Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ برابر با  ۱۸ می ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲  برابر با ۱۸ می ۲۰۱۳
عيد قربان کجا بوديد ؟

گزیده هائی از میان رسانه های حکومتی

 

در دیگ  جوش باندهای حکومتی می گذرد؟

سایت خبری راه کارگر ـ تلاش برای حذف پاره ای از کاندیداهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان با شدت ادامه دارد. بسیاری از یاران رهبر به این نتیجه رسیده اند که اگر هاشمی و مشائی رد صلاحیت نشوند، مقابله با آن ها گران تمام خواهد شد. اما این اقدام شورای نگهبان نیز عواقب سیاسی گسترده ای خواهد داشت و از این روست که با احتیاط به موضع نزدیک می شوند و یکی از اعضای شورای نگهبان اعلام کرده است که ده کاندیدا  حائز صلاحیت خواهند بود. با این حال نبرد برای  گذر از صافی شورای نگهبان و وارد رقابت شدن از سوی جناح های گوناگون در جریان است.

 

 

عيد قربان کجا بوديد ؟! (يادداشت روز)

حسین شریعتمداری ـ کیهان 28 اردیبهشت 92

1- در گلستان سعدي داستان مردي آمده است که به رسم علويان آن روزگار، گيسو به هم بافته بود تا «علوي» به نظر آيد و با قافله حجاز به شهر آمده بود که تصور شود از سفر حج بازمي‌گردد و شعري به نزد پادشاه برده و ادعا کرده بود که خود سروده است. اين همه ادعاي خلاف و لاف‌‌گزاف مي‌توانست براي او جايگاه برجسته‌اي دست و پا کند اما، دقت در سوابق او، چنين اجازه‌اي را نداد. سعدي مي‌گويد «يکي از نديمان پادشاه که آن سال از سفر دريا آمده بود گفت؛ او را عيد اضحي- عيد قربان- در بصره ديدم، حاجي چگونه تواند بود؟! و ديگري گفت؛ پدرش نصراني است، علوي چگونه باشد؟! و شعرش را به ديوان انوري يافتند»!

اين روزها در آستانه انتخابات رياست جمهوري يازدهم، بازار «ادعا» داغ‌تر از هميشه است و نامزدها، با تابلوهاي رنگارنگ و پلاکاردهايي که شعارهاي دهان پرکن روي آن نقش بسته است به ميدان آمده‌اند و سؤال اين است که آيا به آنچه روي تابلوها نوشته شده مي‌توان اعتماد کرد؟ پاسخ نه مثبت است و نه منفي، بايد ديد تابلو نوشته‌ها و ادعاها تا چه اندازه با هويت واقعي کانديداها همخواني دارد و نبايد هر گيسو به هم بافته‌اي را «علوي»! دانست و يا هر که با قافله حجاز به شهر آمده را زائر خانه خدا تلقي کرد! شايد گيسو به فريب بافته و يا از ميانه راه با قافله حجاز همراه شده باشد! اما، به قول حضرت آقا انتخابات رياست جمهوري اگرچه «يک حادثه يک روزه است» ولي گاهي اوقات دولت‌ها کارهايي مي‌کنند که تاثيرات آن تا سال‌ها باقي مي‌ماند، چه کارهاي خوب و چه کارهاي غيرخوب... گاهي آثار آن تا 40 سال باقي مي‌ماند». اکنون بايد ديد که آيا در انتخابات پيش روي و در ارزيابي نامزدها، تشخيص سره‌از ناسره و آب‌از‌سراب دشوار است؟ البته که نه! هيچيک از نامزدهاي رياست جمهوري که از کره مريخ نيامده‌اند! هريک از آنها بيش از سه دهه و يا نزديک به سه دهه در چرخه سياسي کشور حضور داشته‌اند و عملکرد و مواضع آنان به آساني قابل ارزيابي است. آن عده هم که در اين چرخه حضور فعال- چه‌خوب و چه‌‌بد- نداشته‌اند، بديهي است که براي رياست‌جمهوري احراز صلاحيت نخواهند شد. بنابراين، سخن درباره آن عده از نامزدهاست که در بستر سياسي کشور حضور فعال داشته‌اند و از اين روي هويت آنها به آساني قابل شناسايي است. نيست؟!

2- نگاهي به اطراف بيندازيد، تمامي شواهد و قرائن موجود و اسناد غيرقابل ترديد حکايت از آن دارد که بار ديگر «اتاق‌هاي فکر» دشمن فعال شده‌اند و مهره‌هاي خود را براي فتنه ديگر به ميدان آورده‌اند با اين دو تفاوت عمده که؛ اولا؛ اين دفعه، مهره مصرف نشده ندارند چرا که در فتنه آمريکايي- اسرائيلي 88- بخوانيد جنگ احزاب-به تصور آن که حتما پيروز خواهند شد، تمامي مهره‌ها و جريانات وابسته به خود را به کار گرفته و سوزانده بودند. بنابراين امروزه ناچارند با مهره‌هاي سوخته بازي کنند. يعني مهره‌هايي که براي مردم ناشناخته نيستند و ثانيا؛ امروزه همان مهره‌هاي سوخته با شعارهاي ارزشي به ميدان آمده‌اند. انگار نه انگار که در فتنه آمريکايي- اسرائيلي 88 آشکارا دست به وطن‌فروشي زده‌‌بودند و باز هم انگار نه انگار که فاصله زماني 4 ساله، کوتاهتر از آن است که خاطره تلخ جنايت و خيانت آنها را از خاطر مردم پاک کند!

3- آيا به اين نکته با اهميت توجه کرده‌ايد؟ اصحاب فتنه به شدت از اين که ماجراي آن خيانت آشکار بازگو شود، پرهيز دارند و در هيچيک از مصاحبه‌ها، مناظره‌ها و يا نوشته‌ها و سخنراني‌هاي خود حاضر به يادآوري آن ماجراي پلشت نيستند. چرا؟! تنها به اين علت که کمترين زمينه‌اي براي انکار آن خيانت بزرگ وجود ندارد. ائتلاف مدعيان اصلاحات با منافقين، بهايي‌ها، سلطنت‌طلب‌ها، مارکسيست‌ها، عبدالمالک ريگي‌ها و... قابل انکار است؟ شعار به نفع اسرائيل در روز قدس، شعار به نفع آمريکا در روز مبارزه با استکبار جهاني، پاره کردن تصوير مبارک حضرت امام(ره)، ادعاي تقلب در انتخابات، خط زدن روي قيد اسلام از جمهوري اسلامي ايران، آتش زدن مسجد، اهانت به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله(ع) و... رخدادهايي نيست که يادآوري آن براي اصحاب فتنه امکان‌پذير باشد. دريافت کمک مالي از ملک عبدالله سعودي، ملاقات‌هاي پي‌درپي با جرج‌‌سوروس صهيونيست، ملاقات با راسموسن- فرمانده ناتو و نخست‌وزير پيشين دانمارک- که آشکارا از کاريکاتورهاي موهن عليه پيامبر اسلام(ص) حمايت کرده بود...

وقتي اصحاب فتنه قادر به انکار هيچيک از اين نمونه‌ها نيستند، بديهي است که از بازگويي و بازخواني آن نيز وحشت داشته باشند.

4- از هم اکنون با جرأت مي‌توان گفت نامزدهاي وابسته به فتنه آمريکايي- اسرائيلي 88 کمترين شانس پيروزي در انتخابات پيش روي را ندارند. چرا که با همان توده‌هاي عظيم مردمي روبرو هستند که جنايات آنها را فراموش نکرده‌اند و حماسه بي‌نظير 9 دي و انتخابات اسفند 90، راهپيمايي 22 بهمن و... فقط چند نمونه از بصيرت مثال‌زدني آنان است و همگان ديده‌اند که اين خيل عظيم را در روزهاي حادثه مي‌توان ديد. روز واقعه که مي‌رسد گويي از زمين و زمان و از تک‌تک کوچه‌ها و خيابان‌ها مي‌جوشند و مي‌خروشند. يادتان که هست. بنابراين، بديهي است که شوراي محترم نگهبان صلاحيت آنها را تاييد کند يا نکند، نتيجه يکسان است، اما در اين باره گفتني‌هايي نيز هست.

الف: شوراي محترم نگهبان امين مردم و نظام است، از اين‌روي - و‌دقيقا به همين علت- تاييد صلاحيت کساني که در فتنه آمريکايي- اسرائيلي88 حضور داشته‌اند و هنوز هم با سران فتنه در ائتلاف هستند، اهانت به مردم پاکباخته و فداکار اين مرز و بوم و صدها‌هزار شهيد است که براي حفظ نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در خون پاک خود غلتيده‌اند.

ب: تاييد صلاحيت اينگونه نامزدها، چه بخواهيم و چه نخواهيم به معناي همراهي با فتنه آمريکايي- اسرائيلي ياد شده است و اين پيام ضمني را براي مردم در پي دارد که انگار خيانت آشکار به مردم و نظام، نه‌‌فقط جرم نيست بلکه فتنه‌گران مي‌توانند مدال شايستگي براي حضور در رأس قوه مجريه نيز دريافت کنند!

ج: حضرت آيت‌الله جنتي دبير محترم شوراي نگهبان- که خداي مهربان بر عمر باعزت و همواره به خدمت ايشان بيفزايد- ديروز در خطبه‌هاي جمعه تهران به رد صلاحيت برخي از نامزدها اشاره فرمودند که هرچند از سلامت نفس و تعهد اسلامي و انقلابي برخوردارند ولي صلاحيت آنها براي تصدي رياست جمهوري نظام احراز نشده است، بنابراين وقتي صلاحيت يک نامزد پاک و انقلابي به علت ناتواني در مديريت کشور احراز نمي‌شود، مي‌توان و بايد اميدوار بود صلاحيت کساني که به روال عرفي توان مديريت دارند ولي مديريت آنان به نفع دشمنان نظام بوده است نيز به طريق اولي تاييد نشود، چرا که مدير ضعيف ولي وارسته و پاک فقط در اداره کشور مشکل مي‌آفريند اما، مديري که در فتنه آمريکايي- اسرائيلي 88 دخالت و حضور داشته و هنوز هم از سران فتنه حمايت مي‌کند و با فتنه‌گران در ائتلاف نيز هست مي‌تواند اساس نظام را به مخاطره اندازد.

ياد امام راحل ما(ره) به خير که با چه دلشوره‌اي مي‌فرمود «نبايد‌‌به‌‌گونه‌اي عمل کنيم که حزب‌الله عزيز احساس کند جمهوري اسلامي دارد از مواضع اصولي‌اش عدول مي‌کند» صحيفه امام(ره) ج 21 ص 284.

حضرت آقا تاکيد فرموده‌اند که شوراي نگهبان به مُر قانون عمل کند و حضرت آيت‌الله جنتي نيز اعلام داشته‌اند، شوراي نگهبان تنها به قانون مي‌نگرد و از مصلحت‌انديشي به‌دور است.

5- متاسفانه شماري- البته اندک- از عزيزان صورت مسئله را آنگونه که هست نمي‌بينند و مثلا با اشاره به برخي از اقدامات ناپسند و خسارت‌آفرين اخير دولت تصور مي‌کنند نامزدهاي وابسته به فتنه براي مقابله با پلشتي‌هاي حلقه انحرافي به ميدان آمده‌اند. شرح اين نکته اگرچه به فصل جداگانه‌اي نياز دارد ولي در اين مختصر گفتني است که مخالفت اصحاب فتنه با دولت نهم هنگامي بود که دولت در مقابل باج‌خواهي بيگانگان ايستاده بود و از دست‌اندازي رانت‌خواران ثروت و قدرت جلوگيري مي‌کرد ولي امروزه به گواهي شواهد غيرقابل ترديد، دست اصحاب فتنه و حلقه انحرافي در يک کاسه است. کافي است که فقط به مواضع و عملکرد اين دو جريان نيم نگاهي بيندازيد تا هر گيسو‌‌بافته‌اي‌‌را «علوي» مپنداريد و هرکه با قافله حجاز به شهر وارد شد را زائر خانه خدا تصور نفرمائيد.

و در اين باره، مخصوصا تقابل دو گفتمان حاميان سرمايه‌داري با حاميان مردم محروم و مستضعف، يا به فرموده حضرت امام(ره) جنگ فقر و غنا در انتخابات پيش روي گفتني‌هاي ديگري نيز هست که به بعد موکول مي‌کنيم، ان‌شاءالله.  حسين شريعتمداري

آيت الله جنتي : رئيس جمهور نبايد فسادپذير و فاقد مرزبندي با فتنه 88 باشد

1392/02/28

رسالت

خطيب نمازجمعه تهران گفت: رئيس جمهور نبايد ديکتاتور، قدرت طلب،

فساد پذير، تجملگرا، ضد ساده زيستي، فاقد مرزبندي با فتنه 88 و ضد قانون باشد.به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري تسنيم،‌ آيت‌الله احمد جنتي در خطبه‌هاي نماز عبادي سياسي تهران ‌با اشاره به نامگذاري امسال اظهار داشت: حماسه بار مفهومي خودش را دارد و به کار معمولي حماسه نمي‌گويند. حماسه يعني گروهي خط‌شکن که در ميدان جنگ خط‌شکني مي‌کنند.وي با بيان اينکه حماسه سياسي عمدتا به مسئله انتخابات بر مي‌گردد، خاطر نشان کرد: دو انتخابات مهم پيش رو داريم که اول شوراهاي اسلامي است که همه مردم با آن سروکار دارند که اگر آنها سالم باشند، خير آنها به مردم مي رسد و اگر ناسالم باشد شرشان به مردم خواهد رسيد.خطيب نماز جمعه تهران در خصوص نظارت بر کانديداهاي شوراهاي اسلامي، گفت: متاسفانه نظارت بر داوطلبان شوراها نزديک به صفر است و مجلس نمي‌تواند به‌خوبي تعداد چندصدهزار نفري که کانديدا مي‌شوند را به‌صورت دقيق بررسي کند.وي در خصوص انتخابات رياست‌جمهوري نيز گفت: انتخابات رياست‌جمهوري انتخاب فردي است که آبرو،‌زندگي، معاش، رفاه و همه چيز مردم به وي بستگي دارد و حتي باوجود اينکه مجلس قانون را تصويب مي کند فردي که رئيس‌جمهور شود، اگر قانون را نخواهد آن را زيرپا مي‌گذارد.آيت‌الله جنتي با اشاره به شروطي که براي داوطلبان رياست جمهوري در اصل 115 قانون اساسي آمده است، خاطر نشان کرد: در اين بند از قانون اساسي به ايمان، تقوا،‌ حسن سابقه، مدير و مدبر بودن اشاره شده است. کساني ثبت‌نام کرده‌اند که خود شما مي‌دانيد چه کاره‌اند و حرف‌هاي بعضي از آنها شبيه جوک و خنده‌دار است.وي با اشاره به وظيفه نظارتي شوراي نگهبان،‌گفت: شوراي نگهبان بايد کسي را معرفي کند که حداقل اين شرايط را داشته باشد. البته نمي توان انتظار داشت که فردي همه اين شرايط را در حد بالا داشته باشد و اگر اين‌گونه مي‌خواهيم، بايد سفارش بدهيم از آسمان براي ما بيايد. اما بعضي از موارد اگر نبود ضربه مهمي نمي‌زند.خطيب جمعه تهران ادامه داد: اولين و مهمترين شرط ايمان و تقوا است و اگر کسي ايمان و تقوا نداشته باشد و باقي شرايط را داشته باشد به اين علت که قدرت و ثروت در اختيار وي است براي مردم شر خواهد داشت.آيت‌الله جنتي مسئله دوم را مدير و مدبر بودن عنوان کرد و اظهار داشت: کسي بايد رئيس‌جمهور شود که بتواند مملکت را اداره کند. مملکتي که با مشکلاتي چون اقتصادي، تحريم‌ها و از اين دست مواجه است و بايد قدرت و مديريت نسبي داشته باشد.وي اضافه کرد: فرصت ما در شوراي نگهبان اندک است، ولي بايد با تک‌تک افراد صحبت کنيم که شمايي که داوطلب شده‌ايد قصد داريد با مشکل تحريم‌ها چه کنيد؟ عده‌اي مي‌گويند با آمريکايي‌ها رابطه برقرار مي‌کنيم و تحريم‌ها برداشته مي‌شود. اين جوک است و بايد به آن خنديد، چرا که امکان ندارد که آمريکايي‌ها خير کسي را بخواهند و به نفع آن کار کنند. کشور مصر مثال نقض اين موضوع است و اگر کسي فکر تسليم شدن در برابر آمريکا باشد آيا مي‌توان وي را تاييد کرد؟خطيب موقت نماز جمعه تهران با بيان اينکه افرادي به دنبال تجمل‌گرايي، قدرت و ثروت هستند، گفت: اگر اين افراد روي کار بيايند فقط قدرت را براي ثروت و ثروت را براي قدرت مي‌خواهند و به مردم خدمت نخواهند کرد.آيت‌الله جنتي ادامه داد: با همه اين شرايط شوراي نگهبان عده‌اي را تاييد مي‌کند و خود مردم بايد تشخيص دهند که چه کسي اصلح‌ است و اصلح را تشخيص بدهند. اما اگر اهل تشخيص نيستيد، از اهل تشخيص بپرسيد و تحقيق کنيد.وي با اشاره به فتنه 88 تصريح کرد: فتنه‌اي آمد که براي آن 10 سال برنامه‌ريزي شده بود و فکر مي‌کردند که با آن مي‌توانند نظام را ساقط کنند. اسم رمز آن تقلب بود. کانديداها نيز بايد موضع خودشان را در قبال فتنه مشخص کنند که آن را تاييد مي‌کنند و يا آن را محکوم مي‌کنند. بايد رسما آن را محکوم کرده باشند و در قبال آن موضع داشته باشند.خطيب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به شاخص‌هايي که مقام معظم رهبري براي رئيس‌جمهور برشمردند، گفت: ايمان به خدا،‌ انقلاب، امام،‌ مردم و مقاومت از اين شاخص‌هاست و فردي‌که رئيس‌جمهور ميَ‌شود بايد در مقابل دشمنان شجاع باشد و فسادستيزي نيز در وجود او باشد و کسي که در اين منصب قرار مي‌گيرد در کابينه و مديرانش از اهل فساد استفاده نکند و اگر فسادي وجود داشت با آن مبارزه کند.آيت‌الله جنتي اضافه کرد: رئيس‌جمهور بايد عدالتخواه باشد و با تبعيض مبارزه کند.وي با اشاره به صفت ساده‌زيستي، گفت: يکي ديگر از صفاتي که رئيس‌جمهور بايد داشته باشد اين است که بايد ساده‌زيست باشد و ساده‌زيستي در تمام شئون زندگيش از جمله مسکن و ماشينش نمود داشته باشد. نمي‌شود کسي که با بنز برود و بيايد چرا که آنها درد مردم را نمي‌فهمند، معناي گرسنگي را متوجه نمي‌شوند.وي‌افزود: توجه به درد مردم از ديگر ويژگي‌هاي رئيس‌جمهور بايد باشد و براي مردم مانند مادر باشد و به دردهاي آنها توجه کند. مردم به مادر نياز دارند نه دايه.وي با تشريح ويژگي‌هاي ديگري که براي رئيس‌جمهور لازم است، گفت: رئيس‌جمهور بايد قانونگرا باشد و به قانون عمل کند. حتي اگر قانوني بد باشد تا زماني که نسخ نشده بايد آن را اجرا کرد؛‌ رئيس‌جمهور بايد معتقد به عقل جمعي و مشورت باشد و به صورت مستبدانه و ديکتاتوري عمل نکند و همچنين نيروهاي صالح را به‌کار گيرد.وي با تاکيد بر اينکه انتخابات بايد آزاد باشد، اظهار داشت: همان‌طور که مشاهده کرديد از سلايق مختلف براي حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند و در شوراي‌نگهبان و بررسي صلاحيت‌ها نيز به سلايق توجه نمي‌شود و فقط شرايط آنها را بررسي مي‌کنيم.خطيب موقت نمازجمعه تهران،‌تصريح کرد: يکي ديگر از شرايط کانديداها اين است که ولايت‌فقيه را قبول داشته باشند. نمي‌شود که ولايت فقيه را قبول نداشته باشند و بگويند ما ايمان و تقوا داريم. درست که قانون و ثروت در اختيار شماست، ولي اين مملکت رهبر هم دارد و رهبر بايد حکم شما را تنفيذ کند، بايد تابع رهبر باشيد نه اينکه رهبر تابع شما باشد.

 

در صحن مجلس مطرح شد:

واکنش لاریجانی به اظهارات آیت الله جنتی درباره نظارت بر انتخابات شوراها

رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به اظهارات روز گذشته آیت الله جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران مبنی بر اینکه نظارت بر کاندیداهای شوراهای شهر و روستا صفر است واکنش نشان داد واطلاعات وی را غیردقیق خواند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی روز شنبه مجلس پیش از ادامه بررسی بودجه 92 طی سخنانی به اظهارت روز گذشته آیت الله جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران درباره نحوه نظارت مجلس بر انتخابات شوراهای شهر و روستا و تایید صلاحیت کاندیداها واکنش نشان داد.

وی گفت:  لازم می دانم درباره صحبتی که آیت الله جنتی دیروز در نماز جمعه فرمودند توضیح عرض کنم.

وی ادامه داد: قطعاً ایشان یکی از شخصیت های مورد احترام همه هستند عرض بنده هم مربوط است به اینکه مطلب کاملاً روشن شود. نکته ای که ایشان فرمودند که نظارت بر مورد انتخابات شوراها صفر است اطلاع درستی نیست.

لاریجانی خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: همگان می دانید که تا دو روز پیش پرونده ها در هیات های اجرایی توسط دولت رسیدگی می شده است  از دو روز قبل نظارت کار خود را آغاز کرد که توسط نمایندگان شهرها و استانها است. به محض اینکه این زمان فرارسید همه نمایندگان روز پنجشنبه و جمعه وقتشان را صرف همین امر کردند یعنی ما پنجشنبه را جلسه علنی نداشتیم به خاطر نظارت درست بر امر شوراها.

وی افزود : تا آنجا که من اطلاع دارم همه نمایندگان در شهرها و استانهای خود مشغول رسیدگی به این موضوع بودند و همه پنجشنبه و جمعه آنها صرف همین امر شد. حتی علت تاخیر آغاز جلسه امروز ما به همین دلیل بود که تا آخر شب دوستان مشغول این کار بودند و  نتوانستند به موقع خود را برسانند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: و لذا این حرف، حرف دقیقی نیست تمام بدنه مجلس هم اکنون درگیر نظارت بر امر شوراها است. به  نظر  می رسد اطلاعات درستی به ایشان نرسیده و باید توجه کرد که ما مساله شوراها را در کشور مهم می دانیم و نظارت آن توسط نمایندگان دقیق انجام خواهد شد که حقی از کسی ضایع نشود.

وی گفت: در همه زمینه هایی که قانون مشخص کرده است نظارت نمایندگان مطابق قانون خواهد بود و نباید نگرانی به جامعه القا شود.

به گزارش مهر پس از اظهارات لاریجانی جمعی از نمایندگان با گفتن احسنت سخنان وی را تایید کردند.

 

روزنامه جمهوري اسلامي

28/02/1392

سرويس خبر: داخلي

امام جمعه موقت تهران:

انتخابات بايد آزاد باشد و سليقه‌هاي مختلف در آن شركت كنند

امام جمعه موقت تهران تاكيد كرد كه انتخابات رياست جمهوري خرداد ماه بايد آزاد باشد و سليقه‌هاي مختلف در آن شركت داشته باشند. آيت‌الله جنتي با بيان اين كه نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري به راحتي و آزاد ثبت نام كردند، تصريح كرد: در مساله بررسي‌ها، سليقه‌ها را ارزيابي نمي‌كنند بلكه شرايط را بررسي مي‌كنند. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي،دبير شوراي نگهبان همچنين درباره نظارت مجلس شوراي اسلامي بر نامزدهاي انتخابات شورهاي شهر و روستا گفت: متاسفانه مساله نظارت بر صلاحيت نامزدهاي شوراها نزديك به صفر است.

عضو مجلس خبرگان رهبري با يادآوري وجود دفاتر، ناظران، بانك اطلاعاتي و استعلام شوراي نگهبان از وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي انتظامي درباره نامزدهاي انتخابات، اين سوال را مطرح كرد كه مگر مجلس مي‌تواند درباره صلاحيت نامزدهاي شوراها اظهار نظر كند؟

وي در بيان ويژگي‌هاي نامزد اصلح، اولين صفت لازم براي رئيس جمهور را ايمان و تقوا دانست و افزود: اگر ايمان و تقوا نباشد، رئيس جمهور همه ويژگي ديگر را هم كه داشته باشد، همه‌اش در مسير مبادلات و معاملات خرج مي‌شود.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان كرد: شوراي نگهبان در حدود قانون كار خود را مي‌كند و دليلي براي تعدي از قانون ندارد.

وي به ويژگي‌هاي اعلام شده از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره نامزد اصلح اشاره كرد و داشتن ايمان به خدا و انقلاب و امام(ره) و مردم، مقاومت و نترسي را از جمله آنها برشمرد.

وي تصريح كرد: ما هميشه در معرض تهديد هستيم و نبايد از تهديد بترسيم؛ رئيس جمهور نبايد با يك تشر و اخم آمريكا از جا در برود و مانند برخي شيوخ عرب كه تا يك چشم غره آمريكا را مي‌بينند خود را عقب مي‌كشند، باشد.

آيت‌الله جنتي قانون گرايي را ويژگي ديگر نامزد اصلح رياست جمهوري عنوان كرد و افزود: رئيس جمهور بايد به قانون عمل كند؛ ممكن است قانوني بد باشد ولي تا زماني كه نسخ نشده، بايد به آن عمل كند، زيرا اگر قانون شكني شروع شد، همه قوانين چه خوب و چه بد، زير پا گذاشته مي‌شوند.

دبير شوراي نگهبان اعتقاد به عقل جمعي و مشورت را نياز يك رئيس جمهور توصيف كرد و گفت: رئيس جمهور نبايد مستبدانه رفتار كند، بلكه بايد از وزرا و صاحب نظران و كارشناسان مختلف در ميان مردم استفاده كرده و با آنها مشورت كند و نيروهاي صالح را به كار گيرد.

 

روزنامه جمهوري اسلامي

28/02/1392

سرويس خبر: داخلي

عضو فقهاي شوراي نگهبان درباره بررسي صلاحيت داوطلبان رياست جمهوري:

شايد بيش از 10 نفر تاييد صلاحيت شوند

عضو فقهاي شوراي نگهبان از احتمال تاييد صلاحيت بيش از 10 نفر از كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري خبر داد.

به گزارش خبرگزاري حوزه، آيت‌الله محمد مومن، طي سخناني در همايش ائمه جماعات با عنوان "نقش مساجد و امامزادگان در خلق حماسه سياسي" كه در بقعه امامزاده جعفر شهيد قم برگزار شد، تاييد صلاحيت‌ها را كاري سخت و پيچيده دانست و گفت: شوراي نگهبان شرايط هر يك از 686 نفري را كه ثبت نام كرده‌اند، مورد بررسي قرار مي‌دهد و با توجه به اسناد و ادله قانوني صلاحيت‌ها را تاييد مي‌كند.

آيت‌الله مومن بيان داشت: ممكن است شوراي نگهبان بيش از 10 نفر را هم تاييد صلاحيت كند، مردم بايد تصميم نهايي را بگيرند و فرد اصلح را به رياست جمهوري برگزينند.

وي در ادامه با اشاره به برگزاري همزمان انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا در خرداد سالجاري، اظهار داشت: مردم بايد متدينان و افراد هوشمند را به شوراها بفرستند تا مصوبات شوراها خلاف شرع و مصلحت مردم نباشد.

عضو فقهاي شوراي نگهبان افزود: ديده مي‌شود كه برخي مصوبات شوراها در سراسر كشور با شرع در تضاد است و شوراي نگهبان بايد رسيدگي به اين موارد را انجام دهند.

عضو شوراي نگهبان با بيان اينكه عملكرد شرعي همه نهادها و نيز تصويب قوانين بر اساس شرع در اصل 4 قانون اساسي مورد تصريح قرار گرفته است، گفت: شوراي نگهبان مرجع تشخيص شرعي بودن يا خلاف شرع بودن قوانين است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود جايگاه ولايت فقيه را مورد توجه قرار داد و افزود: همان اختياراتي كه پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) داشتند امروز براي ولي فقيه هم قرار داده شده و او موظف است در زمان غيبت زمام امور را در دست بگيرد.

عضو خبرگان رهبري همچنين ادامه داد: مراجع تقليد بزرگي در مجلس خبرگان قانون اساسي حضور داشتند؛ در يكي از اصول قانون اساسي هم شوراي نگهبان براي پاسداري از شرع و قانون آورده شده تا هيچ قانوني بر خلاف دين و قانون اساسي در كشور به تصويب نرسد..

وي همچنين با بيان اين كه براي انتخاب رهبر راي حداقل دو سوم اعضاي مجلس خبرگان لازم است، خاطرنشان كرد: با اين حال بيشتر اعضاي اين مجلس پس از رحلت امام يعني چيزي حدود 70 نفر به آيت‌الله خامنه‌اي رأي دادند.

آيت‌الله مومن گفت: بر اساس اصل 113 قانون اساسي رئيس‌جمهور داراي اختيارات فراواني است به طوري كه پس از مقام معظم رهبري شخص دوم كشور محسوب مي‌شود و مسئوليت كارهاي اجرايي كشور تماماً بر عهده اوست.

وي اضافه كرد: رئيس دولت بايد داراي شرايطي باشد كه در اصل 115 قانون اساسي به آنها اشاره شده است؛ او بايد از ميان رجال مذهبي و سياسي، ايراني‌الاصل، مدير، مدبر، داراي حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي و مذهب رسمي كشور يعني تشيع باشد و اين شرايط بر حسب اصل 99 قانون اساسي توسط شوراي نگهبان تشخيص داده مي‌شود.

 

 

سردار جزایری در گفت وگو با جهان نیوز مطرح کرد:

ملت ایران 'جریان سازش' را پس می زند/ نباید به متهمان فتنه فرصت مجدد داد

مثلث فتنه، انحراف و غرب به دنبال ایجاد بحران در داخل

تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۵

 

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح خطر بازگشت جریان "سازش با استکبار" را یادآور شد و تصریح کرد: بدیهی است این طرز تفکر محدود به تعدادی افراد و گروه های کم شمار در جامعه ایران اسلامی است و قاطبه مردم ایران چنین رویکردی را نمی پذیرند.

ملت ایران

سردار مسعود جزایری در گفت و با خبرنگار سیاسی جهان نیوز درباره آرایش سیاسی گروه ها در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: در یک دسته بندی کلی آنچه توسط سیاسیون در خصوص آرایش انتخاباتی کشور گفته می شود این است که سه گروه اصولگرایان، اصلاح طلبان و جریان منتسب به دولت فعال صحنه انتخابات ریاست جمهوری به شمار می آیند. این سه جریان که بهتر است بر آن عنوان طیف گذاشته شود تلاش دارند زمام مدیریت اجرایی کشور را از آن خود کنند. طیف اصولگرایان از اصولگرایان دارای شاخص های متوسط به بالا تا کسانی که نزدیک به طیف اصلاح طلبان می شوند را در بر می گیرد.

 

وی افزود: هر چه نزدیکی اصولگرایی به اصلاح طلبی بیشتر می شود با جریانی که می توان عنوان التقاط گذاشت نزدیک تر می شود.

 

به گفته این مقام ارشد نظامی "گروه نزدیک به فتنه هم در طیف موسوم به اصلاح طلبی بسیار بیشتر از کسانی هستند که ممکن است تا حدودی صلاحیت

در شرایط امروز نیز مثلث فتنه، استکبار جهانی و انحراف، چنانچه مجال یابند فرصت انتخابات را با چالش و بحران جابه جا خواهند کرد.

حضور در عرصه انتخابات را پیدا کنند."

 

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح انتخابات در ایران را یک فرصت دانست و با اشاره به فتنه 88 عنوان کرد: در انتخابات سال 88 این فرصت از انقلاب گرفته شد عده ای در داخل در بستر یک طرح کودتایی آن فرصت ارزشمند را به تهدید مبدل کردند و فتنه ای بزرگ شکل گرفت.

 

سردار جزایری اعتقاد دارد که "در شرایط امروز نیز مثلث فتنه، استکبار جهانی و انحراف، چنانچه مجال یابند فرصت انتخابات را با چالش و بحران جابه جا خواهند کرد."

 

وی در همین باره تاکید کرد: آنچه باید کاملا مورد مراقبت قرار گیرد آن است که کسانیکه مستقیم و یا غیر مستقیم در آن کودتای نرم و فتنه نقش داشتند، نبایستی فرصت یابند صحنه انتخابات را مجددا به آشوب بکشانند."

 

سردار جزایری با بیان اینکه فتنه آفرینی یکی از راهبردهایی است که دشمن برای آشفته سازی در جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند، افزود: این مساله به طور مستقیم با امنیت ملی کشور و نیز وجاهت منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران مرتبط است و لذا هر گونه چالش و نا آرامی بلافاصله تاثیرات سوء در میان هواداران و حامیان انقلاب بر جای می گذارد. بر این اساس مراقبت از پرستیژ نظام یک اصل است که متاسفانه در فتنه 88 دچار صدمه شد و لذا باید مراقبت کرد که دیگر آنگونه نشود.

 

به باور معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح "بدیهی است هر گونه سستی در محیط داخلی از یک طرف دشمن را امیدوار و به طمع می اندازد و از طرف دیگر

آنچه باید کاملا مورد مراقبت قرار گیرد آن است که کسانیکه مستقیم و یا غیر مستقیم در آن کودتای نرم و فتنه نقش داشتند، نبایستی فرصت یابند صحنه انتخابات را مجددا به آشوب بکشانند.

مقاومت منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین مردم و سازمان های ذی ربط بایستی با جدیت از این حریم انقلاب اسلامی پاسداری کنند."

 

سردار جزایری در ادامه گفت وگو با جهان نیوز خطر بازگشت جریان "سازش با استکبار" را یادآور شد و تصریح کرد: بدیهی است این طرز تفکر محدود به تعدادی افراد و گروه های کم شمار در جامعه ایران اسلامی است و قاطبه مردم ایران چنین رویکردی را نمی پذیرند و در برابر آن می ایستند.

 

به گفته سردار جزایری "نیروهای مسلح دو وظیفه اساسی در امر انتخابات دارند از یک طرف وظیفه ذاتی و قانونی در امر حفاظت و حراست از اینگونه پدیده های اجتماعی را دارند که در چارچوب قانون مشخص می شود و قطعا در انتخابات خرداد 92 با دقت و هوشیاری و مبتنی بر سناریوهای مختلف به وظیفه خود عمل می کنند. از طرف دیگر به عنوان شهروندان مسوول و متعهد و مشارکت جو، پای صندوق های رای حاضر خواهند شد و ادای دین خواهند کرد."

 

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ادعاهایی را که درباره دخالت نیروهای نظامی در انتخابات مطرح می شود، عملیات روانی بیگانگان توصیف کرد و درباره برخی ادعاهای داخلی هم گفت: متاسفانه گاهی در داخل نیز علیه نیروهای مسلح بد اخلاقی هایی صورت می گیرد و اتهامات ناروایی متوجه سپاه و بسیج می شود و بعضا این نیروها و نهادهای انقلابی را به دخالت در انتخابات متهم می کنند. به این افراد و جریان ها بارها گفته شده چنانچه مدرک دارند ارایه دهند که هرگز چنین نکرده اند و دستشان کاملا خالی بوده است.

 

وی در همین باره اظهار امیدواری کرد: کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا با رعایت عدل و انصاف و شئونات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وارد این بازی غرب سازه نشوند.

 

انتصاب برخی دیگر از اعضای ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی

طی احکام جداگانه ای از سوی اسحاق جهانگیری ، برخی از معاونان و مسئولان ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی مشخص شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر بر این اساس، محمد علی نجفی به عنوان مسئول تدوین برنامه انتخاباتی، علی ربیعی به عنوان معاونت سیاسی، عباس آخوندی به عنوان معاون اقشار و صنوف، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی به عنوان معاونت اجتماعی، محمدرضا صادق به عنوان معاون تبلغیات، سید صفدر حسینی به عنوان معاونت امور استانها و حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری به عنوان رئیس ستاد استان تهران ستاد آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی منصوب شدند.

 

گفتنی است پیش از این هم عبدالعلی زاده به عنوان قائم مقام ستاد انتخابات شده بود.

 

آرمان گرايان در برابر مصلحت گرايان

سرمقاله روزنامه رسالت

1392/02/28

کانديداتوري هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري 92 هر چند براي بعضي افراد بدون مقدمه و... تعجب برانگيز تلقي شد ولي بواقع هاشمي از مدتها قبل حضور خود را بطور قاطع اعلام و آن را فقط در فاز هاي مختلف اجرايي نمود.ورود هاشمي به گونه اي طراحي شد که تمامي ظرفيت ها در صحنه حضور يافته و از مدتها قبل داشته ها و نداشته هاي خود را آشکار سازند.

 

تحليل صحنه انتخابات  رياست جمهوري 92

آرمان گرايان در برابر مصلحت گرايان

دکتر امير محبيان

کانديداتوري هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري 92 هر چند براي بعضي افراد بدون مقدمه و... تعجب برانگيز تلقي شد ولي بواقع هاشمي از مدتها قبل حضور خود را بطور قاطع اعلام و آن را فقط در فاز هاي مختلف اجرايي نمود.ورود هاشمي به گونه اي طراحي شد که تمامي ظرفيت ها در صحنه حضور يافته و از مدتها قبل داشته ها و نداشته هاي خود را آشکار سازند. صحنه سياسي سامان يافته پيش از حضور کاملا نشان مي داد که چه کساني بر روي کدامين کانديداها با چه اهدافي سرمايه گذاري کرده اند؟اکنون صحنه دگرگون شده است و صحنه آخر به صحنه اصلي تبديل شده و قبل از فروافتادن پرده ثبت نام، اصلي ترين بازيگران به صحنه وارد شده اند.سه بازيگر مهم در صحنه اند؛هاشمي،مشايي و جليلي.

ورود هريک از اين بازيگران  در صحنه انتخابات چه تغييري ايجاد خواهد کرد و چه اما و اگرهايي حول محور هرکدامشان قابل طرح است ؟در اين نوشتار و نوشتار هاي ديگر بطور اجمال هر کدام را مورد بررسي قرار خواهيم داد.اما قبل از آن بايد توضيحي کوتاه را از روند بعضي از تحولات مهم و موثر درفهم اين تحليل که ظرف سي سال گذشته  رخ داده ارائه نماييم.

***

نگارنده بر اين باور است که هر انقلابي مبتني بر آرمان هايي شکل مي گيرد و اساسا بستر ظهور انقلاب ها؛ آرمانهايي است که برخاسته از تحريکات ذهن ناخودآگاه و نيازهاي سرکوب شده است.اين تجلي فوران گونه نيازها به شکل انقلاب در آغاز فضايي سراسر آرماني را شکل مي دهد که فضا را در تلاطم ميان عشق و نفرت قرار داده و احساس و هيجان خالص را محورحرکت ها مي گرداند.اما به مروربا کاهش احساس ها و بويژه رفع نيازهاي سرکوب شده هيجان کاهش پيدا کرده و توجه به

مصلحت ها و دنياگرايي که ابتدا مذموم شمرده مي شد تحت عنوان مصلحت گرايي رشد خواهد کرد.از اينجا جدالي آغازمي شود ميان دو ديدگاه آرمان گرايي خالص و مصلحت گرايي که دنيا و نيازهاي مادي را مورد توجه قرار مي دهد. بي‌گمان هنر مديران انقلاب آن است پس از تبديل موج انقلاب به سيستم؛ ترکيب معقولي از آرمان گرايي را با واقع گرايي

(مصلحت گرايي) ارائه داده و هيچکدام را قرباني ديگري نسازند؛ زيرا آرمان‌گرايي به جامعه روح و جهت مي بخشد و مصلحت گرايي اين شور و حرارت را به گام هاي ملموس پيشرفت تبديل کرده و

توده هاي مردم را در پاي انقلاب و آرمان هايشان در کنار زندگي روزمره اشان نگه مي دارد.

پس از پايان جنگ تحميلي؛دنيا و رفاه به گونه اي به نياز هاي سرکوب شده تبديل شده بود ؛هاشمي با تلاش براي رفع اين نيازها به مظهرمصلحت گرايي و حتي دنيا گرايي تبديل شد؛او هر چند به رده سران انقلاب  تعلق داشت ولي چنان در تلاش براي رفع اين نيازها کوشيد که غرق اين جنبه از زندگي شد و آرمان گرايان به اين ذهنيت رسيدند که او آرمان ها را در پاي دنياگرايي ذبح کرده است.نتيجه آن شد آرمان گراياني که البته بعضا مصلحت ها را برنمي تابيدند؛ در برابرش ايستادند و آن شد که شد.رهبري انقلاب ضمن تاييد اولويت ها که مصلحت گرايي وواقع گرايي  را ايجاب مي کرد همواره هشدار مي داد که آرمان ها را نبايد ناديده گرفت.از اينجا راز حمايت توام با هشدارهاي رهبري به دولت هاشمي آشکار مي شود.انتقادهاي درست رهبري از وضع دنياگرايي مسئولان، ايشان را به چهره اصلي آرمان گرايي در کشور مبدل ساخت ؛اما بعضي ازآرمان گرايان محض جنبه عقل گرايي توصيه هاي ايشان را نديده يا مورد تاکيد قرار ندادند.

چالش هايي شديد ميان آرمان گرايان محض که بيشتر رزمندگان جبهه بودند ومصلحت گرايان محض که در چهره کارگزاران نمود يافته و مدل هاي نئوليبراليستي را دنبال کرده و بخش مهمي از آرمان ها يعني عدالت را ناديده مي گرفتند،اوج گرفت. سال 76 سال تحول بود اما نه آنچنان که آرمان گرايان مي طلبيدند زيرا بخشي ديگر از نيازها هنوز تحقق نيافته بود و جامعه هنوز آمادگي تحول مورد نظر آرمانگرايان را نداشت.

نيازي که هاشمي آن را برآورده نکرده بود.مشارکت سياسي مطابق با مدل هاي عرفي  بود که البته نوعي هم نگراني از ظهور آرمانگرايان محض را هم در بطن داشت.

خاتمي آمد تا ادامه پروژه مصلحت گرايي و دنياگروي را البته در سياست به گونه نوعي آرمان گرايي شعاري نهادينه کند؛پروژه اي که قالب سکولاريسم برآن زده شده بود.

تلاش براي رفع اين نيازها آن هم به‌صورت جنجالي و افراطي نهايتا صداي آرمانگرايان را به گوش توده ها رساند و آنها را همراه کرد و احمدي نژاد با چهره اي ساده و مردمي و شعار عدالت روي موج انزجار از شکاف هاي طبقاتي رشد يافته به قدرت رسيد.بعد از هشت سال آن تلاطم همچنان ادامه دارد و اين بار تذکرهاي رهبري ضمن حمايت از وجهه آرمان گرايانه دولت بر روي عقل گرايي و توجه واقعي و نه شعار گونه به نيازهاي مردم و کشور است؛راز گفتمان پيشرفت و نامگذاري سال ها با رويکرد اقتصاد اينجاست.آرمان گرايان نيز در اين دوران با دولت به معارضه پرداختند زيرا تصوير آرمان گرايي محض را در چهره آن نمي ديدند و البته هيچ‌گاه آن تصوير را در آينه هيچ دولتي بالتمامه نخواهند ديد ؛ دولت ،هر دولتي که باشد با هدف ساماندهي به دنياي مردم شکل گرفته است ؛البته بايد بدان روح آرمانگرايي دميد و اين حتما ممکن است. رهبري وظيفه دارد که ترکيبي معقول از آرمانگرايي و واقعگرايي را در کشور حاکم کند و تاکنون در همين مسير و به عنوان عامل تعادل بخش عمل کرده است. بايد نگرش متعادل آرمان گرايي واقع نگر(ونه واقع گرايي آرمان ستيزيا آرمان گرايي واقعيت ستيز) در کشور حاکم شود.انتخابات پيش رو؛هنوز دو قطب آرمان گرايي و مصلحت گرايي را در برابر هم قرار مي دهد؛مسلما مردم يک سو را انتخاب خواهند کرد ولي مصلحت آن است که فاصله ميان مصلحت گرايان و آرمان گريان را چنان به هم نزديک گردانيم که همزمان شاهد حضور هر دو نگرش به‌طور همزمان در صحنه باشيم.اين خواست رهبري و حکم عقل و نتيجه تجربه ساليان است.

دکتر امير محبيان

 

فارس ـ گروه سیاسی / حوزه مجلس

92/02/28 - 13:58

مطهری: حامیان هاشمی طرفداران موسوی نیستند

 

علی مطهری در آستانه اعلام نتایج صلاحیت‌ها گفت: اینکه بعضی‌ها می‌گویند هاشمی اصلاح‌طلب است و حامیان وی همان حامیان موسوی هستند درست نیست.

خبرگزاری فارس: مطهری: حامیان هاشمی طرفداران موسوی نیستند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز شنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات روز گذشته دبیر شورای نگهبان مبنی بر اینکه رئیس جمهور نباید با بنز رفت و آمد کند اظهار داشت: به نظر من این سخنان مقداری سخیف بود و نه در شان نماز جمعه و نه منطقی بود.

وی افزود: اگر برخی مقامات سوار بنز می‌شوند تشخیص تیم حفاظت آنهاست و در واقع این بنزهایی که آقایان سوار می‌شوند بنزهای 20 تا 30 سال پیش است و به نظرم سخنان مطرح شده حرفهای خامی بود.

وی افزود: بالاخره به یک فردی می‌گویند که باید با این ماشین که ضدگلوله است رفت و آمد کنی و به آقای هاشمی هم برای موقعیتش این موضوع را گفته‌اند؛ خود آقای جنتی با چه چیزی رفت و آمد می‌‌کند. فکر نمی‌کنم بنز آقای هاشمی گرانتر از پژوی آقای جنتی باشد؛ طرح این مسائل نوعی عوامفریبی است.

مطهری ادامه داد: در انتخابات گذشته مردم را فریب داده‌ایم و دیگر نباید این مسائل را تکرار کنیم.

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا طرح این مسائل از سوی دبیر شورای نگهبان به معنای حرکت برای رد صلاحیت هاشمی نیست اظهار داشت: اگر قرار است در این راستا گام برداشته شود چرا در نماز جمعه اعلام می‌کنند. خودشان بروند و گام بردارند.

وی اظهار داشت: به اعتقاد من انتخابات آینده رقابت بین گفتمان اعتدال و افراط‌گری است و بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی مطرح نیست و به اعتقاد من اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل در یک صف قرار می‌گیرند و افراط‌گراها و تندروها در طرف دیگر قرار می‌گیرند و بقیه دسته‌بندی‌ها را قبول ندارند.

وی گفت: اینکه آقای هاشمی را به جریان اصلاحات منتسب می‌کنند قبول ندارم؛ واقعیت این است که بخش قابل توجهی از اصولگرایان هم حامی هاشمی هستند و اینطور نیست که وی محصور در اصلاح‌طلبان باشد.

 

مطهری گفت: اینکه بعضی‌ها می‌گویند هاشمی اصلاح‌طلب است و حامیان وی همان حامیان موسوی هستند درست نیست و طرح این مسائل به نظر من مقداری بی‌تقوایی است چرا که هاشمی در بین اصولگرایان هم حامیان قابل توجهی دارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: شورای نگهبان باید مشایی را با پیگرد رد کند و هاشمی را هم با قاطعیت تائید کند چرا که اگر مشایی تائید صلاحیت شود نظام زیر سوال می‌رود. چرا که وی علاوه بر اینکه رجل سیاسی نیست افکار انحرافی دارد.

 

مردم سالاری 3196 - 1392/02/28 -

 نقدِ نامه‌اي که کاش از سرِ درد بود نه خشم!

نويسنده : ولي درويشي

 

 در ادامه توصيه‌ها و تهديدهايي که اين روزها تلويحا يا صراحتا، آقاي‌هاشمي رفسنجاني را از رقابت در عرصه انتخابات برحذر داشته و ثبت نامشان را اشتباه بزرگ ايشان در آستانه 80 سالگي مي‌خوانند، اخيرا بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت نيز طي نامه‌اي سر گشاده از ايشان خواسته است که «از اين عرصه خطرناک» کنار بکشند!

هر چند که از اين دست نوشته‌ها و گفته‌ها در روزهاي اخير فراوان يافت مي‌شود و انتظار مي‌رود هر چه استقبال مردم از حضور آقاي ‌هاشمي بيشتر شود، سرعت صدور چنين نامه‌هايي هم بيشتر شود و حتي لحن و محتواي آنها نيز آنچنان تندتر شود که تبديل به شب نامه گردند، اما در اين نوشته سعي مي‌شود به نقد نامه اخيري که از سوي يک گروه دانشجويي منتشر شده و قاعدتا مي‌بايد اصول نقد علمي و آکادميک در آن مشهودتر از ساير موارد مشابه خود باشد، بپردازيم!

 

اول: متأسفانه از محتواي اين نامه نيز همچون ساير نامه‌ها و گفته‌ها و نوشته‌هاي مشابه، به سادگي چنين بر مي‌آيد که نگارندگان به شدت از حضور هاشمي، خشمگين و از همسويي ايشان با اصلاح طلبان خشمگين‌ترند و موتور محرکه نگارش اين‌نامه بيشتر همين نيروي خشم است تا منطق برخاسته از مشاهده دقيق شرايط امروز جامعه!

 

دوم: با کمال تأسف نوشته مذکور، به دور از ابتدائيات تحليل‌هاي علمي، چنان به اصلاح‌طلبان نگريسته و حمايت آنان از آقاي هاشمي را براي ايشان ننگ دانسته است که گويا دشمنان قسم خورده و معاندينِ برانداز اين ملک و ملت از ايشان دعوت به حضور نموده‌اند نه طيف وسيعي از نيروهاي سياسي درون نظام که کسي تاکنون بر خبث نيت آنان نسبت به خير و صلاح مملکت، دليلي محکمه پسند و برهاني قاطع نياورده است. اين را مي‌شود با يک تحليل علمي برگرفته از نوع نگاه اين روزهاي عموم مردم به اصلاح‌طلبان دريافت و اگر ترديدي هم هست تا روز 24 خرداد تأمل نمود!

 

سوم: چون نگارندگان نامه ادعا کرده‌اند که طيفي از دانشجويان يکي از دانشگاههاي مطرح کشور بوده و اصل بر آن است که از تيزبيني خاص دانشجويان بسيار زيرک و تيزبين و با استعداد اين دانشگاه برخوردار باشند، لذا گمان مي‌رود که تعمدا از يک نکته بسيار مهم –بي‌هيچ اشاره‌اي – گذشته‌اند و آن، اينکه احساس نياز جامعه به حضور آقاي هاشمي در صحنه انتخابات که اين روزها به سادگي قابل استنتاج است، نه صرفا به خاطر دعوت اصلاح طلبان از ايشان بلکه بيشتر به خاطر شدت رنجش و دورنماي ناروشن مردم – از پايتخت نشينِ در کنج کارخانه نشسته گرفته تا روستانشينِ نشسته بر بالين فرزند بيمار و نابرخوردارش - از وضعيت کنوني است. وضعيت اسفباري که خود قائل به آنند که بيش از 70 درصد آن ناشي از سوء مديريت دولتي است که روزگاري براي حفظ کرسي رياست او، از هيچ تلاشي دريغ نکردند. آري راست آن است که دعوت اصلاح‌طلبان از هاشمي گرچه موجب توجه بدنه اجتماعي آنان به ايشان شد اما آنچه که اين مردم را و طيف وسيعي از مخالفان اصلاح طلبان را در زمره شادمانانِ از حضور هاشمي، قرار داده است خرد شدن کمر آنان در زير کوه دردهاي نابجا و ناسزاوارِ ناشي از سپردن امور به ناکارآمدان است. ناکارآمداني که نه ناکارآمديشان، بلکه گردنکشي‌شان در برابر قانون و... کابوس شب و روز دوستداران خود، خصوصا نگارندگان محترم نامه مذکور شده است.

 

چهارم: جاي تأسف است که اين قشر دانشگاهي در تحليل نامه بدون «سلام و والسلام» آقاي هاشمي، بي‌توجه به تطابق محتواي آن با واقعيات امروز – نه صرفا مسائل سال 88 - دقيقا راه برخي سياسيون را رفته‌اند و تحليل خود را از گفته‌هاي آنان برگرفته اند، فارغ از اينکه عنايت داشته باشند که ارادت به «سلام‌و والسلام» نيست. ارادت به «گفتن گفته‌ها و ناگفته‌ها در زماني که بايد گفت» است. و وقتي هدف، انجام خدمتي بالا و والاست، عرض ادب و ارادت معمول و هر روزه نکردن خللي در خطير بودن هدف وارد نمي‌آورد! جالب آنکه در کارنامه آقاي هاشمي نگارش نامه‌هاي اينچنيني به ديگران، خصوصا رهبر کبير انقلاب نيز مشاهده مي‌شود، بي آنکه کسي از آنها تلقي خطاي ايشان يا شکاندن حريم کسي را داشته باشد.

 

پنجم: در خصوص موضوعاتي که از آنها تحت نام فتنه و فتنه گران و همراه شدن ايشان با اين مقوله ياد شده است، نيز بايد گفت هنوز فضاي احساسي آنچنان فروکش نکرده است که بتوان در اين خصوص به بحث علمي و منطقي نشست، گواه نيز، آن است که دوستان، کمترين انعطاف نسبت به اين مقوله را از بزرگي چون جناب عسگراولادي تاب نياوردند. اما اميد است در يک فضاي دور از احساس و سرشار از منطق شايسته و بايسته، همه صاحب نظران از هر طيفي به واکاوي چند و چون و چرايي اين قضيه همت گماشته و بدين صورت از تجربيات آن در راستاي خير کشور و مردم بهره گرفته و راه بر تکرار تلخي‌هاي آن بسته شود.

 

ششم: ضمن اظهار خرسندي از اينکه نگارندگان که در سالهاي پيش به کار بردن عنوان «آيت‌الله» را براي آقاي هاشمي بر نمي‌تافتند در جاهايي از اين نامه ايشان را با لفظ «حضرت آيت الله» خطاب کرده اند، در خصوص کنايه‌هاي به جا و نابجاي آنان به سن و سال ايشان بايد گفت همانگونه که اين عزيزان که به واسطه جايگاه دانشگاهيشان قطعا اهل علم و دانش و فضيلتند، مستحضر هستند، در عصري که از يک قاره مي‌توان کارخانه و کارگاهي را در قاره ديگر "آنلاين" مشاهده و مديريت کرد و حتي جراحي قلب و مغز انجام داد، مديريت يک کشور، کاه گل کردن پشت بام خانه نيست که لازمه آن چالاکي جسم و دويدن بر نردبان و جهيدن بر ديوار باشد! مديريت، مديريت مي‌خواهد، تجربه مي‌خواهد، انديشه مي‌خواهد، درايت مي‌خواهد و چالاکي فکر مي‌خواهد و قدرت تحليل و تجزيه. صد البته اگر توان و نيروي جواني هم قرين او باشد نور علي نور است. اما آنکه مدير و مدبر باشد مي‌تواند بر احوالات کشور اشراف يابد و زمينه‌هاي رفاه و آسايش و اميد به آينده شان را آهسته و پيوسته فراهم نمايد، حتي اگر نتواند تمام ايران را در دو ماه مانده به انتخابات بگردد! ضمن اينکه لازم است اين عزيزان که اهل تحقيق و تدبرند توجه داشته باشند، بسياري از مسوولان عاليرتبه کشور با اينکه از ميانگين سني بالايي برخوردارند، اما به گواه موافقين و منتقدانشان به خوبي از عهده وظايف خود بر مي‌آيند. وظايفي که در خطير بودن و سنگين بودن آنها ترديدي نيست. به اميد آنکه همه ما فارغ از هر حب و بغضي آنچنان آگاهانه و عاقلانه به خروج کشور از وضعيت ناسزاوار کنوني و رهانيدن مردم از زير بار فشارهايي که علاوه بر جان و نان آنها، ايمانشان را نيز هدف گرفته است، انجام وظيفه نماييم که در پيشگاه خدا و آيندگان از شرمساران نباشيم.

 

مردم سالاری   1392/02/28 -

 محسن غرويان:

 بهتر است آيت الله مصباح در جزييات انتخابات وارد نشوند

 نامه سرگشاده طلاب قم خطاب به مصباح يزدي

 

 گروه سياسي: جمعي از طلاب حوزه علميه قم،در نامه سرگشاده‌اي خطاب به آيت‌الله مصباح‌يزدي، از عملکرد و دخالت‌هاي سياسي نادرست وي در حمايت از احمدي‌نژاد و گروه پايداري انتقاد کرده‌اند. اين نامه در شرايطي نوشته شده است که جبهه پايداري بنايي براي همکاري و اجماع با ديگر اصولگرايان ندارد و با توجه به حضور نيروهاي حامي دولت مي‌توان اينطور استنباط کرد که شايد آنها هم در زمين دولت به صورت موتور روشن و چراغ خاموش بازي مي‌کنند و براي کاهش حساسيت به اقدامات دولت چنين منشي را ارائه کرده‌اند که گويي با دولتي‌ها و مشايي مشکل دارند و اختلافات آنها عميق است به طوري که از محمود احمدي‌نژاد فاصله گرفته‌اند که درک چنين موضوعي با حضور نمايندگان مجلس در اين جبهه خود ساخته کمي سخت است و آنها هيچ ارتباطي با اين دولت ندارند. با نگاه کردن به مواضع ائتلاف قاليباف، حدادعادل و ولايتي همچنين، مطرح شدن ابوترابي از سوي ائتلاف اکثريت مي‌توان درک کرد اين دو گروه با اينکه استقلال حرکتي در تصميمات را اتخاذ کرده‌اند اما نيم نگاهي هم به نظر مساعد جامعتين ( جامعه روحانيت مبارز با محوريت مهدوي کني و جامعه مدرسين با محوريت شيخ محمد يزدي) دارند و تلاش مي‌کنند نظر مثبت آنها را به سمت خود جلب کنند و به نوعي اصولگرايان با يک کانديداي واحد وارد عرصه رقابت انتخاباتي شوند، البته گزينه سعيد جليلي نقطه تاريکي معادله ناهمگون اصولگرايان براي انتخابات رياست جمهوري است که تاييد صلاحيت‌ها و مشخص شدن مواضع در چند روز آينده مي‌تواند سرنوشت محافظه‌کاران را تغيير دهد. در شرايط کنوني اصلاح‌طلبان و بخشي از اصولگرايان سنتي از آمدن آيت الله‌هاشمي به عرصه انتخابات تکليف خود را براي اين عرصه مشخص کرده‌اند و شايد بتوان گفت يک قطب انتخابات معلوم شده و محافظه‌کاران و دولتي‌ها به دنبال تعيين نوع بازي خود هستند.

نامه سرگشاده به مصباح يزدي

 

جمعي از طلاب حوزه علميه قم،در نامه سرگشاده‌اي خطاب به آيت‌الله مصباح يزدي، از عملکرد و دخالت‌هاي سياسي نادرست وي در حمايت از احمدي‌نژاد و گروه پايداري انتقاد کرده‌اند.

به گزارش اميد در بخشي از اين نامه انتقادي با توصيه به مصباح يزدي ميني بر اينکه خودش را در جناح‌بندي‌هاي سياسي و عضويت درجبهه نوظهور پايداري وتنزل در حد آدم‌هاي احساسي و افراطي قرار ندهد،آمده است: تقاضاي ما اين است که اگر احساس تکليف مي‌فرمائيد، مقدسات را به ميدان نياوريد. در دوره قبلي شما فرموديد: «ديشب‌ يكي‌ از دوستان‌ ...‌ در حال‌ أحياء پيش‌ از نيم?‌ شب‌ به‌ خواب‌ مي‌رود. در خواب‌ به‌ او ندا مي‌شود كه‌ بلند شو براي‌ احمدي‌نژاد دعا كن‌، وجود مقدس‌ ولي‌عصر (عج) دارند براي‌ احمدي‌نژاد دعا مي‌كنند. (گفتمان مصباح، رضا صنعتي، مرکز اسناد انقلاب اسلامي، ص883)

 

در جاي ديگر فرموديد: «خداي‌ متعال‌ را شاكريم‌ كه‌ زمين?‌ انتخاب‌ چنين‌ شخصيتي‌ ... مشحون‌ به‌ كرامات‌ و معجزات‌ بود ... عنايات‌ حضرت‌ ولي‌عصر(عج) يار ملت‌ ايران‌ بود كه‌ به‌ چنين‌ موفقيتي‌ دست‌ يافت‌ و تلقي‌ ما اين‌ است‌ كه‌ اين‌ نفخ?‌ الهي‌ كه‌ در اين‌ زمان‌ در جامع?‌ ما دميده‌ شده‌ و آثارش‌ در علاق?‌ بيشتر مردم‌ به‌ دين‌ و انديشه‌هاي‌ اسلامي‌ ظهور يافته‌، مرتبه‌اي‌ از مراتب‌ چيزي‌ است‌ كه‌ در زمان‌ پيامبر اسلام(ص) تحقق‌ پيدا كرد و ان‌شاءالله مرتب?‌ كاملش‌ در زمان‌ ظهور حضرت‌ ولي‌عصر (عج) تحقق‌ خواهد يافت‌». (همان، ص881)

 

مصباح‌يزدي در انتخابات ورود پيدا نکند

 

مي‌خواهند جليلي را بر سر زبان‌ها بيندازند

 

شاگرد سابق آيت‌الله‌ مصباح‌يزدي از استاد خود خواست تا اشتباهي که درمورد حمايت از احمدي‌نژاد انجام داد را تکرار نکند.وي همچنين شناساندن جليلي به عنوان کانديداي مورد حمايت حاکميت در اذهان عمومي را نوعي القاء و تبليغ و جريان سازي به نفع يک فرد و گروه خاص دانست.

 

حجت‌الاسلام‌محسن غرويان در گفت‌وگو با پايگاه خبري- تحليلي اميد با اشاره به نامه جمعي از طلاب قم به آيت‌الله محمد تقي مصباح يزدي و در خواست آنها از وي براي دخالت نکردن در مسائل سياسي به دليل نداشتن درک درست از مسائل سياسي گفت:آيت الله مصباح يزدي شان علمي بالايي دارند،ايشان استاد ما هستند و به جهت بعد علمي و استفاده‌اي که از ايشان کرديم،بنده براي ايشان احترام قائلم.

اين مدرس حوزه تصريح کرد:اما در مورد مشي سياسي و ورود به حوزه سياست معتقدم ايشان و بزرگاني همانند وي بهتر است در مسئله انتخابات به طور جزئي وارد نشوند و از بردن نام افراد و حمايت از اشخاص و ترغيب مردم براي راي دادن به يک فرد خاص پرهيز کنند،بهتر است يکسري ارشادات کلان و کلي داشته باشند و انتخاب مصداق را به عهده خود مردم بگذارند. وي با بيان اينکه افراد متغيرند و امروز يک طورهستند و در آينده عقايدشان عوض مي‌شود، گفت:ما اين مساله را در مورد آقاي احمدي‌نژاد ديديم. غرويان با بيان اينکه درآن زمان در جلسه‌اي شاهد بودم که آيت‌الله مصباح در حمايت از آقاي احمدي‌نژاد از قول آقاي تهراني نقل کردند که در اهواز کسي در خواب ديده که امام زمان(عج) گفته است به آقاي احمدي‌نژاد راي دهيد،ادامه داد: حالا مي‌بينيم که وضعيت آقاي احمدي‌نژاد به اين شکل درآمد و اين براي آيت‌الله مصباح و براي امام زمان خوب نيست،اگر اين احمدي‌نژاد انتخاب امام زمان بوده است الان که اين وضعيت شده است براي امام زمان خوب نيست.

شاگرد سابق آيت‌الله مصباح يزدي تاکيد کرد: همانطور که مقام معظم رهبري مي‌فرمايند راي من را هيچ کس نمي‌داند، بزرگان ما هم تنها موازين شرعي و معيارهاي انتخاب را براي مردم بيان کنند اما تعيين مصداق را به عهده خوشان بگذارند تا تغيير و تحولاتي که در افراد رخ مي‌دهد به موقعيت و شان آن بزرگان آسيب وارد نکند.

 

وي افزود: شان و آبروي بزرگان ما بايد خرج شود اما براي اسلام و براي ارزش‌هاي اخلاقي نه براي يک فرد، شخص و حزب و گروه.به نظر من اين آقايان مثل ساير مراجع و بزرگان بايد طوري حرف بزنند و به مسائلي ورود پيدا کنند که اشراف به همه گروه ها و دستجات مختلف داشته باشد.

 

غرويان همچنين در پاسخ به اين سوال که منظور از اينکه گفته مي‌شود سعيد جليلي کانديداي حاکميت است به چه معناست و آيا اين مسئله به نفع نظام است که يک شخص به عنوان کانديداي مورد حمايت رهبري در اذهان ديده شود؟ و آيا اين موجب دلسردي مردم از تاثير گذار بودن راي شان در نتيجه انتخابات نمي‌شود، گفت: بايد ببينيم اين نقشه‌ها را چه کسي مي‌کشد و اين حرف‌ها را چه کساني شايعه مي‌کنند. الان خيلي اعتمادي به اين حرف‌ها نيست،اينکه مي‌گويند کانديداي حاکميت فلاني است خودش يک نوع طراحي و نقشه است براي اينکه آن فرد را در سر زبان‌ها بيندازند.اين از آن ترفندهاي تبليغاتي است.

وي يادآورشد: ملاک ما براي مطلع شدن از نظر رهبري بايد حرف‌هاي صريح و شفاف ايشان باشد و ايشان هم که فرمودند راي من را هيچ کس نمي‌داند و تاکيد کردندهمه سليقه ها شرکت کنند.

غرويان با بيان اينکه حاکميت در حقيقت مردم هستند،ادامه داد: اين مردم هستند که با راي خود رئيس جمهور را معلوم مي‌کنند، همانطور که امام فرمودند و مقام معظم رهبري نيز تاکيد دارند،حاکميت همان راي اکثريت مردم است. وي تاکيد کرد:اين حرف‌ها نوعي القا و تبليغ و جريان‌سازي به نفع يک فرد و گروه خاص است و ما بايد هشيار باشيم و مردم هم فريب اين نوع القائات را نخورند. به گفته غرويان در انتخابات 4 سال قبل و 8 سال قبل هم همينطور جريان سازي‌ها و القائات صورت گرفت و از مفاهيم ديني مثل خواب امام زمان استفاده شد و سرانجامش هم اين شد که الان مي بينيم. وي در پايان هشدار داد:مردم براساس حرف‌هاي متشابه عمل نکنند،محکمات فرمايشات رهبري و امام (ره) در دست است و مردم بر اساس همان حرکت کنند.

 

 بيني و بين‌الله شهادت مي‌دهم که روي زمين و زير اين آسمان کسي اصلح‌تر از لنکراني نمي‌شناسم

 

سه شنبه گذشته، مصباح يزدي در سخناني در جمع اعضاي شوراي مرکزي جبهه پايداري ، مطالبي را درباره حضور گزينه جبهه پايداري در انتخابات پيش‌رو مطرح کرد.

مصباح در اين ديدار اظهار داشت: من در پيشگاه الهي شهادت مي‌دهم در بين کساني که در يازدهمين دوره رياست جمهوري کانديدا شده‌اند جناب آقاي دکتر لنکراني ‏اصلح هستند و اميدوارم که اين شهادت برگ زريني درنامه 80 ساله من باشد.

 

آيت‌الله‌مصباح يزدي گفت: 7 سال است لنکراني را زير نظر دارم. به گزارش انتخاب ؛مصباح در اين ديدار اظهار داشت: من در پيشگاه الهي شهادت مي‌دهم در بين کساني که در يازدهمين دوره رياست جمهوري کانديدا شده‌اند جناب آقاي دکتر لنکراني ‏اصلح هستند و اميدوارم که اين شهادت برگ زريني درنامه 80 ساله من باشد. وي در بخشي ديگر از سخنانش گفت : برخي از افرادي که کانديدا شدند من به آنها ارادت دارم و آنها نور چشم من محسوب مي‌شوند اما براي اين کار مناسب نيستند. مصباح افزود: آقايان روي فردي توافق کرده‌اند که بنده از 7سال پيش او را در نظر گرفته بودم ولي به کسي نگفته بودم. ‏بيني و بين‌الله شهادت مي‌دهم که روي زمين و زير اين آسمان کسي اصلح‌تر از آقاي لنکراني نمي‌شناسم.

 

در جمع نخبگان استانی

مشایی: به رد صلاحیت فکر نمی‌کنیم

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد گفت: در انتخابات به این فکر نمی‌کنیم که ما را رد می‌کنند و ما بر اساس یک تکلیف آمده‌ایم و راه نورانی انقلاب پایان ندارد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس 28 اردیبهشت 92، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دبیرخانه ریاست جنبش عدم تعهد در دیدار شماری از نخبگان استان‌های مختلف کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی بعد از قرن‌ها عزلت، فراموشی، عقب نشینی و اختفا با اندیشه ی مردی الهی یعنی امام راحل، توده‌های مردم را در بر گرفت اظهار داشت: امام راحل با افکار و اندیشه‌های الهی خود، زنگار غفلت را از قلب‌ها و مغزها زدود و مردم به خاطر آوردند که چه ماموریت بزرگی به عهده دارند.

 

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه بدون مدیریت الهی جامعه به درجات مورد نظر نخواهد رسید و حرکت در برپایی آن مأموریت بلند ملت ایران است، تصریح کرد: با مدیریت الهی است که جامعه می‌تواند به درجات بالای کمال دست پیدا کند.

 

 مشایی افزود: ما وظیفه داریم در ادامه خط انبیاء الهی پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین(ع)، مقدمات مدیریت الهی را فراهم کرده، بسترها را مهیا و مسیر را هموار کنیم تا راه برای آمدن امام عصر (عج) باز شود.

 

رییس دبیرخانه ریاست جنبش عدم تعهد با تاکید براینکه ماموریت انقلاب و جمهوری اسلامی جز کمک به استقرار مدیریت الهی نیست، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی آمد تا منطق و مکتب امام زمان (عج) را بشناساند و تأکید کند که تنها راه پیش‌روی بشریت همان راه سبز علوی و مهدوی است که تا انتها می‌رود.

 

مشایی ادامه داد: امروز دنیا منتظر است ببیند کار انقلاب اسلامی به کجا می‌رسد؟ چه راهی را انتخاب می‌کند؟ آیا نظام سلطه جهانی را به رسمیت می‌شناسد یا خیر؟ اگر نمی‌شناسد آیا چیزی دارد که به جای آن عرضه کند؟

 

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه به رسمیت شناختن نظام سلطه عین کفر و خیانت به این مکتب است، افزود: هیچ چیز بدتر از درخدمت شیطان بودن نیست .

 

رئیس دبیرخانه ریاست جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: همانطوری که امام راحل فرمودند هر جا ظلم است، مبارزه هم هست و هر جا مبارزه است ما هم هستیم ؛ تا انقلاب مهدی (عج) نهضت ادامه دارد و بعد از ظهور امام عصر(عج) نیز، اصل نهضت برقرار می‌شود.

 

مشایی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی برای اصلاح نظام حاکم بر جهان برنامه و راهکار دارد، اظهار داشت: مگر می‌شود کسانی که قرار است پرچم امام زمان (عج) را در دست بگیرند برنامه نداشته و نسبت به آینده تحلیل نداشته باشند؟ و قدرت تحلیل برنامه‌های شرقی – غربی عالم را نداشته باشند؟

 

رئیس دبیرخانه ریاست جنبش عدم تعهد تصریح کرد: انقلاب اسلامی مکتبی است که نه فقط در سرزمین‌های اسلامی، بلکه در جای جای جهان قابلیت ارائه و عرضه دارد.

 

مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، نظامی را به دنیا معرفی می‌کند که مشخصه بارز آن محبت، عشق و فداکاری است و هر کسی بخواهد با این نظام همراه شود باید به عشق مردم به پرواز در آید.

 

رحیم مشایی نظام جمهوری اسلامی نظامی است که مردم به آن عاشقانه نگاه می‌کنند و فرهنگ عشق را تبلیغ می‌کند.

 

وی انسان بر انسان را یک منطق بسیار خطرناک برشمرد که از سوی شیطان در طول تاریخ استفاده شده است و خاطرنشان کرد: شیطان با این طرح، انسان را به دست انسان در صحنه خار، ذلیل ، خفیف و سرانجام حذف کرد.

 

مشایی ادامه داد: خداوند در مورد فرعون می‌فرماید : فرعون اول قومش را خفیف، ذلیل و کم قیمت کرد؛ یعنی آنها خفت را پذیرفتند و بعد فرعون بر آنها حاکم شد و سپس انسان‌های ضعیف از فرعون تبعیت کردند. مگر انسان آزاده می‌شود از فرعون تبعیت کند؟

 

مشایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از من بارها پرسیده اند نظرت راجع به ولایت فقیه چیست؟ اظهار داشت: ما امام راحل را با ولایت فقیه باور کردیم و تا آخر پای آن می‌ایستیم.

 

رحیم مشایی با بیان اینکه ما برای رقابت انتخاباتی نیامده ایم و هیچ کسی رقیب ما نیست ، تصریح کرد: ما ایجابی و اثباتی وارد انتخابات می‌شویم و می‌خواهیم اندیشه‌های بلند انقلاب و دین حقیقی اسلام را به جهان عرضه کنیم.

 

رئیس دبیرخانه ریاست جنبش عدم تعهد با بیان اینکه ما به دنبال عرضه اندیشه امروز ملت ایران به دنیا هستیم، اظهار داشت: حرف و  عمل ما امروز ثبت می‌شود و فردا دنیا از ما پاسخ خواهد خواست؛ پس ما باید بهترین، زیبا ترین و عالی ترین نام و عنوان را برای این مکتب داشته باشیم.

 

مشایی تصریح کرد: خیلی فکر کردم که چه طور می‌توانیم امام زمان (عج) را به دنیا معرفی کنیم و خداوند لطف کرد و بعد از اینکه آشناتر  شدیم، دیدیم خودشان به فکر امروز و جهان بودند. امامی که آنها به القاب مختلف معرفی می‌کنند ، بهار انسان است. بهار انسانها !

 

مشاور رئیس جمهور افزود: ما خیلی خرسند و خوشحال هستیم که هر چه از بهار گفتیم، انتخاباتی نبود، بلکه برای امام زمان(عج) است.

 

مشایی با اعلام اینکه دکتر احمدی نژاد چند سالی است در سخنرانی‌هایش ربیع ‌الانام را مطرح می‌کند، تصریح کرد: بهار ما فقط برای سرزمین پاکِ رویاییِ با عزت نیست، بلکه برای همه ی سرزمین‌های عالم است.

 

رئیس دبیرخانه ریاست جنبش عدم تعهد در خاتمه با بیان اینکه در انتخابات نیز به این فکر نمی‌کنیم که ما را رد می‌کنند یا نه، اظهار داشت: ما بر اساس یک تکلیف آمده‌ایم و راه نورانی انقلاب پایان ندارد، بلکه هر لحظه اش نسبت به هر لحظه قبل، آغازی جدید است.

 

حداد و ولايتي کناره گيري به نفع قاليباف را پذيرفتند

خبرگزاري آريا- عوض حيدرپور عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران در گفتگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري آريا تاکيد کرد از ميان  اعضاي ائتلاف 1+2قاليباف بيش از ديگر اعضاي اين ائتلاف مورد تائيد جامعتين و مراجع عظام تقليد بوده است.

وي افزود: از ابتداي شکل گيري ائتلاف 1+2 قرار بر اين بود که بعد از ثبت نام هر کس پس از تائيد صلاحيت شوراي نگهبان بيشترين اقبال و بهترين شرايط را داشت کانديداي نهايي اين ائتلاف شود.

اين نماينده مجلس گفت: شنيده ها حاکي از آن است که هر سه نفر ائتلاف 1+2تائيد صلاحيت شده اند بنابراين در حال حاضر بايد  به جمع بندي برسند از اين رو  مي توان گفت سخنان روز گذشته آقاي قاليباف به استناد توانمندي هايست که دارد.

وي ادامه داد: قاليباف از نظر مشروعيت،مقبوليت و کارآمدي وضعيت مناسبي دارد حتي ايشان بر خلاف ديگر کانديداها با اکثريت مراجع ديدار داشته اند  که اطلاعات منتشر شده از سوي دفاتر مراجع عظام نشان مي دهد به صورت خوبي آقاي قاليباف را تائيد کرده اند. حيدر پور تاکيد کرد: بايد طبق توافقات صورت گرفته آقاي قاليباف خروجي ائتلاف1+2 باشند زيرا ايشان در نظر سنجي ها بالاترين نمره را کسب کرده اند.

البته تا جايي که  بنده اطلاع دارم آقايان ولايتي و حداد عادل نيز اين موضوع راپذيرفته اند.

 

گزارش تحرکات کمیته به اصطلاح جنگ روانی هاشمی

جزئیات تاکتیک های فریبنده انتخاباتی هاشمی در روزهای پیش رو

 

اطلاع از تاکتیک های پنهان کمیته به اصطلاح عملیات روانی ستاد هاشمی در روزهای آینده اولا به دلیل روشن شدن افکار عمومی و ثانیا به جهت پی بردن به عمق تزلزل و هراس از آخرین شکست سیاسی هاشمی مهم به نظر می رسد، تاکتیک هایی که برای اولین بار در پایگاه خبری مرصاد واکاوی می شوند.

شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۹

 

به گزارش جوان آنلاین، آغاز تبلیغات پیش از موعد هاشمی آن هم با خبر دروغ نشان از ترس کمیته جنگ روانی ستاد وی دارد، هاشمی و یارانش به خوبی می دانند که فاقد پایگاه اجتماعی لازم برای کسب رأی مردمی در انتخابات پیش رو هستند و تجربه حضور هاشمی در چند انتخابات پیشین نشان داده که وی از اقبال عمومی خوبی برخوردار نیست.

 

شکست هاشمی در انتخابات مجلس ششم و تکرار آن در انتخابات سال ۸۴ کابوسی است که تجربه آن در سال ۹۲ به یک پایان بی بازگشت سیاسی برای هاشمی و یارانش منتهی می شود، بنا به گفته رفسنجانی او ازبخشدار و فرماندارش، یعنی احمدی نژاد شکست سنگینی در سال ۸۴ خورد و این بار برای اینکه نتیجه مجلس ششم و ریاست جمهوری دوره نهم تکرار نشود یک کمیته به اصطلاح جنگ روانی تشکیل داده است که تیمهای رسانه ای و تبلیغی، افکار سنجی و ارتباطات مردمی در زیر مجموعه آن قرار دارند.

 

تاکتیک های روزهای قبل و آینده

 

تلفیق بیانیه شماره یک و شماره دو هاشمی نشان از آن دارد او می خواهد به گفتمان انقلاب اسلامی بازگشت تاکتیکی داشته باشد و حتی به ظاهر نشان دهد به دولت تکنوکرات معتقد نیست، استفاده از ادبیات انقلابی در بیانیه شماره ۲ آن هم بعد از یک دوره ژست های اصلاح طلبانه تند گواه این ادعا است.

 

کمیته جنگ روانی ستاد هاشمی معتقد است او رد صلاحیت نخواهد شد، به این دلیل و طبق اخبار موثق و مطمئن تیم رسانه ای هاشمی مراسم ویژه ای در سوم خرداد ترتیب داده و برای شرکت هاشمی در مراسم یادواره شهداء با نمادهای انقلابی و توزیع بسته های فرهنگی ویژه آزاد سازی خرمشهر برنامه ریزی کرده است.

 

همچنین برنامه ویژه میلاد امیر المومنین علی علیه السلام و روز پدر از دیگر اقدامات تیم تبلیغی هاشمی برای فائق آمدن بر جو سنگین سن و سال ۸۰ ساله اوست.

 

تیم دیگری که در زیر مجموعه کمیته موسوم به جنگ روانی ستاد هاشمی اداره می شود موظف به تبلیغات منفی شده است تا این اقدامات به بسیج و نیروهای ارزشی نسبت داده شود.

 

که البته این اقدامات از امروز از چشمان نیروهای ارزشی دور نخواهد ماند و باید با دقت زیادی بررسی شود.

 

یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد بودجه هنگفتی است که با پوشش ستادهای مردمی برای خرید شیرینی و قربانی کردن در اختیار استان ها قرار گرفته است و طبق دستور العمل صادر شده باید در استان و شهرهای تابع به این شکل مطرح شود که “هاشمی ناجی است و میتواند معجزه کند” و در همین راستا می بینیم که رسانه های ضد انقلاب داخل و خارج از کشور به کمک آمده اند.

 

۸۰ سالگی سن ریاست‌جمهوری است؟

 

هاشمی رفسنجانی تجربه بسیار بالایی در عرصه سیاست دارد و الفبای کشورداری را به خوبی می‌داند. اقتصاد را شاید بهتر از تمام بازاری‌ها می‌فهمد و حتی صرافی‌ها هم با شنیدن خبر آمدنش حاضرند دلار را حتی برای یک روز هم که شده، صد تومان زیر قیمت بفروشند.

شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۲

 

فارس: آمدن هاشمی و ریاست وی بر قوه مجریه همان چیزی است که جامعه‌شناسان از آن به عنوان ایجاد ساختاری متصلب در عرصه سیاسی یاد می‌کنند.

 

در فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» ساخته برادران کوئن، شخصیت اصلی فیلم که حالا به سنین کهنسالی رسیده است در سکانس پایانی با گله از زمان حال به دنبال عصر طلایی زمان خود می‌گردد و آرزوی بازگشت به آن زمان را دارد.

 

البته نوستالژی بازگشت به گذشته در قلب و روح تمام انسان‌ها زنده است بخصوص زمانی که سایه کهنسالی بر قامت انسان سایه می‌افکند.

 

در آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که حالا پای به هشتادمین سال زندگی خود گذاشته است، با حضور در وزارت کشور برای رقابت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

*فولاد آبدیده و فروش دلار زیر قیمت بازار

 

انصافا نمی‌توان از قابلیت‌های آیت‌الله 80 ساله در عرصه سیاست چشم‌پوشی کرد. تجربه دو دوره ریاست جمهوری و همچنین سال‌ها ریاست مجلس شورای اسلامی در سخت‌ترین شرایط انقلاب اسلامی از هاشمی رفسنجانی فولادی آبدیده ساخته است که نظیر آن را کمتر می‌توان در بین سیاستمداران ایرانی پیدا کرد.

 

هاشمی رفسنجانی تجربه بسیار بالایی در عرصه سیاست دارد و الفبای کشورداری را به خوبی می‌داند. اقتصاد را شاید بهتر از تمام بازاری‌ها می‌فهمد و حتی صرافی‌ها هم با شنیدن خبر آمدنش حاضرند دلار را حتی برای یک روز هم که شده، صد تومان زیر قیمت بفروشند.

 

اما همه این توانایی‌ها یک اما دارد و آنهم اینکه شاید دیگر جایی برای پیرمردها در عرصه سیاست اجرایی و مدیریتی کشور وجود ندارد و به همان دلیل ساده‌ای که در تمام کشورهای دنیا تغییرات مدیریتی روی می‌دهد و آن هم چیزی نیست جز گردش نخبگان که رمز تداوم هر کشوری محسوب می‌شود.

 

*ایران جوان شده است

 

هم اکنون ایران سومین کشور دارای جمعیت جوان در جهان است و بخش اعظم جمعیت کنونی کشور زیر 30 سال سن دارند. بیش از 70 درصد ایرانیان امروزی در فضای پس از انقلاب اسلامی پرورش یافتند. یک جمعیت جوان انبوه با سلایق و علایق خاص دوران جوانی که انتظاراتی متفاوت از تمام نسل‌ها در قبال دولتمردان دارد.

 

نکته قابل توجه در مورد این جمعیت جوان، تحصیلکرده بودن آنان است. امروز به مدد سیاست‌های عالی نظام جمهوری اسلامی ایران ده‌ها دانشگاه در نقاط مختلف کشور تاسیس شده است و مردان و زنان جوان ایرانی در رشته‌های مختلف و با گرایش‌های گوناگون در مقاطع کارشناسی تا دکتری به تحصیل پرداختند.

 

واقعیت آن است که حضور این نیروی عظیم و دگرگون ساز در صحنه کشور باید بسیار جدی گرفته شود و ابعاد و گستردگی عمق حضور این نیروها توجه کافی شود.

 

*نسلی که به دنبال پرچمداری در عرصه سیاسی است

 

ممکن است برخی تصور کنند که خواست این نسل تنها به برخی از مسائل خاص مانند ازدواج، مسکن واشتغال محدود می‌شود اما این نسل خواسته‌های دیگری هم دارد و می‌خواهد پرچمدار تحول سیاسی و اجتماعی در جامعه خود شود و در صورت استفاده از این نسل جوان است که می‌توان نیروی محرکه بسیار قدرتمندی را در عرصه‌های مختلف از جمله سیاست اندیشید.

 

در متن این نسل جدید هسته مرکزی از نخبگان فکری وجود دارد که کم و بیش در رده‌های پایینی و میانی مدیریتی کشور حضور داشتند و به دلیل پیوند با مشاغل تخصصی خود را صاحب نظر می‌دانند. واقعیت آن است که دو دهه تداوم حضور برخی مدیران در مناسب عالی سبب شده است تا این هسته مرکزی از نخبگان فکری که عمدتا از نسل انقلاب و دارای توان بالای علمی و مدیریتی هستند، احساس کنند که جامعه به رکود، انجماد و عدم پویایی در ساختار سیاسی قدرت مبتلا شده و راه را بر چرخش و گردش نخبگان بسته است.

 

*گردش نخبگان ضرورتی انکارناپذیر

 

فقدان مکانیزم‌های مناسب برای تحرک و پویایی نخبگان و انتقال متناوب اهرم‌های مدیریت اجتماعی به نخبگان جدید بخصوص در عرصه‌های مدیریت اجرایی می‌تواند سبب شود تا ناامیدی در بخش مهمی از نخبگان و طبقه اجتماعی کشور گسترش یابد. در شرایط کنونی و در شرایطی که نسل جدیدی از نخبگان فکری و جوانان کشور که به عرصه بلوغ سیاسی رسیده‌اند، به طور حتم باید به دنبال جایگاه مناسب برای این نخبگان بود اگر ساختار سیاسی جامعه از پویایی و انعطاف لازم برخوردار باشد گردش سیال نخبگان امکانپذیر می‌شود و این تحول می‌تواند به شکل متناوب به تجدید حیات و نوزایی جامعه بیانجامد و مدیران و سبب جوانی مدیران و نخبگان حاکم و شکوفایی جامعه شود. از جوامعی که نخبگان حاکم تنها در میان شبکه‌ای کوچک از گروه‌های ویژه صورت می‌گیرد، نه تنها گردش نخبگان درجامعه امکانپذیر نمی‌شود بلکه فرایند فوق به رکود، نارضایتی و سرانجام تعرض‌های ساختاری می‌انجامد که می‌تواند روند پیشرفت هر کشوری را با خطر روبرو کند.

 

*حضور حذفی آیت الله در انتخابات ریاست جمهوری

 

باز هم به اول داستان برمی‌گردیم و حضور آیت‌الله 80 ساله در وزارت کشور و ثبت‌نام برای انتخابات ریاست جمهوری که البته با استقبال سیاسیون و برخی نخبگان اقتصادی روبرو شد. باز هم می‌گوییم آیت‌الله 80 ساله ما «پیر عرصه سیاست و مدیریت» است اما نمی‌توان این واقعیت را کتمان کند که به فرض بعید، به قدرت رسیدن احتمالی هاشمی بزرگترین مانع برای آن چیزی است که ما به عنوان چرخش نخبگان در جامعه می‌شناسیم.

 

حتی در نگاه اول حضور هاشمی مجال عرض اندام به برخی سیاستمداران جوان‌تر را هم نمی‌دهد. اشخاصی همچون حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری و محمدرضا عارف از جمله این سیاستمداران هستند.

 

*رشته های جوانانی که پنبه شد

 

روحانی، تجربه 16 سال ریاست دبیرخانه شورای امنیت ملی را دارد. جهانگیری نیز با داشتن چندین دوره سابقه وزارت و استانداری از مدیران باتجربه کشور در عرصه‌های مختلف محسوب می‌شود.

 

عارف خود را گزینه‌ای می‌داند که نظام وی را برای روز مبادا در آب نمک خوابانده است. تمام این مدیران، انتخابات سال 92 را فرصتی برای حضور خود و ارایه یک فکر نوین در عرصه سیاست می‌دانستند اما آیت‌الله 80 ساله تمام رشته‌های آنها را پنبه کرد و به نظر می‌رسد تمام آنها یا باید به نفع هاشمی کنار بروند و یا با قبول سمتی در ستاد وی خود را همچنان در ساختار قدرت و رقابت انتخابات ریاست جمهوری نگه دارند.

 

*هاشمی و جنگ با بدنه مدیریتی جوان

 

همانگونه که آمدن هاشمی در عرصه انتخابات، سیاستمداران جوان تر را به کنار زد، به طور حتم سبب نوعی بازگشت به عقب در عرصه مدیریتی کشور خواهد شد.

 

وزارتخانه‌ها وزرایی خواهد یافت که همچنان معتقد به راهبردهای 20 سال گذشته است؛ در حالی که نمی‌توان این واقعیت را نفی کرد که بدنه کارشناسی دولت و مدیران میانی از نسلی هستند که دیگر به دنبال افکار قدیمی نیستند.

 

این نسل به دلیل پیوند با مشاغل تخصصی، خود را صاحب‌نظر می‌داند و عموما از نگرش انتقادی نسبت به عملکرد مدیران رده بالا برخوردار است.

 

این نسل به دنبال خون تازه در عرصه مدیریت کشور است و حضور تفکری که متعلق به دهه اول و دوم انقلاب است و نشان داده است که به آن پایبند است می‌تواند موجب تعارضات جدی در بدنه مدیریتی و اجرایی کشور شود.

 

*جایی برای پیرمردها نیست

 

آمدن هاشمی و ریاست وی بر قوه مجریه همان چیزی است که جامعه شناسان از آن به عنوان ایجاد ساختاری متصلب در عرصه سیاسی عنوان می‌کنند.

 

هاشمی رفسنجانی و تیم وی به طور حتم می‌دانند که ایران و تیم بوروکراسی و اداری دولت دیگر همان بدنه و تیم 20 سال پیش نیست. در طول 20 سال گذشته ده‌ها هزار جوان تحصیلکرده وارد این بدنه شدند و مناسب مدیریتی میانی را در اختیار گرفتند.

 

آیت الله هاشمی نیک می‌داند که یا باید پی جنگ با این بدنه کارشناسی جدید را به تن بخرد و یا تفکرات خود را به صورت مبنایی تغییر دهد. اما آیا 80 سالگی می‌تواند سنی برای تحول فکری مدیریتی محسوب شود.

 

نگاهی کوتاه به بیانیه اول هاشمی رفسنجانی به خوبی نشان می‌دهد که واژگان وی با 20 سال گذشته هیچ تفاوتی نکرده است. هاشمی هنوز خود را منجی می‌داند که با منت بر سر مردم خود را خرج آنان کرده است و البته باید مردم با کمال شکرگذاری از این فداکاری جانانه، فرش قرمز برای حضور وی پهن کند! هاشمی بداند که واقعا «جایی برای پیرمردها» در پاستور نیست.

 

۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴

یادداشت مدیر مسئوول شفاف

چرا بي بي سي؟ چرا قاليباف؟

موج تخريب رسانه هاي ضدانقلاب بيش از هرچيز نشانه اي از هراس ضدانقلاب و سرويس هاي امنيتي غربي از راي آوري فرزندان حضرت روح الله است. اقبال مردم به قاليباف، استقبال از حضور دوباره فرهنگ ايثار و جهاد در مديريت اجرايي، استقبال از كارآمدي و در نهايت روي كار آمدن مديري كارآزموده از جنس مردم است.

شفاف- احسان تقدسی:

 

يكم- اتفاقات يكساعت آخر زمان ثبت نام انتخابات رياست جمهوري، همانگونه كه آرايش سياسي انتخابات را دستخوش تغيير كرد، براي رسانه هاي بيگانه و سرويس هاي غربي فرصتي بي بديل را براي بازفرآوري تحولات سال 1388 پديد آورد. اگرچه نمي توان از نقش برخي كانديداهاي انتخابات سال 1388 در توليد آنچه بر سر كشور آمد، گذشت اما از تلاش رسانه هاي فارسي زبان ضدانقلاب همچون صداي آمريكا، بي بي سي، راديو فردا و سايت هايي چون كلمه و... در دامن زدن به اختلافات و گزارش لحظه به لحظه وقايع هم نمي توان به راحتي گذشت.

 

دوم- هرچه به زمان اعلام نتايج بررسي صلاحيت كانديداها نزديك مي شويم، امكان اتحاد اصولگرايان بر روي راي آورترين و مقبول ترين گزينه بيشتر مي شود. اگر از كوبيدن يكي دو جريان بي تاثير شبه اصولگرا بر طبل كانديداي اختصاصي بگذريم، قاطبه چهره هاي اصولگرا براين باورند در مقابل كانديداي مشترك جريان اصلاح طلب تنها يك كانديداي راي آور و كارآزموده،كارآمد و - به فرموده رهبر عزيز انقلاب-  داراي كار اجرايي در سطح بالا مي تواند صف آرايي كند. اين موضوع همانقدر كه براي نيروهاي انقلاب نشاط آفرين و شورآفرين است براي دشمنان پيام آور ترس و وادادگي است.

 

سوم- شبكه رسانه اي ضدانقلاب اگرچه در ظاهر با يكديگر تفاوت هايي دارند اما در عمل با تقسيم كار مشترك نانوشته هركدام بخشي از پازل فعاليت رسانه اي ضدانقلاب در انتخابات را تمكيل مي كنند. اتاق فكر رسانه اي ضدانقلاب در تحليل هاي خود براين باورند كه محمد باقر قاليباف به واسطه رضايت مردمي از عملكرد وي در نيروي انتظامي و بعد شهرداري تهران- اين تحليل بارها در صداي آمريكا و بي بي سي منعكس شده- راي آورترين گزينه در برابر گزينه اصلاح طلبان خواهد بود.

 

از همين رو ضدانقلاب مي كوشد در پوشش فضاي سياسي  كشور در آستانه انتخابات از يك سو بر روي گزينه هاي ديگر كه عملا امكان راي آوري در مقابل كانديداي مورد حمايت آنان را ندارد به عنوان كانديداي اصلي در برابر كانديداي حداكثري جريان اصلاح طلب مطرح كنند. در سوي ديگر خط تخريب گسترده اي عليه قاليباف به راه افتاده و با تبليغات گسترده مي كوشند وي را تخريب كنند.

 

درهمين ارتباط از ميانه هفته اي كه گذشت دور جديدي از تخريب محمدباقر قاليباف توسط شبكه تلويزيوني فارسي زبان بي بي سي آغاز و در اقدامي هماهنگ شبكه هاي ديگر فارسي زبان ضدانقلاب همچون صداي آمريكا، راديو فردا و سايت هاي اين جريان به آن دامن زدند. تاكتيك هاي تخريب قاليباف در داخل و خارج از كشور اگر چه باهم متفاوت است اما يك هدف و يك گزينه بيشتر ندارد و آن هم چيزي نيست جز كاستن از شدت محبوبيت مردمي قاليباف. بر اساس اين پروژه قاليباف بايد به جاي هر واژه اي گرفتار پروژه « اين را گفت يا نگفت» شود. خط پيوند تخريب قاليباف در داخل و خارج از كشور دقيقا همين نقطه است تا بتوانند گفتمان كارآمدي، انقلابي گري و مديريت جهادي را در اين ميدان زمين گير كنند.

 

موج تخريبي رسانه هاي ضدانقلاب روزي لازمه مديريت فضاي رسانه اي انتخابات را در برجسته كردن سخنان اطرافيان دولت، روزي در دامن زدن به فضاي تحريم و اينك در تخريب راي آورترين، مقبول ترين و مشروع ترين گزينه هاي انتخابات مي داند. بي بي سي اگرچه در انتخابات سال 1388 كوشيد تا رهبري جريان رسانه اي مخالفان را در روزهاي بعد از انتخابات برعهده بگيرد ولي شرايط انتخابات سال جاري به گونه اي پيش رفته كه اين تحليل در ميان اتاق فكر رسانه اي ضدانقلاب به وجود آمده كه قبل از انتخابات هم مي توان پروژه نيمه تمام سال 1388 را دوباره كليد زد.

 

چهارم- موج تخريب رسانه هاي ضدانقلاب بيش از هرچيز نشانه اي از هراس ضدانقلاب و سرويس هاي امنيتي غربي از راي آوري فرزندان حضرت روح الله است. اقبال مردم به قاليباف، استقبال از حضور دوباره فرهنگ ايثار و جهاد در مديريت اجرايي، استقبال از كارآمدي و در نهايت روي كار آمدن مديري كارآزموده از جنس مردم است.

 

پنجم- قاليباف اين روزها هرشهري كه مي رود مردم با شعارهايي از جنس استقبال از يك همرزم شهدا، از جنس فرزند امام و رهبري از وي استقبال مي كنند. مردم قاليباف را مردي انقلابي و برخوردار از همت جهادي و داراي مديريت جهادي مي دانند. همين هاست كه لزوم تصويب پروژه تخريب قاليباف در اتاق فكر سرويس هاي غربي چندبرابر مي كند.

 

 صراط ـ تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲

شکستن رای اصولگرایان به نفع کیست؟

همه اقدامات "علی اکبر" برای "اکبر"

علی اکبر ولایتی که در انتخابات ریاست جمهوری 84 به نفع هاشمی رفسنجانی کنار رفته بود، اینک و 8 سال بعد از آن انتخابات با تناقضات متعددی دست و پنجه نرم می کند.

"گروه سیاسی صراط" - با نزدیک شدن به اعلام نتایج تائید صلاحیت نهایی از سوی شورای نگهبان ، به نظر می رسد در نهایت  اکبر هاشمی رفسنجانی، محمدباقر قالی باف، محمدرضا عارف، سعید جلیلی، علی اکبر ولایتی، غلامعلی حداد عادل ، محسن رضایی و محمد حسن ابوترابی به عنوان کاندیداهای نهایی معرفی خواهند شد. در این صورت و بدن توجه به نتایج اعتراض احتمالی برخی کاندیداهای ردصلاحیت شده، می توان سناریوهای پیش روی انتخابات را بررسی کرد.

با نگاهی به گرایش های سیاسی کاندیداها در اولین تقسیم بندی می توان هاشمی (کاندیدای مورد حمایت قریب به اتفاق اصلاح طلبان) و عارف را در یک جناح و 6 نامزد دیگر شامل سه نامزد ائتلاف پیشرفت و یک نامزد ائتلاف 3+2 به همراه رضایی و جلیلی را در جناح مقابل (اصولگرایان) دسته بندی کرد.

از طرفی بعید به نظر می رسد ترکیب 8 کاندیدای نهایی تا روز رای گیری به همین شکل باقی بماند و احتمالا شاهد انصراف برخی کاندیداها خواهیم بود.

 

انتخابات دوقطبی

بر اساس آنچه تا کنون از سوی محمدرضا عارف و بسیاری از دیگر اصلاح طلبان اعلام شده، احتمال کناره گیری او به نفع هاشمی رفسنجانی زیاد است. با این فرض، هاشمی به عنوان تنها کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان باقی خواهد ماند.

در جناح اصولگرایان نیز احتمال کناره گیری محسن رضایی با توجه به مشی پیشین او موضع گیری های اخیرش تقریبا وجود ندارد و وی را باید یک کاندیدای مستقل در نظر گرفت. از طرفی حداد عادل نیز با توجه به اظهاراتی که بارها در خصوص لزوم معرفی کاندیدای واحد داشته، به احتمال زیاد به نفع کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان کنار خواهد رفت.

این در حالی است که اگر بر اساس نتایج به دست آمده از نظرسنجی های انتخاباتی، قالی باف را به عنوان کاندیدای مورد حمایت اکثر اصولگرایان در نظر بگیریم، تصمیم نهایی ولایتی و جلیلی در رقابت با قالی باف و یا کنار کشیدن به نفع او، تاثیری حیاتی بر نتیجه انتخابات خواهد داشت.

 

کنار نرفتن ولایتی به نفع کیست؟

علی اکبر ولایتی که در انتخابات ریاست جمهوری 84 به نفع هاشمی رفسنجانی کنار رفته بود، اینک و 8 سال بعد از آن انتخابات با تناقضات متعددی دست و پنجه نرم می کند.

 

از طرفی او که در انتخابات 84 هدف خود را نهادینه کردن اخلاق در سیاست اعلام کرده بود، هم اکنون یکی از اعضای ائتلاف پیشرفت است و بر این اساس باید به تصمیم نهایی این ائتلاف پایبند باشد. از سوی دیگر با توجه به نظرسنجی های انتخاباتی، احتمال اینکه او نفر اول اصولگرایان باشد، ضعیف است و در نهایت اینکه ورود جلیلی به انتخابات باعث شد تا کنار کشیدن هر سه عضو ائتلاف به نفع او نیز یکی از گزینه های مورد بحث باشد.

 

با این شرایط و از آنجایی که پیش بینی ها از عدم تمایل رقابت وزیر سابق دولت سازندگی با هاشمی رفسنجانی حکایت دارد، کناره گیری ولایتی در نهایت می تواند به کمک کاندیدای نهایی اصولگرایان بیاید ولی در صورت اصرار او بر ادامه رقابت های انتخاباتی، شاید بیشترین کمک نصیب هاشمی رفسنجانی، رقیب امروز اصولگرایان و رفیق دیروز ولایتی شود.

 

با این وصف اگر ولایتی تا آخر برای حضور در صحنه پافشاری کند، شکی نیست که سبد رای او با سبد رای دیگر گزینه نهایی اصولگرایان یعنی -قالی باف ، حدادعادل، حجت الاسلام ابوترابی یا سعید جلیلی- اشتراکات بسیاری دارد . در نهایت اتفاقی که حاصل خواهد شد شکستن رای اصولگرایان و تقویت هاشمی رفسنجانی  برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری است .

 

سوالی که اینروزها در محافل مختلف پرسیده می شود این است که آیا علی اکبر ولایتی به عنوان یک گزینه دارای مقبولیت -اما نه مشروعیت- در بین مردم، اینبار با باقی ماندنش در عرصه رقابت و شکستن رای اصولگرایان به نفع هاشمی عمل خواهد کرد و یا کناره گیری را به "مقصر شکست" قلمداد شدن ترجیح می دهد؟

 

تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲

گزارش ویژه عماریون از طرح مک فارلین 2؛

افشاى برنامه چندساله کودتای مخملی هاشمی رفسنجانی

در آمریکا گروهی به نام Task Force وجود دارد که متخصصین همه جانبه در موضوع جامعه و سیاست ایران هستند آنها وظیفه درک نکات مهم روابط ایران-آمریکا،تاریخ و اقتصاد و مردم شناسی ایرانیان را به عهده دارند. ویلیام لرز، استیفن هاینز که در بالا معرفی شدند و از مدعوین این کنفرانس در تهران بودند، از اعضای گروه مذکور می باشند. از اعضای دیگر این گروه می توان به شائول بخاش(همسر یهودی هاله اسفندیاری)، ری تکیه، الهه شریف پور(هیکس)، جیمز پلاک، سوزان مالونی، رابرت گیتس اشاره کرد.

 

"عماریون"- با ورود مقامات آمریکائی به ایران تحت پوشش میهمانان بین المللی در دومین کنفرانس "گفتگوی ایران- کانادا" مورخ یکم الی چهارم اردیبهشت 87 (یعنی 9 ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا و یکسال قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران)، در تهران مرکز مطالعات روابط بین الملل وزارت خارجه برگزار گردید. هزینه کامل این کنفرانس و میهمانان آن را مانند کنفرانس قبل که 6 ماه گذشته از آن در اتاوا(کانادا) برگزار شد به عهده بنیاد برادران راکفلر، و سازماندهی آن توسط تیم دیپلماسی TRACK2 به ریاست مصطفی ز. از پرسنل سابق وزارت ا... در دهه 60 و پرسنل فعلی وزارت خارجه بود.

 

جهت پی بردن به اهمیت ورود این مقامات آمریکایی به ایران و ملاقات صورت گرفته قبل از دو انتخابات حساس در آمریکا و ایران لازم است، مقامات معروف آمریکائی مذکوربه شرح ذیل معرفی شوند:

 

استیفن هاینتز( Stephen Heintz) رئیس بنیاد برادران راکفلر: ایشان به عنوان چهارمین رئیس این بنیاد از سال 2001 میلادی مسئولیت مذکور را دارد.وی که بالاترین مسئولیت ها را در بخش عمومی و غیر انتفاعی داشته بنیانگذار موسسه ای به نام دموس(Demos) می باشد که شبکه ای از فعالیت ها در زمینه گسترش دموکراسی پیگیر می نماید. قبل از این موسسه نیز از مدیران موسسه آمریکائی غرب- شرق که در موضوعات توسعه جامعه مدنی، اصلاحات اقتصادی و امنیت بین المللی در اروپای شرقی و جمهوری های تازه استقلال یافته فعالیت دارد. ایشان در یکی از ایالات آمریکا از سال 1988 الی 1990 کمیسر توسعه اقتصادی و از سال 1983 الی 1988 کمیسر رفاه اجتماعی بود.

 

استیفن هاینتز از حامیان اصلی دیپلماسی TRACK2 بین ایران و آمریکا می باشد و کمک های مالی زیادی در این زمینه از طریق بنیاد برادران راکفلر به برگزاری این دیپلماسی پنهان نموده است. به طوری که در صفحه سایت رسمی بنیاد مذکور آمده است:«نزدیک به 6سال موسسه سازمان ملل آمریکا(UNAUSA) و بنیاد برادران راکفلر مذاکرات خصوصی TRACK2 بین مقامات و متخصصین سابق سیاست خارجی آمریکا با یک گروه از مشاوران سیاسی و آکادمی ایران را انجام می دهند که طرح جدیدی برای پایان مسئله اتمی ایران و آمریکا ارائه داده اند.» شایان ذکر است در ادبیات سیاسی آمریکا این دیپلماسی به "صحبت با دشمن" معنا گردیده و از زمان جنگ سرد و پس از آن در کشورهای هدف انقلابات مخملی و رنگی برعلیه حریف استفاده می نمودند.

 

بنیاد برادران راکفلر مستقر در نیویورک که از سال 1940 تاسیس شده با اعتبار حدود 670میلیون دلار فعالیت دارد که در سال 2006، 345 طرح با اعتبار تقریبا 30میلیون دلار توزیع کرد که برنامه های آن در 4 حوزه ترویج دموکراسی، توسعه پایدار، صلح و امنیت و پیشرفت انسانی می باشد. و از جمله مناطقی که تاثیرگذار بوده در غرب بالکان و صربستان بوده است. از سال 2003 تاکنون 94 طرح(که 20 طرح آن مختص موضوع ایران بوده) در آمریکا، اسرائیل، مصر، لبنان، مراکش با عنوان "تفاهم غرب و دنیای اسلام"برگزار شده است. در سال 2005 همایشی با عنوان" آموزش دموکراسی در خاورمیانه" برگزار که گزارش آن را جهت نمایندگان کشورهای سازمان ملل با هدف تشویق حمایت از گسترش دموکراسی در سطح جهان انجام می دهد.

 

این بنیاد همانطور که عنوان شد،در ایران از سال 2003، 20 طرح اجرا نموده از جمله 2طرح به سازمان آمریکائی جستجو برای زمینه های مشترک(SFCG) به مبلغ 225هزار دلار از طریق ویلیام میلر آمریکائی، 6 طرح به موسسه سازمان ملل آمریکا(UNAUSA) حدو 360 هزار دلار، 3 طرح به مرکز وودرویلسون آمریکا(که هاله اسفندیاری مدیر خاورمیانه آن بود) از کانال ویلیام میلر آمریکائی حدود 67 هزار دلار، یک طرح در حمایت از سفر مایکل ایگنتیف به تهران با دعوت رامین جهانبگلو، یک طرح جهت بورس هادی سمتی در امریکا بوده است. این بنیاد با بنیاد سوروس نیز در ارتباط بوده به طوریکه کیان تاج بخش عنوان دارد یکبار به همراه رئیسش، آنتونی ریچتر به ملاقات هاینتز رئیس بنیاد براردان راکفلر رفته است. در یکی از آخرین فعالیت های این بنیاد بر روی ایران به نقل از سایت عصر ایران با عنوان "برنامه آمریکا و اتحادیه اروپا برای جلوگیری از انتخاب مجدد احمدی نژاد" که آن نیز از روزنامه واشنگتن پست نقل نموده است،همچنین حمایت مالی بنیاد از سازمان غیرانتفاعی "فردای آزاد از ترور" متشکل از روسای سابق کمیته بررسی 11 سپتامبر از جمله لی همیلتون(رئیس هاله اسفندیاری در مرکزویلسون) جان مک کین و بیل فریست که نظرسنجی داخل کشور ایران در زمینه روابط ایران _آمریکا، انتخابات مجلس، مقابله با افراطی گری در ایران انجام داده است.

 

ویلیام لرز رئیس موسسه سازمان ملل آمریکا(UNAUSA): ایشان از سال 1999 این پست را دارد. وی که بازنشسته وزارت خارجه آمریکا می باشد در 31 سال خدمت از سال 1978الی 1982 سفیر آمریکا در ونزوئلا و از سال 1983 الی 1986 سفیر در چکسلوواکی(دوران کمونیسم) همچنین در سفارت آمریکا در شوروی سابق نیز بود. از سال 1977 الی 1978 نیز معاونت اروپای وزارت خارجه آمریکا بود. عضو فعال شورای روابط خارجی آمریکا و سازمان های سیاست عمومی(Public Policy) بود وی همچنین عضو هیئت مدیره بنیاد برادران راکفلر می باشد. همسر وی نیز موسس و رئیس بنیاد جامعه مدنی در آمریکا می باشد. قبل از وزارت خارجه ویلیام لرز از سال 1953 الی 1957 افسر نیروی دریائی آمریکا بود. در سایت موسسه مذکور آمده است ویلیام لرز متخصص سیاست خارجی و روابط بین الملل آمریکا، سازمان ملل، روسیه و اروپای شرقی، آمریکای لاتین، روابط ایران-آمریکا و روابط فرهنگ بین الملل می باشد.

 

موسسه سازمان ملل آمریکا که به عنوان یک موسسه در ظاهر خصوصی از سال 1943 بوجود آمد ولی با سازمان دولتی توسعه بین الملل آمریکا USAID(که نقش فعالی در انقلاب رنگی و مخملی در کشورهای هدف داشته) در توسعه جهانی شریک می باشد. همچنین با کنگره و سیاست سازان آمریکا نیز در ارتباط می باشد. این سازمان بیش از 175 بخش و شعبه اطراف کشور با حدود 20000نفر عضو می باشد.

 

ویلیام لرز که به همراه توماس پیک رینگ و جیم والش طرحی با عنوان "راهی برای پایان مسئله هسته ای ایران-آمریکا" در 20 مارس 2008 تهیه نموده، در ابتدای این طرح می نویسد:«با دو مسئله جدید شرایط مناسبی جهت مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در زمینه مشکل اتمی بوجود آمده یکی مذاکرات ایران و آمریکا در عراق و دوم گزارش اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر تعلیق فعالیت های نظامی هسته ای ایران می باشد.

 

همچنین سندی در اینترنت می باشد که در سال 2003 نتیجه مذاکرات دیپلماسی TRACK2با تیم ایران را ویلیام لرز جهت سنا آمریکا گزارش می نماید.

 

در آمریکا گروهی به نام Task Force وجود دارد که متخصصین همه جانبه در موضوع جامعه و سیاست ایران هستند آنها وظیفه درک نکات مهم روابط ایران-آمریکا،تاریخ و اقتصاد و مردم شناسی ایرانیان را به عهده دارند. ویلیام لرز، استیفن هاینز که در بالا معرفی شدند و از مدعوین این کنفرانس در تهران بودند، از اعضای گروه مذکور می باشند. از اعضای دیگر این گروه می توان به شائول بخاش(همسر یهودی هاله اسفندیاری)، ری تکیه، الهه شریف پور(هیکس)، جیمز پلاک، سوزان مالونی، رابرت گیتس اشاره کرد.

 

همچنین حساسیت سفر آنها به ایران آنقدر بالا بود که با شخصیت حقیقی، این امریکائی ها موفق به اخذ ویزای ایران شدند. به عبارت دیگر در فرم درخواست ویزای آنها مسئولیت و شغل آنها(شخصیت حقوقی) که ریاست بنیاد براردان راکفلر و موسسه سازمان ملل آمریکا بود آورده نشده است.

 

هماهنگی های صورت گرفته جهت ورود این دو مقام امریکایی به ایران:

 

همان طور که گفته شد مسئول هماهنگی های این سفر مصطفی ز. پرسنل سابق وزارت ا... و فعلی وزارت وزارت خارجه که از مدیران ارشد دولت اصلاحات در وزارت خارجه (مدیر مرکز مطالعات وزارت خارجه) و در دوران ریاست جمهوری هاشمی ایشان مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل (نیویورک) بوده است. و مسئول تیم دیپلماسی TRACK2 ایران می باشد. لذا وی با شناختی که داشت با قائم مقام وقت وزارت ا..، معاونت ض.ج. وقت وزارت و دو معاون دیگر وزارت ا... و قائم مقام وقت و یک معاون وزارت خارجه هماهنگی لازم جهت ورود این مقامات آمریکایی به ایران را می نماید شایان ذکر است این افراد از مدیران دوران اقای هاشمی در این وزارت خانه ها بوده اند که هنوز در پست مدیریتی باقی مانده بودند. حسب گزارش و تحقیقات عماریون؛ نه وزیر ا.. وقت نه وزیر خارجه نه رئیس جمهور و نه مقام معظم رهبری از این سفر مقامات آمریکایی به ایران خبر نداشتند.

 

ملاقات دو مقام آمریکائی در مجمع تشخیص مصلحت:

 

در چند روزی که این مقامات آمریکایی به ایران آمدند ملاقات خصوصی با آقای و. از معاونان حسن روحانی در مرکز مطالعات مجمع تشخیص مصلحت صورت می گیرد. به طور دقیق ازمحتوی این جلسه دردست نیست. ولی مقالاتی که بعدها این دو نفر دادند عنوان کردند که قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ایران قرار داریم. برای آنکه بین دو کشور بحرانی بوجود نیاید لازم است بین قدرتمندان و عقلای نظام این دو کشور تعهدی بسته شود که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دموکرات ها پیروز شود و در انتخابات ریاست جمهوری ایران هر کسی بیاید بجز دکتر احمدی نژاد. در حقیقت این ملاقات با آقای هاشمی با واسطه و. برگزار شد. که بواسطه ملاحظات حفاظتی با این واسطه یعنی آقای واعظی صورت می گیرد.

 

و این مقاله با "برنامه آمریکا و اتحادیه اروپا برای جلوگیری از انتخاب مجدد احمدی نژاد" با هزینه بنیاد برادران راکفلر به نقل از سایت عصر ایران که آن نیز از روزنامه واشنگتن پست نقل نمود کاملا منطبق است. این همان دلیلی است که هاشمی 60 سال سابقه انقلابی خود را جهت حذف احمدی نژاد در انتخابات دهم ریاست جمهوری به خطر انداخت. چون مقامات مذکور امریکائی به تعهد خود عمل کردند و از دموکرات ها به قدرت رساندند. شایان ذکر است این دومقام آمریکائی از موسسین انقلاب رنگی در قرن 21 می باشند.

 

همچنین این دو مقام آمریکایی در مدتی که در ایران بودند، جلسه ای نیز با تیم دیپلماسی TRACK2 که همان باند نیویورک می باشند یعنی مصطفی ز.(معرفی شد)، ناصر ه.(استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که دکتری و فرصت مطالعاتی خود را در نیویورک گرفت)، هادی س. (استاد اخراجی دانشگاه تهران که وی نیز دکتری و فرصت مطالعاتی خود را در نیویورک گرفت) و غلام چ. (کارمند دهه 60 وزارت ا...، استاد دانشگاه علامه طباطبائی فارغ التحصیل انگلیس و فرصت مطالعاتی در نیویورک) در لابی هتل استقلال تهران برگزار می نمایند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©