Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ برابر با  ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳  برابر با ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴
شرح کوتاه مراسم بزرگداشت سیمین بهبهانی

شرح کوتاه مراسم بزرگداشت سیمین بهبهانی

 

کانون نویسندگان ایران، با برنامه‌ريزي کمیسیون فرهنگی کانون، عصر جمعه سي‌ام آبان‌ماه ۱۳۹۳ مراسم بزرگ‌داشتی برای بانوی شاعر، زنده‌یاد سیمین‌ بهبهانی، در تهران برگزار كرد. این مراسم با استقبال بسیاری از اعضاي کانون نویسندگان ایران و طیف‌های گوناگون هنرمندان، نویسندگان، شاعران، مترجمان و دوست داران سیمین روبه‌رو شد. مجري‌گري اين برنامه را منیژه گازرانی بر عهده داشت.

سرآغاز برنامه پخش پاره‌اي از شعرخوانی ضبط‌شده‌ي سیمین بهبهانی با صدای شاعر بود و سپس دکتر محمدرضا باطنی، زبان‌شناس برجسته و از اعضای قدیمی کانون نویسندگان ایران، به سخنرانی درباره‌ي شعر سیمین پرداخت و با خواندن مقاله‌ای در حوزه زبانشناسی ویژگی‌هایی از شعر او را برشمرد. پس از دکتر باطنی، از رضا خندان (مهابادی) عضو هیئت دبیران کانون دعوت شد تا بيانيه‌ي کانون نویسندگان ایران به مناسبت درگذشت سیمین بهبهانی را بخواند. وی پیش از قرائت بيانيه، با تكذيب شایعه‌ي تحریم مراسم تشییع و تدفین سیمین بهبهانی از سوی کانون نويسندگان ايران، توضیحاتی روشنگرانه ارائه داد. او بار ديگر خاطرنشان کرد كه نظر شخصی اعضاي كانون (از جمله اعضای هیئت دبیران کانون) بازگوکننده‌ي نظر کانون نویسندگان ایران نیست؛ و کانون دیدگاه‌های خود را صرفاً از طریق بیانیه‌ها و اطلاعیه‌هایی منتشر می‌کند كه مُهر کانون نویسندگان ایران را دارد.

در ادامه‌ي برنامه شیوا دولت‌آبادی، روانشناس و از دوستان سیمین بهبهانی، با سخناني پُراحساس به بخشی از وجوه شخصیتی و خاطراتی از آن زنده‌یاد پرداخت. سپس ایرج کابلی، پژوهش‌گر و از اعضای کانون نویسندگان ایران، درباره‌ي سیمین بهبهانی سخن گفت و با اشاره به ویژگی‌هایی از شعر سیمین نوآوری‌های او را بررسی كرد.

سخنران بعدی علی ثباتی بود که در مطالب خود به نکاتی پیرامون شعر متعهد و شعر غیرمتعهد اشاره داشت.

سخنران پایانی برنامه اکبر معصوم‌بیگی، مترجم و از اعضای پيشين هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران بود که در آغاز با اشاره به قرار داشتن در آستانه‌ي آذرماه، یاد اعضای جان باخته‌ي کانون را گرامی داشت و سپس از ویژگی‌های شخصیتی و مبارزاتی زنده‌یاد سیمین بهبهانی ياد کرد. او با اشاره به بندي از منشور كانون كه مربوط به سانسورستيزي و تحقق آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا برای همگان است، اين بند را مهم‌ترين آرمان کانون خواند و بر آگاهی و تعهد سرسختانه‌ي زنده‌ياد سیمین بهبهانی نسبت به اين هدف والای کانون نویسندگان ایران پاي فشرد.

از فیسبوک کانون نویسندگان ایران

ادامه‌ي برنامه به شعرخوانی اختصاص داشت كه در اين بخش علیرضا آدینه، رویا تفتی، فرخنده حاجی‌زاده، رضا حیرانی، فرشته ساری، حسین صفاری‌دوست، علیرضا‌ عباسی، محمود معتقدی و حافظ موسوی به شعرخوانی پرداختند.

پایان‌بخش برنامه علی بهبهانی، فرزند زنده‌یاد سیمین بهبهانی بود كه در سخنان کوتاهی از حاضران در جلسه و کانون نویسندگان ایران برای برگزاری مراسم سپاس‌گزاري کرد.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©