Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ برابر با  ۰۹ سپتامبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳  برابر با ۰۹ سپتامبر ۲۰۱۴
واکنش ها به خبر بیماری و بستری شدن خامنه ای

واکنش ها به خبر بیماری و بستری شدن خامنه ای

سایت خبری راه کارگرـ  خبر بیماری و تحت عمل جراحی قرار گرفتن علی خامنه ای، خود به خود می توانست خبر مهمی تلقی نشود اما نحوه انتشار این خبر و انتشار عکس های گوناگون در بستر بیماری آن را به خبر مهمی تبدیل کرد و این سئوال را بصورت گسترده ای مطرح ساخت که هدف از این نوع خبررسانی از سوی بیت  رهبری و مقامات حکومتی چه بوده است؟  این سئوال کلیدی، مبنای بسیاری از گمانه زنی ها و واکنش ها به خبر بیماری و عمل جراحی علی خامنه ای  در رسانه ها و شبکه های اجتماعی شده است که برای اطلاع خوانندگان در اینجا آورده می شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

واکنش جامعه به انتشار خبرِ بیماری رهبری را نباید سانسور کرد

مسیح علی نژاد ـ فیسبوک

دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۰۸ سپتامبر ۲۰۱۴

رهبری جمهوری اسلام پیش از جراحی پروستات گفته است که چیز مهمی نیست ولی نه اینکه ملت دعا نکنند.

در کشوری که مردمش نمی توانند نقد خود را به گوش رهبران برسانند حتما بخش هایی از مردم همان کشور به جای دعا برای سلامتی رهبر کشورشان، دعا برای مرگ او می کنند.

ممکن است خیلی ها نقد کنند که چرا این را نوشتم دلیلش ساده است. چون می دانم خیلی از رسانه های رسمی چنین چیزی را نخواهند نوشت در حالی که نباید حس و حال بخش هایی از جامعه را سانسور کرد. واکنش های جامعه به انتشار چنین خبری به خودی خود خبر است.

در همین رهگذر، بخش زیادی از مردم در کشور مان برای سلامتی رهبر جمهوری اسلامی دعا می کنند و صدای این بخش از جامعه از منظر رسانه ای اگر بخواهیم نگاه کنیم به اندازه کافی و حتی فراتر از آن پوشش خبری می یابد اما حس و حال و نظر و نگاه و واکنشِ بخش دوم جامعه سانسور می شود. در حالی که رویکرد طنز و خوشحالی آنها از بیماری رهبری یک کشور هم از نظر جامعه شناختی مهم است و هم از لحاظ رسانه ای به عنوان خبر محسوب می شود و باید مورد توجه قرار گیرد و تحلیل شود.

در رسانه های بیرون ایران ممکن است صحبت بر سر مرگ احتمالی رهبری و مباحث مربوط به جانشینی و حوادث پس از آن در گیرید و میزگردها و مقاله ها به این موضوع اختصاص یابد. آنچنان که برخی از جامعه شناسان مرگ دیکتاتور را در کشورهای جهان سوم به معنای پایان دیکتاتوری می دانند و برخی دیگر از صاحب نظران هم می گویند با وجود نظام دیکتاتوری، مرگ دیکتاتور هرگز کمکی به پایان این مسیر نمی کند تا زمانی که سیستم دیکتاتور ساز است. اما حرف این مطلب کوتاه است:

از زاویه ی یک رسانه مستقل و آزاد نمی شود چشم بست بر واکنشِ جمعیِ بخش هایی از جامعه که از اعلام بیماری رهبری جمهوری اسلامی خوشحال است و در موردش طنز می نویسد.

به عنوان مثال می شود این پرسش را در یک نظر سنجی آزاد مطرح کرد که آیا واقعا شما بر اساس آنچه خود رهبری و مقامات مسوول درخواست کردند برای سلامتی رهبری جمهوری اسلامی دعا یا آرزوی مثبت می کنید؟

باز هم ممکن است در جامعه آماری متفاوت نتایج متفاوتی حاصل شود ولی واقعیت این است که «خوشحالی» و روحیه طنز مردم از انتشار خبر بیماری آیت الله علی خامنه ای از دیدگاه رسانه ای «خبر»ی محسوب می شود که نیاز نمی شود انکارش کرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تصویر پیرمردی نحیف با ماسکی بر صورت

مهدی پرپنجی ـ فیسبوک

دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۰۸ سپتامبر ۲۰۱۴

تصویر پیرمردی نحیف با ماسکی بر صورت، آخرین چیزی است که یک نظام سیاسی از نوع ایران، مایل است از رهبر خود برای افکار عمومی داخل و خارج ترسیم کند. بیت آیت‌الله خامنه‌ای می‌توانست خبر بیماری او را به شکلی منتشر کند که تصویر تن رنجور او برای همیشه در ذهن عموم حک نشود. اما انتشار گسترده عکس‌های رقت‌‌انگیز او در بستر بیماری و هم‌چنین فیلم‌های عیادت سران نظام از او روی تخت بیمارستان، نشان می‌دهد که تعمدی در کار است. ظاهرا نظام سیاسی ایران و بیت آیت‌الله خامنه‌ای، عمدا تصمیم گرفته‌اند این تصویر از رهبر ایران را در اذهان عمومی بسازند. درباره این که چرا اکنون چنین تصمیمی گرفته شده است می‌توان حدس‌ و گمان‌هایی را مطرح کرد اما پاسخ قطعی به این سوال را گذشت زمان خواهد داد!

عکس از وبسایت رهبر ایران:

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺑﻴﻬﻮﺷﻲ ﻣﻮﺿﻌﻲ ﻭﻟﻲ ﻓﻘﻴﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﺎ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺭﻫﺒﺮ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻮﺩﻩ اﺳﺖ؟

بیژن فرهودی ـ فیسبوک

ﻣﻬﺪﻱ ﻫﺎﺷﻤﻲ دو ﺳﺎﻝ ﭘﻴﺶ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﭘﺮﻭﺳﺘﺎﺕ ﺁﻳﺖ اﻟﻠﻪ ﺧﺎﻣﻨﻪ اﻱ "ﺧﻮﺏ ﺷﺪﻩ" ﻭﻟﻲ ﻣﻌﻠﻮﻣﻪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﻭﻟﻲ ﻓﻘﻴﻪ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻮﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﻭﻱ اﻣﺮﻭﺯ

ﺗﺤﺖ ﻋﻤﻞ ﺟﺮاﺣﻲ ﻗﺮاﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻟﺒﻪ ﻛﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ ﺟﺎﻱ ﻧﮕﺮاﻧﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻭﻟﻲ اﻳﻦ ﺑﺪاﻥ ﻣﻌﻨﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ (ﺑﺮاﻱ ﺳﻼﻣﺘﻲ اﻡ )ﺩﻋﺎ ﻧﻜﻨﻨﺪ!

ﺑﻌﺪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻣﻌﻤﻤﻴﻦ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ اﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ و ﻓﻘﻄ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ اﺟﺮ اﺧﺮﻭﻱ اﻧﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪ اﺵ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻌﻆﻢ ﺭﻫﺒﺮﻱ.

ﺿﻤﻨﺎ اﻳﻦ ﺳﻮاﻝ ﺑﺎﻗﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺑﻴﻬﻮﺷﻲ ﻣﻮﺿﻌﻲ ﻭﻟﻲ ﻓﻘﻴﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﺎ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺭﻫﺒﺮ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻮﺩﻩ اﺳﺖ. ﺩﺭ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﺭﻳﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﻗﺒﻞ اﺯ ﺑﻴﻬﻮﺷﻲ ﺳﻨﺪﻱ ﺭا ﺑﺮاﻱ ﺗﻔﻮﻳض اﺧﺘﻴﺎﺭاﺕ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺧﻮﺩ اﻣﻀﺎ ﻣﻴﻜﻨﺪ. ﺩﺭ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﻗﺎﻧﻮﻧﻤﺪ اﺳﻼﻣﻲ ﭼﻂﻮﺭ?

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۰۸ سپتامبر ۲۰۱۴

یک کاربر فیسبوک ـ واکنش فیسبوکیان و چیزهای نوشته شده در قبال عمل پروستات رهبر نظام میزان اهمیت و ارتباط یک فرد با معادله قدرت را نشان میدهد. در نظامی که تمام معادله به یک نفر ختم میشود، تغییر همان یک نفر نشان میدهد که معادله تا چه اندازه تغییر میکند، مطمئنا اگر ایت الله منتظری جانشین رهبری باقی میماند و به مقام رهبری می رسید یا حاصل خبرگان پس از مرگ رهبر اول فردی غیر از ایشان مانند هاشمی یا فرد دیگری بود فضای سیاسی کشور غیر از اینی بود که امروزه شاهد ان هستیم هر چند شیوه و شالوده حکومت ایدئولوژی باشد که ما با هر ایدئولوژی حاکم بر معادله قدرت حرف و ناسازگاری داریم.

تغییر این معادله راه حل اسانی ندارد همچنانکه در سوریه و عراق راه حل اسانی نداشته است

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تئاتر سیاست و سیاست جانشینی

علی علیزداه ـ فیسبوک

سیاست قدرت، قرابت و نزدیکی بسیاری با هنر نمایش یا همان تئاتر ریشه در یونان باستان دارد. فن خطابه، صحنه‌آرایی یا چیدمان دقیق دکور اطراف بازیگر، نورپردازی، و حتی تعلیق زمانی بین پرده‌های نمایش برای افزودن به اشتیاق تماشاچیان، همه از مهارتهای مشترک میان بازیگران سیاست و بازیگران هنر نمایش است. سیاست هم مانند نمایش می‌تواند تراژیک یا سوگناک (رهبران در افول مانند اجرای ناموفق شاه در «صدای انقلاب شما را شنیدم»)، اپیک یا حماسی (رهبران انقلابی یا پیام فراخوان به جنگ‌های میهنی) و یا کمدی (توده‌گرایان ناموفق مانند بوش، احمدی‌نژاد، برلوسکونی) باشد. می‌تواند هم ترکیبی از این سه باشد. اگرچه نقش پروتاگونیست (قهرمان یا شخصیت اصلی) در سیاست‌ جوامع بسته پررنگ‌تر است اما چیدمان از پیش تعیین شده‌ی صحنه‌ی بازی و طراحی دقیق و مصنوعی جملات شخصیت‌های اصلی در سیاست‌های لیبرال دموکراسی هم امری حیاتی است. تنها مائوتسه ‌تونگ، رهبر چین نبود که جزییات اجرا یا پرفورمانس خود را با دقت انتخاب میکرد. واو به واو سخنرانی‌های اوباما، مکث‌های میان جملات و لبخندهایش هم اجرای سناریویی از پیش نوشته است. در سیاست مردم از سوی دیگر، تماشاچیان و بازیگران قرار است یکی شوند. مانند فیلم رزمناو پوتمکین از آیزنشتاین قرار است همه صدها بازیگر، قهرمان یا شخصیت اصلی باشند. بداهه‌پردازی و آماتوری بودن مشخصه‌ی نمایش این نوع از سیاست است (بلندگوی میرحسین موسوی در ۲۵ خرداد که کارکرد اصلی‌اش، یعنی بلند کردن صدا را هم نمی‌توانست انجام دهد). اگرچه سیاست قدرت هوشمند اگر مردم-گرا باشد می‌تواند شاخصه‌ی بداهه‌پردازی و یا اماتوری بودن را از سیاست مردم به عاریت گیرد یا غصب و در خود ادغام کند. سخنرانی اقای خمینی در بهشت زهرا یا فرم و شکل صحنه‌ی ایوان جماران شکلی هوشمند از ابراز مردمی بودن صحنه‌ی نمایش سیاست است.

دیروز رهبر سیاسی ایران که وسواس خاصی در چیدمان جزییات صحنه‌ی اجراهای عمومی خود دارد اجرایی به شدت متفاوت ارائه داده‌است. کسی که در تمام این سال‌ها صحنه را طوری چیده‌است که تجمع اقتدار و تمرکز اراده‌ی عام به نظر بیاید، برای نخستین بار عامدانه و داوطلبانه تصویری اقتدارشکسته، زمینی و البته انسانی از خود نشان داده. آن‌هم در اجرایی به شدت غیر بداهه پردازانه و حساب شده. پدر مطلقی که فرای ضعف های انسانی مانند بیماری است خود را به پدربزرگی معمولی تبدیل کرده است.

روشن است که تغییراتی مهم در راه است. اگرچه به علت عدم شفافیت کانون‌های بالادستی قدرت چاره‌ای جز حدس و گمان درباره‌ی محتوای این تغییرات نیست. پس از انتخابات سال گذشته‌ی ریاست جمهوری، بلندپروازانه‌ترین استراتژی اصلاح‌طلبان میانه و متحدانشان در راست مدرن یا عملگرا (گروه‌های برآمده از رفسنجانی و نزدیک به روحانی)، برای عبور از موانع ساختاری-حقوقی موجود برای هرگونه تغییر، خیز برداشتن برای مجلس خبرگان بعدی بوده‌است. بگذریم که چنین استراتژی میان مدتی در فضای واقعی ایران زیاده خوش بینانه بلکه ساده‌انگارانه است. این تنها یک حدس ماجراجویانه و بدون مستندات است ولی صحنه‌ی نمایش دیروز می تواند راه را برای تعیین جانشینی پیش از خبرگان بعدی و در حیات رهبر فعلی هموار کند. امری که اگر محقق شود، میتواند هم نهاد جانشینی را مانند دهه‌ی شصت به یکی از ارکان قدرت موازی تبدیل کند و از این رو بخش غیرجمهور را مستحکم تر کند و هم راه‌های نفوذ حتی تخیل درون نظامِ تغییرات کلان را از پیش ببندد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[آیا «تدبیر قانون اساسی علیه نظامیان» در راه است؟!]

در حاشیه‌ی «اعلام تبلیغاتی بیماری آ. خامنه‌ای»

Farhad jafari Official WebSite

 فرهاد جعفری ـ دوشنبه، ۱۷ شهريور ۱۳۹۳           

http://www.goftamgoft.com/?Pn=view&id=1264  

«باراک اوباما» (پس از بازگشت نشست اضطراری ناتو در انگلستان) گفته است:

[خبر خوب این است که «برای اولین‌بار» کاملا مشخص است که «مشکل پیش روی دولت‌های سنی مذهب» که بسیاری از آنها از متحدان آمریکا هستند، «ایران» نیست؛ بلکه «افراطگرایی سنی»ست که خود را به شکل داعش نشان داده و بزرگترین خطر پیش رو است].

به‌وضوح؛ این سخن، رو به جانب «دولت‌های عرب منطقه» (شبکه‌های خویشاوندی حاکم سنی‌مذهب) دارد. و خارج از پوسته‌ی دیپلماتیک؛ این الفاظ و تعابیر، چنین معنایی دربر دارند:

[ایالات متحده از طریق «دستیابی به تفاهم و همپیمانی با شبکه‌ی خویشاوندی حاکم بر ایران»، و نیز از طریق «وضع مقرری ماهانه برای جمهوری اسلامی در حد 500 میلیون دلار»، و «متوقف‌کردن برنامه‌ی هسته‌ای آن از طریق عقد توافقنامه‌ی ژنو»، توانسته است دندان‌ طمع «توسعه‌طلبی شیعی در منطقه» را بکشد و با حبس‌کردن آن در گرفتاری‌های داخلی خودش؛ توان تاثیرگذاری آن بر تحولات منطقه را به‌شدت محدود کند. پس دولت‌های عرب منطقه، با اطمینان‌خاطر از «مرتفع‌شدن خطر شیعه‌ی توسعه‌طلب»؛ به بزرگ‌ترین خطری که اکنون ثبات و امنیت حکومت‌هاشان را تهدید می‌کند (دولت اسلامی) بپردازند. از تامین مالی داعش بپرهیزند، و در ائتلاف با غرب و آمریکا، با آن برخورد کنند»].

این «سخنان دیروز اوباما»؛ هنگامی معنادارتر می‌شود که آن را در کنار «هل‌من‌مبارز طلبیدن دو روز پیش حج. روحانی در مشهد» قرار دهیم. که با «اعتمادبه‌نفس و اطمینان‌خاطری کمتر مشاهده‌شده»، می‌گفت در پیگیری راهبردهای دولتش در مبارزه فساد و از جمله به‌گفته‌ی او «بورسیه‌های غیرقانونی!»، جدی‌ست و در این زمینه، از «هیچ شخص» و «هیچ قدرتی» هم هراس ندارد... «چرا؟!»؛ چون «مردم» در کنار دولت قرار دارند!

 

که بلافاصله این پرسش را برمی‌انگیزاند که:

وقتی در «همپیمانی کامل آقای روحانی با ولی‌فقیه» تردیدی نیست؛ این سخن وی، رو به "کدام نهاد قدرت" دارد اگر آن نهاد، ولایت فقیه نیست؟!

 

اما تضمینی که اوباما به «دولت‌های عرب منطقه» درخصوص «مهار جمهوری اسلامی» داده است تا تمرکز آنان را کاملاً بر «دولت اسلامی» (داعش) و «افراط‌گرایی سنی‌مذهب» معطوف کند [البته که: در پیوست با تحولات ده‌سال اخیر در ایران که مناسبات «الیگارشی آخوندها و آخوندزاده‌ها» و «نهادهای واقعی قدرت» (نهادهای نظامی و امنیتی) را کاملا تغییر داده و گروه اخیر را از «سربازان گوش‌به‌فرمان محض» به «رقبای جدی، سرسخت و در بعضی موارد نافرمان» مبدل کرده است] مستلزم آن است که بار دیگر، نهادهای واقعی قدرت در ایران، دوباره «تحت فرمان کامل شبکه‌ی خویشاوندی» درآیند.

 

از همین‌روست که در چندروز اخیر، چهره‌های منسوب به الیگارشی، چنین اظهارنظرهایی درباره‌ی «رابطه‌ی مومنان با ولی‌فقیه» داشته‌اند. از جمله «حج. سعیدی» نماینده‌ی ولی‌فقیه در سپاه گفته است: [در هر دوره‌ای، «کانال ارتباط مردم با ذات باریتعالی ولایت است». گاهی تبلور ولایت الهی در چهره‌ی نبی است، و گاهی در چهره‌ی امام یا ولی فقیه].

یا «حج. رحیمیان» با تاکید موکد و چندباره بر «اطاعت کامل» گفته است: [«پیروی کامل» از «فرامین ولی فقیه»، از شرایط آمادگی برای ظهور است و مهم‌ترین تمرین امروز ما برای کسب آمادگی خدمت به امام زمان، «اطاعت کامل از ولی فقیه» است].

 

همچنان‌که به موازات این اقدامات ارشادی ـ تبلیغی روحانیون؛ چهره‌های متصل به الیگارشی در وزارت ارشاد، با انتشار اعلامیه‌ای کوشیدند مقدمات قانونی برای «قلع و قمع رسانه‌ها و خبرگزاری‌های منتسب به نهادهای واقعی قدرت» را فراهم نمایند.

 

که البته؛ با واکنش سریع و قاطعانه‌ی رقیب (در قالب اطلاعیه‌ای از سوی قوه‌ی قضائیه) مواجه شدند که می‌گفت اعلامیه‌ی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد فاقد وجاهت قانونی‌ست و این وزارتخانه، نمی‌تواند راسا اقدام به بستن و فیلترکردن سایت‌هایی نماید که برای اخذ مجوز از این وزارتخانه اقدام نکرده‌اند!

..

به گمان نگارنده:

خیز «شبکه‌ی خویشاوندی آخوندها و آخوندزاده‌ها» برای «محدودکردن ابزارهای رسانه‌ای نهادهای واقعی قدرت» (که در قالب بیانیه‌ی وزارت ارشاد جلوه‌گر شد) بیش از آنکه حقیقتا به‌منظور اقدام واقعی صورت گرفته باشد؛ به‌منظور «سنجش میزان حساسیت و آمادگی نهادهای واقعی قدرت» بود. برای آنکه دریابند تا چه میزان می‌توانند روی «ابزارها و وسایل دولتی ـ اجرایی» برای «کنارزدن یا پس‌راندن نظامیان ـ امنیتی‌ها از صحنه‌ی قدرت» (به قول خودشان: بازگرداندن نظامیان به پادگان‌ها) حساب باز کنند.

 

از همین‌روست که معتقدم:

«شبکه‌ی خویشاوندی» [درجهت تامین تضمینی که آقای اوباما به «دولت‌های عرب منطقه» داده است] ناچار است برای به‌دست‌گرفتن کنترل کامل امور، به «ابزارهای غیرمعمول» (از جمله: «کشاندن هواداران خود به خیابان‌ها علیه نظامیان» یا ‌چه‌بسا «دستگیری سریع و پنهانی چهره‌های شاخص جریان رقیب») دست یازد. بلکه از این رهگذر؛ بتوانند نظامیان را به پادگان‌ها بازگردانده و دوباره «تحت امر درآورند». تا خیال «آمریکا»، «الیگارشی داخلی»، و «الیگارشی منطقه‌ای» را از این‌جهت آسوده سازند.

 

اما اگر در نوبت قبل «شبکه‌ی خویشاوندی آخوندها و آخوندزاده‌ها»، به رغم شکل‌دادن به «ائتلاف شگفت‌انگیز نه به احمدی‌نژاد» و سوء‌استفاده از «مخالفت طبقه‌ی متوسط شهری با وضع موجود» (با هدایت این انرژی اجتماعی به سمت یکی از استوانه‌های نظم خانوادگی: میرحسین موسوی) نتوانستند چنین کنند؛ چرا باید دوباره دست به چنین ریسکی بزنند اگر در «وضع جدید»، از حمایتِ بازیگرانی که در نوبت قبل یا «مایل» (مانند آمریکا)، یا مانند برخی اشخاص (به‌هردلیل) «قادر» به مداخله نبودند، «خاطرجمع» نباشند؟!

 

در همین زمینه؛ این پرسش نیز مطرح می‌شود که: «اعتمادبه‌نفس حسن روحانی» در چنان‌نحو سخن‌گفتنی با «جریان نظامی ـ امنیتی» (صرف‌نظر از تفاهم احتمالی با قدرت‌های خارجی طرف مذاکره) از کجا ناشی می‌شود؟!... آیا آنگونه که آقای روحانی در همان سخنرانی خود بر آن تاکید داشته و آن را به رخ «هرشخص» یا «هر قدرتی» هم کشیده؛ ناشی از «حمایت مردم» است؟!... «واقعاً»؟!... آن‌هم درحالی‌که در سفر اخیر استانی‌اش به مشهد، و به‌رغم آن‌همه تبلیغات وسیع خیابانی ـ رسانه‌ای، حتا «دویست‌نفر از مردم» هم به استقبال وی نرفتند؟!

 

چه‌بسا تصویر زیر (که از «اجلاس مسجد در برج میلاد» در هفته‌ی پیش تهیه شده است) بتواند درباره‌ی منشاء آن اعتمادبه‌نفس ناگهانی توضیح دهد!

به‌نظرم؛ چندهفته‌ای که آ. خامنه‌ای به دلیل جراحی پروستات در بستر بیماری خواهند بود و به‌گفته‌ی رئیس کادر پزشکی «نخواهند توانست به پرکاری سابق بوده و به امور نظارت کامل داشته باشند»؛ چندهفته‌ای‌ست که می‌تواند اتفاقات بسیاری در آن رخ دهد (به‌نحوی که از گردن ایشان هم ساقط باشد!).

 

احتمالی که می‌تواند توضیح‌دهنده‌ی این مطلب هم باشد که:

«چرا برخلاف رویه‌ی معمول در جمهوری اسلامی؛ مسئله‌ی جراحی پروستات آ. خامنه‌ای، به‌دور از هرگونه ملاحظه‌کاری‌های معمول، بلافاصله به اطلاع افکارعمومی رسید؟!».

 

مراجعه به «قانون اساسی جمهوری اسلامی» ومطالعه‌ی اصول مربوط به «رهبری» (به‌ویژه اصل و تبصره‌ی مربوط به وضعیت بیماری رهبر)، در این روزها، خالی از لطف نخواهد بود!

 

بخشی از اصل 111:

[هر گاه‏ رهبر از انجام‏ وظایف‏ قانونی‏ خود ناتوان‏ شود یا ... «شورایی مرکب از رییس جمهور، رییس قوه قضاییه و یکی از فقهای شورای نگهبان» (به انتخاب «مجمع تشخیص مصلحت نظام») «همه وظایف رهبری» را «به‌طور موقت» به عهده می‌گیرد...  این‏ شورا در خصوص‏ وظایف‏ بندهای‏ 1 و 3 و 5 و 10 و قسمت‏های‏ ( د ) و (هـ‏ ) و ( و ) بند 6 اصل‏ یکصد و دهم‏، پس از «تصویب سه چهارم اعضاء مجمع تشخیص مصلحت نظام» اقدام می‌کند.

 

هر گاه رهبر «بر اثر بیماری» یا دلیل دیگری «موقتا از انجام وظایف رهبری ناتوان شود»؛ در این مدت «شورای مذکور در این اصل، وظایف او را عهده‌‏دار خواهد بود».

 

مطابق اصل 111، «شورای 3 نفره»، در هنگام «بیماری رهبر»، همه‌ی آن وظایف و اختیارات وی را داراست. اما بخش‌هایی از وظایف مذکور هستند که «شورای 3 نفره»، در آن موارد خاص؛ ملزم به «اخذ رای موافق سه‌چهارم از اعضای مجمع تشخیص مصلحت» است.

.

.

بدین‌ترتیب:

«ترکیب حقیقی شورای 3 نفره‌ی مذکور در قانون اساسی» [که «در هنگام بیماری رهبر» می‌تواند «عهده‌دار همه‌ی وظایف و اختیارات وی» شود] در وضع فعلی بدین‌صورت خواهد بود: «حسن روحانی + صادق لاریجانی +  یکی از فقهای شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخیص مصلحت نظام».

 

و «شورای 3 نفره»‌ی مذکور، می‌تواند:

ـ  رئیس ستاد مشترک را عزل و نصب نماید.

ـ فرمانده کل سپاه پاسداران را عزل و نصب نماید.

ـ رئیس سازمان صدا و سیما را عزل و نصب نماید.

ـ فرماندهان‏ عالی‏ نیروهای‏ نظامی‏ و انتظامی‏ را عزل و نصب نماید.

ـ شورای عالی دفاع ملی را تشکیل دهد.

 

و تنها درخصوص «رئیس ستاد مشترک»، «فرمانده کل سپاه» و «فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی» نیازمندِ «اخذ رای مثبت سه‌چهارم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام» است.

 

آیا «تدبیر قانون اساسی روحانیون و روحانی‌زادگان» برای خارج‌کردن آنان از بن‌بستی که در ده‌سال اخیر در آن گرفتار آمده‌اند، راه‌گشا خواهد بود؟! و آیا امکان اجرای آن را خواهند یافت؟!

 

باید منتظر ماند!

 

افزونه‌ی یک:

حالا؛ به‌یک‌باره علاقمندشدن رئیس قوه‌ی قضائیه به «قانون اساسی» در هفته‌ی گذشته، جالب توجه می‌نماید!

بخوانید: [دولت باید دولت جمهوری اسلامی باشد. یعنی دولتمردان خود را موظف بدانند که «در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عمل کنند». «التزام دولتمردان در عمل به قانون اساسی» باید شامل «همه اصول آن» و نه فقط اصول مرتبط با اختیارات قوه مجریه باشد.  بنابراین توقع ما این است که دولتمردان و مدیران میانی؛ خطوط کلی جمهوری اسلامی را که «در قانون اساسی مندرج است» بپذیرند و «این پذیرش را ابراز کنند». همه قوا و ارکان کشور در جمهوری اسلامی دارای خط وحدت هستند و در مقام عمل و اجرا «ولایت فقیه موحد قوا» و از لحاظ تقنینی، «قانون اساسی هماهنگ‌کننده قوا»ست].

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ تهران ۱۳:۱۸ - ۹ سپتامبر ۲۰۱۴

 

چرا جراحی آیت‌الله خامنه‌ای اعلام شد؟

مرتضی کاظمیان

۱۳۹۳/۰۶/۱۸

رادیو فردا

در رویدادی مهم و خبری پیش‌بینی نشده، رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی از عزیمت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای عمل جراحی و انجام سریع و موفقیت‌آمیز آن خبر دادند.

 

خبر ـ چنان‌که قابل تصور بود ـ بازتاب گسترده‌ای داشت. چیزی که نشان از اتکای معنادار ساختار سیاسی قدرت در ایران به «ولی مطلقه فقیه» دارد، و وجوهی از خودکامگی در جمهوری اسلامی را بازتاب می‌دهد.

 

چه موافقان حکومت و چه منتقدان و مخالفان وضع مستقر در ایران، به اهمیت و نقش کلیدی رأس نظام سیاسی در فرآیندهای مسلط و تصمیم‌گیری‌های راهبردی و کلان، واقف‌اند. پس، خبر جراحی شخص اول نظام، به اندازهٔ لازم ـ از هر دو سو ـ مورد توجه قرار گرفت.

 

خبررسانی در مورد بیماری رهبر جمهوری اسلامی اتفاق بی‌سابقه‌ای نیست. دست‌کم در یک مورد دیگر، یعنی در سال ۱۳۷۰، و در ماجرای جراحی کیسه صفرا، بیماری و درمان آیت‌الله خامنه‌ای به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی شده بود. آنچه در مورد جدید مهم به نظر می‌رسد ابعاد این اطلاع‌رسانی است. اینجا و در عمل اخیر، رویداد در ابعاد گسترده‌ای منعکس شده، اتفاقی که در مورد نخست (۱۳۷۰) رخ نداد، و به خبری مختصر محدود شد.

 

از جراحی ۷۰ تا جراحی ۹۳

 

در تبیین چرایی این مواجهه (اطلاع‌رسانی گستردهٔ حکومتی در بارهٔ جراحی اخیر رهبر جمهوری اسلامی) می‌توان به برخی علل و دلایل (ازجمله موارد زیر) اشاره کرد:

 

۱. در جراحی سال ۱۳۷۰، آیت‌الله خامنه‌ای به‌تازگی بر کرسی رهبری تکیه زده بود، و هسته اصلی قدرت در جمهوری اسلامی تلاش می‌کرد مانع از انتشار گستردهٔ خبر شود و از طرح شائبهٔ ضعف در رأس نظام سیاسی جلوگیری کند. این، به‌خصوص با توجه به دوران گذار پس از درگذشت رهبر نخست جمهوری اسلامی، واجد اهمیت بود.

 

در مورد جدید اما، چنین وضعی وجود ندارد. نظام جمهوری اسلامی به هر تمهید و شکل، خود را در وضع ثبات‌یافته، تعریف کرده است. با سرکوب خشونت‌بار و خونین اعتراض‌های گسترده پس از انتخابات ۱۳۸۸، و با برگزاری انتخابات ۱۳۹۲ و پیروزی نامزدی که مورد حمایت اصلاح‌طلبان نیز بود (حسن روحانی)، آیت‌الله خامنه‌ای و کانون مرکزی قدرت چندان دغدغهٔ اقتدار ـ دست‌کم در وضع کنونی ـ ندارد. این، با وجود بحران اقتصادی و کشاکش در مناسبات با غرب در موضوع انرژی هسته‌ای است.

 

۲. جراحی سال ۱۳۷۰ در زمانه‌ای رخ داد که انحصار اطلاع‌رسانی در داخل ایران، به‌طور تمام و کمال در اختیار حکومت بود. دسترسی شهروندان به امکان‌های اطلاع‌رسانی غیرحکومتی، ناچیز بود و به سختی، ممکن. متأثر از تغییرات تکنولوژیک و تحولات عصر ارتباطات، اینک شبکه‌های اطلاع‌رسانی گوناگونی در متن جامعه ایران فعال‌اند. شمار شهروندانی که مجهز به موبایل هستند، افزون بر ۷۵ درصد ایرانیان را شامل می‌شود. شهروندانی که در حوادث خونین پس از انتخابات ۱۳۸۸ چونان خبرنگاری ایفای نقش و اطلاع‌رسانی کردند. اطلاع‌رسانی در بستر موبایل و با استفاده از امکان‌هایی چون وایبر و واتس‌اپ و... مستقل از فضایی است که اینترنت فراهم آورده است. اینترنت به شکل گسترده‌ای فراگیر شده و فرا‌تر از طبقه متوسط شهری، اقشار زیادی را در برگرفته است. و این‌ها صرف‌نظر از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی خارج از کشور است که مخاطبان معنادار و چند میلیونی در داخل کشور دارند.

 

این همه ـ که جملگی در ابتدای دههٔ ۷۰ مفقود بود ـ احتمال پوشیده ساختن و پنهان ماندن جراحی را به حداقل می‌رساند. لو رفتن خبر جراحی، می‌توانست واجد تبعات اجتماعی ـ سیاسی و حتی امنیتی برای نظام باشد. و برای حکومتی که فاقد اقتدار دموکراتیک است، هر تزلزل یا شائبهٔ عدم ثبات، می‌تواند پیامدهای ناگواری در پی داشته باشد. و بدیهی است که اقتدارگرایان حاکم و هسته اصلی قدرت، بکوشند که تا حد امکان مانع وقوع چنین وضعی شوند. آن هم با شرایطی که در منطقه حاکم است، و در هنگامهٔ مذاکرهٔ تهران با ۵+۱.

 

۳. از زاویه‌ای دیگر، در رویداد جدید (جراحی اخیر)، نحوهٔ اطلاع‌رسانی رسمی و نیز به‌خصوص چگونگی مواجههٔ خونسرد و مسلط آیت‌الله خامنه‌ای با موضوع قابل تأمل است. او پیش از عمل، تاکید می‌کند که «جای نگرانی نیست»، هرچند از زاویهٔ سنتی و در لباس روحانیت شیعه، «التماس دعا»ی رایج و مشهور را فراموش نمی‌کند. این (اطلاع‌رسانی شفاف و اعتماد به نفس نفر نخست نظام پیش از عمل جراحی، البته اگر زمان مصاحبه دقیق و واقعی باشد) برای بدنهٔ اجتماعی حامی حکومت، مهم خواهد بود و روحیه‌بخش. چیزی که بعید است از چشم مشاوران رسانه‌ای و سیاسی رهبری و نیز شخص او، پنهان مانده باشد.

 

این، برکنار از درجه اهمیت جراحی است. جراحی‌ای که به گزارش رئیس گروه پزشکی رهبر جمهوری اسلامی، بدون بیهوشی کلی، با بیهوشی موضعی و در زمان نیم ساعت انجام شده است.

 

۴. و سرانجام، از منظری متفاوت، اطلاع‌رسانی در مورد بیماری رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند به شکل مستقیم و غیرمستقیم، و نیز رسمی و غیررسمی، پاره‌ای تأملات یا تمهیدات در مورد رهبر جانشین را جدی‌تر و بیشتر از قبل موجب شود. هرچند ۷۵ سال سن زیادی برای روحانیان ارشد در جمهوری اسلامی نیست، اما هم آیت‌الله خامنه‌ای و هم بازیگران اصلی در حکومت، ناچارند برای تداوم نظام مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه هم که شده، به هر احتمالی ـ هرچند ناخوشایند ـ بیاندیشند. وقتی اقتدارگرایی غالب است و خودکامگی میدان‌دار، گریزی از پیامد‌هایش نیز نیست. نظام اقتدارگرا، سرکوبگر و متکی به شخص، ناچار است رویدادهای خارج از کنترل و غیرمترقبه اما مهم (مانند فقدان نفر اول خود) را پیش‌بینی کند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ تهران ۰۲:۴۷ - ۹ سپتامبر ۲۰۱۴

آیا بیماری آیت‌الله خامنه‌ای «سرطان پروستات» است؟

محمدرضا یزدان پناه ـ رادیو فردا

۱۳۹۳/۰۶/۱۷

سال‌هاست که اخبار غير رسمی و تاييد نشده‌ای درباره ابتلای آيت‌الله علی خامنه‌ای به سرطان پروستات منتشر می‌شود؛ حالا رهبر جمهوری اسلامی در خبری غير مترقبه عمل جراحی پروستات انجام داده است.

عليرضا مرندی، وزير اسبق بهداشت و ریيس تيم پزشکی آقای خامنه‌ای، بعد از عمل جراحی او گفته است که اين عمل نيم ساعت به طول انجاميد و بدون بيهوشی و صرفا با بی‌حسی موضعی انجام شد.

آقای مرندی همچنين گفته که عارضه پروستات رهبر جمهوری اسلامی، يک عارضه رايج در مردان مسن و ميانسال است که به علت بزرگ شدن اين غده رخ می‌دهد و اغلب به برداشتن پروستات نياز پيدا می‌کند؛ اما او اشاره‌ای نکرده که آيا پروستات آقای خامنه‌ای هم در اين عمل برداشته شده يا نه.

رضا قاسميان، ریيس بخش اورولوژی پيوندی در مرکز بيمارستانی واشینگتن در آمریکا به رادیو فردا می‌گويد که با اطلاعات منتشر شده درباره عمل جراحی رهبر جمهوری اسلامی، نمی‌توان درباره نوع بيماری او با قطعيت اظهار نظر کرد.

با وجود اين، آقای قاسميان می‌گويد که قوی‌ترين احتمال ممکن، بزرگ شدن پروستات آقای خامنه‌ای است: «اينکه گفته شده عمل جراحی نيم ساعت طول کشيده و با بی‌حسی موضعی انجام شده، احتمالا نشان می‌دهد که بخشی از پروستات او را تراشيده‌اند».

شايعات درباره ابتلای رهبر جمهوری اسلامی به يک سرطان و به خصوص سرطان پروستات در ايران آن قدر زياد بوده که خبرنگار روزنامه گاردين در تهران نيز در گزارشی به آنها اشاره کرده است.

روزنامه کيهان لندن نیز در شماره ۲۹ مرداد خود، گفت‌وگوی خبرنگارش با مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد که دو سال قبل انجام شده است.

مهدی هاشمی در اين گفت‌وگو، ابتلای آيت‌الله خامنه‌ای به سرطان در گذشته را تاييد می‌کند اما می‌گويد که او پس از مدتی درمان شد.

رضا قاسميان می‌گويد که در صورت بازگشت مجدد سرطان پروستات پس از بهبودی، معمولا دو راه برای درمان آن وجود دارد که از قضا يکی از آنها عمل جراحی‌‌ای است که شباهت زيادی به عملی دارد که رهبر جمهوری اسلامی انجام داده است.

اما آقای قاسميان می‌گويد اگر او جای آقای خامنه‌ای بود از روش ديگر استفاده می‌کرد که در آن، هر سه تا چهار ماه يک تزريق به بيمار صورت می‌گيرد.

پروستات غده‌ای در دستگاه تناسلی مردان است و سرطان آن، شايع‌ترين سرطان در ميان مردان در تمام جهان است.

رضا قاسميان می‌گويد «کاملا محتمل است» که مردی در سن و سال رهبر جمهوری اسلامی، يا با سرطان پروستات درگير باشد.

مثل بسياری از کشورهای ديگر جهان، سرطان پروستات يکی از اصلی‌ترين دلايل مرگ و مير مردان در ایران به شمار می‌آيد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رییس تیم پزشکی مقام معظم رهبری اعلام کرد

رضایت کامل از عمل جراحی رهبری

شرق ـ سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۰۹ سپتامبر ۲۰۱۴

پایگاه اطلاع‌رسانی مقام‌معظم‌رهبری: مقام‌معظم‌رهبری به‌دلیل عارضه «پروستات»، صبح دیروز در یکی از بیمارستان‌های دولتی، تحت‌عمل جراحی قرار گرفتند که بحمدالله این عمل با موفقیت به پایان رسید. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عزیمت به بیمارستان برای انجام عمل جراحی، در پاسخ به «واحدمرکزی‌خبر» گفتند: «من یک عمل جراحی دارم و اکنون عازم بیمارستان هستم.» ایشان افزودند: «البته جای نگرانی نیست. این به معنای آن نیست که مردم دعا نکنند لیکن انشاءالله جای نگرانی نیست و یک عمل خیلی معمولی و عادی است.» ایشان در پایان خاطرنشان کردند: «انشاءالله لطف خدای‌متعال شامل خواهد شد و کارها به‌خوبی پیش خواهد رفت.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مقام‌معظم‌رهبری، در پی عمل جراحی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح روز گذشته «حسن روحانی» رییس‌جمهوری با حضور در بیمارستان از ایشان عیادت کرد. همچنین عصر دیروز آیت‌الله «هاشمی‌رفسنجانی» رییس‌مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سیدحسن خمینی»، آیت‌الله «آملی‌لاریجانی» رییس قوه‌قضاییه، «علی لاریجانی» رییس مجلس، آیت‌الله «هاشمی‌شاهرودی» نایب‌رییس مجلس خبرگان، آیت‌الله «احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان، «علی‌اکبر ولایتی» و «غلامعلی حدادعادل» از ایشان عیادت کردند و با اظهار خرسندی از شرایط مطلوب مقام‌معظم‌رهبری پس از انجام عمل جراحی، سلامتی و طول عمر با برکت ایشان را از خداوند متعال مسالت کردند. همچنین دبیرکل حزب‌الله لبنان، سیدحسن نصرالله در تماس تلفنی از وضعیت عمومی خوب مقام‌معظم‌رهبری ابراز خرسندی کردند. محمود احمدی‌نژاد، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری و حسن هاشمی وزیر بهداشت هم شامگاه روز گذشته از مقام معظم رهبری عیادت کردند.

مرندی: وضعیت عمومی مقام‌معظم‌رهبری کاملا خوب و طبیعی است

در پی عمل جراحی صبح دیروز مقام‌معظم‌رهبری دکتر مرندی، رییس تیم پزشکی ایشان، در مصاحبه‌ای ضمن ابراز رضایت کامل از عمل جراحی پروستات انجام‌شده، گفت: «این عمل جراحی بدون بی‌هوشی و با بی‌حسی موضعی انجام شد و وضعیت عمومی مقام‌معظم‌رهبری کاملا خوب و طبیعی است.» دکتر مرندی همچنین افزود: «عمل پروستات برای افراد در محدوده سنی سالمندی و حتی میانسالی، عمل رایجی است که در اغلب موارد نیاز به برداشتن پروستات به وجود می‌آید.» او افزود: «مدتی بود که این عارضه در مقام‌معظم‌رهبری ایجاد شده بود و نظر پزشکان این بود که اکنون زمان مناسبی برای عمل است و مقام‌معظم‌رهبری نیز از نظر پزشکان معالج تبعیت کردند.» رییس تیم پزشکی مقام‌معظم‌رهبری درخصوص فرآیند انجام عمل گفت: «عمل مزبور صبح دوشنبه و در مدت کمتر از نیم ساعت با بی‌حسی موضعی و بدون نیاز به بی‌هوشی و بدون هرگونه عارضه‌ای انجام شد.» او ادامه داد: « مقام‌معظم‌رهبری در طول عمل در هوشیاری کامل بودند و صحبت می‌کردند و اکنون نیز در وضعیت خوبی هستند و از بنده خواستند که سلامت ایشان را به مردم ابلاغ کنم.» دکتر مرندی با اشاره به تاکید مقام‌معظم‌رهبری درخصوص انجام عمل در یک بیمارستان دولتی، افزود: «مقام‌معظم‌رهبری تاکید داشتند که مزاحمتی برای سایر بیماران ایجاد نشود، لذا عمل صبح زود انجام شد.» مرندی در پاسخ به سوالی درباره زمان ترخیص مقام‌معظم‌رهبری از بیمارستان نیز گفت: «به‌طور معمول مراقبت‌های بعد از این عمل برای همه بیماران بین سه تا پنج‌روز در بیمارستان انجام می‌شود و درخصوص ایشان نیز همین روند طی خواهد شد.» او ادامه داد: «پس از ترخیص نیز مانند همه بیماران، در دوره نقاهت، محدودیت‌های بعد از عمل از لحاظ میزان فشار کاری وجود دارد و ایشان اگرچه فردی فوق‌العاده پرکار هستند، اما باید به‌مدت چندهفته از فشار کاری خود کم و برخی کارها را نیز حذف کنند، البته اراده ایشان بر این است که هر چه زودتر به حالت طبیعی بازگردند.» رییس تیم پزشکی مقام‌معظم‌رهبری همچنین از زحمات کادر پزشکی و پرستاران در انجام عمل جراحی و همچنین از دعاهای خالصانه مردم ایران برای سلامتی مقام‌معظم‌رهبری قدردانی کرد.

 روحانی: مردم اصلا نباید نگران باشند

ساعتی پس از عمل جراحی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام‌معظم‌رهبری، رییس‌جمهوری اسلامی ایران در بیمارستان محل بستری مقام‌معظم‌رهبری حاضر شد و از ایشان عیادت کرد. حسن روحانی در این دیدار، بهبودی و سلامتی کامل مقام‌معظم‌رهبری را از خداوند متعال مسالت کرد. رییس‌جمهوری پس از دیدار در مصاحبه‌ای، با اظهار خرسندی از وضعیت عمومی مقام‌معظم‌رهبری و انجام دقیق و مطلوب عمل جراحی و مراقبت‌های پزشکی پس از عمل، تاکید کرد: «همه مردم باید برای سلامتی، طول عمر و افزایش توفیقات ایشان در خدمت به ملت ایران و جهان اسلام دعا کنند.» روحانی حال عمومی مقام‌معظم‌رهبری را بسیار خوب و همراه با شادابی و نشاط توصیف کرد و گفت: «عوارض پس از عمل کاملا طبیعی است و تیم پزشکی مجرب، این عمل جراحی را به بهترین و دقیق‌ترین وجه انجام دادند و درخصوص مراقبت‌های پس از عمل نیز باید با همین دقت کار را دنبال کنند.» رییس‌جمهوری دعای ملت ایران برای مقام‌معظم‌رهبری را دعایی دایمی و مستمر خواند و عنوان کرد: «حال عمومی مقام‌معظم‌رهبری بسیار خوب است، بنابراین مردم اصلا نباید نگران باشند و در کنار دعا برای سلامتی ایشان، همه باید شکرگزار وجود ذی‌جود و سلامت مقام‌معظم‌رهبری باشند.» او به سفر خارجی از قبل برنامه‌ریزی شده خود در عصر دوشنبه نیز اشاره کرد و گفت: «تمایل داشتم که در تهران بمانم اما خود مقام‌معظم‌رهبری فرمودند که این سفر طبق برنامه انجام شود.»

محمدی گلپایگانی: مقام‌معظم‌رهبری

5، 6روز دیگر به منزل منتقل می‌شوند

رییس دفتر مقام‌معظم‌رهبری روز دوشنبه در حاشیه مراسم بدرقه رسمی رییس‌جمهوری به کشور قزاقستان در فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران درباره جراحی مقام‌معظم‌رهبری، گفت: «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حالشان بسیار خوب است و پس از طی 6،5 روز دوران نقاهت بعد از عمل جراحی، به منزل منتقل می‌شوند.» به گزارش «ایرنا»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمد محمدی‌گلپایگانی» افزود: «حال ایشان بحمدالله خوب است، پزشکان راضی بودند و تیم پزشکی که بسیار برجسته و متخصص است، از این جراحی راضی هستند.» او با بیان اینکه ایشان را برای جراحی بی‌حس کردند و بی‌هوش نکردند، گفت: «مقام‌معظم‌رهبری پس از عمل جراحی با فاصله بسیار کوتاهی به اتاق خود منتقل شدند.» رییس‌دفتر مقام‌معظم‌رهبری ادامه داد: «پس از اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به اتاق تشریف آوردند، من با ایشان صحبت کردم. حالشان بسیار خوب بود و مشکلی ندارند.»

شکرگزاری سازمان تبلیغات اسلامی درپی موفقیت معالجه مقام‌معظم‌رهبری

درپی اعلام خبر موفقیت معالجه پزشکی مقام‌معظم‌رهبری، سازمان تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیهای ضمن شکرگزاری به درگاه خداوند، دوام سلامتی و عافیت معظمله را مسالت کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در این اطلاعیه آمده است: «نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز به برکت حضور مقام رفیع ولایت‌فقیه در راس آن همواره توانسته است عزت و کرامت اسلامی و انسانی را برای ملت آزاده و مسلمان ایران به ارمغان بیاورد و این دلیلی بر حقانیت این سخن است که «ولایت‌فقیه ستون خیمه نظام جمهوری اسلامی است.» اعلام خبر موفقیت معالجه پزشکی مقام‌معظم‌رهبری موجی از شادی و سرور را در میان مردم ولایتمدار ایران رغم زد و این خود نشان از استحکام میثاق بلندی است که ملت شریف ایران با انقلاب و رهبری فرزانهی آن بسته‌اند. روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی نیز همگام با ملت، به خاطر این عنایت خداوندی، پیشانی حمد و سپاس بر آستان حضرت احدیت می‎‎ساید و ضمن شکرگزاری به درگاه الهی دوام سلامتی و عافیت را برای وجود ارزشمند مقام‌معظم‌رهبری خواستار است و استمرار بهرهمندی ملت، کشور و جهان را از رهبریهای مدبرانه معظمله زیر سایه عنایات حضرت حق و توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) مسئلت می‌نماید.»

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=43293

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عمل جراحی رهبر انقلاب با موفقیت انجام شد

تنت به ناز‌ طبیبان نیازمند مباد

کیهان ـ سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۰۹ سپتامبر ۲۰۱۴

 «خبر» با ظرافت و درایت تنظیم شده بود، چرا که نگرانی و دلشوره امت از قبل قابل پیش‌بینی بود. این سنت دیرینه در پیوند امت با امامت است که دل‌های به هم پیوسته دارند و کمترین بی‌تابی مراد و مقتدای خویش را تاب نمی‌آورند. پس به وضوح قابل تصور بود که خبر بستری شدن حضرت‌آقا و عمل جراحی حضرتش، نفس‌های امت را به اضطراب در سینه‌ها حبس می‌کند و تاب از دست می‌دهند که امام مسلمین را چه پیش آمده است؟ هم از این روی و برای پیشگیری از دلشوره امت بود که «خبر» در بخش خبری ساعت 8 صبح دیروز، نه به نقل از این و آن و یا برخی از نزدیکان و اطرافیان، بلکه از زبان خود حضرت آقا و در حالی که برای انجام عمل جراحی عازم بیمارستان بودند، اعلام شد؛ «من یک عمل جراحی دارم و اکنون عازم بیمارستان هستم... البته جای نگرانی نیست، این به معنای آن نیست که مردم دعا نکنند، لیکن انشاءالله جای نگرانی نیست و یک عمل خیلی معمولی و عادی است» و بلافاصله بعد از پخش سخنان کوتاه رهبر معظم انقلاب، خبر انجام موفقیت‌آمیز عمل جراحی و سلامت کامل ایشان پخش شد.

اما، علی‌رغم درایت و ظرافتی که در انتشار خبر به کار رفته بود، در فاصله کوتاه و چند لحظه‌ای بعد از پخش خبر، انبوه کم سابقه‌ای از تماس‌های تلفنی، مراجعات و پیامک‌ها برای اطلاع از حال حضرت آقا فضای داخل و خارج کشور را فرا گرفت تا آنجا که دکتر مرندی، مسئول تیم پزشکی حضرتش را ناچار به انجام مصاحبه رادیو تلویزیونی و اطمینان دادن به ملت درباره سلامتی کامل رهبرمعظم انقلاب کرد... و اکنون به زبان لسان‌الغیب خطاب به مولا و مقتدایمان سرودنی است که:

تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد

وجود نازکت آزرده گزند مباد

سلامت همه آفاق در سلامت توست

به هیچ عارضه، شخص تو دردمند مباد

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی به دلیل عارضه پروستات صبح دیروز در یکی از بیمارستان‌های دولتی، تحت عمل جراحی قرار گرفتند که بحمدالله این عمل با موفقیت به پایان رسید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه عزیمت به بیمارستان برای انجام عمل جراحی، در پاسخ به واحد مرکزی خبر گفتند: من یک عمل جراحی دارم و اکنون عازم بیمارستان هستم. البته جای نگرانی نیست. این به معنای آن نیست که مردم دعا نکنند لیکن ان‌شاءالله جای نگرانی نیست و یک عمل خیلی معمولی و عادی است.

عیادت رئیس جمهور از رهبر انقلاب

حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در بیمارستان محل بستری رهبر انقلاب حاضر شد و از ایشان عیادت کرد.

روحانی در این دیدار، بهبودی و سلامتی کامل رهبر انقلاب را از خداوند متعال مسألت کرد.

رئیس‌جمهور پس از دیدار در مصاحبه‌ای، با اظهار خرسندی از وضعیت عمومی رهبر انقلاب و انجام دقیق و مطلوب عمل جراحی و مراقبت‌های پزشکی پس از عمل تأکید کرد: همه مردم باید برای سلامتی، طول عمر و افزایش توفیقات ایشان در خدمت به ملت ایران و جهان اسلام دعا کنند.

روحانی حال عمومی رهبر معظم انقلاب را بسیار خوب و همراه با شادابی و نشاط توصیف کرد و گفت: عوارض پس از عمل کاملاً طبیعی است و تیم پزشکی مجرّب، این عمل جراحی را به بهترین و دقیق‌ترین وجه انجام دادند و در خصوص مراقبت‌های پس از عمل نیز باید با همین دقت کار را دنبال کنند.

رئیس‌جمهور دعای ملت ایران برای رهبر انقلاب را دعایی دائمی و مستمر خواند و اظهار داشت: حال عمومی رهبر انقلاب بسیار خوب است، بنابراین مردم اصلاً نباید نگران باشند و در کنار دعا برای سلامتی ایشان، همه باید شکرگزار وجود ذی‌جود و سلامت رهبر معظم انقلاب باشند.

وی به سفر خارجی از قبل برنامه‌ریزی شده خود  نیز اشاره کرد و گفت: تمایل داشتم که در تهران بمانم اما خود رهبر معظم انقلاب فرمودند که این سفر طبق برنامه انجام شود.

رضایت کامل از عمل جراحی

دکتر علیرضا مرندی رئیس تیم پزشکی رهبر معظم انقلاب در مصاحبه‌ای ضمن ابراز رضایت کامل از عمل جراحی پروستات انجام شده، گفت: این عمل جراحی بدون بیهوشی و با بی‌حسی موضعی انجام شد و وضعیت عمومی رهبر انقلاب اسلامی کاملا خوب و طبیعی  است.

مرندی همچنین افزود: عمل پروستات برای افراد در محدوده سنی سالمندی و حتی میانسالی، عمل رایجی است که در اغلب موارد نیاز به برداشتن پروستات به وجود می‌آید.

وی افزود: مدتی بود این عارضه در رهبر انقلاب ایجاد شده بود و نظر پزشکان این بود که اکنون زمان مناسبی برای عمل است و رهبر معظم انقلاب نیز از نظر پزشکان معالج تبعیت کردند.

رئیس تیم پزشکی رهبر معظم انقلاب در خصوص فرآیند انجام عمل گفت: عمل مزبور صبح دوشنبه و در مدت کمتر از نیم ساعت با بی‌حسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی و بدون هرگونه عارضه‌ای انجام شد.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در طول عمل در هوشیاری کامل بودند و صحبت می‌کردند و اکنون نیز در وضعیت خوبی هستند و از بنده خواستند سلامت ایشان را به مردم ابلاغ کنم.

مرندی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب در خصوص انجام عمل در یک بیمارستان دولتی، افزود: رهبر انقلاب تأکید داشتند مزاحمتی برای سایر بیماران انجام نشود، لذا عمل صبح زود انجام شد.

مرندی در پاسخ به سوالی درباره زمان ترخیص رهبر معظم انقلاب از بیمارستان نیز گفت: به طور معمول مراقبت‌های بعد از این عمل برای همه بیماران بین 3 تا 5 روز در بیمارستان انجام می‌شود و در خصوص ایشان نیز همین روند طی خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از ترخیص نیز مانند همه بیماران، در دوره نقاهت، محدودیت‌های بعد از عمل از لحاظ میزان فشار کاری وجود دارد و ایشان اگرچه فردی فوق‌العاده پر کار هستند، اما باید به مدت چند هفته از فشار کاری خود کم و برخی کار‌ها را نیز حذف کنند، البته اراده ایشان بر این است که هر چه زودتر به حالت طبیعی بازگردند.

رئیس تیم پزشکی رهبر انقلاب همچنین از زحمات کادر پزشکی و پرستاران در انجام عمل جراحی و همچنین از دعاهای خالصانه مردم ایران برای سلامتی رهبر معظم انقلاب قدردانی کرد.

رهبر انقلاب ۴ تا ۶ روز دیگر

 به منزل باز خواهند گشت

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از عمل جراحی معظم‌له، گفت: معمولا دوران نقاهت این عمل جراحی ۴ الی ۶ روز است و پس از دوران نقاهت به منزل شخصی‌شان منتقل خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در حاشیه حضور در مراسم بدرقه رئیس جمهور به قزاقستان در جمع خبرنگاران در خصوص عمل جراحی رهبر معظم انقلاب که صبح دیروز در یکی از بیمارستان‌های تهران انجام شد، اظهار داشت: حال ایشان در حال حاضر خوب است و اطباء که از اساتید برجسته هستند بسیار راضی بودند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری پس از عمل جراحی در فاصله بسیار کوتاهی به اتاق شخصی خود منتقل شدند، اضافه کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در طول عمل جراحی به هوش بودند و از بی‌حسی استفاده شده بود و پس از اینکه به اتاق تشریف آوردند، من با ایشان صحبت کردم و حال ایشان بسیار خوب بود.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی وجود ندارد، گفت: معمولا دوران نقاهت این عمل جراحی ۴ الی ۶ روز است و پس از دوران نقاهت به منزل شخصی‌شان منتقل خواهند شد.

خبر دیگر آن که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عصر دیروز با حضور در بیمارستان از رهبر معظم انقلاب عیادت کرد.

همچنین عصر دیروز آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ، علی لاریجانی رئیس مجلس ، آیت‌الله جنتی و حجت الاسلام سید حسن خمینی آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس شورای عالی حل اختلاف قوا، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق، ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، حداد‌عادل نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از فرماندهان عالیرتبه نظامی و انتظامی  با حضور در محل بیمارستان،‌ از رهبر معظم انقلاب عیادت کردند.

همچنین دکتر هاشمی وزیر بهداشت نیز با حضور در بیمارستان از نزدیک درجریان  روند درمانی رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

تماس تلفنی دبیرکل حزب‌الله لبنان

همچنین عصر دیروز، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ، در تماس تلفنی جویای احوال رهبر معظم انقلاب شد و ضمن اظهار خرسندی از وضعیت عمومی خوب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، از خداوند متعال بهبود سریعتر ایشان را مسئلت کرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فیسیوک ـ Reza Jelodarzadeh

سه-شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۰۹ سپتامبر ۲۰۱۴

یک نکته مهم در مورد عمل جراحی رهبری..!

...............................................................

آیت الله سید علی خامنه ای رهبری نظام مانند هر موجودی نیازمند درمان و مراقبت های پزشکی است که بدلیل کهولت سن برای هر آدم دیگری نیز همواره تعداد این مراقبت ها رفته رفته بیشتر هم خواهد شد. همانطور که می دانیم ایشان 75 ساله است. اما پرسشی در مورد بستری شدن دیروز ایشان به ذهن متبادر می شود که جستجو و کنکاش در چرایی آن می تواند حائز اهمیت باشد.

1. اینکه چرا بستری شدن اخیر ایشان از سوی تمامی شبکه های خبری حکومتی و حتا سایت بیت ایشان با تصویر و شرح جزئیات عملیات های درمانی صورت گرفته رسانه ای شده است.؟ تلاش فراوان شد که بازتاب یابد؟

2. آیا این برای نخستین بار بوده که ایشان تحت درمان و یا مراقبت های پزشکی قرار گرفته؟

بنابر مدارک و مستندات موجود و اطلاعات موثق پاسخ پرسش دوم منفی است اما پاسخ پرسش نخست به نظر این نگارنده آسان است. دشوار نیست.!

 فیسیوک ـ Reza Jelodarzadeh

سکوت معنادار خاتمی...!

آیا بیت مقام رهبری به سید محمد خاتمی اجازه ملاقات می دهد ..!؟

.....................................................................................................................

سید محمد خاتمی:

اصلاح طلبی یعتی در برابر ظلم باید فریاد زد.

ما می گوییم تعامل. معنای تعامل توبه نیست..!

خاتمی گفت: اصلاح طلبی دارای اصول و هویتی روشن است؛ هویت آن عبارتست از اسلام خواهی،- بخصوص حاکمیت عدالت و اخلاق – جمهوری خواهی، بخصوص حاکمیت و معتبر بودن رای و رضایت مردم. اصلاح طلبی اگرچه اهل انتقاد است اما اصل «تعامل» را چه با حکومت چه با جناح های مخالف مورد توجه قرار می دهد.

رییس جمهور پیشین ایران تاکید کرد: تعامل به معنی توبه و دست برداشتن از هویت خود نیست. اگر احیانا گفته شود که از حق و رای مردم دفاع نشود و اگر ظلمی به مردم، دانشجو، استاد یا هر قشری شده، سکوت کنید این پذیرفته شود نیست. این عمل یعنی از بین بردن هویت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©