Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ برابر با  ۱۰ نوامبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲  برابر با ۱۰ نوامبر ۲۰۱۳
نزدیکی حیرت انگیز افراطیون

 

مذاکرات هسته ای و مقاومت جنگ طللبان

سایت خبری راه کارگر ـ مذاکرات ژنو دو با مخالفت فرانسه با طرح پیشنهادی مورد توافق، به نتیجه نرسید و مذاکرات به دور بعدی موکول شد. مذاکرات هسته ای و توافق میان جمهوری اسلامی و قدرت های جهانی می تواند زمینه ساز جلوگیری از گسترش تحریم، کاهش تحریم ها و سمت گیری برای لغو تحریم ها گردد. تحریم های ویرانگری که زندگی مردم را تباه کرده است. هر چند  جنگ طلبان ،  لابی های اسرائیل و عربستان این بار به رهبری فرانسه مانع به نتیجه رسیدن این توافق شدند، اما نباید از یاد برد که سیاست هسته ای جمهوری اسلامی، با هزینه های کلان برای مملکت، وضعیتی چنین سخت برای مردم ایران ایجاد کرده است. کشوری که بر دریای نفت و گاز استوار و منابع بی پایان انرژی پاک و بادوام دارد، نیازی به این طرح ماجراجویانه، بسیار گران، و بشدت خطرناک نداشت. این سیاست عبث و پرهزینه،  ایران را در موقعیت تاکتیکی خطرناکی قرار داده است که حتی برای خروج تدریجی از آن ، مردم کشور باید هزینه های گزافی بپردازند.  توجه داشته باشیم که حتی برای ایجاد تحرکی جدی در این مذاکرات و شکست بن بست آن، مردم کشور مجبور شدند تودهنی محکمی به رهبر رژیم و کاندیدای "اصلح" او در انتخابات بزنند، کسی که با مذاکرات بی نتیجه اش، ایران را به لبه پرتگاه یک جنگ خانمانسوز کشانده بود. اگر همسوئی باندهای مافیائی اطراف بیت رهبری با جنگ طلبان خارجی در هم شکسته شده و دولت جمهوری اسلامی مجبور شده است سیاست جدیدی در مذاکرات در پیش بگیرد، این نتیجه فشار افکار عمومی مردم کشور و اقدام آنها برای درهم شکستن قدرت رهبر رژیم و "نه " بزرگ آنها به او در انتخابات ریاست جمهوری بود. هر چند نباید از خاطر برد که سیاست های ماجراجویانه و لجوجانه رهبر رژیم که ایران را به لبه پرتگاه کشانده بود، زمینه ساز یک شورش درون حکومتی نیز شده بود.  در نتیجه فشار افکار عمومی مردم کشور و شورش دورن حکومتی، رهبر رژیم مجبور به نوشیدن جام "نرمش قهرمانانه" شده است که در نتیجه آن علیرغم میل باطنی اش از تیم مذاکره کننده دولت حمایت می کند.  بر این اساس است که مردم ایران باید فشار خود را  بر حاکمیت  تشدید کرده و با ساماندهی به خود و در پیش گرفتن اقدامات سازمانیافته توده ای زمینه خروج  از بن بست کنونی را فراهم آورند.

 آنچه در زیر می خوانید، واکنش های سایت های داخل کشور است پیرامون این مذاکرات.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نزدیکی حیرت انگیز افراطیون

صادق زیبا کلام

در روزگاراني نه چندان دور، يكي از چماق‌هايي كه علي‌الدوام محافظه‌كاران در ايران بر سر مخالفان‌شان مي‌كوبيدند آن بود كه «ببينيد شما چه كرده‌ايد كه غربي‌ها دارند از شما دفاع مي‌كنند؟» يا مي‌گفتند «اي شرم بر شما كه مواضع شما با مواضع غربي‌ها يكسان است و آنها هم دارند همين حرف‌هاي شما را تكرار مي‌كنند.» و گزاره‌هايي از اين دست. نه اينكه حالا اين دست تحليل‌ها خيلي مهم بوده‌اند يا اساسا مي‌توان آنها را از نظر سياسي صحيح دانست. اينكه موضع يك گروه و جريان سياسي اتفاقا با موضع اين يا آن دولت غربي يكسان شود، نه جنايت است و نه نشانه‌يي از كفر و شرك يا مزدوري و وابستگي.

 

اما برخي گروه‌هاي اصولگرا اين اشتراك مواضع را محكم بر سر مخالفان و منتقدين‌شان مي‌كوبيدند و آن را حجتي بر انحطاط مخالفان مي‌گرفتند. اما چرخ گردون چرخيده و چرخيده و اين‌بار اين مواضع اصولگرايان تندرو است كه از قضاي روزگار با مواضع تندروترين جريانات غربي همسو و يكسان شده است.

 

از همان روزي كه آقاي روحاني انتخاب شد و پاي مسامحه و مذاكره و آشتي با دنيا به ميان آمد، نتانياهو، نخست‌وزير دست‌راستي اسراييل به همراه تندروترين و ضدايراني‌ترين جريانات محافظه‌كار در امريكا شروع كردند عليه مذاكرات با ايران موضع‌گيري كردن. آنان به اوباما و ساير رهبران غربي زنهار و هشدار دادند كه مبادا فريب رييس‌جمهور جديد ايران را بخورند. منتخب مردم ايران را به گرگي تشبيه كردند كه در لباس ميش درآمده و تعابير ديگري از اين دست.

 

در حالي كه ميليون‌ها ايراني كه نگران آينده كشورشان و سرنوشت‌شان هستند با بيم و اميد مشتاقانه در انتظار نتايج مثبت مذاكرات ژنو لحظه شماري مي‌كنند، آقاي نتانياهو يك‌بار ديگر دارد به غربي‌ها هشدار مي‌دهد كه اگر با ايران به توافق برسند بزرگ‌ترين اشتباه و خبط تاريخي را مرتكب شده‌اند. نتانياهو و لابي‌هاي پرنفوذ طرفدار اسراييل به همراه برخي رهبران محافظه‌كار عرب و بالاخره جمهوريخواهان تندرو كه به چيزي كمتر از سرنگوني كامل نظام اسلامي ايران رضايت نمي‌دهند، كاملا نگران شده‌اند كه مبادا ميان ايران با غرب توافقي حاصل شود. جان كري، وزير خارجه امريكا وقتي روز جمعه همه برنامه‌هاي قبلي‌اش در اردن را كنسل مي‌كند و با عجله به ژنو پرواز مي‌كند، قبل از پرواز به ديدار نتانياهو مي‌رود و سعي مي‌كند كه اضطراب و نگراني او را در قبال توافق با ايران برطرف كند.

 

همه اينها قابل فهم است. اين كاملا قابل فهم است كه چرا جرياناتي كه خواهان محو نظام اسلامي ايران هستند اينقدر نگران شده‌اند كه مبادا ميان غرب و ايران توافقي صورت بگيرد. چرا كه نيك مي‌دانند كه اگر در ژنو توافق تاريخي صورت بگيرد اين به معناي كوبيده شدن ميخ بر تابوت همه كساني است كه در انتظار سرنگوني ايران اسلامي به سر مي‌برند. اما آنچه اين وسط واقعا حيرت‌انگيز است و باورنكردني، نگراني و ناراحتي تندروهاي خودمان از احتمال رسيدن به توافق با 1+5 است. انسان مي‌تواند مواضع نتانياهو، برخي رهبران محافظه‌كار عرب، جمهوريخواهان تندرو، سلطنت‌طلب‌ها و ساير مخالفان و دشمنان قسم‌خورده نظام را درك كند اما آنچه واقعا غيرقابل درك است و انسان را متحير مي‌كند آن است كه تندرو‌هاي خودمان به نظر مي‌رسد خيلي از توافق با غرب احساس رضايت نمي‌كنند. آيا واقعا رقابت يا دشمني با هاشمي‌رفسنجاني، روحاني، سيد حسن خميني، سيد محمد خاتمي و اصلاح‌طلبان آنقدر اهميت دارد كه حاضر شويم مملكت و نظام آسيب ببيند و در عوض هاشمي و خاتمي جلو نيفتند؟ آيا واقعا براي آنكه حريف و رقيب سياسي‌مان در ژنو پيروزي به دست نياورد، ما حاضر هستيم مملكت فدا شود؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بازی برد – برد یا ترکمانچای هستهای؛ آیا قرار بود پای این توافقنامه امضا شود!؟

گام اعتمادساز ایران؛ زمین گذاشتن برگ برنده، اقدام طرف مقابل؛ پس دادن مقداری از پول بلوکه شده ایران!/ گام اعتمادساز ایران برگشت ناپذیر و پرهزینه در مقابل اقدام موردی و کم خرج طرف مقابل

 

علی نادری - رجانیوز: مذاکرات فشرده و البته پرحاشیه ژنو 5 پس از سه روز بحث و تبادل نظر در سطح وزیران امور خارجه ایران و شش کشور طرف مذاکره با ایران، سرانجام نیمه شب شنبه بدون رسیدن به توافقی مشخص پایان یافت تا به گفته عراقچی، این مذاکرات هفت تا ده روز آینده مجددا در ژنو و در سطح معاونان پیگیری شود، این در حالی است که با وجود انتشار اخباری مبنی بر کارشکنی فرانسه در رسیدن به یک توافق مشخص، شب گذشته بیبیسی گزارش داد که  این امریکا بوده است که در آخرین لحظات برخی از مفاد توافق شده با ایران در جلسات دو جانبه را نپذیرفته و کار رسیدن به یک توافق مشخص به تعویق افتاده است.

 

به گزارش رجانیوز، هر چند به دلیل اصرار مقامات ایرانی مبنی بر  محرمانه بودن مفاد مورد بحث در این گفتگوها در روزهای گذشته، ارائه تحلیلی منطبق با واقعیت عملا غیرممکن بود، اما با وجود این اصرار طرف ایرانی برای محرمانه نگهداشتن محتوای مذاکراتش، رسانههای غربی به صورت مبسوطی به بیان آنچه مفاد توافق ایران و شش کشور مینامیدند مبادرت کردند، مفادی که اگرچه به دلیل انتشار از سوی منابع رسانهای غربی نمیتواند چندان قابل اعتماد باشد، ولی در صورتی که این موارد صحت داشته باشد، از پذیرش یک توافق سوال برانگیز از سوی طرف ایرانی حکایت میکند، که لازم است در فرصت ایجاد شده تا نشست آینده، از سوی مذاکره کنندگان ایرانی، توضیحی شفاف و روشن در قبال آن به افکار عمومی و مردم ایران ارائه شود.

 

این در حالی است که مواردی که رسانههای غربی از جمله دیلی تلگراف و بیبیسی از آن به عنوان مفاد اصلی و شاکله توافقنامه ایران و شش کشور یاد کردهاند، هرگز از سوی دیپلماتهای ایرانی تکذیب نشده و همین امر نگرانیهای جدی را از پذیرش چنین قرار داده یکطرفهای از سوی ایران به وجود آورده است.

 

آنچه به عنوان جمعبندی موارد مطرح شده در رسانههای غربی در قبال مفاد توافقنامه ایران و شش کشور میتوان دریافت در این قالب قابل دستهبندی است:

 

بر اساس ادعای رسانههای غربی ، ایران متعهد به اجرای این موارد خواهدشد:

 

1.        توقف برنامه هسته اي ايران به مدت 6 ماه به منظور ايجاد فرصتي براي گفت وگو

 

2.        توقف غني سازي 20 درصد

 

3.       بی اثر کردن (اکسید کردن) ذخیره اورانیوم 20 درصدی ایران

 

4.       فریز غني سازي در حد 5/3 درصد براي تامین نیاز نيروگاه هاي برق هسته اي

 

5.       محدود كردن سانتريفيوژهاي غني سازي اورانيوم و استفاده نكردن از تعداد بیشتری از سانتريفيوژهاي پيشرفته IR-2m  كه مي تواند 3 تا 5 برابر تندتر از سانتريفيوژهاي قديمي غني سازي(توقف غنی سازی صنعتی)

 

6.       راه اندازي نكردن راكتور آب سنگين اراك در طول اين شش ماه

 

این در حالی است که آنچه طرف غربی در مقابل متعهد به اجرای آن خواهد بود تنها موارد زیر است:

 

1.       لغو محدودیتهای خودرو و تامین قطعات هواپیما

 

2.       لغو محدوديت هاي تاثير گذار بر صنايع پتروشيمي، فلزات گرانبها

 

3.       آمريكا تحريم هاي اقتصادي را احتمالا با آزاد كردن دارايي هاي مسدود شده ايران، كاهش مي دهد. هرچند در مورد اینکه منظور از این دارایها اموال بلوکه شده ایران در شرق آسیا است یا اموال محدود بلوکه شد در امریکا، اخبار ضد و نقیض زیادی منتشر شده است.

 

اگر این موارد به عنوان موارد مورد توافق طرفین، دقیق و منطبق با واقعیت باشد، (که البته با وجود سکوت دیپلماتهای ایرانی در قبال اینگونه اخبار، به نظر نمیرسد خالی از واقعیت هم باشد) ایران عملا توافق خواهد کرد در ازای ارائه امتیازهای بزرگی که وزن هرکدام در حد رفع «مکانیزم تحریم»  علیه ایران است، نه تنها به این امتیاز دست نمییابد، بلکه تنها یکی از عوارض تحریم را آنهم برای شش ماه مرتفع خواهد کرد و در مقابل عملا خود را زیر بار یک فرآیند حقوقی خطرناک و قابل کشانده شدن به شورای امنیت سازمان ملل خواهد برد.

 

بر این اساس طرف غربی هیچ تغییری در «ساختار تحریمها» نداده است، بلکه تنها برخی عوارض ناشی از این تحریمها که بلوکه شدن اموال ایران در برخی از کشورها بوده است را بصورت محدود رفع کرده است و این بدان معناست که حتی در زمان اجرای این توافق، باز هم سازمان تحریمها علیه ایران فعال بوده و ایران در حوزه فروش نفت و دریافت مبالغ طلب خود از فروش نفت در تحریم خواهد بود.

 

این در حالی است که این اقدامات از سوی طرف ایرانی، عنوان عجیب «گام اعتمادساز» را به خود گرفته است و حال آنکه گام اعتمادساز زمانی معنا پیدا میکند که هر دو طرف با ابزارهایی هموزن، گامهایی هموزن را به عنوان گام اعتماد ساز بردارند و نه اینکه یک طرف، آنهم ایران، ابزاری را که میتواند به عنوان برگ برندهاش در مذاکرات مورد استفاده برای امتیاز گیری قرار بگیرد، به عنوان گام اعتماد ساز روی زمین بگذارد و عملا بهانه را به دست طرف مقابل بدهد که در صورت پس گرفتن این گام اعتماد ساز بتواند یک اجماع بدون نقص علیه او شکل دهد.

 

برای روشن شدن رویکرد نگران کننده ای که در این چارچوب به عنوان گام اعتمادساز مطرح میشود، میتوان اینگونه تصور کرد که بازگشت ایران از گام اعتماد ساز خود، عواقب حقوقی جدی را می تواند برای ایران بدنبال داشته باشد و حال آنکه طرف مقابل نیاز به بازگشت از گام خود نخواهد داشت چرا که اساسا از همین ابتدا، یک اقدام مقطعی یعنی رفع بلوکه برخی از اموال ایران، را به عنوان گام اعتماد ساز خود قلمداد کرده است.

 

ایران زمانی به هر دلیل، مثلا به دلیل نقض عهد طرف مقابل، به این نتیجه برسد که گام اعتماد ساز خود را لغو کند،  آیا در شرایطی که امروز شش کشور پای توافقنامه با ایران را امضا کردهاند، ایجاد اجماع برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران به دلیل نقض این گام اعتمادساز، کار دشواری خواهد بود، یا اینکه عملا ایران پیش از این و با اطلاق عنوان گام اعتماد ساز، این زمینه را برای طرف مقابل فراهم کرده است.

 

این همان اتفاقی بود که دقیقا در سالهای 82 تا 84 و دوره حاکمیت شیوههای اعتمادساز بر سیاست هستهای کشور برای ایران روی داد و پس از آنکه در سال 84 ایران گام اعتمادساز خود یعنی تعلیق داوطلبانه فعالیت هستهای را با راه اندازی سایت اصفهان و سپس نطنز پس گرفت، طرف مقابل به راحتی توانست اجماع برای ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و سپس تصویب قطعنامه علیه ایران را فراهم کند.

 

بر این اساس شاید بتوان دو اشکال عمده این توافق را که به نظر میرسد به صورت جدی به منافع ملی آسیب وارد میکند، از یکسو غیر هم وزن بودن  اقدامات ایران و اقدامات طرف مقابل از یک جهت و از سوی دیگر ایجاد زمینه برای شکل گیری اجماع علیه ایران در صورت عدم اجرای این توافقنامه دانست.

 

شاید اوباما خود به شیوایی غیر هم وزن بودن گامهایی که ایران قرار است بردارد در مقابل گامهای امریکا را بیان کرده است. او همزمان با برگزاری مذاکرات در ژنو در مصاحبه با nbc با صراحت تاکید میکند که قرار نیست ساز و کار و سازمان تحریمها هیچگونه تغییر داشته باشد، بکله تنها ایران میتواند، پول خود را که از قبال فروش نفت خودش طلبکار بوده، دریافت کند، آنهم نه به صورت دائمی بلکه به صورتی محدود و مقطعی! به این گفتهها دقت کنید: مذاکراتی که در ژنو بین گروه 1+5 و ایران آغاز شده برای کاهش تحریم ها نیست. ما مقابل تعهدات عملی که ایران درباره برنامه هسته ای خود انجام خواهد داد تحریم‌ها را به طور جزئی کاهش خواهیم داد اما ساختار یا شکل تحریم ها همچنان باقی می‌ماند و در صورتی که طی 6 ماه روشن شود که آنها به تعهدات خود پایبند نباشند فشارها را مجددا از سر می‌گیریم... هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از روی میز برداشته نخواهد شد.

 

این در حالی است که کارنی، سخنگوی کاخ سفید،  مراحل بعدی طراحی شده توسط امریکا را نیز اینگونه بیان میکند: بخشی از قدم اول توافق ، تعلیق 6 ماهه فعالیت هسته ای ایران در طول مذاکرات و دستیابی به یک توافق است .آن چیزی که ما در مرحله اول دنبال می کنیم اطمینان از توقف پیشرفت برنامه هسته ای ایران و بازگشت آن برای اولین بار در دهه اخیر است. هدف نهایی این مرحله دستیابی به یک توافق دائمی در مورد کلیه تجهیزات و بخش های برنامه هسته ای ایران است .

 

بر اساس ادعای رسانههای غربی، ایران قرار است یک «فرآیند» را در برنامه هستهای خود به اجرا بگذارد و آن فریز فعالیتهای هسته ای در سطح 3.5 درصد و حتی تبدیل ذخیره 20 درصدی خود به اکسید، تعلیق توسعه اراک، نطنز و فرودو است، اما طرف مقابل هرگز زیربار اجرای یک «فرآیند» نرفته است بلکه با صراحت اعلام می کند که «فرآیند تحریمها» پابرجا بوده و تنها بخشی از عوارض آن بصورت مقطعی رفع خواهد شد.

 

شاید بر همین اساس، درک اصطلاح «کاهش برگشتپذیر تحریمها»  علیه ایران از سوی مقامات امریکایی بهتر و بیشتر قابل درک باشد، چرا که اساسا امریکا قرار نیست مکانیزم تحریمها را تغییر دهد و حتی قصد دارد با این مکانیزم، وارد دیگر مسائل خود با ایران نیز بشود. به این بخش از مصاحبه فرید زکریا، یکی از چهرههای اصلی دیپلماسی عمومی امریکا در مصاحبه با دیپلماسی ایرانی دقت کنید: من گمان می کنم که برنامه هسته ای به تنهایی نمی تواند به تمامی اختلاف ها میان تهران – غرب پایان داده و تمامی تحریم ها هم با باز شدن گره های هسته ای پرونده ایران از میان برداشته نخواهد شد. مسائل مورد اختلاف کلان دیگری هم در این میان وجود دارد. غربی ها ادعا می کنند که ایران از حزب الله لبنان و گروه های شبه نظامی در عراق حمایت کرده و البته نیروهای خود را به سوریه هم اعزام می کند. بنابراین  من گمان می کنم که به استثنا پرونده هسته ای چند مورد اختلافی دیگر هم وجود دارد.

 

شاید زمان آن باشد که مردم ایران، مفاد قول و قرارهایی که این روزها دیپلمات‎‎های ایرانی با طرف غربی گذاشتهاند را نه از زبان رسانههای غربی، بلکه از زبان دیپلماتهای ایرانی بشنود تا روشن شود که آیا واقعا دیپلماتهای ایرانی قرار است پای یک ترکمانچای هستهای را امضا کنند یا این تنها گمانه زنی و فضاسازی رسانههای غربی است؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ژنو 2، میدان و تصویر آن (یادداشت روز)

سعدالله زارعی

کیهان ـ 19 آّبان 92

مذاکرات ایران و 6 کشور گروه 1+5 در هفته گذشته و بخصوص سه روز اخیر مباحث فراوانی را در پی داشته است. سفر غیرمنتظره وزرای خارجی گروه 6 به ژنو بر دامنه این بحث‌ها افزود و در جای خود از «اهمیت ویژه» مذاکرات موسوم به ژنو 2 خبر می‌داد پیش از این آمریکایی‌ها تکاپوی وسیعی داشتند تا نشان دهند که سر نخ تحولات را در دست دارند و آنچه پیش می‌رود مطابق نقشه آنان است. مصاحبه تلویزیونی باراک اوباما و تاکید بر اینکه ما قدم کوچکی در مقابل قدم‌های بزرگ ایران برخواهیم داشت و تاکید دوباره بر همه گزینه‌ها، سفر چندباره جان کری به تل‌آویو و سفر وی به ریاض و اظهارات مسلسل‌‌وار وندی شرمن، جان کری، رایان کراکر، جو بایدن و مقامات کنگره آمریکا همه از این موضوع حکایت می‌کردند اما آیا واقعا آمریکایی‌ها بر اوضاع مذاکراتی بین ایران و گروه شش اشراف دارند؟

وزیر خارجه فرانسه بعد از ورود به ژنو موضع سرسختانه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران گرفت اما مواضع سیاسی و رسانه‌ای انگلیس تا حد زیادی متفاوت بود سه روز پیش از آغاز این دور از مذاکرات، جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس و عضو ارشد مجلس عوام در مصاحبه با تلویزیون بی‌بی‌سی، مواضع غرب در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران را نادرست دانست و سیاست‌های غرب از جمله انگلیس در فاصله نهضت تنباکو (1266 ش) تا پرونده‌های هسته‌ای ایران را استعماری دانست. اظهارات جک استراو از چند منظر حائز اهمیت است و سؤالاتی را به همراه دارد. این اظهارات در آستانه برگزاری نشست هسته‌ای ژنو مطرح شده و طبعا نمی‌تواند بی‌ارتباط با این موضوع باشد نه استراو آنقدر از سیاست دور است که نداند تاثیر زمانی سخنان او چیست و نه بی‌بی‌سی آنقدر غیرسیاسی است که نداند چه حرفی را در چه زمانی بزند.

از سوی دیگر این سؤال مطرح است که چرا انگلیس؟ همزمان با سخنان استراو اظهارات مشابهی هم از سوی هیگ وزیر خارجه انگلیس بیان شده که ظاهراً با مواضع آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها ناهمخوان است. هیگ در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت باید رابطه‌ای میان همراهی ایران و لغو تحریم‌ها وجود داشته باشد وگرنه مذاکرات با بن‌بست مواجه می‌گردد. اظهارات استراو و هیگ این تلقی را پیش می‌آورد که در گروه شش یک شکاف عمده به ضرر آمریکا به وجود آمده است و چهار کشور روسیه، چین، آلمان و انگلیس مایلند به بحث‌های موجود خاتمه دهند و فضای جدیدی را تجربه نمایند با این وصف دولت انگلیس در اینجا با برداشتن پرچم سعی کرد تا جایگاه انگلیس را در مذاکرات مستحکم نموده و وزنه کشور خود را سنگین‌تر و موثرتر گرداند.

ورود وزرای خارجه کشورهای گروه شش به ژنو و فواصل کم نشست‌ها نشان می‌دهد که اتفاقات نسبتاً مهمی در ژنو در حال روی دادن است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خود را کاملاً راضی نشان می‌دهند در همان حال آمریکایی‌ها برخلاف اروپایی‌ها نگرانی‌هایی هم دارند. سخنان رسانه‌ای پی در پی اوباما و مواجهه هر روزه مقامات وزارت خارجه آمریکا با رسانه‌ها و سفرهای هر روزه مقامات مؤثر دولت اوباما به منطقه از نگرانی آمریکایی‌ها حکایت می‌کند. بعضی از تحلیلگران سیاسی، این نگرانی را ناشی از فشار لابی صهیونیستی و یا فشار رهبران کنگره دانسته‌اند. ولی اگر مطبوعات و سایت‌های مرتبط با صهیونیست‌ها و یا کنگریست‌ها را مرور کنیم می‌بینیم که آنان نیز نظرات مشابهی دارند. با این وصف می‌توان گفت این آمریکاست که شرایط را به نفع خود ارزیابی نمی‌کند و تلاش می‌کند نتیجه مذاکرات را به سود خود تمام کند. اما چرا؟

با توجه به آنچه طی چند ماه اخیر در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای روی داده است می‌توان نتیجه گرفت که آمریکایی‌ها به نسبت گذشته بیشتر احساس ضعف می‌نمایند. شکست تلاش‌های سه ماه پیش اوباما برای همراه کردن اروپا در حمله به سوریه و تلاش منفردانه آمریکا برای بقاء بخشی از نیروهای نظامی ایساف در افغانستان پس از اجرای توافق 2010 لیسبون و احضار پی‌درپی سفرای آمریکا در کشورهای اروپایی که تاکنون سابقه نداشته است، تلاش کشورهای اروپایی برای وارد کردن شورای امنیت به صدور یک قطعنامه علیه شنود مکالمات توسط آمریکا به خوبی نشان می‌دهند که آمریکا تا حد زیادی احساس تنهایی می‌نماید. آمریکا وقتی نتواند یک اتفاق جهانی را علیه سوریه شکل بدهد به طریق اولی قادر به شکل دادن به یک ائتلاف و اتفاق ضد ایرانی نخواهد بود از این رو می‌توان با قاطعیت زیادی گفت که عمده نگرانی آمریکایی‌ها این است که 4 کشور عضو 5+1 با ایران به توافقی برسند که ادامه فشار آمریکا علیه ایران را با دشواری مواجه نماید. اگر این اتفاق بیفتد آمریکا قادر به هدایت پرونده‌های دیگر هم نیست چرا که چنین اتفاقی به معنای پایان توانایی آمریکا در اجماع و اقناع‌سازی است. با این وصف کاملاً پیداست که آمریکا در مواجهه با ایران نمی‌تواند سخت‌گیری‌های گذشته را اعمال و پیگیری کند. چرا که اگر آمریکایی‌ها سرقرارهای گذشته بمانند و بر تداوم و تکرار تحریم‌ها تأکید کنند و در همان حال اروپا راه دیگری انتخاب کند، نمی‌توانند دستاوردی داشته باشند. آنچه اوباما و دولت آمریکا از آن وحشت دارند، تبدیل ژنو به میدانی برای سنجش میزان قدرت ایران و میزان قدرت آمریکا است.

مذاکرات ژنو و حلقه‌های بعدی مذاکره می‌تواند برای ایران خطراتی را به همراه داشته باشد. بزرگترین خطر این است که تیم مذاکره کننده ایران این وضعیت رو به ضعف آمریکایی‌ها را حس نکنند و بر مبنای اظهارات تند مقامات و رسانه‌های آمریکایی، گمان کنند خطر آمریکا جدی است و اگر با این کشور همراهی نشود، اتفاقات وحشتناکی روی می‌دهد. در واقع یک جمعبندی غلط می‌تواند فرصت‌های ایران را به آسیب‌های ایران تبدیل نماید. خطر دوم این است که تیم ایران برای دستیابی به توافق عجله داشته باشد. قدر مسلم مذاکره نباید بی‌جهت طولانی شود ولی در عین حال تعجیل طرف ایرانی می‌تواند دشمن و رقبا را به این نتیجه برساند که ایران بشدت به توافق احتیاج دارد و لذا حاضر است حداکثر امتیاز را به طرف مقابل خود بدهد در این صورت موضع کشورهای غربی متعصب‌تر و خشن‌تر می‌شود و نرمی طرف ایرانی با تعصب طرف مقابل به جایی نمی‌رسد. واقعیت این است که ایران نباید هیچ عجله‌ای داشته باشد ایران باید روی یک مدالیتی تاکید کند و آن را مبنای مذاکره و حل مسائل بداند ولی اصرار بر اینکه حتماً در این جلسه یا جلسه آینده کار به انتها برسد، تیم ایران را در موضع ضعف قرار می‌دهد.

مذاکرات اگر با هوشمندی و اجماع‌نگری تیم ایرانی دنبال شود و با ساز و کار مناسب همراه باشد، می‌تواند فرصت‌های بزرگی را برای کشور ما به وجود آورد. کسی تردید ندارد که آمریکا، اسرائيل و عربستان به شدت از فضای فعلی نگران هستند این سه معتقدند اگر ایران به طور هوشمندانه‌ای با حفظ خطوط قرمز هسته‌ای خود به توافق با گروه 1+5 برسد و کاری از آنان ساخته نباشد باید تغییر اساسی در محیط بازی بین‌المللی و منطقه‌ای را بپذیرند چنین توافقی از یک سو می‌تواند به معنای پذیرش رسمی ایران به‌عنوان یک «قدرت سلمی منطقه‌ای» باشد و از سوی دیگر این توافق می‌تواند جامعه بین‌المللی منهای آمریکا را به تصویر بکشد. این موضوع تا حد زیادی به هوشمندی و زبردستی تیم ایران بستگی دارد. اگر ایران با حفظ حقوق خود به توافق دست یابد که این کار در این فضا میسر می‌باشد در واقع حربه دشمنان اصلی خود، آمریکا، رژيم‌صهیونیستی و وهابی‌های عربستان را از کار انداخته است و از این پس می‌تواند به فتوحات بزرگی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دست پیدا کند. این پیروزی انرژی جدیدی به مسلمانان در منطقه داده و رخدادهای عظیمی را در جغرافیای شبه‌جزیره و آسیای غربی و... پدید می‌آورد و به عبارت دیگر پیروزی ایران در هماوردی هسته‌ای می‌تواند پیامدهای بزرگ با ابعاد مختلف را در پی داشته باشد.

امروز در سطوح بین‌المللی این موضوع مطرح است که برخلاف دهه‌های گذشته، حوادث کوچک به رخدادهای بزرگ منجر می‌شوند. حوادثی که طی سه سال اخیر در شمال آفریقا و شبه‌جزیره روی داد- اگر چه زمینه‌ها و بسترهای عمیقی داشتند اما در عین حال- از یک حادثه کوچک یعنی کشته شدن یک جوان تونسی- محمد بوعزیزی- نشات گرفت با این وصف اصلاً نباید تعجب کرد اگر موفقیت هسته‌ای ایران سرآغاز یک سلسله موفقیت‌های بزرگ برای جبهه مقاومت و بخصوص ایران باشد.

وقتی ما شرایط غرب را مرور می‌کنیم درمی‌یابیم که این بلوک به میزان بسیار زیادی قدرت اثرگذاری خود را از دست داده است، توسل آنان به تهدید جنگی و حتی تهدید اتمی در مواجهه با یک کشور که آن را در زمره کشورهای جهان سوم معرفی می‌کردند به خوبی نشان می‌دهد که غربی‌ها نمی‌توانند از طریق ساز و کارهای عادی و طبیعی کار خود را پیش ببرند. جالب این است که «رابرت آینهورن» محقق موسسه بروکینگز در تاریخ پنجم آبان‌ماه جاری طی گزارشی با صراحت نوشت: «تهدید نظامی علیه ایران سبب لغو تحریم‌ها علیه آن شده و سرعت حرکت هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.» وی نوشت اگر با مذاکره نتوان ایران را به کنار گذاشتن تولید پلوتونیوم در اراک و یا دست کشیدن از نصب بیشتر سانتریفیوژهای نسل دوم متقاعد کرد مسلما با تهدید نظامی نمی‌شود. کمتر از دو ماه پیش (24 شهریور) اندیشکده آمریکایی بلفر ضمن سرزنش اوباما به خاطر تلاش برای حمله به سوریه نوشت: «آمریکا نباید در صورتی که سوریه و روسیه طبق خواسته واشنگتن عمل نکردند، خود به تنهایی درصدد اجرای پروتکل منع استفاده از سلاح شیمیایی برآید.» «فارین پالیسی» هم در همین روز طی گزارشی نوشت: «اگر آمریکا واقع‌بینانه افول قدرت خود را نپذیرد دچار انزوا می‌شود». کاملا واضح است که غرب تا حد زیادی قدرت اعمال خواسته‌های خود را از دست داده است در این بین ایران به عنوان کشوری که ضمن برخورداری از مشروعیت بالای داخلی، در سطح بین‌المللی هم بر یک جبهه بزرگ از دولت‌ها و ملت‌ها اتکا دارد، باید به این نکته توجه داشته باشد که آمریکا اگرچه کماکان باج‌خواهی می‌کند ولی در موقعیتی نیست که این خواسته خود را بر کرسی بنشاند. تیم ایران می‌تواند با طمأنینه زیاد و با اشاره به ضعف‌های حریف سیاست منطقی خود را تعقیب کند و فشارهای دشمن که هر روز از شدت و تاثیر آن کاسته می‌شود را مدیریت نماید.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سومين روز مذاكرات ژنو با بهانه‌هاي فرانسه پايان يافت

توقف پشت دروازه‌هاي پاريس

گروه سیاسی، علیرضا شاکر- وقتی که بزرگ‌ترین معامله دهه به بن بست رسید تازه معلوم شد که ظریف نتوانسته است در فرانسه کاری از پیش ببرد. ساز مخالف پاریس وقتی به صدا در آمد که دیگر کشورهای گروه ۱+۵ موافقت ضمنی خود با پیش نویس تهیه شده از سوی ایران را اعلام کرده بودند و در حال مذاکره درباره جزئیات با مذاکره کنندگان هسته‌ای کشورمان بودند. اما موضع پاریس متفاوت از دیگران بود. وزیر امور خارجه فرانسه مدام از ضرورت تغییر در پیش‌نویس تهیه شده از سوی ایران می‌گفت. به اعتقاد فرانسه محدودیت پیش بینی شده برای غنی سازي اورانیوم ایران در جلوگیری از فعال شدن یک راکتور هسته‌ای تولید کننده پلوتونیوم کافی نبود. فرانسه در موضعی سخت گیرانه‌تر از ایالات متحده بر مهار تمامی ظرفیت‌های هسته‌ای ایران برای تولید سوخت هسته‌ای پافشاری کرد. آنطور که «قانون» کسب اطلاع کرد دیپلمات‌های فرانسوی بر تعطیلی راکتور آب سنگین در نزدیکی اراک تاکید ویژه داشتند. به اعتقاد آن‌ها تولید پلوتونیوم جایگزینی برای اورانیوم و به منظور تولید سلاح می‌تواند بکار برده شود.

 

 پیش از این بنیامین نتانیاهو هم اعلام کرده بود ایران باید علاوه بر تعطیلی مجتمع اراک و توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی، سوخت غنی‌سازی شده خود را نیز باید به خارج از کشور منتقل کند.

  خوش خیالی ظریف!

این مواضع در حالی بیان می‌شد که ظریف بعد از دیدار با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز پنج شنبه در  گزارشی در فیس بوک خود چنین نوشته بود: «در 7-6 سال گذشته هیچ ملاقاتی در پاریس میان دو وزیر خارجه ایران و فرانسه صورت نگرفته است.»

ظریف که برای چهارمین بار در دو ماه گذشته با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه دیدار داشته با اشاره به گفت‌و‌گو با موضوع هسته‌ای گفته بود: بحث‌ها جدی، محترمانه، کار‌شناسی و بسیار مفید بود و با توجه به مواضع نسبتا تند وزیر خارجه فرانسه، فکر می‌کنم زمینه برای تفاهم بیشتر فراهم شده و در برخی موضوعات دوجانبه هم به راهکارهای عملی رسیده‌ایم.

  اختلاف در اردوگاه غرب

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در حالی رسیدن به توافق در پرونده هسته‌ای ایران را به بن بست کشاند که دیگر همتایان وی در ۱+۵ در تکاپویی دیپلماتیک با هیات مذاکره کننده ایرانی به تفاهم امید داشتند.

شعله امید وقتی بر فضای سرد و بی‌روح ژنو گرما بخشیدکه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا سفر خاورمیانه‌ای خود را‌‌ رها کرده و به مذاکره کنندگان هسته‌ای پیوست. پیش از او وزیر خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان نیز بنا به درخواست کا‌ترین اشتون به ژنو آمده بودند. این اتفاقات بلافاصله از سوی رسانه‌ها به معامله بزرگ دهه تعبیر شد، مانند بمب خبری ظهر جمعه بود که انتظار می‌رفت شکاف در رابطه ایران و غرب را ترمیم کند. اما پس از ورود جان کری به ژنو و برگزاری جلسه با ظریف و اشتون اعلام شد که مذاکرات روز شنبه نیز ادامه خواهد داشت.  اختلاف در اردوگاه غرب البته مورد توجه رسانه‌ها و دیپلمات‌های غربی نیز قرار گرفت. به اعتقاد وزیر خارجه سوئد «دشوار‌ترین بخش گفت‌وگو‌ها در ژنو نه با هیات ایرانی که در میان خود کشورهای غربی در جریان است.» آن کاری، خبرنگار ان بی‌سی نیز در گزارش خود گفت: شبکه خبری ان بی‌سی دریافته که تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران آماده امضای پیش‌نویس تهیه شده هستند. در حقیقت اختلاف بین خود طرف‌های غربی مذاکره کننده با ایران به مهم‌ترین مانع در راه دستیابى به یک توافق تبدیل شده بود.

  مذاکرات فشرده چند جانبه

یکی از ویژگی‌های مذاکرات دیروز برگزاری نشست‌های چند جانبه بین طرف‌های مذاکره‌کننده بود. در اکثر این نشست‌ها ظریف و اشتون پای ثابت بودند. حداقل دو نشست سه‌جانبه با حضور وزیران خارجه ایران، آمریکا و کا‌ترین اشتون و وزیران خارجه ایران، فرانسه و خانم اشتون برگزار شد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان و کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم نشستی چهارجانبه برگزار کردند. مذاکراتی هم بین جان کری و لوران فابیوس وزرای خارجه آمریکا و فرانسه پیش از دور آخر نشست‌های دیروز برگزار شد.

  تاکتیک ایران

پس از سنگ اندازی پاریس برخى از طرف‌ها خواستار ادامه مذاکرات در روز یکشنبه (امروز) شدند که با واکنش صریح تهران مواجه شد. ایران رسما اعلام کرد چنانچه امشب (شنبه) توافقى صورت نگیرد ادامه مذاکرات را در دور بعدى پى خواهد گرفت. با این وجود یک منبع نزدیک به هیات ایرانی با توجه به اختلاف‌های به وجود آمده می‌گوید آنچه که در این مرحله مهم است وجود اراده سیاسی در اعضا برای به ثمر نشستن گام نخست است. در همین راستا گفته می‌شود که طرفین روی متنی برای رسیدن به بیانیه‌ای مشترک تلاش می‌کنند. گفته می‌شود که در حال حاضر احتمال برگزاری نشست میان اعضاي گروه ١+۵ وجود دارد و پس از ان برنامه دیدارهای آتی هیات ایرانی مشخص خواهد شد.

  روسیه نزدیک به موضع ایران   

بعد از ظهر دیروز عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با ۳+۳ نیز با اشاره به رایزنی‌های داخلی طرف مقابل بعد از مذاکرات سه جانبه ایران با آمریکا و اشتون گفت: برای از سر گیری دیدار اشتون باید اطلاع بدهد.

مجید روانچی در رابطه با از سر گیری مذاکرات سه جانبه ایران با آمریکا و اتحادیه اروپا که برای تنفس متوقف شد گفت: با توجه به اینکه اشتون و ۳+۳ در حال مشورت‌های داخلی هستند منتظر اطلاع رسانی اشتون هستیم. وی خاطر نشان کرد: در جلسه سه جانبه یک سری نظر‌ها داده شده مجبور شدیم به سمت مشورت برویم در مورد اینکه ادامه آن برگزار می‌شود یا نه هنوز زود است نظر بدهیم. روانچی در خصوص احتمال برگزاری دیدار ایران و ۳+۳ در سطح وزیران خارجه نیز گفت: هنوز مشخص نیست، به نظر می‌آید ۳+۳ جلسه با خودشان داشته باشند بعد مشخص می‌شود جلسه‌ای بین ایران و ۳+۳ خواهد بود یا خیر. معاون وزیر خارجه در رابطه با جلسه سه جانبه ایران، روسیه و اتحادیه اروپا نیز بیان کرد: ملاقات خوبی بود روسیه عضو مهمی است و در ۳+۳ جایگاه مهمی دارد. وی در عین حال خاطر نشان کرد: روسیه یک عضو از ۳+۳ است و در مورد نظرات ما با آن‌ها مشورت می‌کنند. روانچی ادامه داد: روسیه نظراتش به ما نزدیک‌تر است و طبیعتا آن‌ها در جلسه ۳+۳ نظرات ما را نیز منعکس می‌کنند.

وی در رابطه با سیر تدوین بیانیه پایانی نیز گفت: متن بیانیه مشترک نوشته شده و جزئیات آن در حال مذاکره است.

  درباره امتیازات ایران!

آنچه اکنون به‌عنوان توافقنامه بین ایران و بیشتر کشورهای ۱+۵ به توافق رسیده است توافقنامه‌ای است که برای ۶ ماه غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف می‌کند تا در این مدت ایران و غرب به تفاهمی پایدار برسند. در ازای این اتفاق بخش‌هایی از تحریم‌های صنعت نفت و بانکداری ایران نیز به‌عنوان امتیاز به ایران تعلق می‌گیرد. در زمینه تحریم‌ها تفاوت‌هایی بین تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا وجود دارد که از ژنو خبر می‌رسد اوباما نسبت به کاهش و لغو تحریم‌های آمریکایی انعطاف بیشتری نشان داده است. گفته می‌شود در صورت امضای توافقنامه ایران و ۱+۵ پول‌های ایران در خارج از کشور به‌صورت مرحله‌ای (قسطی) به ایران پس داده خواهد شد.

لینک خبر :  http://www.ghanoondaily.ir/?News_Id=27824

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مذاکره نفس‌گیر روز سوم 16/5 ساعت طول کشید

خسته؛ اما امیدوار

ظریف در گفت‌وگو با «شرق»: امیدواریم در داخل کشور همصدایی با رژیم اسرائیل نداشته باشیم،

گروه سیاسی، زینب اسماعیلی خبرنگار اعزامی «شرق» به ژنو:‌ سه و نیم بامداد به وقت تهران، یک نیمه شب به وقت ژنو. در سالن کنفرانس خبری مشترک وزیر خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دو ساعت و نیم انتظار نفس‌گیر ده‌ها خبرنگار و احتمالا میلیون های مخاطب چشم انتظار سرانجام گشوده می‌شود. «کاترین اشتون» آغازگر کنفرانس خبری است. او مذاکرات را «سازنده و توام با پیشرفت» توصیف می‌کند: «امروز 3 روز است که درگیر مذاکرات هستیم مذاکرات سازنده و توام با پیشرفت بود که البته اختلاف‌هایی هم وجود داشت. من از وزرایی که به این نشست آمدند تشکر می‌کنم. بنده، آقای ظریف و مدیران کل در 20 نوامبر دوباره تشکیل جلسه خواهیم داد.» محمد جواد ظریف نیز که لبخند همیشگی‌اش را بر لب دارد گفته‌های اشتون را تایید می‌کند. تنها نکته مورد توافق طرفین اما زمان دور بعدی گفتگوهاست:

«29 آبان» ظریف در پاسخ به این پرسش که آینده مذاکرات را چطور می‌بینید؟ می‌گوید: «طبیعی است 6 کشور تفاوت‌هایی داشته باشند اما همه کار می‌کنیم و امیدواریم به توافق دست پیدا کنیم. پیشرفت‌هایی داشته‌ایم که امیدواریم بیشتر شود. درگیر مذاکرات سختی بودیم و هدف این است که به نتیجه برسیم به اینجا باز خواهیم گشت تا به این نتیجه دست پیدا کنیم» هر دو طرف تلاش می‌کنند از اشاره مستقیم به نقش فرانسه در نرسیدن به توافق نهایی خودداری کنند. اشتون در پاسخ به پرسشی درباره نقش فرانسه در مذاکرات گفت: «فرانسه نقش مهمی در مسائل ایفا می‌کند و امروز نیز همراه دیگر وزرایی که در این مذاکرات حضور داشتند نقش مهمی در مذاکرات ایفا کرد. من از همه وزرای خارجه از جمله آقای فابیوس تشکر می‌کنم که برای پیشبرد این مذاکرات به ژنو آمدند.» ظریف نیز در پاسخ به همین پرسش همچون اشتون بی آنکه بطور صریح درباره نقش فرانسه که حتی از سوی رسانه‌های این کشور مورد انتقاد قرار گرفت سخنی بگوید، می‌گوید: «من نیز با خانم اشتون موافق هستم طبیعی است که اعضا دیدگاه‌های متفائت خود را داشته باشند و من نیز از این بابت قدردان هستم.» او در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا از مواضع فرانسه در این مذاکرات ناامید شدید می‌گوید: «ما 20 نوامبر دوباره در اینجا حضور خواهیم داشت. طبیعی است وقتی به جزییات بپردازیم تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. من ناامید نشده ام، جلسه خوبی بود، آنچه مهم است اراده سیاسی و حسن نیت برای خاتمه دادن به این فاز و اجرای توافقات اولیه در مذاکرات است و ما این اراده را داریم که گام‌های بعدی را رو به جلو برداریم.» ظریف در پایان با لبخند همیشگی‌اش به خبرنگاران گفت: «3 روز بسیار خوب و مفیدی بود. تفاوت هایی وجود داشت و برای همین نشست داشتیم و شما تا الان اینجا منتظر نشسته‌اید.»

چهار شبانه روز مذاکره و رایزنی نفس گیر در ژنو

در حالی به پایان رسید که در فضای مجازی واکنش‌ها به مواضع وزیر امور خارجه فرانسه بسیار تند بود. لوران فابیوس اندک زمانی پیش از آغاز کنفرانس خبری ظریف  و اشتون به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «هیچ توافقی به دست نیامده است» او علت دست نیافتن به توافق را «مخالفت ایران با بسته شدن رآکتور هسته‌ای اراک» ذکر کرده بود. فابیوس همچنین گفته بود: «ایران به بی اثر سازی اورانیوم غنی شده 20 در صد خود تن نمی‌دهد.» برخی گزارش ها نیز از توافق نانوشته و پشت پرده فرانسه و اسراییل خبر می‌دادند. توافقی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل حتی پیش از آن که اعلام شود آن را «بد» و برای تل آویو «غیر قابل قبول» خوانده بود.

علاوه بر اسراییل البته نباید از نقش پیدا و پنهان برخی کشورهای عربی نیز به سادگی گذشت. نکته ای که ظریف عصر دیروز به آن اشاره کرد. وزیر خارجه ایران درباره اظهارات شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین مبنی بر این که ایران بهتر است قبل از بهبود روابط با آمریکا به فکر روابطش با همسایگانش باشد، گفته بود: «ما همیشه گفته‌ایم همسایگان برای ما در اولویت هستند. الان هم بحث ما بهبود روابط با آمریکا نیست؛ نمی‌دانم چرا بعضی کشورها درباره این موضوع این قدر نگرانند...ما می‌خواهیم موضوع هسته‌ای را حل کنیم. فکر هم نمی‌کنم حل این مشکل برای کشورهای منطقه مشکل ایجاد کند...آن‌ها باید صبر کنند و به حل مساله هسته‌‌ای ایران کمک کنند.»

ظریف: امیدواریم در داخل کشور همصدایی با رژیم اسرائیل نداشته باشیم

ظریف پس از پایان نشست خبری با اشتون در پاسخ سئوال خبرنگار «شرق» درباره اینکه چه اتفاقی رخ داد که  توافق، در آخرین ساعات به تعویق افتاد گفت: «به توافق نرسیدن بر سر چند کلمه یا جمله می تواند موجب شود مذاکره به گونه‌ای تمام شود که گویی به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.» وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا رابطه با فرانسه را کاهش می‌دهیم یا خیر تاکید کرد: «ما دنبال توسعه روابط با فرانسه هستیم، وقتی با سه کشور اروپایی مذاکره می‌کردیم فرانسه پیشتاز بود امیدورایم این نقش مثبت ادامه یابد امیدواریم در داخل کشور همصدایی با رژیم اسرائیل نداشته باشیم و با هم همراه باشیم.» وزیرخارجه افزود: «دفعه پیش با خانم اشتون نشست خبری مشترک نداشتیم اما بیانیه مشترک دادیم در این مذاکره نشست خبری مشترک داشتیم . این نشانه پیشرفت است.»

«ساز ناکوک» فرانسه در کنسرت «ژنو»

شرق، زینب اسماعیلی: عقربه‌ها در حرکتی متضاد قرار گرفته‌اند. گاه تند می‌گذرند و گاه کند؛ وقت خبرهای آمدن و رفتن مذاکره‌کننده‌ها، عقربه‌ها شتاب رفتن دارند اما وقت مذاکره پشت درهای بسته، عقربه‌ها تنبل می‌شوند. مذاکره ایران و کشورهای «1+5»به روز سوم کشیده شد. اما روز سوم به مذاکره پشت درهای بسته گذشت تا به توافق بر سر کلمات و عبارات منجر شود. اما این‌بار گویا فرانسه است که می‌خواهد بزند زیر میز و توافق را بر هم بزند.

صبح؛ ساعت 8:30 قرار بود مذاکره‌ای که شب گذشته (جمعه 8 نوامبر) حوالی ساعت 11 به وقت ژنو بعد از پنج‌ساعت بین محمدجواد ظریف، کاترین اشتون و جان کری نیمه‌کاره رها شد، از 8:30 صبح شنبه از سر گرفته شود. اما خبر صبح حکایت دیگری داشت: تعویق زمان آغاز مذاکره و هماهنگی هیات‌ها با پایتخت‌ها. همه خبرها و شایعه‌ها، حول‌وحوش پیش‌نویس توافقی است که تهران می‌تواند با دیگر اعضای این گروه مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای دست پیدا کند. محتوای شایعات فراز و فرود زیادی دارد؛ از توقف کامل غنی‌سازی تا توقف 20 و 50 درصدی، توقف آب سنگین اراک، تبدیل اورانیوم غنی‌شده به میله‌های سوخت و... اما شب جمعه یک منبع نزدیک به هیات مذاکره‌کننده به «شرق» گفت که در مرحله دستیابی به توافق درمورد واژه‌ها و کلمات قرار داریم، مرحله‌ای که بسیار سخت است. در حالی‌که همه نگران نتیجه مذاکرات و پیگیر اخبار آن هستند، فرانسه ساز مخالف را کوک می‌کند. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه چند جمله می‌گوید و همین رسیدن به توافق نهایی را سخت و سخت‌تر می‌کند: «تا به حال اطمینانی به حصول توافق در مذاکرات گروه «1+5» با ایران در ژنو وجود ندارد.» او تاکید کرده «فرانسه از پیش‌نویس توافق ناراضی است.»همین موضع‌گیری و اختلاف‌نظر موجب شد که دیدارها به‌طور سه‌جانبه و چهارجانبه برنامه‌ریزی شود، نشست بین جان کری، ویلیام هیگ، لوران فابیوس و گیدوستروله، وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان. بعد از آن هم نشست سه‌جانبه بین کاترین اشتون، لوران فابیوس و محمدجواد ظریف و نشست بین ظریف، هیگ و وستروله و اشتون. آخرین مذاکره‌ای که صبح برنامه‌ریزی شد، دیدار جان کری، کاترین اشتون و محمدجواد ظریف بود که بعد از رسیدن سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، برنامه دیدار با او نیز برای بعد از مذاکره با کری برنامه‌ریزی شد. دیدارهای سه‌جانبه و چهارجانبه کوتاه بود و از جزییات مذاکره پشت درهای بسته خبری نبود. تصاویر تنها انگشت اشاره جان کری را به سمت ظریف نشان می‌داد و خنده همه اعضای مذاکره‌کننده که نشان می‌داد شوخی نیز همنشین مذاکره جدی و نفسگیر است. مذاکرات روز سوم در هتل محل اقامت مذاکره‌کنندگان پی گرفته شد. لابی هتل اینترکنتینانتال از اواسط نیمروز به حضور پررنگ پلیس درآمد و کم‌کم خبرنگاران را از لابی هتل به سمت بیرون هدایت کردند. منابع خبری ایرانی همان اعضای مذاکره‌کننده هستند. یکی از آنها بعد از دیدار چهارجانبه می‌گوید: «رایزنی درخصوص موضوعات جاری در گفت‌وگو‌ها مهم‌ترین محور بحث‌ها بود و آلمان و انگلیس حمایت خود را از روند کلی گفت‌وگوها اعلام کردند.» ولی از دیدار اشتون، ظریف و فابیوس خبری منتشر نشد نه امیدوار‌کننده نه ناامیدکننده. اما خبری مبنی بر خروج فابیوس از هتل منتشر شد که به شایعه قهر او از مذاکرات دامن زد اما فابیوس بعد از حدود یک‌ساعت به هتل برگشت. برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی کردند که فابیوس به‌عنوان یکی از اعضای 1+5 وظیفه مخالف‌خوانی برای امتیازگرفتن از ایران را کوک کرده و برخی دیگر نیز مخالفت او را به خاطر دلگرمی دادن به نتانیاهو و برآوردن نظرش تحلیل می‌کنند. به ویژه آنکه سفر غیرمنتظره جان کری از اسراییل به ژنو رخ داد و شنیده شده که او نتوانسته بود با نتانیاهو به توافق ویژه‌ای دست پیدا کند. از سوی دیگر برخی رسانه‌های مختلف شروع به گمانه‌زنی‌هایی کردند. لس‌آنجلس تایمز در گزارشی نوشت که مذاکره‌کنندگان به مانع برخوردند. این روزنامه اضافه کرد: «به جای اینکه امروز توافقنامه‌ای امضا شود، دیپلمات‌های ناامید می‌گویند بر این باورند که احتمالا مذاکرات ظرف دو هفته آینده ادامه خواهد داشت.» برخی دیگر از رسانه‌ها نیز گمانه‌زنی می‌کردند که رآکتور آب‌سنگین اراک موضوع مورد اختلاف بین مذاکره‌کنندگان است. روس‌ها هم تحلیل می‌کردند موضوع مورد خواست تهران، رفع تحریم‌های نفتی است.

امشب یا شاید وقتی دیگر؟

موضوع ادامه یافتن یا پایان مذاکره نیز از جمله موضوعاتی بود که همه تشنه شنیدن خبرش هستند. حوالی بعدازظهر عراقچی، عضو تیم مذاکره،‌کننده به خبرنگاران می‌گوید که «مذاکرات یا امشب تمام می‌شود یا به دور بعدی کشیده خواهد شد. اما اینکه مذاکرات امشب پایان می‌پذیرد یا به جلسه دیگری موکول شود هنوز مشخص نیست و بعد از نشست سه‌جانبه شاید بتوان در این خصوص اعلام نظر کرد.»در حالی که وزرای خارجه کشورهای مذاکره‌کننده برای حضور در این مذاکرات به ژنو آمده‌اند واضح است که نقش آمریکا در این مذاکرات از دیگر اعضا به طور مشخصی برجسته‌تر است. بیش از حدود هفت‌ساعت مذاکره بین ظریف و اشتون و کری و در ضمن ادامه یافتن یا نیافتن مذاکره در روز بعد نیز این اهمیت را بیشتر نشان می‌دهد. با همه مذاکرات سه یا چهار جانبه‌ای که انجام می‌شود مخالفت بر سر جزییات توافق ادامه دارد. تا حوالی ساعت چهار خبری از تفاهم نیست. عراقچی دوباره به خبرنگاران گفت که هنوز مواضع دو طرف ایران و 1+5 با هم فاصله دارد ولی الان نمی‌توانم درباره این موارد صحبت کنم چون این موارد درحال مذاکره است و مواضع دوطرف هنوز با هم فاصله دارد. روی برخی موارد اتفاق‌نظر بیش‌تر و روی برخی دیگر کمتر است.

مذاکره 3‌جانبه سوم با آمریکا

با اینکه همه در مورد تلاش برای رسیدن به توافق نهایی مشغول گمانه‌زنی بودند، مذاکره سه‌جانبه بین کری و اشتون و ظریف آغاز شد. این مذاکره در دور اول کمتر از دوساعت به طول انجامید و برای ساعتی تنفس متوقف شد. عصر جمعه در دو دور، مذاکره پنج‌ساعته بین ظریف و اشتون و جان کری برپا شد. با اینکه مذاکره سه جانبه به بهانه تنفس، متوقف شده بود اما بعد از ساعتی تنفس مذاکره با حضور لاوروف، وزیر خارجه روسیه شروع شد. لاوروف حوالی ظهر به ژنو رسیده بود و برای مذاکره با ظریف در قالب «1+5»به این جمع پیوست. ظریف پیش از این مذاکره نیز گفت: «به مرحله تدوین توافق رسیده‌اند، اما ممکن است این کار امشب انجام نشود.»

تیم ایرانی با دست باز مذاکره می‌کند

مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران در دولت یازدهم به وزارت خارجه سپرده شد و جواد ظریف سردمدار انجام این مذاکرات شد. او در مجمع عمومی سازمان ملل توانست وزرای خارجه کشورهای 1+5 را یک‌بار دور هم جمع کند تا نشان دهد، قصد دارد مذاکرات را به سطح وزرای خارجه ارتقا دهد تا تصمیم‌گیری ساده‌تر انجام شود. پس از آن اواسط اکتبر دو روز مذاکره در ژنو انجام شد که ایران طرح پیشنهادی را ارایه کرد و اعضای مذاکره‌کننده نیز پذیرفتند که بر سر آن مذاکره کنند. این پیشنهاد در گام نهایی پروتکل الحاقی را قبول می‌کند اما خطوط قرمز ایران از توقف غنی‌سازی اورانیوم است. طرفین مذاکره تصمیم گرفته‌اند که جزییات طرح ایران محرمانه بماند به همین دلیل آنچه تا پیش از این مطرح شده گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است. یک منبع ایرانی به «شرق» می‌گوید هیات مذاکره‌کننده ایرانی تمام سناریوها را در تهران با مقامات عالی مورد بررسی قرار داده و با دست باز مذاکره می‌کند.

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=25015

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پشت پرده شکست مذاکرات ژنو چه بود؟

تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۴

جهان نیوز

روشن است که علی‌رغم برخی اختلافات ظاهری بین واشنگتن و تل‌آویو، اختلاف راهبردی بین دو طرف در خصوص ایران قابل شناسایی نیست. حداکثر اختلافی که می‌توان بین دو طرف دید، اختلافات تاکتیکی است که البته ظاهرا صهیونیست‌ها آن را نیز با نفوذ در طرف فرانسوی حاضر در مذاکرات جبران کردند.

پشت پرده شکست مذاکرات ژنو چه بود؟

به گزارش جهان، ما آن‌قدر ساده نیستیم که تصور کنیم فرانسوی‌ها به ‌تنهایی واجد قدرتی بودند که بتواند مذاکرات را با شکست روبرو کند. فرانسوی‌ها برای جلوگیری از فروپاشی تحریم‌ها نیابتاً و در یک توافق پشت پرده از جانب دولت آمریکا وارد عمل شدند.

 

در شرایطی که دور جدید مذاکرات ژنو شب گذشته بدون امضای یک توافق مشخص به پایان رسید، بسیاری از تحلیل‌گران اذعان داشتند که چنین مذاکراتی با چنین سختی و فشردگی در تاریخ روابط بین جمهوری اسلامی ایران و غرب بی‌نظیر بوده است.

 

متاسفانه علی‌رغم تلاش‌ها و حسن نیت طرف ایرانی باز هم شاهد حصول توافق در ژنو نبودیم هرچند که به زودی بار دیگر مذاکراتی دیگر برگزار خواهد شد و شاید در مذاکرات آتی طرف غربی بخواهد از فرصت دیپلماتیک موجود استفاده نماید. در همین اثنا نقش مخرب اسرائیل و فرانسه در این مذاکرات به وضوح قابل مشاهده بود.

 

در خصوص این مذاکرات سخت و نفس‌گیر و آنچه حاصل شد، خبرگزاری فارس اخبار مفصل و متعددی را در اختیار مخاطبان گرامی قرار داده که رجوع به آنها نشان می‌دهد مذاکرات به شکل سریع ارتقاء سطح یافت و دیدارهای متعدد و متکثری در آنها رخ داد.

 

در تحلیل آنچه از ۱۶ تا ۱۸ آبان در ژنو گذشت، اشاره به موارد زیر خالی از وجه نیست:

 

۱- تیم سیاست خارجی کشورمان در این مذاکرات، که رهبر انقلاب اسلامی از آنان به عنوان فرزندان انقلاب و مامورین جمهوری اسلامی نام بردند زحمات و سختی‌های زیادی را متحمل شدند که به‌نوبه خود جای قدردانی دارد. برای ما مسلم است که مسئول عدم حصول نتایج ملموس در این ۳ روز تیم دیپلماتیک ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست و خط مشی حاکم بر ۱+۵ بوده است که اجازه پیشرفت را به مذاکرات نداده است. البته بدیهی است که هنوز فرصت‌ وجود دارد و حتی اگر توافق دیپلماتیک حاصل نشود هم، ایران همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، می‌تواند به خود اتکا کند.

 

۲- اتفاقات ۳ روز گذشته به‌وضوح بخش‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی را در ذهن متبادر می‌کند. در اولین روز سال جاری خورشیدی، معظم‌له به مقامات فرانسوی هشدار داده بودند که سیاست‌هایشان در قبال ایران از دوران سارکوزی به بعد، سیاست‌های درستی نیست. رهبر انقلاب همچنین در آستانه ۱۳ آبان بار دیگر بیان فرمودند که به نتایج مذاکرات خوش‌بین نیستند و بعید است که این روند به نتیجه مورد نظر ملت ایران بینجامد. در شرایطی که در روز مذاکرات خوش‌بینی گسترده‌ای بر فضای افکار عمومی حاکم بود، در روز سوم مذاکرات به درستی روشن شد که چرا نباید به طرف غربی خوش‌بین بود؟

 

۳- روشن است که علی‌رغم برخی اختلافات ظاهری بین واشنگتن و تل‌آویو، اختلاف راهبردی بین دو طرف در خصوص ایران قابل شناسایی نیست. حداکثر اختلافی که می‌توان بین دو طرف دید، اختلافات تاکتیکی است که البته ظاهرا صهیونیست‌ها آن را نیز با نفوذ در طرف فرانسوی حاضر در مذاکرات جبران کردند. یادداشت «باراک راوید» در روزنامه صهیونیستی هاآرتص در خصوص این اختلافات خواندنی است. کاملا واضح است که دعوای نتانیاهو و کری در این مذاکرات چیزی جز دعوا بر سر برداشتن بخش بیشتر یا کمتر تحریم‌ها نبوده است.

 

۴- صهیونیست‌ها همان‌طور که به خوبی در سخنان نتانیاهو مشخص بود، نگران فروپاشیدن «نظام تحریم‌های ضدایرانی» هستند و از همین رو در برابر هر انکساری در این ساختار با شیون و زاری و تمام اهرم‌های قدرت مقاومت می‌کنند. اسرائیل به خوبی نشان داده که هدف اصلیش از پروپاگاندای هسته‌ای، محدودسازی ایران است وگرنه بعید است سازمان‌های جاسوسی این رژیم نامشروع ندانند که در ایران برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای وجود ندارد که اگر هم بود اسرائیل را یارای مقابله با آن نبود.

 

۵- نقش فرانسوی‌ها در مذاکرات اخیر ژنو را باید از یک‌سو مخرب و از سوی دیگر مبهم دانست. شب گذشته یک خبرنگار غربی در توئیتر ابراز داشت که فرانسه در آخرین لحظات با مخالفت با توافق قصد داشت خود را مهم جلوه دهد. دولت اولاند که از نظر محبوبیت سیر نزولی را طی ماه‌های گذشته طی کرده است، در این مذاکرات به «قورباغه‌ای شبیه بود که هفت‌تیر می‌کشد و احساس می‌کند که مهم و قدرتمند است.» اما ما هم آن‌قدر ساده نیستیم که تصور کنیم فرانسوی‌ها به‌تنهایی واجد قدرتی بودند که بتواند مذاکرات را با شکست روبرو کند. فرانسوی‌ها برای جلوگیری از فروپاشی نظام تحریم‌ها یا نیابتا و در یک توافق پشت پرده از جانب دولت آمریکا وارد عمل شدند و بازی را تغییر دادند و یا مستقیما با هماهنگی رژیم صهیونیستی و لابی‌های ذی‌نفوذ این رژیم وارد میدان شدند.

 

۶- طرف غربی به خوبی می‌داند که مذاکرات اخیر که از سوی طرف ایرانی با جدیت و با اجماع ملی در چارچوب راهبرد تعیین شده از سوی رهبری دنبال می‌شود، یک «اتمام حجت» است. اگر از این فرصت استفاده نکنند و بخواهند نظام تحریم‌ها را حفظ کنند، یقینا با برخوردی در شان رفتار خود مواجه خواهند شد.

 

۷- مذاکرات ژنو برای هیچ‌کس تردیدی نگذاشت که این ایران نیست که به دنبال مناقشه بر سر مساله هسته‌ای است. مسئولیت ادامه این مناقشه به شکل تام و تمام بر عهده سردمداران رژیم‌های غربی و صهیونیستی است و این بی‌صداقتی آنهاست که مذاکرات را با بن‌بست مواجه می‌کند.

 

۸- قطعا دولت اوباما می‌داند و نگران است که با ادامه حاکمیت خط مشی صهیونیست‌ها بر مذاکرات و رفتارهای طرف غربی، ائتلاف بین‌المللی شکل گرفته در سطح برخی کشورهای غربی بر ضد ایران در خطر فروپاشی قرار می‌گیرد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود دولت اوباما برای جلوگیری از این اتفاق تلاش‌هایی بکند.

 

۹- گفتمان طرف غربی در ژنو نشان داد که رویکرد «بازی با حاصل جمع صفر» هنوز در انگاره‌های طرف غربی موج می‌زند و همچنان هنجار حاکم بر شیوه تفکر ضدایرانی و مذاکراتی آنهاست. طبعا در برابر این نوع نگاه رئالیستی در صورت ادامه، آنچه به کار می‌آید مقوله قدرت است.

 

۱۰- تاریخ ایران همواره با مقاومت در برابر زورگویان و زیاده‌خواهان همراه بوده است. نتانیاهو، اولاند و اوباما نباید تردید کنند که این جنبه از هویت ایرانی همچنان پابرجاست و تداوم داشته، دارد و خواهد داشت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آدرس غلط داخلی‏ها برای جدا کردن راهبرد اسرائیل از امریکا در مذاکرات هسته‏ای/

کدام واقعی است؛ رضایت لابی صیهونیست‏ها از طرح جان کری یا نمایش ناراحتی از سوی نتانیاهو/ اسرائیل چگونه در مذاکرات هسته ای برای امریکا بازارگرمی می‏کند؟/ رهبر معظم انقلاب: رژیم صهیونیستی؛ سگِ نگهبان امریکا در منطقه است

 

گروه بین الملل – رجانیوز: در حالی که یک جریان رسانه ای خاص به دنبال آن است هرگونه انتقاد به محتوای مذاکرات هسته ای را همسویی با مقامات رژیم صهیونیستی عنوان کند، شواهد حاکی از آن است که به دلیل وجود ماهیت یکسان در راهبردها، یک تقسیم کار مشترک میان آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه هسته ای ایران طرح ریزی شده است.

 

به گزارش "رجانیوز"، روز سوم مذاکرات ژنو برخلاف دو روز پیشین با چالش درباره مفاد توافقنامه احتمالی در حال سپری است.

 

در این بین، با نگاهی به مواضع مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی تقسیم کار میان آنها برای تحت فشار گذاشتن ایران به منظور امتیازگیری بیشتر و بازارگرمی برای امتیازات اعطایی از سوی غرب قابل مشاهده است.

 

در هفته های اخیر به موازارت برخی از اظهارات مقامات آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران که از سوی برخی رسانه های داخلی به عنوان انعطاف پذیری کاخ سفید یاد می شود، مقامات رژیم صهیونیستی با لحن تندتری علیه مواضع هسته ای ایران موضع می گیرند.

 

با این حال برخی جریانات رسانه ای نزدیک به دولت، با استناد به این رویکردها می کوشند با تفکیک میان استراتژی آمریکا و اسرائیل در مواجهه با موضوع هسته ای ایران هر گونه انتقادات به شیوه مذاکرات و محتوای احتمالی آن را هم سویی با رژیم صهیونیستی معرفی کند.

 

این در حالی است که بررسی سیاست های منطقه ای آمریکا در گذشته و حال حاکی از آن است که رژیم صهوینستی ادامه دهنده و مجری سیاست های ایالات متحده در منطقه بوده است و این رژیم هیچ اراده و توانی برای موضع گیری مستقل در قبال موضوعات منطقه ای و جهانی بر خلاف سیاست های آمریکا ندارد.

 

این تصور اشتباه كه رژيم صهيونيستي امريكا را مديريت مي كند نیز سبب شده که تفاوت لحن مقامات رژیم صهیوینستی و برخی از مقامات آمریکایی به معنای تفاوت رویکرد این دو در موضوع هسته ای ایران و تقلای آمریکا برای دور شدن از بی منطقی تفسیر شود.

 

در این باره سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان معتقد است:  تصور نكنيد امريكا تحت هر شرايطي اسرائيل را در منطقه نگه خواهد داشت. اسرائيل هم براي امريكا تاريخ مصرفي دارد. او را بزرگتر از آنچه هست تصور نكنيد؛ امريكا مي تواند بازي اش را تغيير دهد و بازي جديدي را آغاز كند. بنابراين اگر هزينه هاي حمايت از اسرائيل به حدي برسد كه ساير سياستهاي امريكا را تحت الشعاع قرار دهد، سياستش را در قبال اسرائيل تغيير مي دهد و آنرا قرباني آينده ي خود خواهد كرد.

 

درواقع رژیم صهیونیستی ابزاری برای اجرایی کردن نقشه ها و برنامه های آمریکا در منطقه است، در همین راستا تفاوت لحن مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی بر مبنای سیاست "چماق و هویج" طرح ریزی شده، به این معنا که با توجه به تجربه مذاکرات هسته ای گذشته، آمریکا با بزرگنمایی مواضع مقامات رژیم صهیونیستی ، سیاست های مشوقانه خفیفی را به ایران پیشنهاد میدهد تا ایران با مشاهده "چماق" اسرائیلی و بازارگرمی چهره هایی چون نتانیاهو، به سمت "مشوق های آمریکایی" رهنمون شود.

 

به عقیده کارشناسان به لحاظ راهبردی اسراییل به خوبی می داند که نهایتا گزینه ای جز حل مسئله از مسیر دیپلماسی وجود ندارد. نه ایران قصد ساختن سلاح هسته ای را دارد، نه اگر چنین کاری بکند، داوطلبی در جهان برای حمله به ایران پیدا می شود و نه حتی اگر حمله ای رخ بدهد برنامه هسته ای ایران را متوقف خواهد کرد.

 

اصطلاح معتبر کردن تهدیدنظامی هم که اسراییلی ها دائما از آن استفاده می کنند در واقع نه به معنای آماده شدن برای جنگ بلکه به این معناست که امریکا چگونه می تواند از ابزار تهدید نظامی بهره بگیرد که نتیجه آن کوتاه آمدن ایران و اجتناب از ورود به درگیری باشد.

 

هر چند که مقامات کشورمان نشان دادند ارزشی برای  تندگوییهای رژیم صهیونیستی قایل نیستند.

 

رهبر معظم انقلاب سال 72 در دیدار جمعی از روحانیون درباره نقش اسرائیل در منطقه فرمودند: صهيونيستها هم در اين منطقه، مثل سگِ زنجيرىِ استكبار عمل‌مى‌كنند. پارس كردن و پاچه گرفتن و به اين و آن پريدن، شأن صهيونيستهاست. از آنها، غير از اين هم انتظارى نيست و البته، كسى هم اهميتى به آنها نمى‌دهد.

 

ایشان سال 90 نیز در مراسم تحلیف و دانش آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش، در این باره تصریح کردند: هم آمریکا بداند، هم دست‌نشاندگانش بدانند، هم سگ نگهبانش رژیم صهیونیستى در این منطقه بداند؛ پاسخ ملت ایران به هرگونه تعرضى، هرگونه تجاوزى، بلکه هر گونه تهدیدى، پاسخى خواهد بود که از درون، آنها را از هم خواهد پاشید و متلاشى خواهد کرد.

 

از سوی دیگر حضور جان کری در جمع لابی صهیونیستی در هفته گذشته و اخذ رضایت این لابی به عنوان نماد سیاستهای اسرائیل آن هم در عرض یک جلسه 3 ساعته نشان می‏دهد، اساسا اختلافی در راهبرد اسرائیل و امریکا در قبال برنامه هسته ای ایران وجود ندارد و در واقع این یک بازی «دو سر برد » برای اسرائیل خواهد بود.

 

این سوال جدی در این مرحله از مذاکرات مطرح است که چگونه ممکن است در طرحی که این روزها امریکایی‏های مشغول ارائه و رایزنی آن با مقامات ایران هستند، لابی صهیونیستی راضی شود، از سوی دیگر ایران نیز به رضایت برسد. آیا می توان بازی برد - برد ایران و اسرائیل را متصور بود و از توافقی سخن گفت که در آن هم اسرائیل به برد برسد و هم ایران!؟

 

این تناقض بزرگ از یک بازی فریب جدی حکایت دارد که این روزها دستگاه سیاست خارجی امریکا با همکاری اسرائیل در حال اجرای آن است و بر این اساس، شاید نتوان بر روی اظهارات رسانه‏ای امثال نتانیاهو آنچنان حسابی باز کرد، وقتی که لابی صهیونیستهای امریکایی، پیش از این و در حضور جان کری، رضایت خود از محتوای پیشنهاد امریکاییها به ایران را اعلام کردهاند.

******************************

۱۹ آبان ۱۳۹۲ (۹:۲۲ق.ظ)

رئيس جمهور:

غني‌سازي در خاک ايران، خط قرمز است / روي ميز مذاکره، منطق و تدبير گذاشته‌ايم

خبرگزاري موج - دولت به رهنمودهاي رهبري متعهد است / نپرداختن به حاشيه‌ها، خط مشي دولت است / دولت به پيمانش با مردم در مسير عقلانيت و اعتدال وفادار است / نظرات مردم و تدابير رهبري شاخصي است که دولت و مجلس با هم آن را دنبال خواهند کرد / همه بايد در برابر قانون سر تعظيم فرو آوريم / نمايندگان در شرايط حساس پيش رو بيش از گذشته دولت را حمايت کنند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني صبح روز يکشنبه در صحن علني مجلس در راستاي دفاع از وزير پيشنهادي ورزش و جوانان و تکميل کابينه ي خود با سپاس از نمايندگان مجلس به خاطر رأي اعتماد به وزراي قبلي اظهارداشت: طبيعي است که دوست داشتيم در همان تابستان، يعني؛ در 24 مرداد که همه ي وزرا معرفي شده بودند همه ي وزرا رأي اعتماد مي‌گرفتند و ما مي‌توانستيم کارمان را در دولت با برنامه‌ريزي دقيق‌تري شروع کنيم.

وي ادامه داد: البته به هر حال مجلس شوراي اسلامي داراي وظايف قانوني است و طبق مصالح مدنظر در چارچوب قانون اساسي و آيين داخلي عمل مي‌کند و ما از اين نظر گله نداريم.

روحاني افزود: همچنين از دکتر صالحي اميري که براي دو ماه مسووليت سرپرستي اين وزارتخانه را بر عهده داشتند و بسيار خوب در آن مدت ظاهر شدند و به وظايف قانوني خود عمل کردند، سپاسگزاري کنم.

وي با اشاره به کسب عدم رأي اعتماد به صالحي اميري از سوي نمايندگان مجلس گفت: مطالبي که در اينجا مطرح مي‌شد، مي‌توانست با بيان ملايم‌تر و نرمتر باشد و اگر ايشان نسبت به مطالبي که گفته شد احساس مظلوميت مي‌کند، حق طبيعي و قانوني اوست که از خود در رسانه‌ها دفاع کند. اينکه در مجلس به حاشيه‌ها نپرداخت، اين در واقع همان خط مشي دولت بوده که ايشان نيز همان خط مشي را دنبال کردند و من براي ايشان در سمتي که خواهد بود، آرزوي موفقيت دارم.

رئيس‌جمهور خطاب به نمايندگان مجلس ادامه داد: حتي وزرايي که رأي اعتماد نتوانستند از مجلس شوراي اسلامي کسب کنند، چيزي حدود 40 درصد نمايندگان مجلس به آنها رأي دادند و اين روشن است که کسي که حمايت 40 درصد نمايندگان مجلس را پشت‌سر خود براي سمت وزارت دارد براي سمت‌هاي ديگر اگر پايين‌تر باشد رأي بالاتري خواهد داشت و در واقع اين رأي، پشتوانه‌اي است براي فعاليت سياسي اين نمايندگان.

روحاني گفت: ما تابع رأي اکثريت هستيم و قواعد سياسي که بر مبناي آن ما حرکت مي‌کنيم، اکثريت آراست و به همين دليل مي‌گوييم همه بايد تابع نظر مردم در 24 خرداد باشيم.

رئيس‌جمهور در ادامه تصريح کرد: مسيري را که بيشتر مردم امضا کردند، دنبال مي‌کنيم، چون؛ مردم در 24 خرداد به افراط و تفريط، خشونت و خودرأيي و تک‌رأيي، عدم مشورت و عدم تدبير رأي «نه» دادند و به اعتدال، تدبير و عقلانيت رأي آري.

حسن روحاني با تأکيد بر اينکه "ما نبايد صداي مردم را در طول چهار سال پيش رو از ياد ببريم و فراموش کنيم"، اظهار کرد: دولت خود را مکلف به نظرات و خواست و آراي مردم مي‌داند و به رهنمودهاي رهبري متعهد است.

وي با اشاره به اينکه "رأي مردم چيزي شبيه عقود است"، توضيح داد: از يک طرف رئيس‌جمهور قول‌هايي به مردم داده است و از طرفي مردم مطالبات خود را تبيين کرده‌اند و نوعي عهد و پيمان بين دو طرف بسته شده است.

روحاني خاطر نشان کرد:‌ به تعبير اميرالمؤمنين(ع) کدام واجب بالاتر از وفادار ماندن به عهد و پيماني که خواست مردم است و به تعبير علي (ع) حتي کفار هم خواستشان اين است که به پيمان و وعده داده شده عمل شود؛ به همين دليل دولت به پيمانش با مردم در مسير عقلانيت و اعتدال وفادار خواهد ماند و اين مسير را ادامه خواهد داد.

رئيس‌جمهور افزود: مجلس شوراي اسلامي در چارچوب قانون اساسي در پي اجراي وظايف خود است که اين وظايف در قانون مشخص شده و روشن است که وظايف دولت و نمايندگان چيست.

وي با بيان اينکه "در نحوه ي عمل به وظيفه و قانون، شيوه‌هاي متفاوتي پيش روست"، گفت: خوب است بهترين شيوه را در اين زمينه برگزينيم؛ شيوه‌اي که بدخواهان از آن سوءاستفاده نکنند. مجلس شوراي اسلامي اقدام به اعمالي مي‌کند که در چارچوب وظايف قانوني آن قرار دارد، اما؛ گاهي شيوه به‌گونه‌اي است که بدخواهان ممکن است سوءاستفاده کنند و آن را تعبير به تضعيف دولت يا حتي تخريب کنند.

رئيس جمهور در ادامه با بيان اينکه دولت مي‌خواهد تعامل بسيار نزديکي با مجلس داشته باشد، خاطر نشان کرد: مجلس شوراي اسلامي هم همانند دولت در پي گفتمان خدمت است که رهبري بر آن تأکيد داشته و به دنبال حاشيه‌پردازي نيست. براي خدمت اکنون بايد دست به دست هم بدهيم. دولت در شرايط خاصي مسووليت اداره کشور را به عهده گرفته است و امروز کشور با مسائل پيچيده داخلي و خارجي روبه رو است.

روحاني افزود: ما در مسائل خارجي به حمايت و هدايت رهبري و حمايت مردم و مجلس شوراي اسلامي و به اجماع داخلي نيازمنديم. امروز دولت در 85 روز آغاز به کار خود است و در مدت 15 روز آينده گزارشي از فعاليت 100 روزه ي خود را به ملت ارائه مي‌کند. توفيقات فراوان دولت در زمينه ي سياست خارجي، سياست داخلي، اقتصاد، فرهنگ و بالاتر از آن سرمايه ي اجتماعي،‌ اعتماد عمومي و ايجاد آرامش در جامعه بدون حمايت مجلس شوراي اسلامي، بدون همراهي مردم و بدون هدايت رهبري امکان‌پذير نبود.

وي همچنين با بيان اينکه دولت بار سنگين خدمت به مردم را به دوش گرفته است، اظهار کرد: امروز، روز همدلي و همفکري است، البته؛ دولت تقاضا ندارد که مجلس وظايف قانوني خود را کنار بگذارد، دولت هم به توصيه‌ها و انتقادات مجلس احترام مي‌گذارد، اما؛ بايد يک زمان معقول و مناسب در اختيار مسوولان گذاشته شود تا شش ماه يا يک سال کار کنيم تا عملکرد ما مورد سنجش قرار گيرد.

روحاني همچنين خاطر نشان کرد: هيچ ميزاني جز قانون وجود ندارد؛ ميزان جناحي و حزبي هيچگاه درست عمل نکرده و اين ترازو هميشه خراب بوده است، ما همه بايد در برابر قانون سر تعظيم فرو آوريم. براي رشد،‌ توسعه، آينده ي بهتر، رضامندي مردم، رفاه اجتماعي، نظم و امنيت بيشتر هيچ راهي جز قانونگرايي وجود ندارد. معيار نقد هم بر ميزان قانون است.

رئيس‌جمهور در ادامه ي سخنراني خود در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه "جمهوري اسلامي ايران روي ميز مذاکره‌اش عقلانيت، منطق و تدبير را گذاشته است"، تأکيد کرد: حقوق ملت ايران براي ما خط قرمز است.

روحاني با درخواست از نمايندگان مبني بر اينکه در شرايط حساس پيش رو بيش از گذشته دولت را حمايت کنند، گفت: البته دولت شکرگزاري و سپاس را از ياد نمي‌برد. تا به امروز شکرگزار لطف خداوند، عنايت ائمه ي طاهرين و اهل بيت(ع)، حمايت مردم و همين حمايت مجلس شوراي اسلامي و حمايتي که در همه ي مقاطع حساس مقام معظم رهبري داشتند، هستيم.

وي ادامه داد: اگر اينها نبود، آيا نمايندگان شما يا به تعبير رهبر معظم انقلاب، فرزندان انقلاب قادر بودند در برابر قدرت‌هاي جهاني با استحکام حرف بزنند و سخن بگويند؟ شما ديديد که اشغالگران چگونه به تب و تاب افتادند، ديديد که جنگ‌طلبان از مسير صلح و تعامل با جهان هراسيدند، شما ديديد که در برابر چارچوب طرح ايران، دست کم در ارتباط با کليات آن قدرت‌هاي بزرگ آن را پذيرفتند.

رئيس‌جمهور با اشاره به برخي جزئيات شکلي طرح ايران گفت: طرح ايران داراي سه بخش است؛ مقدمه‌اي دارد که در مقدمه اهداف را بيان مي‌کند. قسمت پاياني دارد که شرايط ايران را بعد از اين دوران گذار تبيين مي‌کند و دوره ي وسط دارد که چندين مرحله خواهد داشت که فعلا بحث مرحله ي نخست و اجراي آن است.

روحاني اضافه کرد: ما با زبان و عمل، به صراحت به طرف‌هاي مذاکره‌کننده گفته‌ايم که به هيچ عنوان تهديد، تحريم، تحقير و تبعيض جواب نخواهد داد. جمهوري اسلامي ايران در برابر تهديد هيچ قدرتي سر فرود نمي‌آورد و نياورده است. ما مي‌گوييم براي حل مشکلات جهاني بايد روي ميز فقط عقلانيت و منطق باشد و اگر روي ميز عقلانيت و منطق باشد بوي عطر آن به مشام همه خواهد رسيد و نخست براي آن کسي که پشت ميز نشسته است و اگر روي ميز چيز ديگري غير از اين مسائل بود، اثرش بوي تعفن براي جامعه و بيش از همه براي کسي است که پشت ميز نشسته است.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه "جمهوري اسلامي ايران روي ميز مذاکره‌اش عقلانيت، منطق و تدبير را گذاشته است و با همين اهرم در برابر ديگران حاضر مي‌شود"، افزود: براي ما خط قرمزها قابل عبور نيست. حقوق ملت ايران خط قرمز ماست. منافع ملي خط قرمز ماست که از جمله ي آن حقوق، حقوق هسته‌اي در چارچوب مقررات بين‌المللي از جمله غني‌سازي در خاک ايران است.

رئيس‌جمهور با تأکيد بر لزوم توجه به حقوق جمهوري اسلامي ايران گفت: ايران همانند همه کشورهاي ديگر است و در هيچ شرايط حاضر به تبعيض نيستيم.

روحاني در ادامه ي صحبتهاي خود در مجلس با بيان اينکه "جمهوري اسلامي ايران و ملت ايران بايد از حقوق قانوني خود برخوردار باشد"، اظهار کرد: در عين حال براي آنکه ديگران هم به حرف اصلي ما اعتماد کنند که ما فناوري صلح‌آميز هسته‌يي براي توسعه مي‌خواهيم، نه براي تهديد ديگران، يعني ما براي اهداف صلح‌آميز اين مسير را دنبال مي‌کنيم نه براي آنکه بمب هسته‌اي بسازيم، بايد بگويم اگر کلمه ي هسته‌اي براي ايران به کار مي‌رود، مقصود فناوري صلح‌آميز است.

وي با اشاره به اينکه "در اصطلاح جهاني وقتي مي‌گويند کشوري هسته‌اي است، بيشتر مقصود هسته‌اي نظامي است"، گفت: اگر در کسي در ايران مي‌گويد هسته‌اي است، مقصود بخش صلح‌آميز فناوري هسته‌اي است. ما با اين منطق و استدلال در ژنو و نيويورک ظاهر شديم و سه نشست را پشت سرگذاشتيم. امروز، روي ميز مذاکرات طرح ايران وجود دارد.

رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه "ما تحريم را به ضرر همه، نه تنها ملت ايران و حتي به ضرر تحريم‌کنندگان مي‌دانيم"، خاطر نشان کرد: ما تحريم را غيرقانوني و راه‌حلي ناکارآمد مي‌دانيم.

روحاني با تأکيد بر اينکه "به خاطر فشار تحريم نيست که پاي ميز مذاکرات نشسته‌ايم"، توضيح داد: اگر يادتان باشد در سال 2001، 2002 و بويژه 2003 يعني سال 1382 ايران پاي ميز مذاکرات نشست، اما؛ تحريمي در کار نبود و مصرانه به مذاکرات منطقي خود ادامه داد و حتي در شرايطي که دشمن مي‌خواست تحريم ظالمانه را آغاز کند، باز هم ايران مذاکرات را قطع نکرد و بعد از تحريم هم مذاکرات را ادامه داد و معناي آن، اين است که جمهوري اسلامي ايران براي حل و فصل مسائل بين‌المللي راه‌ اصلي را راه‌حل سياسي،‌ مذاکره، گفت‌وگو و ديالوگ مي‌داند و بر مبناي آن از روز نخست حرکت کرده است، اما؛ برخي به گونه اي صحبت مي‌کنند که گويي جمهوري اسلامي ايران از سال 91 يا 92 مذاکرات را شروع کرده است.

وي با بيان اينکه "ظاهرا حافظه ي تاريخي برخي‌ها دچار اشکال شده است"، افزود: ما از روز نخست، راه مذاکره را برگزيده‌ايم و روشن باشد در مذاکرات همان قدر که ايران سود مي‌برد، منطقه و جهان و طرف‌هاي مذاکراتي هم سود مي‌برند. موفقيت اين مذاکرات به معناي آرامش و‌ ثبات بيشتر براي منطقه و کل جهان است. -

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹

آقای هاشمی رفسنجانی پاسخ می دهد

آیا رژیم صهیونیستی مخالف روابط ایران با آمریکا است؟

هاشمی رفسنجانی: اگر ما بخواهیم،اسرائیلی ها هم کمک می کنند .برای اینکه می دانند که اگر یک رابطه معمولی باشد، امریکا می تواند روی کم کردن خصومت ما تاثیر بگذارد.اسرائیلی ها هم اینده نگر هستند...

 

"عماریون"- حسین قاسمی/ در هفته ها و روزهای اخیر برخی افراد و گروههای به اصطلاح حامی دولت ،مخالفین ومنتقدین حزب الهی مذاکره با امریکا را ،همسو با رژیم صهیونیستی معرفی می کنند .انها در یک جنگ روانی غیرمنصفانه و پرحجم برای تخریب جریان حزب الله این اقدام را انجام می دهند.هدف این افراد وجریانها از ساختن چنین فضایی ،بالابردن هزینه برای منتقدین و درنهایت مجبور کردن انها به سکوت است.

 

حال سوال این است که ایا رژیم صهیونیستی مخالف روابط ایران با امریکا است؟

 

روزنامه کیهان به قلم جناب اقای حسین شریعتمداری در یادداشت 10 مهرماه خود این مطلب را رد کرده ومخالفت ها و هیاهوی نتانیاهو را جنگ زرگری می داند و می نویسد:

 

"به وضوح می‌توان دید تظاهر مقامات رژیم صهیونیستی به عصبانیت «نعل وارونه» است و هدف از آن، اولا؛ فریب اذهان عمومی در داخل و ثانیا؛ ترغیب و تشویق دولتمردان محترم به ادامه روال کنونی است! وگرنه با شرحی که گذشت نتانیاهو باید از خوشحالی در پوست خود نگنجد و با دم خود گردو بشکند!"

 

ودرنهایت معتقد است:

 

"عصبانیت اسرائیل از مذاکره ایران و آمریکا یک عملیات فریب است"

 

پس از این مطلب روزنامه کیهان ، بد وبیراه گفتن تیم تخریب به اقای  شریعتمداری به اوج رسید و ایشان را همسو با نتانیاهو و...معرفی کردند.

 

البته شریعتمداری وکیهان نیز در تمام ماههای گذشته به انحاء مختلف به این مطالب پاسخ داده اند و حریف را مطلوب رژیم صهیونیستی معرفی نموده اند. مثلا در یاد داشت" بازی در تیم گرگها "امده است:

 

"در جريان فتنه 88، نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي با صراحت اعلام كرد كه «اصلاح طلبان بزرگترين سرمايه اسرائيل در ايران هستند»! و شيمون پرز، رئيس جمهور رژيم كودك كش اسرائيل گفت «اصلاح طلبان به نمايندگي از اسرائيل با رژيم اسلامي ايران مي جنگند»!"

 

ایا واقعا همسویی وجود دارد و رژیم صهیونیستی مخالف روابط ایران با امریکاست؟پاسخ را از زبان اقای هاشمی می دهیم.

 

ایت الله هاشمی رفسنجانی صراحتامی گوید  اسرائیل مخالف رابطه ما با امریکا نیست و حتی کمک هم می کنند.

 

درمصاحبه ای که ایشان با اقای  دکتر صادق زیبا کلام داشته اند(کتاب هاشمی بدون روتوش - چاپ اول 1387صفحه 204)چنین امده است:

 

زیباکلام :من معتقدم - نه این که اسرائیلی ها نمی گذارند بلکه با مشکلی که ما با اسرائیلی ها داریم ،خود به خود نخواهند گذاشت که ما یک رابطه حداقلی با امریکا داشته باشیم.

 

هاشمی رفسنجانی :"اگر ما بخواهیم،اسرائیلی ها هم کمک می کنند .برای اینکه می دانند که اگر یک رابطه معمولی باشد ،امریکا می تواند روی کم کردن خصومت ما تاثیر بگذارد.اسرائیلی ها هم اینده نگر هستند.

 

زیباکلام :پس شما دارید یک نظریه دیگری مطرح می کنید.معتقدید که اتفاقا اگر ایران چرخش وتمایلی به امریکا نشان دهد ،اسرائیلی ها تلاش خواهند کرد که این تمایل گسترده شود ،چراکه معتقدند بهبود روابط ایران وامریکا همانند نوری در انتهای تونل برای اسرائیلی ها خواهد بود وگرمی میان تهران و واشنگتن نهایتا بر روی نگاه ایران به اسرائیل تاثیرخواهد گذارد

 

هاشمی رفسنجانی :قطعا اسرائیلی ها مسئله را اینگونه می بینند.

 

زیباکلام:اگر نبینند؟

 

هاشمی رفسنجانی:این را شما می گویید ما اینگونه نمی فهمیم..

 

پس باید به نویسنده کیهان حق داد که مخالفت های نتانیاهو را عملیات فریب ونعل وارونه بنامد...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه تشریح کرد:

استدلال دو جریان موافق‌و‌مخالف مذاکره با آمریکا

۱۹ آبان ۱۳۹۲

علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه جزئیات دو دیدگاه اصلی در جمهوری اسلامی برای حل و فصل مشکلات کنونی جامعه ایران را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»٬ آقای سعیدی در حاشیه همایش «بصیرت‌افزایی نخبگان بسیج» در مشهد گفته تاکید بر حل و فصل مشکلات با نگاه به «بیرون» و «درون» مهم‌ترین ویژگی این دو جریان است.

وی افزوده گروه نخست «اعتقاد بر حل مسائل با نگاه به بیرون» دارد و در این میان شماری از مقام‌های دولت یازدهم که می‌گویند مشکلات از طریق «دیپلماسی» حل می‌شود٬ در این دسته قرار دارند.

سعیدی افزوده گروه نخست ریشه بسیاری مشکلات را «تحریم‌ها» می‌داند٬ معتقدند مردم از ادامه تحریم‌ها «خسته» شده‌اند و می‌گویند رفتار آمریکا تغییر کرده است.

نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه در معرفی گروه دوم نیز گفته که آن‌ها راه حل مشکلات را «در تکیه و مقاومت در خود» تعریف می‌کنند.

به گفته وی این گروه معتقدند «علت اینکه آمریکا میل به مذاکره دارد، نفوذ ما در دنیاست و این نفوذ ناشی از مقاومت جمهوری اسلامی ایران است.»

سعیدی همچنین افزوده که این گروه می‌گویند «اگر دشمن نفوذ ما را بشکند مقاومت ما نیز کم شده و این مسئله ایران هراسی را در آنان کمرنگ می‌کند.»

این روحانی محافظه‌کار اظهار کرده که این گروه می‌گویند روحیه و منش ۲۰۰ ساله آمریکا «تجاوزگری، فرعونی‌گری و طاغوتی‌گری» است و مسئله آمریکا با ایران٬ برنامه هسته‌ای نیست.

براساس تقسیم بندی علی سعیدی می‌توان اکبر هاشمی رفسنجانی٬ حسن روحانی و بسیاری از اصلاح‌طلبان را جزء گروه نخست دانست.

این گروه که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در ایران قدرت‌مند‌تر شده‌اند٬ مذاکرات محدود با آمریکا برای لغو تحریم‌ها و حل و فصل بحران در پرونده هسته‌ای تهران را آغاز کرده‌اند.

فرماندهان سپاه٬ روحانیون حامی علی خامنه‌ای و محافظه‌کاران سپاه نیز براساس این تغریف در زمره گروه دوم قرار می‌گیرند.

تنش‌ها میان این دو گروه پس از آنکه علی خامنه‌ای از تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی حمایت کرد در یک هفته گذشته به شدت فروکش کرده است

 

حجت‌الاسلام سعیدی در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرد

تعلیق غنی‌سازی، خط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای

خبرگزاری تسنیم: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تعلیق هسته‌ای معنا ندارد و برای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات خط قرمز بوده و اصل ما، غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز است.

 

حجت‌الاسلام علی سعیدی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس، در حاشیه همایش بصیرت‌افزایی نخبگان بسیج در مشهد اظهار کرد: آمریکا در رابطه با ایران اهداف مرحله‌ای را دنبال کرده و نخستین هدفش  این است که به دنیا بگوید ایران هم به‌رغم 34 سال شعار بالاخره کنار میز مذاکره با آمریکا حاضر شد و این مسئله برای ما از نظر پرستیژ در منطقه حائز اهمیت است.

وی افزود: آمریکا در هدف دوم خود به‌دنبال این است که جمهوری اسلامی ایران را به فرسایش درازمدت بکشاند.

 

نگاه به بیرون و نگاه به درون دو نظریه برای حل مشکلات کشور

 

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نظریات موجود در کشور برای حل مشکلات گفت: دو نظریه در کشور وجود دارد، در نظریه نخست اعتقاد بر حل مسائل با نگاه بیرون بوده که برخی دولت‌مردان راه‌حل مشکلات را دیپلماسی می‌دانند و در نظریه دوم نگاه به درون داشته که در آن راه‌حل مشکلات در تکیه و مقاومت در خود تعریف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که می‌گویند باید با نگاه بیرون مشکلات را حل کرد سه دلیل برای خود دارند؛ نخست آن‌که عمده مسائل و مشکلات را در تحریم می‌بینند و اینکه تا تحریم‌ها حل نشود مشکلات نیز حل نمی‌شود، دوم اینکه می‌گویند برخی مردم از ادامه تحریم خسته شدند، سوم اینکه مدعی هستند در رفتار آمریکا تغییراتی رخ داده که باید با توجه به این تغییرات دیپلماسی را پیش برد.

حجت‌الاسلام سعیدی افزود: کسانی که می‌گویند مشکلات از درون باید حل شود نیز دلایلی برای این ادعای خود داشته و می‌گویند علت اینکه آمریکا میل به مذاکره دارد، نفوذ ما در دنیاست و این نفوذ ناشی از مقاومت جمهوری اسلامی ایران است، اگر دشمن نفوذ ما را بشکند مقاومت ما نیز کم شده و این مسئله ایران‌هراسی را در آنان کمرنگ می‌کند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: دلیل دیگر نیز برای کسانی که راه‌حل مشکلات را در داخل کشور می‌دانند منش و روحیه 200ساله تجاوزگری، فرعونی‌گری و طاغوتی‌گری آمریکا در دنیا است و دلیل سوم آنها این بوده که می‌گویند مسئله ما با آمریکا فقط هسته‌ای نیست بلکه لیست بلندبالایی از مسائل عمده بین‌المللی با آمریکا داریم، این‌طور نیست که آمریکایی‌ها بگویند ما 2.5 درصد را پذیرفتیم و با مسائل شما در غزه، فلسطین، عراق، افغانستان، لبنان، بحرین و آمریکای لاتین کاری نداریم، بلکه مسائل ما با آمریکا گسترده است.

 

نگاه ما به آمریکا مبنایی، اعتقادی، امنیتی و استراتژیکی است

 

وی تصریح کرد: اصولاً نگاه ما به آمریکا مبنایی اعتقادی امنیتی استراتژیکی بوده و دفاع از مظلومان و مستضعفان جهان است.

حجت‌الاسلام سعیدی گفت: البته مقام معظم رهبری  فرمودند در چارچوب منطق و اصول با طرف مقابل بحث کنید اگر خواسته‌های به‌حق شما را پذیرفتند که فبها و اگر نپذیرفتند حداقل یک تست مجدد شده و هم مردم ما و هم مردم دنیا این مسئله را می‌فهمند.

 

تعلیق هسته‌ای معنا نداشته و خط قرمز مذاکرات است

 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: تعلیق هسته‌ای معنا ندارد و برای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات خط قرمز بوده و اصل ما اصل غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز است.

 

امر به معروف و نهی از منکر بسترساز حاکمیت ارزش‌ها

 

وی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را ام‌الفرایض دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه بزرگی است که اگر این فریضه در جامعه پیاده شود زمینه‌ساز اقامه حدود، زمینه‌ساز جهاد و زمینه‌ساز اقامه نماز و حاکمیت ارزش‌ها و عامل مقابله با ناهنجاری و مسائل منفی در جامعه است.

 

نگاه سعیدی به واجب فراموش‌شده در جامعه

 

حجت‌الاسلام سعیدی با تشریح اقدامات مؤثر در حوزه تبیین جایگاه این واجب فراموش‌شده اظهار کرد: قضیه فریضه امر به معروف و نهی از منکر سه حوزه داشته و نخست باید به معرفی معروف و منکر که وظیفه همه دستگاه‌ها است بپردازیم، باید تعریف صحیح از معروف و منکر داشته باشیم، معروف این است که عقل و شرع حسن آن را درک کنند و معنی منکر این است که عقل و شرع قبح آن را درک کنند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: حوزه نخست، حوزه شناسایی معروف و منکر و حوزه دوم معرفی اصل امر به معروف و نهی از منکر است یعنی تبیین این مسئله که باید برای مجاری تغذیه فکری مردم نیز برنامه‌ریزی کرد تا بتوان از طریق فرهنگ دینی، سالم‌سازی فکر و اندیشه دینی را در جامعه ایجاد کرد.

وی افزود: حوزه سوم، اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، اینکه بررسی شود چه دستگاه‌هایی مسئول و متولی اجرای امر به معروف و نهی از منکر هستند، آیا همین دستگاه‌های موجود یعنی نیروی انتظامی، سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی با ابزار نظارت، این فریضه را پیگیری می‌کند یا وزارتخانه و یا سازمانی دیگری این را متکفل شود، آنچه به‌عنوان خلأ در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مطرح بوده این است که خلأ اهمیت به اصل این موضوع است.

حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: در وزارت بهداشت و درمان می‌بینیم دستگاه نسبت به مجاری تغذیه مادی مردم حساسیت دارد، اما حساسیتی نسبت به  مجاری تغذیه‌ای فکری فرهنگی و معنوی جامعه نیست، باید برای این فکری کرد تا حساسیت موضوع بالا رود.

 

در صورت تعریف حساسیت نقض دستور خدا در جامعه؛ مردم برای امر به معروف قیام می‌کنند

 

وی تصریح کرد: باید حساسیت جامعه نسبت به  امر به معروف و نهی از منکر بالا رود یعنی تأثیر عوارض منفی تخلفات از حدود شرعی را برای مردم  تعریف کرد و حساسیت گناه و نقض دستور خدا را بالا ببریم تا مردم خود در برابر آن قیام کنند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما باید در برابر اقداماتی که نقض دستور خداست نظیر بی‌حجابی و شرایط نامناسب فعلی حجاب جامعه حساسیت داشته چراکه اسلام اعتقاد دارد حساسیت روح از جسم به‌مراتب بالاتر بوده و آسیب‌ها و ناهنجاری‌های روحی و اموری که به روح ضربه می‌زند از ضربه به جسم بیشتر است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بررسي رسانه‏هاي غربي در يك هفته گذشته

قمار اوباما روي مذاكره با ايران

 گروه جهان، بهاره محبي- در چند روز گذشته مذاكرات هستهاي كشورهاي موسوم به 1+5 با ايران در صدر اخبار رسانههاي جهان بود. اين مذاكرات از چنان اهميتي برخوردار است كه بنيامين نتانياهو با تكرار مخالفتهاي هميشگي خود نسبت به هر تحولي در رابطه با سياستهاي جامعه جهاني نسبت به تهران، هرگونه توافق با ايران در ژنو را «معامله بزرگ قرن» خواند؛ معاملهاي كه به گفته او برنده نهايياش ايران است. نگاهي اجمالي داريم به رويكرد برخي رسانههاي مطرح جهان درباره اين مذاكرات.

 صداي تندروها از هر سو بلند است

دور جديد مذاكرات هسته‏اي در شرايطي آغاز شد كه گفتوگوها هنوز به نيمه نرسيده محافظهكاران در تهران، تندروها در تلآويو و واشنگتن، و متحدان عرب آمريكا از جمله عربستان سعودي همگي نسبت به هرگونه توافق احتمالي هشدار داده و صداي اعتراضشان بلند شد. به نوشته روزنامه انگليسي گاردين، واكنش اوليه از طرف مخالفان محافظهكار حسن روحاني بود كه بر حق غني‏سازي اورانيوم تاكيد و اعلام كردند تمامي تحريمها بايد برداشته شود. از طرف ديگر هم، بنيامين نتانياهو، نخست‏وزير اسرائيل، بود كه با عصبانيت هشدار داد هرگونه توافق احتمالي با ايران را رد مي‏كند. در آمريكا هم به نظر مي‏رسيد مواضع سياستمداراني كه چندان به روند مذاكرات خوش‏بين نيستند نسبت به جزئيات مذاكرات به ويژه لغو تحريمهاي ايران سخت‏تر شده است.

 فرانسه؛ شگفتي‏ساز مذاكرات

اما آنچه که انتظارش نمی‌رفت رويكرد پاريس بود. فرانسه این بار به جای آمریکا، لحن تندی نسبت به مواضع ایران اختیار کرد و به گفته رسانههاي غربي، خواهان تضمین‌هایی درباره عدم استفاده از راکتور اراک، شفافیت در مورد سرنوشت ذخایر اورانیوم ٢٠درصدی و مسئله غنی سازی در ایران شد. اين رويكرد نه تنها ايران بلكه متحدان غربي فرانسه را نيز شگفتزده كرد. بهطوري كه کارل بیلد، وزیرخارجه سوئد، در واکنش به مسائل مطرح شده از جانب فرانسه گفت: «به نظر می‌رسد گفت وگو‌ها در ژنو، نه با ایران بلکه در میان کشورهای غربی در جریان است!»

اما روزنامه فرانسوي فیگارو در حمايت از مواضع كشورش نوشت، پیشرفت‌ در مذاكرات با ايران چنان هم که عده‌ای عنوان کرده‌اند تاریخی نیست؛ بلکه فقط یک برنامه کاری ابتدایی است که ایران و کشورهای غربی در آخرین ساعات دیروز سعی داشتند در مورد آن به توافق برسند. فیگارو، سپس مي‏نويسد، این تنها مواضع فرانسه نیست که راه رسیدن به توافق را دشوار کرده؛ مذاکرهکنندگان ایرانی نیز تحت فشار جناح اصولگرایان، می‌خواهند تحریم‌های بین‏المللی از‌‌ همان آغاز مراحل اولیه توافق کاهش پیدا کند.

 اوباما سرش را در راه مذاكره با ايران گذاشته است

 روزنامه آمريكايي دیلی بیست (جمعه) در گزارشی با عنوان «راز اوباما در آرامش ايران» نوشت، رئيسجمهور آمريكا مدت‌ها پيش از اينكه مذاكرات هستهاي به نتيجه برسد، فشارهاي اقتصادي بر ايران را كاهش داده است. به نوشته اين روزنامه، دولت اوباما پس از انتخابات رياستجمهوري در ايران و پيروزي حسن روحاني، تحريمها عليه ايران را كاهش داده است؛ يعني چند ماه پيش از تماس تلفني تاريخي ميان دو رئيس‏جمهور در ماه سپتامبر. دیلیبیست نوشته: «نگاهی به یادداشت‌های وزارت خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد که دولت اوباما تحریم مالی شرکت‌ها و افرادی که به ایران برای دور زدن تحریم‌های بین المللی کمک می‌کنند را از زمان روی کار آمدن دولت روحانی تقریبا متوقف کرده است.» این روزنامه در ادامه ادعا می‌کند 6 هفته پيش از انتخابات ايران، این وزارتخانه هفت اخطاریه درباره متخلفان تحریم‌های ایرانی صادر کرده که بیش از ۱۰۰ فرد حقیقی، شرکت، آژانس هواپیمایی و کشتیرانی را در بر می‌گرفت. از ۱۴ ژوئن که دولت روحانی روی کار آمده وزارت خزانه داری آمریکا تنها دو اخطاریه صادر کرده و تنها 6 تن و دو شرکت را به عنوان متخلف تحریم‌های ضد ایرانی مشخص کرده است. اين روزنامه در انتهاي گزارش خود با اشاره به قمار سياسي بزرگ رئيسجمهور آمريكا آورده: «به نظر مي‏رسد اوباما تصميم گرفته تا وارد بازار چانه‏زني برنامه هسته‏اي ايران شود و در اين راه سر خود را هم گذاشته است!»

 توقعهاي زياده از حد از ايران

روزنامه آلماني دي تسايت با انتقاد از درخواستهاي غرب و آژانس بین‌المللی انرژی هستهاي از ايران مي‏نويسد: «درخواستهايي كه از تهران مي‌شود توقعی بیش از حد است. ایرانی‌ها از هر گروه سیاسی به هیچ چیز حساس‌تر از این نیستند که حاکمیت ملی آن‌ها خدشه‌دار شود. تاكيد آژانس بر خواستهاي بيش از حد خود در حالي است كه نظارت با دوربین و سنسور به شکل هم‌زمان و مطالبه‌ مجوز حقوقی برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‏اي که تاکنون کشوری به آن تن نداده است از دید تهران فشار سنگینی است. اين روزنامه در ادامه مي‏نويسد: «با اين حال ایران گزینه‌های زیادی دارد تا برنده‌ این معامله باشد؛ پایان تحریم‌ها و حتی شاید شناسایی به عنوان قدرت منطقه‌ای که ممکن است به وسیله‌ آن بتوان به توافق‌های بعدی دست یافت. مسئله‌ هسته‌ای مانند یک مانع پيش از موضوع‌هایی قرار دارد که باید درباره‌ آن‌ها با ایران به مذاکره نشست.»

 پليس خوب، پليس بد

روزنامه روسي راشاتودي پس از پايان مذاكرات هسته‏اي در ژنو در واكنش به موضع‌گيري غافلگيركننده فرانسه مينويسد، در مذاكرات ژنو آمريكا و فرانسه نقش «پليس خوب و پليس بد» را بازي كردند. در اين گزارش آمده است: «درك مواضع فرانسويها همواره دشوار بوده چرا كه ميان صفر و 100 حركت ميكنند. البته به نظر ميرسد كه اين بار همه چيز از قبل تعيين شده بود. اوباما در قبال ايران ناگهان كاملا منطقي شد و فرانسه، آشتي‏ناپذير و حامي امنيت اسرائيل!»

راشا تودي در انتها مي‏نويسد: «البته يك دليل ديگر كه تقريبا همه از آن خبر می‌دهند، لابي اسرائيلي است كه به همان اندازه كه در واشنگتن فعال است در پاريس نيز تحرك دارد.»

لینک خبر :  http://www.ghanoondaily.ir/?News_Id=27846

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گزارش«قانون» از دلایل امضانشدن توافقنامه میان ایران و ۱+۵

خوب، بد، زشت مذاکرات ژنو

   گروه سیاسی، مرتضی گلپور-  «کار، کار فرانسوی‌هاست» این جمله‌ای است که از ساعت پایانی روز شنبه تاکنون بار‌ها تکرار شده است. از کاربران ایرانی فیس بوک تا رسانه‌های خارجی و حتی برخی از دیپلمات‌های غربی، همه بر این باورند که فرانسه مانع دست‌یابی به توافق نهایی در نشست ژنو ۲ شده است. ۳روز مذاکره پشت مذاکره، تغییر در برنامه‌های وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ و سفر آنان به ژنو و در ‌‌نهایت ساعت‌ها مذاکره وزرای خارجه پشت درهای بسته، با یک «نه» فرانسوی نقش بر آب شد. آنچه در این مذاکرات مایه شگفتی شد، این بود که حتی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز ساز مخالفت چندانی کوک نکرد. هم او، هم ظریف و هم اشتون تا آخرین لحظات از روند مذاکرات راضی بودند و رسیدن به توافق را بسیار نزدیک می‌دانستند. سر و صداهای نتانیاهو و حرف‌های خشم‌آگین او نیز نتوانسته بود طرف آمریکایی را به تردید افکنی درباره توافق وا دارد. جهان آماده شده بود که از نتایج نشست ژنو ۲ شگفت‌زده شود. خبرنگاران و رسانه‌های جهان لحظه‌به لحظه اخبار مذاکرات را رصد می‌کردند. آن‌ها در راهروهای هتل اینترکانتیننتال دربه‌در دنبال دیپلمات‌های حاضر بودند تا خبری از جزئیات توافق احتمالی کسب کنند. اما همه این تلاش‌ها و هیجانات، با یک اصرار فرانسوی‌ها و درخواست‌هایی که‌گاه بیش از درخواست‌های طرف آمریکایی بود، به ناکامی ختم شد. هرچند طرف‌های مذاکره عنوان کردند که پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است و کشور‌ها بیش از هر زمانی به توافق نزدیک شده‌اند، اما این ساز مخالف، باعث شد مذاکرات دو روزه‌ای که به روز سوم کشیده شد، ناتمام باقی بماند. وزرای خارجه از این مخالفت گلایه چندانی نکردند. ظریف گفت اختلاف نظر‌ها طبیعی است. کری هم گفت باید دغدغه‌های همه طرف‌ها مورد توجه قرار بگیرد. اما به همین دلیل بود که محمدجواد ظریف، پس از پایان نشست در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی عنوان کرد که کشورهای ۱+۵ ابتدا اختلاف‌های خود را حل کنند و بعد پای میز مذاکره بنشینند. اما آیا فرانسوی‌ها دلیل اصلی امضانشدن توافقنامه بودند؟

    چشم جهان، به سفرهای وزرای خارجه

راه تفاهم ایران و کشورهای ۱+۵ در نیویورک گشوده شد. دیدار وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ در حاشیه نشست سران در سازمان ملل، مسیر را برای بحث‌های جدی‌تر درباره روند و فرجام مذاکرات هسته‌ای گشود. این محمد جواد ظریف بود که با یک برنامه عملیاتی در این نشست حاضر شد و گام‌های حصول به یک توافق نهایی را برای طرف‌های دیگر تشریح کرد. امری که با استقبال همه کشور‌ها مواجه شد، تاجایی که برخی مطالب مطرح شده از سوی طرف ایرانی را بسیار امیدوارکننده دانستند. جلسه بعدی، نه با حضور وزرا، که با حضور کار‌شناسان فنی در ژنو برگزار شد تا درباره نکات فنی و سیاسی مطرح بحث کرده و شیوه مذاکرات ژنو ۲ مشخص شود. در ‌‌نهایت، پنج شنبه گذشته، وزیر خارجه ایران، وزیر خارجه فرانسه، به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزرای خارجه چین، آمریکا، روسیه، انگلیس و آلمان در ژنو حاضر شدند تا گام‌های خود برای حل مسئله هسته‌ای ایران را بردارند. طرح طرف ایرانی و نیز جدیت او برای حصول قطعی به نتیجه یا حداقل گام‌هایی نخست، کار را به جایی رساند که اشتون مجبور شد از وزرای خارجه بخواهد که به ژنو بیایند. گویا مذاکرات به سطحی رسیده بود که حضور وزرای خارجه الزامی بود. تغییر برنامه سفر و کار وزرا و سفر آنان به ژنو این پیام را به ناظران بین‌المللی داد که توافق نزدیک است. به این ترتیب، جهان آماده شنیدن صدای انفجار بمب خبری درباره توافق در مسئله هسته‌ای ایران بود، بمبی که به نظر می‌رسد نه فقط فرانسه، بلکه کشورهای دیگر نیز در خنثی کردن آن دخیل بودند.

    مسئله پاریس

تا توافق نهایی راه چندانی نمانده بود. وزیر خارجه ایران، به همراه کا‌ترین اشتون،‌گاه با طرف روسی،‌گاه با آمریکایی‌ها و‌گاه با دیگر طرف‌ها نشست سه جانبه داشت. هر ساعت بر فشرده‌تر شدن مذاکرات افزوده می‌شد. دیپلمات‌ها پس از یک استراحت، از اتاقی به اتاق دیگر می‌رفتند. اما چه چیزی باعث شد که هدف نهایی این نشست حاصل نشود، گرچه همه آن را موفقیت‌آمیز خواندند؟ گرچه کشورهای درگیر، از جزئیات مذاکرات چیزی نگفتند. اما برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که طرف غربی از ایران خواسته بود غنی‌سازی ۲۰درصدی را متوقف کند، غنی‌سازی ۵/۳ درصدی را محدود و اورانیوم غنی شده موجود را به سوخت تبدیل کند. طرف غربی نیز در مقابل برخی سرمایه‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند و برخی تحریم‌های اقتصادی مانند فروش محصولات پتروشیمی و مبادلات فلزات گران‌بها را بردارد. چانه‌زنی‌ها حول و حوش همین جزئیات ادامه داشت که ناگهان خبر رسید   فرانسه، خواستار امتیازهای بیشتری از طرف ایرانی است، امتیازی که حتی توقف فعالیت در نیروگاه اراک را نیز دربر می‌گیرد. همین درخواست به همراه خودداری از دادن امتیاز بیشتر به طرف ایرانی باعث شد که نشست بدون دستیابی به توافق به پایان برسد.

    جزئیات یا سهم‌خواهی

گرچه اغلب رسانه‌های خارجی، فرانسه را عامل اصلی عدم دستیابی به توافق نهایی می‌دانند، اما ظریف از اینکه چرا توافق حاصل نشد، رمزگشایی کرد. وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: به نفع کشورهای منطقه است که به مذاکرات هسته‌ای کمک کنند. چندی پیش از آغاز مذاکرات، عربستان به شدت از هرگونه توافق ایران و غرب انتقاد کرده و از غرب به‌ویژه آمریکا خواسته بود  که حساسیت بیشتری به خرج دهد. اما عربستان پس از مذاکرات تقریبا سکوت پیشه کرد و مسئولان آن، به صورت علنی واکنشی به روند مذاکرات نشان ندادند. با این حال برخی کار‌شناسان، مواضع اخیر فرانسه را بی‌ارتباط با رابطه دو کشور نمی‌دانند. هرچند پاریس فقط عربستان را در این مذاکرات نمایندگی نمی‌کرد. به نظر می‌رسد آنچه جان‌کری نتوانست از سوی اسرائیلی‌ها به زبان بیاورد، لوران فابیوس بیان کرده است. بنیامین نتانیاهو، براساس آنچه کری پیش از سفر به ژنو و در فرودگاه تل‌آویو به او از مذاکرات گفته بود، با عصبانیت اعلام کرد که ایران هرچه می‌خواست، از این مذاکرات به دست آورد. گرچه برخی رسانه‌ها عنوان می‌کنند که آمریکا و فرانسه  در این مذاکرات، نقش پلیس خوب و بد را بازی کردند، اما این تقسیم کار میان کری و ظریف، فقط به این کشور‌ها منحصر نمی‌شود.

    نفع از ادامه وضع موجود

کشورهایی مانند عربستان، رژیم صهیونیستی، قطر، هند، چین، روسیه و حتی پاکستان از ادامه وضع موجود تحریم‌ها، تنش میان ایران و غرب و کاهش قدرت اقتصادی و دیپلماسی ایران سود می‌برند. به نظر می‌رسد در سنگ‌اندازی اخیر فرانسه، فقط جزئیات مطرح نبوده است. لابی‌ها و فشارهای پشت پرده برخی کشور‌ها، تماس‌های تلفنی عیان نتانیاهو به همراه تماس‌های احتمالا سری کشورهای منطقه، در این امر دخیل بوده است. باید منتظر ماند و دید که فرانسه از این سنگ‌اندازی زمینه کسب چه منافعی را فراهم کرده است.

لینک خبر :  http://www.ghanoondaily.ir/?News_Id=27843

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به نتيجه نرسيدن مذاكرات ژنو عجيب نيست

داود هرميداس باوند*

مذاكرات اخير با 1+5 در ژنو در مجموع بسيار مثبت و با پيشرفت‌هاي بسياري همراه بود، اما در حاشيه اين مذاكره نكاتي به چشم مي‌خورد كه قابل تحليل است. درنشست اخير مشاهده شد اكثر كشورها با ميل به تفاهم و توافق  با ايران بر سر مسئله هسته‌اي در نشست ژنوحضور پيدا كرده بودند، اين در حاليست كه  نماينده فرانسه در اين نشست با اهدافي از پيش تعيين شده سعي در منفي ارزيابي كردن نتايج اين مذاكره براي ايران داشت.به همين دليل با زير پا گذاشتن اين تعهد كه مذاكره بايد پشت درهاي بسته صورت گيرد، لورن فابيوس وزير امور خارجه فرانسه با واكنش‌هايي كه پس از مذاكره نشان داد در واقع صداي خود را به گوش اسرائيل و اعراب رساند.  بنابراين يكي از عواملي كه اجازه نداد مذاكرات 1+5 در ژنو نتيجه موفقيت آميزتري داشته باشد  بيش از هرچيز رفتارهاي وزير امور خارجه فرانسه  بود. اما اين حاشيه‌ها بعد ديگري نيز داشت؛ همانطور كه ويليام هيگ، وزيرامورخارجه انگليس و كاترين اشتون اعلام كردند، ديد اين دو نسبت به مذاكره اخير در ژنو بسيار مثبت و سازنده بوده است.  البته لازم به ذكر است دشمني فرانسه با ايران به سال‌هاي دور بر مي‌گردد. براي مثال در زمان جنگ ايران و عراق ،اولين دولتي كه از عراق حمايت كرد فرانسه بود.  ولي همان موقع آمريكا و شوروي زماني بي‌طرفي خود را شكستند كه ايران در فاو بود اما فرانسه از همان روز اول به عراق كمك مي‌كرد.در رابطه با آنچه مربوط به ايران است تصادفا مواضع فرانسه به ضرر ايران بود. زمان ناپلئون بناپارت با الكساندر اول صلح كرد و ايران را بين زمين و هوا رها كرد. اين باعث شد روسيه نيروهاي خود را از اروپا به ايران بياورد.در قرارداد 1907 فرانسه موضع ميانجي داشت،بين روس و انگليس براي انعقاد اين معاهده.با استناد به وقايعي كه از سال‌هاي دور تا كنون رخ داده است، مي‌توان دريافت اگرچه مردم ايران همواره سمپاتي عاطفي به فرانسه داشته‌اند اما موضع گيري‌هاي فرانسه درقبال ايران فرآيندي منفي داشته است. در خصوص مذاكره ژنو هم بايد اشاره كنم  فرانسه در آغاز با ديد منفي به فرآيند مذاكرات نگاه مي‌كرد و در واقع از ابتدا قصد داشت از ايجاد منفي نگري در نتيجه مذاكرات غرب با ايران به نفع كشور خود بهره‌برداري كند. حال اين پرسش پيش مي‌آيد كه اين بهره‌برداري براي فرانسه به چه صورت خواهد بود؟ پاسخ اين است به دليل خلايي كه ميان آمريكا و عربستان بوجود آمده است ،فرانسه در صدد است  اين خلأ را پر كرده و نقشي كه فرانسه در اين‌باره  ايفا كرد بسيار روشن و آشكار بود.  در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه با وجود همه تحولات سازنده و اميدوار كننده‌اي كه در ژنو رقم خورد نبايد تعجب كرد و البته نا اميد شد كه چرا مذاكرات در آخرين نشست به نتيجه نرسيد.  اتفاقا به توافق رسيدنش جاي بسيار تعجب داشت چراكه مسئله هسته‌اي ايران با غرب بسيار پيچيده است و حل آن  نياز به صرف زمان بيشتري دارد. در هر حال آنچه از سوي كاترين اشتون مطرح شد حاكي از مثبت بودن مذاكرات است. بنابراين شواهد و قرائن خبر از قصد و ميل اكثر اعضاي گروه 1+5 به تفاهم با ايران بر سر مسئله هسته‌اي را مي‌دهد.

* كارشناس روابط بين‌الملل

لینک خبر :  http://www.ghanoondaily.ir/?News_Id=27851

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

يادداشت

 نقش منفي فرانسه براي نرسيدن به توافق در مذاکرات هسته‌اي در ژنو

نويسنده : حسن بهشتي‌پور ـ مردم سالاری 20 آبان 92

 پس از سه روز مذاکرات سخت و فشرده در ژنو بين ايران و کشورهاي گروه پنج به علاوه يک اين مذاکرات بدون دستيابي به نتيجه نهايي، پايان يافت. با وجود اين مذاکرات ژنو را مي‌توان نقطه عطف و تحول مهمي در ده سال اخير محسوب کرد زيرا در روز آخرمذاکرات با همراه شدن وزيران امور خارجه آلمان، آمريکا، انگليس، روسيه، فرانسه و قائم مقام وزير خارجه چين به نقطه جديدي رسيد که اگر نبود کارشکني وزير خارجه فرانسه،حتما مي‌توانست به يک نقشه راه اساسي براي روزهاي آينده در مذاکرات تبديل شود.

درواقع اسرائيل از همان ابتداي شروع بازي غرب در باره فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران از سال 2002 تاکنون صحنه گردان مخالفت‌هاي غير منطقي با توليد انرژي هسته‌اي در ايران است . در اين زمان نتانياهو وقتي ديد ديگر نمي‌تواند آمريکايي‌ها را به همسويي با مواضع جنگ طلبانه و غير منطقي خود همراه سازد، از دوست قديمي خود لوران فابيوس کمک گرفت تا اين بار او نقش پليس بد را براي برهم زدن توافقي که پس از مذاکرات پنج ساعته اشتون، کري و ظريف در شب دوم مذاکرات، شکل گرفته بود؛ ايفا نمايد.

وزيرخارجه فرانسه به عنوان ديپلمات کهنه کار درس خود را خوب بلد بود، او بلافاصله راهي ژنو شد و در گفت‌وگويي پس از ملاقاتش با اشتون و ظريف اعلام کرد: «خودداري ايران ازتوقف فعاليت درراکتورآب سنگين اراک وبي اثر کردن ذخاير اورانيوم بيست درصد مانع رسيدن به توافق است.»

آقاي فابيوس با اين بيان ناقص که تنها به بخشي از واقعيت اشاره داشت؛ به دو هدف رسيد:

اول نشان داد که نه تنها اختلاف نظربين ايران و گروه پنج به علاوه يک همچنان ادامه دارد و اخبار مثبت را منفي کرد، بلکه بيانگر اين واقعيت نيز بود که با پيشنهاد منطقي ايران اختلاف نظر عميق‌تري بين کشورهاي گروه 1+5 بوجود آمده است. به گونه اي که وزيرخارجه سوئد مجبور شد در مصاحبه‌اي اعلام کند: «به نظر مي‌رسد مذاکرات سخت تر بجاي ايران، بين کشورهاي 1+5 درجريان است که اين خوب نيست.»

هدف دوم آقاي فابيوس اين بود که با علني کردن بخشي از مذاکرات، روند توافق‌ها را متوقف کند. زيرا او با مطرح کردن منافع اسرائيل و بعضي از کشورهاي منطقه که منظورش عربستان و کشورهاي حوزه خليج فارس بود، بخوبي نشان داد که دلارهاي نفتي و وعده‌هاي خريد سلاح و راکتورهاي هسته‌اي از سوي عربستان، کارخودش را کرده است.

بويژه با همکاري مشترکي که در جريان جنگ در سوريه بين فرانسه، اسرائيل وعربستان شکل گرفته اين نوع موضع گيري وزيرخارجه فرانسه بهتر قابل درک است.

البته درس ديگري هم در اين نوع موضع گيري تخريبي فرانسه در جريان مذاکراتي که مي‌توانست به صلح و امنيت پايدار در منطقه کمک کند، کاملا قابل مشاهده است. ديپلمات‌ها مي‌دانند چگونه با علني کردن بخشي از روند مذاکرات، توافق‌هاي احتمالي را برهم بزنند.

اين باوربارديگر به اثبات رسيد که وقتي عرصه ديپلماسي به بازيهاي رسانه اي کشيده شود، ديگر نمي‌توان به تلاش‌ها ادامه داد. به همين دليل نياز است يک فرصت ده روزه ديگري ايجاد شود تا با هماهنگي‌هاي جديد تلاش براي رسيدن به توافق از نوع آغاز شود.

اما وزيرخارجه فرانسه چرا به راکتور آب سنگين اراک اشاره کرد؟ وآن بخش از واقعيتي را که به آن اشاره نکرد چه بود؟ در پاسخ به اين سئوال‌ها بايد گفت راکتور 40 مگاواتي هسته‌اي در حال ساخت اراک قرار است جايگزين راکتور 5 مگاواتي تهران شود که از 1967 تاکنون مشغول کار است و بايد بازنشسته شود. براساس «پادمان هسته‌اي» که بين ايران و آژانس در سال 1973امضا شده راکتور آب سنگين اراک شش ماه قبل از افتتاح آن در سال 2015 زير نظر آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي قرار مي‌گيرد. دوسال قبل ناکارتس معاون وقت پادمان‌هاي دبير کل آژانس ازآنجا بازديد داشت.

کار اصلي راکتور اراک توليد راديوايزوتوپ‌ها براي معالجه بيماري‌هاي خاص از جمله انواع سرطان‌ها است. ازآنجا که اين نيروگاه قراراست با آب سنگين توليدات خود را ارائه دهد تا ديگرنيازي به فرايند غني‌سازي اورانيوم نداشته باشد، غربي‌ها مرتبا دراين مورد که ممکن است ايران از اين امکان براي توليد پلوتونيوم براي توليد بمب هسته‌اي استفاده کند، بهره برداري‌هاي تبليغاتي مي‌کنند.

درحالي که وقتي نيروگاه اراک زير نظر آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي باشد ديگرچه جاي نگراني است؟ بويژه آنکه در پيشنهاد جديد ايران، درصورتي که غرب حق غني سازي اورانيوم در خاک ايران را به رسميت بشناسد،نظارت‌هاي آژانس هم تا حد بسيار زيادي افزايش مي‌يابد و در عمل جايي براي نگراني وجود ندارد. مگر آنکه بر طبق خواست نتانياهو بخواهند اساسا ايران به فناوري توليد انرژي هسته‌اي دسترسي نداشته باشد؛ اين خواست براي رژيمي که خود 200 کلاهک هسته‌اي دارد آنقدر غير منطقي است که حتي صداي وزير خارجه آمريکا راهم درآورده است.

جالب آنکه فابيوس که کشورش بر خلاف همه قوانين بين‌المللي در دهه پنجاه ميلادي به انتقال فناوري هسته‌اي نظامي به اسرائيل کمک کرده است، امروز مدافع منافع رژيمي شده است که حتي حاضر نيست پيمان ان پي تي را بپذيرد.

درباره موضوع دوم هم که آقاي فابيوس اعلام کرده ايران حاضر نيست ذخاير موجود اورانيوم غني‌سازي شده به ميزان 20 درصد خود را بي اثر کند جالب است يادآور شويم که در آخرين گزارش آقاي آمانو مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي که در 27آگوست 2013 منتشر شد به صراحت آمده است از 327 کيلو اورانيوم بيست درصد توليد شده در ايران، حدود نيمي از اين مقدار وارد صفحات سوخت شده واين به معناي آن است که روند اعتماد سازي از سوي ايران براي اينکه هيچگونه قصدي براي توليد بمب ندارد، به دقت رعايت شده است.

زيرا وقتي اورانيوم غني شده در صفحات سوخت قرار مي‌گيرد ديگر با تکنولوژي امروز ايران قابل برگشت براي ساخت بمب نخواهد بود.بنابراين ادعاي آقاي فابيوس از جنس همان بيان نيمي از حقيقت براي پوشاندن بهانه جويي‌هاي اسرائيل در تخريب روند مثبت مذاکرات است.

با توجه به پيشنهاد دقيق و جامع ايران که در سه مرحله اجرايي مي‌شود اصولا بهانه از دست غرب براي ادامه اين بازي ده ساله خارج شد.

ابتکار ايران پنج وزير خارجه را به ژنو کشاند و اگر نبود حرکت اسرائيلي – فرانسوي اين مذاکرات در اين مرحله به نتيجه مثبتي رسيده بود. با اين وجود شکي نيست که همه چيز براي رسيدن به توافقي جامع و کامل آماده شده است. شرايط امروز حکايت از اين واقعيت دارد که ديدگاه‌هاي دو طرف اصلي يعني ايران و آمريکا بر سر برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران به هم نزديک شده است. کارشکني‌هاي اسرائيل و فرانسه مي‌تواند روند را کند يا به تاخير بيندازد اما بدون شک به جايي نمي‌رسد.

مذاکرات سه روزه نشان داد راه ديپلماسي براي جلوگيري ازجنگ، بسته نشده وهنوز مي‌توان بر خرد جمعي براي فايق آمدن بر مشکلات تکيه کرد. اعتماد سازي امري نسبي و دو طرفه است و به تدريج بدست مي‌آيد، مهم اين است که همه دريافته‌اند چه کساني نقش تخريبي دارند ونمي‌خواهند خاورميانه عاري از سلاحهاي هسته‌اي تشکيل شود به همين دليل با به هم زدن بازي برد- برد برطبل زياده طلبي و زورگويي مي‌کوبند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شکست مذاکرات ژنو و باطل بودن راهبرد بُرد - بُرد

زینت میرهاشمی

وابسته به شورای ملی مقاومت مجاهدین

بسته پیشنهادی تیم مذاکره کننده رژیم در دومین دور مذاکرات نتوانست طرفهای خارجی را قانع کند و موفقیتی بدست آورد. اگر چه پایوران رژیم تلاش کردند مواد بسته پیشنهادی خود را از دید مردم مخفی گاه دارند اما از کنش و واکنشهای بعدی شرکت کنندگان در نشست می توان تا حدودی به پیشنهادات 6 کشور طرف مذاکره پی برد.

 

سیاست رژیم همواره فراخوان به مذاکره برای مذاکره بوده است. سیاست راهبردی جمهوری اسلامی در زمینه بحران اتمی، خرید زمان با طولانی کردن عمر مذاکره و استفاده از فرصتهای به دست آمده برای عملی کردن اهداف خود در زمینه مجهز شدن به سلاح اتمی است. این سیاست اگر چه تا کنون به طرفهای مقابل تحمیل شده اما موضوع اصلی یعنی عدم پذیرش جمهوری اسلامی مجهز به سلاح اتمی از طرف گروه مذاکره کننده همچنان بر قوت خود باقی مانده است. شرایط بین المللی هر چه بیشتر برای رژیم در زمینه ایستادگی بر سر خط قرمزهایش تنگ تر می شود. قطعنامه های شورای امنیت و تحریمهای انجام شده از طرف آمریکا و اروپا تاکیدی بر این تنگی فضا برای رژیم است.

 

کاهش تحریمها و جلوگیری از تحریمهای احتمالی جدید، انگیزه روشن دولت حسن روحانی است که بارها کارگزاران حکومت بر ان تاکید کرده اند. موضع گیری حسن روحانی در این رابطه در روز یکشنبه 19 بهمن تاکیدی بر ناموفق بودن تیم او در دومین نشست ژنو است.

 

حسن روحانی در سخن پراکنی خود در روز یکشنبه 19 آبان گفت:«قدرتهای بزرگ چهارچوب طرح کلی ایران را پذیرفته اند». این ادعای روحانی در تناقض با ادامه صحبتهای او است. زیرا هیچ کدام از طرفهای مقابل چنین صحبتی نکردند. در این جای شکی نیست که یکی از موادی که رژیم باید آن را بپذیرد؛ دست برداشتن از غنی سازی 20 درصدی اورانیوم است. بر این منظر اگر بسته پیشنهادی پذیرفته شده باشد به این معناست که رژیم خط قرمز را عبور کرده است. حسن روحانی در همین سخنرانی در حالی که مدعی شد به خاطر تحریمها سر میز مذاکره ننشسته است، گفت:«برای ما خط قرمز قابل عبور نیست».

جواد ظریف قبل از نشست ژنو در رابطه با پنهان کاری بسته پیشنهادی وعده توافق در روز جمعه و بیانیه مشترک طرفهای مقابل را داده بود. این وعده تبدیل به سراب شد.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه در مصاحبه با بی بی سی از موفقیت حرف نزد بلکه گفت نمی توان این دور را به «شکست» تعبیر کرد.

سرانجام دور دوم مذاکره در ژنو با همه تب و تابهایش نشان می دهد که شرایط برای نوشیدن جام زهر همچنان که لابیهای رژیم تصور می کنند آسان نیست.

کیهان ارگان بیت خامنه ای ضمن طرح خواسته های طرف مقابل، آن چه به رژیم داده می شود را چنین فرمولبندی کرده است:«بدون دست زدن به سامان تحریمها، بخشی از دارایهای مسدود شده ایران را آزاد کند و محدودیتهای اعمال شده در پتروشیمی، خودرو، طلا و فلزات گرانبها را لغو کند».

نوشته های کیهان شریعتمداری که به طور نسبی منعکس کننده فضای مذاکره است، نشان دهنده باطل بودن راهبرد «بُرد – بُرد» است.

***********************************

Mehdi Samee‏‏ ‏(مهدی سامع عضو شورای ملی مقاومت مجاهدین)

48 دقیقه پیش

فرانسه طرح پيشنهادی رژيم را يک بازی شيادانه ناميد

آسوشيتدپرس گزارش داد مذاکرات سه روزه برای مهار برنامه اتمی رژيم تهران در ژنو بدون هيچ توافقی پايان يافت. فرانسه اعتراض کرد که پيشنهادهای مطرح شده در مذاکراه کافی نيست.

لوران فابيوس، وزیر خارجه فرانسه در یک مصاحبه رادیويی گفت، ما نمی خواهيم بخشی از اين بازی شيادانه باشيم.

وی گفت، رژيم تهران در اين مذاکرات ما را احمق فرض کرده است.

فرانسه طرح پيشنهادی رژيم را يک بازی شيادانه ناميد

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Freedom Messenger - Ghasedane Azadi( فیسبوک های وابسته به مجاهدین)

واکنش مک‌ کین به مواضع لوران فابیوس: زنده باد فرانسه!

 

دو سناتور آمریکایی از جمله جان مک کین خود از فرانسه به دلیل «متوقف کردن روند مذاکرات هسته‌ای با ایران» قدردانی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جان مک کین- سناتور جمهوری خواه آمریکایی، در حساب توئیتر خود به زبان فرانسوی نوشته: «زنده باد فرانسه» و در ادامه آورده است: «فرانسه در جلوگیری از یک توافق بد درباره پرونده هسته‌ای ایران، شجاعت نشان داد.»

همچنین لیندزی گراهام- دیگر سناتور آمریکایی، در گفت‌وگو با تلویزیون "سی.ان.ان" گفت: «از خداوند به خاطر فرانسه سپاسگزارم. همچنین به خاطر نپذیرفتن چنین توافقی.»

وی تأکید کرده است که فرانسوی‌ها اکنون به خوبی به خاورمیانه دست‌یاری رسانده‌اند.

دیروز شنبه، لوران فابیوس- وزیر امور خارجه فرانسه، متن اولیه یک توافق احتمالی را ناکافی و غیرقابل قبول خوانده و خواستار تعهدات محکم‌تر ایران درباره برخی جنبه‌های فعالیت‌های اتمی این کشور شده بود که به گفته وی می تواند ماهیتی نظامی داشته باشد..

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

انتقاد آمریکا از مواضع فرانسه در مورد مذاکرات

 

منابع دیپلماتیک غربی در ژنو از انتقاد آمریکا به فرانسه نسبت به موضع این کشور در مذاکرات ایران و ۱+۵ خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، منابع دیپلماتیک غرب گفته‌اند جان کری، وزیر خارجه آمریکا موضع انتقادآمیز خود را در قبال اظهارات و موضع فرانسه در مذاکرات با ایران به پاریس منتقل کرده است.

بر این اساس آمریکا موضع فرانسه را مانع دستیابی به نتیجه بهتری در نشست ژنو دانسته است و محول کردن ادامه مذاکرات را به زمان دیگری نادرست تلقی کرده است.

این منابع دیپلماتیک معتقدند آمریکا خواهان رسیدن به نتیجه در مدت زمان کوتاه‌تری است تا مخالفان مذاکرات و گروه‌های تندرو مانعی در مسیر مداکرات و رسیدن به نتیجه ایجاد نکنند.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

در صورت امضای توافقنامۀ ژنو حملۀ نظامی می‌شد

 

به نوشته تايمزِ اسرائيل، شبکه 2 اين کشور امروز طی گزارشی خبر داد که در آخر هفته گذشته "مِئير حبيب" عضو اسرائيلي تبار پارلمان فرانسه با لوران فابيوس، وزير امور خارجه این کشور در ژنو تماس تلفني گرفته است تا به او هشدار دهد در صورتيکه 1+5 شرايط توافقنامه با رژيم تهران را سخت‌تر نکند، نخست وزير اسرائيل دستور حمله به تأسيسات هسته اي جمهوري اسلامي را صادر خواهد کرد.

بنابراین گزارش، "مِئير حبيب" به فابيوس گفته است که: "شرايط را مي‌داند و نتانياهو را نیز مي‌شناسد، موضع را تشدید کنيد تا از جنگ جلوگيري شود".

در اين گزارش به نقل از منابعی در اورشليم گفته شده است که نتانياهو و وزراي نزديک به او دولت اوباما را به دليل آنچه "اشتياق بي حد و مرز" براي رسيدن به توافق خوانده شده است، مورد انتقاد قرار مي‌دهند و مي‌گويند به نظر مي‌رسد اوباما از رویارويی با رژیم تهران واهمه دارد و "اين راه و رسم انجام مذاکره نيست، آمريکايي ها در حال ترک کانون هاي فشار بر رژيم تهران هستند و حاکمان ایران متوجه اين ضعف موضع دولت آمریکا شده اند.

در نشست امروز کابينۀ اسرائيل، نتانياهو ضمن برآشفتگي از توافقی که قرار بود در ژنو امضا شود، گفته است "اين توافقنامه موجب باز ايستادن يک سانتريفيوژ هم نمي‌شود، حتي يک سانتريفيوژ!"

اسرائيلي ها معتقدند اين توافقنامه منجر به خريد وقت توسط رژيم تهران می‌شود و ضمن فراهم کردن بمب اتم در زمان دلخواه حاکمان ایران باعث حفظ کامل برنامه هسته اي آنها نیز خواهد شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آصفری در گفت‌وگو با تسنیم:

۵+۱ باید برای لغو همه تحریم‌ها برنامه داشته باشد/ اقدام فرانسه "استراتژی" از پیش‌ تعیین‌شده ۱+۵ بود

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در واقع فرانسه برای برهم زدن مذاکرات به نفع صهیونیست‌ها از سوی ۱+۵ ماموریت داشت چرا که به نتیجه رسیدن مذاکرات به نفع رژیم صهیونیستی نیست.

محمدحسن آصفری عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با 1+5 اظهار داشت: اعتقاد دارم که مذاکرات با گروه 1+5 می‌تواند به نتیجه برسد و نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد به شرطی که این گروه به صهیونیست‌ها اجازه دخالت ندهد چراکه رژیم صهیونیستی تنها رژیمی است که از به نتیجه رسیدن مذاکرات، متضرر می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر مذاکرات ایران با 1+5 به نتیجه برسد، رژیم صهیونیستی در انزوا قرار می‌گیرد، گفت: امروز شاهدیم که این رژیم هر تلاشی می‌کند تا مذاکرات به نتیجه نرسد اما گروه 1+5 و کشورهای غربی باید از فرصتی که جمهوری اسلامی ایران با عنوان نرمش قهرمانانه در اختیار آنها گذاشته، بهره بگیرند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: اگر قرار است مذاکرات به نتیجه برسد، 1+5 باید برای لغو همه تحریم‌ها برنامه داشته باشد همچنین اگر در مذاکرات موضوعاتی مانند تعطیلی سایت خُنداب اراک، تعلیق غنی‌سازی و یا انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از کشور مطرح شود، دیگر جایی برای مذاکره باقی نخواهد ماند.

آصفری برهمین اساس تاکید کرد: آن چیزی که امروز ما را پای میز مذاکره کشانده، تحریم‌ها نیست بلکه ما می‌خواهیم به دنیا  ثابت کنیم که طرف مقابل اهل منطق و گفت‌وگو نیست لذا اگر 1+5 زیاده خواهی کند، مطمئنا جلوی آنها می‌ایستیم چرا که تمام اقدامات ایران در چارچوب معاهدات NPT است.

وی درباره موضع‌گیری فرانسه در مذاکرات اخیر گفت: به اعتقاد بنده، این اقدام یک استراتژی از پیش تعیین شده توسط خود 1+5 بوده و آنها این ماموریت را به عهده فرانسه گذاشتند، لذا پشت پرده این موضع‌گیری فرانسه خود کشورهای 1+5 بویژه آمریکا و انگلیس هستند چراکه فرانسه بدون اجازه آمریکا امکان ندارد چنین موضع‌گیری را داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: در واقع فرانسه برای برهم زدن مذاکرات به نفع صهیونیست‌ها از سوی 1+5 ماموریت داشت چرا که به نتیجه رسیدن مذاکرات به نفع رژیم صهیونیستی نیست و این موضع فرانسه هم به دلیل گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است اما 1+5 باید بداند که ما هیچ وقت عزت خود را زیر پا نمی‌گذاریم تا به دل آنها خوش بیاید.

آصفری درباره احتمال بازنگری در روابط ایران با فرانسه گفت: بازنگری در روابط با فرانسه فعلا زود است اما قابل بررسی است. ما امیدواریم که فرانسه به اشتباه خود پی ببرد و در مذاکرات آتی موضع خود را تصحیح کند لذا منتظر خواهیم ماند تا عملکرد این کشور در مذاکرات آینده را ببینیم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©