Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ برابر با  ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳  برابر با ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴
گروه دولت اسلامی کوبانی را 'در محاصره کامل گرفت'

 

 

 

کوبانی در شعاع ِ «انسان دوستی ِ» آن چهل کشور دنیا نیست

سامان رسول پور

 

کسی به کوبانی اسلحه تعارف نمی‌کند. کوبانی در شعاع ِ «انسان دوستی ِ» آن چهل کشور دنیا نیست. دیپلمات‌های شیکِ آمریکایی در «کوبانی» دفتری ندارند؛ تا مقامات آمریکایی، بدون کوچک‌ترین شرمی، و با صدای رسا بگویند: «در حمایت از جانِ دیپلمات‌هایمان مجبور شدیم، حمله کنیم.». مثل‌‌ ِ همان حمله‌ای که به داعش در «مخمور» و «شنگال» کردند.

کوبانی تنهاست. در همین لحظه‌ای که ما هندسه کلمات را نگاه می‌کنیم، زنان و مردانِ کوبانی، به هندسه کاتیوشاهای داعش خیره شده‌اند. در لحظه‌ای که ما از یک آفتاب غیرمنتظره پاییزی لذت می‌بریم، سالمندان کوبانی، اسلحه به دست گرفته‌اند. باز آمدند. اینبار داعش با تانک حمله کرده. با توپ. با خشم. از سه جهت. و ده‌ها انسان کشته شده‌اند.

خونسرد باشید! خیالتان راحت! هیچ دولتی «نشستِ فوری» برگزار نمی‌کند. این جنگ، جنگ اراده هاست. کردهای سوریه، «کردهای بَد» هستند. از همان‌هایی که باید ایگنورشان کرد. همان‌هایی که پروژه‌های این و آن دولت را در دفاع یا دشمنی با اسد به سُخره گرفته‌اند. همان‌هایی که می‌گویند: حاضریم بمیریم. ایستاده بمیریم. اما خودمان باشیم. در خدمتِ خودمان باشیم. ابزار این و آن نباشیم. و چه جنایتی فرا‌تر از این. در عصر جنگ‌های غیابی. جنگ‌های نامرئی.

اینبار «ارتش آزاد سوریه» هم در کنار «یگان‌های مدافع خلق» حضور دارد. کردهای ترکیه اگر تا الان کاری نکرده باشند، امشب یا فردا، تکانی به خود می‌دهند. سرنوشت عجیبی است. سرنوشت کودکانی که تا همین چند سال پیش شناسنامه نداشتند. اما عطش داشتند؛ برای ساختن ِ یک زندگی با شکوه و آزاد. شعور داشتند. کرامت داشتند. آنانی که تا دیروز شناسنامه نداشتند، اینبار محکوم‌اند جنگ «مرگ یا زندگی» را به پیش ببرند. و این‌‌ همان «مصیبت کُردبودن» است. «کُرد خوب» یک کُرد بی‌اراده است. کسی که صدایش درنمی آید. شناسنامه نمی‌خواهد. به هر چیزی که دیگران می‌گویند قانع است. کُرد بد، اما کُردی است که می‌خواهد یک تقدیر شوم تاریخی را تغییر دهد. زندگی و سیاست را به اراده‌اش متصل و تحت کنترل خودش درآورد. از همکاری استقبال می‌کند اما، منتظر ناجی نیست. «کُرد بد»، همانهایی هستند که بین «بی‌شناسنامه زیستن» و «مرگ یا زندگی شرافتمندانه» به استقبال دومی می‌روند.

کردهای سوریه، دیگر بی‌شناسنامه نیستند. اما هر لحظه می‌میرند. ایستاده می‌میرند. و این دوئل ِ آخر است. کوبانی، اثباتی است بر دروغ گویی دولت‌هایی که شب‌ها از داعش نفت می‌خرند و روز‌ها بمبارانش می‌کنند. کوبانی، استفراغ بی‌پایانی است که روی میزهای شیکِ دیپلمات‌های شیکِ اروپایی و آمریکایی به فوران درمی آید. سیل می‌شود. این سکوت را نمی‌شنوید؟ بوی عجیبی به مشامتان نمی‌خورد؟

از فیسبوک نویسنده

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

چرا باید از کرد‌های سوریه در مقابل ِ داعش حمایت کرد؟

سامان رسول پور

اکنون که داعش ‫#‏کوبانی را به محاصره در آورده و جنگ وحشتناکی در جریان است، طرح مجدد این پرسش ضروری است: چرا باید از کردهای سوریه در مقابل داعش حمایت کرد؟

یک) هر جنگی، قبل از آنکه آغاز شود، «زیبایی‌شناسی»‌اش متولد می‌شود. دقیقا به همین دلیل برای فهمیدن هر جنگی بدون وقفه باید سراغ داوری‌های زیبایی‌شناختیِ طرفین درگیر رفت. به عبارتی، ذهنیتِ نیروهای میدانی جنگ، ما را به درکِ دقیق‌ترِ ماهیتِ آن نبرد سوق می‌دهد. و شاید در مراحل بعدی است که مفهومی همچون «معماری جنگ» سَر و کله‌اش پیدا می‌شود و کُدهای فیزیکی جنگ را که لازمه تحلیل عمیق‌تر پدیده جنگ هستند، در اختیارمان می گذارد.

دو) زیبایی‌شناسیِ جنگی که «القاعده» و «داعش» علیه کردهای سوریه می‌کنند از یک نظر مهم است: آن‌ها دستاوردی در این دنیا نمی‌خواهند. یا اگر می‌خواهند، تاکتیکی با آن دستاورد برخورد می‌کنند و آن را به مثابه «نسخه بتا» ی دستاورد نهایی یا دستاوردِ «آن دنیا» در نظر می‌گیرند. دستاوردِ نهایی چیست؟

۷۲ زنی که منتظرند. غذا‌ها و نهرهایی که جاری‌اند. لذت‌هایی که پایدار‌اند؛ به عبارتی، جنگ برای نیروهای میدانی القاعده، ابزاری برای رسیدن به یک «ارگاسم ابدی» است.

بنابراین، در این کانتکست، محتوای زیبایی‌شناسی از نظر ِ یک عضو ِ داعش، پیوند دادن جنگ و ماورالطبیعه است. پیامدِ سیاسی چنین ذهنیتی، عجیب و غریب است. به این دلیل که: با هیچ پارادایم زمینی نمی‌توان به مصاف آنها رفت و با آن‌ها وارد دیالوگ شد. الفبای مشترکی با آن‌ها وجود ندارد. او برای رفتن به بهشتش، می‌خواهد این جهان را به جهنم تبدیل کند. او برای رسیدن به خدا، اصرار دارد که با آسانسور برود. آسانسور‌‌ همان عملیاتِ جهادی است. کشتنِ زنان و کودکان است. او تنها نقشی که برای زن قائل است، «ابژهٔ سکس» است. و در این زمینه آنقدر متوهم و بلندپرواز است که به کمتر از ۷۲ زن رضایت نمی‌دهد.

همزمان با محتوای زیبایی‌شناسی چنین جنگی، فرم هم قابل تامل است. آن‌ها رنگ‌ها را دوست ندارند. دو رنگ «سیاه» و «سفید» در همه نماد‌هایشان خودنمایی می‌کند. از پرچمشان گرفته تا لباس‌هایشان و تا ریش بلندشان. با موزیک نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند و پخش‌هایشان فقط صوت «قرآن» را مجاز می‌داند.

سه) زیبایی‌شناسی جنگی که کردهای سوریه می‌کنند از چند نظر مهم است: جنگ از نظر نیروهای سیاسی و میدانی کرد‌ها، گذرگاهی است برای اینکه بتوانند به امنیت، آزادی و دموکراسی در همین جهان برسند. جنگ از دید آن‌ها، کارکردی متافیزیکی ندارد. نه یک انتخاب، بلکه یک تحمیل است. از لحاظ سیاسی، آن‌ها از روزِ اولِ بحرانِ سوریه تکلیفشان را رسما مشخص کردند. گفتند: «ما نه با بشار اسد می‌جنگیم و نه با اپوزیسیون. نه از بشار حمایت می‌کنیم و نه از مخالفانش». کردهای سوریه، تمرکزشان را روی ایجاد یک مدل دموکراسی رادیکال گذاشتند. «کانتون»‌های سه گانه درست کردند. مدلی برای همزیستی مسالمت آمیز کرد‌ها و اقلیت‌های اتنیکی و مذهبی دیگر درست کردند و آن‌ها را هم در آغوش گردند. زبانهای اقلیت‌های دیگر را در جغرافیایشان رسمی کردند. آن‌ها را در مهم‌ترین مدیریت‌های سیاسی مشارکت دادند. از آن‌ها در مقابل حمله‌های نظامی بشار و داعش محافظت کردند. بعدها حتی با امضای تفاهم نامه، با «ارتش آزاد سوریه» استعداد خود برای همگرایی بیشتر با سایرین را هم به نمایش گذاشتند. از این‌ها گذشته آنها فرمول نظامی زیر را در پیش گرفتند: حمله حداقلی، دفاع ِ حداکثری و آمادگی همیشگی برای دیالوگ.

بنابراین از لحاظِ زیبایی‌شناسی، جنگی که کردهای سوریه می‌کنند، نه معطوف به جهانی دیگر است، نه صرفا معطوف به خاک و نژاد و زبان است؛ و نه معطوف به قدرتِ صرف. بلکه معطوف به دفاع از دستاوردهای انسانی است که می‌خواهد بستری برای زندگی و نفس کشیدن فراهم کند. از این نظر پرداختن به «معماری جنگ» ی که کرد‌ها می‌کنند هم جالب توجه است. اگر به گفته «موتیسوس» معماری را یکی از مظاهر بیرونی فرهنگ یک جامعه بدانیم، از منظر «معماری جنگ» و «زیبایی‌شناسی جنگ» ی که کرد‌ها می‌کنند باید دست روی این موارد گذاشت:

- در جنگ کرد‌ها، برخلاف داعش، زنان و مردان هر دو حضور دارند. زنانِ کرد، یگان‌های نظامی مستقل خودشان را دارند. به عبارتی، اولین تصویری که خودنمایی می‌کند، حضور همزمان زن و مرد در مختصات جنگی است. زن در چنین جنگی، دنباله روی سیاست‌های مردانه نیست. زن، منتظر رفع «خطرات فعلی» و حواله شدت مطالباتش به «فرصت‌های بعدی» نیست. زنانِ کردستان سوریه تاکید دارند که این گزاره که «فقط مرد‌ها باید بجنگند» ساخته و پرداخته تفکرات مردسالارانه است و یک انحراف جدی است. آن‌ها تاکید می‌کنند که مبارزه برای یک زندگی بهتر، فقط وظیفه مرد‌ها نیست. و در این بین یکی از ابعاد «دفاع از دستاوردهای فعلی» بُعدِ دفاعی و نظامی است. آن‌ها همزمان که می‌جنگند، یک قرارداد اجتماعی دارند که حقوق انسانیشان را تضمین کرده. آن‌ها نخست وزیر زن دارند. وزرای زن دارند. در تمامی مدیریت‌های سیاسی و نظامی، خودشان حضور پررنگ دارند. و الگوی مدیریتی آن‌ها به سمت پنجاه، پنجاه پیش می‌رود. و شاید عمق ِ تنفر ِ داعش نسبت به زنان کرد در میدان جنگ، ناشی از همین واقعیت هاست. چریک های زن، نقش «ضدحال» را در پروسه «به ارگاسم رسیدن احمقانه داعش» ایفا می کنند.

- جنگ، از دید نیروی میدانی کرد‌ها، معطوف به زندگی است. هیچ پروژه بلندپروازانه زمینی و فرازمینی را دنبال نمی‌کند. جنگ، بیانگر ِ عطشی است که دختران و پسران کرد برای یک زندگی آزاد، دموکراتیک، برابر و عادلانه دارند. در چنین جنگی، زندگی غایب نیست. رنگهای شاد حضور دارند. دست بند‌ها و گردنبندهای رنگارنگ دختران خودنمایی می‌کند. حتی جنگیدن مقابل خشن‌ترین گروه جهادی جهان، باعث نشده لبخند‌هایشان زدوده شود. آن‌ها در سنگر، آواز می‌خوانند. همراهِ اسلحه، ساز‌هایشان را هم می‌برند. حتی دخترجوانی که تیرخورده و پزشک در حال درآوردن تیرهایشایش است، به دوربین لبخند می‌زند و برای آنانی که او را می‌بینند سرود می‌خواند. در چنین جنگی، رقص غایب نیست. دختران و پسرانِ جوان بعد از کشته شدن دوستانشان، با هلهله و شادی و رقص دسته جمعی آنها را بدرقه می‌کنند.

- پدران و مادرانِ چریک‌های جوان کرد، احساس شرمگینی نمی‌کنند. هر خانواده‌ای حداقل دختر یا پسری دارد که در میدان جنگ حاضر است. و این حتی ارزش محسوب می‌شود. بیشتر این جوانان در زادگاه و شهر و منطقه خودشان می‌جنگند. برخلافِ داعش که اعضای آن‌ها عمدتا از کشورهای دور و نزدیک به سوریه گسیل شده‌اند. و خانواده‌هایشان معمولا در هیچ کجای معماری این جنگِ خونین حضور ملموسی ندارند. و نسبتِ مشخصی هم با این جنگ ندارند. یکی از برجسته ترین رهبران کردستان سوریه صالح مسلم، علاوه بر اینکه پسر کوچکش را در جنگ با داعش از دست داده، پسر بزرگش هم اخیرا زخمی شده. دخترش هم در میدان جنگ حاضر است. و این در مبارزات مردمی خاورمیانه ای که اغلب رهبران، فرزندانشان را از مختصات جنگی دور می کنند، یک نقطه عطف محسوب می شود.

جنگی که بین کردهای سوریه و داعش در جریان است، جنگ دو زیبایی‌شناسی است. یکی زیبایی‌شناسیِ متصل به ماورالطبیعه و دیگری زیبایی‌شناسیِ متصل به زمین و زندگی. یکی غریبه با رقص و آواز و رنگ و هنر، دیگری شیفتهِ رقص و آواز و رنگ و هنر. یکی نگاهش به مرگ و به حیاتِ بعد از مرگ است، دیگری نگاهش معطوف به زندگی و حیات آزاد. در یکی از این پارادایم‌ها، زن فقط «ابژه سکس» است و در دیگری شعار همیشگی این است: «زن، زندگی، آزادی». یکی گریزان از دیالوگ و ضدِ پارادایم‌های زمینی، دیگری حامی همزیستی مسالمت آمیز.

اکنون شاید بد نباشد یک بار ِ دیگر به پرسش اول برگردیم: چرا باید از کرد‌های سوریه در مقابل ِ داعش حمایت کرد؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان: حمایت از کوبانی وظیفه ای همگانی است

وزارت اقلیم کردستان در بیانیه ای ضمن اعلام آمادگی برای دفاع همه جانبه از شهر کوبانی در "روژاوا"، غرب کردستان، خواستارحمایت کشورهای دوست و همپیمان از کردهای روژاوا شد.

در این بیانیه که روز جمعه نوزدهم سپتامبر منتشر شده، آمده است که "حمله تروریستهای بین المللی داعش به برادران کردمان در کوبانی تهدید تازه ای علیه ملت کرد است.

بیانیه وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان به این شرح است:

"تهاجم تروریستهای بین المللی داعش علیه برادران کردمان در کوبانی، غرب کردستان، تهدید دیگری است که همه ملت کرد را هدف قرار داده است؛ به همین خاطر وظیفه خود می دانیم که به هر وسیله ممکن به آنها کمک کنیم.

ما به عنوان وزارت پیشمرگه حکومت اقلیم کردستان علی رغم در سطح گسترده ای در حال مقابله با داعش هستیم، اعلام می کنیم که آماده ایم تا در این راستا هر آنچه در توان داریم انجام دهیم.

از کشورهای دوست و همپیمان مان هم می خواهیم که به کردهای "روژاوا" کمک کنند، چون با تهاجم دشمن مواجه هستند."

وزارت اقلیم کردستان

2014/9/19

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اخبار کوبانی

جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴

ورود 5 هزار آواره ی کُرد سوری به ترکیه

پس از چند ساعت انتظار در گرمای 42 درجه ی شانلی اورفا، مرزها گشوده شده و 5 هزار آواره وارد ترکیه شدند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، با شدت گرفتن درگیری های داعش و مدافعین کُرد سوری در منطقه ی کردنشین کوبانی در شمال سوریه، بسیاری از روستاییان حوالی تل ابیض (گرکی سپی) و کوبانی، خانه و دیار خود را ترک کرده و به سوی ترکیه گریختند.

احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه دیشب پیش از حرکت به سوی آذربایجان اعلام کرده بود که آنکارا ترجیح می دهد کمک رسانی به آوارگان در نقطه ی صفر مرزی انجام شود و آوارگان جدیدی وارد ترکیه نشوند. اما اجتماع هزاران تن از زنان، کودکان و سالمندان آواره ی کُرد در گرمای 42 درجه ی مرز و شرایط دشوار آوارگان، مسئولین ترکیه را اقناع کرد که مرز را به روی آنان بگشایند. بر همین اساس دقایقی پیش آنکارا به نظامیان ضدشورش و واحدهای زرهی دستور داد که به آوارگان اجازه ی ورود بدهند.

بر اساس مشاهدات خبرنگاران حاضر در مرز استان کردنشین شانلی اورفای ترکیه تنها ظرف یک ساعت گذشته، 5 هزار نفر از کردهای کوبانی وارد ترکیه شدند.

آوارگان که به اغلب آنان به شدت تشنه و گرسنه هستند، در حال حاضر به طور موقت در استان اورفا اسکان می یابند اما در صورت تداوم حرکت موج آوارگان کوبانی، ترکیه ناچار خواهد بود در این استان کمپ جدیدی ایجاد کند.

موضوع ورود آوارگان کُرد کوبانی به ترکیه در رسانه های ترکیه بازتاب گسترده ای پیدا کرده و در حال حاضر نیز شبکه های CNNturk، HABERTURK،NTVmsnbc ، TRT،24 و بسیاری دیگر الز شبکه ها به طور زنده تصاویر مربوط به این رویداد را پخش می کنند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ترکیه به آوارگان کوبانی اجازه ورود داد

بی بی سی ـ به روز شده:  16:53 گرينويچ - جمعه 19 سپتامبر 2014 - 28 شهریور 1393

هزاران کرد سوریه از روز پنج‌شنبه منتظر بودند که ترکیه به آنها اجازه ورود بدهد

ترکیه به هزاران کرد سوریه که از دست گروه موسوم به دولت اسلامی فرار کرده‌اند اجازه داده از مرزهای جنوبی ترکیه بگذرند.

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با اعلام این خبر گفته "بدون هیچ تبعیض قومی و فرقه‌ای برادرانمان را که در حال فرار از سوریه و نقاط دیگر هستند می‌پذیریم."

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید تاکنون چهار هزار کرد سوریه وارد مرزهای این کشور شده‌اند و ممکن است تعداد آن‌ها افزایش یابد.

خودداری ترکیه از پذیرش کردهای کوبانی سوریه باعث اعتراض کردهای ترکیه شده بود.

تلویزیون ترکیه تصویر آوارگانی را نشان داده که زیر نظر نیروهای نظامی از مرزهای جنوبی وارد خاک ترکیه می‌شدند. بیشتر آوارگان زنان و کودکان کرد سوری بودند.

کردهای سوریه از روز پنج‌شنبه پشت مرزهای ترکیه تجمع کرده بودند اما ترکیه به آن‌ها اجازه ورود نمی‌داد.

به دنبال بالاگرفتن درگیری میان پیش‌مرگ‌های کوبانی در سوریه و گروه دولت اسلامی (داعش) هزاران کرد از منطقه فرار کرده‌اند.

از زمان شروع جنگ در سوریه در بهار ۲۰۱۱ بیش از ۸۴۷ هزار نفر از سوریه در خاک ترکیه پناه گرفته‌اند.

ترکیه از طرف کشورهای غربی تحت فشار است تا شمار بیشتری از آوارگانی را که از ترس داعش فرار کرده‌اند، در خاک خود بپذیرد.

بر اساس گزارش‌ها، گروه دولت اسلامی به شهر کوبانی نزدیک شده و موفق شده پیش مرگ‌های کرد را از روستاهای اطراف این شهر عقب براند.

تصرف کوبانی باعث خواهد شد داعش بر بخش‌های زیادی از نوار مرزی شمالی سوریه با ترکیه کنترل داشته باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مسدود كردن راه گريز به تركيه براي مردم كوباني:

....يكي از فعالين در كوباني از طريق اينترنت اعلام داشت كه «صرف‌نظر از روستاهايي كه توسط داعشي‌ها تصرف شده است، مردم بقيه‌ي روستاهاي ديگر را از ترس پيشروي داعشي‌ها ترك كردند. علي كه با نامي مستعار سخن مي‌گفت اعلام كرد: «اگر شرايط تغيير نكند بسيار احتمال دارد كه داعشي‌ها وارد شهر شوند. ما نشانه‌هاي يك بحراني انساني را در كوباني شاهد هستيم. داعشي‌ها برق و آب را به روي شهر قطع كرده اند.» وي گفت «مقامات تركيه تنها راه امن به خارج را مسدود كرده‌اند . مردم روستاها به شهر گريخته اند ... برخي تلاش مي‌كنند به تركيه بگريزند اما مقامات تركيه اجازه نمي‌دهند.»

ائتلاف ملي سوريه هشدار داد كه «خطر كشتار شهروندان» در مناطق كردنشين وجود

دارد. در اين ميان اكالان ايسو، معاون فرماندهي نيروهاي كرد در كوباني به رويترز گفت كه كردها از تمامي گروه‌هاي كرد از جمله حزب كارگران كرد براي مقابله با تهاجم داعش كمك خواسته است. وي كه از طريق اسكايپ سخت مي‌گفت اعلام كرد كردها خواهان همه نوع كمك نظامي هستند.«ما تماس خود را با بسياري از ساكنان روستاهايي كه دولت اسلامي تصاحب كرده از دست داده‌ايم.» وي گفت «اين گروه مرتكب قتل‌عام و ربودن زنان در مناطق تازه تصرف شده است. ... » ... عبدل رحمان به رويتر گفت كه تهاجم كنوني داعش بزرگتر از يورش ماه ژوييه است كه توسط كردها با حمايت صدها رزمنده كرد كه از تركيه آمده بودند دفع شد. ..

جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از اخبار كوباني

هجوم همه جانبه داعش به کوبانی

گزارشها از کانتون کوبانی حاکی است که شبه نظامیان "دولت اسلامی"، داعش، از سه جهت شرق، جنوب و غرب کوبانی را آماج حملات سنگین قرار داده است. یک سازمان کُردی هم دولت ترکیه را متهم کرده است که "در حال جابجا کردن تانکهای داعش در منطقه مرزی "گری سپی/تل ابیض" است.

به گزارش خبرگزاری "هاوارنیوز" در غرب کُردستان( روژاوا) ، داعش با سلاحهای سنگین از قبیل توپ و تانک روستاهای تابعه کوبانی را از شرق، جنوب و غرب این کانتون آماج حمله قرار داده است.

در دور جدید حملات داعش که از دیروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد، روستاهای سروزی، جورین، هوریه، سارینج، کوبرلیک، قیزلی و بیرکتیک واقع در شرق کوبانی هدف حملات توپخانه ای قرار گرفته است.

بر اثر این حملات بسیاری از ساکنان این روستاها ناچار شده اند به مرکز شهر کوبانی فرار کنند؛ همچنین "تعداد زیادی از خانه های روستاییان نیز دچار حریق شده است".

در غرب کوبانی نیز، داعش روستاهای تالیک، زیرک، دوگورمان، بوراز و دربازنی، را زیر آتش سنگین توپخانه ای قرار داده است.

در جنوب کوبانی نیز میان نیروهای متحد "برکان الفرات" و اعضای مسلح داعش در روستاهای آشمه، خروس، جاده، کَلا حسن و قراشیک، درگیریهای شدید در جریان است.

برکان الفرات نیرویی متحد متشکل از برخی گردانهای وابسته به "ارتش آزاد سوریه" و "یگانهای مدافع خلق"، ی.پ.گ و "جبهه الاکراد" است. این نیرو یک هفته پیش برای مقابله با داعش در شرق و جنوب کوبانی تشکیل شد.

درگیریها در هر سه محور فوق همچنان به شدت ادامه دارد.

خبرگزاری هاوار گزارشی در مورد اینکه آیا روستاهای فوق به دست داعش افتاده است یا نه منتشر نکرده است. اما این خبرگزاری به نقل از منابع ی.پ.گ اعلام کرده است که در درگیریهای 48 ساعت گذشته در اطراف کوبانی تاکنون در مجمموع پنج عضو ی.پ.گ جان باخته اند.

این گزارش همچنین از کشته شدن "شمار زیادی" از اعضای مسلح داعش خبر داده است اما آمار دقیقی در این خصوص منتشر نکرده است.

"احتمال حمله داعش از شمال کوبانی"

از سوی دیگر سازمان "ابتکار عمل خلق کُردستان"، از سازمانهای مردمی شمال کُردستان با صدور اطلاعیه ای هشدار داد که نیروهای داعش با کمک ترکیه قصد دارند از جهت شمال (مرز شمال کُردستان/ ترکیه) نیز به کوبانی حمله کنند.

به گزارش فرات نیوز، سازمان ابتکار عمل خلق کُردستان اعلام کرده است که دولت ترکیه قصد دارد تجهیزات نظامی و سلاحهای سنگین داعش را با قطار به طرف مرز کوبانی انتقال دهد.

در این اطلاعیه آمده است که یک قطار باری ترکیه از روز پانزدهم سپتامبر در منطقه مرزی تل ابیض که در کنترل داعش است، توقف کرده است و بنا به اظهارات شاهدان عینی نیروهای داعش مقادیر زیادی تجهیزات نظامی از این قطار پایین آورده اند.

سازمان ابتکار عمل خلق کُردستان همچنین مدعی است که ترکیه قصد دارد تعدادی از تانکهای داعش را با این قطار به منطقه مرزی کوبانی انتقاد دهد.

این سازمان با هشدار نسبت به احتمال وقوع قتل عام مردم کوبانی در صورت حمله چهار جانبه داعش به این شهر، از ساکنان شهرهای مرزی شمال کُردستان، جیلان پینار، پرسوس و روحا خواسته است با حرکت به سمت مرز مانع انتقال تجهیزات نظامی داعش بشوند.

شبکه تلویزیونی "روناهی تی وی" نیز لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد که ستاد کل فرماندهی نیروهای "ی.پ.گ" از مردم شمال کُردستان می خواهد "برای جلوگیری از وقوع قتل عام به کمک مردم کوبانی بشتابند."

ستاد کل فرماندهی ی.پ.گ گفته است که نیروهای ی پ گ در منطقه کوبانی هم اکنون از پنج جبهه مختلف با نیروهای داعش درگیر هستند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تداوم مقاومت کردها در 5 منطقه مرزی کوبان غرب کردستان

کوبان 18.09.2014 17:15:10

جنگ و درگیری‌ها در مرزهای کانتون کوبان غرب کردستان که از 15 سپتامبر میان ی.پ.گ و تبهکاران داعش آغاز شده است, بشدت ادامه دارد. در مورد تعداد کشته و زخمی‌شدگان تبهکاران هنوز اطلاعی در دست نیست.

مرکز اطلاع‌رسانی نیروی ی.پ.گ در مورد جنگ و درگیری‌ها در مرزهای کانتون کوبان که از 15 سپتامبر آغاز شده, اطلاعیه‌ای صادر کرد.

مرکز اطلاع‌رسانی ی.پ.گ اعلام کرد که جنگ و درگیری‌های سنگین در کانتون کوبان روی می‌دهد و می‌گوید:

نیروهای ما در ضلع‌های شرقی, غربی و جنوبی کوبان با اراده و عزمی راسخ و مصمم علیه تبهکاران داعش که با تانک, توپ, موشک و تسلیحات سنگین حمله می‌کنند, مقاومتی عظیم از خود نشان می‌دهند.

در روستاهای قومچه, قلحایدی, جادی و کنخفتار واقع در ضلع جنوبی؛ کورک, ایدانیه, بادک و متینی در ضلع شرقی؛ دوگرمان, بوراز, زرک, تالک و جب‌الفرج در غرب کوبان درگیری‌های سنگینی روی می‌دهد.

نیروهای ما علیه تبهکاران داعش در 5 جبهه جداگانه مقاومتی عظیم از خود نشان می‌دهند و از پیشروی داعش جلوگیری می‌کنند. بخاطر سنگین‌بودن درگیری‌ها هنوز آماری از کشته و زخمی‌شدگان تبهکاران اطلاعی شفاف در دست نیست.

در نتیجه درگیری‌های شب گذشته در روستای قومچه 2 و در روستای کورک هم 5 مبارز ما بدنبال مقاومتی قهرمانانه به شهادت رسیدند.

بخاطر تداوم درگیری‌های سنگین در آن مناطق, اخبار شفاف به دست نمی‌رسد.

کردهای شمال فردا بسوی کوبان می‌روند

حملات تبهکاران داعش علیه کانتون کوبان بشدت ادامه دارد و کردها فردا بسوی روستای مرزی «اووان» راهپیمایی خواهند کرد.

حملات تبهکاران داعش به کانتون کوبان , خشم ملت کرد نسبت به تبهکاران را بدنبال داشته است. قرار است فردا در روستای اوان از توابع شهرستان مرزی پرسوس شمال کردستان خیمه‌‌هایی برپا شود و در ساعت 12 هم راهپیمایی آغاز گردد.

اورهان شانسال, رئیس مشترک شهرداری پرسوس در مورد آن راهپیمایی مسایلی برزبان راد و از تمامی شهروندان کرد شمال کردستان دعوت کرد که به پرسوس بروند. وی افزود:«ما فردا ساعت 12 مقابل ساختمان شهرداری پرسوس تجمع کرده و بسوی روستای اوان راهپیمایی خواهیم کرد. تا نزدیک مرز شهروندان با خودروهای خود خواهند رفت سپس در نزدیکی اوان پیاده شده و تا آن روستا راهپیمایی خواهند کرد. ما در آن روستای مرزی خیمه‌هایی برای تحصن برپا خواهیم کرد. ما پیشتر هم گفته‌ایم که پرسوس, کوبان است. باید تمامی خلقمان به آن راهپیمایی بپیوندند».

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تسلط داعش بر «عین العرب» جان ۵۰۰ هزار غیر نظامی را تهدید می‌کند

خبرگزاری تسنیم: گروه تروریستی داعش روستاهای منطقه کُرد نشین عین العرب در شمال سوریه را مورد حمله و کنترل ۲۱ روستا را به دست گرفته‌ است که با تصرف این روستاها ۵۰۰ هزار غیر نظامی در معرض فاجعه انسانی قرار دارند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع خبری، آتش جنگ در شهر کُردنشین عین العرب در شمال سوریه در حالی در حال زبانه کشیدن است که تروریست‌های داعش با توطئه و همدستی ترک‌ها به این منطفه نفوذ کرده و در حال پیشروی در آن هستند.

محاصره عین العرب توسط داعش 500 هزار غیر نظامی را در معرض فاجعه انسانی قرار می‌دهد

در پی تسلط تروریست های دولت اسلامی در عراق و شام – داعش- بر بیش از 20  روستا از توابع شهر کُرد نشین عین العرب در شمال سوریه، حلقه محاصره علیه این شهر استراتژیک تنگ تر شده و احتمال بروز فاجعه انسانی در آن قوت یافته است.

روستاهای اشغال شده عبارتند از کورک، شاویک، قرفل، سرزوری، جرن، قرطل، کوشکار، خانة، بغدیک، بیر ناصر، کوبلک، هوالیک، شویتی، متین، از محور شرقی و قلعة حدید وقراریشک از جنوب و بیاضیة، زور مغار، جب الفرج، زرک، وتعلک از غرب.

با اشغال روستاهای مزبور محاصره عین العرب تنگ تر شده و چه بسا فاجعه انسانی در انتظار بیش از 500 هزار غیر نظامی باشد زیرا محاصره این شهر موجب کمبود کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به ویژه مواد غذایی شده است.

عین العرب به دلیل اینکه هم مرز ترکیه است از اهمیت استراتژیک برخوردار ست و به مواضع داعش بسیار نزدیک است و در واقع حلقه اتصال دو شهر اشغالی جرابلس و تل ابیض، به شمار می آمد.

ائتلاف بین المللی علیه داعش امید ترکیه به البغدادی را به یاس تبدیل کرد

روزنامه السفیر لبنان در مطلبی با اشاره به تصرف روستاهای کردنشین منطقه عین العرب واقع در شمال سوریه توسط داعش به بررسی نقش ترکیه در این حمله پرداخته است.

بر اساس این گزارش این حمله تروریستی با همکاری سرویس اطلاعاتی ترکیه و در واکنش به ائتلاف بین المللی علیه داعش صورت گرفته است، زیرا ائتلاف مزبور می‌تواند امید ترکیه به ابوبکر البغدادی سرکرده داعش برای فرسایش سوریه و عراق و تضعیف کُردها را به ناامیدی تبدیل کند.

حمله به عین العرب (کوپانی) و نیز حومه تل ابیض در شرق سوریه یکی از بزرگترین عملیات نظامی داعش پس از حمله به عراق و به عبارت بهتر اشغال موصل به شمار می‌آید که به احتمال زیاد با تصمیم ترکیه صورت گرفت، زیرا اهداف و منافع مشترک داعش و ترکیه در این خصوص دخالت داشت.

اما دایره حملات داعش به عین العرب در حالی در ساعت های اخیر گسترش یافته است که این شهر کُرد نشین چند ماه پیش با رسیدن یک هزار و 500 مبارز کُرد در برابر حملات قبلی داعش مقاومت کرد، اما اکنون به دلیل محاصره بخش مرکزی آن درمعرض تهدید و فاجعه قرار گرفته است.

اکنون داعش پس از دو ماه استراحت و جمع آوری هزاران جنگجو، در چند ساعت گذشته توانست با کمک ترکیه به سمت روستاهای غربی و جنوبی و نیز شرقی عین العرب پیشروی کند.

عین العرب از چندی پیش به پناهگاه هزاران کُرد و عرب مهاجر تدبیل شده بود که از حدود 26 روستای اطراف به آن پناه آورده بودند اما باز از حملات داعش در امان نماندند.

ترکیه مرز خود را به روی کُردها بست

صالح مسلم محمد از مسئولان کُرد اعلام کرد که اکنون نبرد سختی در سه محور عین العرب در جریان است و به منظور در امان ماندن مردم از حملات وحشیانه داعشی ها، برخی روستاها تخلیه شده است.

به گفته وی 35 کیلومتر از مساحت این شهر به محاصره در آمده است، با این حال هرگز سقوط نخواهد کرد و این غیر ممکن است.

مسلم محمد همچنین گفت که ترکیه به منظور کامل شدن محاصره عین العرب ازورود اهالی مناطق مورد حمله داعش به مرزهای خود جلوگیری می کند و مانع ورود آنان به خاک این کشور می شود.

تانک‌های ترکیه در شرق عین العرب

این منبع افزود: ورود تانک های ترکیه به صحنه نبرد موجب شد پل قره قوزاق در شرق عین العرب که اهمیت راهبردی دارد، به دست داعشی ها بیفتد.

به استثنای حزب کارگران کردستان که نبرد عین العرب را چالش طلبی ترکیه در جبهه غربی می دانند، هیچ یک از احزاب کُرد در دفاع از این شهر مشارکت ندارند.

در این میان مراد قره یلان معاون رهبر این حزب کُردهای ترکیه را به دفاع از عین العرب فراخواند.

مسلم محمد یادآورشد که هیچ یک از کشورهای غربی که سلاح نیروهای پیشمرگه را تامین می کردند، حتی یک تفنگ نیز به ما ندادند و علاوه بر این هیچ نیرویی از ائتلاف بین المللی با ما تماس نگرفته و هیچ گونه هماهنگی بعمل نیاورده است.

پاتک ترکیه به ائتلاف بین المللی علیه داعش

آنچه اکنون در صحنه عملی و به عبارت بهتر در میدان نبرد جریان دارد، این است که پس از دو ماه  جنگ و گریز در شمال سوریه، این تصمیم ترکیه آن هم  پیش از حمله نظامی آمریکا و کشورهای غربی علیه داعش، ضد حمله علیه ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا- کشورهای عربی خلیج فارس به شمار می آید.

به عبارت بهتر ترکیه با این اقدام در تلاش برای احیای طرح تسلط بر شمال سوریه و تسلم کردن کُردها است زیرا کُردها محور هرگونه حملات نظامی علیه داعش در عراق و سوریه به شمار می آیند، به ویژه اینکه آمریکایی ها وغربی ها همچنان تحقق فرضیه اعزام نیروی زمینی به عراق را بعید می دانند.

به هر حال ادامه  پیشروی داعش در عین العرب همزمان با تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه حائل با همکاری داعش صورت گرفته است، آن هم در شرایطی که جبهه النصره در حال پیشروی در ریف القنیطره بوده و 80 درصد آن را در اختیار گرفته است.

روشن است که ترکیه بر حملات ائتلاف بین المللی علیه داعش پیشدستی کرده و اکنون داعشی ها با پشتیبانی ترکیه در تلاش برای هدف قرار دادن طرح خود مختاری کُردها و جدا کردن منطقه شرقی کُردها از بخش غربی آن هستند و تلاش دارند این هدف را با تسلط بر مرکز منطقه کُردنشین یا همان عین العرب در مرز ترکیه تحقق بخشند.

در این شرایط چنانچه داعش بتواند عین العرب را به اشغال در آورد، مسائل شمال سوریه و غرب عراق در هم تنیده خواهد شد و امکان استقرار نیروهای تروریستی در شمال سوریه و بخش هایی از عراق و نیروگاههای تولید نیرو و تاسیسات توزیع آب در مرزهای ترکیه تا سوریه و از آنجا تا غرب عراق فراهم خواهد شد، به اضافه اینکه نبض فعالیت کشاورزی در اطراف رود فرات تحت سیطره تروریست ها در آمده و اقتصاد آن را در دست خواهند گرفت و به این ترتیب نیروی انسانی و منابع اقتصادی جدیدی را به چنگ خواهند آورد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پیشرفت نظامی جهادی های داعش در کردستان سوریه

رادیو فردا ـ پنجشنبه 18 سپتامبر 2014

نوشتۀ عزیز احمد فرد

جهادی های داعش، شانزده دهکده را در حدود عین العرب (کوبان)، در شمال سوریه، تصرف کرده اند. به این ترتیب، آنان سومین شهر کرد سوریه را از دو طرف مورد تهدید قرار داده اند.

کوبان، نام کردی شهر عین العرب است، که در مرز ترکیه قرار دارد. اگر داعش موفق شود کوبان را تصرف کند، راه برای آنان باز میشود و میتوانند همۀ  مناطق کرد نشین سوریه را در تهدید خود قرار بدهند. در بیست و چهار ساعت گذشته، به گفتۀ رامی عبدالرحمان، رئیس دیده بان حقوق بشر سوریه، آنان حملاتی انجام دادند و حدود شانزده دهکده را که در قسمت های شرقی و غربی کوبان قرار دارند، تصرف کردند.

داعش از سلاح سنگین و تانک استفاده میکند و این هم نمایانگر خطریست که شهر کوبان را تهدید میکند. برای داعشی ها، تصرف «عین العرب»، باعث یک پارچگی، مناطق تحت تصرف آنان میشود، ولی برای کرد ها، این جنگ، میتواند یک جنگ سرنوشت ساز باشد.

کرد های سوریه در ماه ژوئیه، یک حملۀ داعشی ها را به عقب رانده بودند، ولی به نظر میاید که حملات 24 ساعت گذشته، شدید تر از حملات ژوئیه است. در ماه ژوئیه، صد ها تن از کردهای ترکیه هم، برای کمک به کردهای سوریه، به کوبان آمده بودند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گروه دولت اسلامی کوبانی را 'در محاصره کامل گرفت'

بی بی سی ـ به روز شده:  17:40 گرينويچ - پنج شنبه 18 سپتامبر 2014 - 27 شهریور 1393

شبه‌نظامیان کرد در حال مقابله با پیشروی گروه موسوم به دولت اسلامی در شمال سوریه هستند

فعالان سوری می‌گویند که شبه‌نظامیان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش سابق) بیش از ۱۶ روستا را در شرق و غرب شهر عمدتا کردنشین کوبانی اشغال کرده‌اند و آن شهر را کاملا تحت محاصره گرفته‌اند.

کوبانی که عین‌العرب هم نامیده می‌شود، شهری کردنشین در نزدیکی محدوده مرزی ترکیه در شمال سوریه است.

دیدبان حقوق بشر سوریه، از گروه‌هایی که تحولات سوریه را زیر نظر دارد، اعلام کرده است که گروه دولت اسلامی در طول بیست و چهار ساعت گذشته شهر کوبانی را زیر حمله داشته و هم‌اکنون حلقه محاصره دور شهر را کامل کرده است.

گزارش شده است که نیروهای این گروه شبه‌نظامی در این حمله، از آتش توپخانه، موشک و تانک بهره برده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه اضافه کرده است که برای اولین‌بار یک پهپاد جاسوسی بر فراز محدوده تحت کنترل گروه دولت اسلامی در استان حلب سوریه مشاهده شده است، ولی هنوز معلوم نیست که چه کسی آن را هدایت می‌کرد.

انتشار خبرهای مربوط به پیشروی گروه دولت اسلامی در سوریه با مصوبه کنگره آمریکا برای تسلیح و آموزش گروه‌های شبه‌نظامی میانه‌رو در سوریه همزمان بوده است. این مصوبه برای تقویت شبه‌نظامیانی صادر شد که در حال جنگ با گروه دولت اسلامی در سوریه هستند.

به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش شده است که نیروهای گروه دولت اسلامی توانسته‌اند در مسیر خود برای محاصره کامل کوبانی در مجموع ۲۱ روستا را اشغال کنند.

رامی عبدالرحمن، بنیانگذار دیدبان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری رویترز گفته که بیم آن می‌رود گروه دولت اسلامی در مناطقی که در اختیار می‌گیرد، به کشتار ساکنان اقدام کند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©