Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ برابر با  ۰۲ مارس ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳  برابر با ۰۲ مارس ۲۰۱۵
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اعتراض سراسری معلمان، از قدرت آنها خبر می دهد

ارژنگ بامشاد

در روز یک شنبه دهم اسفندماه، هزاران نفر از معلمان سراسر کشور برای طرح خواسته هایشان دست به اعتراض زدند و با سکوت، فریاد بلندشان را به گوش همگان رساندند. این حرکت شکوهمند سراسری از قدرت نیروئی خبر می دهد که مسئول آموزش آینده سازان این کشور است، اما با سیاست های  حاکمیتی  روبروست که نه به علم و دانش احترام می گذارد، نه به حقوق معلمان و زندگی و معیشت آنها توجهی دارد و نه دغدغۀ سرنوشت نونهالان و آینده سازمان کشور را در سر دارد. حاکمیتی که بودجه های هزاران میلیاردی به موسسه های زیر و درشت مذهبی اختصاص می دهد اما از سرو ته بودجه وزارت آموزش و پرورش می زند. حاکمیتی که سرانش در کاخ های شیک زندگی می کنند و لوکس ترین و گران ترین  اتوموبیل های  جهان، زیر پای خودشان و "آقازاده"هایش هست و  بر وضعیت اسفبار آن کودکانی که در چادر و کپر مجبورند درس بخوانند و یا بخاری های نفتی چهره هایشان را می سوزاند،  چشم فرو می بندد و وقیحانه دم از عدل و عدالت می زند. و این حاکمیت نمی خواهد بپذیرد که هزاران هزار معلم این کشور در زیر خط فقر دست و پا می زنند و با شغل های جانبی باید زندگی شان را جمع و جور کنند. این همه از چشم معلمان کشور دور نمانده و کارد به استخوانشان رسیده و از این روست که دست به اعتراض زده اند و خواست هایشان را نیز بصورت شفاف بیان کرده اند. این اقدام شجاعانه و سراسری معلمان، شایسته حمایت و همدلی همه هم طبقه ای هایشان، همه مزد و حقوق بگیران کشور و همه آزاداندشان این مرز و بوم است. این وظیفۀ همه ماست که از خواست های معلمان کشور و از مقاومت و مبارزاتشان قاطعانه دفاع کنیم. اعتراض سراسری معلمان، از قدرت آنها خبر می دهد. این قدرت را دست کم نگیریم.

در زیر به گزارشات گوناگون از این حرکت شکوهمند توجه کنید

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

من سكوت مي‌ كنم پس هستم

محبوبه شعاعي/ معلمان در قطعنامه چه گفتند؟ از نمايندگان مجلس خواستيم رفتار سياسي‌شان را كنار بگذارند و از معلم به عنوان ابزار استفاده نكنند. از دولت خواستيم جدي تر در مسائل مربوط به معلمان وارد شود و سنجيده‌تر عمل كند. براساس بند 5 ماده 68 قانون خدمات كشوري كه يكسري خدماتي را براي افراد قائل بوده، اين خدمات براي ما هم اعمال شود. وضعيت معيشتي همكاران بازنشسته كه به نسبت ساير اقشار، دريافتي پايين‌تري دارند بايد تصحيح شود. خدمات بيمه معلمان بايد درست شود تا معلمان از خدمات بيمه‌اي مناسبي برخوردار شوند.

 

 

اينجا خيابان بهارستان است، ساختمان شيشه‌اي مجلس. حوالي ساعت 9:45، برخلاف روزهاي معمول شلوغ‌تر است. به‌جاي ترافيك ماشين‌ها، ترافيك آدم‌ها بيشتر در چشم خودنمايي مي‌كند. دقيقه‌ها كه مي‌گذرند آدم‌هاي بيشتري مي‌آيند. عقربه‌هاي ساعت، 10:30 را نشان مي‌دهد. ترافيك آدم‌ها از يك ساعت پيش بيشتر است. بيشتر مي‌مانيم. طرف‌هاي ساعت 2 بعدازظهر، آنقدر جمعيت زياد شده كه ديگر پليس هم در اطراف ديده مي‌شود. اما پليس‌ها فقط نگاه مي‌كنند. حدودا 2000 هزارنفري مي‌شوند. جمعيت كاغذهايي به دست دارند كه با فونت‌هاي بزرگ نوشته شده: «همه جامعه به معلمان مدیونند»، «سکوتم از رضایت نیست»، «ما از فرق می‌نالیم، نه از فقر»، «معلم فرهنگ‌ساز جامعه را دریابید»، «معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است»، «بر روی تخته‌های خود بنویسید یک با یک برابر نیست»، «معلمان خواستار تاثیرگذاری تشکل‌های صنفی بر تصمیمات آموزش و پرورش هستند». ديگر همه مي‌دانند اينها معلماني هستند كه در اوج متانت اعتراض مي‌كنند. در ذهن مرور مي‌كنيد خبري را كه 10 روز پيش خوانده‌ايد: «روز دهم اسفندماه، تجمع سكوتي با حضور معلمان در مقابل مجلس در تهران و در مقابل ادارات كل آموزش و پرورش استان‌ها در اعتراض به رعايت نشدن حق معلمان و برچيده شدن تبعيض‌ها برگزار خواهد شد.» خبرها از گوشه و كنار مي‌رسد، شهرهاي ديگر هم شلوغند. اما شلوغي‌اي در عين سكوت!

   نه چپي هستيم نه راستي

حوالي ساعت 3:30 بعدازظهر است. جمعيت پيچ‌و‌تاب مي‌خورد و كاغذهاي اعتراض‌نوشت در رقص باد به اين طرف و آن طرف مي‌روند. برخلاف اتفاقات ديگر، حضور خبرنگاران بسيار كمرنگ است. جز سه چهار نفر، خبرنگار ديگري در جمعيت ديده نمي‌شوند. حتي عكس‌هايي كه از تجمعات ديروز در رسانه‌ها منتشر شد، عكس‌هايي بود كه با گوشي‌هاي همراه گرفته شده بودند. اما اگر در بين جمعيت بچرخيد حتما اعضاي اصلي كانون صنفي را مي‌بينيد. «مهدي بهلولي»، يكي از اعضاي انجمن صنفي در بين جمعيت ديده مي‌شود. نزديكي‌هاي خواندن قطعنامه تجمع است. او به «قانون» مي‌گويد: «در قدم اول اعتراض ما به بودجه‌اي است كه براي حقوق سال آينده معلمان درنظر گرفته شده است. افزايش 14 درصدي حقوق اصلا جوابگوي معيشت خانواده نيست و معلمان تقاضاي حقوق بيشتري دارند. همچنين معلمان به تبعيض بين معلمان و كاركنان ديگر ارگان‌ها نيز معترض هستند. چرا در ارگان‌هاي ديگر يك ليسانسه بايد تا سه ميليون تومان حقوق بگيرد در صورتي كه معلمان بايد نهايت يك ميليون و دويست هزار تومان بگيرند. من با دو فرزند و 24 سال سابقه كاري تنها يك ميليون و صدهزار تومان حقوق دارم در صورتي كه كساني را مي‌شناسم كه در ارگان‌هاي ديگر نصف سابقه من را دارند ولي نزديك سه ميليون تومان حقوق مي‌گيرند. علاوه‌بر آن حتي به تبعيض‌هايي كه بين خودشان هم وجود دارد معترض هستند. معلم مدرسه و معلمي كه در ادارات و وزارتخانه‌ها در حال كار هستند امكاناتي دارند كه معلمان مدرسه‌ها ندارند. از طرفي ما به شرايط بد آموزش‌و‌پرورش هم معترض هستيم. اگر اين‌طور پيش برود ما تربيت درستي براي نسل آينده نخواهيم داشت.» اما در ميان هياهوي اين جمعيت تنها دو نفر از اعضاي مجلس به ميان معلمان مي‌آيند و درباره مطالب‌تان آنها صحبت مي‌كنند؛ يكي از اين چهره‌هاي شاخص «محمدمهدي زاهدي» رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس است. ساعت 11:30 و درست دو ساعت و نيم قبل از شروع رسمي تجمع به جمعيت ملحق مي‌شود، نيم‌ساعتي مي‌ماند و بعد از همان صحبت‌هاي هميشگي كه «ما حق شما را از دوست مي‌گيريم» مي‌رود. بهلولي اما مي‌گويد اعتراض معلمان حتي به رفتار مجلس هم است: «البته افرادي مثل آقاي زاهدي گرايش راست دارند و بدشان نمي‌آيد كه علت اعتراض‌ها را تنها به گردن دولت بيندازند. درصورتي كه معلمان نه چپي‌اند و نه راستي بلكه به هردو معترض هستند. نه دولت براي ما كار كرده و نه مجلس. نمايندگان با خواسته‌هاي معلمان سياسي برخورد مي‌كنند، دولت هم در جهت بهبود وضعيت معلمان كاري نكرده. در دو لايحه‌اي كه طي دو سال گذشته از طرف دولت تصويب شده، افزايش چشمگيري در حقوق نمي‌بينيم.»

   وزارت كشور مجوز  راهپيمايي نداد

داستان اين تجمع از 10 روز پيش شروع شده است. از وقتي كه يكي ازتشكل‌هاي صنفي معلمان ايران تصميم مي‌گيرند براي اعتراض به اجحاف‌ها، تجمع كنند و درخواست‌شان را به وزارت كشور ارائه مي‌كنند. اما وزارت كشوربا درخواست آنها موافقت نكرده است اما بيانيه‌اي منتشر مي‌شود و معلمان در روز و زمان مقرر سر قرار حاضر مي‌شوند. «اسماعيل عبدي» دبير كانون صنفي معلمان ايران هم حضور دارد. او به «قانون» مي‌گويد: «چيزي كه براي ما مهم بود مسالمت‌آميز برگزار شدن تجمع بود. ما از همكاران خواسته بوديم در اين تجمع سكوت كنند و شعار جناحي ندهند و پلاكاردها هم با همان مضامين باشند. نمي‌خواستيم جهت سياسي داشته باشيم و صرفا مي‌خواستيم پيگير خواسته‌هاي صنفي و حقوقي بدنه آموزش و پرورش باشيم. از تمام شهرهاي اطراف تهران براي حضور در اين تجمع آمده بودند؛از اسلامشهر، رباط كريم، شهريار، كرج، ملارد، پاكدشت، ورامين و شهرري.» عبدي مي‌گويد يكي از نقاط قوت اين تجمع، سكوتش بود به طوري كه حتي نيروي انتظامي هم از اين‌همه سكوت تعجب كرده بود! «نيروهاي انتظامي مي‌گفتند مرتبا تجمعاتي در مقابل مجلس تشكيل مي‌شود اما نديده بوديم جمعيتي به اين گستردگي بيايند و حتي كلمه‌اي شعار ندهند و اين فرهيختگي معلمان را مي‌رساند.» گويا خيلي از نمايندگان تقاضا كرده‌اند به جمع بيايند تا سخنراني كنند اما چون در آستانه انتخابات مجلس به سر مي‌بريم، ممكن بود از اين سخنراني‌ها استفاده‌هاي انتخاباتي شود براي همين به گفته عبدي درخواست‌ها مورد قبول واقع نمي‌شود. تنها درخواست معلمان حضور رئيس كميسيون تلفيق در ميان جمع بود كه اين اتفاق نيفتاده است. در بين حاضران، معلمان پيش‌دبستاني هم هستند، كساني كه با حقوق 200 هزار تومان و با دريافت بيمه 15 روز امرار معاش مي‌كنند. معلمان پيماني هم حتي هستند، كساني كه قرار بود از سال 89 تا 92 تكليف‌شان معلوم شود و تبديل وضعيت شوند اما هنوز اين اتفاق نيفتاده. حضور بانوان هم بسيار پررنگ است به‌طوري كه يك چهارم جمعيت حاضر، زنان هستند. حتي بازنشستگان فرهنگي هم هستند. زنان و مردان مسني كه بعضي هايشان با عصا به اين تجمع آمده‌اند.

   در شهرستان‌ها چه خبر بود؟

اما نكته اصلي اين تجمع، كشوري بودنش است، اينكه معلمان ساير شهرستان‌ها هم به صورت خودجوش رأس ساعت‌هاي مشخص و با قراري مجازي، در ادارات آموزش و پرورش جمع شده‌اند و خواستار احقاق حق‌شان شده‌اند. اخبارهاي زيادي از اين طرف و آن طرف منتشر مي‌شود. از استان‌هايي چون خراسان رضوی، لرستان، هرمزگان، کردستان، خوزستان، فارس و قزوین هم اخباري رسيده است. تجمع معلمان در شهرستان‌ها از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر برگزار شده است. «محمدتقي سبزواري»، عضو كانون صنفي معلمان شيراز درباره تجمع ديروز به «قانون» مي‌گويد: «طبق برنامه‌ريزي قبلي و براساس تبليغات مجازي و به صورت كاملا خودجوش تجمع در مقابل اداره‌كل آموزش و پرورش فارس تجمع كردند.. نيروهاي اداره كل در نهايت متانت و منش برخورد كردند. همكاران از مشكلات‌شان عصباني بودند اما مسئله خوب تمام شد. شعارها پيرامون بحث تبعيض معيشتي و دستمزد بود. مثلا فيش حقوقي‌اي با رقم 25 ميليون تومان را نشان مي‌دادند و مقايسه‌اش مي‌كردند با فيش حقوقي معلمان. غلامرضا آذري مديركل هم به همراه مشاورانش به ميان جمع آمد و معترضان را آرام كرد.» به گفته سبزواري آذري نمي‌توانست قولي بدهد چون مشكل اصلي از طرف وزارتخانه است كه كمبود بودجه دارد. قديمي عضو كانون معلمان همدان نيز به «قانون» مي‌گويد: «ما تجمع اعتراضي نداشتيم. ما فقط اعتصاب كرديم. تصميم كانون معلمان همدان بر اين بود كه از ساعت 9:15 تا 11:15 معلمان در دفتر مدارس بنشينند و سر كلاس‌ها نروند. اعتقاد ما اين است كه كار بايد مرحله به مرحله جلو برود و تجمع آخرين مرحله است.» پيمان نودينيان، عضو كانون فرهنگيان سنندج نيز به «قانون» مي‌گويد: «حوالي ساعت 9 به بعد حدود 1000 نفر از همكاران در حياط اداره‌كل‌ جمع شده‌اند و اعتراض‌شان را نشان دادند. اعتراض‌ها بيشتر حول محور مسائل معيشتي بوده. اين تجمع نيز خودجوش برگزار شده است. در مريوان و ديوان‌دره هم تجمعاتي شكل گرفته است. ظاهرا خود مديركل هم در جمع همكاران بوده با اين استدلال كه خودش معلم است.» به اين ترتيب بزرگ‌ترين تجمع معلمان كه در تمام اين سال‌ها بي‌سابقه بوده به پايان مي‌رسد اما معلوم نيست وزارت آموزش و پرورش چقدر مي‌تواند در برابرش سكوت داشته باشد!

قانون ـ شماره   ۴۶۸دوشنبه ۱۱ اسفند۱۳۹۳

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

معلمان سراسر كشور در سكوت خواستار رسيدگي به وضعيت معيشتي خود شدند

ما را از زير خط فقر بالا بكشيد

  زهرا چوپانكاره /  در طول چند ماه گذشته نمايندگان مجلس دو بار وزير آموزش را به كارت زرد مهمان كردند و بهمن ماه زمزمه‌هاي استيضاح او را پيش كشيدند، از سوي ديگر وزير آموزش و پرورش در نشست‌هاي خبري و همايش‌هاي گوناگون در خصوص كمبود بودجه آموزش و پرورش و برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي رسيدگي به وضعيت معيشتي فرهنگيان سخن گفت. حالا معلمان در شهرستان‌ها به سراغ ادارات كل آموزش و پرورش و در تهران به سراغ مجلس رفتند تا بگويند تمامي نهادهاي مديريتي را مسوول رسيدگي به وضعيت معيشتي خود مي‌دانند. معلمان كه تاكنون بارها پيگير مطالبات خود شده‌اند، روز گذشته در اقدامي هماهنگ در تجمع سكوت حاضر شدند تا اين‌بار بدون كلمات صداي خود را به گوش وزير و نمايندگان برسانند.

«روي سخن ما هم با رييس‌جمهور است كه چرا وزارت آموزش و پرورش را ناديده مي‌گيرد، هم با وزير آموزش و پرورش كه چرا تلاش نمي‌كند كمي مانند وزير بهداشت باشد و اينقدر آرام و غيرموثر نباشد و هم با نمايندگان مجلس كه چرا به وضعيت بودجه آموزش و پرورش توجه ندارند.» دبير شوراي هماهنگي، كانون‌هاي صنفي معلمان سراسر كشور در گفت‌وگو با «اعتماد» با اشاره به اينكه تغيير وضعيت معيشتي معلمان را مسووليت تمامي نهادهاي مسوول مي‌داند از برخي از مهم‌ترين مطالبات معلمان نام مي‌برد: حقوق، بيمه مديريت مدارس. به گفته علي‌اكبر باغاني مدارسي كه فرهنگيان بخش مهمي از زندگي خود را در آن مي‌گذرانند فاقد استانداردها و امكانات مناسب است. او به كمبود كتابخانه، آزمايشگاه و البته كلاس‌هاي با جمعيت ٣٨ نفر اشاره مي‌كند و پس از نام بردن از دشواري‌هاي كار معلمان دوباره به نحوه معيشت و حقوق آنها باز مي‌گردد: «آنچه ما به وزارت آموزش و پرورش پيشنهاد داديم ارايه بودجه ٥٠ هزار ميلياردي بود و حالا بودجه اين وزارتخانه ٢٥ هزار ميليارد تومان بسته شده كه اين تنها مي‌شود خرج حقوق معلمان، اين‌گونه اين وزارتخانه ديگر هيچ بودجه‌اي براي هيچ كار ديگري ندارد و در نظر بگيريد كه حقوق معلمان هم زير حدي است كه بايد براي امرا معاش آنها كافي باشد».

باغاني مي‌گويد كه معلمان در مقابل مجلس سكوت كرده‌اند تا شايد صداي بي‌صدايي آنها به گوش نمايندگان مجلس. مسوولان آموزش و پرورش و حتي رييس‌جمهور برسد.

 

اگر بودجه نيست فقر را عادلانه تقسيم كنيد

 

با ٢٤ سال سابقه تدريس يوسف رفاهيت، دبير زبان خارجه در همدان يكي از خيل معلماني است كه معتقد است وضعيت معيشت معلمان رفته رفته روي نحوه عملكرد آنها در مدارس هم تاثير گذاشته: «من با اين سابقه تدريس يك ميليون و ٢٦٠ هزار تومان حقوق مي‌گيرم براي اداره يك خانواده چهار نفره، يعني طبق اعلام رسمي ما الان در زير خط فقر زندگي مي‌كنيم. اين وضعيت ما را به ستوه آورده و نگراني من اين است كه كم‌كم رسالت معلمي از ياد ما برود.» اين از ياد رفتن رسالت معلمي البته از ديد او اتفاقي است كه چند سالي هست در آموزش و پرورش آغاز شده. رفاهيت به «اعتماد» مي‌گويد كه شكاف در وضعيت معيشت معلمان از حدود آغاز به كار دولت احمدي‌نژاد آغاز شده و حالا به وضعيتي غيرقابل تحمل تبديل شده است، وضعيتي كه به اعتقاد او تنها معلمان را نشانه نگرفته است؛ «مطمئن باشيد كه هزينه بي‌توجهي به آموزش و پرورش را تمام جامعه مي‌پردازد. وقتي روي مدارس و معلمان سرمايه‌گذاري نشود نتيجه‌اش را در بالارفتن آمار اعتياد، وضعيت دانشگاه‌ها و... مي‌بينيم. همين حالا هم دلسردي آنقدر در ميان معلمان بالاست كه بيشتر سعي مي‌كنند دانش‌آموزان را تشويق به شركت در كلاس‌هاي خصوصي كنند. اين درست نيست، ما معلمي را انتخاب نكرديم كه مجبور باشيم با شغل دوم و سوم زندگي بگذرانيم و ديگر هيچ مهلتي براي مطالعه و رشد در حرفه اصلي خود را نداشته باشيم.»

معلم همداني كه حالا يك دهه است در كانون صنفي معلمان عضويت دارد خطاب به دولتمردان مي‌گويد: «اگر بودجه نيست حرفي نيست پس لااقل فقر را عادلانه تقسيم كنيد. اگر دولت بودجه ندارد كارمندان دولت نبايد اينقدر دريافت‌هاي متفاوتي با هم داشته باشند. فيش حقوقي كارمندان بانك و قضات دادگستري را با فيش حقوقي ما مقايسه كنيد تا ببينيد كه قسمت فقر به ما رسيده است.»

روز گذشته در همدان معلم‌ها از ساعت ٩:١٥ تا ١١:١٥ را خارج از كلاس درس گذراندند، تا شايد تصويري از كلاس‌هاي بدون معلم را به نمايش درآورند.

 

نقش معلم را به ساكت كردن دانش‌آموزان فرونكاهيد

 

معلم بازنشسته مشهدي كه ٣١ سال از زندگي‌اش را در مدارس و تدريس دانش‌آموزان گذرانده است مي‌گويد گاهي وقتي صحبت از مطالبات و معلمان به ميان مي‌آيد والدين دانش‌آموزان از وضعيت زندگي معلماني كه مسووليت تدريس به فرزندان آنها را برعهده دارند تعجب مي‌كنند. سيدهاشم خواستار مي‌گويد: «گاهي احساس مي‌كنم نقش اين همه معلم آگاه و توانمند را مي‌خواهند در حد آدمي كه بايد بچه‌ها را سركلاس ساكت نگه دارد پايين بياورند اما مطمئن باشيد معلمان زير بار نمي‌روند.» به گفته خواستار نه تنها وضعيت حقوق معلمان زير خط فقر است بلكه از مزايايي از جمله وام، بن و... هم چندان خبري نيست: «چند وقت پيش به شاغلان به صورت خيلي محدود وام پنج ميليوني دادند كه فقط به تعداد كمي رسيد، بازنشستگان هم وامي دو ميليوني داشتند كه با ثبت نام و قرعه‌كشي مشخص مي‌شد. اما اينكه ما دور هم جمع مي‌شويم و در روبه‌روي نهادهاي مسوول در كنار هم سكوت مي‌كنيم بايد به مسوولان نشان دهد كه معلمان هم حق و حقوقي دارند و در پي گرفتن اين حق هستند.»

 

در مشهد معلمان در مقابل اداره كل آموزش و پرورش در سكوت كنار يكديگر ايستادند.

 

در پايان تجمع‌هاي سراسري معلمان كشور عصر ديروز ايلنا نوشت: «به دليل حضور معلمان در تجمعات سراسري امروز برخي مدارس در شهرهاي محل تجمع به حالت نيمه‌تعطيل درآمدند و مديران مدارس و كادر اداري وظيفه اداره مدرسه را بر عهده گرفتند.» بنا به گزارش‌هاي رسيده تجمع سكوت معلمان بدون حاشيه برگزار شد و در پايان تجمع تهران، قطعنامه پاياني در مقابل خانه ملت قرائت شد: ١- محو تمركزگرايي شديد حاكم بر آموزش و پرورش، ٢- اضافه شدن رديف‌هايي مانند حق مسكن، اياب و ذهاب، هزينه غذا و غيره در حكم‌هاي حقوقي معلمان، ٣- افزايش ٣٠ درصدي دستمزد و فوق‌العاده شغل معلمان و ٤- آزادي بي‌قيد و شرط دو نفر از معلماني كه دست‌كم پنج سال گذشته را بدون مرخصي در زندان بوده‌اند از مهم‌ترين مطالبات آنان بود.

معلمان در پايان سكوت بلند خود اعلام كردند: «ما معلمان امروز در مقابل خانه ملت گرد آمديم تا قوي‌ترين هشدارها را پيرامون مسائل حادي كه آموزش و پرورش كشور را زمينگير كرده است اعلام كنيم. باشد كه نمايندگان مجلس فارغ از جناح‌بندي‌هاي سياسي پيش از آنكه بيش از اين دير شود راهي را كه دولت يازدهم درجهت بهسازي اوضاع كشور نسبت به دولت قبل در پيش گرفته طي كنند و همراه با دولت مانع از ادامه روند نادرست كنوني در آموزش و پرورش شوند.»

اعتماد ـ شماره ۳۱۹۴  |   دوشنبه ۱۱ اسفند۱۳۹۳

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گزارش تجمع اعتراضی دهم اسفند معلمان/ تهران، بهارستان

  تجمع امروز معلمان به صورت گسترده به دعوت کانون صنفی در سراسر کشور اجراشد .در تهران معلمان  ساعت ها  پیش از دو بعدازظهر در مقابل مجلس حضور داشتند اما شروع رسمی  تجمع، ساعت دو بعدازظهر بود.در این تجمع که در حدود هفت هزار معلم شرکت داشتند ، به صورت سکوت به اعتراض پرداختند.

در پایان نیز با قرائت قطعنامه کانون صنفی توسط سخنگوی کانون و با همراهی معلمان،  تجمع به صورت مسالمت امیز پایان یافت.عمده خواستهای معلمان در این تجمع رفع مشکلات معیشتی و برقراری عدالت در پرداختهای کارمندان دولت بود.

در این تجمع معلمان پلاکاردهایی با شعارهایی از قبیل “ما هم از فقر می نالیم ،هم از تبعیض بیزاریم” و “معلم بیدار است ،از تبعیض بیزار است “،  “خصوصی سازی را متوقف کنید و “تشکل یابی مستقل حق مسلم ماست” در دست داشتند.

نشر توسط:حقوق معلم و کارگر 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تجمعات اعتراضی معلمان در استانهای مختلف/ دهم اسفند ماه

صبح امروز، تجمعات اعتراضی گسترده معلمان با گستردگی بسیار در شهرها و استانهای مختلف  مقابل ادارات آموزش و پرورش  برگزار شد. در  این تجمعات که از ساعت نه صبح امروز آغاز شد، حضور معلمان بسیار چشمگیر بود.

طبق اخبار دریافتی حقوق معلم و کارگر، این تجمعات در استانهای مختلف از جمله کردستان، خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، هرمزگان، فارس، خوزستان، لرستان، کرمان، سمنان، اصفهان و قزوین برگزار شده است. گفتنی است حتی در شهرستانهای کوچک و کم جمعیت هم استقبال معلمان از این حرکت اعتراضی هماهنگ بسیار گسترده بوده است. در این تجمعات معلمان در سکوت کامل پلاکاردهایی همراه داشتند. روی این پلاکاردها متن هایی از این دست به چشم می خورد: “ما از فرق می نالیم، نه از فقر” و “معلمان را دریابید”

در تهران نیز قرار است تجمع  ساعت دو ظهر در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی  آغاز شود. این در حالی است که از صبح امروز جمعیت گسترده ای از معلمان و بازنشستگان در مقابل مجلس حضور دارند.

نشر توسط:حقوق معلم و کارگر 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تجمعات معلمان در استانها/ ایلام و اراک

تجمع فرهنگیان شهر اراک با حضور تعداد 450 الی 500 نفر از فرهنگیان شهر اراک جلوی اداره کل آموزش و پرورش راس ساعت 9صبح شروع و با دعوت و برخورد مناسب آقای فولادوند  در محوطه داخلی اداره کل ادامه یافت. ابتدا تعدادی از فرهنگیان مشکلات خود از جمله :توجه به فقر معیشتی و فرق حقوقی ، منزلت و اعتبار اجتماعی،پیگیری تاسیس بانک فرهنگیان با توجه به جمعیت قابل توجه فرهنگیان،استفاده از ظرفیتهای بانک سرمایه ،اعتراض به نحوه انعکاس مسایل فرهنگیان در صدا و سیما را بیان کردند

سپس آقای فولادوند مدیر کل با خیر مقدم به همکاران فرهنگی وهمدردی با آنها بخصوص در موضوع مسائل صنفی خواستار هوشیاری این قشر و جلوگیری سوء استفاده کنندگان از این تجمعات شد. ایشان با اشاره به مشکلات درآمدی کشور و کاهش درآمدهای نفتی خواستار صبر وحوصله معلمان شد.در پایان تجمع کنندگان با اعلام اینکه خواسته هاشان صرفا صنفی است خواستار انعکاس و انتقال مشکلات معترضان به مراجع مافوق شدند. تجمع راس ساعت 12 پایان یافت.

محمد حسن پوره فرهنگی از شهر اراک

…………………………………………………………………..

در پی فراخوان تجمع معلمان در سطح کشور معلمان محترم استان ایلام د ر محل شهرستان های استان راس ساعت 9 صبح روز یک شنبه تاریخ10/12/93 تجمع نمودهو در این تجمع به دور از هرگونه شعار سیاسی و در یک تحصن همراه با سکوت، خواست های رفاهی ، معیشتی خود را بیان کردن و در پایان یکی از فرهنگیان محترم  خواسته های به حق و منطقی معلمان را قرائت کرد.

دکتر صباح شیری

دبیر شهرستان ایلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

قطعنامه پایانی تجمع معلمان تهران در اعتراض به وضعیت اسف بار آموزش و پرورش

 

به نام خداوند جان و خرد

 

قطعنامه پایانی گردهمایی معلمان در اعتراض به وضعیت اسف بار آموزش و پرورش

ما معلمان امروز در مقابل خانه ملت گردآمده ایم تا قوی ترین هشدارها را پیرامون مسائل حادی که آموزش و پرورش کشور را زمین گیر نموده و نفس های آن را به شماره انداخته است، اعلام نماییم. باشد تا آن گروه از نمایندگان مجلس که فارغ از جناح بندی های سیاسی، اعتلای جوانان این آب و خاک را می جویند، سخن ما را بشنوند و پیش از آن که بیش از این دیر شود؛ راهی را که دولت یازدهم در جهت به سازی اوضاع کشور نسبت به دولت قبل در پیش گرفته، حمایت کنند و همراه و حتی پیشاپیش آن مانع ادامه روند نادرست کنونی در آموزش وپرورش گردند.

لذا قاطعانه خواهان انجام اقدامات زیر در یک بازه زمانی معقول می باشیم:

1. ما خواهان محو تمرکزگرایی شدید حاکم بر آموزش و پرورش، محوریت بخشیدن به بخش آموزش و دخالت دادن موثر و سازمان یافته ی بدنه ی آموزشی کشور به ویژه معلمان در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها هستیم.

2. ما معتقدیم به رغم شرایط دشوار اقتصادی کنونی در کشور، با جابجایی در برخی ردیف های بودجه، با حذف یا کاهش ردیف های بودجه ای که ظاهراً صرف امور فرهنگی در سازمان ها، نهادها و ارگان هایی می شود که مسئولیت مستقیم در امور آموزش و فرهنگی ندارند؛ و افزودن آن به بودجه آموزش و پرورش، می توان بودجه آموزش و پرورش را در یک بازه ی زمانی دوساله افزایش صد در صدی داد و بسیاری از مشکلات و کمبودهای آن از جمله کسری بودجه مزمن رااز بین برد.

3. با تأکید بر این باور قانونی که بهداشت و آموزش با کیفیت جزو ابتدایی ترین حقوق شهروندی است؛ خواهان رویکردی متفاوت با گذشته نسبت به ردیف های بودجه از جانب نمایندگان مجلس هستیم. تا همانند بخش سلامت و بهداشت که برای سال آینده بودجه ی آن به درستی افزایش 70 درصدی داشته است، بودجه آموزش نیز تغییرات اساسی نماید. افزایش 22 درصدی بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال 94 حتی کسری بودجه ی پنج هزار میلیاردی سال جاری این وزارت خانه را برطرف نمی کند.در صورت تصویب این میزان افزایش، سال آینده اوضاع مالی این وزارتخانه بدتر از سال جاری خواهد بود و معلمان با حقوق پایین تر از خط فقر باز هم برای حق التدریس اندک خود باید ماه ها منتظر بمانند تا این دستمزد ناچیز را به صورت قطره چکانی آن هم مطابق سلیقه وزارتخانه و ادارات آموزش و پرورش دریافت نمایند.

4. ما خواهان افزایش دست کم 30 درصدی حقوق و فوق العاده شغل معلمان برای هرسال طی 4 سال آینده می باشیم تا بخشی از تبعیضی که میان آن ها باسایر کارکنان دولت وجود دارد برطرف گردد. در حالی که بار اصلی فعالیت آموزشی بر دوش معلمان و سایر کارکنان مدارس است، امتیاز فوق العاده شغل یک معلم با مدرک کارشناسی ارشد 800 می باشد در حالی که همین امتیاز برای کارمندان دولت با مدرک کارشناسی 1500 و با مدرک کارشناسی ارشد 2000 است. ما این تبعیض آشکار را محکوم نموده و خواهان رفع سریع آن به نفع معلمان یعنی گردانندگان اصلی آموزش و پرورش هستیم.

5. در حالی که در احکام سایر کارکنان دولت وجود ردیف هایی مانند حق ایاب و ذهاب، حق مسکن،هزینه یا فیش غذا و وجود ردیفی به نام «سایر» که خود داستانی جداگانه دارد، سال هاست امری بدیهی و به رسمیت شناخته شده محسوب می شود؛ این ردیف ها در فیش حقوق معلمان همچنان مفقودند و یا چنان ناچیز که بیشتر به تمسخر و تحقیر آنان شبیه است. اضافه شدن ردیف هایی مانند حق مسکن، ایاب و ذهاب و … در حکم های حقوقی معلمان امری ضروری و حقی طبیعی است و باید با رقم های واقع بینانه به آنان پرداخت شود. بر این موارد بیفزاییم ناکارآمدی شدید انواع بیمه ی معلمان به ویژه بیمه تکمیلی را که جز در سال اول هرگز رضایت خاطر و آرامش آنان را فراهم ننموده است.

6. ما خواهان استانداردسازی کلاس های درس حداقل از نظر تعداد دانش آموزان هستیم (حداکثر 25 نفر در هر کلاس). در حالی که برخی مسئولان وزارت آموزش وپرورش با اعلام میانگین های آماری نادرست از وجود نیروها ی مازاد سخن می گویند، دست کم در تهران و در تمامی مقاطع شاهد کلاس های 30 نفر به بالا تا بیش از 40 نفر هستیم. در چنین شرایطی گذشته از کاهش شدید کیفیت آموزش در چنین کلاس هایی، شاهد تنش های فراوانی میان معلمان و دانش آموزان می باشیم که جلوه های حادتر و تأسف بارتر آن را در صفحه ی حوادث روزنامه ها شاهد بوده ایم. وجود نگاهی صرفاً هزینه ای به آموزش و پرورش چنین فجایعی را به دنبال داشته است.

7. رسول بداقی همکار زندانی ما بیش از 5 سال است که بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به سر می برد. همینطور سید محمود باقری. ما خواهان آزادی بی قید وشرط این عزیزان و لغو کلیه ی احکام صادره توسط هیأت های تخلفات اداری در ارتباط با همکارانی هستیم که به دلیل فعالیت صنفی حکمی را دریافت نموده اند. همینطور بازگشت به کار کلیه ی همکارانی که حکم محکومیت خود را گذرانده اند.

8. در حالی که بسیاری از معلمان در پایان 30 سال خدمت خود حکم عالی را دریافت می نمایند سازمان بازنشستگی این رتبه را از معلمان نپذیرفته و با کسر دو رتبه، آن ها را و با کاهش حقوق گاه تا بیش از دویست هزارتومان در هنگام بازنشستگی مواجه می نماید. تحمیل چنین شرایط ناعادلانه ای به معلمان در آغاز دوران بازنشستگی ستمی است مضاعف که از سال 88 تاکنون ادامه دارد. ما خواهان تأمین اعتبار کافی برای رفع این شرایط ناعادلانه و پرداخت مابه التفاوت آن به صورت یک جا به معلمان ذیحق از سال 88 تا کنون هستیم.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

10/ 12/ 1393

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گزارشی از تجمع معلمان سقز کردستان

تجمع فرهنگیان سقز در اعتراض به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش، در محوطه اداره آموزش و پرورش، با حضور شمار زیادی از معلمان خانم و آقا ساعت 9 تا 12 برگزار شد. جمعیت شرکت کننده حدود 800 نفر همکار از مقاطع مختلف تحصیلی بود.

در پایان تجمع قطعنامه زیر قرائت شد:

باسمه تعالی

ما فرهنگیان سقز امروز یکشنبه دهم اسفند ماه سال یکهزار و سیصد و نود و سه خورشیدی، همگام و همراه با همکارانمان در سراسر ایران، نارضایتی شدید خود را از وضعیت حاکم بر آموزش و پرورش، اعلام کرده و اعتقاد راسخ داریم فضای فکری و مدیریتی حاکم بر آن زیبنده این نهاد نبوده و رکود و رخوت حاکم بر آن نشان از ادامه‌ی همان روند ناکارامد دولت گذشته ، دارد.

اگرچه امیدوار بودیم با آمدن دولت جدید، و وعده های شخص رئیس جمهور، شاهد تغییرات اساسی و بهبود وضعیت نابسامان آموزش و پرورش و ارتقاء جایگاه معلم باشیم، اما تا کنون نه تنها چنین مهمی اتفاق نیفتاده، بلکه افزایش نارضایتی معلمان، و سیر قهقرایی این کشتی به گِل نشسته، معلول بی توجهی، غفلت و عدم وجود اراده در نزد دولتمردان نسبت به بهبود یا ترمیم آن است.

ما فرهنگیان سقز معتقدیم، عملکرد مجلس در طی سالهای اخیر به هیچ وجه متناسب با وضعیت حاکم بر آموزش و پرورش نبوده، و سیاسی کاری و سکوت در برابر برنامه های این وزارت خانه، موجبات وضعیت نابسامان فعلی را فراهم کرده است. لذا نمایندگان مجلس باید جایگاه حقیقی و قانونی خود را دریابند و فراتر از منافع جناحی به منافع کشور بیندیشند و به دور از مانورهای تبلیغاتی برای انتخابات آینده، آستین همت بالا زده و با اقتدار، برای بهسازی وضعیت نابهنجار آموزش و پرورش، اقدام عاجل کنند.

ما فرهنگیان سقز، ضمن اعلام حمایت قاطع از اعتراضات صنفی پرستاران، کارگران و فرهنگیان سراسر کشور، خواسته های خود را از دولت تدبیر و امید و نمایندگان مجلس اعلام میداریم:

1- رفع تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا نسبت به سایر ارگانها، نهادها و سازمانهایی که بودجه آنها را دولت تامین میکند و یکسان سازی دریافتی معلمان با سایر کارمندان با توجه به مدرک تحصیلی و سنوات خدمت.

2- تامین امنیت شغلی و حقوقی معلمان و لغو احکام قضایی و هیاتهای رسیدگی به تخلفات اعم از منع تدریس، تبعید ، اخراج و زندان معلمان صنفی

3- برگردانیدن جایگاه و منزلت اجتماعی معلمان به آنان

4- افزایش هر ساله حقوق معلمان متناسب با نرخ واقعی تورم و رسانیدن آن حداقل به میزان خط فقر

5- توجه به بازنشستگان فرهنگی و ارتقای وضع معیشتی آنان از لحاظ بیمه، حقوق و میزان پاداش پایان خدمت و پرداخت آن به طور کامل و یکجا در اسرع وقت.

6- افزایش بودجه آموزشی و سرانه دانش آموزی و فراهم کردن امکانات آموزشی و پرورشی استاندارد آنچنانکه شایسته فرزندان و دانش آموزانمان باشد

7- اجرای اصل 15 قانون اساسی در خصوص آموزش زبان مادری و تخصیص بودجه لازم برای آن

8- رفع مشکلات فضاهای آموزشی و نوسازی مدارس فرسوده ی در حال تخریب

9- نظارت فرهنگیان بر صندوق ذخیره و استفاده معلمان از تسهیلات این صندوق

10- متوقف کردن خصوصی سازی مدارس و اجرای دقیق اصل قانونی آموزش رایگان

11- تامین مسکن فرهنگیان

12- ایجاد بستر مناسب برای فعالیت آزادانه تشکلهای صنفی مستقل و کمک به تقویت آنها

13- تجمیع تمام بیمه هایی که برای هرکدام از آنها ماهیانه مبالغی از معلمان کسر میشود و ایجاد یک بیمه مناسب و شایسته برای فرهنگیان

14- پرداخت حق نوار مرزی در شهرهای مرزی کشور

15- رفع تبعیض در احکام حقوق همکاران فرهنگی خانم

16- در انتخاب مدیران سطوح مختلف، از مدرسه تا وزارت، رای معلمان ملاک باشد

17- انجمن صنفی معلمان سقز اعلام میدارد در صورت برآورده نشدن خواسته هایمان، اعتراضات همچنان ادامه خواهد یافت

به امید رسیدگی دولت ومجلس به خواسته هایمان و تحقق آنها – فرهنگیان سقز

گفتنی است همزمان در دیگر شهرهای کردستان مانند مریوان نیز تجمعات گسترده ای برگزار شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حاشیه و متن اعتراض هزاران معلم در سراسر کشور

« به دلیل حضور معلمان در تجمعات سراسری امروز برخی مدارس در شهرهای محل تجمع به حالت نیمه تعطیل درآمدند و مدیران مدارس و کادر اداری وظیفه اداره مدرسه را به عهده گرفتند.»

ایلنا ـ تجمع اعتراضی معلمان در نقاط مختلف کشور ظهر امروز در حالی خاتمه یافت که تجمع معلمان در تهران از ساعت 14 به طور رسمی آغاز شد. خبرنگار ایلنا حاضر در تجمع امروز از حضور دو هزار معلم در مقابل ساختمان مجلس خبر می‌دهد.

 

به گزارش ایلنا، به دلیل حضور معلمان در تجمعات سراسری امروز برخی مدارس در شهرهای محل تجمع به حالت نیمه تعطیل درآمدند و مدیران مدارس و کادر اداری وظیفه اداره مدرسه را به عهده گرفتند.

 

تجمع معلمان در تهران در ساعت 15 و 40 دقیقه با همخوانی قطعنامه پایانی خاتمه یافت.

 

 تجمع صنفی معلمان امروز همچنین در بسیاری از مراکز استان‌ها و بعضی شهرها به صورت هماهنگ برگزار شد. ایلنا صبح امروز تصاویری از تجمع معلمان در استان‌های خراسان رضوی، لرستان، هرمزگان کردستان، خوزستان، فارس و قزوین منتشر کرده بود.

 

هرچند اعتراض صنفی امروز معلمان از سوی آنان «تجمع سکوت» نام گرفته و گزارشی از شعار دادن به ایلنا نرسیده است، اما خبرنگاران ایلنا گزارشاتی از برخی اعتراضات به «تجمع سکوت» دریافت کرده‌اند.

 

با وجود تجمع توام با سکوت معلمان، در تجمع امروز معلمان پارچه‌نوشته‌هایی را حمل می‌کردند. در تعدادی از این پلاکاردها به سخنان مقام رهبری در ستایش معلمان اشاره شده بود. همچنین در سایر پارچه نوشته‌های شعارهایی مانند «همه جامعه به معلمان مدیون‌اند»، «سکوتم از رضایت نیست»، «ما از فرق می نالیم، نه از فقر» ،«معلم فرهنگ ساز جامعه را دریابید»، «معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است»، «بر روی تخته‌های خود بنویسید یک با یک برابر نیست»، «معلمان خواستار تاثیرگذاری تشکل‌های صنفی بر تصمیمات آموزش و پرورش هستند» و...  به چشم می‌خورد.

 

خبرنگاران ایلنا همچنین از حضور مشهود ماموران امنیتی در این تجمعات خبر داده‌اند اما گزارشی از وقوع درگیری یا بازداشت معترضین در دست نیست.

 

در این تجمعات حضور معلمان بازنشسته نیز به چشم می‌خورد که در حمایت از معلمان شاغل به جمع اعتراضی آنان پیوسته بودند. اما در پایان تجمع معلمان در تهران، یکی از بازنشستگان به کم بودن مستمری فرهنگیان اعتراض کرد.

 

در خاتمه گردهمایی اعتراضی معلمان در تهران شعارهایی در حمایت از معلمان زندانی سر داده شد.

 

قزوین

 

کنش‌گران صنفی جامعه معلمان در قزوین به ایلنا گفته‌اند که حدود 400 معلم در تجمع اعتراضی مقابل اداره آموزش و پرورش این استان حضور یافتند. در قزوین علاوه بر معلمان تعدادی از فرهنگیان بازنشسته و دانش‌آموزان مدارس نیز به جمع معلمان‌شان پیوسه بودند.

 

مریوان

 

به گفته منابع خبری ایلنا در شهر مریوان صبح امروز نزدیک به 1300 نفر از جامعه 2500 نفری معلمان مدارس این شهر در اعتراض به تبعیضی که از نظر آنها در نحوه افزایش دستمزد سال 94 وجود دارد در محوطه اداره آموزش و پرورش این شهر تجمع سکوت برپا کردند.

 

براساس اطلاعاتی که معلمان معترض در اختیار ایلنا گذاشته‌اند، این اجتماع اعتراضی که حوالی میدان جهاد مریوان برپا شده بود باعث تعطیلی زودهنگام بیشتر مدارس نوبت صبح شد اما در فعالیت مدارس نوبت بعد از ظهر هیچ تاثیری نگذاشته است.

 

به گفته معلمانی که خود در این گردهمایی صنفی حضور داشتند؛ این اجتماع صنفی از حوالی ساعت 9 صبح که زنگ اول مدارس نوبت صبح مریوان خاتمه یافت؛ آغاز شد و تا تا نزدیکی‌های ساعت 12 و 30 دقیقه ادامه یافت.

 

افراد حاضر در این اقدام اعتراضی تاکید دارند: پس از آنکه معلمان معترض طبق فراخوان کانون صنفی معلمان در مقابل اداره آموزش و پرورش این شهر تجمع کردند، برخی از معلمان به نمایندگی از سایرین از طریق  بلندگویی که در داخل محوطه آموزش و پروش مریوان نصب شده بود ایراد سخرانی کردند که سخنان آنان با تشویق شنوندگان مواجه شد.

 

 در خاتمه این گردهمایی صنفی بیانیه کوتا‌هی نیز خوانده شد که در آن مطالباتی همچون آزادی معلمان زندانی، لغو احکام قضایی صادر شده علیه فعلان صنفی، توقف خصوصی سازی مدارس، محفوظ ماندن فرصت استفاده از تحصیل رایگان به عنوان یک حق شهروندی، اجرای عاری از تبعیض بند 5 ماده 68 قانون خدمات کشوری، انتخاب مشاوران وزیر آموزش و پروش از میان معلمان مقاطع سه گانه، تصویب و اجرای طرح رتبه نبدی معلمان، صیانت حقوقی و قضایی از شخصیت معلم،  اجرای بیمه‌های درمانی برای فرهنگیان، نظارت فرهنگیان بر عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان، اجرای بازنشستگی پیش از موعد برای معلمان، رفع قوانین تبعیض آمیزی که علیه معلمان زن و مرد جود دارد به عنوان خواسته صنفی آنان طرح شده است.

 

همخوانی قطعنامه معلمان در مقابل مجلس

 

گردهمایی اعتراضی حدود دو هزار معلم تهرانی که ساعتی پیش در مقابل ساختمان مجلس برپا شده بود، در ساعت 15 و 40 دقیقه پس از خواندن قطعنامه پایانی خاتمه یافت.

 

 در قطع نامه پایانی این گردهمایی صنفی آمده است: «ما معلمان امروز در مقابل خانه ملت گرد آمدیم تا قوی ترین هشدارها را پیرامون مسائل حادی که آموزش و پرورش کشور را زمینگیر کرده است اعلام نماییم . باشد که نمایندگان مجلس فارغ از جناح بندی های سیاسی پیش از آنکه بیش از این دیر شود راهی را که دولت یازدهم درجهت بهسازی اوضاع کشور نسبت به دولت قبل در پیش گرفته طی کنند  و همراه با دولت مانع از ادامه روند نادرست کنونی در آموزش و پرورش گردند».

 

در ادامه این قطعنامه آمده است: «معلمان خواهان محو تمرکز گرایی شدید حاکم بر آموزش و پرورش و دخالت دادن موثر و سازمان یافته بدنه آموزشی کشور در تصمیم گیریها و برنامه ریزی ها هستند؛ افزایش 22 درصدی بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه 94 کسری بودجه 5 هزار میلیاردی این وزارت خانه را برطرف نمی کند؛ معلمان می گویند در صورت تصویب این میزان افزایش سال آینده اوضاع مالی این وزارتخانه به مراتب بدتر از سال جاری خواهد بود و آنها با حقوق پایین تر از خط فقر بازهم برای حق التدریس اندک خود باید ماهها منتظر بمانند تا این دستمزد ناچیز را به صورت قطره چکانی دریافت کنند».

 

همچنین در بخشهایی از این قطعنامه آمده است: اضافه شدن ردیفهایی مانند حق مسکن ، ایاب و ذهاب هزینه غذا و غیره در حکمهای حقوقی معلمان مانند احکام سایر کارکنان دولت امری ضروری و حقی طبیعی است نا کارآمدی شدید انواع بیمه معلمان به ویژه بیمه تکمیلی از دیگر دغدغه های اصلی جامعه فرهنگیان کشور است.

 

موضوع افزایش 30 درصدی دستمزد و فوق‌العاده شغل معلمان و تاکید بر جدا بودن آن از تاثیرات تورمی بر رشد دستمزدها نیز از دیگر خواسته‌های صنفی بود که در بیانه معلمان تهرانی به آن اشاره شده بود .

 

در پایان این قطعنامه با اشاره به بازداشت یا زندانی بودن تعدادی از معلمان و فرهنگیان در کشور از مسئولین خواسته شده نسبت به آزادی هر چه سریعتر آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

 

در همین بیانیه همچنین با اشاره به نام دو نفر از معلمانی که دست کم 5 سال گذشته را بدون مرخصی در زندان به سربرده‌اند؛ آمده است: معلمان خواستار آزادی بی قید وشرط این افراد و لغو کلیه احکامی که توسط هیات‌های تخلفات اداری برای فعالان صنفی فرهنگی صادره شده است هستند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شرق ـ شماره ۲۲۵۰ -  چهارشنبه ۲۰ اسفند۱۳۹۳

تجمع جمعی از معلمان مقابل مجلس

خانه ملت: جمعی از معلمان در اعتراض به عدم‌همسان‌سازی حقوقشان با دریافتی کارمندان دولت، مقابل مجلس تجمع کردند.لازم به ذکر است برخی افرادی که آزمون استخدامی وزارت نفت را داده و در انتظار انجام مراحل استخدامشان به سر می‌برند نیز مقابل مجلس تجمع کردند.یکی از تجمع‌کنندگان می‌گوید؛ مدت‌هاست تمام مراحل استخدام را انجام داده، اما دولت به‌ویژه شرکت‌پالایش‌و‌پخش هیچ اقدامی برای استخدام افراد نکرده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وطن امروز ـ شماره : 1550 / دوشنبه ۱۱ اسفند۱۳۹۳

مطالبات معلمان به 7 بخش تقسیم می‌شود

جای خالی دولت در پازل معیشت فرهنگیان

گروه اجتماعی: مشکلات معیشتی فرهنگیان از جمله مواردی است که آموزش و پرورش، دولت و مجلس می‌توانند برای رفع آن دست در دست هم دهند و این موضوع را برای همیشه مرتفع کنند. معلمان، فرهنگیان و کارمندان شاغل در

 آموزش و پرورش کشور حجم عظیمی از نیروی انسانی دولت را تشکیل می‌دهند که در راستای انسان‌سازی، تمدن‌سازی و آینده‌سازی کشور در تلاش هستند. بدون شک ساختن انسان‌هایی که تعدادی از آنها در آینده مدیران عالی این کشور را تشکیل خواهند داد، به عهده نظام تعلیم و تربیت و مدارسی است که معلمان آن با دلسوزی در تلاش هستند تا در آینده پرچم پرافتخار کشورمان در همه زمینه‌های گوناگون برافراشته باشد.

مشکلات همیشگی یک میلیون فرهنگی

به گزارش فارس، آموزش و پرورش بزرگ‌ترین دستگاه دولتی کشور است که چیزی حدود یک میلیون فرهنگی را در خود جای داده است و وظیفه آموزش علم و پرورش قریب به

13 میلیون دانش‌آموزی که در کلاس‌های درس مشتاق علم‌آموزی هستند را به عهده دارند. اما در شرایطی که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، خبرهایی از گوشه و کنار کشور مبنی بر وجود مشکلاتی برای فرهنگیان نسبت به وضعیت معیشتی آنها به گوش می‌رسد. موضوع وضعیت معیشتی فرهنگیان و مشکلات کنونی آنها البته مربوط به این چند سال گذشته نیست و برخی مشکلات سال‌هاست که فرهنگیان را آزار می‌دهد. مدیران در حوزه آموزش و پرورش هم در همه این سال‌ها تلاش خود را برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان به کار بسته‌اند اما مشکلات اعتباری اغلب باعث ناکامی در پیشبرد و پیشرفت وضعیت معیشتی فرهنگیان شده است.

۷ مطالبه معلمان درباره مشکلات معیشتی

حال مدتی است برخی مشکلات اعم از محاسبه نشدن فوق‌العاده امتیاز شغل در حکم کارگزینی برابر با آنچه در قانون وجود دارد، نداشتن برخی امتیازات نسبت به سازمان‌های دیگر موضوعات و مشکلاتی را به وجود آورده است. از طرفی برخی فرهنگیان 7 موضوع را به‌عنوان مطالبه اصلی خود مطرح می‌کنند که بازگرداندن شأن و منزلت معلم، رفع تبعیض و دریافت حداقل حقوق برابر با خط فقر، افزایش حقوق سالانه برابر با افزایش تورم، برخورداری از بیمه کارآمد، انتخاب یا عزل مدیران آموزش و پرورش با هماهنگی فرهنگیان بدون دخالت ارگان‌های دیگر، جلوگیری از خصوصی‌سازی مدارس و اختصاص بودجه لازم جهت ارتقای سطح و ارائه آموزش‌های علمی و کاربردی ضمن خدمت به صورت رایگان به فرهنگیان از جمله مطالبات آنهاست.

ورود مجلس به مشکلات معیشتی معلمان

این در حالی است که جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره فعالیت مجلس در جهت رفع مشکلات معیشتی فرهنگیان اظهار داشت: در این باره پیشنهاداتی شده است. وی افزود: یکی از این موارد موضوع اصلاح قانون مالی است و دیگری پیشنهادی است که در قالب آن بانک‌ها و شرکت‌های دولتی باید یک یا 2 درصد از هزینه‌های خود کم کنند و به آموزش و پرورش کمک کنند. کوچکی‌نژاد تصریح کرد: از محل صرفه‌جویی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی حدود هزار و 700 میلیارد تومان جمع‌آوری خواهد شد که در اختیار آموزش و پرورش و در جهت بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان قرار خواهد گرفت. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی به دنبال پاسخگویی به مطالبات و مشکلات فرهنگیان است.

جای خالی مشارکت دولتی‌ها

همچنین به نظر می‌رسد همکاری و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، دولت و مجلس شورای اسلامی می‌تواند یک بار برای همیشه مشکلات معیشتی فرهنگیان را مرتفع کند. در این شرایط رسیدگی به مشکلات و تکریم فرهنگیان می‌تواند به آینده نظام تعلیم و تربیت کشور کمک کند و باعث شود تا آینده کشورمان نیز با داشتن آینده‌ای روشن به سمت قله‌های پیشرفت حرکت کند. توجه به فرهنگیان از لحاظ مادی و معنوی بدون شک ثمره درخشانی در کلاس‌های درس رقم خواهد زد و نقش آموزش و پرورش در این زمینه و توجه بیشتر در این باره مورد اهمیت به نظر می‌رسد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مرور روزنامه‌های دوشنبه یازدهم اسفند؛

چرا دوهزار معلم جلوی مجلس تجمع کردند؟

تجمعات صنفی معلم‌ها در تهران و شهرستان‌ها در چند روزنامه مورد توجه قرار گرفته است.

تابناک ـ کد خبر: ۴۷۹۹۵۴تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

 

در سکوت نسبی دیگر روزنامه‌ها، روزنامه‌هایی مانند اعتماد و قانون‌ مفصل‌تر به تجمع روز گذشته معلمان جلوی مجلس شورای اسلامی پرداخته‌اند.

 

قانون در آغاز گزارش میدانی مفصل خود از این تجمع نوشته است: اینجا خیابان بهارستان است، ساختمان شیشه‌ای مجلس. حوالی ساعت ۹:‌۴۵، برخلاف روزهای معمول شلوغ‌تر است. به‌جای ترافیک ماشین‌ها، ترافیک آدم‌ها بیشتر در چشم خودنمایی می‌کند. دقیقه‌ها که می‌گذرند آدم‌های بیشتری می‌آیند. عقربه‌های ساعت، ۱۰:‌۳۰ را نشان می‌دهد. ترافیک آدم‌ها از یک ساعت پیش بیشتر است. بیشتر می‌مانیم. طرف‌های ساعت ۲ بعدازظهر، آنقدر جمعیت زیاد شده که دیگر پلیس هم در اطراف دیده می‌شود. اما پلیس‌ها فقط نگاه می‌کنند. حدودا ۲۰۰۰ هزارنفری می‌شوند.

 

جمعیت کاغذهایی به دست دارند که با فونت‌های بزرگ نوشته شده: «همه جامعه به معلمان مدیونند»، «سکوتم از رضایت نیست»، «ما از فرق می‌نالیم، نه از فقر»، «معلم فرهنگ‌ساز جامعه را دریابید»، «معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است»، «بر روی تخته‌های خود بنویسید یک با یک برابر نیست»، «معلمان خواستار تاثیرگذاری تشکل‌های صنفی بر تصمیمات آموزش و پرورش هستند». دیگر همه می‌دانند این‌ها معلمانی هستند که در اوج متانت اعتراض می‌کنند. در ذهن مرور می‌کنید خبری را که ۱۰ روز پیش خوانده‌اید: «روز دهم اسفندماه، تجمع سکوتی با حضور معلمان در مقابل مجلس در تهران و در مقابل ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در اعتراض به رعایت نشدن حق معلمان و برچیده شدن تبعیض‌ها برگزار خواهد شد‌». خبر‌ها از گوشه و کنار می‌رسد، شهرهای دیگر هم شلوغند. اما شلوغی‌ای در عین سکوت!

 

حوالی ساعت ۳:‌۳۰ بعدازظهر است. جمعیت پیچ‌و‌تاب می‌خورد و کاغذهای اعتراض‌نوشت در رقص باد به این طرف و آن طرف می‌روند. برخلاف اتفاقات دیگر، حضور خبرنگاران بسیار کمرنگ است. جز سه چهار نفر، خبرنگار دیگری در جمعیت دیده نمی‌شوند. حتی عکس‌هایی که از تجمعات دیروز در رسانه‌ها منتشر شد، عکس‌هایی بود که با گوشی‌های همراه گرفته شده بودند. اما اگر در بین جمعیت بچرخید حتما اعضای اصلی کانون صنفی را می‌بینید. «مهدی بهلولی»، یکی از اعضای انجمن صنفی در بین جمعیت دیده می‌شود. نزدیکی‌های خواندن قطعنامه تجمع است. او به «قانون» می‌گوید: «در قدم اول اعتراض ما به بودجه‌ای است که برای حقوق سال آینده معلمان درنظر گرفته شده است. افزایش ۱۴ درصدی حقوق اصلا جوابگوی معیشت خانواده نیست و معلمان تقاضای حقوق بیشتری دارند.

 

همچنین معلمان به تبعیض بین معلمان و کارکنان دیگر ارگان‌ها نیز معترض هستند. چرا در ارگان‌های دیگر یک لیسانسه باید تا سه میلیون تومان حقوق بگیرد در صورتی که معلمان باید ‌‌نهایت یک میلیون و دویست هزار تومان بگیرند. من با دو فرزند و ۲۴ سال سابقه کاری تنها یک میلیون و صدهزار تومان حقوق دارم در صورتی که کسانی را می‌شناسم که در ارگان‌های دیگر نصف سابقه من را دارند ولی نزدیک سه میلیون تومان حقوق می‌گیرند. علاوه‌بر آن حتی به تبعیض‌هایی که بین خودشان هم وجود دارد معترض هستند. معلم مدرسه و معلمی که در ادارات و وزارتخانه‌ها در حال کار هستند امکاناتی دارند که معلمان مدرسه‌ها ندارند. از طرفی ما به شرایط بد آموزش‌و‌پرورش هم معترض هستیم. اگر این‌طور پیش برود ما تربیت درستی برای نسل آینده نخواهیم داشت‌».

 

اما در میان هیاهوی این جمعیت تنها دو نفر از اعضای مجلس به میان معلمان می‌آید و درباره مطالبتان آن‌ها صحبت می‌کنند؛ یکی از این چهره‌های شاخص «محمدمهدی زاهدی» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است. ساعت ۱۱:‌۳۰ و درست دو ساعت و نیم قبل از شروع رسمی تجمع به جمعیت ملحق می‌شود، نیم‌ساعتی می‌ماند و بعد از‌‌ همان صحبت‌های همیشگی که «ما حق شما را از دوست می‌گیریم» می‌رود. بهلولی اما می‌گوید اعتراض معلمان حتی به رفتار مجلس هم است: «البته افرادی مثل آقای زاهدی گرایش راست دارند و بدشان نمی‌آید که علت اعتراض‌ها را تنها به گردن دولت بیندازند. درصورتی که معلمان نه چپی‌اند و نه راستی بلکه به هردو معترض هستند. نه دولت برای ما کار کرده و نه مجلس. نمایندگان با خواسته‌های معلمان سیاسی برخورد می‌کنند، دولت هم در جهت بهبود وضعیت معلمان کاری نکرده. در دو لایحه‌ای که طی دو سال گذشته از طرف دولت تصویب شده، افزایش چشمگیری در حقوق نمی‌بینیم‌».

 

قانون در پایان در پاسخ به اینکه «در شهرستان‌ها چه خبر بود؟» نوشته: اما نکته اصلی این تجمع، کشوری بودنش است، اینکه معلمان سایر شهرستان‌ها هم به صورت خودجوش رأس ساعت‌های مشخص و با قراری مجازی، در ادارات آموزش و پرورش جمع شده‌اند و خواستار احقاق حقشان شده‌اند. اخبارهای زیادی از این طرف و آن طرف منتشر می‌شود. از استان‌هایی چون خراسان رضوی، لرستان، هرمزگان، کردستان، خوزستان، فارس و قزوین هم اخباری رسیده است. تجمع معلمان در شهرستان‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر برگزار شده است. «محمدتقی سبزواری»، عضو کانون صنفی معلمان شیراز درباره تجمع دیروز به «قانون» می‌گوید: «طبق برنامه‌ریزی قبلی و براساس تبلیغات مجازی و به صورت کاملا خودجوش تجمع در مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش فارس تجمع کردند.

 

نیروهای اداره کل در ‌‌نهایت متانت و منش برخورد کردند. همکاران از مشکلاتشان عصبانی بودند اما مسأله خوب تمام شد. شعار‌ها پیرامون بحث تبعیض معیشتی و دستمزد بود. مثلا فیش حقوقی‌ای با رقم ۲۵ میلیون تومان را نشان می‌دادند و مقایسه‌اش می‌کردند با فیش حقوقی معلمان. غلامرضا آذری مدیرکل هم به همراه مشاورانش به میان جمع آمد و معترضان را آرام کرد‌». به گفته سبزواری آذری نمی‌توانست قولی بدهد چون مشکل اصلی از طرف وزارتخانه است که کمبود بودجه دارد. قدیمی عضو کانون معلمان همدان نیز به «قانون» می‌گوید: «ما تجمع اعتراضی نداشتیم. ما فقط اعتصاب کردیم. تصمیم کانون معلمان همدان بر این بود که از ساعت ۹:‌۱۵ تا ۱۱:‌۱۵ معلمان در دفتر مدارس بنشینند و سر کلاس‌ها نروند. اعتقاد ما این است که کار باید مرحله به مرحله جلو برود و تجمع آخرین مرحله است‌». پیمان نودینیان، عضو کانون فرهنگیان سنندج نیز به «قانون» می‌گوید: «حوالی ساعت ۹ به بعد حدود ۱۰۰۰ نفر از همکاران در حیاط اداره‌کل‌ جمع شده‌اند و اعتراضشان را نشان دادند. اعتراض‌ها بیشتر حول محور مسائل معیشتی بوده. این تجمع نیز خودجوش برگزار شده است. در مریوان و دیوان‌دره هم تجمعاتی شکل گرفته است. ظاهرا خود مدیرکل هم در جمع همکاران بوده با این استدلال که خودش معلم است‌». به این ترتیب بزرگ‌ترین تجمع معلمان که در تمام این سال‌ها بی‌سابقه بوده به پایان می‌رسد اما معلوم نیست وزارت آموزش و پرورش چقدر می‌تواند در برابرش سکوت داشته باشد!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©