Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ برابر با  ۰۸ اکتبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳  برابر با ۰۸ اکتبر ۲۰۱۴
بیانیه ی اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به جنایات وحشیانه ی تبه کاران داعش و سکوت جامعه ی جهانی در قبال محاصره

در حمایت از مقاومت قهرمانانۀ کوبانی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هر مبارزه‌اي بر سر رهايي مبارزه‌اي‌ست بر سر سرنوشت جهان.

اسلاوی ژیژک درباره کوبانی :

حداقل کار ممکن براي کساني‌که در کوباني نيستند و به‌دلايل گوناگون امکان پيوستن به آن را ندارند، دفاع بي‌قيد و شرط از مردم، و سازمان‌هايي‌ست که با پرچم‌هاي سرخ در برابر پرچم‌ سياه توحش ايستاده‌اند.[...] داعشيان هر روز از مرزهاي ترکيه مي‌گذرند و به‌تنگ‌تر کردن حلقه‌ي محاصره‌ي کوباني ياري مي‌رسانند. [...] اگرچه کوباني در کل منطقه در اقليت است اما به ما نشان مي‌دهد که چگونه مبارزه‌ي اقليت ضرورتاً به امر جهان‌شمول گره مي‌خورد، زيرا نهايتاً هر مبارزه‌اي بر سر رهايي مبارزه‌اي‌ست بر سر سرنوشت جهان.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برنامه گردهم آئی های حمایت از کوبان در کردستان

براساس فراخوانی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، زمان و مکان تجمعات امروز کردستان در حمایت از ‫#‏کوبانی به این شکل است:

چهارشنبه، سنندج ساعت ۴ بعد از ظهر، میدان آزادی

چهارشنبه، مهاباد ساعت ۴ بعد از ظهر میدان شهرداری

چهارشنبه، بوکان، ساعت ۴ بعد از ظهر میدان فرمانداری

چهارشنبه، جوانرود، ساعت ۴ بعد از ظهر میدان محمد علی بیگ

چهارشنبه، پیرانشهر، ساعت ۴ بعد از ظهر، میدان جمهوری اسلامی

چهارشنبه، مریوان، ساعت ۵ بعد از ظهر، چهار راه اصلی

چهارشنبه، سردشت، ساعت ۴:۱۵ بعد از ظهر، میدان سرچاوی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سوما کامیاران : در داخل کردستان ایران جنبشی برای پشتیبانی از کوبانی دارد به راه می افتد. اطلاعیه ها، تجمع ها و حرکتهای مردمی رساتر و فراوانتر می شوند. شخصیتهای فرهنگی و هنری هم در این میان نقش مثبت و پیشروی به عهده گرفته اند. حرکتی بجا و پرارج، بویژه که کردهای ایران در سختترین شرائط دیکتاتوری و خفقان دارند این حرکت را شکل می دهند، یعنی فقط یک ابراز پشتیبانی نیست بلکه در ذات خود یک مبارزه است. مبارزه ای در دفاع از خلق کرد در سوریه و از کوبانی که از روبرو داعش را هدف می گیرد و از پهلو جمهوری اسلامی را. حضور فعال سنندج در این حرکت بویژه گویا و معنی دار است. سنندجی که خود بیش از سه دهه قبل محاصره سنگین و خونین بیست و چهار روزه ای را سربلندانه و پرافتخار از سرگذراند. آن هم در روزگاریکه نه دبیرکل سازمان ملل به دفاع از آن برخاست و نه رسانه های جهانی آن را خبر اول خود کردند. هواپیمائی هم اگر بود تنها هواپیماهای دشمن بود. شرکت دختران رزمنده در صف اول نبرد و مقاومت نیز محصول همان دوران است. مقاومت کوبانی یادآور گذشته پرافتخار مقاومت پیشتاز کردهای ایران علیه داعش داخلی خودشان است و به همین دلیل از ته دلشان در می آید. این حرکت جدید در کردستان ایران در پشتیبانی از کوبانی را باید تهنیت گفت و با تمام وجود تقویت کرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شبحی در حال تسخیر خاورمیانه است: شبح کوبانی!

 

بیانیه ی اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه تبریز

 در اعتراض به جنایات وحشیانه ی تبه کاران داعش و سکوت جامعه ی جهانی در قبال محاصره و کشتار مردم کوبانی

شبحی در حال تسخیر خاورمیانه است: شبح کوبانی! تمامی قدرت ها برای راندن این شبح در اتحادی شوم گرد هم آمده اند. حال کوبانی در برابر که ایستاده است؟ جز دو چشم بینا به چه چیزی نیاز است تا ببینیم شیهه ی وحشیانه ی تروریست های بنیادگرا رعشه بر پیکره ی انسانیتی افکنده است که امروز نامی ندارد مگر کوبانی؛ نامی که همه ی صداها برای نشنیدن آن هم صدا شده اند. این بار بنیادگرایی دینی (داعش) به میانجی امپریالیسم دلال مرگ شده است.

در دو سال گذشته شوراهای مردمی در کوبانی با زیستی اشتراکی و صلح طلبانه به وجود آمده است. از سوی دیگر، کشورهای غربی برای تعرض به خاورمیانه و دخالت در منطقه باعث به وجود آمدن گروهک های تروریستی چون داعش شده اند. توحش داعش باعث مرگ هزاران نفر و آوارگی میلیون ها انسان بی گناه شده است. امروز بیست وسومین روز محاصره ی کوبانی توسط تبه کاران داعشی است. فارغ از نقش قدرت های غربی در شکل گیری تروریست هایی چون داعشی ها امروز شاهد این هستیم که تمامی رسانه ها به هر دری می زنند تا صدای کوبانی، صدای انسانیت، به گوش جهانیان نرسد. همچنین، از طرف دیگر، شاهد این هستیم که دولت ترکیه مرزهای خود را به روی آوارگان و نیروهای مردمی بسته است. این در حالی است که دولت ترکیه در شب از داعش نفت می خرد و در روز آنان را به کوبانی بدرقه می کند.

امروز رسالت انسانی هر کدام از ما دفاع مطلقاً بی قیدوشرط و احساس همبستگی با مردم بی پناه کوبانی است؛ زیرا، به وضوح، رهایی کوبانی با رهایی بشریت پیوند خورده است.

ما، جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز، در اعتراض به جنایات وحشیانه ی تبه کاران داعش و سکوت جامعه ی جهانی در قبال محاصره و کشتار مردم کوبانی قصد داریم از امروز (۱۵ مهرماه) تا جمعه (۱۸ مهرماه) دست به اعتصاب غذا بزنیم.

اعتصاب کنندگان:

۱- امید احمدی؛ ۲- شهرام ازکات؛ ۳- منصور اسدی؛ ۴- شبنم اسمعیلی¬آذر؛ ۵- آسو باروبر؛ ۶- کیوان بالوایه؛ ۷- هیمن برین؛ ۸- حبیب پشابادی؛ ۹- احسان پورخیری؛ ۱۰- رضا تاجدار؛ ۱۱- آزاد چیره؛ ۱۲- سینا حسنی؛ ۱۳- هه¬لو خسروی؛ ۱۴- بهنام رسالت؛ ۱۵- محسن رضایی؛ ۱۶- سینا سبحانی؛ ۱۷- فرزاد سلطانی؛ ۱۸- محمود سیفیان؛ ۱۹- مقداد ظفری؛ ۲۰- شاهو فتاحی؛ ۲۱- فریبا کارگر؛ ۲۲- هومن کاسبی؛ ۲۳- میلاد کریمیانی؛ ۲۴- حمید کریمیان؛ ۲۵- محسن محمدزاده؛ ۲۶- افشین محمدی؛ ۲۷- هیمن محمدی؛ ۲۸- اسماعیل محمودی؛ ۲۹- کاوان محمودی؛ ۳۰- میلاد مرادی؛ ۳۱- محمد مومیوند؛ ۳۲- حمید نادری؛ ۳۳- ادریس نیک نام.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این هم گزارش کامل من از اوضاع ترکیه.

دیاربکر ترکیه بحرانی تر از کوبانی سوریه

رهبر کردها:به پرچم و آتاترک کاری نداشته باشید

نرگس رضایی _اعتراضات کردهای ترکیه نسبت به سیاست های اردوغان در خصوص کوبانی و عدم حمایت از آن شب گذشته به اوج خود رسید و خونین ترین درگیری ها را در یک هفته اخیر رقم زد.طوریکه براساس آمار شهردار دیاربکر تنها در این شهر کردنشین 4 نفر جان خود را از دست دادند.براساس تازه ترین آمار وزارت بهداشت ترکیه 12 نفر در درگیری ها کشته شده اند.تعداد زیادی از معترضان هم مجروح شدند.

دولت ترکیه به منظور کنترل بر اوضاع دیار بکر اعلام حکومت نظامی شبانه کرد و یکباره تانک های ارتش در میادین شهر مستقر شدند.اما فریادها قطع نشدند.

جلسه اضطراری شهردار دیاربکر و پلان ب حکومت

وضعیت ناآرامی ها در شهر دیاربکر به گونه ای بود که شهردار این شهر جلسه ای اضطراری گذاشته و پس از آن به تشریح برنامه های خود برای کنترل اوضاع پرداخت.

گولتن کیشاناک،شهردار دیاربکر در خصوص وضعیت شهر گفت:در خصوص حمله هودا_ پار حکومت، پلان دومی دارد که آن را اجرایی خواهد کرد و به هیچ عنوان اجازه تکرار حملات دیگری را نخواهد داد.

شهردار ترکیه در حالی از پلان ب حکومت سخن می گفت که به گفته کارشناسان بیم عملیات تروریستی از سوی پ ک ک که حوزه فعالیت گسترده ای در محدوده شهر دیاربکر دارند می رود.کمااینکه در چندین مورد این گروه دست به خرابکاری هایی در ابعاد کوچک در روزهای اخیر زده است.

رهبرکردها:به آتاترک و پرچم کاری نداشته باشید

صلاح الدین دمیرتاش،رهبر حزب دموکراتیک خلق نیز برای اینکه جو را اندکی آرام کند و جلوی تخریب های گسترده کردها را بگیرد،جلوی دوربین ها حاضر شده و از معترضان خشمگین کرد خواست به تندیس آتاترک و پرچم ترکیه کاری نداشته باشند.

در چند روز اخیر که اعتراضات به کوبانی در ترکیه جریان داشت،معترضان در چند شهر کردنشین،پرچم ترکیه را پایین کشیده و تندیس آتاترک را شکستند که مورد انتقاد ملی گرایان ترک قرار گرفت.

پ ک ک جری تر از گذشته در تدارک حمله

پ ک ک که به خاطر صحبت های اخیر رییس جمهور اردوغان که به صراحت آنها را در ردیف "تروریست های داعش" قرار داد و گفت: برای او پ ک ک و "داعش" هیچ فرقی نداشته و از نظر تروریست بودن هر دو یکسان هستند،جری تر شده و به گفته یکی از روزنامه نگاران پیشکسوت ترکیه دنبال آن است که پاسخ رییس جمهور را بصورت میدانی بدهد.بنابراین احتمال وخیم تر شدن اوضاع در ترکیه می رود.ضمن اینکه در روزهای اخیر،اوجالان،رهبر زندانی پ ک ک نیز به اردوغان هشدار داد.

صلاح الدین دمیرتاش که رابط بین اردوغان و اوجالان بوده و از زندان پیام های اوجالان را به اردوغان منتقل می کرد ضمن اینکه از کردها خواست به پرچم ترکیه و تندیس آتاترک کاری نداشته باشند،به دولت هم در خصوص تسریع در کمک به کوبانی تاکید کرد.اما اردوغان دیروز حرفهایی زد که معترضان انتظار نداشتند بشنوند.

هرچه حلقه درگیری ها در کوبانی سوریه برای پیشمرگ ها تنگ تر می شود،در دیاربکر ترکیه خشم کردها از دولت فزونی می گیرد.

بعدالتحریر: حوادث دیشب دیاربکر معاون نخست وزیر ترکیه را به کنفرانس خبری کشاند

معاون نخست وزیر ترکیه در رابطه با حوادث دیشب دیاربکر که خونین ترین اعتراض را در سراسر ترکیه داشته و دولت را به حکومت نظامی در آن واداشت،کنفرانس خبری تشکیل داده و گفت:متاسفانه تعداد زیادی از شهروندان مان جان خود را از دست دادند و این برای کسی فایده ای نداشت.او گفت برخی سعی می کنند روند صلح میان دولت و کردها را مختل کنند.

او گفت:فراخوان حزب دموکراتیک خلق برای اعتراض کردها خردمندانه نیست و باید از این حرکتهای غیرعقلانی صرفنظر کرد.شدیدترین اعتراض ها و درگیری ها در یک هفته اخیر در شهر کردنشین دیاربکر صورت گرفت که به کشته شدن تعداد زیادی از معترضان انجامید.در استانبول و آنکارا اعتراضات همزمان وجود داشت اما نه به شدت دیاربکر

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

14 کورد در اعتراضاتِ خیابانی به دست نیروهای ترکیە کشته شدند.

سامان رسولپورـ کوردهای ترکیه و در اساس کورد‌ها، دلیل اعتراضشان این نیست که از ترکیه بخواهند به کوبانی کمک کند. برعکس. کورد‌ها به خوبی می‌دانند ترکیه چرا به کوبانی کمک نمی‌کند. و می‌دانند ترکیه در سه سال گذشته علیه کوبانی و کوردهای سوریه چه سیاستی اتخاذ کرد. می‌دانند محاصره اقتصادی اعمال کرد. می‌دانند در رسانه‌هایش جنبش کورد را تروریزه کرد. می‌دانند، از لحاظ دیپلماتیک کورد‌ها را تخریب و تضعیف کرد. و می‌دانند داعش و گروه‌هایی مثل جبهه النصره را به ابزار جنگ نیابتی با جنبش کورد تبدیل کرد. بنابراین، خشم و فریاد حامیان کوبانی، حاوی درخواست یا خواهش نیست. خشم است. خشم از رویکرد سه ساله ترکیه. خشم از بازی خطرناک یک ماه اخیرش. کورد‌ها نگفته‌اند و نمی‌گویند چرا ترکیه از کوبانی حمایت نمی‌کند. برعکس. می‌گویند: چرا از داعش حمایت می‌کند؟ چرا علیه کورد‌ها این جنگ را دامن زده است؟ خشم جوانان استانبول و دیاربکر و انکارا، خواهش و انتظار و تمنایی در خود ندارد. بلکه یک نوع قطعیت سیاسی را یدک می‌کشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سرانجام یک حرف حساب از آمریکا

کامران متین ـ سرانجام یك حڕف حساب صریح از آمریكا - و محض اطلاع دوستان كردی كه مدام مجیز یال و كوپال آمریكا را میگویند. گزارش سی ان ان در پائین میگوید: «چند مقام عالیرتبه آمریكایی اعلام كردند كه داعش كوبانی را تسخیر خواهد كرد اما این مسئله مهمی برای ما نیست. ... هدف ما محافظت از شهرهای سوریه نیست بلكه حمل به داعش است (!)»

http://edition.cnn.com/2014/10/08/world/meast/isis-threat/index.html

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

چرا کوبانی را چنین می‌ستایم و چرا یاری رساندن به آن حیاتی است؟

اکتبر 3, 2014  وبلاگ اندیشه

درست در همین لحظه که من انگشت بر کیبورد می‌کوبم تا کمی از آنچه که در ذهنم اتفاق می‌افتد را بازگو کنم، در کوبانی نبردی تاریخی در حال وقوع است. کوبانی کجا است؟ درست لب مرز ترکیه، شمالی‌ترین سرزمین‌های کشوری که فعلا سوریه می‌نامندش و در قلب آتش خاورمیانه، شهری کوچک با چندهزار نفر جمعیت، بدون داشتن سلاح سنگین و مهمات سازمانی، تنها و بی‌پشتیبان به نام کوبانی وجود دارد. همین الان از سه طرف شرق و غرب و جنوب در محاصره تانک‌ها و سلاح‌های سنگین «داعش» قرار دارد.

 

مردم شهر همگی مسلح شده‌اند، پیرو جوان و کودک، زن و مرد و دختر و پسر، همگی تفنگ به دست منتظرند تا جانوران اسلامی داعش به شهر وارد شوند و خانه به خانه و تا آخرین نفس بجنگند.

 

چند ماه است که جلویشان ایستاده‌اند و الان هم یک هفته است که با حضور سنگین نظامی داعش نگذاشته‌اند وارد شهر بشوند. با این حال آن‌ها دم دروازه‌ی شهر رسیده‌اند. تانک‌های‌شان به دیوارها و خانه‌ها شلیک می‌کنند و وحشت‌آفرینی می‌کنند. در این دنیای به هم پیوسته که قرار بود در آن بنی‌آدم اعضای یکدیگر باشند، کوبانی به تنهایی ایستادگی می‌کند. با این حال همین امروز یا فردا ممکن است داعشیان وارد شهر بشوند. آن‌ها به قصد کشتار و برده گرفتن و تجاوز به مردم و مصادره اموال و سرزمین‌شان آمده‌اند. اینجا کره زمین است، سال 2014 میلادی، خاورمیانه!

 

بله الان چندهزار سال پیش نیست، اما با این وجود حماسه‌های غرورآفرینی که بسیاری از مردم تنبل عصر ما در فیلم‌های هالیوودی می‌بینند و در کتاب‌های تاریخ به دنبال‌شان می‌گردند در کوبانی در حال وقوع است. اگر به دروغ در فیلم 300 آن 300 نفر اسپارتی رویاهای خیال‌پردازانه‌ی مردم حماسه دوست را به تصویر می‌کشیدند، الان در مقابل دیدگان جهانیان زنان و مردان شجاع کوبانی در واقعیتی محض در حال رقم زدن آن هستند. اگر در ماجرای کربلا هزار غل و غش وجود دارد که چرا باید چند نفر به جنگ سپاهی بروند و نبرد قدرت بوده است، اینجا مردمی بی‌پناه تنها در شهر کوچک خود نشسته‌اند و سپاه قتل و تجاوز و غارت آن‌ها را محاصره کرده است.

 

می‌بینید؟ این ایستادگی از برترین حماسه‌های عصر ما است. شاید هم در تاریخ چنین باشد. اما از همه این‌ها گذشته، آیا جای افسوس و بعد از آن موجب شرمندگی نیست که جهان اجازه دهد خالقان چنین مفهوم مثبت و چنین عملکرد با ارزشی به دست جانوران دولت اسلامی داعش سلاخی بشوند و جان و مال‌شان از بین برود؟ آیا جهان می‌نشیند و نگاه می‌کند تا چنین اتفاقی بیفتد؟ چگونه پس از آن می‌شود دم از نوع دوستی و بشر دوستی زد؟

 

همین الان که من می‌نویسم، در همین چند لحظه که اخبار را رها کرده‌ام و می‌نویسم، شاید همین الان هم دیر شده باشد. با این حال هر اتفاقی که بیفتد، تاریخ جایگاه بلند آن مردمان را از یاد نخواهد برد. و اگر جهان به آن‌ها کمک نکند، تیر زهرآلودی را به قلبش راه داده که تا مدت‌ها سنگدل و بیمارش می‌کند.

http://aandishehh.wordpress.com/2014/10/03/kobani-2/

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تظاهرات حمایت از مردم کوبانی در ایران

 

تاریخ انتشار ۱۳۹۳/۰۷/۱۵

تظاهرکنندگان ایرانی روز ۱۵ مهر ماه در چند شهر ایران به خیابان آمده و حمایت خود را از مردم کوبانی که در حال دفاع از شهر خود در مقابل شبه نظامیان داعش یا حکومت اسلامی هستند، نشان دادند. گزارش شده نزدیک به یکصد تن در مقابل سفارت ترکیه در تهران تجمع کردند. همچنین در دیگر شهرهای ایران از جمله سنندج، تبریز و مهاباد تظاهرات در حمایت از مردم کوبانی برگزار شد.

http://www.radiofarda.com/media/photogallery/f5-koubai-suppot-in-iran/26625857.html

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کردستانیان مقیم اروپا کوبانی را تنها نگذاشتند

مرکزخبر 08.10.2014 11:36:56

کردهای مقیم اروپا کوبانی را طی سه هفته گذشته در رویارویی با تبهکاران داعش تنها نگذاشتند. روز گذشته در سراسر شهرهای اروپایی نافرمانی مدنی گسترش یافت.

 

مقاومت در پاریس

 

کردهای مقیم پاریس مقابل کاخ ریاست‌جمهوری, الیزه, تجمع کردند. کردها مقابل درب کاخ تجمع کردند و پلیس تلاش کرد از ورود آنها به داخل محوطه الیزه جلوگیری کند. این معترضان خیابان روبرو را بستند.

 

قریب 150تن از کردستانیان معترض در این تجمع حضور یافتند و پلیس آنها را محاصره کرد. کردستانیان هم به نشانه اعتراض تحصن کردند. علی‌رغم هشدارهای پلیس, اما معترضان به اعتراضات خود ادامه دادند. بر اثر ضرب و شتم پلیس, بازوی یک معترض شکسته و یک تن هم بازداشت شد.

 

حزب م.ل.ک.پ, پارتیزان, و آ.د.ه.ک هم به کردستانیان پیوستند. درپی اصرار معترضان, پلیس راه راباز کرد و کردستانیان بسوی پارلمان راهپیمایی کردند.

 

پارلمانتاران عضو حزب کمونیست و حزب سوسیالیستی از کردها حمایت کردند. ارامنه, کلدانی‌ها, آشوریان و شهروندان دیگر خلق‌ها هم به کردستانیان پیوستند و سخنرانی‌هایی صورت گرفت.

 

کلود برتلون, رئیس گروه پارلمانتاران در جمع کردستانیان گفت مقاومت کردها به پیروزی خواهد رسید.

 

والری بویر, پارلمانتار «و.م.پ» هم گفت آنهایی که علیه وحشی‌گری داعش سکوت کنند, پشتیبان داعش خواهند بود.

 

خالد عیسی, نماینده حزب پ.ی.د در اروپا هم ضمن درود به مقاومت‌گران, سکوت جامعه جهانی در قبال کردها و کوبانی را محکوم کرد.

 

نوئل مامیر, نماینده حزب سبز هم حملات به کردها را محکوم کرد و گفت باید نام حزب کارگران کردستان هم از «فهرست سازمان‌های تروریستی» حذف شود.

 

لندن

 

در شهر لندن هم در حمایت از کوبانی راهپیمایی برگزار شد. روز سه‌شنبه در هنگام غروب قریب 4 هزار کردستانی و دوستان ملت کرد به راهپیمایی دست زدند. سازماندهی آن را هم اتحادیه نیروهای دموکراتیک بریتانیا برعهده داشت. سخنرانان این راهپیمایی ضمن محکوم کردن داعش , خواهان بیداری خلق‌ها در مقابل آن تبهکاران شد.

 

این راهپیمایی به مدت سه ساعت بطول انجامید و مردم انگلیس هم در آن شرکت کردند و در ایستگاه مترو «سون سیسترز» خاتمه یافت.

 

پس از آن, گروهی از زنان مقابل پارلمان به تحصن دست زدند و صدها تن به دیدن آنها رفتند.

 

در شهر نایس و دراگوگنان فرانسه هم شماری از کردستانیان خیابان را مسدود کردند. پلیس هم به این معترضان یورش برد. درپی اصرار معترضان, پلیس عقب‌نشینی کرد.

 

مسیر نایس ـ مارسلیا هم به مدت یک و نیم ساعت از سوی کردستانیان مسدود شد. گروهی از جوانان کرد هم فرودگاه آن شهر را اشغال کردند.

 

شماری از کردستانیان مقیم دراگوگیان هم مقابل استانداری تجمع کردند. شهردار و رئیس پلیس به درخواست‌های کردها گوش فرادادند.

 

تجمع مقابل سفارت آمریکا

 

در شهر استراسبورگ فرانسه هم کردها مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند. کردها در ساعت 14 گردهم آمده و به مدت دو ساعت بیانیه میان شهروندان پخش کردند. سپس بیانیه‌ای قرائت و مواضع کشورهای غربی , بویژه فرانسه و آمریکا محکوم شد.

 

این معترضان همچنین عدم شفاف‌سازی پرونده ترور سه زن انقلابی کرد در پاریس را محکوم کردند.

 

راهپیمایی 500 کردستانی در متز

 

در شهر متز فرانسه هم یک راهپیمایی برگزار و جوانان به اشغال مراکز دست زدند. این راهپیمایی از «پلاس رپابلیک» با حضور 500 تن آغاز شد.

 

هانوو

 

در شهر هانوور آلمان هم جوانان به راهپیمایی دست زده و با سردادن شعار و حمل پلاکارد, حملات تبهکاران داعش به کوبانی را محکوم کردند. پلیس شهر هم تدابیر امنیتی اخذ کرد. شهروندان فرانسوی از راهپیمایی کردها استقبال کردند. شماری از جوانان هم از تحصن‌کنندگان دیدن کردند.

 

اشتوتگارد

 

در شهر اشتوتگارد هم کردها به خیابان‌ها آمدند. کردها روز دوشنبه به تجمعات مختلف دست زدند و روز گذشته در میدان اسکولزپلاتز درمحلی که در حمایت از کوبانی خیمه‌ای برپا شده, گردهم آمدند. صدها تن هم مقابل ایستگاه قطار تجمع کرده و خیابان را مسدود کردند.

 

آچن

 

در شهر آچن هم یک راهپیمایی از سوی «خانه کردها» و حزب «دیله‌ لینک» سازماندهی و طی آن قتل‌عام‌های داعش وسکوت کشورهای جهانی محکوم شد.

 

گیسن

 

درشهر گیسن هم یک راهپیمایی با حضور صدها کردستانی برگزار شد. کردستانیان درحمایت از کوبانی در بازار آن شهر تجمع کردند.

 

مونیخ

 

در شهر مونیخ هم تجمعی در ایستگاه قطار برگزار شد و کردستانیان با مسئولین ایستگاه در مورد وقایع کردستان گفتگو کردند.

 

ساربروچکن

 

در شهر ساربروچکن آلمان هم تجمعات از روز دوشنبه ادامه دارد. کردها مقابل «گالری اروپا» یک گردهمایی برگزار کردند. هیأت کردستانیان ضمن محکوم‌کردن سکوت غرب در قبال کوبانی, درخواست‌های اساسی کردها از دولت آلمان را مطرح ساخت.

 

اینسبروک

 

در شهر اینسبروک اتریش هم تجمعی برگزار و قریب 500 تن در آن شرکت کردند. این تجمع با یک دقیقه سکوت به احترام جانباختگان راه آزادیخواهی کردستان آغاز و طی آن صدها نسخه بیانیه میان شهروندان پخش شد. شهروندان اتریشی از این اقدام کردها استقبال کردند.

 

سوئد

 

در چندین شهر کشور سوئد هم تجمعات و راهپیمایی های اعتراضی برگزار شد.

 

استکهلم

 

در شهر استکهلم سوئد مقابل سفارتخانه‌های آمریکا و ترکیه تجمعی اعتراضی برگزارشد. کردها در ساعت 17 روز گذشته در میدان سرگل به تحصن اعتراضی دست زدند.

 

بولناس

 

در شهر بولناس هم کردها در میدان بروترگت تجمع کرده و حملات تبهکاران داعش را محکوم کردند. قریب 200 شهروند کرد, بویژه اهل غرب کردستان در این تجمع حضور بهم رساندند. سخنرانان این تجمع حمایت برخی کشورها از داعش را بشدت محکوم کردند.

 

گاوله

 

در شهر گاوله هم کردها طی تجمعی حملات تبهکاران داعش و پشتبانی‌های دولت ترکیه از آن گروه را محکوم کردند.

 

باسل

 

قریب 200 جوان کرد هم در شهر باسل در فرودگاه بین‌المللی به تحصن دست زدند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یورش طرفداران داعش به کردها در هامبورگ و کیل

روز گذشته گروه‌های طرفدار تبهکاران داعش در شهرهای هامبورگ و کیل به کردها یورش بردند. پلیس المان هم گفت در هر دو شهر بیش از ۱۷ تن زخمی شده‌اند. همچنین افزود که طرفداران تبهکار داعش از چندین شهر آلمان برای یورش به ایزدیان به شهر کیل رفته‌اند.

غروب روز گذشته گروهی از طرفداران داعش به کردهایی که حملات تبهکاران به کوبانی را محکوم می‌کردند, حمله بردند که چندین مجروح برجای گذاشت.

پلیس اعلام کرد که سلفی‌هایی که به یورش دست زده‌اند, اهل چچن بوده‌اند و تا نیمه‌های شب تنش‌ها ادامه داشته است.

غروب روز گذشته تبهکاران داعش در دو شهر شمالی آلمان, هامبورگ و کیل به کردها حمله کردند. در میدان استایندام در نزدیکی مرکز فرهنگی کردها, گروهی از طرفداران گروه تبهکار داعش و کردها باهم به درگیری خیابانی پرداختند.

رفتن طرفداران داعش به کیل

گفته شد که حملات طرفداران گروه تبهکار داعش روز گذشته علیه ایزدیان در شهر کیل آغاز شده و ادامه دارد. روزنامه « Cellesche Zeitung» که در کیل منتشر می‌شود نوشت که گروهی 100 نفره از سلفی‌ها برای یورش به ایزدیان به شهر کیل رفته‌اند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

14 کشته و صدها زخمی در اعتراضات گسترده کُردهای ترکیه/ تانک ها به خیابان ها آمدند

مهر ۱۶ام, ۱۳۹۳ | r: روشنگری

اعتراضات ۲۴ ساعت گذشته در ترکیه به منظور دخالت دولت این کشور در بحران شهر کوبانی ، دستکم ۱۴ کشته بر جا گذاشت.

به گزارش عصر ایران به نقل از دیلی تلگراف شهروندان معترض غالبا کردتبار ترکیه در روز های گذشته اعتراضاتی را علیه سیاست دولت اردوغان در مسدود کردن مرز با کوبانی و عدم مداخله در بحران جاری در آن منطقه ترتیب داده اند.

در جریان اعتراضات سه شنبه شب(دیشب) که شدید ترین آنها در هفته های اخیر بوده است تنها ۵ نفر از معترضان در شهر دیاربکر جان خود را از دست دادند.دیار بکر بزرگ ترین شهر کردنشین ترکیه است.

در جریان اعتراضات همچنین ۳ نفر نیز در شهر ماردین در درگیری بین معترضان و پلیس کشته شده است. دو نفر در شهر “سیرت ” و یک کشته نیز نتیجه اعتراضات در شهر باتمان و یک نفر نیز در جریان ناارامی ها در شهر”موش” جان خود را از دست داده است. همچنین وب سایت سی ان ان ترک گزارش داد اعتراضات دیشب صدها مجروح بر جای گذاشته است.دولت ترکیه به منظور کنترل بر اوضاع در دیار بکر اعلام حکومت نظامی شبانه کرده است.

در شهرهای آنکارا و استانبول نیز معترضان به سیاست های دولت ترکیه در قبال کوبانی در روزها و شب های گذشته تظاهراتی را برگزار کرده اند ، اما گزارشی از کشته شدن معترضان در این دو شهر مهم ترکیه منتشر نشده است.

دولت ترکیه تا کنون از مداخله در بحران کوبانی سربازد زده است و نیروهای ارتش خود را در نقطه مرزی با کوبانی به حالت آماده باش در آورده است.

گفته می شود دولت ترکیه برای مداخله نظامی در کوبانی علیه گروه تروریستی داعش سه شرط تعیین کرده است: شرط نخست پیوستن گروه های کرد مدافع شهر کوبانی به ائتلاف مخالفان مسلح حکومت سوریه و عدم همکاری آنها با دولت سوریه ، شرط دوم عدم ایجاد تهدیدات آنها علیه امنیت ملی ترکیه (همکاری یا کمک آنها به گروه پ.ک.ک) و نیز شرط سوم عدم اعلام استقلال یا جدایی طلبی این گروه های کرد از سوریه است.

در روزهای گذشته خبرها حاکی است که دولت ترکیه مرز با کوبانی را بسته است و حتی اجازه ورود مجروحان جنگ در کوبانی به منظور مداوا در ترکیه را نیز نمی دهد.

هم اکنون نبردی شدید در شهر کوبانی در مرز ترکیه و سوریه در جریان است و کردهای مدافع این شهر با چنگ و دندان و به صورت جنگ شهری از این شهر دفاع می کنند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه روز گذشته اعلام کرد که کوبانی در صورت عدم مداخله نیروی زمینی سقوط خواهد کرد چرا که به گفته او حملات هوایی ائتلاف ضد داعش برای مهار پیشروی های داعش در کوبانی تاثیر چندانی ندارد.

اعترضان غالبا کرد به سیاست های دولت ترکیه از عدم مداخله ارتش ترکیه به منظور همکاری و کمک به کردها مدافع کوبانی برای جلوگیری از سقوط کوبانی معترض اند و سیاست دولت ترکیه را در این زمینه نژاد پرستانه می دانند.

دولت ترکیه اما می گوید از نظر آنکارا فرقی بین داعش و گروهی چون پ.ک.ک وجود ندارد و ترکیه هر دو گروه را تروریستی می داند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به جای مقابله با داعش، ترکیه کردها را می کشد

 

• دولت ترکیه تظاهرات کردهای این کشور در حمایت از کوبانی را به خون کشید و وزیر خارجه ی این کشور اعلام کرد به شرط برکناری اسد این کشور با داعش مبارزه خواهد کرد! ...

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

چهارشنبه  ۱۶ مهر ۱٣۹٣ -  ٨ اکتبر ۲۰۱۴

اخبار روز: در حالی که تانک های ترکیه نظاره گر خونسرد نفوذ مهاجمان داعشی به کوبانی هستند، نیروهای امنیتی این کشور کردهایی را که خواهان دفاع از کوبانی هستند به گلوله می بندند و می کشند و دولت ترکیه اعلام کرده است به شرطی با داعش مبارزه می کند که جهان برای برگناری حافظ اسد در سوریه اقدام کند. این سیاست های دولت ترکیه خشم مردم انسان دوست جهان و به ویژه کردها را برانگیخته است.

 

به گزارش رادیو زمانه، شهرهای استانبول، آنکارا، دیاربکر، آنتالیا، مرسین و آدانا در ترکیه شب ناآرامی را به صبح رساندند. کنش‌گران مدنی کرد در آلمان هم، به سیاست‌های دولت ترکیه و بی‌تفاوتی جامعه جهانی نسبت به سرنوشت کوبانی اعتراض کردند. در شهرهای هامبورگ و سله در آلمان هم کار به خشونت کشید.

خبرگزاری دوغان گزارش می‌دهد که در ترکیه، در درگیری‌های پلیس با تظاهرکنندگان کرد حداقل ۱۴ نفر کشته و چندین نفر مجروح شدند. کنشگران کرد خواهان حمایت از کردهای کوبانی در دفاع از شهرشان در برابر هجوم بی‌امان تروریست‌های گروه «دولت اسلامی» شده بودند.

به گزارش خبرگزاری دوغان، در شهر دیار بکر که بعد از قاضیان تپ بزرگ‌ترین شهر آناتولی جنوبی است، ۸ نفر کشته شدند. دولت ترکیه در پنج شهر کردنشین ترکیه، ساعت‌های منع آمد و شد تعیین کرده است. عرفان علا، وزیر کشور ترکیه هشدار داده که چنانچه تظاهرات اعتراضی کنش‌گران کرد ادامه یابد، برای معترضان «پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی» خواهد داشت.

استانبول هم شب ناآرامی را به صبح رسانده است. دوغان گزارش می‌دهد که شب‌هنگام در بسیاری از محله‌های استانبول، معترضان دست به تظاهرات زدند و برخی خیابان‌ها را سنگربندی کردند و به سوی پلیس سنگ و بمب‌های آتش‌زا پرتاب کردند. گفته می‌شود که معترضان یک اتوبوس را هم به آتش کشیده‌اند.

شهرهای آنکارا، آنتالیا، مرسین و آدانا در ترکیه هم شامگاه گذشته شاهد تظاهرات اعتراضی کنش‌گران کرد بود. آن‌ها دولت ترکیه را به انفعال در برابر تهاجم تروریست‌های گروه «دولت اسلامی» متهم می‌کردند. برخی از معترضان حتی بر آن‌اند که دولت ترکیه با تروریست‌های داعش همدست است.

 

کوبانی؛ پیام اوجالان

از روز شنبه هفته جاری که گروه دولت اسلامی به شهر کوبانی نفوذ کرده‌ است، این شهر صحنه درگیری‌های خونین است. اهالی کوبانی، شهر را ترک کرده‌اند و به ترکیه گریخته‌اند و در این میان نیروهای یگان مدافعان خلق همچنان از شهر دفاع می‌کنند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور و احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه برای مداخله نظامی در شمال سوریه و کمک به مدافعان کوبانی شرط تعیین کرده‌اند. رییس جمهور ترکیه از آمادگی این کشور برای مشارکت در عملیات نظامی سخن می‌گوید، در‌‌ همان حال نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید جامعه جهانی ابتدا باید بر سر برکناری بشار اسد به تفاهم برسد.

عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان، «پ ک ک» که گفته می‌شود در زندانی در جزیره ایمرالی زندانی است، به دولت ترکیه هشدار داده که چنانچه گروه «دولت اسلامی» شهر کوبانی را فتح کند و در این شهر دست به قتل عام مردم بزند، «پ ک ک» مذاکرات صلح با دولت ترکیه را قطع خواهد کرد.

اوجالان در پرتو تحولات اخیر مجدداً پیام داده و برای دولت ترکیه مهلت تعیین کرده است. اوجالان گفته، دولت ترکیه تا اواسط اکتبر فرصت دارد نشان دهد تا چه حد به مذاکرات صلح و حل معضل کرد‌ها در ترکیه علاقه‌مند است.

 

در هامبورگ و سله

هامبورگ هم شب گذشته شاهد تظاهرات اعتراضی کنشگران کرد بود. در این شهر ۴۰۰ سلفی با کارد و پنجه‌بوکس و زنجیر به تظاهرکنندگان حمله کردند و کار را به خشونت کشاندند. تا پلیس دخالت کند، عده زیادی مجروح شدند. روزنامه محلی «هامبورگربلت» گزارش می‌دهد که سلفی‌ها مقابل ایستگاه راه آهن هامبورگ با کرد‌ها درگیر شدند. این درگیری‌ها سپس به مناطق دیگر شهر هم کشیده شد.

در شهر «سله» در شرق آلمان هم، عده‌ای از مسلمانان تکفیری چچن به تظاهرکنندگان کرد هجوم بردند و کار را به خشونت کشاندند. رادیو «ان د ار» گزارش می‌دهد که تظاهرکنندگان از کردهای ایزدی بودند. ۲۰۰ کرد ایزدی با ۱۰۰ تکفیری با هم زد و خوردهای خونین کردند. ناظران از «صحنه‌های دلخراش» سخن گفته‌اند.

 

یورو نیوز: دست کم ۱۲ نفر در جریان ناآرامی های ترکیه جان باختند

دست کم ۱۲نفر در جریان تظاهرات همبستگی با مقاومت کوبانی در چند شهر ترکیه جان باختند.

حزب دموکراتیک خلق ها که نماینده قانونی اقلیت کرد ترکیه در فضای سیاسی این کشور به شمار می رود، روز دوشنبه از هواداران خود خواسته بود تا با برگزاری تظاهرات، به سیاست های دولت نسبت به بحران سوریه و گروه داعش اعتراض کرده و همبستگی خود را با مقاومت شهر کوبانی به نمایش بگذارند.

شهرهای جنوب شرقی ترکیه از بامداد تا شامگاه سه شنبه، صحنه رویارویی میان تظاهر کنندگان و نیروهای پلیس بود.

دست کم ۵ نفر در جریان خشونت های شهر عمدتا کردنشین دیاربکر به قتل رسیدند. به علاوه، تظاهرات در شهرهای ماردین، باتمان، سیرت و موش دست کم ۷ کشته بر جای گذاشت.

 

دخالت حزب الله ترکیه

روزنامه حریت ترکیه، از دخیل بودن یگ گروه اسلامگرا به نام حزب الله ترکیه، در خشونت های روز سه شنبه و احتمال دست داشتن این گروه در قتل معترضان خبر داد.

حزب الله ترکیه، یک گروه سنی تندرو است که عمدتا در مناطق کردنشین این کشور فعالیت دارد. این سازمان از دهه ۸۰ میلادی تا کنون، سیاست خود را بر مقابله با جریان های چپگرای کرد و از جمله حزب کارگران کردستان ترکیه، پ کا کا، متمرکز کرده است.

 

اجرای مقررات منع آمد و شد

به دنبال تداوم خشونت ها در مناطق کردنشین، دولت در دیاربکر و چند محله در شهرهای ماردین و وان مقررات منع آمد و شد به اجرا گذاشته است.

اِفکان علا، وزیر کشور ترکیه هم با فراخواندن مردم به آرامش گفته است که خشونت راهکار نیست و تنها شرایط را پیچیده تر می کند.

 

تظاهرات در آنکارا و استانبول

علاوه بر شهرهای کردنشین، استانبول و آنکار هم شامگاه سه شنبه، صحنه تظاهرات گسترده مخالفان داعش و همچنین معترضان به سیاست های دولت ترکیه در برابر این گروه بود.

پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در میدان تقسیم و دیگر مناطق مرکزی استانبول، از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کرد. دهها تن از تظاهر کنندگان در جریان درگیری با نیروهای پلیس در استانبول مجروح شده و چندین نفر نیز بازداشت شدند.

 

چرا ترکیه به کوبانی کمک نمی کند؟

رادیو صدای روسیه به نقل از رسانه‌های ترکیه خبر داده، در اوایل هفته جاری صالح مسلم رهبر کردهای سوریه در استانبول با مقامات این کشور مذاکره کرده است. مسلم در این مذاکرات خواهان کمک تسلیحاتی جهت مبارزه با داعش شده است، او پاسخ منفی گرفته است و ارتش ترکیه نیز نسبت به سرنوشت کوبانی محاصره شده همچنان بی‌تفاوت نشان می دهد.

بنابر این گزارش شهروندان کرد تبار ترکیه را که می‌خواهند به سوریه بروند در مرز متوقف می کنند.

وادیم ماکارنکو تحلیلگر مستقل نظامی و سردبیر تارنمای «کردستان دات رو» در باره ی سیاست ترکیه نوشته است:

علت چنین رفتاری این است که مقام های ترکیه فقط هنگامی که موقعیت سیاسی، آن‌ها را مجبور می‌کند آماده اند عامل کردها را در نظر بگیرند. در باره کوبانی می‌شود گفت که ترکیه یاری رساندن به این شهر را به معنای حمایت از حزب اتحادیه دمکراتیک آنکارا آنرا جزئی از حزب کارگر کرد می داند، ارزیابی می کند. مقام های ترکیه می‌خواهند کانون استقلال کردها را بدست داعش محو کنند.

وی می نویسد: آنکارا سعی می‌کند چند مساله را در یک آن حل کند: محو خودمختاری کردهای سوریه، مبارزه با رژیم اسد و در نوبت آخر مقابله با داعش. هرگاه حزب اتحادیه دمکراتیک طرف جنگ با اسد را می گرفت کوبانی به احتمال قوی از طرف ارتش ترکیه محاصره می شد. ولی حفظ خودمختاری کردستان بدرد ترکیه نمی خورد. اطمینان دادن های داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در این باره که آنکارا اجازه تصرف کوبانی را نخواهد داد هیچ پشتوانه ای ندارد. موقعیت واقعی در حال حاضر از این قرار است: اگر کردهای کوبانی خودشان ایستادگی نکنند کسی نیست که به کمک آن‌ها بشتابد. اگر ترکیه می‌خواست به کردها کمک کند بی‌شک این کار را می‌کرد و می‌توانست یگان های خود را به عمق آن شهر وارد کند که منظره آن از مرز ترکیه خوب دیده می شود.

 

به گزارش صدای روسیه، ویکتور نادئین- رایفسکی کارمند ارشد علمی انستیتو اقتصاد جهانی و روابط بین‌المللی مسکو نیز درباره ی سیاست دولت ترکیه می گوید:

باید به این امر توجه کرد که آنکارا با وجود مذاکرات جاری با کرد های ترکیه در حقیقت امر این گفت و گو ها را با سیاست خود در کوبانی عقیم گذاشته است. کاملاً آشکار است که با وجود اینکه ترکیه مبارزه با داعش را اعلام کرده هدف اصلی آن سرنگونی اسد است. بدین طریق ترکیه بار دیگر جنبه ضد و نقیض سیاست خارجی خود را نشان داده است. ظاهراً با وجود آتش بس با کرد ها تمایل ترک ها به محو و نابودی حزب کارگر کردستان از بین نرفته است. ترکیه به این خاطر هم به سرنوشت کوبانی بی‌تفاوت است و از تشکیل دولت کردها می ترسد.

این محقق می گوید: مجوز انجام عملیات فرا مرزی که پارمان آن کشور به ارتش ترکیه داد هدفش بیشتر مبارزه با اسد است تا مقابله با داعش و یا کمک رسانی به کوبانی.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اعتراض جهانی علیه «داعش» و ترکیه افزایش یافت

نبرد تن‌به‌تن در خیابان‌های «کوبانی»

شرق ـ چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ برابر با ۰۸ اکتبر ۲۰۱۴

«کوبانی» از همه‌سو زیر آتش توپخانه‌های داعش است. نبرد قهرمانانه کُردها، داعش را از شرق «کوبانی» عقب رانده است اما سروکله نیروهای داعش این‌بار از غرب و جنوب این شهر پیدا شده است. اوضاع شهر هر لحظه در حال وخیم‌ترشدن است و از همین‌رو، نیروهای مسلح کرد شهر را از غیرنظامیان خالی کرده‌اند. مقاومت نیروهای یگان‌های مدافع خلق علیه تبهکاران داعش در محلات شرقی «کوبانی» به صورت تن‌به‌تن و با سلاح فردی ادامه دارد. کردها بارها اعلام کرده‌اند که با سلاح‌های سبک یارای مقابله با تجهیزات عموما آمریکایی داعشی‌ها را ندارند، اما همه کشورهایی که بدون اماواگر برای مخالفان سوری بشار اسد سلاح می‌فرستادند و ذره‌ای به عاقبت افتادن این تجهیزات به دست گروه‌های تروریستی فکر نمی‌کردند، امروز تنها به پرواز‌های کم‌حاصل جنگنده‌هایشان اکتفا می‌کنند؛ حملاتی که مانع دفع تهدید داعش برای «کوبانی» نشده است. آنطور که یک عضو ارشد داعش به سی‌ان‌ان گفته است، نیروهای داعش پس از پرواز پهپادهای آمریکایی برای تعیین موقعیت و مواضع داعش، موقعیت خود را تغییر می‌دهند. به گفته این عضو داعش، آنها پناهگاه‌های یدک و پشتیبانی ایجاد کرده و به محض شنیدن صدای هواپیماها موقعیت خود را تغییر می‌دهند و به همین دلیل بمباران‌ها تاکنون نتوانسته تاثیری بر توانایی آنها بگذارد. فرماندهان یگان‌های مدافع خلق «کوبانی» ((YPG) یکصدا می‌گویند که تنها راه جلوگیری از سقوط این شهر ارسال تسلیحات به مدافعان است و بی‌شک در صورت عدم ارسال کمک‌های نظامی شهر از سوی داعش اشغال شده و فاجعه‌ای انسانی رخ می‌دهد. در همین حال صالح مسلم، رهبر «حزب اتحادیه دموکراتیک» کرد سوریه (PYD) که مبارزان آن صف محکمی در دفاع از شهر «کوبانی» ایجاد کرده‌اند، اظهار کرد که چرا ائتلاف جهانی، ترکیه و نیروهای پیشمرگه عراق به نیروهای مردمی سلاح نمی‌فرستند و از آنان حمایت نمی‌کنند. صالح مسلم در کنفرانسی مطبوعاتی در پاریس بعد از بازگشتش از ترکیه با بیان کافی‌نبودن حملات ائتلاف اعلام کرد که دستیابی به سلاح‌های ضدتانک و زرهی می‌تواند نیروهای مردمی «کوبانی» را از حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی بی‌نیاز کند. او از جزییات مذاکرات خود با مقامات ترکیه در استانبول پرده برداشت و آنچه رسانه‌ها درباره سه شرط این کشور مطرح کرده‌اند را رد کرد که شامل توقف همکاری کردها با نظام سوریه، پایان‌دادن به حکومت خودگردان در مناطق کردنشین و ممانعت از خطر تهدیدات مرزی برای ترکیه است. صالح مسلم اعلام کرد که خواهان همکاری و دریافت کمک‌های ترکیه است اما تاکنون وعده‌هایی که برای کمک به مردم کرد سوریه داده شده بود محقق نشده است. در حالی که وضعیت «کوبانی» هرروز بغرنج‌تر می‌شود، دولتمردان ترکیه همچنان برای مبارزه با داعش شرط‌وشروط می‌گذارند. داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» تاکید کرد، در صورتی که استراتژی آمریکا شامل تعقیب بشار اسد باشد، می‌توان از نیروهای زمینی در سوریه استفاده کرد. داووداوغلو همچنین عنوان کرد که ترکیه تنها در شرایطی به ائتلاف ضدداعش می‌پیوندد که منطقه پروازممنوع و پناهگاه امن در داخل سوریه ایجاد شود. نخست‌وزیر ترکیه همچنین مدعی شد که باقی‌ماندن اسد در قدرت تنها به رشد داعش کمک می‌کند. اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه نیز با تاکید بر اینکه شهر کوبانی در آستانه سقوط به دست داعش است، گفت که باید در طول مرزهای سوریه منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود و همچنین به مخالفان میانه‌رو سوری آموزش داده شود.

ادعای مبارزه با داعش در حالی مطرح می‌شود که روزنامه «طرف» ترکیه اخیرا نوشت 180نفر از اعضای گروه تکفیری داعش که در حملات آمریکا در آگوست گذشته مجروح شده بودند با 49 دیپلمات ترک معاوضه شدند. ترکیه در بیستم سپتامبر گذشته موفق شد دیپلمات‌های ربوده‌شده خود را آزاد کند. اردوغان در این زمینه با تاکید بر اینکه دولت ترکیه هیچ مبلغی در قبال آزادی گروگان‌های خود به داعش پرداخت نکرده، اعتراف کرد که دولت این کشور برای آزادی گروگان‌ها با داعش مذاکراتی انجام داده است. رییس‌جمهور ترکیه در موضع‌گیری دیگری، با اشاره به اینکه «حملات هوایی برای شکست «داعش» کافی نیست»، نسبت به سقوط این شهر مرزی هشدار داد. وی این سخنان را دیروز در اردوگاه پناهجویان سوری در استان غازی عینتاب بیان کرد. اردوغان افزود: «باید با آنهایی که در حال جنگ زمینی با داعش هستند، همکاری شود.» ترکیه چند روز پیش گفته بود که اجازه نمی‌دهد «کوبانی» به دست پیکارجویان داعش بیفتد.

همزمان، بی‌تحرکی ترکیه به اعتراض شهروندان کرد این کشور منجر شد. به گزارش رسانه‌های ترکیه، پلیس در استانبول و دست‌کم شش‌شهر دیگر این کشور با صدها کرد معترض به تحولات جاری در «کوبانی» درگیر شد. تظاهرکنندگان به پیشروی‌های گروه تروریستی داعش در شهر اعتراض دارند و دولت ترکیه را نیز در تحولات «کوبانی» متهم به کارشکنی به نفع داعش می‌کنند. پلیس ترکیه از گاز اشک‌آور و آب پرفشار برای متفرق‌کردن تظاهرات‌ در استانبول و تظاهرات مشابه در شهرهای عمدتا کردنشین از قبیل دیاربکر، باتمان، وان، شرناک، شانلی‌اورفا و هکاری استفاده کرد. همچنین ده‌هانفر از کردهای ساکن هلند در اعتراض به اقدامات گروه داعش در حمله به شهر کردنشین «کوبانی» در سوریه، به ساختمان پارلمان محلی در لاهه یورش بردند. کردهای ساکن هلند با حضور در لابی این مجلس، خواستار اقدامات بیشتر برای مبارزه با گروه تروریستی داعش شدند. معترضان که با واکنش نهادهای امنیتی روبه‌رو شدند در حرکتی صلح‌طلبانه در لابی و سالن اصلی ساختمان پارلمان ملی هلند نشستند. فعالان کرد همچنین در اعتراض به اقدامات بی‌نتیجه انگلیس در برابر حملات داعش به شهرهای کردنشین، ایستگاه تیوب (Tube) در مرکز لندن را اشغال کردند. معترضان، این ایستگاه را به‌طور موقت بستند و مانع از کار مراکز چک بلیت در ورودی ایستگاه شدند. همچنین ده‌ها کرد عصر دوشنبه در فرودگاه شارل دوگل در نزدیکی پاریس در راستای اعلام همبستگی با کردهای سوریه و در محکومیت رفتن تندروهای فرانسوی به سوریه، تظاهرات کردند.

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=45411

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©