرین‌سازی گازهای فاز 6 و 7 و 8 با کنسرسیومی شرکت‌های کره‌جنوبی و پیمانکار ایرانی ضمن اعلام مطلب فوق افزود: حساسیت‌ها روی پارس جنوبی زیاد است، از این رو که برخی می‌گویند قطر توانسته است برداشت کند و ما نتوانستیم.
سیف‌الله جشن‌ساز گفت: اما کار در این حوزه سرعت گرفته است و قراردادهای جدیدی را در این حوزه گازی امضا کرده‌ایم.
وي در توضیح این مطلب افزود: قرارداد فاز 11 را با یک شرکت چینی امضا کرده‌ایم و پارس جنوبی و پیمانکار مشغول انجام مذاکرات برای تهیه فیلد و مهندسی بیسیک هستند. کارهای مقدماتی انجام شده و اگر آقای وکیلی (مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس) دستور دهند کارها سریع‌تر آغاز می‌شود.
او ادامه داد: فازهای 20 و 21 نیز به شرکت "او یک" تحویل داده شده است و صد میلیون دلار برای هزینه‌هاي امسال طرح پیش‌بینی شده است.

جشن‌ساز گفت: 10 درصد این اعتبار باید از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت داده شود که 500 میلیون دلار مي‌شود. از این رقم صد میلیون دلار را امسال پرداخت می‌کنیم. همچنین از محل وامی که دولت برای توسعه پارس جنوبی به ما داده بقیه اعتبار را تامین می‌کنیم.فازهای 28 و 28 نیز به دلیل بعضی مشکلات قرارداد به مرحله امضا نرسید که قصد داریم طی هفته‌های آینده آن را امضا کنیم و عملیات توسعه فازها را به پتروارس بدهیم.

به گفته وی تیمی که پروژه فازهای 6، 7 و 8 را اجرا کرد به طور کامل به فازهای 27 و 28 منتقل خواهد شد.

او در مورد مذاکراتی که با شل و رپسول برای توسعه فازهای 13 و 14 صورت گرفته است، گفت: ظرف دو هفته اخیر مذاکراتی با این دو شرکت داشتیم و مجددا یک دور مذاکرات در هفته‌های آتی در ایران خواهیم داشت.

او از انتشار اوراق مشارکت پارس جنوبی در نیمه دوم آذرماه خبر داد و گفت: این اوراق در مجامع داخلی و خارجی قابل توزیع است.

جشن‌ساز حجم سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی طی سال گذشته را بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در این میدان دانست و گفت: طی ده سال اخیر هیچ‌گاه سرمایه‌گذاری به رقم 2/4 میلیارد دلار نرسیده بود.

او با اشاره به قراردادی که به امضا رسید، گفت: با اجرای این طرح ظرفیت تولید گاز شیرین کشور 20 درصد افزایش می‌یابد که این رقم برای کار برد در روزهای سرد سال و پیک مصرف بسیار مهم است.

ایلنا:در شش ماهه اول امسال 685 اصله چوب قاچاق و غير مجاز در حوزه منابع طبيعي غرب مازندران از متخلفين کشف و ضبط شد.

به گزارش ایلنا، به نقل از روابط عمومي اداره منابع طبيعي و آبخيزداري نوشهر فرمانده يگان حفاظت اداره کل منابع طبيعي استان مازندران – نوشهر با اعلام اين مطلب گفت : حجم چوب کشف شده در اين مدت 211/31 متر مکعب بود.
سرهنگ يوسف اديب افزود : در اين زمينه 23 فقره پرونده تشکيل شده که بيشترين آن به ميزان 9 فقره در حوزه اداره منابع طبيعي و آبخيزداري نوشهر – رويان تشکيل شد.

وي ارزش چوب هاي کشف شده را حدوداً 39 ميليون ريال ذکر کرد و گفت: کمترين ميزان تخلف در حوزه منابع طبيعي چالوس بود که فقط 20 اصله چوب کشف و يک فقره پرونده تشکيل شود.

اديب کشفيات چوب غير مجاز را در سال گذشته يک هزار و 346 اصله چوب به ميزان 825/50 متر مکعب ذکر کرد و افزود : حجم چوب هاي کشف شده نسبت به سال 87 ، 6/38 درصد کاهش نشان مي دهد.

فرمانده يگان حفاظت اداره کل منابع طبيعي استان مازندران – نوشهر از مردم خواست هر گونه آتش سوزي ، تجاوز و تخريب در منابع طبيعي را به تلفن رايگان و کشوري 09696 اطلاع دهند.

گفتني است اين يگان سال 84 در سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخيزداري کشور شکل گرفت که از مهمترين وظايف آن مبارزه با تجاوز و تخريب در 8/3 ميليون هکتار جنگل و مرتع در شمال کشور است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©