Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ برابر با  ۱۴ می ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲  برابر با ۱۴ می ۲۰۱۳
تكذيب تماس تلفني هاشمي با رهبر انقلاب

تدارک برای رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی؟

 

سایت خبری راه کارگر ـ  ثبت نام هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری، علیرغم فشار سنگین طرفداران رهبر برای انصراف او، موجی از خشم در میان آن ها برانگیخته و بازی انتخابات ولایت را  با بحران روبرو ساخته است. اکنون تلاش برای فشار بر شورای نگهبان در رد صلاحیت او بالا گرفته است. آن ها نیک دریافته اند که حضور هاشمی رفسنجانی، بیانگر خط دیگری در برابر خط رهبر رژیم در سیاست های کلیدی نظام اسلامی است. اکنون دو خط در برابر هم صف آرائی کرده اند، خطی که با تاکید بر ماجراجوئی هسته ای و سرشاخ شدن با آمریکا، غرب و اسرائیل به انزوای رژیم در جهان تن داده است و اقتصاد کشور را به مرز فروپاشی کشانده است و خطی که خواهان سازش در زمینه هسته ای، تشنج زدائی در سیاست خارجی و ایجاد فضائی برای برچیده شدن تحریم هاست. این تقابل در سرمقاله "صبح صادق" نشریه  معاونت سياسى نمايندگى ولى فقيه در سپاه به روشنی بیان شده است که در آن آمده است: « اين نكات به محورهايي اختصاص دارد كه موضع نظام درباره آنها كاملاً روشن و مشخص است و برخي از نامزدها بدون در نظر گرفتن اين مهم يا رأساً وارد بحث آن شده اند و يا در مقام پاسخ به پرسش در آن باره بياني داشته اند كه در راستاي موضع و نظر نظام نبوده و يا با آن زاويه داشته است. برخي از اين محورها عبارتند از: رابطه با آمريكا، فعاليت و مذاكره هسته اي، مسائل امنيتي، تحريم ها، بسيج، موضوعاتي در سياست خارجي ايران و ...». حاد شدن شکاف در میان حکومتی ها و دامنگیر شدن بحران حکومتی که سراپای رژیم را فراگرفته است می تواند فرصتی باشد برای جنبش انقلابی مردم که بصورتی مستقل وارد صحنه شده و از فضاها و فرصت های ایجاد شده ی کنونی بهره برداری کرده و جوانان فعال می توانند با پوشش های گوناگون با صدای بلند اعلام کنند که: « ما نان می خواهیم نه انرژی هسته ای»، « ما صلح می خواهیم نه جنگ» ، « ما آزادی می خواهیم نه استبدا» ، « ما زندگی شایسته حرمت انسانی می خواهیم نه فلاکت فلج کننده در بستر تحریم ها».

روشن است  در چنین فضائی در کنار ماجرا ایستادن و خود را به باد حوادث سپردن، سیاستی است انفعالی که وضعیت را از این که هست بدتر خواهد کرد.

 

بسترسازی برای رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲

دیگربان

فرمانده بسیج٬ نماینده ولی فقیه در بسیج و احمد خاتمی می‌گویند رد صلاحیت نامزدها در این دوره از انتخابات به معنای رد صلاحیت «مطلق» نیست٬ بلکه «این رد صلاحیت فقط در انتخابات ریاست جمهوری این دوره است.»

محمدرضا نقدی٬ فرمانده سازمان بسیج گفته که «احراز نشدن صلاحیت برخی افراد به معنای رد صلاحیت مطلق نیست و در هر دوره برخی معیارها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.»

نقدی افزوده است: «اگر فردی در انتخابات ریاست جمهوری صلاحیتش احراز نشد، به معنای این نیست که دارای پرونده فساد است.»

وی اظهار کرده است: «احراز صلاحیت نشدن به معنای زیر سؤال رفتن صلاحیت اخلاقی و شخصیتی افراد نبوده و نیست.»

محمدرضا تویسرکانی٬ نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج نیز گفته است: «رد صلاحیت به این معنی نیست که افراد فرصت دیگری در کشور ندارند٬ بلکه این رد صلاحیت فقط در انتخابات ریاست جمهوری این دوره خواهد بود.»

تویسرکانی افزوده که «کسی نمی‌تواند برای شورای نگهبان تصمیم‌گیری کند؛ بلکه باید اجازه داد در فضایی آرام کارهای خود را انجام دهد.»

احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران هم درباره رد صلاحیت‌های این دوره از انتخابات گفته فردی که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شود « چه بسا برای وزارت یا وکالت و یا برای مسئولیت‌های دیگر صلاحیت داشته باشد.»

آقای خاتمی افزوده که «رد صلاحیت در عرصه ریاست جمهوری به معنای رد صلاحیت مطلق نیست و «عده‌ای صلاحیتشان برای سمت ریاست جمهوری تأیید می‌شود، عده‌ای صلاحیتشان احراز نمی‌شود یعنی نه نفی می‌شوند و نه اثبات، عده‌ای هم برای سمت ریاست جمهور طبق قانون اساسی صلاحیت ندارند.»

در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از اسفندیار رحیم مشایی و اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان دو نامزدی که احتمال رد صلاحیت آن‌ها بالاست٬ نام برده می‌شود.

گروهی از تحلیل‌گران سیاسی معتقدند شورای نگهبان از آنجا که هاشمی رفسنجانی٬ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است هیچ ماده قانونی برای رد صلاحیت وی در اختیار ندارد.

آنها همچنین می‌گویند در صورت رد صلاحیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ این اقدام شورای نگهبان در تقابل با حکم رهبر جمهوری اسلامی برای هاشمی رفسنجانی خواهد بود.

اظهارات نقدی٬ تویسرکانی و خاتمی می‌تواند تلاشی برای مقدمه‌چینی به منظور رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی ارزیابی شود.

آنها تلاش می‌کنند این‌گونه القاء کنند که رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی برای تصدی قوه مجریه به معنای صلاحیت نداشتن وی برای ادامه ریاست بر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.

برخی پیش‌بینی می‌کنند شورای نگهبان صلاحیت هاشمی رفسنجانی را به بهانه «کهولت سن» و نامناسب تشخیص دادن وی برای اداره امور اجرایی کشور رد کند.

محمد دهقان٬ عضو هیات رئیسه مجلس هم احتمال داده که شورای نگهبان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را با خاطر «کهولت سن» رد صلاحیت کند.

 

قاضی‌زاده:

رد صلاحیت مشایی و هاشمی مطالبه عمومی است

پایگاه تحلیلی خبری 598ـ تاريخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸

سخنگوی جبهه پایداری ردصلاحیت مشایی و هاشمی را مطالبه عمومی از شورای نگهبان دانست.

سید امیر حسین قاضی‌زاده سخنگوی جبهه پایداری در گفت‌‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با بیان اینکه انتظار می‌رود شورای نگهبان صلاحیت نامزدها که عوامل و مجرمین فتنه و انحراف هستند، تایید نکند، تصریح کرد: در صورتی که مشایی و هاشمی رد صلاحیت شوند و حضور آنها در انتخابات منتفی باشد، دلیلی نمی‌بینیم که نظر خود را درباره نامزد اصلح که مورد وثوق علماست تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه جبهه پایداری انتظار برخورد قاطع شورای نگهبان با عوامل فتنه و انحراف را دارد و انتظار مطالبه عمومی است، تصریح کرد: امیدواریم شرایط سرگردانی جامعه فراهم نشود.

قاضی‌ز‌اده با اشاره به کارناوال هاشمی و مشایی مقابل وزارت کشور، تصریح کرد: با توجه به تجمعی که مقابل وزارت کشور صورت گرفت آمادگی فتنه در عوامل فتنه و انحراف مشهود بود.

قاضی‌زاده اظهارات منتسب به خود درباره جلیلی که در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود را تکذیب کرد و گفت: مواضع جبهه پایداری درباره برادرمان آقای جلیلی روشن است.

 

تكذيب تماس تلفني هاشمي با رهبر انقلاب

 

در پي انتشار خبري مبني بر تماس تلفني هاشمي‌رفسنجاني با رهبر انقلاب براي ثبت‌نام انتخابات رياست‌جمهوري در رسانه‌ها، سايت منتشركننده اين خبر با انتشار متني اين خبر را تكذيب كرد.به گزارش مهر، پيرو انتشار مصاحبه خبرگزاري آريا با علي عسگري كه ضمن آن مشاور پارلماني مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت اعلام كرده بود: «آيت‌الله هاشمي تا ساعت 5 بعدازظهر تصميمي براي كانديداتوري نداشتند اما بعد از صحبت تلفني كه با مقام معظم رهبري در ساعت 5:10 انجام دادند با تاكيد و عجله خودشان را به وزارت كشور رساندند و براي ثبت‌نام اقدام كردند.» پيگيري‌هاي خبرنگار آريا از منابع مختلف نشان داد كه در روز مورد نظر هيچ تماس تلفني ميان مقام معظم رهبري و آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني برقرار نشده است.

 

"صراط " ـ تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵

سعید کریمی

هاشمی رفسنجانی در وضعیت آخر!

این روزها هاشمی رفسنجانی و خانواده اش در وضعیت ویژه ای بسر می برند. رییس خانواده یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین لحظات (با روشی بنی صدرمآبانه)نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری شده و صلاحیتش در حال بررسی از سوی شورای نگهبان است.

محسن هاشمی فرزند بزرگ وی صلاحیتش برای انتخابات شورای شهر تهران رد گردیده است.

یاسر هاشمی هم رییس ستاد حسن روحانی برای این دوره ریاست جمهوری شده است.

مهدی هاشمی، دیگر فرزند وی نیز پرونده اش در دادگاه انقلاب اسلامی بابت جرایم فتنه 88 و برخی جریانات اقتصادی دیگر در حال بررسی است.

فائزه هاشمی که تازه از زندان اوین طی دوران محکومیت اش در خصوص جرایم فتنه 88 آزاد شده و پرونده دیگر در خصوص ایجاد اختشاش و آشوب در زندان اوین نیز در حال بررسی است.

همسر هاشمی، یعنی عفت مرعشی نیز مصاحبه مشهورش در خصوص تقلب و دعوت مردم به قانون شکنی و شورش در فتنه 88 و عدم برخورد با وی باعث شده تا مجدد با القای تقلب در انتخابات، موج جدیدی را علیه حماسه سیاسی 1392 راه بیاندزد. موجی که با اعتراض بسیاری در داخل کشور مواجه شده و البته بی بی سی نشینان و رادیو آمریکا نشینان و... به خوشحالی وا داشته است.

البته شخص اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در روزها بیکار ننشسته است، مواضع راهبردی انقلاب اسلامی در خصوص آمریکا و اسراییل و... شائبه های فراوانی را در خصوص داشتن صلاحیت وی برای ریاست جمهوری یازدهم برانگیخته است.

از همه مهم تر رویه حضور انتخاباتی وی که برگرفته از« مدل بنی صدری آمدن» بود دائر بر مشروعیت گرفتن قبل گرفتن صلاحیت شورای نگهبان و اخذ مقبولیت مردم در انتخابات، نشان از قرار گرفتن هاشمی رفسنجانی در «وضعیت آخر» دارد.

در واقع هاشمی رفسنجانی اینبار قمار سیاسی تمام عیاری را شروع کرده است و در صورت باخت، یک پاکباخته سیاسی محسوب می گردد، البته اگر نمی آمد شاید اندک باقی مانده سرمایه سیاسی اش حفظ می شد.

اما هاشمی برای بردن آمده نه برای باختن. آیایچنین کسی تحمل آخرین باخت سیاسی زندگی اش را خواهد داشت؟

احتمال دیگر آن است که هاشمی برای یک کاسه کردن آرای اصلاح طلبان و اصول گرایان سنتی و خرده آرای دیگر به میدان آمده باشد و در دقیقه نود آن را پشت حسن روحانی که فرزند سیاسی وی محسوب می شود قرار دهد. هنوز جمله حسن روحانی که در اولین ساعت های شروع ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور آمده بود شنیده می شود که هاشمی رفسنجانی قطعا نمی آید.

شاید هاشمی رفسنجانی در آخرین لحظات قطعا نیاید و حسن روحانی را معرفی کند. و این یعنی که انتخابات را اوردوز سیاسی نماید. همگان می دانند که در عالم سیاست هیچ چیزی غیر ممکن نیست و هاشمی همیشه غیر ممکن ترین بوده است.

 

ترديد هاشمي از کجاست؟ (يادداشت روز)

کیهان ـ 14 اردیبهشت 92

1- شمارش معکوس براي رقم خوردن حماسه‌اي بزرگ در تراز شأن ملت سرزنده ايران آغاز شده است. 31 روز ديگر هرچند که هفتمين رئيس‌جمهور انتخاب خواهد شد اما در عين حال، اين روز تاريخي- 24 خرداد- «روز جمهور» است، هرچند که در ميان قطب‌هاي ثروت و نفوذ در همين روزهاي اخير چنان گفت‌وگوها و تبليغاتي برقرار بوده که گويا انتخابات ملک طلق طيف فتنه و انحراف است و اين اشراف سياسي دو طرف هستند که تکليف را مشخص مي‌کنند؛ «جمهور» نيز نهايتا سياهي لشکري هستند که بايد در زورآزمايي آن دو طيف پارسنگ اين طرف يا آن طرف باشند!

2- در انتخابات 8 سال پيش تلقي اين بود که دو قطبي اصلي، دو قطبي هاشمي- احمدي‌نژاد است. سال 1388 نيز چنين القا شد که دو قطبي اصلي همين است و حتي در اغتشاش پديد آمده ادعا بر اين بود که نزاع موجود بر سر آراي دو طيف است. اما اتفاقات آن 8 ماه تاريخي-که کام مردم خوب ما را تلخ کرد- انفجار بزرگ اطلاعات بود تا معلوم کند محل نزاع، موضوع مهم‌تر و بزرگتري شامل گلاويز شدن پياده‌نظام آمريکا و اسرائيل و انگليس با اصل اسلام و انقلاب اسلامي و ميراث بزرگ حضرت امام‌خميني(ره) يعني جمهوري اسلامي و ولايت فقيه است. هنوز آتش فتنه با غيرت انقلابي جمهور- همان حماسه‌آفرينان 40 ميليوني 22 خرداد- در نهم دي 1388 خاموش نشده بود، که زخم انحراف در طرف مقابل دو قطبي کذايي سر باز کرد و مجددا به رسم فتنه‌گران به چالش با معيشت و معتقدات جمهور و تعارض با رکن جمهوري اسلامي (ولايت فقيه) پرداخت؛ تا معلوم شود چالش اصلي فراتر از دو قطبي تنگ‌مايه هاشمي- احمدي‌نژاد است.

اين حقيقت را «بيژن-ح» از اعضاي مرکزيت حزب توده در تاريخ 23 مهر 1391 و در مصاحبه با سايت «گروهک ملي- مذهبي» مورد تاکيد قرار داد. او مي‌گويد «آماج اصلي مخالفت‌ها و انتقادات اپوزيسيون بايد حاکميت و رهبري باشد. در عين حال که نبايد نسبت به سهم هر کدام از اين آقايان (هاشمي و احمدي‌نژاد) بي‌اعتنا باشيم اما بايد توجه داشته باشيم که آماج اصلي ما، حاکميت به رهبري آقاي خامنه‌اي و نه اين سياست احمدي‌نژاد يا آن رفتار هاشمي رفسنجاني است». همين تلقي اکنون به سياست اصلي محافل مخالف جمهوري اسلامي تبديل شده و به همين دليل نيز، انتقادهاي خود نسبت به هاشمي و احمدي‌نژاد را کنار گذاشته‌اند.

3- اگر فعلا از حلقه حاشيه‌اي و زائده‌اي «انحراف» صرف‌نظر کنيم - که قرار است خروجي رفتار آن در ظرف فتنه جمع شود- رصد نموداري موضوع نامزدي آقاي هاشمي طي 7-6 ماه اخير از نوسان‌هاي تند و شگفت‌انگيز حکايت مي‌کند. پايگاه اينترنتي مشرق 27 اسفند سال گذشته ضمن گزارش ديدار نمايندگان ادوار مجلس با هاشمي رفسنجاني، از قول وي مي‌نويسد «ديگر توان جسمي لازم را ندارم. امروز داشتم خاطرات دوران جنگ را مي‌خواندم که در يک روز به کرمانشاه و ايلام و خرمشهر رفتم و شب به تهران برگشتم اما الان راه رفتن برايم مشکل شده است.»اما حتي اگر به ديده ترديد به خبر ملاقات هاشمي با نمايندگان ادوار نگريسته شود، اظهارات پنج ماه قبل‌تر آقاي هاشمي روشنگر است. او 17 مهرماه 1391 در مصاحبه با روزنامه آرمان ضمن تکذيب نامزدي انتخابات تصريح مي‌کند «من ديگر آمادگي اين کار را ندارم. من در حال حاضر مثل گذشته در جريان مسائل کشور آن‌گونه که اتفاق مي‌افتد نيستم... اين حرف را من به آقاي ناطق زدم و گفتم هنوز وضع جسمي و سن شما بهتر از من است و بياييد... گفتم که ديگر نمي‌توانم بيايم».

4- در اين ميان دغدغه ديگري وجود دارد که هرچند از زبان خود آقاي هاشمي بيان نشده اما حاميان وي مکررا ابراز کرده‌اند. شنبه گذشته بود که صادق زيباکلام در مصاحبه با روزنامه آرمان و با وجود حمايت شديد از نامزدي هاشمي تصريح کرد «اتفاقا از خيلي جهات ايشان انتخاب مناسبي نيست. مورد اول همان سن ايشان است. مسئله ديگر اين است که راي منفي آقاي هاشمي کم نيست؛ يعني خيلي‌ها از ايشان خوششان نمي‌آيد... من 5 سال پيش با ايشان مصاحبه کردم. آقاي هاشمي اصطلاحا خيلي دنده پهن هستند اما بارها و بارها در جريان آن گفت‌وگوها عصباني مي‌شدند و از کوره در مي‌رفتند». اين راي منفي چه قدر مي‌تواند باشد؟ اين بخش را علي شکوري‌راد- عضو مرکزيت حزب مشارکت- 30 مهر 91 در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد توضيح داده، آنجا که به رغم تاکيد بر حمايت خود از هاشمي در سال 84 مي‌گويد «تحليل ما اين بود که هر نامزدي با هاشمي به دور دوم برود، برنده خواهد بود چون آقاي هاشمي در جامعه 50درصد راي منفي داشت... مردم هم در حقيقت در مرحله دوم به احمدي‌نژاد راي مثبت ندادند، بلکه راي نه به هاشمي را به حساب احمدي‌نژاد ريختند.»

5- با اين اوصاف چه اتفاقي مي‌افتد که هاشمي 79 ساله بر حسب اخبار، در آخرين ساعت تصميم به نامزدي مي‌گيرد. 21 اسفند سال گذشته محسن هاشمي در مصاحبه با نشريه مثلث گفت «عده‌اي به آقاي هاشمي براي نامزد شدن فشار مي‌آورند.» هاشمي يک ربع مانده به پايان زمان اسم‌نويسي ثبت‌نام کرد، در حالي که هنوز برخي از ترديدهاي جدي‌اش برطرف نشده بود. او ثبت‌نام کرد اما ترديدها سرجاي خود باقي است. اين ترديد بيش از آن که متوجه حاکميت و نظام باشد، متوجه مدعيان حمايت از هاشمي است. هاشمي برخلاف آنچه در اظهاراتش گفت که بايد ببيند نظر رهبري چيست، نظر کلي رهبر انقلاب را مي‌دانست. او همچنين مي‌دانست که رهبر معظم انقلاب به هر يک از نامزدها که با ايشان ملاقات کرده‌اند مانند هميشه فرموده‌اند «من نه مي‌گويم بياييد و نه مي‌گويم نياييد. من تکليف نمي‌کنم.» بنابراين او مي‌دانست که نه نيامدنش قابل انتساب به رهبري است و نه آمدنش. موضوع عملکرد هاشمي در حوادث 4 سال پيش نيز بحث ديگري است. اما ترديد اصلي هاشمي که همچنان نتوانسته بر آن غلبه کند، موضع مدعيان حمايت است؛ طيف‌هايي که در انتخابات سال 76 از حمايت ويژه هاشمي (مانند ترغيب پنهان کارگزاران به حمايت از خاتمي و القاي تقلب به نفع ناطق نوري در نمازجمعه) برخوردار شده بودند، اما درکمتر از 2 سال تسويه حساب بسيار زشتي با او- به خاطر دشمني‌هاي دهه اول انقلابشان با هاشمي که تا سال‌هاي 73 و72 ادامه يافت- انجام دادند. احتمال پيروزي هاشمي، اول دردسرهاي او با اين جماعت است و ناکامي محتمل‌تر او، دردسري مشابه؛ بگذريم از اينکه همان محافل از «قمار بزرگ» و «آخرين بازي در آخرين فصل زندگي سياسي هاشمي» ياد مي‌کنند.

يکي از اين گويندگان، ماشاءالله شمس‌الواعظين سردبير نشريات زنجيره‌اي دوره اصلاحات است که از نامزدي هاشمي به عنوان اقدامي ستايش‌برانگيز ياد کرده است. دو اظهارنظر از اين فرد در سالهاي 84 و 80 به يادگار مانده است. وي 31 خرداد 84 (حد فاصل مرحله اول و دوم انتخابات) در دانشگاه تربيت مدرس گفته بود «در ديدار يک ساعته به هاشمي گفتم به دوستي شما نمي‌توان اعتماد کرد اما به خصومت شما مي‌توان اعتماد کرد»! وي اواخر شهريور 1380 نيز به خبرگزاري دانشجويان مي‌گويد «در ملاقات با آقاي هاشمي از وي تقاضا کردم [در انتخابات مجلس سال 78]روي باسکول اجتماعي نرود و در ساحت سياسي به عنوان بالانس (متعادل‌کننده) باقي بماند و علاوه بر اين در نيمکت ذخيره دولتمردان بماند و به نيروهاي جديد امکان تمرين مديريت سياسي بدهد.»

6- هاشمي نه تنها از اصلاح‌طلبان و عقبه اپوزيسيوني آنها خاطرجمع نيست، بلکه حتي از فائزه و مهدي هاشمي نيز در درون خانواده اطمينان خاطر ندارد. محبت پدر و فرزندي و تاثر از بازداشت آنان به جاي خود! اما اين تعبير هم از فائزه هاشمي است که 20 فروردين 92 از «دوستان بهايي و سازمان مجاهدين [منافقين] و لائيک خود در زندان» خبر داده و گفت «بابا گله‌هاي طرف مقابل را منتقل کرد که چرا به مجاهدين، منافقين نمي‌گويم يا چرا روابط خوبي مثلا با مجاهدين [سازمان تروريستي منافقين] و بهايي‌ها دارم.» آيا اين گلايه خود هاشمي نيز که توسط منافقين ترور شد، نيست؟ همين مضمون در فايل‌هاي صوتي منتشره از مهدي هاشمي با مضمون تلاش براي ايجاد تقابل ميان پدر و جمهوري اسلامي و «ايستادن مقابل نظام» به تصريح به چشم مي‌خورد؛ مسئله‌اي که به معناي سر شاخه نشستن و بن بريدن است. هاشمي پيش از آن که در انديشه 50 درصد راي منفي باشد، به شهادت فائزه هاشمي مجبور است ميان خرد و سابقه مبارزات انقلابي خود يا عواطف و هيجانات سياسي و خانوادگي دست به انتخابي سخت بزند.

7- هاشمي مي‌داند که نمي‌تواند چشم به حمايت‌هاي متواتر و مستدل طيف‌هاي گوناگون ضد انقلاب ببندد يا حقيقت رويارويي انقلاب- ضد انقلاب را در حباب تنگ دو قطبي‌هاي جعلي نظير «هاشمي- احمدي‌نژاد» جا دهد. او مي‌شنود که راديو فردا ارگان رسمي سازمان سيا- 18 بهمن 91- از حاکميت دوگانه دفاع مي‌کند و مي‌گويد «براي ايجاد هزينه عليه نظام، بايد از فرصت ايجاد ستاد براي هاشمي استفاده کرد. نامزدي او مي‌تواند فرصت ضربه به حاکميت باشد، حتي اگر هاشمي ذره‌اي سوداي دموکراسي و آزادي نداشته باشد» يا «تقي- ر» عضو بازداشت شده و متواري گروهک ملي- مذهبي در تاريخ 15 آذر 91 مي‌نويسد «فضايي که ممکن است هاشمي از درون براي اپوزيسيون بسازد، نقدتر از حرکت اپوزيسيون يا اقدام خارجي است. تقدير ما اين بود که يکي مانند موسوي و کروبي جلو بيفتد و ماجرا ايجاد کند، بعد بقيه به دنبال ماجرا مي‌روند» و بالاخره آقاي هاشمي به خاطر مي‌آورد که در مصاحبه با صادق زيباکلام گفت «يک بار همين آقايان جلايي‌پور، شمس‌الواعظين و سازگارا در اوج قضاياي 78 وقت گرفتند و آمدند همين جا نشستند و حرف‌هايي زدند و گفتند مطالبات مردم از حد گذشته و اين‌گونه نمي‌شود ديگر به حاکميت ادامه داد. من به آنها گفتم شما روي همين امواج که خيال مي‌کنيد مال شماست فعلا سوار شده‌ايد اما اين‌گونه فکر نکنيد و خودتان را به جايي نيندازيد که نتوانيد بعدا بلند شويد. نظام و حاکميت اين جوري است و همين جورها مي‌ماند. نظام وقتي احساس خطر کند، کار خودش را مي‌کند چون به اندازه کافي مي‌تواند خيابان‌ها را پر کند. همين‌طور که در 22 بهمن و انتخابات کرد. ابزاري دست حکومت است و اگر بخواهند شلوغ کنند، برخورد مي‌کند. به علاوه مردم طرفدار نظام هم به اندازه کافي برخورد مي‌کنند.»

8- اين نوشته ناقص مي‌ماند و بايد در فرصتي ديگر مضمون آن را بسط داد. تنها يک جمله بايد گفت و آن اينکه به فضل الهي، به تدبير رهبر فرزانه انقلاب و همت بلند ملت موقعيت شناس ايران، حماسه‌اي بزرگ رقم خواهد خورد. اين قطعي است چه هاشمي در انتخابات باشد يا نباشد- که بودن وي بنابر برخي استدلال‌ها مطلوب‌تر است!- اما مهم اين است که دشمنان اصلي انقلاب از رفتار امثال هاشمي و احمدي‌نژاد براي خدشه در حماسه ملي استفاده نکنند. از نجابت ملت صبور ايران بايد حذر کرد و از تجارب گذشته عبرت آموخت؛ هرچند که ما اکثرالعبر و اقل‌الاعتبار.

محمد ايماني

 

ناراحتي حسين شريعتمداري از نقش بر آب شدن پيش بيني‌هايش

مردم سالاری سه شنبه 24 اردیبهشت ماه 92

حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه کيهان، پس از آنکه شاهد نقش بر آب شدن پيش‌بيني‌هايش در مورد هاشمي رفسنجاني بود، در سرمقاله ديروز (دوشنبه) خود در روزنامه کيهان، خط جديدي را به اصولگرايان نشان داد : پيوند زدن اصلاح طلبان با جريان انحرافي. به گزارش پايگاه خبري فريادگر، روز 18 ارديبهشت در آستانه دومين روز از ثبت نام کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري، حسين شريعتمداري در سرمقاله خود در کيهان پيش بيني کرد که هاشمي رفسنجاني کانديداي انتخابات رياست جمهوري يازدهم نمي‌شود، اما اکنون که هاشمي کانديدا شده و پيش بيني شريعتمداري را تنها ظرف چهار روز باطل کرده است، خط جديدي توسط روزنامه کيهان در پيش گرفته شده است. شريعتمداري روز 18 ارديبهشت براي اثبات دلايل خود در کانديدا نشدن هاشمي رفسنجاني نوشته بود: «آقاي هاشمي رفسنجاني به اين علت که اطمينان دارد در صورت نامزدي براي رياست جمهوري يازدهم، صلاحيتش تأييد خواهد شد، نامزد نمي‌شود! چرا؟! براي آن که بعد از ثبت‌نام به عنوان کانديداي رياست جمهوري يازدهم، نوبت به انتخابات مي‌رسد و آقاي هاشمي نيز مانند ساير نامزدها بايد نامزدي خود را در ميدان انتخاب مردم قرار بدهد و اين همان ميداني است که جناب آقاي رفسنجاني از ورود به آن بيم دارد، زيرا برخلاف آنچه گروه‌هاي مأموريت يافته در ملاقات‌هاي پي‌درپي با ايشان ادعا مي‌کنند، آقاي هاشمي به خوبي مي‌داند که پايگاه مردمي قابل توجهي ندارد و از سالن وزن‌کشي نامزدهاي رياست جمهوري يازدهم، «سنگين وزن» بيرون نخواهد آمد. در اين حالت، از يکسو پوچ بودن ادعاهاي لاف‌گونه اصلاح‌طلبان و گزافه‌سرايي‌هاي اصحاب فتنه درباره پايگاه مردمي گسترده! آقاي هاشمي برملا خواهد شد که ضربه سنگين ديگري براي آنهاست و از سوي ديگر- با عرض پوزش- فرصت «بازي با مشت بسته»! را از جناب رفسنجاني سلب خواهد کرد. آقاي هاشمي علي‌رغم آن که وانمود مي‌کند براي درخواست‌هاي مکرر گروه‌ها- مأموريت يافته- ارزش و احترام قائل است، آنها را فسقلي‌تر از آن مي‌داند که با طناب پوسيده چند وبلاگ‌نويس و يا آدم‌هاي تازه به دوران رسيده وارد چاه شود. توضيح آن که براساس شواهد و نشانه‌هاي موجود، آيت‌الله‌هاشمي ترجيح مي‌دهد ادعاي برخورداري از پايگاه مردمي گسترده را در هاله‌اي از ابهام براي خود حفظ کند و اين ادعا را براي ارزيابي صحت و سقم آن در هيچ ميداني به آزمون نگذارد، چرا که «ادعا» مادام که ميزان صحت و سقم آن برملا نشده باشد، مي‌تواند در عرصه سياست، نقش «شمشير داموکلس» را بازي کند و از آن براي تهديد و «امتيازگيري» استفاده شود. شرط و شروطي که اين روزها آيت‌الله هاشمي مطرح مي‌کند قبل از آن که براي نامزد شدن باشد، توجيهي توضيح‌نما ! براي نامزد نشدن است!» شريعتمداري تلاش کرده بود در سرمقاله خود، اثبات کند هاشمي از روي زيرکي، اصلاح‌طلبان را بازي مي‌دهد و سرانجام کانديدا نمي‌شود چرا که با «طناب پوسيده» آنها وارد چاه نمي‌شود. اما اکنون که پيش‌بيني او غلط از آب درآمده، علاوه بر آنکه براي توجيه اشتباه خود از محتواي جلسه خصوصي خاتمي با برخي دوستانش سخن به ميان آورده که هر کس خاتمي را بشناسد متوجه مي‌شود آنچه در آن به عنوان سخنان خاتمي آمده صحت ندارد، ترفند تازه اي را آغاز کرده که همان پيوند زدن جريان انحرافي با اصلاح طلبان يا به زعم آنان جريان فتنه است و جالب اينجاست که براي اثبات اين مدعا، از توجيه عجيب و پيش پا افتاده‌اي همچون همزماني حضور اکبر هاشمي رفسنجاني و اسفنديار رحيم مشايي در ستاد انتخابات وزارت کشور براي ثبت نام در انتخابات رياست جمهوري استفاده مي‌کند. رابطه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان با جريان انحرافي محمود احمدي‌نژاد که در سال 1384 با حمايت گسترده اصولگرايان و تبليغات منفي فراوان آنان بر ضد هاشمي رفسنجاني روي کار آمد، علي‌رغم آنکه در اواخر دولت نهم از شعارهاي خود فاصله گرفته بود باز هم به طور گسترده از حمايت جريان اصولگرا برخوردار شد و در حقيقت اصولگرايان چشم خود را بر روي اشکالات دولت احمدي‌نژاد و حاميان او همچون مشايي که حاشيه‌سازي‌هاي خود را در همان دوره با طرح موضوعاتي همچون دوستي با مردم اسرائيل يا شرکت در مجلس رقص در ترکيه و... آغاز کرده بودند، بستند تا اجازه ندهند اصلاح‌طلبان دوباره به قدرت بازگردند. در زمان انتخابات رياست جمهوري 88 در شرايطي که اصلاح‌طلبان بر ضد جريان دولت که اصولگرايان آن را حمايت مي‌کردند موضع‌گيري آشکاري داشتند اما اصولگرايان با يک اتحاد تاکتيکي براي شکست دادن اصلاح‌طلبان، تمام امکانات خود را در اختيار جريان دولت قرار دادند و از آن حمايت کردند. بدين ترتيب دولت احمدي‌نژاد که به نام جريان انحرافي شهرت يافته با حمايت اصولگرايان و با ضديت اصلاح‌طلبان روي کار آمد. اما جالب اينجاست که گروهي که خود از دولت احمدي‌نژاد حمايت کرده، جناح مقابل را که هشت سال است بر مواضع خود مبني بر مشکلات حاصل از عملکرد دولت احمدي‌نژاد پافشاري مي‌کند به پيوند خوردن با جريان انحرافي متهم مي‌کند. به نظر مي‌رسد موضع‌گيري جديد حسين شريعتمداري در روزنامه کيهان، نشان دادن خط جديدي به اصولگرايان با اين مبناست که اختلافات داخلي را با ارائه تصوير غلطي از همراهي جريان انحرافي با اصلاح‌طلبان پنهان ساخته و پروژه دو قطبي کردن انتخابات را با يکسان شمردن حاميان دولت و اصلاح‌طلبان آغاز کنند. اين پروژه در شرايطي کليد خورده که اصولگرايان حداقل در چهار طيف پراکنده شده‌اند و خروجي تمامي ائتلافهاي کاغذي آنها که قرار بود فقط يک کانديدا باشد بيش از يک کانديدا بوده و در چنين شرايطي براي به دست گرفتن قدرت و خارج کردن رقبا از ميدان، تحليل‌هاي ذهني خود را مبني بر ائتلاف اصلاح‌طلبان با جريان انحرافي، به عنوان خبر واقعي عرضه مي‌کنند. اين درحاليست که مردم به روشني مي‌دانند در هشت سال گذشته کدام جريان به انتقاد از دولت احمدي‌نژاد پرداخته و کدام گروه بوده که تا همين چند ماه پيش و قبل از آنکه فضاي کشور انتخاباتي شود مدام بر طبل حمايت از دولت مي‌کوبيده است. اگر پيش بيني جديد شريعتمداري در روزنامه کيهان در مورد پيوند جريان انحرافي با اصلاح‌طلبان – يا به قول او جريان فتنه – را در کنار پيش‌بيني هفته گذشته او مبني بر کانديدا نشدن هاشمي رفسنجاني بگذاريم – که البته رنگ باخت - مشخص مي‌شود که حاصل انتخاب اين تاکتيک جديد اصولگرايان در نظر مردم چه خواهد بود.

 

دوگانه مقاومت- سازش

بر سر «نخواستن» هاشمی دعواست

داود حشمتی، 23 اردیبهشت 92

الف ـ تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۳

در بخش اول اين نوشتار با عنوان «این سه نفر چرا آمدند؟» به چرايي آمدن هاشمي، مشايي و جليلي پرداخته شد. حتي پيش از آمدن هاشمي نيز شاهد بوديم كه دو طيف مختلف تلاش مي‌كردند هاشمي را از خود دور كنند و به طرف مقابل نزديك كنند. وضعيت مرد بحران در ميانه ميدان سياست اين روزها جالب است. او در ميانه گودي ايستاده كه سه نيرو بر او اثر گذارند. دو طرف او را به سمت ديگري مي‌راند و طرف سوم تلاش مي‌كند او را به سمت خود جذب كند.

در اين بخش به بررسي اين موضوع خواهيم پرداخت كه چرا دولتي‌ها و پايداري‌ها هاشمي را به طرف ديگر منتسب مي‌كنند؟ و هاشمي در كجاي ميدان سياست ايستاده؟

 

حالا كه ثبت‌نام‌ها تمام شد، آيت‌الله مطمئن از رد شدن موفقیت آمیز از فيلتر شوراي نگهبان است. اين را نه تنها خود، بلكه حسين شريعتمداري نیز پیشتر در كيهان اعتراف كرده بود. ردصلاحيت هاشمي براي انتخابات اگرچه از درصد پاييني از احتمال برخوردار است اما نبايد از نظرها دور بماند. تنها چند روز ديگر باقي مانده، اما اگر چنين اتفاقي رخ دهد و هاشمي از فيلتر شوراي نگهبان عبور نكند، دو گزينه پيش رو خواهد داشت. مرد «عبور از بحران» يا به نظر شوراي نگهبان تن مي‌دهد و از «سياست عبور» و خانه نشين مي‌شود، يا در قالب يك اپوزيسيون به حيات سياسي خود ادامه مي‌دهد.

 

از اين فرضيه «كم احتمال» كه بگذريم‏، نگراني دو نيروي سياسی موجود از آمدن هاشمي به روشني قابل ملاحظه است. از يك سو دولتي‌ها هاشمي و موضع‌گيري‌هايش را همگام و همسو با آيت‌الله مصباح مي‌دانند، از سوي ديگر طرفداران مصباح‌يزدي و اعضاي تندروي اصولگرا، هاشمي را به تيم احمدي‌نژاد و مشايي مي‌چسبانند. در يك كلام مي‌توان گفت «در بين هوادران مصباح يزدي و دولتي‌ها بر سر نخواستن هاشمي رفسنجاني دعواست.»

 

اما وضعيت آيت‌الله در ميان اصلاح طلب‌ها و بدنه اجتماعي آنها متفاوت است. هرچقدر كه نيروهاي پايداري و دولت او را از خود دور مي‌كنند، اصلاح طلب‌ها تلاش دارند تا او را به عنوان گزينه نهايي خود معرفي كنند. با آمدن او ديگر هيچ كس به دنبال روحاني و حتي عارف نيست. اگرچه وضعيت هاشمي در ميان بدنه راي‌دهندگان اصلاحات وضعيتي يك دست نيست.

 

ادعای دولتی ها/ موقعيت قيچي براي احمدي‌نژاد

ماحصل نگرش تيم احمدي‌نژاد در مورد پيوند هاشمي و مصباح را مي‌توان در يادداشتي ديد كه هفته گذشته در شبكه ايران منتشر شد. نويسنده يادداشت محمد حسين حيدري (نامي مستعار كه مدتي است حرفهاي دل تيم دولت با آن منتشر مي‌شود) در يادداشت «موقعيت قيچي» مي‌پرسد: آدرس دو قطبی 'امام زمان-ولایت فقیه' را چه کسی داده است؟

 

نويسنده يادداشت با اشاره به هاشمي رفسنجاني مي‌نويسد:«انجمن حجتیه نوین» تعبیر تکان دهنده ای بود که هاشمی رفسنجانی برای توصیف مهدویت گرایی محمود احمدی نژاد برگزید و بارها و بارها انحراف در اعتقاد به امام عصر (عج) را به او نسبت داد.»

 

نويسنده در ادامه به «نفوذ كم» آيت‌الله مصباح در سياست اشاره مي‌كند مي‌نويسد: «بذر حمله به رئیس جمهور و اعتقادش به مهدویت را هاشمی کاشت اما اقدام او ابتر نماند. گردش ایام رابطه آیت الله مصباح یزدی و دولت را به تیرگی کشاند. نفوذ سیاسی آیت الله مصباح به قدر هاشمی رفسنجانی نبود و او خود حیات سیاسی مجددش را همزمان با سوم تیر و پیروزی محمود احمدی نژاد به دست آورده بود.» و نتيجه مي‌گيرد: «دو آیت الله پس از سال ها درگیری و تخاصم نقطه ای مشترک یافته بودند»

 

ياداشت نويس بسيار نزديك به دولت، در نهايت نتيجه‌گيري مي‌كند: «…۲۱ فروردین ماه سایت آقای هاشمی رفسنجانی در چرخشی ۱۸۰ درجه ای خط «بهایی نمایی» محمود احمدی نژاد را آغاز می کند. این مطلب زمانی اهمیت فوق العاده ای می یابد که توجه کنیم آیت الله مصباح یزدی نیز دقیقا در سخنرانی معروف مورخ ۲۱ فروردین ۹۱ برای اولین بار اتهام بهایی گری را متوجه دولت کرده است.»

 

به اين ترتيب ملاحظه مي‌شود كه خط اصلي نزدیکان دولت، هاشمي را در كنار مصباح و در مقابل احمدي‌نژاد–بخوانيد مشايي– قرار مي‌دهد. اين كار كمك مي‌كند تا بار ديگر كانديداي آنها همچون انتخابات‌هاي ٨٤ و ٨٨ چهره‌ «مظلومانه»ای به خود بگيرد.

 

تئوری افراطی ها/ دوگانه مقاومت و سازش

اما در طرف ديگر ياران مصباح يزدي معتقدند كه هاشمي و مشايي در خط سازش با دشمن دست در دست هم دارند. شوک ورود هاشمی و مشایی به انتخابات برای پایداری ها و برخی تندروهای اصولگرا به اندازه کافی بزرگ بود، اما تئوری آنها برای مقابله با هاشمی «دوگانه مقاومت و سازش» بود. براساس این تئوری هاشمی و مشایی در یک طرف قرار دارند که قصد دارند با بحرانی نشان دادن اوضاع – به خصوص در حوزه اقتصادی اجتماعی – خط سازش با غرب را جلو ببرند. این نظریه اولین بار در ۵ ماه پیش کلید خورده بود. آنجا که سایت صبح انتخابات ۲۷ آذرماه سال ۹۱، در یاددداشتی بی نام «از تقابل گفتمان سازش و مقاومت» به عنوان « مهم‌ترین تقابل انتخابات ۹۲» یاد کرد.

 

همین خط پس از اعلام کاندیداتوری هاشمی و جلیلی و مشایی از سوی پایداری تکرار شده است. رجانیوز درست در زمان ثبت نام هاشمی و مشایی ساعت «۵:۴۴ دقیقه» زیر عنوان «اخبار پنهان درباره هماهنگي پشت پرده مشايي-هاشمي چگونه آشكار شد!؟»، از همزمانی ثبت نام این دو به عنوان «راز هماهنگی فتنه انحراف» یاد می کند که «از پرده برون افتاده» است. این خبر در ادامه می نویسد: «در حالي كه برخي منابع از جلسات مستمر يكي از اطرافيان خانوادگي هاشمي رفسنجاني با يكي از معاونان سابق اسفنديار رحيم مشايي خبر داده بودند، حضور همزمان و پر از حاشيه اين دو چهره سياسي دقيقاً در يك لحظه در محل ثبت نام رياست جمهوري، نشان داد، هماهنگي ميان اين دو جريان تا چه سطوحي پيش رفته است. اين درحالي است كه سكوت معنادار احمدي نژاد در قبال سخنان تند و خلاف واقع هاشمي در قبال سياست خارجي جمهوري اسلامي، و موضوع اسرائيل، ميتواند نشانه ديگري از اين هماهنگيها باشد.»

 

و نیم ساعت پس از اتمام مهلت ثبت نام در گزارشی دیگر «دو قطبي مقاومت - سازش؛ تعيين كننده سرنوشت انتخابات» دانست. یک روز پس از آن تعدادی از نمایندگان به اظهارات هاشمی در مورد اسرائیل واکنش نشان دادند.

 

همین خط، دو روز بعد از سوی حسین شریعتمداری در کیهان نیز دنبال شد و در سرمقاله روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت با عنوان «ماشاءالله حزب الله» حضور هاشمی رفسنجانی را در «قاب مشترک اصحاب فتنه و حلقه انحرافي» می داند. او حلقه انحراف را افرادی می داند که «بی بلیط سوار قطاری شده اند که با پایان دولت احمدی نژاد از آن پیاده خواهند شد.» شریعتمداری معتقد است «بنابراين حلقه انحرافي براي ادامه حيات خود چاره‌اي جز پيوند با يک جريان سياسي ديگر نداشت.»

 

بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که برخلاف جریان اصلاحات که تلاش دارد هاشمی را به سمت خود بکشد، دو جریان «انحرافی» و «اصولگرایان تندرو»، سعی دارند با «اتصال» هاشمی به طرف مقابل علاوه بر تخریب هاشمی جریان مقابل را نیز نقد کنند. این راحت ترین روش برای زدن «دو هدف با یک تیر» است. اما تناقضی در اینجاست که چرا هر دو طرف هاشمی را به سمت دیگر «هل» می دهند؟ آیا این جریان ها برای نقد طرف مقابل آن قدر دستشان خالی است، که نیاز دارند با «پیوند زدن هاشمی» به جریان مقابل، آن را نقد کنند؟

 

حداد خواستار اتحاد اصولگرایان مقابل هاشمی شد

عضو ائتلاف پیشرفت با بیان اینکه اصولگرایان باید در مقابل جریان هاشمی رفسنجانی با هوشیاری عمل کنند، گفت: اتحاد اصولگرایان در برابر این جریان اهمیت خیلی زیادی دارد.

به گزارش 598، غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران و عضو ائتلاف پیشرفت در‌گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به ثبت نام آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: اصولگرایان باید در مقابل جریان هاشمی رفسنجانی با هوشیاری عمل کنند.

وی افزود: اتحاد اصولگرایان در برابر جریان هاشمی رفسنجانی اهمیت خیلی زیادی دارد.

عضو ائتلاف پیشرفت خاطرنشان کرد: اگر اصولگرایان به این نتیجه برسند‌که اصل اصولگرایی در خطر است، چه جبهه پایداری و چه سایر تشکل‌های اصولگرایی این آمادگی را دارند که در نهایت با همدیگر همکاری کنند.

 

در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب

حدادعادل: به جلیلی توجه داریم/ حامیان موسوی پشت‌سر هاشمی رفسنجانی قرار دارند

عضو ائتلاف پیشرفت گفت: همه کسانی که در سال ۸۸ پشت‌سر میرحسین موسوی بودند امروز به پشت‌سر هاشمی رفسنجانی آمده‌اند.

خبرگزاری فارس92/02/24 - 15:36

 : حدادعادل: به جلیلی توجه داریم/ حامیان موسوی پشت‌سر هاشمی رفسنجانی قرار دارند

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، غلامعلی حدادعادل عضو ائتلاف پیشرفت و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب سخن می‌گفت، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با حضور هاشمی و مشایی در انتخابات شما به نفع سعید جلیلی کناره‌گیری خواهید رفت یا خیر، گفت: ما از چند ماه پیش که با آقایان ولایتی و قالیباف ائتلاف کردیم قرار‌مان بر این بود که بین اصولگرایان وحدت ایجاد کنیم.

 

وی با بیان اینکه فلسفه ائتلاف پیشرفت این است که تعدد کاندیدای اصولگرایان به مصلحت نیست، خاطرنشان کرد: تصمیم برای تعدد کاندیدای اصولگرا را ما چند ماه پیش اتخاذ کردیم که هنوز معلوم نبود چه کسانی در صحنه انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کرده و ثبت‌نام خواهند کرد اما با ثبت‌نام مشایی و هاشمی این ضرورت احساس می‌شود که اصولگرایان وحدت داشته باشند.

 

حدادعادل در خصوص سازوکار ائتلاف پیشرفت نیز یادآور شد: ما از اول هم گفتیم که دو نفر کنار می‌رویم و یک نفر نامزد خواهد شد اما می‌شود که این ائتلاف سه گانه به چهار نفر یا پنج نفر عضو افزایش یابد اما به شرط اینکه اگر کاندیدایی ثبت‌نام کرد باید درصد قابل توجهی از آرا را به خود اختصاص دهد. بنابراین آقای جلیلی اگر آرایشان بالا رود ما این را مورد توجه قرار می‌دهیم.

 

عضو ائتلاف پیشرفت با تأکید بر اینکه بنا نداریم در خانواده اصولگرایی با هم رقابت کنیم، تصریح کرد:‌ اگر وحدت در بین اصولگرایان دیروز مستحب بود امروز امری واجب است.

 

وی در پاسخ به پرسشی بر این اساس که عده‌ای هاشمی رفسنجانی را فتنه‌گر می‌دانند نظر شما چیست، خاطرنشان کرد:‌ این یک واقعیت است و باید نگاه کرد چه کسانی از هاشمی رفسنجانی حمایت می‌کنند. امروز گروه‌ها و اشخاصی که اصرار داشتند ایشان ثبت‌نام کند، چه کسانی هستند و همچنین باید نگاه کرد به موضع‌گیری‌های فرزندان و نقش آنان در جریانات سال 88.

 

حدادعادل با بیان اینکه باید به مواضع چند سال اخیر آقای هاشمی توجه داشت، افزود:‌من نمی‌خواهم بگویم مواضع هاشمی مخالف اصولگرایان بوده اما به گونه‌ای بوده که اصلاح طلبان امروز روی ایشان اجماع کرده‌اند و واقعیت صحنه نشان می‌دهد همه کسانی که دیروز پشت‌سر میرحسین موسوی قرار داشتند امروز پشت‌سر هاشمی رفسنجانی قرار دارند.

 

نامه طلبه عدالتخواه تبریزی به حجت الاسلام هاشمی بهرمانی/

آقای هاشمی به جنگ آخر خودت آمدی ؟!

"عماریون"- تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹

 

...پیرو مصاحبه حضرت آیت الله محمد خامنه ای ، روشنگری وزیر محترم اطلاعات و رد صلاحیت پسر بزرگتان انتظار نداشتم در این انتخابات ثبت نام کنید .

هوالعزیز

جناب آقای هاشمی بهرمانی

پیرو مصاحبه حضرت آیت الله محمد خامنه ای ، روشنگری وزیر محترم اطلاعات و رد صلاحیت پسر بزرگتان انتظار نداشتم در این انتخابات ثبت نام کنید . اما اینک که ۴ سال است در فضای سنگین ایران اسلامی که به سختی برخی ها باور دارند شما راس فتنه بودید خود آمده اید تا در فتنه ۹۲ وسط میدان باشید. سخنان مفتضح و فتنه انگیز همسرتان را هم دیدم و شنیدیم . او از حالا بحث تقلب و انتخابات غیر واقعی را مطرح می کند چنانچه در سال ۸۸ هم در کنار نامه بی سلامتان در فتنه انگیزی ها نقش بسزایی داشت.

من هنوز استغاثه رهبر و امام خویش را فراموش نکرده ام. هنوز خون های ریخته شده از هر دو طرف در فتنه ۸۸ که باعث و بانی آن شما ، دوستانتان و فرزندانتان هستید ، خشک نشده است . هنوز برخی ها بخاطر فریب خوردن از جریان شما در زندان هستند و فرزند شما در کنارتان ... مطمئن باشید که رایی نخواهید داشت چون مردم اصلا از شما ، از فکرتان ، از تحمیلگری تان نفرت دارند .....

جناب آقای بهرمانی تکه فیلمی از دوران بیماری حضرت امام خمینی (ره) را تماشا می کردم وقتی دیدم حضرت آقا دست امام و شما پیشانی امام را بوسیدید فرق تفکر شما با حضرت آقا را دیدم. اینک پس از 80 سال زندگی که بخشی از آن خدمت به اسلام و انقلاب بوده است و بخشی از دهه آخر آن مبهم و مملو از عملکردی که موجب دل آزردگی رهبر اسلام است می باشد.

آقای رفسنجانی بنده طلبه ای هستم که با نا عدالتی ها به جهاد برخواستم و درتند بادهای حوادث و بی مهری های فراوان قرار گرفته ام .اما لذت مبارزه را با میلیاردها دلار عوض نمی کنم. همین که انسان بخاطر عشق به رهبری و دفاع از پرچمدار تشیع مورد بی مهری قرار می گیرد و خون دلها می خورد خیلی لذت بخش است.

اما با این همه بنده بعنوان یک طلبه کوچک که در دوران مبارزات شما هنوز متولد نشده بودم و نمی توانم در مقابل مجاهدت های شما برای چند سال اعتراضات خویش جایگاه اندکی قائل باشم اما بعنوان همین سرباز کوچک وقتی می بینم بزرگان لشکر عشق ، امیر لشکر را تنها گذاشته و گاه گام در مسیری می نهند که شاید همه مجاهدتهایشان حجابی باشد ، بر خود تکلیف می دانم تا وقتی از حریم ولایت نگهبانی می کنم از برخی توطئه های بزرگان لشکر هم بی خیال نباشم .

جناب آقای هاشمی ، امام عشق حضرت سیدعلی چه نیکو فرمود : بصیرت یعنی اینکه بدانیم همان شمری که جانباز جنگ صفین بود و تا مرز شهادت پیش رفته بود سر حسین بن علی را برید.

مبادا همان هاشمی که به فرموده امام عشق تا مرز شهادت پیش رفته است هشدارهای حضرت آقا را نادیده بگیرد و از فاصله گرفتنی که آقا در نماز جمعه تاریخی شان بدان اشارت فرمودند غفلت کرده و کار بجایی برسد که العیاذ با لله به جنگ با ولایت تمام شود.

حضرت آیت الله ، این نکته کوتاه را از این طلبه کوچک پذیرا باش :

اینک فرض کنید حضرت حسین بن علی (ع) بنا به مصلحت الهی فرماندهی را بخاطر امری الهی به علمدار خویش و حضرت عباس لشکر عشق سپرده است. تا همین 72 تنی که عاشورایی هستند در غربالی سخت و آزمونی بزرگ قرار گیرند تا آیا فدائیان حسین (ع) خود را فدای جانشین وی هم می کنند. مهمترین ماموریت هم این است که علم عاشورا و این حکومت شیعی با هر حسن و ضعفی که دارد حفظ شود تا علم تحویل حسین بن علی (ع) گردد. اینک یزیدیان هم به دنبال زمین زدن علم باشند و ما چند طلبه که گاها غرور و کینه بصیرت ما را کور می کند به دنبال همین خواسته یزیدیان باشیم . حال ما در مسیر حسینی هستیم یا یزید؟

بنده فعلا با کمال تواضع اما بدون سلام که هرگز ناراحتی نامه بی سلامتان به حضرت آقا ،از این دل گنه کار زدوده نمی شود این نکته را برای تان متذکر می شوم اما العیاذ بالله ببینم کار بجایی می رسد که جریانتان علم علمدار را نشانه رفته و یا خدایی ناکرده توطئه زمین زدن عباس را در سر پرورانند به پهلوی شکسته حضرت زهرا (س) قسم می خورم با خشم انقلابی ام به همراه هزارن جوان تبریزی کربلای ایران را هلاکت گاه دشمنان عباس (س) خواهیم کرد.

بیاری خدای توانا

روح الله بجانی

سربازی کوچک در اردوگاه ولایت

 

سرمقاله صبح صادق نشریه  معاونت سياسى نمايندگى ولى فقيه در سپاه

از سرمايه ملي هزينه نكنيد

  رضا گرمابدري       

برخي از علاقه مندان به نامزدي براي انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري، پيش از فرارسيدن زمان ثبت نام به شكل مستقيم و غيرمستقيم كار تبليغات انتخاباتي را آغاز كردند و آنهايي كه دستيابي شان به رسانه ها بيشتر بود در اين امر فعال تر بودند و يقيناً چهره هاي شناخته شده تر بيشتر در معرض توجه قرار داشتند. با اينكه اصل تبليغات پيش از موعد نامزدهاي انتخابات، خلاف قانون است و بسياري به اين اصل مهم توجه نكردند و براي اين كار غيرقانوني توجيهاتي داشته اند، به احتمال زياد، پس از ثبت نام و در دوره زماني احراز صلاحيت ها روند اين تبليغات را كه برايش پشتوانه توجهي هم دارند، افزايش مي دهند. تا اين مرحله نيز سخنگوي شوراي نگهبان هشدارهايي در اين باره داده و رسيدگي به اصل مسئله هم به عهده شوراي نگهبان است، اما در اين ميان و تا زمان كنوني كه مشخص نيست چه كساني احراز صلاحيت مي شوند، در لابه لاي فعاليت انتخاباتي برخي از نامزدها كه شائبه تبليغاتي آن هم بسيار قوي است به نكاتي پرداخته شده كه نمي توان از آن گذشت و بايد به شكل جدي به آن پرداخت. اين نكات به محورهايي اختصاص دارد كه موضع نظام درباره آنها كاملاً روشن و مشخص است و برخي از نامزدها بدون در نظر گرفتن اين مهم يا رأساً وارد بحث آن شده اند و يا در مقام پاسخ به پرسش در آن باره بياني داشته اند كه در راستاي موضع و نظر نظام نبوده و يا با آن زاويه داشته است. برخي از اين محورها عبارتند از: رابطه با آمريكا، فعاليت و مذاكره هسته اي، مسائل امنيتي، تحريم ها، بسيج، موضوعاتي در سياست خارجي ايران و ...

جمهوري اسلامي ايران طي سي وچهار سال مبارزه، ايستادگي و تلاش، به سرمايه هاي با ارزشي دست يافته كه رشك برانگيز بوده و بسياري از كشورها حاضرند داشته هاي خود را بدهند و در عوض بخشي از سرمايه هاي جمهوري اسلامي ايران را بگيرند. رفتار جمهوري اسلامي ايران در نظام بين الملل براي كشورهاي زيرسلطه به رويه و الگويي موفق تبديل شده كه استكبار را با چالش هاي جدي مواجه كرده و نيز با بر هم زدن معادله حاكم شده بر غرب آسيا كه طي سال هاي طولاني به نفع رژيم صهيونيستي بوده، وضعيت را به سود محور مقاومت تغيير داد و از سال ها پيش بذر بيداري اسلامي را در سرزمين بسياري از كشورهاي اسلامي كه حكومت هاي مستبد داشتند، پاشيد كه كم وبيش رشد كرد و به نتيجه رسيد و يا در حال رشد كردن و به نتيجه رسيدن است تا آنجا كه امروزه نمي توان انسان آگاه و منصفي را پيدا كرد كه منكر نقش تعيين كننده ايران در تحولات مهم منطقه و حتي موضوعات مهم بين المللي باشد. در داخل نيز دستاوردهاي انقلاب اسلامي آنقدر پرشمار و آشكار است كه نيازي به تشريح ندارد، اين همه كه تنها بخشي از خواسته هاي كلان نظام است، حاصل نشده مگر به همت بالاي مردم وايستادگي در برابر تمام ناملايمات و مشقات معمولي و تحميلي. مردم ايران با اعتماد به امام خميني(ره) و امام خامنه اي(مدظله العالي) و قبول تحليل هاي دقيق و موشكافانه آنها درباره مسائل مهم خارجي و داخلي از بين دو گزينه: «رفاه در عوض پذيرش خواري و ذلت» و نيز «سختي و محروميت در عوض استقلال، سرافرازي و عزت»، گزينه دوم را انتخاب كردند و هزينه آن را نيز پرداختند و از مواهب آن نيز برخوردار شدند.

به لطف الهي اين انتخاب همچنان پابرجاست و حركت در همان مسير ادامه دارد و هيچ جاروجنجال و كشمكش داخلي و تبليغات مسموم و توطئه هاي خارجي نتوانسته آن را مخدوش كند و اين انتخاب هوشمندانه كه ارزش و اهميت آن بر همگان اثبات شده بايد همچنان به قوت خود باقي بماند تا نظام از قبل آن به خواسته هاي بزرگ ترش برسد و هيچ فرد و گروهي با هيچ بهانه اي حق ندارد اين سرمايه عظيم و بي نظير ملي را بازيچه قرار دهد و هزينه اهداف كوچك شخصي و گروهي كند.

متأسفانه برخي از نامزدها با ناديده گرفتن اين مسئله و يا دست كم بي توجهي به آن به زعم خود براي كسب چند رأي بيشتر با سوء استفاده از وضعيتي كه فشار اقتصادي دشمن براي مردم ايجاد كرده، براي پرداختن به اين محورها از ادبيات فاقد ويژگي اصلي مردم ايران كه ايستادگي و استكبارستيزي است، استفاده كرده اند. آيا كساني كه به چنين روش ناصوابي روي آورده اند، اطلاع روشن و قابل اتكايي از آمار كساني كه حاضرند به چنين نگاه تحقيرشده اي رأي دهند، دارند و آيا به اين انديشيده اند در برابر يك رأي كه بابت اين نگاه مي گيرند، چند رأي را از دست مي دهند؟ و از همه اينها مهم تر اين افراد دراين موضوع تأمل كرده اند كه دشمن با ديدن تعدادي نامزد كه درباره آن اينگونه مي انديشند، چه تصوري پيدا مي كند و آيا اساساً افرادي با ويژگي كوچك شمردن ملت خود در برابر دشمن و پشت كردن به افتخارات مردم شان كه با سلحشوري و مقاومت در برابر زورگويان كسب كرده اند، شايستگي رياست بر اين مردم را دارند؟ كساني كه به غلط گمان مي كنند با چنين روش ها و يا احياناً گزينش شعارهايي كه چنين ضعف ها و عجزهايي را بازتاب مي دهد، مي توانند آراي بيشتري كسب كنند، سخت در اشتباهند و معلوم است كه لايه هاي پنهان و پيچيده مردم را نشناخته اند. به نظر مي رسد كساني كه در فكر اعتلا و اقتدار و سربلندي بيشتر كشور و ملت هستند و حتي به رأي بيشتر هم چشم دوخته اند، بايد از فرصت فضاي انتخابات استفاده كنند و از حركت و استقامت بي نظير مردم در برابر توطئه هاي دشمن و پايداري بي نقص در اصول و بنيان هاي نظام و دستاوردهايي كه حاصل اين خصلت بزرگ منشانه است و نيز ضرورت ادامه آن سخن بگويند تا هم دشمن نااميد شود و هم مردم از شنيدن ايده هاي بلند و مستحكم نامزدها كه مشي مردم را پذيرفته و محترم شمرده اند، به وجد آيند و شور حماسه آفريني در آنها زنده شود. اگر نامزدها تاكنون اين چنين در موضوع غور نكرده اند، فرصت براي انديشيدن در آن باقي است، اگر اينگونه رفتار كنند، پيروز و در چشم مردم عزيز و خدومند، هر چند كه به كرسي رياست جمهوري دست نيابند. به اميد انتخاباتي باشكوه و حماسي. انشاء اله

  رضا گرمابدري

 

"صراط"  ـتاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۹

مهدی محمدی

دو قطبی مشائی و هاشمی، دروغ بزرگ انتخابات آتی

"صراط" - "مهدی محمدی" از مفسران سیاسی، در تحلیلی پیرامون آرایش جدید در انتخابات آتی چنین نوشت:

 

1- آرایش صحنه انتخابات تا جایی که به ثبت‌نام کاندیدا‌ها مربوط می‌شود اکنون روشن است. صحنه‌ای که دیروز رخ داد کمتر پیش‌بینی می‌شد. دقیقه نودی بودن مفهوم سیاست‌ورزی در ایران میزانی از عدم ‌قطعیت را به‌وجود آورده که بسیار فراتر از حد استاندارد است. برخی کاندیدا‌ها شاید حتی خود نیز تا حدود ساعت 5 بعدازظهر دیروز نمی‌دانستند چه خواهند کرد. بنابراین اکنون با آرایشی روبه‌رو هستیم که ماهیتی بسیار هیجانی دارد.

 

2- اکنون یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که رخ خواهد داد این است که کسانی سعی خواهند کرد بگویند اصلی‌ترین 2 قطبی این انتخابات 2قطبی مشایی- هاشمی است. هم مشایی تلاش خواهد کرد این خط را القا کند و هم هاشمی. چرا که هر 2 حس می‌کنند این وضع کاملا به نفع آنهاست. کسانی که هاشمی را دیروز در دقیقه 90 به جمع‌بندی رساندند، فقط در این اندیشه‌اند که از تنفر اجتماعی نسبت به جریان انحراف و اینکه نظام قصد ندارد به این تفکر اجازه تداوم بدهد، استفاده کنند. 

علاوه بر این هاشمی دوباره این فریب را خورده است که جامعه به او به عنوان نماد نجات و هوشمندی اعتماد خواهد کرد. مشایی هم تصور می‌کند همین که بتواند 2 قطبی خود و هاشمی را احیا کند، کار تمام است. هر دوی این تصورات اشتباه است. اکنون 2 قطب این انتخابات هاشمی و مشایی نیستند. یکی از مهم‌ترین پیام‌های انتخابات 92 این است که هاشمی و مشایی در یک قطب یعنی قطب ساختارشکنان و ضدارزش‌گرایان قرار دارند و مجموعه اصولگرایان نیز در سوی مقابل، قطب دوم را تشکیل می‌دهند.

بزرگ‌ترین دروغی که از این پس گفته خواهد شد این است که انتخابات 92 فقط این 2 قطب را دارد ولاغیر. انقلاب اسلامی و عبور از پیچ تاریخی در گرو این است که درک کنیم قطب مقابله با ارزش‌های انقلاب اسلامی یک بار دیگر با تمام توان به صحنه آمده است و درون آن هم هاشمی قرار دارد و هم مشایی و بنابراین متقابلا نیز باید نیرومندترین قطب ممکن از نیروهای انقلاب مقابل آن شکل بگیرد. 

3- جریان انقلابی اکنون تکلیفی بسیار شاق بر عهده دارد. دوستان جبهه پایداری و دیگر نیروهای ارزشی حاضر در صحنه مکرر گفته‌اند در صورتی که جریان فتنه و حلقه انحراف به طور حداکثری در صحنه باشند، رقابت میان خودی‌ها را به مصلحت نمی‌دانند. گمان می‌کنم اکنون زمان عمل به آن وظیفه فرارسیده است. تفرق درون نیروهای انقلاب اکنون خیانتی نابخشودنی است.

بی‌شک محور بزرگی از ضدانقلاب و طرف خارجی تلاش خواهند کرد در یک ماه آینده جامعه را به این جمع‌بندی برسانند که خط سازش تنها مسیر پیش‌روی کشور در آینده است. اگر نیروهای بدنه انقلاب اسلامی این شرایط حساس تاریخی را درک نکنند و فرصت یک ماه آینده از دست برود، دیگر در آینده حتی دور فرصتی برای جبران وجود نخواهد داشت. 

4- شورای نگهبان نیز وظیفه‌ای خطیر بر عهده دارد. وظیفه ذاتی این شورا عمل به مُر قانون است و این چندان پوشیده نیست که کدامیک از افراد حاضر در این صحنه با معیارهای قانونی منطبقند و کدام نیستند. بی‌شک از فردا فشارهایی سهمگین روی شورای نگهبان تولید خواهد شد و تلاش خواهد شد شورای نگهبان از عمل به مُر قانون خارج شده و وارد ملاحظات و دسته‌بندی‌های سیاسی شود. 

شاید در طول سال‌های بعد از انقلاب موقعیتی چنین خطیر هرگز به‌وجود نیامده بود. تجربه سال‌های دولت‌داری هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد نشان داده است جایگاه ریاست‌جمهوری خطیرتر از آن است که بتوان آن را به هر کسی سپرد. بنابراین شورای نگهبان باید تصمیمی بگیرد که از معیارهایی شفاف تبعیت کرده و جز قانون به هیچ چیز دیگر متعهد نباشد. 

5- اما نتیجه انتخابات از این آرایش‌ها تبعیت نمی‌کند. ظاهرا یک بار دیگر اراده الهی که همواره نگهبان این انقلاب بوده بر این تعلق گرفته است که تمام کفر درمقام تمام ایمان بایستد.

 

 

مشرق ـ تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۸

رفتار شناسی هاشمی رفسنجانی در ایستگاه یازدهم؛

چرا هاشمی آمد؟/ هاشمی برای رقابت آمده یا انصراف؟

به نظر می رسد با رد صلاحیت مشایی انگیزه های هاشمی برای ماندن در صحنه به شدت کاهش خواهد یافت. هاشمی خسته تر از آن است که پنجه در پنجه اصولگرایان بیندازد. شاید او بازوبند کاپیتانی را این بار به حسن روحانی بسپارد و بازی سیاست را به تیم خود بسپارد.

به گزارش مشرق، سر انجام هاشمی رفسنجانی که در میان حامیانش به عنوان" پیر دیر سیاست" خوانده می شود، در آخرین دقایق مهلت ثبت نام ریاست جمهوری یازدهم پای در ستاد انتخابات وزارت کشور گذاشت تا آرایش انتخاباتی کشور را دستخوش تغییر کند.

یکی از سوالات مطرحی که این روزها در میان رسانه ها و افکار عمومی موج می زند این است که چرا هاشمی که اتفاقا کارنامه درخشانی هم در  رای گرفتن از مردم ندارد بار دیگر خود را در آزمون رای مردم قرار داده است. چرا هاشمی آمد؟ هدف او از ورود به عرصه رقابت در مرز 80 سالگی چیست و چه پیامی را می خواهد منتقل کند؟

 

چرا هاشمی آمد؟

یکی از مشکلات و مصایب هاشمی آن است تصویری که مردم از او در ذهن دارند با آنچه که خود درصدد است از لابلای خاطرات و سخنرانی هایش ارائه دهد متمایز است. هاشمی از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب اشتیاق شگفتی نشان داده که خود را صاحب انقلاب، فردی تاریخ ساز و منجی مردم و کشور نشان دهد اما از بد حادثه هیچگاه نتوانسته این میل باطنی را به مردم  منتقل کند و مردم نیز چنین تصویری از او نداشته و ندارند.

هاشمی در سال 84 شکست سختی از مردم در پای صندوق رای خورد و حالا در سال 92 آمده است دوباره با تصویری که از خود ارائه می دهد- نماد ثبات و آرامش- بخت و اقبالش را آزمایش کند.

 

 هاشمی هنوز در این اشتباه غوطه ور است که در سال 84 بازی انتخابات را به شخص احمدی نژاد واگذار کرده است در حالی که این مردم بودند که با رای منفی خود به هاشمی، رقیب خوش اقبال هاشمی را از صندوق بیرون آوردند و در آن مرحله تفاوتی نمی کرد طرف هاشمی، احمدی نژاد باشد یا قالیباف یا لاریجانی و یا رضایی. در واقع مردم در یک هدف مشترک که آن عدم اعتماد به هاشمی بود با یکدیگر دست بیعت دادند و سرنوشت انتخابات را رقم زدند.

 

اشتباه محاسباتی هاشمی کجاست؟

هاشمی  درصدد است از فرصت تنفری که مردم از جبهه انحراف دارند استفاده کند. او سعی خواهد کرد انتخابات را در دو قطبی خود و مشایی تعریف کند. شاید از این رو بتوان تخمین زد که هاشمی به دنبال تایید صلاحیت مشایی باشد تا وی را با آرای مردم سر صندوق شکست دهد.

اما باید اذعان داشت هاشمی دوباره فریب صحنه رقابت انتخاباتی را خورده چرا که اولا مشایی از کمترین شانسی برای تایید صلاحیت برخوردار است و او چشم بسته وارد زمین مسابقه ای شده که از مدت ها قبل برای ضربه فنی وی نقشه کشیده در حالی که این حریف حضور ندارد و باید تن به مبارزه ناخواسته به حریف قدر و چابک و چالاکی دهد که از یک پشتوانه ملی برخوردار است. رقیب هاشمی نه احمدی نژاد است و نه مشایی، اگر هاشمی رفسنجانی دوباره فریب صحنه انتخابات و اغواگری های اطرافیانش را بخورد و در صحنه انتخابات باقی بماند  باید پنجه در پنجه رقیبی چابک و چالاک به نام "جبهه گفتمان انقلاب اسلامی" بیندازد. حریفی قدر و قدرتمند که مردم پای آن ایستاده و رمز مانایی و پویایی خود را را در ولایتمداری و ایستادگی بر سر اصول و آرمان های نظام اسلامی تعریف کرده اند.

 

آیا هاشمی انصراف می دهد؟

پاسخ این پرسش کار آسانی نیست؟ شاید یکی از انگیزه های هاشمی برای ورود به صحنه انتخابات ، عزم جزم احمدی نژاد برای ثبت نام اسفندیار رحیم مشایی بوده باشد.

حال اگر اسفندیار رحیم مشایی به هر دلیلی رد صلاحیت شود آیا باز هم هاشمی انگیزه ای برای ماندن و رقابت با کاندیدای اصولگرایان خواهد داشت؟

به نظر می رسد با رد صلاحیت مشایی انگیزه های هاشمی برای ماندن در صحنه به شدت کاهش خواهد یافت. هاشمی خسته تر از آن است که پنجه در پنجه اصولگرایان بیندازد. شاید او بازوبند کاپیتانی را این بار به حسن روحانی بسپارد و بازی سیاست را به تیم خود بسپارد.

اما برخی دیگر معتقدند هاشمی در صحنه باقی خواهد ماند تا از خود احقاق حق و اعاده حیثیت کند. هاشمی می خواهد قبای یک سردار پیروز را بر تن کند. قبایی که سال ها قبل مردم بر تن او بزرگ دیدند و از تن وی بیرون آوردند. اگر هاشمی فریب خود یا دیگران را بخورد و در صحنه رقابت بماند رفتاری غیر استاندارد از خود نشان داده است. او سردار بی سپاهی است که توهم پیروزی دارد. هاشمی نباید آبرو و اعتبار بر جای مانده خود را هزینه کسانی نماید که پشت وی سنگر گرفته اند.

هاشمی که تا آخرین دقایق ثبت نام هم نمی دانست چه باید کرد و چه تدبیری باید اندیشید، وارد فضایی شده که ماهیتی هیجانی دارد و او رفتاری خارج از استانداردهای معمول سیاسی را نشان می دهد.

نه هاشمی و نه جبهه اصلاحات توان ظرفیت سازی برای هاشمی ندارند. هاشمی تا 24 خرداد نمی تواند تصویرهای ذهنی مردم را پاک نمایند و جایگزین مناسبی برای خود تدارک ببینند چرا که حافظه تاریخی یک ملت را نمی توان به بازی گرفت.

 

هاشمی انصراف دهد یا شکست بخورد؟

هاشمی 80 ساله در آخرین تجربه انتخاباتی اش اگر بار دیگر میزان رای و محبوبیت خود را در ترازوی نقد مردم قرار دهد دیگر "خود کرده را تدبیر نیست" و شکستی را متحمل خواهد شد که اوراق تاریخ دیگر نه او را به عنوان رئیس دولت خودخوانده سازندگی که نماد شکست های پیاپی در آخرین فرصت های حیات سیاسی اش قلمداد خواهند کرد.

 هاشمی اگر لختی درنگ کند و خود را از اطرافیان خودخواه و اغیار خالی ببیند، می تواند طعم تلخ  آخرین شکست را به شیرینی هوشیاری و بصیرت تبدیل کند. هاشمی هنوز هم فرصت احیای شخصیت تاریخی خود را دارد به شرط آنکه به میان مردم بیاید و با خواسته های مردم پیوند بخورد ، مردمی که به دنبال تشکیل دولتی انقلابی، عدالت خواه، ولایتمدار، مقاوم و با شور و نشاط هستند و تا رسیدن به تشکیل دولت اسلامی یک یا حسین دیگر باقی است.

 

مشرق ـ تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸

حجت‌الاسلام ذوالنور:

پایان جنگ زرگری هاشمی و احمدی‌نژاد/ شورای نگهبان قاطعانه برخورد کند

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رفتار رئیس جمهور رفتاری کاملا فتنه‌انگیزانه است گفت: اگر یک‌هزار مشایی هم رد صلاحیت شود آب از آب در این مملکت تکان نمی‌خورد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در جلسه پرسش و پاسخ بسیجیان شهرستان کاشان در مورد رفتار احتمالی احمدی‌نژاد پس از رد صلاحیت احتمالی مشایی اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد پیچیده عمل می‌کند و اعمال و رفتار ایشان قابل پیش‌بینی نیست و هر روز ممکن است کار جدیدی از ایشان سر زند.

* پایان جنگ زرگری هاشمی و احمدی‌نژاد

وی با اشاره به تماس احمدی‌نژاد با خاتمی و هاشمی برای به عقب افتادن انتخابات بیان داشت: اینجا است که جنگ زرگری وی که تاکنون با هاشمی مطرح بوده فراموش شده و دو جریان به ظاهر متضاد برای هدف مشترک به وحدت می‌رسند.

جانشین سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران با اذعان بر احتمال بروز بداخلاقی‌هایی از سوی احمدی‌نژاد در صورت عدم تأیید صلاحیت مشایی عنوان کرد: ممکن است وی با عزل تعدادی وزیر بخواهد دولت را از نصاب قانونی انداخته و یا حتی به استعفا روی آورد.

 

* اصلاحات با همه امکانات نتوانستند انتخابات را عقب بیاندازند

 

ذوالنور با یادآوری تلاش اصلاحات برای عقب‌انداختن انتخابات ابراز داشت: در این دوره که هر دو قوا و همه تشکل‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و...در اختیار اصلاح‌طلبان بود نتوانستند حتی یک روز با صلابت رهبری انتخابات را به تعویق بیاندازند حال آنکه احمدی‌نژاد چنین امکانی در اختیار ندارد بنابراین نباید دست به چنین تلاش‌های مذبوحانه و بی‌نتیجه زده شود.

 

* نوع برخورد احمدی‌نژاد در معرفی مشایی خلاف شرع است

 

وی با انتقاد از نوع برخورد رئیس جمهور در معرفی مشایی تصریح کرد: با وجود تأکید رئیس جمهور مبنی بر عدم دخالت دولت به نفع کاندیدای خاص اما با نوع برخوردی که در معرفی مشایی انجام داد به یک عمل خلاف شرع بین اقدام کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند به نفع کاندیدا وارد عمل شود تأکید کرد: آقای رئیس جمهور قانون اساسی، میثاق ملی و قانون رسمی را زیر پا می‌گذارد و به طور عملی منافع مردم و نظام را به موضوعی داخلی می‌فروشد.

 

*مرخصی گرفتن رئیس جمهور برای حضور در مراسم ثبت‌نام مشایی توجیه است

 

وی ادعای مرخصی گرفتن رئیس جمهور برای حضور در مراسم ثبت‌نام مشایی و استفاده از حقوق شهروندی عادی را توجیه خواند و گفت: سؤال این جا است که آیا همه شهروندان می‌توانند همراه با کاندیدای مورد نظرشان وارد ستاد انتخابات شده و هنگام ثبت نام نامزد مورد علاقه‌شان سخنرانی‌ کنند؟

 

ذوالنور توصیف رئیس جمهور از مشایی را نوعی ثناگویی و تبلیغاتی انتخاباتی دانست و آن را نوعی مداخله در انتخابات پیش از شروع رقابت قلمداد کرد.

 

* پیام وعاظ‌السلاطین کلید رمز آشوب بود

 

جانشین سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران مصاحبه یکی از عناصر جریان انحرافی را مبنی بر احقاق حق در صورت مطالبه مردم پس از رد صلاحیت احتمالی مشایی، آن را مصداق اسم رمز آشوب دانست و گفت: این نشانه صدور فرمان آشوب قبل از آغاز انتخابات است که توسط یکی از وعاظ‌السلاطین این جریان منحرف صورت گرفته است.

 

به گفته وی، سفرهای استانی اخیر هیئت دولت به طور ویژه به تبلیغات مشایی اختصاص پیدا کرده که می‌تواند به عنوان استفاده سوء از امکانات دولتی و بیت‌المال تلقی شود.

 

* همین یک مورد برای رد صلاحیت مشایی کافی است

 

ذوالنور با اشاره به تصمیم شورای نگهبان مبنی بر گزارش جریان اخیر به عنوان عمل مجرمانه رئیس جمهور به قوه قضائیه بیان داشت: بر این اساس اگر مشایی بر فرض هیچ مشکلی در تأیید صلاحیت نداشت همین یک مورد می‌تواند دلیل رد صلاحیت او باشد حال آنکه هیچ گونه تعریف رجل سیاسی و مذهبی برای مشایی مصداق پیدا نمی‌کند و او از حداقل‌های یک کاندیدای ریاست جمهوری بی‌بهره است.

 

*رفتار رئیس جمهور فتنه‌انگیزانه است

 

وی رفتار رئیس جمهور را رفتاری کاملا فتنه‌انگیزانه نامید و با اشاره به سخنرانی وی در سفرهای استانی اخیر ابراز داشت: رئیس جمهور در این سفرها با ادبیاتی مشابه از تمایل دولت برای پرداخت یارانه نقدی 250 هزار تومانی و بعضی فشارها برای عدم تحقق این اقدام سخن می‌گوید حال آنکه از پیامدها و تبعات این اقدام چیزی بر زبان نمی‌آورد.

 

* هزار مشایی هم رد صلاحیت شوند آب از آب تکان نمی‌خورد

 

ذوالنور با تأکید بر اینکه اگر یک‌هزار مشایی هم رد صلاحیت شوند آب از آب در این مملکت تکان نمی‌خورد تصریح کرد: جریان انحرافی هیچ عمق، ریشه و موجودیت قابل اعتنایی حتی در بدنه دولت نداشته و به مانند غده‌ای بدخیم چند گرمی است که در بدن چند صد کیلویی دولت قرار گرفته است.

 

وی افزود: اگر امروز خدای نکرده مقام معظم رهبری مشروعیت دولت را  زیر سؤال ببرند تا فردا چیزی از ته دولت باقی نمی‌ماند.

 

به گفته وی، کاهش استقبال مردم از سفرهای استانی اخیر را نشانه ناراحتی آنان از فاصله ایجاد شده از ارزش‌های و آرمان‌های اصیل قلمداد کرد.

 

 

 

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در مورد احتمال رد صلاحیت شدن هاشمی اظهار داشت: با توجه به اینکه شورای نگهبان بر اساس قانون به بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای انتخابات می‌پردازد و به سایر اظهارنظرها و یا هیاهوهای موجود توجه ندارد اما به نظر من هاشمی تأیید صلاحیت می‌شود و می‌تواند وارد صحنه انتخابات شود.

 

*در صورت وحدت اصولگرایان هاشمی پیروز انتخابات نمی‌شود

 

وی با تأکید بر اینکه اگر اصولگرایان به وحدت برسند هاشمی نمی‌تواند پیروز انتخابات باشد گفت: چراکه هاشمی پس از شکست انتخاباتی در سال 84 تا کنون نه تنها نکته مثبتی به وی اضافه نشده و ذهنیت مردم نسبت به وی بهتر نشده بلکه جرایم خویشاوندان و اطرافیان و همچنین پاک نشدن لکه فتنه 88 از دامان وی نیز به عنوان نکات منفی به آن افزوده شده و طبق این تحلیل نمی‌تواند پیروز میدان باشد.

 

*حمایت اصلاح‌طلبان شمشیر دو لبه است

 

این استاد حوزه و دانشگاه حمایت شورای مشورتی اصلاح‌طلبان از هاشمی را نوعی شمشیر دو لبه توصیف و خاطرنشان کرد: این تأیید و حمایت‌ها می‌تواند موجب دوری بیشتر اصولگرایان از هاشمی شود و تردید کسانی که هنوز در جبهه اصولگرایی فاصله‌ای برای هاشمی از فتنه و اصلاح‌طلبان قائل هستند به یقین مبدل کند.

 

*اصلاح‌ط‌لبان رأی چندانی ندارند

 

ذوالنور با اشاره به اذعان رهبر اصلاحات مبنی بر اینکه حداکثر رأی ما 20 درصد است عنوان کرد: با توجه به تحلیل خاتمی در شورای مشورتی اصلاح‌طلبان دلیل به صحنه انتخابات نیامدن وی خطر جدی شکست در انتخابات حتی در صورت تأیید صلاحیت بوده اما در شرایط کنونی و در صورت پیروزی هاشمی می‌توانند اهداف خود را محقق شده یافته و در عوض خطر شکست وی را به عنوان باخت اصلاح‌طلبان در میان افکار عمومی جلوه ندهند.

 

وی با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان رأی چندانی ندارند گفت: رسانه‌های بیگانه از فضای سخت اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم سوءاستفاده کرده و با نامیدن هاشمی به عنوان ناجی کشور او را به عنوان نجات دهنده اقتصاد معرفی کنند و حتی پایین آمدن ارز و سکه را با به صحنه آمدن وی مرتبط دانسته‌اند.

 

*هاشمی معتقد به آزادسازی یک باره قیمت‌ها است

 

جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به علاقه هاشمی به مبانی اقتصاد غرب بیان داشت: هاشمی ذره‌ای به اقتصاد یارانه‌ای اعتقادی ندارد بلکه با اقتصاد کوپنی مخالف بوده و معتقد است باید یک بار آزادسازی اقتصاد اتفاق بیفتد.

 

ذوالنور با یادآوری تصمیم برای خریداری تجهیزات سرکوب برای اعتراض‌های احتمالی پس از آزادسازی قیمت‌ها در دوره سازندگی ابراز داشت: هاشمی اعتقاد داشت برای رسیدن به الگوی کشورهایی چون مالزی، ژاپن و... باید عده‌ای از مردم ناگزیر زیر این چرخ گذار اقتصادی له شوند چراکه بر اساس مدل اقتصاد غربی عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی معنایی ندارد.

 

وی به جهش یک‌باره 100 برابری دلار در دوران سازندگی اشاره و خاطرنشان کرد: این در حالی است که می‌خواهند از این فاصله سپری شده 17 ساله گذشته برای منحرف ساختن افکار عمومی با یک مانور رسانه‌ای گسترده‌ بهره برده و نام وی را به عنوان یک ناجی در کشور مطرح کنند.

 

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در حسینیه شهدای پاسدار شهرستان کاشان با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی اظهار داشت: مصداق حماسه سیاسی انتخابات پیش‌رو است که می‌توان ارتباط معناداری میان شعار سال جاری و این رویداد مهم ملی برقرار کرد.

 

وی افزود: اگر خروجی انتخابات شخصی بوده که معیارهای اصلح بودن نظیر ولایت‌مداری، دین‌باوری، ارزش‌گرایی، اعتقاد به شایسته سالاری، دارای طرح و برنامه اقتصادی بودن، مدیریت تحول و بحران، قدرت خطرپذیری و کارآمدی را دارا باشد می‌توان به رقم خوردن حماسه اقتصادی به تبع حماسه سیاسی امیدوار بود اما در غیر این صورت رسیدن به حماسه اقتصادی هم قابل تحقق نیست.

 

جانشین سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران با تأکید بر اهمیت بی‌نظیر انتخابات ریاست جمهوری به تشریح دلیل مهم‌تر بودن آن نسبت به سایر انتخابات پرداخت و گفت: تنها انتخاباتی که دشمن می‌تواند با بهره‌گیری از دستگاه‌های تبلیغاتی و عملیات روانی سنگین خود و از طریق برجسته‌سازی برخی نمادها و ساخت سوژه‌ها کشور را از بالا به پایین به دو رنگ و دو جبهه تبدیل کرده و آنها را با یکدیگر درگیر کند انتخابات ریاست جمهوری است.

 

ذوالنور با بیان اینکه از زمان کودتای آمریکای لاتین و روی کار آمدن پینوشه تاکنون 71 انقلاب رنگی اتفاق افتاده که در بسیاری از آنها استکبار موفق بوده است، عنوان کرد: 93 درصد این انقلاب‌های نرم و به اصطلاح رنگی در بستر انتخابات ریاست جمهوری روی داده است.

 

وی سپس رفتارشناسی دشمن برای انتخابات ریاست جمهوری را از سه جهت مورد تحلیل قرار داد و گفت: در هدف نخست دشمن سعی می‌کند با بهره‌گیری از همه امکانات برای جلوگیری از خلق حضور و مشارکت حداکثری بتواند مشروعیت و مقبولیت نظام را مورد هدف قرار دهد.

 

به گفته وی هدف اصلی دشمن این است که با جلوگیری از مشارکت حداکثری مردم بتواند به بهانه آن عملیات گسترده مشروعیت‌زدایی از نظام را مطرح کند و نظام با بحران مشروعیت در دنیا جلوه پیدا کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه سپس به ذکر هدف دوم دشمن در انتخابات پیش رو پرداخت و گفت: اگر دشمن نتوانست از خلق حماسه و حضور حداکثری مردم در انتخابات جلوگیری کند سعی خود را معطوف به خروجی انتخابات گزینه‌ای باشد که با نظام اسلامی فاصله‌دار بوده و با رهبری زاویه‌دار باشد تا از این طریق بتواند شرط حاکمیت دوگانه را در آینده برای خود فراهم کند.

 

وی تصریح کرد: در این صورت حضور مردم را پشت سر ریاست جمهوری همراه با شعارهای گذشته‌ای چون «یک مملکت، یک دولت آن هم به رأی ملت» مطرح کرده و طوری القا می‌کنند که ملت پشتیبان رهبری نبوده تنها انتخاب‌شان رئیس جمهوری است که با آرمان‌ها و ارزش‌های نظام فاصله دارد و به نوعی توطئه بحران حاکمیت دوگانه را در کشور پیاده‌سازی کنند.

 

به گفته وی، دشمن در صدد است با حاکم کردن خط فکری خود و یا جریان نزدیک به آن و فاصله‌دار با نظام یک نوع دگرگونی و تغییر از درون در نظام به وجود آورد.

 

جانشین سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران با ذکر هدف سوم دشمن در انتخابات پیش رو یادآور شد: در این مرحله اگر خروجی صندوق رأی به نفع آنها نبود سعی می‌کنند با اقداماتی نظیر کوچک شمردن و اهمیت‌زدایی از انتخابات، ارائه آمار نادرست و پایین آوردن مشارکت گسترده مردم و متهم کردن نظام به دروغگویی مشروعیت نظام را زیر سؤال برده و با طرح ادعاهایی نظیر «گزینه منتخب کس دیگری بود خروجی فرد دیگر» شیرینی انتخابات و عامل استحکام امنیت ملی را به تلخی و بحران تزلزل در نظام تبدیل کنند یعنی همان کاری که در سال 88 انجام دادند.

ذوالنور با تأکید بر اینکه دشمن به صورت گام به گام به دنبال تحقق اهداف خود نیست گفت: القای یأس و نومیدی، تشریفاتی بودن حضور مردم، از پیش تعیین شدن نتیجه انتخابات و بی‌تأثیر بودن آن در سرنوشت مردم واژه‌های مشترکی است که توسط دشمن برای کاستن از حضور حداکثری مردم به کار گرفته می‌شود.

ذوالنور در ادامه به اشاره به تمرکز تبلیغات دشمن روی افرادی چون خاتمی، هاشمی و مشایی ابراز داشت: در وهله نخست با عدم حضور خاتمی در عرصه انتخابات، آزاد نبودن و فرمایشی بودن آن را مطرح کردند و ادعا کردند در زمانی که موسوی و کروبی در حصر خانگی هستند و خاتمی به عنوان رهبر جریان اصلاحات به صحنه نیامده بنابراین انتخابات ایران آزاد نیست همان طور که اگر هاشمی و مشایی در صحنه حاضر نمی‌شدند همین اتهامات را بیان می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن که به مردود بودن مشایی و نداشتن صلاحیت وی از دیدگاه شورای نگهبان پی برده‌اند از اکنون رد صلاحیت احتمالی وی را به معنای عدم انتخابات آزاد در ایران القا می‌کنند.

 

ذوالنور با بیان اینکه هاشمی روحیه سیاست‌بازی دارد به نقل قول وی مبنی بر منوط بودن حضورم پس از تأیید رهبری اشاره و عنوان کرد: در زمانی که هاشمی می‌داند رأی متدینین و اصولگرایان با وی نیست در صورت حضورش ولایت‌مداری و با اجازه رهبر وارد صحنه شدن دلیل حضور هاشمی ذکر شود و به این طریق در میان اصولگرایان برای وی وجهه‌سازی کنند و در صورت عدم حاضر شدنش در صحنه ادعای عدم اجازه رهبری و در نتیجه تهمت‌های ناروایی چون انحصارطلبی و عدم تحمل رقیب به ایشان زده شود.

 

وی در ادامه با اشاره به گسترش بیداری اسلامی در منطقه و قرار گرفتن جمهوری اسلامی در مرکز این کانون بیان داشت: زمانی که دشمن مشاهده می‌کند در تقابل دو قطبی سکولاریزم و دین‌زدایی از زندگی بشر با حاکمیت دین در متن زندگانی انسان‌ها برگ برنده در اختیار جمهوری اسلامی از طریق گسترش فرهنگ بیداری اسلامی قرار گرفته می‌کوشد تا در برابر آن بایستد.

 

وی سپس به دستاوردهای گسترش بیداری اسلامی در صورت تحقق کامل آن در منطقه اشاره کرد و گفت:

 

تحکیم پایه انقلاب اسلامی در منطقه، محدود کردن دامنه منافع غرب و آمریکا و هم‌پیمانان‌ آنها، زمینه تنفس مقاومت و تضعیف صهیونیست‌ها و ایجاد همسویی، هم‌افزایی و هماهنگی بین جمهوری اسلامی و کشورهای حوزه بیداری اسلامی از جمله نتایج این خیزش‌های بزرگ اسلامی در منطقه است.

جانشین سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران متذکر شد: ختم انقلاب را اعلام کردن، با اسرائیل دعوا نداشتن، آمریکا کدخدای جهانی بودن و لزوم سازش با آن و لغو تحریم‌ها در صورت روی کار آمدن جریان موافق غرب القائاتی است که دشمن از طریق روی کار آمدن کاندیدای مورد نظرشان به دنبال مطرح کردن آن هستند.

وی با تأکید بر ضرورت انتخاب کاندیدای اصلح متذکر شد: در صورت گزینش کاندیدای اصلح علاوه بر تحقق حماسه سیاسی می‌تواند دشمن را نسبت به پوچ دادن توطئه‌ها، فشارها و تحریم‌هایش آگاه سازد و همچنین موجبات بهبود وضعیت معیشتی مردم به همراه داشته باشد.

 

روزنامه جمهوري اسلامي

24/02/1392

سرويس خبر: داخلي

تا انتخابات يازدهم رياست جمهوري

 

 

دكتر حسن روحاني: قبولي كانديداتوري از سوي آقاي هاشمي يك نوع فداكاري است

حجت‌الاسلام دكتر حسن روحاني با بيان اين‌كه قبولي كانديداتوري از سوي آقاي هاشمي به اعتقاد من يك نوع فداكاري است، گفت: ما با هماهنگي مسير را ادامه مي‌دهيم، ولي در نهايت در روز راي يك نفر از ما در ليست راي خواهيم بود. به گزارش ايسنا، اين كانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري در نشست پرسش و پاسخ دانشجويي كه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اين‌كه آيا شما به نفع آقاي هاشمي كنار مي‌رويد و اگر اينطور نيست بگوييد چه اختلاف گفتماني با آقاي هاشمي داريد كه اين كار را نمي‌كنيد؟ اظهار كرد: من از اين‌كه آيت‌الله هاشمي كانديدا شدند هم خوشحالم و هم از اين موضوع استقبال مي‌كنم. به هر حال ايشان از اركان اين انقلاب هستند و از همان ابتدا در كنار امام بوده‌اند، بعد از انقلاب هم سمت‌هاي ديگري داشتند. اين كانديداي احتمالي انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم در ادامه اظهار كرد: من و آقاي هاشمي دو نفر هستيم كه هر كدام افكار و نظرات خود را داريم و نظرات متفاوت ما هم روشن است، اما در مسائل سياسي، اجتماعي، فقهي، سياست خارجي و داخلي و فرهنگي، افكار و انديشه من به افكار و انديشه ايشان بسيار نزديك است. دانشجوي ديگري از روحاني پرسيد مگر آقاي هاشمي چه گفتمان ايجابي جديدي دارد كه باعث شود مردم به ايشان راي دهند كه روحاني در پاسخ به اين سوال با طرح اين پرسش كه شما نگران چه هستيد؟ گفت: دو نوع تفكر در اين كشور وجود دارد كه يك تفكر، تفكر عقلانيت و اعتدال است و يك تفكر هم شعار و حرف‌هاي تند و درشت زدن بدون توجه به عواقب آن است و در اين بين آقاي هاشمي نماينده تفكر عقلانيت و اعتدال محسوب مي‌شود. شما نگراني نداشته باشيد، بگذاريد مردم انتخاب كنند. دانشجوي ديگري خطاب به روحاني گفت درباره نكات مثبت و منفي دولت احمدي‌نژاد بگوييد كه روحاني با بيان اين‌كه منفي‌اش فراوان است، مثبتش را شما به ما بگوييد، افزود: با اين همه درآمد نفت ما كجا هستيم؟ چرا ارزش پول ما به يك سوم تنزل پيدا كرده است؟ چرا بيكاري بخصوص در ميان نسل تحصيل‌كرده در شهرها افزايش پيدا كرده است؟ البته دولت يكسري پروژه‌هاي ملي و استاني را عملياتي كرده و در برخي علوم و فناوري هم پيشرفت ما قابل ملاحظه بوده است.

مظفر: ائتلاف 1+2 به نفع جليلي كنار نمي‌رود

رئيس ستاد انتخابات ائتلاف براي پيشرفت با تاكيد براينكه اعضاي ائتلاف به نفع جليلي كنار نمي‌روند، گفت: حكميت جامعتين به تنهايي ملاك انتخاب گزينه نهائي ائتلاف براي پيشرفت نيست. حسين مظفر در گفتگو با مهر، در واكنش به برخي شايعات مبني براينكه اعضاي ائتلاف براي پيشرفت به نفع سعيد جليلي از صحنه انتخابات كناره‌گيري مي‌كنند، اظهارداشت: تا اين لحظه در شوراي ائتلاف پيشرفت هيچ تصميمي مبني بر كنار رفتن اعضاي ائتلاف به نفع فرد خارج از ائتلاف گرفته نشده است. رئيس ستاد انتخابات ائتلاف براي پيشرفت، درباره تاريخ نهائي شدن كانديداي ائتلاف گفت: تصميم نهايي بر انتخاب گزينه نهائي بعد از تأييد صلاحيت نامزدها در نشست شوراي ائتلاف اتخاذ مي‌شود. مظفر، همچنين در پاسخ به اين سوال كه اگر جامعتين آنچنان كه سالك عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت اعلام كرده است در روزهاي آينده گزينه مورد نظر خود را براي انتخابات معرفي كند، ائتلاف براي پيشرفت از آن كانديدا حمايت خواهد كرد، خاطرنشان كرد: تنها حكميت جامعتين براي انتخاب گزينه نهائي ملاك نيست و نظر نهائي اعضاي ائتلاف اين است كه با گزينه‌اي كه جامعيتن انتخاب مي‌كند، مخالفت نداشته باشند.

باقري لنكراني: اگر هاشمي در دور اول احتمال رأي داشته باشد، در دوم مطمئنا رأي نمي‌آورد

نامزد جبهه پايداري گفت: اگر هاشمي در دور اول احتمال رأي داشته باشد، در دوم مطمئنا رأي نمي‌آورد. كامران باقري لنكراني در جمع طلاب اصفهاني گفت: علامه‌مصباح به من گفتند با آمدن جليلي اتفاق جديدي نيفتاده است و شما به تبليغ گفتمان خود ادامه ‌دهيد. به گزارش نسيم آنلاين، وي ادامه داد: حل مشكلات دهه نود با راهكارهاي دهه هفتاد امكان‌پذير نيست و بايد برنامه‌هايي با نوآوري مبتني بر آرمان‌هاي انقلاب اسلامي داشته باشيم. اين كانديداي احتمالي رياست‌جمهوري در جمع طلاب حوزه‌هاي علميه اصفهان در مدرسه ميرزاحسين، افزود: با توجه به شرايط موجود، معرفي‌كردن كانديدا توسط جبهه پايداري كار خوبي بود زيرا هنوز امكان رقابت ميان اصولگرايان وجود دارد. اگر هاشمي در دور اول احتمال رأي داشته باشد، در دوم مطمئنا رأي نمي‌آورد! اين سخنان در حالي بيان مي‌شود كه مشخص نيست نامزد جبهه پايداري اين اطلاعات را از كجا آورده است؟

متكي: مي‌خواستند در ائتلاف به جاي تكيه بر نظرسنجي، قرعه كشي كنند

منوچهر متكي، نامزد انتخابات رياست جمهوري گفت: چهارشنبه هفته گذشته نظرسنجي‌ها در جلسه ما مطرح شد اما به دلايلي نتيجه نظرسنجي مورد اقبال قرار نگرفت و دوستان گفتند بايد خودمان يك نفر را انتخاب كنيم، بنده گفتم نمي‌شود ما قاعده گذاشته ايم، گفتند بياييد قرعه كشي كنيم و من گفتم منطقي پشت قرعه انداختن نيست ما چارچوب تعيين كرده ايم. به گزارش عصر ايران، وي خاطرنشان كرد: ما در ابتدا ائتلافي 3 گانه بوديم و بعد 2 نفر ديگر كه از طرف جامعه روحانيت مي‌خواستند نامزد بشوند آمدند و 5 نفر شديم براي چگونگي كار و تصميم گيري در جلسات ائتلاف دو مصوبه داشتيم. اولين مصوبه اين بود كه هر تصميمي بين اين پنج نفر گرفته مي‌شود بر اساس اتفاق آرا باشد يعني هر پنج نفر موافق باشند و مصوبه بعدي هم اين بود كه اين جمعيت يك خروجي داشته باشد و آن يك نفر هم براساس نظرسنجي‌ها انتخاب شود.

جوانفكر به نفع مشايي انصراف داد!

علي اكبر جوانفكر با صدور بيانيه‌اي به نفع مشايي از كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري انصراف داد. به گزارش ايسنا، بخشي از متن بيانيه‌اي كه طي آن جوانفكر انصراف خود را اعلام كرد، به اين شرح است:... "اينجانب به عنوان يك عضو بسيار كوچك از پيكره عظيم ملت نستوه ايران، راه نجات را در ادامه دولت مردمي، انقلابي و ارزشي دكتر احمدي نژاد مي‌دانم و از همين رو در احترام به نظر و تشخيص ايشان، ضمن استعفا از نامزدي در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، از عموم مردم، علاقمندان و هواداران عزيز دعوت مي‌كنم تا در 24 خردادماه با انتخاب مهندس اسفنديار رحيم مشايي، فرصت لازم را براي برداشتن گام‌هايي بلندتر در مسير عزت، پيشرفت، سرافرازي، شكوفايي و آباداني كشور فراهم آورند و با انتخاب صحيح و هوشمندانه خود، مانع از حاكم شدن اراده عناصر فسيل شده و از رده خارج، بر سرنوشت ملت ايران و فرصت سوزي‌هاي غيرقابل جبران شوند."

آيت‌الله مصباح يزدي: سر سوزني از لنكراني عقب نشيني نمي‌كنيم

آيت‌الله مصباح بر انتخاب لنكراني به عنوان يك گزينه شايسته و اصلح تاكيد كرده و اظهار داشت: اگر همه حوادث عالم هم بيايد ما سر سوزني از اراده خود عقب نشيني نخواهيم كرد. حجت‌الاسلام حسين جلالي، مسئول دفتر آيت‌الله مصباح يزدي و عضو جبهه پايداري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به جزئيات ديدار روز يكشنبه باقري لنكراني با آيت‌الله مصباح گفت: اين ديدار بيشتر شامل توصيه‌هاي ديني، معنوي و اخلاقي آيت‌الله مصباح به لنكراني بود. وي ادامه داد: آيت‌الله مصباح در اين ديدار تأكيد داشتند كه انتخاب لنكراني انتخاب اصلح و شايسته‌اي است و ما در نظر خود ثابت قدم هستيم و از آن برنخواهيم برگشت. جلالي افزود: آيت‌الله مصباح اظهار داشت: "اگر كس ديگري را حتي عضو جبهه پايداري نبود اصلح مي‌دانستيم، معرفي مي‌كرديم اما ما به لنكراني رسيديم."عضو جبهه پايداري تصريح كرد: آيت‌الله مصباح گفتند اين تشخيص قطعي است و ما به تكليف شرعي خود عمل خواهيم كرد لذا كاري نداريم كه لنكراني رأي بياورد يا رأي نياورد، آبرو برود يا نرود.

رحيمي: به توصيه احمدي‌نژاد انصراف دادم

محمدرضا رحيمي به دليل اولويت امور اجرايي در مدت باقي مانده دولت دهم از نامزدي انتخابات رياست جمهور كناره‌گيري كرد. محمدرضا رحيمي مدعي شد به دليل اولويت امور اجرايي در مدت باقي مانده دولت دهم از نامزدي انتخابات رياست جمهور كناره‌گيري كرده است. معاون اول رئيس‌جمهور در اين باره به پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري گفت: قبل از ثبت نام بنا به اصرار شماري از همكاران و دوستان با وجود مشغله‌هاي فراوان در دولت، براي ورود به عرصه انتخابات تصميم گرفتم اما همچنان كه پيش‌بيني مي‌كردم و رئيس‌جمهور محترم جناب آقاي دكتر احمدي نژاد نيز همين نظر را دارند اين ورود ممكن است ايفاي برخي مسئوليت‌هاي سنگين اجرايي كشور را با كندي يا وقفه مواجه كند بنابراين در نهايت تصميم به انصراف گرفتم.

فلاحيان: قول داده‌ام كه مي‌مانم

حجت‌الاسلام فلاحيان كانديداي يازدهيمن دوره رياست جمهوري در مورد اينكه چه كساني به نفع هاشمي كناره‌گيري خواهند كرد، گفت: در مورد حضور آقاي هاشمي بايد صبر كنيم و ببينيم كه كدام كانديداها به نفع ايشان كنار مي‌روند اما مسلماً من كنار نمي‌روم چون قبلا به عده‌اي قول داده‌ام كه مي‌مانم چرا كه آنها زحمت كشيده‌اند و كار كرده‌اند و اين امر خلاف وعده خواهد بود. به گزارش مشرق وي با اشاره به اينكه در حال حاضر 3 آرايش در انتخابات رياست جمهوري حضور دارند، اظهار داشت: در حال حاضر آرايش اصولگرايان، جريان دولت و اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري حضور دارند و اين سه آرايش همچنان در صحنه هستند.

احتمال كنار رفتن اصولگرايان به نفع جليلي

عضو ائتلاف براي پيشرفت از احتمال كنار رفتن كانديداهاي اصولگرا به نفع جليلي خبر داد. به گزارش تسنيم، غلامعلي حدادعادل عضو ائتلاف پيشرفت اظهار داشت: تحولاتي كه در روز آخر ثبت‌نام صورت گرفت و شرايط جديدي را براي انتخابات بوجود آورد، ضرورت وحدت اصولگرايان را بيشتر مي‌كند. وي افزود: اميدواريم در يك ماهي كه باقي مانده است، همه اصولگرايان با توجه به موقعيت خطير پيش‌آمده در جهت حفظ آرمان‌هاي امام و رهبري با هوشياري عمل كنند. عضو ائتلاف پيشرفت در پاسخ به اين سوال كه آقاي ولايتي گفته بودند كه ممكن است كانديداهاي اصولگرا به نفع جليلي كنار بروند، گفت: بله؛ ممكن است، بايد همه احتمالات را در نظر گرفت. حدادعادل در پاسخ به اين سوال كه آيا ممكن است بسياري از كانديداهاي اصولگرا به نفع جليلي نيز كنار نروند، اظهار داشت: بايد همه احتمالات را در نظر گرفت تا مناسب‌ترين فرد را براي پيروزي اصولگرايان انتخاب شود.

 

پایگاه تحلیلی خبری 598ـ  تاريخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷

 تحلیل رسانه های بیگانه از ثبت نام کنندگان روز آخر:

از واهمه هاآرتص از ثبت نام جلیلی تا استقبال بلاتفاق رسانه های غرب از آمدن هاشمی و مشایی

پس از پایان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های غربی به بازتاب این خبر و تحلیل ثبت نام هایی روز پایانی پرداختند که استقبال بلاتفاق این رسانه ها از آمدن هاشمی و مشایی و مواجهه با حضور جلیلی در نوع خود قابل تامل می باشد. مطلب حاضر صرفا به بازتاب خبر کاندیداتوری مشایی و هاشمی پرداخته و قصد ندارد صحت یا عدم صحت تحلیل ها را بررسی کند ولی سوالی که با دیدن این حجم سنگین از تحلیل ها مبنی بر عدم همراستایی دیدگاه های این دو با نظرات رهبری به ذهن می رسد این است که چرا این چهره ها نباید مواضعی اتخاذ کنند که قاطبه رسانه های بیگانه چنین برداشتی از رفتار آنها داشته باشند.

سرویس بین الملل پایگاه 598 - پس از پایان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های مختلف به بازتاب این خبر و تحلیل ثبت نام هایی که در روز پایانی و در دقایق آخر صورت گرفت پرداختند.

 

لوموند به ترتیب کاندیداتوری آقایان هاشمی رفسنجانی، سعید جلیلی، و اسفندیار رحیم مشایی را مهمترین وقایع روز آخر ثبت نام ها عنوان کرد و در خصوص هر کدام از این سه چهره به نکاتی اشاره کرد. پررنگ ترین نکته ای که در مطلب مذکور درباره آقای هاشمی به آن  اشاره شده دستگیری فرزندان وی، فائزه و مهدی هاشمی، به جرم اقدام علیه امنیت ملی در ماه های گذشته است. ظاهرا کاندیداتوری فردی که فرزندانش علیه امنیت ملی اقدام کرده اند و وی هیچگاه از آنان برائت نجست، جالب ترین بخش ماجرا از نظر نویسنده مطلب است. ریزترین مطلبی که درباره سعید جلیلی در این مطلب ذکر شده علاوه بر قاطعیت وی در خصوص مذاکرات 1+5، حضور وی در جنگ ایران و عراق و جانبازی ایشان است. لومومند قاطبه رای دهندگان به آقای جلیلی را طیف سنتی و طرفداران رژیم می نامد.

 

در آخر نکته ای که درخصوص کاندیداتوری آقای مشایی در نظر این نشریه از همه جالب تر بوده است، همراهی رئیس جمهور و البته حرف و حاشیه هایی است که همیشه همراه این چهره سیاسی وجود داشته است. لومند درخصوص وی می نویسد: ”مشایی به ترویج ناسیونالیسم ایرانی متهم است."

 

بلومبرگ نیز در مطلبی کوتاه ثبت نام آقاین هاشمی و مشایی را حساس ترین اتفاق روز پایانی نامید و در این باره نوشت:”رئیس جمهور پیشین ایران، آقای هاشمی رفسنجانی، که در جریان حوادث سال 2009با اپوزوسیون داخلی اعلام همراهی کرده بود در دقایق آخر به جرگه ثبت نام کنندگان پیوست... همچنین اسفندیار رحیم مشایی، همراه نزدیک رئیس جمهور فعلی که در سفرهای اخیر همواره در کنار وی بوده است نیز کاندیداتوری خود را ثبت نمود."

 

یورونیوز کاندیداتوری هاشمی را از این جهت حائز اهمیت عنوان می کند که وی در جریانات سال 88، از سوی جنبش سبز، به عنوان قهرمان اصلاح طلبان مطرح شده بود.

 

ان بی سی نیوز، با اشاره به حمایت هاشمی از اصلاح طلبان در انتخابات پیشین، پشتیبانی جبهه اصلاحات از وی را در انتخابات پیش رو بدیهی دانست. همچنین درباره کاندیداتوری سعید جلیلی می خوانیم:”سعید جلیلی، محافظه کار تندروی نزدیک به آیت الله خامنه ای، کسی است که با رویه ی خود تا کنون اجازه نداده است تا مذاکرات با نتیجه مطلوب دنبال شوند!" همچنین درباره ثبت نام مشایی باز هم شاهد هستیم که بی اعتمادی جریان اصولگرای ولایتمدار نسبت به وی در اخبار خبرگزاری های بیگانه به وضوح مورد بحث قرار می گیرد. ان بی سی نیوز در این باره می نویسد:”قشر ولایتمدار [با تعبیر قشر نزدیک به رهبر] وی را دارای دکترین ملی گرایانه می دانند." (نقل به مضمون)

 

نیویورک تایمز در تحلیلی جالب توجه، تایید صلاحیت هاشمی و مشایی را برای نظام اسلامی چالش برانگیز می داند زیرا مواضع هر دوی این اشخاص را غیرهمسو با مواضع نظام حاکم می داند. با این وجود بلافاصله پس از ذکر این نکته و در ادامه مطلب می خوانیم:”البته هر دوی آنها به شدت با هم مخالف هستند."نیویورک تایمز مشایی را تندرو تر از احمدی نژاد معرفی می کند و در ادامه به بعضی رفتارهای وی اشاره دارد که باعث رنجش روحانیون شده بود.

 

واشنگتن پست معتقد است هم مشایی و هم هاشمی مورد حمایت افرادی قرار دارند که پیشتر از اصلاح طلبان حمایت کرده بودند. این سایت خبری با تکرار حمایت های ضمنی از هاشمی باز هم از او با عنوان ”یکی از بنیانگذاران حکومت"یاد می کند و مکررا بر اظهارنظر وی تاکید دارد که مدعی شده بود فقط با تایید رهبر وارد انتخابات می شود. نویسنده این مطلب همچنین حضور مشایی را یادآور طرح ”پوتین-مدودف" می داند و خاطرنشان می کند:”هم هاشمی –که برخی وی را نماینده جریان رانت اقتصادی می دانند- و هم مشایی که نام او تداعی کننده موضوع وجود جریان انحرافی در دولت احمدی نژاد است، در سالهای گذشته بازیکنان قدری در جریانات سیاسی بوده اند، به همین دلیل رد صلاحیت آنان از سوی شورای نگهبان مشکل به نظر می رسد."

 

سایت دویچه ووله، رفسنجانی و جلیلی را قَدَرترین کاندیداهایی دانست که در روز پایانی ثبت نام، کاندیداتوری خود را ثبت کردند. در این مطلب به این نکته اشاره شده است که اعتراضات و آشوب های ایران در سال 2009 پس از اظهارنظرهای هاشمی صورت گرفتند.

 

بی بی سی، بدون توجه به سخنان مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم حمایت از هیچ کاندید خاصی، پس از انتشار خبر کاندیداتوری آقایان رفسنجانی، مشایی و جلیلی، عنوان کرد:”...تحلیل ها حاکی است پس از جریانات 4 سال پیش، اعتماد آیت الله خامنه ای به رفسنجانی از بین رفته است و مشایی نیز به وضوح در تقابل با حلقه طرفداران رهبری در ایران قرار دارد. بنابراین جلیلی تنها کاندید نزدیک به رهبری است."

 

جورالیزم پست، خبر کاندیداتوری جلیلی را حائز اهمیت بیشتری نسبت به ثبت نام هاشمی و مشایی تشخیص داده و با تاکید بر اهمیت و نفوذ وی در مذاکرات هسته ای، وی را به عنوان گزینه ای معرفی می کند که احتمال ریاست جمهوری وی نیز برای آنان دلهره آور است.

 

هاآرتص نیز جلیلی و هاشمی را مهمترین و تعیین کننده ترین چهره های وارد شده به گود انتخابات می داند و طبق معمول بنا به واهمه ای که از ادامه روند مذاکرات هسته ای دارد از جلیلی به عنوان یک محافظه کار افراطی یاد می کند.

 

اما در این میان تیتر فاکس نیوز نیز شگفت انگیز نشان می دهد. این سایت با درج تصویری از هاشمی در تیتر خود نوشت به دنبال یک قهرمان: رفسنجانی با در نظر گرفتن امیدهای اصلاح طلبان برمی گردد.

 

فاکس نیوز معتقد است تجار و بازرگانان و صرافان به محض شنیدن خبر کاندیداتوری وی قیمت ها در حدود 4 درصد کاهش داده اند.

 

لس آنجلس تایمز نیز با بازتاب خبر کاندیداتوری رفسنجانی و مشایی می نوسید صرف نظر از تایید یا عدم تایید صلاحیت این دو، بسیاری کارشناسان معتقدند هیچ کدام از این دو نفر شانس رای بالایی ندارند.

 

هافینگتون پست، تیتر و عکس اول خبرهای ایران را به کاندیداتوری مشایی اختصاص داد و از او با عنوان کاندید ناسیونالیست دولت یاد کرد. چیزی که هافینگتون پست نیز مانند بسیاری سایت ها و خبرگزاری های دیگر به آن اشاره کرده بود، تقابل دیدگاه های مشایی با رهبری حکومت اسلامی بود.

 

مطلب حاضر صرفا به بازتاب خبر کاندیداتوری مشایی و هاشمی پرداخته و قصد ندارد صحت یا عدم صحت تحلیل های فوق را بررسی کند ولی سوالی که با دیدن این حجم سنگین از تحلیل ها مبنی بر عدم همراستا بودن دیدگاه های این دو با نظرات رهبری به ذهن می رسد این است که چرا این چهره ها نباید مواضعی اتخاذ کنند که قاطبه رسانه های بیگانه چنین برداشتی از رفتار آنها داشته باشند.

 

جزئیات دیدار روز گذشته شریعتمداری با آیت الله هاشمی

بهرامی در گفت و گو با ایلنا مطرح كرد؛

1392-02-23, 10:31

در این دیدار قرار شد تا كماكان ستاد های شریعتمداری و ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری به فعالیت های خود ادامه دهند تا وضعیت كاندیداها پس از بررسی های شورای نگهبان مشخص شود.

 

سخنگوی ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری گفت: در این دیدار قرار شد تا كماكان ستاد های شریعتمداری و ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری به فعالیت های خود ادامه دهند تا وضعیت كاندیداها پس از بررسی های شورای نگهبان مشخص شود. اما به هر حال با وجود آیت الله هاشمی در عرصه شریعتمداری از عرصه انتخابات كناره گیری خواهد كرد.

 

محسن بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به جلسه روز گذشته محمد شریعتمداری با آیت الله هاشمی یادآور شد: آیت الله هاشمی در این جلسه ضمن تشكر از مواضع شریعتمداری از ابتدای حضور در عرصه انتخابات آنها را همسو با دیدگاه های خود دانستند.

 

همچنین شریعتمداری در این جلسه تاكید داشت كه سابقه خدمات ایت الله هاشمی قبل و پس از انقلاب و تلاش های ایشان طی دو دوره ریاست جمهوری و نقش ایشان در زمان جنگ از وی شخصیتی كاریزماتیك ساخته است كه توانایی تشكیل دولتی معتدل با به كارگیری همه ظرفیت های مدیریتی با تجربه دارد.

 

بهرامی با بیان اینكه در این جلسه عنوان شد به طور قطع در صورتی‌كه آیت الله هاشمی قصد ادامه حضور در عرصه انتخابات را داشته باشند، شریعتمداری به هیچ عنوان با وی رقابت نخواهد كرد، گفت: با جود اینکه شریعتمداری از عرصه انتخابات كناره‌گیری خواهد كرد اما در این دیدار قرار شد تا كماكان ستاد های شریعتمداری و ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری به فعالیت های خود ادامه دهند تا وضعیت كاندیداها پس از بررسی های شورای نگهبان مشخص شود.

 

وی افزود: ما منتظر هستیم تا ببینیم آرایش سیاسی بقیه اضلاع چه می‌شود اما نهایتاً تا مرحله تبلیغات، آقای شریعتمداری از عرصه انتخابات انصراف می‌دهد یا به نفع آقای هاشمی کناره‌گیری خواهد کرد.

 

بهرامی ادامه داد: در این جلسه همچنین هماهنگی هایی در مورد اقتضائات شرایط فعلی و تفاوت آن با سال 84 و همچنین نحوه فعالیت ستادهای مردمی و فرعی و مراقبت هایی كه لازم است در این خصوص صورت گیرد به عمل آمد.

 

انصاری در گفتگو با ایلنا:

مجمع روحانیون مبارز موافق حضور آیت‌الله هاشمی در انتخابات است

1392-02-24, 10:43

مجمع روحانیون مبارز به زودی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نظر می‌كند.

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: این تشكل به زودی در راستای انتخابات ریاست جمهوری مواضع خود را اعلام خواهد كرد.

حجت الاسلام مجید انصاری در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: مجمع روحانیون مبارز طی چند روز آینده قرار است مواضع خود را پیرامون انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و همچنین حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در این صحنه اعلام كند.

وی افزود: این مجمع كاملاً با حضور هاشمی رفسنجانی موافق است چرا كه حضور وی را در این عرصه سازنده و كارساز می‌داند.

 

جهانگیری رئیس ستاد انتخاباتی آیت الله هاشمی شد

1392-02-24, 12:11

مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از انتخاب اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر داد.

 

مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از انتخاب اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر داد.

 

قدرت الله علیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، عنوان کرد: صبح امروز اسحاق جهانگیری مسئولیت راه اندازی ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی را بر عهده گرفت.

 

لازم به ذکر است روز گذشته برخی رسانه‌ها خبر ریاست جهانگیری بر ستاد انتخاباتی را منتشر کرده بودند که این خبر به علت اینکه قطعی نشده بود مورد تائید قرار نگرفت اما این خبر صبح سه شنبه تائید شد.

 

حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد در گفتگو با ایلنا:

اصلاح‌طلبان در حمایت از آیت‌الله هاشمی اجماع دارند

1392-02-24, 12:18

 

اصولگرایان می‌خواهند تمام گناهان را بر دوش احمدی‌نژاد بیندازند/ جناح اصولگرایان دارای اختلافات بسیاری شده‌اند/ در صورت عدم حضور جریان اصلاحات، کاندیدای مدنظر دولت پیروز انتخابات می شد.

 

حجت الاسلام هاشمی‌نژاد گفت: اصلاح طلبان در حمایت از آیت‌الله هاشمی اجماع دارند.

 

این فعال سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، افزود: اصولگرایان می‌دانند اصلاح طلبان  از رای بسیار بالایی برخورداند و این امر می‌تواند مانع از پیروزی آن‌ها در انتخابات آینده شود افزود: امروز می‌بینیم که جناح اصولگرایان دارای اختلافات بسیاری شده‌اند و یکی از دلایل این تعدد کاندیداهای اصولگرا نیز همین امر است.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل تعدد در جناح اصولگرا این است که با شکستن آرا، بتواند مانع از رای قاطع اصلاح طلبان بشوند ولی در برابر این استراتژی به آن‌ها باید گفت که این تعدد کاندیدا‌ها به ضرر آنهاست.

 

هاشمی‌نژاد با بیان اینکه در صورت عدم حضور جریان اصلاحات کاندیدای مدنظر دولت پیروز انتخابات می شد، گفت: کاندیدای مد نظر دولت دارای شرایطی است که به راحتی می‌تواند اصولگرایان را شکست دهد.

 

وی ادامه داد: کاندیداهای اصولگرایان گزینه‌های موجه و قابل دفاعی در برابر دولت نیستند و در ثانی دولت هم در شرایطی قرار دارد که موجب می‌شود نامزدش از شرایط بهتری برخوردار باشد که این شرایط می‌تواند افزایش یارانه‌های نقدی، پخش گسترده سهام عدالت در میان مردم باشد.

 

هاشمی نژاد در آخر ابزار داشت: اصولگرایان در شرایط فعلی می‌خواهند خود را از دولت مبرا اعلام کنند و تمامی گناهان را بر دوش احمدی‌نژاد بیندازند در حالی که مقصر اصلی این شرایط آن‌ها هستند و نمی‌توانند دولت احمدی‌نژاد را مجزا از خود اعلام کنند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©