Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ برابر با  ۲۱ می ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲  برابر با ۲۱ می ۲۰۱۳
از سوی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید شد؛

گزیده هائی از میان رسانه های حکومتی

 

تلاش برای مهار بحران حکومتی با سیاست «مرگ یک بار شیون یک بار»

 

سایت خبری راه کارگر ـ همه اخبار و شواهد از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی خبر می دهد. سایت های نزدیک به سپاه: صبح صادق، خبرگزاری فارس، جوان انلاین و وبسایت های نزدیک به بیت رهبری و دیگر نهادهای وابسته در کُر هم آهنگی بر ضرورت پذیرش نظر شورای نگهبان تاکید کرده اند و نگرانند که رد صلاحیت ها، تنش  های بزرگی در میان  حکومتیان به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر پاره ای از روحانیون، مسئله کهولت و بالا بودن سن کاندیداها را رد کرده و آن را بهانه ای بیش ندانسته اند. به هر رو اگر خبر حذف صلاحیت مهره های اصلی انتخابات درست باشد، به این معناست که دستگاه ولایت و سکانداران قدرت از گسترده تر شدن شکاف در میان بالائی و بویژه از بهره برداری مردم از این شکاف گسترش یابنده به شدت نگران شده اند و به این نتیجه رسیده اند که به قول سرمقاله نویس روزنامه کیهان شریعتمداری، «مرگ یک بار شیون یک بار» و قال قضیه را بکنند و اجازه ندهند به قول سرمقاله نویس رسالت با دخالت مردم  «خط تغییر دولت» به سمت «خط تغییر حکومت» جهت گیری کند.

 

از یک کاربر فیسبوکی

قرار بود انتخابات اتفاقی نباشد در جهان بی اتفاق ولی یک ثبت نام آنرا تبدیل به اتفاق بزرگ کرد ، مهم نتیجه کار نیست،ثبت نام هاشمی رفسنجانی هیچ دستاوردی نداشته باشد نشان داد جامعه ایران زنده است،آگاه به نیروی خود است ،از هر روزنه یی می خواهد به سود تغییر بهره ببرد ، این ثبت نام تلاطمی در فضا ایجاد کرد که به این زودی آرام نخواهد گرفت ، بجای افسردگی و تن دادن به ناامیدی باید راهی پیدا کرد این زنده بودن راههای تازه یی برای نشان دادن خود پیدا کند ،یادمان باشد تاریخ متوقف نمی شود ،چون موج هر سدی که بنا دارد جلوی تغییر را بگیرد ویران می کند، آنچه اصل است انتخابات نیست ،مهم آنست از هر اتفاقی بهره ببریم تا نگذاریم جهان بی اتفاق سلطه خود را به ما تحمیل کند ، یعنی باید مخترع باشیم و راه تازه را به سود فردای بهتر اختراع کنیم. این معجزه از ما بر می آید، البته هنوز باید منتظر ماند تا دید بازی انتخابات برای ما جدی می ماند و یا نه ، ولی در حال تاریخ به سود خود بهره های زیادی از آن می برد و آنچه پنهان شفاف آشکار کرد

 

« موج دستگیری های اخیر حامیان دولت، با چه مجوزی؟!»

به گزارش گروه فضای مجازی ایرنا، این مطلب بخشی از گزارشی با عنوان « موج دستگیری های اخیر حامیان دولت، با چه مجوزی؟!» است كه در شبكه ایران منتشر شده است.

متن كامل این گزارش به شرح ذیل است:

در روزهای اخیر و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری كه رهبری حكیم و عادل انقلاب اسلامی، شكل گیری حماسه سیاسی را از آن انتظار دارند، موجی از دستگیری های بدون توجیه و غیرمنطقی حامیان گفتمان انقلاب اسلامی و دولت عدالت محور دكتر احمدی نژاد در برخی استان های كشور به راه افتاده است.

از سوی دیگر حجت الاسلام بهمن شریف زاده، از فضلای فرهیخته حوزه كه عَلَم دفاع و تبیین گفتمان فرهنگی دولت را بر دوش گرفته است، دو روز پیاپی به دادسرای ویژه روحانیت احضار گردیده و همزمان ۵ سایت حامی گفتمان انقلاب و دولت خدمتگزار بدون هیچ اطلاع قبلی و هرگونه توضیحی یكباره فیلتر شده اند!

به نظر می رسد سناریویی برای تحت فشار قرار دادن دولت و حامیان آن طراحی شده كه سؤالاتی را در اذهان به وجود آورده است:

موج دستگیری ها و احضارهای اخیر حامیان گفتمان انقلاب اسلامی و دولت اسلامی كه همگی به دیانت و وفاداری به انقلاب و رهبری حكیم اشتهار دارند، با چه مجوزی؛ از سوی چه كسی و با چه حجت شرعی صورت گرفته است؟!

اخبار تأسف باری كه از برخی استان ها به گوش می رسد حاكی از آن است كه برخی نیروهای به ظاهر امنیتی كه هویتشان به روشنی معلوم نیست با ریختن در منازل برخی چهره های موجه روحانی و غیرروحانی حامی دولت با ایجاد رعب و وحشت برای خانواده های مظلوم این شخصیت ها اقدام به دستگیری آنها نموده اند؛ این اقدامات خودسرانه با چه حجت شرعی انجام می شود؟

این رفتارها چه نسبتی با انقلاب مقدس اسلامی دارد كه این گونه چهره تابناك آن را مخدوش می نمایند؟! خصوصا این كه از برخی بازداشت شدگان تعهد كتبی گرفته شده كه هیچگونه فعالیت سیاسی انجام ندهند!

این امر چه جایگاهی در انقلاب اسلامی دارد كه توده های مردم را به عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی كشانده و مورد تشویق قرار می دهد؟ چه كسی هزینه گزاف این بی تدبیری را خواهد پرداخت؟!

سؤال مهمتر این كه پس از دستگیری های اخیر چه چیزی به دست آورده اند و چه چیز به اثبات رسیده است؟ لازم است برای افكار عمومی پاسخ روشنی منتشر شود، در غیر این صورت اعاده حیثیت و پیگیری های قانونی، كمترین حقی است كه افراد مذكور از آن برخوردار خواهند بود.

نكته مهمتر آن كه در تماس هایی كه با مسئولین مربوطه در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی گرفته شده، همگی اظهار می كنند این رفتارهای خارج از ضابطه كار نیروهای زیرمجموعه ما نبوده؛ سؤال اینجاست كه كدام مقام یا نهاد، مسئول برخوردهای غیرقانونی با این افراد است؟!

گفتنی است پیگیری جدی این اقدامات بی ضابطه همچنان در دستور كار مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی نظام قرار داشته و امید می رود به زودی نتیجه بررسی ها به اطلاع افكار عمومی برسد.

 

سه شنبه, 31 ارديبهشت 1392 ساعت 12:45

آخرین نیوز

پایان مهلت شورای نگهبان/ پاسخ وزارت کشور به انتشار شایعاتی درباره بررسی صلاحیت‌ها

پایان مهلت شورای نگهبان/ پاسخ وزارت کشور به انتشار شایعاتی درباره بررسی صلاحیت‌ها

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور با اشاره به اینکه امروز آخرین مهلت ارسال اسامی نامزد‌های یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور است گفت: این زمان به هیچ وجه قابل تمدید نیست.

حسنعلی نوری مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در گفتگوی رادیویی درباره اعلام اسامی تأیید صلاحیت‌شدگان انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبق قانون امروز آخرین مهلت اعلام اسامی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوي شوراي نگهبان به وزارت کشور است و این زمان به هیچ وجه قابل تمدید نیست.

وی افزود: وزارت کشور طبق قانون می‌تواند ظرف دو روز اسامی را اعلام کند.

نوری تصریح کرد: پس از اعلام اسامی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی وزارت کشور روند تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری نیز آغاز خواهد شد.

همچنین سید صولت مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هنوز در مورد این که ما در وزارت کشور اسامی افراد تایید صلاحیت شده که از سوی شورای نگهبان برای ما ارسال می‌شود را چطور اعلام کنیم، تصمیمی گرفته نشده است.

وی افزود: ما بر طبق قانون 48 ساعت فرصت داریم که اسامی را اعلام کنیم، اما هنوز در مورد این که پس از اعلام اسامی از سوی شورای نگهبان این اسامی در چه زمان و چطور به اطلاع مردم برسد، تصمیمی گرفته نشده است.

دبیر ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: باید تا زمان ارسال اسامی از سوی شورای نگهبان صبر کرد.

 

دعوت وزارت کشور از افکار عمومی به صبر

 

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور گفت: امروز آخرین مهلت ارسال اسامی نامزد‌های یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور است و این زمان به هیچ وجه قابل تمدید نیست.

حسنعلی نوری مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در گفتگوی رادیویی درباره اعلام اسامی تأیید صلاحیت‌شدگان انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبق قانون امروز آخرین مهلت اعلام اسامی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور است و این زمان به هیچ وجه قابل تمدید نیست.

وی افزود: وزارت کشور طبق قانون می‌تواند ظرف دو روز اسامی را اعلام کند، پس از اعلام اسامی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی وزارت کشور روند تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری نیز آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید تا زمان ارسال اسامی از سوی شورای نگهبان صبر کرد.

 

* دوشنبه 30 خرداد 1392 * 9 رجب 1434 * 20 مي 2013 * سال چهاردهم * 599 *

 

سرمقاله ـ صبح صادق

زير نظر شوراى نويسندگان

معاونت سياسى نمايندگى ولى فقيه در سپاه

جواد رضايي

دوستان و دشمنان شوراي نگهبان

        

 

اگر قرار باشد در نقطه اي از كره زمين كشور جديدي تشكيل شود و يا در كشوري كه در آن انقلاب شده نظام سياسي جديد تأسيس گردد، يكي از مباحث اوليه، روش تعيين رئيس حكومت(نخست وزير يا رئيس جمهور) است كه به دنبالش شكل گيري مجموعه اي مطرح مي شود كه وظيفه اش پرداختن به بايد و نبايدهاي كساني است كه خود را در مظان دستيابي به منصب رياست حكومت قرار مي دهند. چنين اقدامي نه عجيب است و نه قابل چشم پوشي. امروزه اين مقوله در قريب به اتفاق كشورهايي كه به شكل واقعي و يا ادعايي بر اساس دموكراسي اداره مي شوند به اشكال مختلف انجام مي گيرد و همه هم آن را به عنوان بخشي از قانون انتخابات پذيرفته و از آن عبور كرده اند. اين مجموعه ها به حسب موضوع و وظيفه دو دسته از ويژگي ها را دنبال مي كنند: 1- عيني و تفسيرناپذير مانند: سن، تحصيلات، جنسيت، سلامتي جسماني، تابعيت، مذهب و ... 2- استنباطي و تفسيرپذير مانند: توانايي، مديريت، ديدگاه، اخلاق و ... در مجموعه هايي هم كه به ويژگي هاي دسته دوم صريحاً اشاره نشده معمولاً اين ويژگي ها به شكل ضمني لحاظ مي شود. نتيجه وجود چنين مجموعه هايي اين است كه در بيشتر نظام هاي سياسي براي واگذاري مناصب مهم به افراد، ضوابط خاصي در نظر گرفته شده است و هيچ كس نمي تواند از آن تخطي كند. بخش مهمي از اين ضوابط برآمده از ايده كلي نظامي است كه مردم آن را تأسيس كرده اند. چنين وضعيتي پس از پيروزي انقلاب براي مردم ايران هم پيش آمد و تكرار شد و اين مجموعه مهم در قانون اساسي ايران با عنوان «شوراي نگهبان» تعبيه شد و مردم با رأي دادن به قانون اساسي به اين اصل مهم هم رأي دادند. گنجانده شدن اين اصل در قانون اساسي به اين معنا بود كه مناصب مهم نظام مانند رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و خود قانون اساسي و قوانين مجلس، نگهبان و مراقب پيدا كرده اند و اين موارد از دسترس نااهلان دور مي مانند. پس از اينكه شوراي نگهبان در ابتداي انقلاب وظيفه خطيرش را اجرا كرد و راه را بر نااهلان بست و آنها متوجه شدند براي دست اندازي به مناصب حساس و مهم با چه سد محكم و سترگي مواجه هستند، صف بندي دوستان و دشمنان شوراي نگهبان آغاز شد و تاكنون با شدت و ضعف ادامه پيدا كرده است  

 دشمنان شوراي نگهبان در برهه هاي مختلف از داخل و خارج بارها به اين نهاد سلامت بخش و تضمين كننده صلاحيت نامزدها و اصالت و صحت قوانين حمله كرده اند؛ در اين ميان شدت دشمني دشمنان خارجي شوراي نگهبان تعجب برانگيز و گوياي ارزش والاي اين نهاد است. رشته دراز تهاجمات چند ساله و مكرر عليه شوراي نگهبان نه اينكه به جايگاه اين نهاد در نزد دوستانش كه همانا عموم مردم هستند، لطمه نزده كه سبب تقويت جايگاه آن در نزد مردم شده است. يكي از نقاط قوت ساختار شوراي نگهبان كه آن را در برابر يورش دشمنان داخلي و خارجي بيمه كرده و اعتماد هر چه بيشتر دوستانش را به همراه داشته، حضور شش فقيه مجتهد و شش حقوقدان است كه فقهاي آن را ولي فقيه منصوب مي كند و حقوقدانان آن با معرفي رئيس قوه قضائيه به مجلس و رأي نمايندگان به آنان، در اين سمت قرار مي گيرند و اين به معناي برخورداري از پشتوانه محكم حقوقي و قانوني است و كسي نمي تواند با هوچيگري و هياهو تصميمات اين شورا را از اعتبار بيندازد. حمايت همه جانبه و قانوني مردم كه همانا دوستان حقيقي شوراي نگهبان هستند، از اين نهاد و نيز پايبندي و استواري اعضا اين شورا به وظايف و مسئوليت ها، تاكنون اجازه نداده كه اقدامات دشمنان آن كوچك ترين تأثير منفي در عملكردش داشته باشد. قطعاً اين مشي در انتخابات پيش رو نيز ادامه دارد و همه نامزدها همانطور كه هنگام ثبت نام، به پذيرش نظر شوراي نگهبان اذعان كردند، وظيفه دارند نظر اين نهاد را تمكين كنند و بدانند كه مردم يعني دوستان اين نهاد، محكم و قاطع پشت سر آن ايستاده اند و هيچ حرف و حديث ديگري را نمي پذيرند.

 

 

صبحانه انتخاباتی الف؛

حیرت تاریخی انتخابات

درخواست آیت الله حایری از رهبری برای تذکر به شورای نگهبان

بخش داخلی الف، 31 اردیبهشت 92

تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۷

امروز نتیجه احراز صلاحیت ها مشخص می شود. وزارت کشور دو روز فرصت دارد نتایج را اعلام کند. شاید اعلام نتایج در شکستن روزهای سرد انتخابات موثر باشد. طی روزهای گذشته فضای انتخابات در اوج حیرت و بهت بوده است. ستادهای انتخاباتی بی رونق. کاندیداها بی میل به نشست های رسانه ای و دانشجوئی. رسانه ها بی خبر. سوال های تکراری خبرنگاران و پاسخ های بدون انگیزه کاندیداها. تحلیل ها تکراری. وعده های ائتلاف در حال گسست.

 

همه در انتظار نظر شورای نگهبان. چی کسی تائید می شود؟ هیچ کس اطمینان ندارد. بسیاری از کاندیداهایی که این روزها در معرض عدم احراز صلاحیت قرار گرفتند با سرو صدا و شور و هیجان به صحنه آمده بودند. اما اخباری که از شورای نگهبان می رسید بوی دلهره داشت. چه کسانی می مانند؟ چه کسانی باید انصراف دهند؟ چه کسانی باید بالاجبار به نفع دیگری کنار بکشند؟ اما در این میان خبر ردصلاحیت هاشمی نیز بیشتر فضای رسانه ای را در سکوت برد. آمدن هاشمی بهت ایجاد کرد. رفتنش هم نیز. ردصلاحیت هاشمی هم ماجرای خودش را دارد. برخی معتقدند که برای دوری از خواب آشفته نباید کنار شتر خوابید.

 

این روزهای انتخابات تاریخی است. هیچ دوره ای از انتخابات روزهائی چنین سرد و بی رونق را بچشم ندیده است. همه در حیرت اند. انتخابات این دوره حماسه می شود؟ حماسه ساز چه کسی است؟ تا ساعاتی دیگر شاید فضای انتخابات جان دوباره بگیرد و ستادها فعال شوند.

 

حایری شیرازی: حذف یک طرف با مصلحت حماسه سیاسی سازگار نیست

آیت الله حایری شیرازی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان، طی نامه ای به رهبر انقلاب، تأکید کرد: «حماسه سیاسی در انتخابات و مشارکت حداکثری که همواره موردنظر رهبری بوده است، وقتی تحقق می یابد که افراد رده اول دو طرف در رقابت حاضر باشند. مثلاً بازی استقلال و پیروزی، همه را در استادیوم حاضر می کند و جای خالی نمی ماند. حذفی یکی از این دو تیم حضور را به حداقل می رساند.

همین طور حذف یک فرد برجسته از صحنه انتخابات در شرایط کنونی با هدف ایجاد حماسه سیاسی ناسازگار است. حتی اگر توجیهاتِ حذف، منطقی باشد.»

وی در پایان نامه خود از مقام معظم رهبری خواسته است که به شورای نگهبان بفرماید، «فعسى أن تكرهوا شيئاً و يجعل الله فيه خيراً كثيراً» ای بسا که شما از امری خوشتان نمی آید و خداوند در همان کار خیر کثیر

در انتخابات حذف یک طرف یا حذف فرد برجسته آن در شرایط کنونی با مصلحت ضرورت ایجاد حماسه سیاسی سازگار نیست

برایتان قرار می دهد.

 

شکايت آيت‌الله ! (يادداشت روز)

حسين شريعتمداري

کیهان ـ 31 اردیبهشت 1392

«شرايط سني من به گونه‌اي است که توان لازم براي مسئوليت سنگين رياست جمهوري و اداره امور اجرايي کشور را ندارم و معتقدم رئيس جمهور شدنم خلاف شرع و به زيان نظام خواهد بود». اين ديدگاه و نظر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، چند ماه قبل و در حالي ابراز شده بود که علاوه بر اصرار اصحاب وطن‌فروش فتنه 88، برخي از مقامات و مراکز آمريکايي و اروپايي نيز ايشان را براي نامزد شدن در انتخابات رياست جمهوري يازدهم تشويق و ترغيب مي‌کردند. همان روزها- 15 مهرماه 1391 يعني 7 ماه قبل- مرکز استراتژيک «شوراي امنيت ملي ايالات متحده آمريکا- U.S. NATIONAL SECURITY COUNCIL- طي گزارشي درباره انتخابات رياست جمهوري ايران از ابراز تمايل آمريکا به نامزدي آقاي هاشمي خبر داده و آورده بود «از نگاه غرب آقاي رفسنجاني به‌عنوان يک شخصيت ميانه‌رو بهترين گزينه براي رياست جمهوري آينده ايران است». در اين گزارش آمده بود «اگرچه رسانه‌ها و تحليل‌گران آمريکايي و اروپايي تاکنون در چند نوبت پايان عمر سياسي آقاي اکبر رفسنجاني را اعلام کرده‌اند که ناکامي وي در بازگشت به مقام رياست جمهوري در انتخابات ژوئن 2005- خرداد 84- خروج از امامت جمعه تهران و برکناري از رياست مجلس خبرگان از جمله اين موارد بوده است ولي حضور پررنگ وي در اجلاس سران عدم تعهد در کنار رهبر ايران و خوشامدگويي وي به مقامات عالي‌رتبه ميهمان و جايگاه تعيين شده براي او در کنار «بان کي‌مون»، ميهمان ويژه اجلاس را بايد يک رنسانس براي اين بازمانده سياسي بزرگ ايران تلقي کرد که نشان مي‌دهد اين شخصيت هفتاد و چندساله با رويکردي ميانه‌رو نسبت به غرب اين امکان را دارد که يک بار ديگر در کانون قدرت ايران ايفاي نقش کند (به‌تاکيد اين انديشکده آمريکايي روي قيد «يک بار ديگر» يعني آخرين فرصت براي بهره‌گيري از آقاي هاشمي توجه کنيد)».

رصد رسانه‌ها و مراکز استراتژيک آمريکايي و اروپايي و مقايسه آن با تحرک انتخاباتي مدعيان اصلاحات در داخل کشور حکايت از آن دارد که بعد از گزارش تحليلي مرکز آمريکايي ياد شده، تلاش گسترده اصحاب فتنه با محوريت- البته ظاهري- آقاي خاتمي و تلاش پيراموني، اما پررنگ جرياناتي نظير مجمع روحانيون، برخي از فتنه‌گران زنداني و يا پناهنده به کشورهاي آمريکايي و اروپايي با هدف راضي کردن آيت‌الله رفسنجاني به نامزدي براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم آغاز مي‌شود. نکته درخور توجه آن که اصحاب فتنه نيز همخوان با شوراي آمريکايي مورد اشاره، از نامزدي آقاي هاشمي با عنوان «آخرين شانس» و «تنها فرصت باقيمانده» براي بازگشت رانده‌شدگان فتنه 88 به نظام ياد مي‌کنند. ولي پاسخ آقاي هاشمي رفسنجاني همچنان منفي است و اين پاسخي هوشمندانه است چرا که بازگشت به نظام، آرزوي برباد رفته اصحاب فتنه است و حال آن که آقاي هاشمي رفسنجاني با حکم رهبر معظم‌انقلاب در جايگاه برجسته «رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام» قرار دارد بنابراين بيرون از حلقه نظام نيست که براي ورود به اين حلقه ريسک کند و در مقابل اصرار جريانات ياد شده توضيح مي‌دهد که مجمع تشخيص يک مرکز مستشاري است و ايشان مي‌تواند تجربيات چند ده ساله خود را به عنوان رئيس مجمع به نظام ارائه بدهد ولي رياست‌جمهوري و کشيدن بار سنگين آن با سن و سال ايشان مناسبتي ندارد. اين چالش مطابق شواهد موجود نزديک به 2 ماه ادامه مي‌يابد و در اين فاصله الف: چند گروه مختلف- و در برخي از موارد با اعضاي مشترک- به ديدار آقاي هاشمي مي‌روند و با سخنان تکراري و مشابه از آمادگي جامعه براي پذيرش رياست‌جمهوري ايشان خبر مي‌دهند و اين که مردم از آقاي هاشمي انتظار دارند به عنوان منجي وارد گود شود!

ب: رسانه‌هاي خارجي در تفسير و تحليل‌هاي پي در پي و با توهم‌پراکني درباره آماده بودن زمينه‌ها براي نامزدي و نهايتا پيروزي ايشان، آقاي هاشمي را به کانديداتوري تشويق مي‌کنند.

ج: سايت‌هاي اينترنتي و روزنامه‌ها و نشريات زنجيره‌اي در اقدامي هماهنگ بيشترين مقالات، مصاحبه‌ها و گزارش‌هاي خود را به ضرورت نامزدي آقاي رفسنجاني اختصاص مي‌دهند.

د: مدعيان اصلاحات و عوامل فتنه‌گري که پيش از اين بي‌ادبانه‌ترين اهانت‌ها نظير عاليجناب سرخپوش! عامل اصلي قتل‌هاي زنجيره‌اي! سياستمدار تاريک انديش! ديکتاتور! و... روا مي‌داشتند در يک چرخش يکصد و هشتاد درجه‌اي به تعريف و تمجيد از ايشان مي‌پردازند!

هـ: تمامي جريانات ضد انقلابي که در فتنه 88 با يکديگر ائتلاف کرده بودند در اقدامي بي‌سابقه از ادعاهاي قبلي نظير تقلب در انتخابات دست کشيده و به استقبال از نامزدي آقاي هاشمي برمي‌خيزند.

و: نکته درخور توجه اين که تمامي جريانات داخلي و خارجي ياد شده و مراکز استراتژيک آمريکايي و اروپايي از کانديداتوري آقاي رفسنجاني با کليد واژه‌هاي مشابهي نظير «آخرين پنجره»! «آخرين شانس»! «فرصت غيرقابل‌تکرار»!، «بازي‌آخر» و مانند آن ياد مي‌کنند و...

و سرانجام آقاي هاشمي رفسنجاني تحت تاثير عوامل ياد شده و مخصوصا اصرار نزديکان خود که از يکسو با اصحاب فتنه در ارتباط پيوسته هستند و از سوي ديگر آقاي هاشمي بارها نشان داده است تاب مقاومت در برابر اصرار آنها را ندارد، تسليم مي‌شود و چند روز قبل از ثبت‌نام، موافقت خود را اعلام مي‌کند و بدين ترتيب «قرباني» براي قرباني شدن چند باره- و اين دفعه براي آخرين بار- آماده مي‌شود!

آقاي خاتمي در حالي که از خوشحالي در پوست خود نمي‌گنجد، خبر اعلام آمادگي آقاي رفسنجاني را به نشستي که به طور پي‌درپي با حضور تعدادي محدود از اصحاب فتنه و بدون حضور آقاي هاشمي تشکيل مي‌شود مي‌رساند و در همان نشست تصميم گرفته مي‌شود که؛

از معرفي آقاي هاشمي به عنوان کانديداي اصلاح‌طلبان به شدت اجتناب شود تا اولا؛ حساسيت مردم نسبت به اصلاح‌طلبان مانع رويکرد به ايشان نشود. ثانيا؛ شکست وي در انتخابات به حساب شکست اصلاح‌طلبان نوشته نشود. ثالثا؛ براي جلب نظر هواداران داخلي و بيروني فتنه حمايت اصلاح‌طلبان از نامزدي ايشان به صورت پررنگ و علني مطرح شود. درباره اين بند از تصميم ياد شده، اختلاف نظري پديد مي‌آيد و آقاي «م» مي‌گويد: بايد حمايت اصلاح‌طلبان از هاشمي به گونه‌اي باشد که گروه‌هاي اصلاح‌طلب مخالف ايشان انگيزه بيشتري براي فعاليت به نفع نامزدي وي را داشته باشند و جاي اصلاح‌طلبان را در اين حرکت خالي احساس نکنند. آقاي «م» مي‌افزايد؛ حمايت پررنگ اصلاح‌طلبان از هاشمي، اين تلقي را نيز پديد مي‌آورد که اصلاح‌طلبان- منظورش اصحاب فتنه است و نه همه اصلاح‌طلبان- مجوز ورود به نظام را يافته‌اند! در پي اين تذکر، تصميم گرفته مي‌شود که از نامزدي آقاي رفسنجاني با عنوان گزينه هاشمي- خاتمي ياد شود. تصميم‌هاي اتخاذ شده در آن نشست بلافاصله به تيم رسانه‌اي فتنه در داخل و خارج کشور ابلاغ مي‌شود و فرداي آن روز آقاي خاتمي در مصاحبه‌اي اين جمله از قبل توافق شده را مطرح مي‌کند که «خدا‌کند هاشمي بيايد»!

تمامي شواهد ياد شده که فقط اندکي از بسيارهاست کمترين ترديدي باقي نمي‌گذارد که مجموعه هماهنگ اصحاب فتنه در داخل کشور و مديران بيروني آنها در ماجراي پيش روي به آقاي هاشمي فقط «نقش يک قرباني» را داده‌اند، چرا که علي‌رغم هياهوي اين روزها به خوبي مي‌دانند آقاي هاشمي در صورت تاييد صلاحيت هم شانسي براي پيروزي ندارد چرا که حمايت تمام‌قد ايشان از فتنه 88 بر کسي پوشيده نيست و تبليغات اين روزها که هاشمي در پي نجات اقتصاد کشور است نيز با توجه به حاميان و اطرافيان وي و سابقه ناموفق اقتصادي ايشان در دوران 8 ساله دولت سازندگي جايي براي باور اينگونه تبليغات باقي نگذاشته است، ضمن آن که تجربه پي‌درپي اين سال‌ها نشان داده است توده‌هاي مردم وفادار به اسلام و انقلاب در بزنگاه‌ها با بصيرتي مثال‌زدني به صحنه مي‌آيند و حماسه‌هاي به‌ياد ماندني مي‌آفرينند. بنابراين با استناد به مختصات صحنه کنوني مي‌توان بدون کمترين ترديدي گفت؛ اصحاب فتنه و مديران بيروني آنها براي هاشمي يک بازي دو سر باخت تدارک ديده‌اند. اول؛‌اعلام نامزدي با توجه به آن که پيش از اين به صراحت از کانديداتوري خود با عنوان «اقدام خلاف‌شرع و زيان به نظام» ياد کرده بود و دوم؛ باخت ايشان در وزن‌کشي انتخابات و اگر رد صلاحيت احتمالي نيز به آن اضافه شود مي‌توان اين بازي را «سه سر باخت»! تلقي کرد. و از سوي ديگر اصحاب فتنه براي خود- به خيال خام- بازي دو سر‌بُرد در نظر گرفته‌اند، چرا که از يکسو آقاي هاشمي را بي آن که وي را نامزد جبهه اصلاحات معرفي کنند به قربانگاه باخت در انتخابات برده‌اند و از سوي ديگر در پوشش حمايت از وي، وارد عرصه‌اي شده‌اند که مطابق قانون و به دليل وطن‌فروشي و خيانت، مجاز به ورود نبوده‌اند.

و اما، در اين ميان وظيفه الهي، خطير و سنگيني بر عهده شوراي محترم نگهبان است. اين وظيفه خطير در يک کلمه نجات آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از دام خطرناکي است که دشمنان بيروني و دنباله‌هاي داخلي آنها پيش پاي ايشان پهن کرده‌اند. شوراي محترم نگهبان اسناد و دلايل قانوني قابل توجهي براي رد صلاحيت ايشان در اختيار دارد و با استناد به آن مي‌تواند چرخه فريبي که براي وي تدارک ديده‌اند را مختل کند. حالت آقاي هاشمي را بعد از پايان اين بازي دو سر باخت در نظر بگيريد، آيا به ايشان حق نمي‌دهيد که آرزو کند کاش نامزد نشده بود و يا کاش شوراي نگهبان صلاحيت وي را احراز نکرده بود؟! تا از اين دام نجات پيدا مي‌کرد؟! آيت‌الله هاشمي در صورت احراز صلاحيت وي از سوي شوراي نگهبان حق دارد فرداي قيامت از اعضاي محترم اين شورا شکايت کند که چرا ايشان را از دامي که پيش روي او گسترده بودند، نجات نداده‌اند؟!

حسين شريعتمداري

 

فتنه با کدام نقاب برگشت ؟ (يادداشت روز)

محمد ايماني

کیهان ـ شریعتمداری

29 اردیبهشت 1392

انتخابات يک معادله پيچيده با مجموعه‌اي از معلوم‌ها و مجهول‌هاست. تصوير نهايي انتخابات به واسطه فعال شدن يا نشدن طيفي از متغيرها ساخته مي‌شود. انتخابات به يک معنا آميزه‌اي از نفي‌ها و اثبات‌هاست. در همين حال انتخابات در ايران، نوک کوه يخ است که قاعده و عمق آن را مي‌توان در يک 4ضلعي شامل فرهنگ، اقتصاد، سياست داخلي و سياست خارجي رصد کرد. اين 4 متغير از جمله بر سر چهارراه انتخابات به هم مي‌رسند و نفيا يا اثباتا بر ترکيب نهايي معادله انتخابات اثر مي‌گذارند. از يک منظر ديگر انتخابات همان قدر که براي ملت ما مهم است براي رقيبان و دشمنان بين‌المللي ما نيز پراهميت است.

اين اهميت از آن جهت است که ايران بر سر چهارراه تحولات خاورميانه اسلامي قرار گرفته و تاثيرات تعيين‌کننده‌اي بر منطقه به ويژه در 12سال اخير که پروژه خاورميانه جديد و قرن جديد آمريکايي در دست اجرا بود، گذاشته است. ناکامي‌هاي بزرگ آمريکا و انگليس و رژيم صهيونيستي در حد فاصل افغانستان و عراق تا سوريه و لبنان و فلسطين و نگراني‌هايي که اکنون در مصر و بحرين و يمن و عربستان از موج بيداري اسلامي دارند، به يک معنا به ايستادگي و استواري جمهوري اسلامي گره خورده است. نفس همين عزت و اثرگذاري ايران براي جبهه مهاجم غرب هراس‌آفرين است. ايران در يک پويش تاريخي 150 ساله به اين عزت و استقلال رسيده است. از نهضت تحريم تنباکو تا نهضت مشروطه، حرکتي در ايران شکل گرفت تا به حکمراني انگليس در ايران پايان داده شود. اما نهضت مشروطيت به تدريج از اهداف خود تهي شد و سرانجام با کودتاي سوم اسفندماه 1299 به پايان رسيد. رضاخان هرچند با شعار جمهوريت و تجدد روي کار آمد اما کودتاي نيابتي او- که با کودتاي 28 مرداد 1332 بازتوليد شد- شروع بيش از نيم قرن اختناق و ديکتاتوري مطلق در ايران بود. براي 54 سال، حق کمترين انتخاب‌ها از ملت ايران دريغ شد.

رسوب عوارض يک سده نفوذ سياست انگليسي سپس آمريکايي در ايران، حوزه‌اي ‌تيره و تار در پهنه سياست ايران ايجاد کرد که مطابق آن طيف‌هايي از سياستمداران نفوذ و قدرت خويش را مديون حمايت غرب شدند. اين باب خيانت هرچند با وقوع انقلاب اسلامي به ميزان زيادي بسته شد اما روزنه‌هاي آن هرگز مسدود نشد. انقلاب اسلامي خود يک انتخاب بزرگ بود که حق انتخابات ملي را به موازات نفي نفوذ اجنبي به ارمغان آورد. اين واقعيت با منافع نامشروع جريان‌هايي که طفيلي نفوذ بيگانه بودند سر ستيز داشت. آنها اولين معارضان جمهوري اسلامي بودند و به تدريج محافل ديگري که قبح دوپينگ با فشار اجنبي نزد آنها ريخته بود، هم جبهه شدند. جبهه جديد علنا طي 2 دهه اخير و به ويژه چند سال گذشته، بر سر فشار عليه جمهوري اسلامي با غرب به توافق رسيده و از تهديد غرب به عنوان يک ابزار فشار بهره مي‌گيرد. جريان نفاق جديد مخصوصا در دهه اخير با اين جبهه هم‌پوشاني پيدا کرده است. التهاب و آشوبي که 4 سال پيش با دستاويز تقلب در انتخابات ظهور پيدا کرد، حاصل سربازگيري جبهه ضد انقلاب از جريان نفاق جديد بود.

دي ماه و بهمن‌ماه سال 1388 هنگامي که معلوم شد فتنه سبز به زوال مطلق رسيده است، سرويس‌هاي اطلاعاتي غرب به همراه نمايندگان شبکه فتنه به بررسي اين پرسش مهم پرداختند که چرا پروژه پيچيده با وجود اينکه همه محاسبات آن روي کاغذ دقيق و مطلوب بود، سرانجام به کاريکاتور جنبش تبديل شد و مردم غايبان اصلي اين جنبش فانتزي بودند؟ جواب‌هاي مختلفي به اين پرسش داده شد از جمله اينکه؛ 1- اين پروژه با اعتقادات مردم درگير شد و در حالي که قرار بود با آرايش شبه‌مذهبي و نگراني براي ارزش‌هاي انقلاب به جنگ اسلام و انقلاب برود، در ميانه راه نقاب از چهره آن افتاد و راديکاليسم خشن و پنهان خود را به نمايش گذاشت. 2- اين حرکت عملا يک رويکرد روشنفکرانه بالاشهري و سياسي محض بود که نتوانست با توده‌هاي مردم در پايين شهر و سراسر کشور ارتباط بگيرد و اجتماعي شود. همان زمان گفته شد که «جنبش سبز با معيشت مردم درگير نشد و آنها را درگير خود نکرد.» نتيجه فتنه ناکام اين بود که شبکه پنهان و خاکستري ساخته شده طي 20 سال در انظار عمومي و در بحبوحه آشوبگري و ساختارشکني ضد مذهبي، «تاکسيدرمي» شود. فتنه‌گران نقابدار در حالي که همه چيزشان لو رفته بود، وسط صحنه خيانت خشک‌شان زد. اتفاق نهم دي با نقش‌آفريني خود مردم، حباب جنبش سبز را ترکاند و معلوم کرد که ملت در واقع امر کجا ايستاده‌اند.

4 سال پس از آن ماجرا و در آستانه انتخاباتي ديگر، قرار است همان پروژه با دستياري طيف‌هايي که روي فشار جبهه غرب حساب مي‌کنند، بازسازي شود. جمع‌بندي طراحان فتنه 4 سال پيش اين شد که 1- بايد با شعار اعتدال، روي همه آن يادگاري‌هاي شرم‌آور افراطي‌گري و ساختارشکني را پوشاند. 2- فشار قوي اقتصادي را به زندگي و معيشت ملت ايران بست و درجه آن را چنان افزايش داد که مردم به ستوه بيايند و مقابل حاکميت بايستند. 3- خيانت ماجراجويي و افراطي‌گري را از روي دوش سازمان فتنه برداشت و متقابلا اتهام افراط و ماجراجويي را متوجه جمهوري اسلامي و اصل انقلاب کرد. خيانت‌هاي هم‌پوشان حلقه انحرافي در اين زمينه کمک مهمي به سازمان خارجي و داخلي فتنه بود. با همين تلقي‌ها بود که از نيمه دوم سال 1388 به تدريج برخي مشورت‌ها از سوي دست‌اندرکاران داخلي فتنه سبز به برخي کشورهاي اروپايي و آمريکا داده شد مبني بر اين که تحريم‌هاي اقتصادي را تشديد کنند اما نه به صورت تدريجي که ملت ايران را واکسينه کند بلکه تحريم‌ها بايد شوک ايجاد کند و «فلج‌کننده» باشد. (گزارش لس‌آنجلس‌تايمز) فاز اول اين خيانت بزرگ سه ماه قبل از انتخابات مجلس و در آذر و دي 1390- محرم و صفر- به واسطه به هم ريختن بازار سکه و طلا به اجرا درآمد و فاز دوم آن از تيرماه سال 1391 در حال اجراست تا شايد در انتخابات خرداد 92 اثر بگذارد.

در واقع يک خيانت بزرگ و کم‌نظير، 2 بار در حق ملت ايران به فاصله 4 سال تکرار شده است. يک بار خيانت تلخ کردن جشن مشارکت 40 ميليوني به کام مردم و تهييج دشمن به تشديد فشارها به واسطه ايجاد اغتشاش و عدم تمکين به قانون و بار ديگر به واسطه دادن گراي نقاط ضعف اقتصاد ايران به دشمن. و خائنانه‌تر آن است که همين طيف متهم به خيانت و عقبه تبليغاتي خارجي آنها، آدرس غلط به افکار عمومي بدهند و ادعا کنند که اکسير نجات کشور از چالش‌ها نزد آنان است! آيا ادعاي اعتدال کمترين سازگاري با قانون‌شکني و آشوب‌افکني و خالي کردن دل مردم و ايجاد بحران و تنش دارد؟! اين جا يک موضوع مهم وجود دارد و آن اين که سر انگشتان سازمان فتنه را بايد در صحنه قطع کرد. قطعا بايد همه سليقه‌هاي سياسي به صحنه بيايند و حتما بايد حماسه ملي برپا کرد و تهديد دشمن را به جانب خود وي برگرداند. اما معناي حضور همه سليقه‌ها، راه دادن کساني نيست که در امانت خيانت کردند و در حق مردم خود جفا نمودند و براي کامجويي يا عقده‌گشايي‌هاي شخصي، به قمار با امنيت و منافع ملي پرداختند. بلکه حماسه سياسي اساسا براي روبيدن آثار خيانت و جنايت همين جماعت است. بنابراين نفي و برائت از آنها، اقتضاي انتخابات پاک و سالم و حماسي است. اصلا ازاله شر آنها بخشي از هدف حماسه سياسي و ملي است.

انتخابات 24 خرداد قبل از هر چيز، جنبش و خيزش ملي براي ابراز حيات ملت ايران و بيزاري از اين خيانت بزرگ است. البته مهم است که از ميان نامزدهاي احراز صلاحيت شده، صالح‌ترين آنها انتخاب شود اما در کنار آن موضوع مهم، اعلام برائت و بيزاري از طيف منافقي است که 4 سال پيش بازي جمهوريت و دموکراسي را به هم ريخت و در کف خيابان از خود مردم سيلي خورد و پس از اين دو هزيمت در پاي صندوق و کف خيابان، هوس وزن‌کشي منفي کرد و به تحريم انتخابات مجلس نهم پرداخت و اکنون پس از دادن آدرس تحريم‌هاي فلج‌کننده به دشمن و مشاهده آثار تلخ آن در معيشت مردم، درصدد است نقش «رفيق دزد و شريک قافله»را با هم بازي کند. در چنين موقعيتي دو رسالت مهم بر دوش شوراي نگهبان و همه پيروان انقلاب اسلامي سنگيني مي‌کند. همه آنها که دل در گرو نظام و انقلاب دارند، صرف‌نظر از اين که از کدام نامزد حمايت کنند، مسئوليت دارند در روشنگري و گسترش جنبش ملي «نه به خيانت» نقش‌آفرين باشند. از سوي ديگر شوراي محترم نگهبان مسئوليت دارد مُرّ قانون را درباره همه وابستگان به جريان فتنه و حلقه انحراف (بازوي مکمل و پارسنگ در خدمت فتنه‌گران) به اجرا بگذارند. معناي اين سخن آن است که شوراي نگهبان حق ندارد سر اصول کلي انقلاب و منافع ملي کمترين تخفيفي بدهد. اينجا موقعيتي است که بايد محکم پاي اصول انقلاب و ملت مستضعف و بي‌پناه- که جرم آنها نزد طواغيت دنيا و شيطانک‌هاي داخلي، مطالبه اسلام و عزت و استقلال و عدالت مي‌باشد- ايستاد.

مسئله اين است که طيف‌هاي فتنه‌گر و منحرف پس از فتنه‌انگيزي‌هاي مکرر مي‌خواهند به واسطه گرفتن تاييد شوراي نگهبان، اصطلاحا خود را سفيد کنند و با تاييديه اين شوراي محترم، تمام آن پرونده‌هاي سنگين خيانت را به بايگاني بسپارند. اما حقوق الهي و ملي به مراتب محترم‌تر از اشخاص متنفذ است و با قاطعيت بايد پاي حق و قانون ايستاد و اين موضوع را يکبار براي هميشه با فضيلت دادن به حق، فيصله بخشيد. انتخابات بايد ميدان و مجال مسابقه صاحبان حداقل‌هاي صلاحيت براي انتخاب بهترين‌ها باشد و نه روزنه و بهانه‌اي براي اعتبار پيدا کردن فسادانگيزاني که سزاوار مؤاخذه و مجازاتند. به راستي طيفي که در قافيه شعر تقلب ماندند به چه دليل مجددا بايد در انتخابات راه داد. و به چه دليل بايد به آنها اعتماد کرد که اگر دوباره ناکام انتخابات بودند، مرتکب خيانت تازه‌اي نشوند؟ آنها اصلا براي همين آشوب‌انگيزي و هزينه‌تراشي مي‌آيند و اکنون که چنين است چرا بايد براي قانون‌شکني آنان مجال و مصونيت فراهم کرد؟ مرگ يک بار و شيون يک بار. مردم و نظام 4 سال پيش هزينه برخورد با جريان نفاق را داده‌اند و با اين وصف چرا بايد دوباره از سوراخ فتنه گزيده شوند و دوباره هزينه بدهند؟ آيا آنها کمترين نشانه‌اي از صداقت و ندامت نشان داده‌اند؟

اين حق مردم جفا ديده و نجيب ماست که اين بار انتخاباتي پيراسته از شرارت و مفسده‌جويي بدخواهان داشته باشند و جماعت کجرو در ديگ حماسه آنها موش نيندازند.

 

از سوی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید شد؛

نیروهای مسلح در انتخابات هیچ دخالتی نمی‌کنند

» سرویس: سياسي - سياست داخلي

کد خبر: 92023121220

سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸

معاون آماد و پشتیبانی ستادکل نیروهای مسلح گفت: نیروهای مسلح هیچ دخالتی در انتخابات ندارند اما از تصمیمات نهادهای قانونی حمایت می‌کنند.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار سرتیپ پاسدار محمد حجازی در اولین همایش نگهداری و تعمیرات فناوری ارتباطات و اطلاعات که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه "انتخابات تا این مرحله با صلابت و صحت دنبال شده است"، اظهار کرد: به زودی شورای نگهبان افراد واجد شرایط را معرفی می‌کند و مردم با بصیرتی که دارند فرد اصلح را انتخاب می‌کنند. انتخاب فرد اصلح به آگاهی، تحقیق و پرس‌وجو نیاز دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه "در محیط های نیروهای مسلح هیچگونه تبلیغ، له یا علیه اشخاص نداشته و نخواهیم داشت"، گفت: ملاک انتخاب اصلح توسط مقام معظم رهبری در چند سال اخیر بیان شده است و اگر این ملاک‌ها مرور شود، مصداق‌ها هم بسیار روشن می‌شود.

حجازی افزود: پایبندی به قانون بسیار اهمیت دارد و افراد و جناح‌هایی که داعیه به دست گرفتن قوه مجریه را دارند باید از هم‌اکنون پایبندی خود را به قانون نشان دهند. کسی که در این مرحله از انتخابات به قانون احترام نگذارد چگونه در طول چهار یا هشت سال می‌تواند به سوگند خود وفادار بماند؟

معاون ستادکل نیروهای مسلح در ادامه با بیان اینکه "قانون‌شکنان در برابر ملت راه به جایی نمی‌برند"، تصریح کرد: کسانی که وقایع سال 88 ایجاد و قانون‌شکنی کردند، اکنون پشیمان هستند و با شرمساری بازگشتند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این جمله رهبری که نیروهای مسلح با پرهیز از اسراف به حماسه اقتصادی کمک کنند، خاطرنشان کرد: بهترین کمک به حماسه اقتصادی این است که نیروهای مسلح به موضوع تعمیرات توجه کنند.

حجازی همچنین اظهار کرد: دنیا در حوزه الکترونیک در حال پیشرفت است و هر روز محصولات تازه‌ای به کار می‌آید که جایگزین محصولات قبلی می‌شود. اما ما به دلیل مسائل فرهنگی نمی‌توانیم این جایگزینی را انجام دهیم زیرا فرهنگ ما با مساله اسراف مخالفت دارد.

معاون آماد و پشتیبانی ستادکل نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به اینکه "در استفاده از منابع باید صرفه‌جویی کرد"، اظهار کرد: ما در حوزه دفاعی ما محدودیت منابع روبه‌رو هستیم و ارقام بودجه امسال نسبت به سال قبل کمتر شده است؛ بنابراین ما باید به مساله نگهداری و تعمیر بیشتر توجه کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه "ما دشمنان فرامنطقه‌ای داریم که مترصد مشاهده ضعف ما هستند"، خاطرنشان کرد: قوت و آمادگی، کارآمدی و بازدارندگی نیروهای مسلح موجب شده است دشمنان دست به اقدام نظامی علیه ما نزنند.

حجازی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: در فناوری ارتباطات و اطلاعات (فاوا) الگوی رادارها و سیستم‌های جنگالی را به تصویب رسانده‌ایم و الگوی‌ سیستم‌های ارتباطی نیز به زودی به تصویب می‌رسد که این سیستم هم تحقیقات را هدایت می‌کند و هم آماد را از بلاتکلیفی در می‌آورد.

معاون ستادکل نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به اینکه "در حوزه تحقیقات به حوزه الکترونیک توجه جدی شده و پروژه‌های متعددی تعریف شده است"، تصریح کرد: بسیاری از این پروژ‌ه‌ها به نتیجه رسیده است؛ البته در حوزه راداری هم به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم. در قرارگاه پدافند این نگرانی وجود داشت که قطعات راداری چگونه تامین شود اما امروز از طریق طراحی و تحقیقات به رادارهایی دست پیدا کردیم که قابلیت بالایی دارند،‌ نیاز به نیروهای انسانی کمتری دارد و سطح آسیب‌پذیری آنها پایین آمده است.

وی افزود: در حوزه‌های دیجیتال، اپتیک و الکترواپتیک پیشرفتهای خوبی نصیب کشور شده است و در حوزه الکترونیک نیز فاصله ما با دنیا کم شده است که این فاصله را ما می‌توانیم پر کنیم و دیگر وابسته به تجهیزات خارجی نباشیم.

حجازی در پایان اظهار کرد: در فرآیند تعمیرات باید توجه زیادی به مستندسازی شود، به گونه‌ای که تجربیات خود را بتوانیم در اختیار سایر بخش‌ها قرار دهیم.

 

روزنامه جمهوري اسلامي

31/02/1392

سرويس خبر: داخلي

بيانيه شماره 3 آيت‌الله هاشمي رفسنجاني

اخلاق مبارزه، موعظه حسنه و تبديل دشمن به دوست

 

 

بسم‌الله الرحمن الرحيم

"وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ، هرگز نيكي و بدي در جهان يكسان نيست، هميشه بدي (خلق) را به بهترين شيوه (كه خير ونيكي است پاداش ده و) دور كن تا همان كس كه گويي با تو بر سر دشمني است دوست و خويش تو گردد."(سوره مباركه فصلت، آيه شريفه 34)

از 14 سالگي كه به عنوان يك طلبه روستايي به قم آمدم و در كوچه يخچال قاضي با آيت‌الله روح‌الله خميني(ره) آشنا شدم تا زماني كه در مسجد سلماسي پاي درس ايشان نشستم و بعد‌ها كه اين كوه صبر و بردباري؛ مرجع ديني و مبارزاتي علماي بلاد، روشنفكران ديني، جوانان غيور حوزه و دانشگاه و مردم متدين، براي مبارزه با دو لبه قيچي چپاول ملت‌ها، يعني استبداد و استعمار، شدند، هميشه "تلاش براي ساختن دنيا و آخرت مردم" و "پرهيز از رذيله‌هاي اخلاقي" را به عنوان امر به معروف و نهي از منكر در انديشه‌هاي مديريتي و رهبري امام(ره) برجسته مي‌ديدم و در اوج مبارزات نيز فراوان ديديم كه راضي نبودند حتي براي تسريع فروپاشي رژيم پهلوي ؛مبارزين از منابر و تريبون‌ها، دروغ بگويند، تهمت بزنند و يا مردم در مضيقه قرار گيرند.

بردباري امام در برخورد با كساني كه تدريس فلسفه ايشان را برنمي‌تافتند؛زبانزد است و بهترين گواه براي يادآوري مردمداري و مردم‌خواهي ايشان، حتي در زمان تبعيد، تشكيل كميته سوخت براي كم كردن زحمت مردم در اوج اعتصابات مبارزاتي كاركنان نفت در زمستان سرد 1357 بود. اگرچه آن اعتصاب كمر رژيم پهلوي را شكست و حاميان خارجي‌اش را در حمايت تمام‌قد از اين رژيم مردد و سست كرد، اما امام با انتخاب اعضاي اين كميته كه من هم عضو آن بودم و دستور اعزام آنها به مناطق نفت خيز تأكيد كردند كه مبادا اعتصاب كاركنان در مبارزه، عمل واجب رسيدگي به رفاه مردم را مخدوش نمايد.

در بعد اخلاق انساني و اسلامي و تلاش براي نهادينه كردن مكارم اخلاقي در جامعه و پرهيز از رذيلت‌ها، "صحيفه امام"ارزشمندترين آيينه‌ صديق براي تطبيق رفتار و گفتارها با معيارهاي اسلامي است كه گاه تشويق ايستادگي ملت‌هاي مسلمان در برابر استكبار، گاه تنبيهي مدبّرانه به افراط كاري‌هاي سياسي در بيانيه معروف "اَيْنَ تذهبون؟!" و سرانجام دايره‌المعارفي بزرگ براي ترسيم بايدها و نبايدهاي زندگي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي در همه اعصار است و شگفتا كه 24 سال پس از كوچ آسماني ايشان، چنان است كه انگار همين امروز براي ما زميني‌ها گفته‌اند و يا نوشته‌اند.

رهبانيت‌گريزي و عرفان‌گزيني و تلاش براي بهره‌گيري از نعمت‌هاي خدا از سوي امام(ره)، درسي بود كه در مكتب"عدل و اعتدال علوي" آموخته بودند كه: "كن لدنياك كانّك تعيش ابداً و كن لآخرتك كانّك تموتُ غداً، براي دنيا به گونه‌اي باش كه گويي تا ابد زنده‌اي و براي آخرت به گونه‌اي زندگي كن كه گويي لحظه مرگت نزديك است."

امام عزيز دراوج احساسات عاطفي حاصل از 8 سال دفاع مقدس و سنگرنشيني جوانان اين سرزمين، با التفات به نيازهاي جامعه در زمان جنگ و صلح، دستور تدوين "سياست‌هاي بازسازي و سازندگي كشور" را براي آينده و آيندگان صادر كردند و در نخستين سال‌هاي پس از امام، با اينكه كوه فراقش بر دوش همگان سنگيني مي‌كرد، اما با تابلويي كه از ايشان براي تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها در اداره جامعه داشتيم، وارد "دوران سازندگي"شديم. اگرچه توسعه فضا ونرم افزار تعليم وتربيت و ساختن سد، نيروگاه، جاده، پالايشگاه، پتروشيمي، بندر، ايجاد اشتغال و توجه به همه زيرساخت‌ها و به خصوص توازن اجتماعي و منطقه‌اي، آبرو و اعتباري براي كشور به حساب مي‌آمد، اما بزرگترين دستاورد آن دوران، انسان‌سازي در ابعاد تعهد و تخصص بود كه اگر با همان آهنگ ادامه مي‌يافت، امروز مجبور نمي‌شديم در مقام مقايسه زماني و مكاني حسرت بخوريم. مخصوصاً وقتي مي‌بينيم آن روزها براي شروع سازندگي، علاوه بر افسردگي‌هاي روحي و ويراني 5 استان اشغال شده كشور و خسارت‌هاي هزار ميليارد دلاري و عقب‌افتادگي‌هاي 8 سال جنگ تحميلي و عقب‌ماندگي‌هاي تاريخي دوران حاكميت طاغوت و بي‌برنامگي و روزمرگي؛ توانستيم نسبتاً موفق عمل كنيم.

ولي اين سال‌ها، علاوه بر زيرساخت‌هاي اقتصادي و انديشه‌هاي متعهد و متخصص، برنامه‌هاي پنج ساله، سياست‌هاي كلي، اصلاح اصل 44 قانون اساسي و سند چشم‌اندار 20 ساله مصوب مقام ولايت كه داشتيم و مي‌شد با افزايش قيمت نفت؛ نيازمند قرض‌هاي خارجي و تهاتر طرح‌ها و پروژه‌هاي بزرگ نباشيم و با اولويت بخشي به برداشت منابع از مخازن مشترك با همسايه‌ها، شركت‌هاي نفتي را محتاج و تسليم قراردادهاي خويش كنيم و با تقويت بخش خصوصي كه مي‌توانست به تعبير رهبرمعظم انقلاب، يك انقلاب اقتصادي باشد، با حركتي متوازن به توسعه پايدار برسيم و نگذاريم سفره‌هاي مردم آلوده به بوي نفت شود و منابع فراوان انرژي را به عنوان سرمايه انقلاب براي نسل‌هاي آينده بگذاريم.امّا متاسفانه وضع كشور چنان است كه نيازي به توضيح ندارد.

در اين مقال بر آن نيستم كه با يادآوري سوءمديريت‌ها، خاطر مردم عزيز را در آستانه خلق حماسه سياسي مورد تأكيد رهبري كه مطمئناً زمينه ساز و نقطه آغاز خلق حماسه اقتصادي خواهد بود، مكدّرتر نمايم، بلكه مي‌خواهم به دوستان توصيه نمايم كه مبادا گرد و غبار تخريبي بعضي‌ها كه متأسفانه عادتي زشت در رقابت‌هاي انتخاباتي شده؛ چشم انصاف و اخلاق را ببندد و شما نيز خرقه توهين و تهمت بپوشيد.

معتقدم كه حضور همه سلايق در انتخابات، لازمه خلق حماسه سياسي است؛ ولي آنچه مرا به ميدان آورد، نگراني از القاي ناكارآمدي دين در اداره جامعه، ركود توليد، بيكاري جوانان، اقتصاد بيمار، ايران هراسي همسايگان، تناقضات اخلاقي و فرهنگي و تحريم‌هاي بين‌المللي است كه ماحصل همه اينها، معضلات معيشتي جامعه است كه تلاش پيگير مسئولان سطوح مختلف كشور، با همراهي مردم از صبح فرداي پس از انتخابات را براي غلبه تدريجي بر اين مشكلات مي‌طلبد. نتيجه اينكه رقيب اصلي همه كانديدا ها؛ مشكلات جامعه است و بايد براي حل آن با كمك مردم و همكاري و همياري يكديگر؛فكري اساسي با توجه به شرايط زماني و امكانات داشت.

توجيه‌پذير نيست كه با هدف آباداني دنياي مردم، آخرت خويش را با توسل به تخريب و تهمت و دروغ، خراب كنيم و بايد در مواجهه با بي‌اخلاقي‌ها، آيه 63 سوره مباركه فرقان را تلاوت كنيم كه " وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَي الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَاخَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا، و بندگان خاص خداي رحمان آنان هستند كه بر روي زمين به تواضع و فروتني راه روند و هرگاه مردم جاهل به آنها خطاب (و عتابي) كنند با سلامت نفس (و زبان خوش) جواب دهند "كه يك بار ديگر در آيه 55 سوره مباركه قصص دستور مي‌دهند كه " وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ، چون سخن لغوي (از دشمنان دين) بشنوند از آن اعراض كنند و گويند: اعمال ما از ما و اعمال شما از شما، برويد سلامت باشيد، كه ما هرگز مردم (هرزه‌گوي) نادان را نمي‌طلبيم."

سيوطي در تفسير " الدرّ المنثور في التفسير الماثور"ذيل آيه 63 سوره فرقان آورده كه كسي نزد پيغمبر(ص) به شخصي ناسزا گفت و آن شخص در جواب به او؛ سلام داد و رسول اكرم(ص) با شنيدن آن فرمودند:" أما إن ملكا بينكما يذب عنك كلّما شتمك هذا قال له: بل أنت وأنت أحق به وإذا قال له: عليك السلام قال: لا بل لك أنت أحق به،(فرشته در ميان دو نفري كه در نزاع هستند؛ قرار دارد و به توهين‌كننده مي‌گويد: خود استحقاق اين صفات زشت را‌داري و نه فرد توهين شده و به اهانت شده‌اي كه با سلام جواب مي‌دهد؛ مي‌گويد: تو هستي كه استحقاق دريافت سلام را داري.) و جان كلام را امام باقر(ع) فرمودند كه: "سِلاحُ اللِّئامِ قَبيحُ الكَلامِ، سلاح انسان‌هاي پست كلام زشت است."

من نيز بايد براي اعتلاي نظام؛ نا ملايمات را تحمل كنم و نيم قرن است كه اين سخنان را از ماركسيست‌ها، سلطنت طلب‌ها، منافقين، گروهك‌ها و افراطيون جناح‌هاي سياسي در داخل و خارج مي‌شنوم و هميشه از خداوند متعال مي‌خواهم كه توفيق رعايت اخلاق را از ما دريغ نفرمايد و گاهي كه بي‌انصافي‌ها به اوج مي‌رسد؛ همه زمزمه كنيم:

هر كس بد ما به خلق گويد

ما چهره او نمي‌خراشيم

* * *

باش همچون درخت سايه فكن

هر كه سنگت زند، ثمر بخشش

بدگويان و بدخواهان ما از نوع كساني نيستند كه آنها را مستحق هر نوع مقابله به مثل بدانيم؛ بلكه مستحق آنند كه برايشان دعا كنيم تا به راه حق پايبند باشند و اگر هدف دفاع از حق، اسلام، مردم و كشور را داريم، بايد از راه همدلي جامعه و تشكيل صفي چون بنيان مرصوص در مقابل دشمنان اسلام مقاومت كنيم؛ چون درشت گويي و برخورد خشن ما را از هدف دور مي‌كند و آيه 53 سوره مباركه يوسف:"وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّيَ، ؛ (و من خودستايي نكرده و خويش را از عيب و تقصير مبرّا نمي‌دانم، زيرا نفس امّاره انسان را به كارهاي زشت و ناروا سخت وا مي‌دارد جز آنكه خداي من رحم كند،) درس خوبي براي راهروان راه حق است.

 

روزنامه جمهوري اسلامي

31/02/1392

سرويس خبر: داخلي

تا انتخابات يازدهم رياست جمهوري

واكنش دكتر علي مطهري به شايعات رد صلاحيت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني

 

دكتر مطهري نماينده تهران در مجلس اظهارداشت: رد صلاحيت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري اصل انقلاب و نظام جمهوري اسلامي زير سوال مي‌برد. وي در جمع خبرنگاران درخصوص برخي شايعات پيرامون رد صلاحيت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني گفت: اين سخنان معتبر نيست و بايد صبر كرد و ديد چه مي‌شود. نماينده تهران همچنين درباره اظهارات سخنگوي شوراي نگهبان مبني بر اينكه افرادي كه چند ساعت بيشتر در روز نتوانند كار كنند، تاييد صلاحيت نمي‌شوند،افزود: بايد اين سوال را پرسيد كه شوراي نگهبان به چه طريق احراز مي‌كند كه فردي نمي‌تواند سه تا چهار ساعت بيشتر در روز كار كند و اين امر مساله مهمي است. وي افزود: اينها از كجا مي‌دانند آقاي هاشمي توانايي جسمي براي رياست جمهوري را ندارد و اين موضوع چطور براي آنها احراز شده است؟ مطهري با ابراز بي‌اطلاعي از ارسال پيامك‌هايي در خصوص رد صلاحيت آقاي هاشمي رفسنجاني به نمايندگان، يادآور شد: اگر اين رد صلاحيت صورت گيرد، اصل انقلاب و نظام جمهوري اسلامي زير سوال مي‌رود زيرا آقاي هاشمي كسي است كه در ميان افراد موجود بيشترين نقش را در ايجاد انقلاب اسلامي داشته است. عضو كميسيون فرهنگي تصريح كرد: اگر بنا باشد صلاحيت آقاي هاشمي رفسنجاني براي رياست جمهوري رد شود، به يك معني اصل انقلاب و اصل نظام جمهوري اسلامي زير سوال مي‌رود. مطهري گفت: صرف اينكه آقاي هاشمي در برخي جاها انتقادهايي داشته، دليل نمي‌شود كه صلاحيت ايشان براي رياست جمهوري رد شود. وي يادآور شد: اگر اعضاي شوراي نگهبان براي رد صلاحيت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تصميم نهايي را گرفته باشند، دست به يك بازي خطرناك زده‌اند كه انتهاي آن روشن و معلوم و به صلاح نظام نيست. دكتر مطهري با بيان اينكه در صورت رد صلاحيت آقاي هاشمي رفسنجاني حماسه سياسي مورد نظر رهبر انقلاب تحقق پيدا نمي‌كند، در پاسخ به سوالي در مورد اينكه آيا آقاي هاشمي در صورت رد صلاحيت اعتراض خواهد كرد يا خير؟ توضيح داد: از طرف ايشان نمي‌توانم صحبت كنم ولي بعيد مي‌دانم اعتراضي صورت گيرد. مطهري اضافه كرد: اگرچه راي نهايي در اختيار شوراي نگهبان است ولي رهبري مي‌تواند با صدور حكم حكومتي به اين موضوع ورود پيدا كند. نماينده تهران تصريح كرد صدور حكم حكومتي نيازي به درخواست آقاي هاشمي ندارد و ممكن است خود رهبري تشخيص دهند كه بايد حكمي در اين زمينه صادر شود.

لنكراني به نفع جليلي از كانديداتوري انصراف داد

باقري‌لنكراني روزگذشته انصراف خود را از كانديداتوري انتخابات رياست جمهوري به نفع "سعيد جليلي"اعلام كرد. به گزارش فارس، كامران باقري‌لنكراني داوطلب يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري پس از جلسه مشترك با سعيد جليلي ديگر نامزد انتخابات، از كانديداتوري رياست جمهوري انصراف داد. سعيد جليلي،‌كامران باقري لنكراني و پرويز فتاح سه گزينه‌اي بودند كه جبهه پايداري به منظور انتخاب اصلح با آنها براي كانديداتوري رايزني كرده بود.

كامران لنگراني، همان كسي است كه آيت‌الله مصباح يزدي، اخيرا درباره او گفته بود بيني و بين‌الله زير آسمان و روي زمين اصلح‌تر از او سراغ نداريم.

كناره‌گيري دو چهره شاخص‌ازانتخابات

حجت الاسلام ابوترابي فرد، نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي، رامين مهمانپرست سخنگوي سابق دستگاه ديپلماسي روزگذشته انصراف خود از كانديدا‌توري يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري را اعلام كردند.

رامين مهمانپرست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص انصراف خود از كانديدا‌توري يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري گفت: اين انتخابات از اهميت بسيار بالايي برخوردار بوده و در يكي از شرايط حساس و مقاطع خيلي مهم برگزار مي‌شود. مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا شما به نفع شخص خاصي انصراف داديد، گفت: من از ابتدا به صورت مستقل وارد شدم و هدف اصلي‌ام تحقق حماسه بزرگ مورد تأكيد مقام معظم رهبري است. عليرضا منادي عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي نيز در پايان جلسه علني ديروز مجلس از دريافت نامه 200نماينده مجلس مبني بر درخواست آنان از ابوترابي در براي انصراف از كانديداتوري رياست جمهوري و ادامه كار در مجلس خبر داد. وي گفت: نمايندگان در اين نامه خواستار تداوم حضور آقاي ابوترابي در مجلس شدند. ابوترابي فرد كه رياست جلسه مجلس را بر عهده داشت با تشكر از نمايندگان ابراز اميدواري كرد قدردان اين محبت آنان باشد و بتواند افتخار ادامه خدمت در مجلس را داشته باشد. با درخواست نمايندگان از ابوترابي وي رسماً از كانديداتوري رياست جمهوري انصراف داد.

رضايي: به نفع كسي كنار نمي‌روم

كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري گفت: رفع مشكلات اقتصادي را در توان ديگر كانديداها نمي‌بينم و به همين دليل به نفع كسي كنار نمي‌روم. به گزارش خبرگزاري فارس، محسن رضايي در جلسه پرسش و پاسخي در جمع مردم اصفهان در پاسخ به اين سئوال كه آيا به نفع كسي كنار مي‌كشد، اظهار كرد: من در كار خود جدي هستم و به دليل اينكه اين توان را در كانديداهاي ديگر نمي‌بينم كه بتوانند مشكلات اقتصادي را رفع كنند تا آخر اين راه ايستاده‌ام و اميدوارم با كمك مردم ايران بتوانم گامي صحيح در راه رفع مشكلات اقتصادي اين كشور بردارم.وي درباره وجه تمايز برنامه‌هاي اقتصادي خود با ساير كانديداهاي مدعي در اين ارتباط گفت: در زندگي خود هيچ‌گاه نخواسته‌ام با تخريب ديگران خود را اثبات و از ديگران پلكاني براي كسب قدرت بسازم، اما گاهي لازم است تفاوت‌ها بيان شود.

آغاز فعاليت ستاد مردمي "زنده باد بهار"حاميان مشايي

ستاد مردمي "زنده باد بهار"حاميان مشايي، رسما فعاليت خود را آغاز كرد. به گزارش شفاف اين ستاد، به همين مناسبت بيانيه‌اي صادر كرد. در اين بيانيه آمده است: بهار، حكايتي شيرين از فصل بيداري و شكوفايي است و آنگاه كه از بهار هستي ياد مي‌كنيم، حكايت، شيرين‌تر مي‌شود؛ چرا كه بهار هستي، شكوفايي انسان و جهان را در پي دارد. جهان در مسير بهار است و شتابان به سوي بهار پيش مي‌رود. هر روز رايحه بهار هستي بيشتر به مشام جان مي‌رسد و دل‌ها در آرزوي آن بهار، بهاري‌تر مي‌شود.و اما رهروان بهار در آرزوي بهار هستي، هر صباحي نقشي بهاري مي‌آفرينند و رفتاري بهاري به نمايش مي‌گذارند تا نهال انتظار را در جان انسان‌ها قوت بخشيده و بارور سازند.

گزينه نهايي جامعه روحانيت مبارز، زمان تبليغات انتخاباتي معرفي مي‌شود

عضو جامعه روحانيت مبارز گفت: جامعه روحانيت مبارز قطعا به دنبال اين خواهد بود كه گزينه‌اي را به مردم معرفي كند اما تاكنون تصميمي درباره مصداق خاصي گرفته نشده است. حجت‌الاسلام "حسين ابراهيمي" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، ضمن تكذيب پاره‌اي از اخبار كه حاكي از معرفي كانديداي مورد حمايت جامعه روحانيت مبارز طي هفته جاري، اظهار داشت: در جامعه روحانيت مبارز گفته نشده كه حتما اين هفته مصداق مورد نظر ما معرفي مي‌شود.وي ادامه داد: جلسات جامعه روحانيت مبارز درباره انتخابات برگزار مي‌شود و گاهي در اين جلسات بحث‌هايي پيش مي‌آيد كه به نتيجه نمي‌رسد.وي درمورد زمان اعلام نظر جامعه روحانيت مبارز درباره انتخابات گفت: در زمان آزاد شدن تبليغات نظر جامعه روحانيت مبارز اعلام مي‌شود.وي در پاسخ به اينكه آيا جامعه روحانيت مبارز در اين دوره از انتخابات از كانديداي خاصي حمايت مي‌كند يا خير؟ خاطر نشان كرد: حتما جامعه روحانيت مبارز به دنبال اين خواهد بود كه گزينه‌اي را به مردم معرفي كند اما تاكنون تصميمي درباره مصداق خاصي گرفته نشده است.

اعلام آمادگي تلويزيون براي پخش زنده مناظره‌ها

معاون سيماي رسانه ملي در گفت‌وگويي با اعلام اينكه مراحل نصب و تجهيز شش استوديوي تلويزيوني رسانه ملي تا چند روز ديگر به پايان مي‌رسد، از روند پيشرفت خوب كار در نصب دكورها و تجهيز استوديوها ابراز رضايت كرد. به گزارش خبرگزاري ايسنا،دارابي از آمادگي رسانه ملي براي پخش زنده مناظره‌هاي تلويزيوني نامزدها و برنامه‌هاي توليدي انتخابات خبر داد.معاون سيما با اعلام اينكه از اول خرداد فضاي شبكه‌هاي تلويزيوني فضاي شاد و جذاب انتخاباتي به خود خواهند گرفت، گفت: در مناسبت‌هاي 14 و 15 خردادماه نيز برنامه‌هاي شبكه‌ها با نگاه ويژه‌ به يازدهمين دوره انتخابات بر روي آنتن خواهند رفت.دارابي تعدد نامزدهاي انتخابات امسال را از ويژگي‌هاي اين دوره از انتخابات برشمرد و گفت: با توجه به كثرت كانديداها امسال رسانه ملي شش استوديوي تلويزيوني را به پيشرفته‌ترين امكانات تجهيز كرده و به انتخابات اختصاص داده است.

 

لغو فعالیت ستادهای انتخاباتی آیت الله هاشمی كذب است

جهانگیری با ایلنا مطرح کرد؛

لغو فعالیت ستادهای انتخاباتی آیت الله هاشمی كذب است

1392-02-31, 10:56

بر اساس بیانیه شماره2 آیت الله هاشمی که در آن بر اخلاق مداری و قانون مندی تاکید شده است فعالیت ستادهای انتخاباتی به شکل عادی درحال انجام است.

رئیس ستاد انتخاباتی آیت الله هاشمی تاکید کرد: بر اساس بیانیه شماره2 آیت الله هاشمی که در آن بر اخلاق مداری و قانونمندی تاکید شده است فعالیت ستادهای انتخاباتی به شکل عادی در حال انجام است.

اسحاق جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن تکذیب خبر تعطیلی ستادهای انتخاباتی آیت الله هاشمی، عنوان کرد:لغو فعالیت ستادهای انتخاباتی آیت الله هاشمی كذب است. نتایج بررسی صلاحیت‌ها هنوز اعلام نشده است و شایعاتی که هم اکنون مطرح می‌شود صرفا برای ایجاد فضاسازی است که قطعا ما به آن توجهی نخواهیم کرد.

همچنین یاسر هاشمی نیز در همین زمینه به خبرنگار ایلنا گفت که ستادهای آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و شایعه لغو یا بسته شدن ستادهای ایشان پیش از اعلام بررسی صلاحیت‌ها صحت ندارد.

 

 

به ریاست علی مطهری؛

ستاد اصولگرایان همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعلام موجودیت كرد

1392-02-31, 12:27

ستاد اصولگرایان همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ریاست علی مطهری اعلام موجودیت كرد.

ستاد اصولگرایان همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ریاست علی مطهری اعلام موجودیت كرد.

به گزارش ایلنا،دفتر آیت الله رفسنجانی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام كرد:

بدین‌وسیله به اطلاع ملت شریف، فهیم و متدیّن ایران اسلامی، احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی و اقشار و صنوف گوناگون كشور می‌رساند: در پی درخواست جمعی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و تشكّل‌های اصولگرا از سراسر كشور برای حمایت از كاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ستاد اصولگرایان همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ریاست جناب آقای دكتر علی مطهری تشكیل شد و آغاز به كار كرد.

شایان ذكر است با توجه به سابقه فكری جناب آقای دكتر علی مطهری كه وارث اندیشه‌های والای پدر بزرگوارشان استاد شهیدآیت الله مرتضی مطهری است و مشی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پرهیز از تخریب در فعالیت‌های انتخاباتی، همه كسانی كه تحت این نام در سراسر كشور تبلیغات انتخابات می‌كنند، تاكید می شود از ورود به مباحثی كه به هر دلیل باعث تضعیف وحدت مردم، رقبا، انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن می‌شود، پرهیز نمایند.

مسئول دفتر

 

انتخابات رياست جمهوري و صلابت نظام

رسالت

1392/02/31

محمود فرشيدي

 

همه مردان ديانت و سياستي كه بتوانند صلاحيت نامزدي در انتخابات را از شوراي نگهبان اخذ نمايند بايد در رقابت هاي انتخاباتي كاملا هوشيار باشند تا مبادا در زمين دشمن بازي كنند چرا كه به تجربه ثابت شده است دشمن همواره در ايام انتخابات سعي مي كند از آن به عنوان فرصتي براي ايجاد بي ثباتي در نظام اسلامي بهره بگيرد و "تغيير دولت "را " تغيير حكومت" معنا كند. به همين دليل جلب توجه نامزدهاي رياست جمهوري به چند نكته ضروري به نظر مي رسد:

 

انتخابات رياست جمهوري و صلابت نظام

محمود فرشيدي

همه مردان ديانت و سياستي كه بتوانند صلاحيت نامزدي در انتخابات را از شوراي نگهبان اخذ نمايند بايد در رقابت هاي انتخاباتي كاملا هوشيار باشند تا مبادا در زمين دشمن بازي كنند چرا كه به تجربه ثابت شده است دشمن همواره در ايام انتخابات سعي مي كند از آن به عنوان فرصتي براي ايجاد بي ثباتي در نظام اسلامي بهره بگيرد و "تغيير دولت "را " تغيير حكومت" معنا كند. به همين دليل جلب توجه نامزدهاي رياست جمهوري به چند نكته ضروري به نظر مي رسد:

1- تكيه بر ترس و خود باختگي در سياست هاي تبليغاتي و ترساندن مردم از دشمن ، قطعا برازنده نامزدي نيست كه مي خواهد رئيس جمهور ملت مقاوم و سرافراز و با عزت ايران شود و اين گونه

هماوايي ها موجب طمع ورزي دشمن مي گردد.

2- يكي ديگر از سياستهاي دشمن بخصوص در فضاي برگزاري انتخابات،  تبليغات عليه اركان نظام اسلامي نظير جايگاه نهاد رهبري ، مجلس ، قوه قضائيه و شوراي نگهبان مي باشد. بر اين اساس اگر خداي ناكرده نامزدي در تبليغات خود با آهنگ دشمن همنوا شود ، علي الاصول شوراي نگهبان مي تواند صلاحيت وي را مورد تجديد نظر قرار دهد.

3- نكته قابل توجه ديگر ، آن است كه دشمن در ايام انتخابات مي كوشد با سياه نمايي همه دستاوردهاي نه تنها دولت -بلكه نظام - را زير سئوال ببرد در حالي كه حتي در محدوده دولت نيز منصفانه نيست كه به بهانه مخالفت با ديدگاهها و عملكرد رئيس جمهور كنوني ، عملكرد همه وزارتخانه ها و دستگاهها را تخطئه كرد چرا كه سليقه سياسي و اجرايي رئيس جمهور ، الزاماً سليقه همه وزرا و دولتمردان نيست .

4- دولت يكي از اركان نظام اسلامي است و اگر چه تحول در قوه مجريه مي تواند تاثيراتي هم بر ساير دستگاهها بگذارد اما وعده هاي نامزدها علاوه بر آنكه نبايد واهي و غيرقابل اجرا باشد، در عين حال هم نبايد از قوه مجريه فراتر رود و به عنوان مثال وعده مذاكره و برقراري ارتباط با آمريكا و امثال آن خارج از اختيارات رئيس جمهور و از اختيارات رهبري مي باشد.

البته نظام اسلامي كه الگوي اجرايي حكومت براساس قانون اساسي الهام گرفته از اسلام مي باشد، طي اين سالها استحكام و كارآمدي خويش را ثابت كرده است و در صلابت آن همين بس كه عده اي پس از آنكه درون اين نظام رشد يافتند و به عالي ترين مسندهاي قدرت رسيدند و  آن گاه سربرآوردند تا از مسند قدرت ، ماهيت اين نظام را دگرگون سازند و براساس باورهاي غربي و غير ديني خود الگوي جديدي پياده كنند، نه تنها راه به جايي نبردند بلكه همين مبارزه ، نظام اسلامي را آبديده تر و مقاوم تر ساخت كما اينكه در دوران سازندگي حاكميت تكنو كراتها و تحت الشعاع فن قرار گرفتن دين و ناباوري به نظام اقتصادي اسلام و طرفداري از اقتصاد باز و بي تفاوتي نسبت به عدالت و افزايش حداكثري ضريب جيني و 56 برابر شدن درآمد دهك هاي بالا نسبت به درآمد دهك پايين و اشرافيگري و امتياز طلبي و حاكميت آقازاده ها نتوانست نظام اسلامي را استحاله كند.

همچنين در دوران اصلاحات هم غلبه گفتمان سازش بر مقاومت، ابتذال و ولنگاري فرهنگي ، افزايش روحيه تساهل و تسامح ، هجوم مطبوعات و نشريات بر مباني ديني و انقلابي تحت عنوان آزادي انديشه نيز بردامان قدسي نظام اسلامي ، گردي ننشانيد .

در دوران اخير هم ترويج ملي گرايي و باستان گرايي ، بي اعتنايي به قانون و تكيه بر خود قانوني و خود محوري و عدم رعايت تفكيك قوا و طرح بيداري انساني در برابر بيداري اسلامي و دفاع از جريان انحرافي ، واپسين روزهاي حيات نباتي خويش را مي گذراند.

اينك پس از ده دوره رياست جمهوري ، اركان نظام تثبيت شده و هر كدام در جايگاه خود استقرار يافته و به ضرورت دفاع از اختيارات و عمل به وظيفه خويش آشنا شده است و از پيامدهاي غيرقابل جبران كوتاهي در اين زمينه ها به خوبي آگاه شده است. اگر در دوره هاي گذشته موج برگزاري انتخابات ، ساير دستگاهها را به انفعال مي كشانيد و آنان را از اجراي قانون در برابر رئيس جمهور و اطرافيان و فرزندانش باز مي داشت ، امروز اركان نظام اسلامي ، هويت و جايگاه خود را يافته اند و از همان ابتدا از حريم قانون دفاع نموده و با حريم شكنان ، قاطعانه برخورد خواهند كرد.

محمود فرشيدي

 

دنیای اقتصاد : سه شنبه 31 ارديبهشت 1392

وعده‌های روشن و قابل بازخواست نامزدهای ریاست‌جمهوری

دكترجعفر خیرخواهان

در نظام‌های دموکراسی هر زمان موسم انتخابات فرا می‌رسد نامزدها با دادن وعده‌ و وعیدهای رنگارنگ شروع به بازارگرمی می‌کنند تا بتوانند آرای بیشتری به حساب خود بریزند.

 

چگونه مطمئن شویم این وعده‌ها جامه عمل به خود می‌پوشاند. اگر وعده‌ها کمی و سنجش‌پذیر باشند، به طوری‌که بتوان آنها را در طی دوره تصدی نامزد پیروز مرتب رصد و پایش کرد از درجه تحقق و عملی‌شدن هر وعده آگاه می‌شویم. وعده‌هایی همچون ما تراز جهانی ایران را بالا می‌بریم یا پول نفت را سر سفره‌های مردم می‌آوریم یا مافیای بانکی را درهم خواهیم شکست و تهیدستان را بر سرنوشت خود حاکم می‌کنیم از جمله وعده‌هایی هستند که معیار و محک مشخص و پذیرفته‌شده‌ای برای سنجیدن آنها وجود ندارد. اما اگر نامزدی وعده دهد در عرض سه سال نرخ تورم را یک رقمی می‌کنم یا تعداد تلفات جاده‌ای در ایران را که یکی از بالاترین نرخ‌ها در جهان است، به یک سوم کاهش می‌دهم وعده‌هایی روشن، ملموس و قابل بازخواست داده است. بیاییم به همین مورد تصادفات و تلفات جاده‌ای در ایران نگاهی بیندازیم.

محاسبات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد هر ساله در سطح جهان 2/1 میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای کشته و 50 میلیون نفر زخمی می‌شوند. با روند فعلی پیش‌بینی می‌شود تصادفات جاده‌ای پنجمین علت مرگ و میر و سومین علت نقص عضو در جهان در سال 2030 بشود. در ایران این عامل کشتار در رتبه سوم است و سهمی 10 درصدی از کل مرگ‌ومیرها دارد. متاسفانه بیشتر کشته‌ها و زخمی‌های سوانح جاده‌ای را جوانان تشکیل می‌دهند که سرمایه اصلی هر کشوری هستند.

این عامل تولید بر اثر تصادفات جاده‌ای یا به کلی از بین می‌رود یا با ازکارافتادگی موقت و دائمی به عامل و باری هزینه‌زا بر دوش اقتصاد تبدیل می‌شود. افزایش سطح درآمد و رشد اقتصادی، پایین بودن قیمت سوخت و کمبود زیرساخت‌های مناسب برای حمل و نقل عمومی، باعث شده است تا تقاضای خانوارها برای تملک خودروهای شخصی و موتورسیکلت و سفرهای بین‌شهری دائما بیشتر و بیشتر شود؛ اما عدم تناسب بین رشد اقتصادی با فرهنگ رانندگی و رعایت نکردن مقررات ایمنی، سرعت، قوانین ناکارآمد و غیرتنبیهی در کنار رشد سرسام‌آور تولید خودروهای شخصی که از رشد جاده‌ها پیشی گرفته است، عاملی شتاب‌بخش در بالابودن تصادفات جاده‌ای بوده است. به طوری‌که سازمان جهانی بهداشت، ایران را در رتبه‌های نخست مرگ و میر جاده‌ای قرار می‌دهد. برای مثال در حالی که در کشورهای پیشرفته با وجود داشتن تعداد بیشتر خودروی سرانه، تعداد مرگ و میر جاده‌ای حدود 5 نفر در 100 هزار نفر جمعیت است؛ این رقم در کشورهای خاورمیانه از جمله ایران به بیش از 30 نفر رسیده است. در واقع 92 درصد تلفات جاده‌ای جهان مربوط به کشورهای کم‌درآمد و درآمد متوسط است که میلیاردها دلار خسارات مادی و معنوی وارد می‌کند.

ایران در سال 2002 بالاترین نرخ مرگ‌ومیر به میزان 44 نفر در هر 100 هزار نفر را در جهان داشت (در مقایسه با تمام کشورهایی که آمارهای آنها موجود است). عواملی مثل آموزش گذاشتن کلاه ایمنی موتورسواران که بیشتر آنها را جوانان تشکیل می‌دهند، بستن کمربند، داشتن ایربگ، رسیدن سریع سر صحنه تصادف‌ و اعمال قوانین سفت و سخت‌تر ترافیکی، وضع جرایم سنگین‌تر، توجه بیشتر به استفاده از کمربند و افزایش تعداد دوربین‌های کنترل سرعت باعث کاهش تعداد مرگ و میر ترافیکی به 25 نفر در 100 هزار نفر در ایران شده است.

بر پایه آمار منتشره سال 1391 شاهد کاهش 50 درصدی تعداد تلفات حوادث جاده‌ای از 27755 در سال 1384 به 19089 نفر در سال 1391 هستیم که کاهشی کاملا چشمگیر و شایان تقدیر است و پس از 12 سال تعداد تلفات جاده‌ای مجددا به زیر 20 هزار نفر رسيده‌است. اما نسبت 25 کشته به 100 هزار نفر،‌ هنوز هم بسیار بالا است و با میانگین جهانی این نسبت که 18 است و با میزان آن در کشور همسایه ترکیه که 9 است، فاصله دارد.

ارزش اقتصادی کشته‌ها و زخمی‌ها در هر سال چقدر است؟ اگر ارزش اقتصادی هر فرد را به طور میانگین 400 میلیون تومان در نظر بگیریم (در آمریکا ارزش اقتصادی هر انسان حدود 2 میلیون دلار است) با توجه به تعداد 20 هزار کشته به رقم 8 هزار میلیارد تومان می‌رسیم. با افزودن هزینه‌های مربوط به فرصت از دست‌رفته کار کردن مجروحین و هزینه‌های جانبی درمان و سایر مشکلات روحی و روانی که بر دوش بازماندگان می‌گذارد، خسارت وارده بسیار سنگین و قابل توجه خواهد شد و به چند برابر رقم فوق افزایش خواهد یافت. برای اینکه بزرگی چنین عددی را تجسم کنیم در حد و اندازه يك درصد تولید ناخالص ملی قابل برآورد است.

پس در کنار وعده‌های کاهش‌دادن نرخ تورم و نرخ بیکاری که دوقلو‌های منحوس هستند، یکی از وعده‌های نامزدها که همه مردم ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند وعده کاهش‌دادن تلفات جاده‌ای به سطح کشور همسایه ترکیه باشد که از لحاظ فرهنگی و وضعیت اقتصادی با ایران شباهت داشته و البته رقیب ما هم به شمار می‌رود.

 

مسئولیت مرجعیت تشیع در سن 100 سالگی به دوش آیت الله اراکی(ره) گذاشته شد

آیت الله واعظ موسوی در گفت وگو با ایلنا:

مسئولیت مرجعیت تشیع در سن 100 سالگی به دوش آیت الله اراکی(ره) گذاشته شد

1392-02-31, 07:18

بسیاری از مراجع و رهبران دینی در سنین بالا توانمندی های فوق العاده ای داشتند/چرا نگوییم کسی که سنش بالاست، سرد و گرم روزگار را کشیده و تجربیات کافی برای اداره امور را دارد؟/رئیس جمهور موفق، رئیس جمهوری است که تیم اجرایی و مدیریت موفق داشته باشد/روحانی بودن، به خودی خود می تواند به عنوان یک امتیاز مثبت برای رئیس جمهور باشد.

 

ایلنا: یک عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اشکال وارد کردن برخی به کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی به دلیل داشتن سن بالا، این اشکال را وارد ندانست و گفت: چنین اشکالی در مورد روحانیت شیعه و کسانی که می خواهند مسئولیت اداره امور جامعه را بر عهده داشته باشند، اشکال واردی نیست؛ کما این که ده ها و صد ها نمونه از علما و اساتید و مراجع و زعما و رهبران دینی را داریم که در سنین بسیار بالا، از توانمندی فوق العاده ای برخوردارند و تأییدات الهی و توجهات حضرت ولی عصر(عج) شامل حال شان می شود و می توانند به خوبی از عهده مسئولیت شان بر بیایند؛ برای مثال آیت الله العظمی اراکی(ره) در سن 100 سالگی، مسئولیت سنگین مرجعیت تشیع و ملجعیت عامه مردم به دوشش گذاشته شد و دیدیم چقدر خوب از عهده بر آمد.

 

آیت الله سیدمحمدواعظ موسوی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سؤالی در خصوص شدت گرفتن تخریب شخصیتی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و از جمله تأکید برخی افراد روی سن بالای ایشان، اظهار داشت: بنده قصد دفاع از شخص خاصی را ندارم، اما این اشکال، اشکال واردی نیست؛ برای این که روحانیت شیعه، مراجع عالیقدر تقلید، عموما از سنین بالا، مسئولیت های سنگین در حوزه علمیه را می پذیرند و به لطف خدا و با تأییدات الهی، به خوبی هم از عهده بر می آیند.

 

وی افزود: این که بخواهیم اشکال کنیم بر کسی که سنش بالاست، چرا مزایای آن را نبینیم؟ چرا نمی گوییم کسی که سنش بالاست، سرد و گرم روزگار را کشیده و تجربیات کافی برای اداره امور را دارد؟

 

این عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: گذشته از این، ما باید اعتقاد داشته باشیم که در نظام ما خودمحوری و خودکامگی نیست؛ بر خلاف بعضی ها که مدعی بودند خودشان متخصص در همه امورند و نیازی به بهره گرفتن از افکار و اندیشه های دیگران ندارند، یک رئیس جمهور موفق، رئیس جمهوری است که تیم اجرایی و مدیریت موفق داشته باشد و از نظرات کارشناسانه کارشناسان، در رشته های مختلف استفاده کند.

 

آیت الله واعظ موسوی افزود: لذا اگر در مورد هر شخصیتی، این اشکال مطرح شود، این اشکال، اشکال نابجایی است، کما این که خداوند تبارک و تعالی، شخصیتی مثل حضرت آیت الله العظمی اراکی(ره) را بعد از 100 سال به عنوان ودیعه ای نگاه داشت، تا مسئولیت سنگین مرجعیت تشیع و و ملجعیت عامه مردم را به عهده بگیرد که دیدیم چقدر خوب هم انصافا از عهده بر آمد و الآن هم مراجع عظام تقلید، عموما در سنین 80 سال و بالاتر هستند و ایشان علاوه بر این که در روز، مباحثات مختلف و درس هایی برای هزاران شاگرد تدریس می کنند، در جلسات استفتاء شرکت می کنند و مسائل را به خوبی رصد می کنند.

 

وی گفت: من فکر می کنم چنین اشکالی در مورد روحانیت شیعه و کسانی که می خواهند مسئولیت اداره امور جامعه را بر عهده داشته باشند، اشکال واردی نیست، کما این که گفتم ده ها و صد ها نمونه از علما و اساتید و مراجع و زعما و رهبران دینی را داریم که در سنین بسیار بالا، از توانمندی فوق العاده ای برخوردارند و تأییدات الهی و توجهات حضرت ولی عصر(عج) شامل حال شان می شود و می توانند به خوبی از عهده مسئولیت شان بر بیایند.

 

این استاد حوزه علمیه، گفت: علاوه بر مواردی که ذکر شد، اگر شرایط یک فرد برای کاندیداتوری ریاست جمهوری وجود داشت، روحانی بودن، به خودی خود می تواند به عنوان یک امتیاز مثبت قلمداد شود، چرا که شخصیت روحانی با توجه به اقبال مردمی که به او وجود دارد، و با توجه به این که در حوزه های مقدس شیعه، طلاب علوم دینی با نیازهای روز جامعه تربیت پیدا می کنند و از نظر حسن معاشرت و مردمداری، آموزش های لازم را می بینند و از سوی دیگر اعتمادی که از دیرباز و در طول قرن های متمادی، مردم به روحانیت شیعه دارند، لذا به راحتی می توانند مشکلات خود را با یک روحانی مطرح کنند، و روحانی با درک صحیح و متقابلی که دارد، به خوبی می تواند مشکلات را درک نموده و راه حل های مناسبی را که با باورهای دینی و آموزش های مکتب اسلام سازگار هست را ارائه دهد.

 

آیت الله واعظ موسوی افزود: در طول بیش از سه دهه گذشته انقلاب هم معلوم شد، که اگر یک شخصیت روحانی در مصدر امور قرار گیرد، با مراجع عظام تقلید، با رهبری، با حوزه های علمیه، با مراکز علمی و دانشگاهی و همین طور با غاطبه مردم و عامه افرادی که در جامعه زندگی می کنند، ارتباط مثبت و سازنده ای می تواند داشته باشد و این ارتباط مثبت و سازنده با نهادها و ارگان های مختلف و اقشار مختلف و به خصوص با مراجع و بزرگان و دلسوزان، می تواند در پیشبرد اهداف نظام اسلامی و موفقیت یک مسئول و به خصوص رئیس جمهور، نقش بسیار خوب و سازنده ای را ایجاد کند.

 

وی در پایان با اشاره به شعار مقام معظم رهبری برای سال 92 مبنی بر حماسه سیاسی، گفت: مقام معظم رهبری با توجه به تدبیر فوق العاده عالی که نسبت به نظام اسلامی دارند و احاطه و اشراقی که بر مسائل داخلی و بین المللی دارند، امسال را هم سال حماسه سیاسی و هم سال حماسه اقتصادی نامیدند و فرمودند مصداق بارز حماسه سیاسی، انتخابات ریاست جمهوری است؛ و از دلسوزان نظام و کسانی که دل به نظام و انقلاب سپرده اند، جز این انتظار نمی رود که در هر شرایطی، اگر احساس مسئولیتی می کنند، بر اساس مسئولیت خودشان، انجام وظیفه و ادای تکلیف کنند تا شاهد یک انتخابات پرشور و تحقق حماسه سیاسی رهبر معظم انقلاب باشیم؛ یعنی اگر یک روزی وظیفه شان حضور در جبهه های جنگ بود، در جبهه های جنگ حاضر شوند، اگر یک روز باید وارد صحنه انتخابات شوند وارد می شوند، چرا که عقب نشستن و بی تفاوت نشستن، پسندیده و شایسته افراد انقلابی و کسانی که طرفدار نظام و انقلاب هستند، نیست.

 

ضرورت احترام به رای شورای نگهبان در گزارش جوان آنلاین

قانون مدارها امروز مشخص خواهند شد؟

مرجع : سايت خبری جوان آنلاين

 

روز گذشته آخرين روز از زمان بررسي صلاحيت كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري بود. با نزديك شدن به فضاي انتخابات...

سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۵

 

جوان آنلاین-سینا سرمد: روز گذشته آخرين روز از زمان بررسي صلاحيت كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري بود. با نزديك شدن به فضاي انتخابات و پايان زمان تاييد صلاحيت‌ها، بحث لزوم تمكين به قانون از سوي همه افرادي كه به صورت مستقيم و غير مستقيم در انتخابات حضور دارند اهميت دوچندان پيدا كرده است.

 

اين مسئله نه تنها در سالهاي اخير بلكه از ابتداي انقلاب مورد توجه بزرگان قرار گرفته و تذكراتي در اين باره داده شده است.امام خميني(ره) در بخشي از سخنان خود درباره انتخابات مجلس شوراي اسلامي بيان مي‌كنند: «... چنانچه مشاهده مي‌شود پس از انتخابات مرحله اول از دوره دوم مجلس شوراي اسلامي، افرادي كه نظريه شوراي محترم نگهبان در ابطال يا تاييد بعضي حوزه‌ها موافق ميل‌شان نبوده است دست به شايعه افكني زده و اعضاي محترم شوراي نگهبان - ايدهم الله تعالي - را كه حافظ مصالح اسلام و مسلمين هستند، تضعيف يا خداي ناكرده توهين مي‌كنند و به پخش اعلاميه و خطابه در مطبوعات و محافل دست زده‌اند غافل از آنكه پيامد چنين اعمال و جوسازي‌ها آن هم در دوره دوم مجلس و نگذشتن سالي چند ازانقلاب چه خواهد بود. اميد است چنين اعمالی، بي‌توجه به نتايج ناروا و اسفبار آن باشد. معلوم نيست در صدر مشروطيت در دوره اول با فقهاي ناظر به قوانين اين نحو عمل شده باشد. در آن زمان به‌تدريج فقها را از مجلس بيرون راندند و به سر اين ملت آن آوردند كه ديديم.»

ايشان در بخش ديگري از سخنان خود درباره اهميت شوراي نگهبان عنوان مي‌كنند: «من به اين آقايان هشدار مي‌دهم كه تضعيف و توهين به فقهاي شوراي نگهبان امري خطرناك براي كشور و اسلام است. هميشه انحرافات به‌تدريج در يك رژيم واردمي‌شود و در آخر، رژيمي را ساقط مي‌نمايدلازم است همه به‌طور اكيد به مصالح اسلام و مسلمين توجه كنيم و به قوانين، هرچند مخالف نظر و سليقه شخصي‌مان باشد احترام بگذاريم و به اين جمهوري نوپا كه مورد هجوم قدرت‌ها و ابرقدرت‌هاست، وفادار باشيم.»

لزوم توجه به قانون‌اساسي و نظر شوراي نگهبان در انتخابات تا آنجا اهميت دارد كه در ابتداي سال جاري مقام معظم رهبري در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع) درباره لزوم تمكين به قانون عنوان مي‌كنند: «تمكين همه در برابر قانون لازم است. حوادث سال ۸۸ از آنجا آغاز شد كه عده‌اي نخواستند به قانون و راي مردم تمكين كنند و در مقابل، مردم را به شورش‌هاي خياباني دعوت كردند كه يكي از خطاهاي جبران‌ناپذير بود. خوشبختانه سازوكارهاي قانوني براي رفع هرگونه شبهه‌اي وجود دارد؛ بنابراين همه بايد به انتخاب اكثريت مردم، تمكين كنند.»

در هر حال، آنچه مسلم است، برگزاري انتخابات آن هم در ابعاد رياست جهموري هميشه حساسيت‌هاي خاص خود را داشته است، بر همين اساس نمايندگان دوره نهم مجلس شوراي اسلامي براي كاهش حساسيت‌ها و كمك به انتخاب صحيح‌تر از سوي مردم، سال گذشته قانون انتخابات رياست‌جمهوري را دست خوش تغييراتي قرار دادند.

بر اساس تغييرات اعمال شده در قانون انتخابات، مقرر شد تا افرادي تاييد صلاحيت را از شوراي نگهبان دريافت كنند كه طبق ماده ۳۵ قانون اصلاح قانون انتخابات رياست‌جمهوري از رجال مذهبي، سياسي باشد.

همچنين ايراني الاصل بودن، داشتن تابعيت كشور جمهوري اسلامي ايران، مدير و مدبر بودن، داراي حسن سابقه و امانت و تقوي و مومن و معتقد به مباني جمهوري‌ اسلامي ايران و مذهب رسمي كشور از ديگر مواردي است كه كانديداي رياست‌جمهوري بايد براي احراز صلاحيت دارا باشد.

با اين وجود عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان روز گذشته درباره وضعیت جسمی یا سن نامزد ریاست‌جمهوری، گفته است در قانون تصریح نشده که رئیس‌جمهوری چه توانایی‌هایی داشته باشد، یا اینکه اگر سلامت کامل جسمی دارد یا ندارد درباره آن اظهارنظر کنیم؛ اما شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ کلی تلقی می‌شود خصوصا برای اشخاصی که از یک مرحله عبور کردند و در گردونه رجال مذهبی و سیاسی قرار گرفتند، این افراد طبیعتا اشخاصی هستند که باید توانایی‌های جسمی لازم را داشته باشند.

لازم به يادآوري است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در طرح اوليه براي اصلاح قانون انتخابات رياست‌جمهوري در ماده ۳۵ اين طرح تاكيد داشتند كه فردي از سوي شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شود كه سني بين ۴۵ تا ۷۵ سال را داشته باشد.

حالا باید منتظر ماند و دید نتیجه اعلام صلاحیت ها چه خواهد بود و در نهایت نامزدهای انتخاباتی چه واکنشی به آن نشان خواهند داد.

 

۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱

عوض حیدرپور در گفت وگو با شفاف:

وظیفه همه کاندیداها تبعیت از نظر شورای نگهبان است/ تاکید بر تمیکن از قانون

هر کس خود را در معرض کاندیداتوری و انتخاب مردم قرار دهد باید این احتمال را بدهد که ممکن است در شورای نگهبان رد صلاحیت شود، بنابراین شاید به همین دلیل است که بسیاری بر این اعتقادند که؛ پذیرش این امر، نخستین اصل تمکین قانون اساسی است.

شفاف: مطابق اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان بر عهده شورای نگهبان است که به موجب آن نسبت به تایید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات به تشخیص خود اقدام می‌کند، شورای نگهبان موظف است صلاحیت همه نامزدهایی که جهت شرکت در هر انتخابات  به جز انتخابات  شوراهای اسلامی شهر و روستا را بررسی کرده و پس از آن اجازه شرکت در انتخابات را به آن کاندیدا بدهد.

 بنابراین هر کس خود را در معرض کاندیداتوری و انتخاب مردم قرار دهد باید این احتمال را بدهد که ممکن است در شورای نگهبان رد صلاحیت شود، بنابراین شاید به همین دلیل است که بسیاری بر این اعتقادند که؛ پذیرش این امر، نخستین اصل تمکین قانون اساسی است.

از سوی دیگر قانون‌گرايي و قانون‌پذيري اقتضا مي‌کند که همه کانديداها از نظر شوراي نگهبان تمکين کنند، حتي اگر حکم و راي اين شورا را نپسندند؛ چرا که با وجود ۶ فقیه عادل و ۶ حقوقدان مسلط به مسائل حقوقی جایی برای تعیین‌تکلیف برای این شورا، باقی نمی‌ماند.

تمام سیاستمداران که مدعی ولایت‌پذیری و قانون‌مداری هستند، باید با اعمال و رفتار خود، موجب نشاط در انتخابات شوند و اگر ادعای تمکین به قانون اساسی را دارند باید در مقابل نظر و رای شورای نگهبان نیز سر فرود آورند.

 تجربه برگزاري 32 انتخابات در طول سال‌هاي عمر انقلاب اسلامي نشان داده است كه حضور مؤثر شوراي نگهبان در حفاظت از قانون و نگهباني از آراي مردم توانسته است همواره موجي از اميد و شور حضور را در ميان جامعه رأي دهندگان در ايران اسلامي ايجاد كند. نگاهي به كارنامه شوراي نگهبان نشان مي‌دهد كه ساختار روش‌مند و خردورز اين شورا توانسته است همواره با اجراي بدون سليقه و بدون اهمال قوانين كشور منظره‌اي را در پيش روي دوستان و دشمنان ايران اسلامي قرار دهد كه در آن، قانون همواره بي كم و كاست اجرا مي‌شود و مردمسالاري ديني نيز از تمام عناصر بروز خود برخوردار است.

رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی آغاز سال نو در حرم رضوی (ع)، عدم تمکین به ساختار قانونی و سازوکار مشخص انتخابات را به شدت رد کردند و  فرمودند: «در مسئلهٔ انتخابات و غیر انتخابات، همه باید تسلیم رأی قانون باشند؛ در مقابل قانون تمکین کنند. آن حوادثی که در سال ۸۸ پیش آمد ــ که برای کشور ضرر داشت و ضایعه‌آفرین بود ــ همه از همین ناشی شد که کسانی نخواستند به قانون تمکین کنند؛ نخواستند به رأی مردم تمکین کنند. ممکن است رأی مردم برخلاف آن چیزی باشد که منِ شخصی مایل به آن هستم؛ اما باید تمکین کنم. آنچه که اکثریت مردم، اغلبیت مردم آن را انتخاب کردند، باید همه تمکین کنند؛ همه باید زیر بار بروند. خوشبختانه سازوکارهای قانونی برای رفع اشکال، رفع اشتباه، رفع شبهه وجود دارد؛ از این راهکارهای قانونی استفاده کنند.»

در همین راستا با عوض حیدر پور نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت وگو کردیم.

 

کاندیداهای رد صلاحیت شده به قانون تمکین کنند

 

عوض حیدرپور شهر رضایی در گفت وگو با خبرنگار شفاف با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، تصریح کرد: کاندیداها، سیاسیون و مردم باید مراعات آرامش جامعه را کنند و به قانون اساسی احترام بگذارند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام نتایج نهایی از سوی شورای نگهبان و تایید یا رد صلاحیت برخی کاندیداها، ادامه داد: مهمترین موضوعی که هم‌اکنون با آرامش و با نشاط در حال انجام است مسئله انتخابات است و اولین مرحله انتخابات ریاست جمهوری با نام‌نویسی از کاندیداها کلید خورد.

وی افزود: کاندیداهایی که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت می شوند، به عنوان کسانی که به قانون پایبند هستند، باید رأی و نظر این شورا را تمکین کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره تمکین کاندیداهای ریاست جمهوری از رای و نظر شورای نگهبان اظهار داشت: احترام به قانون جزو وظایف لاینفک مردمان یک کشور به شمار می آید، چه کسانی که به عنوان سردمداران و مسوولان اجرایی کشور دارای مقام و منصب هستند و چه مردم عادی، بایستی از قانون تمکین کنند.

وی تاکید کرد: در این روزها که بحث تایید و یا رد صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری در شورای نگهبان در حال بررسی است، به کاندیداهایی که طبق نظر و رای شورای نگهبان رد صلاحیت می شوند، توصیه می کنند تا به قانون احترام بگذارند و از نظر شورای نگهبان تمکین کنند.

 

وی ادامه داد: کاندیداها با تمکین به قانون و نظر شورای نگهبان در حقیقت به مردمان عادی کشور نیز این شیوه رفتاری را آموزش می دهند و آنهایی که قرار بود خدمتگزار مردم باشند اما رد صلاحیت شدند، می توانند با تمکین به قانون گونه ای دیگر برای مردم و کشور خدمتگزاری کنند، حتی اگر رای قانون خلاف میل آنها باشد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان در موضوع احراز صلاحیت باید چند موضوع را بررسی کند که موضوع اول بحث رجل سیاسی است و سپس اگر این موضوع احراز شد، مدیر و مدبر بودن جزء شرایطی است که شورای نگهبان باید احراز کند، گفت: اگر شورای نگهبان مطمئن شود که فردی توان مدیریتی ندارد یا مدیر و مدبر بودن در او صدق نمی کند، در قالب قانون او را احراز صلاحیت نمی کند.

وی همچنین تاکید کرد: هر فردی یک شخصیت مدیریتی دارد و ممکن است در منصبی بسیار توانمند باشد اما در مسائل دیگری توانمندی لازم را نداشته باشد و نافی صلاحیت او برای حضور در مناصب دیگر نیست.

حیدرپور گفت: کاندیداهایی هم که طبق قانون و نظر شورای نگهبان صلاحیت شان احراز می شود و وارد فاز جدی انتخابات می شوند، در فرصتی که تا انتخابات مانده و در تبلیغات شان احتیاط کنند چرا که تا دقیقه 90 تحت نظارت شواری نگهبان قرار دارند و باید مراقب شعارهایشان باشند و توقعات دور از واقعیت های جامعه ایجاد نکنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: مردم به عنوان رأی دهندگان به کاندیداهای ریاست جمهوری نیز مراقب رفتار و گفتار و شعارهایشان باشند تا نظم و امنیت عمومی جامعه برهم نریزد. همچنین در صورت برگزاری مناظره های انتخاباتی میان کاندیداها مراقب باشیم تا اتفاقات مربوط به مناظره های سال 88 تکرار نشود.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©