Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ برابر با  ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵  برابر با ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶
بیانیۀ شورای صنفی دانشجویان

 

بیانیۀ شورای صنفی دانشجویان

دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران

در حمایت از دانشجویان معترض خوابگاه چمران

 

«ما»

می‌خواهیم زنده بمانیم!

 

درحالی روزهای سرد پاییز نود و پنج را از سر می‌گذرانیم که به سومین سالگرد آغاز دوبارۀ اعتراضات صنفی در دانشگاه تهران نزدیک می‌شویم. در طول سه سال گذشته دوست و دشمن شاهد تلاش صادقانۀ دانشجویان دانشگاه تهران برای پیگیری حقوق بدیهی انسانی و صنفی‌شان و حل مسالمت‌جویانۀ مشکلات خود بوده‌اند؛ تلاشی که پاسخش همواره تهدید و ترعیب فعالان صنفی و خفه‌کردن صدای اعتراضات با توسل به هر ابزار قانونی و غیرقانونی بوده است. البته دانشجویان نیز در مقابل این فشارها و تهدیدها هرگز از پا ننشسته‌اند و ذره‌ای عقب‌نشینی نکرده‌اند، بلکه پرشورتر از گذشته مطالبات خود را پیگیری کرده‌اند.

روزهای گذشته شاهد اعتراضات و تحصن‌های دانشجویی پیاپی در خوابگاه چمران دانشگاه تهران بوده‌ایم؛ اعتراضاتی که برخاسته از نگرانی دختران دانشجو نسبت به در خطر افتادن  حیاتشان بود؛ قطع مکرر برق و از کار افتادن سیستم‌های گرمایشی آغازگر این نارضایتی‌ها بود. اعتراضات اولیه به برگزاری جلسه‌ای میان دانشجویان این خوابگاه و اسماعیلی، مدیر کل امور  خوابگاه‌ها، در ۲۴ آبان ۱۳۹۵ منجر شد؛ جلسه‌ای که در آن مدیر کل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران با وقاحتی مثال‌زدنی پیگیری و تأمین هیچ‌یک از مطالبات دانشجویان را نپذیرفت!

حالا درحالی اعتراضات خوابگاه چمران ادامه دارد، که از یک سو شاهد بی‌تفاوتی مسئولین امر نسبت به این اعتراضات و اتفاقات هستیم، و از سویی شاهد پافشاری  مثال‌زدنی دختران کوی چمران. اما متأسفانه این مسئله سویۀ دیگری دارد که از نظرها پنهان است و ما را بر آن داشت تا واکنشی روشن و قاطع نسبت به آن نشان دهیم. از همان روزهای ابتدایی آغاز اعتراضات در کوی چمران، شاهد تلاش نیروهای حراست برای ترعیب و تهدید فعالان دانشجویی حاضر در این اعتراضات بوده‌ایم، تهدید و ترعیبی که از یک سو، در کنار تهدیدها و ترعیب‌های دیگر فعالان دانشجویی در دیگر دانشکده‌های دانشگاه تهران توسط نیروهای حراست، و از سوی دیگر، در کناراحضار و تهدیدِ غیرقانونی فعالان دانشجویی دانشگاه تهران در فضای مجازی و حقیقی توسط نیروهای امنیتی خارج از دانشگاه، برای «ما» و «آن‌ها» معنای روشنی دارد. تقابلی که هر لحظه در شمایلی شفاف‌تر از گذشته خود را نشان  می‌دهد، «ما» می‌خواهیم زنده بمانیم، و «آن‌ها» می‌خواهند خفه‌مان کنند.

شورای صنفی دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ضمن حمایت قاطع از سه مطالبۀ محوری دانشجویان خوابگاه چمران (کاهش هزینه‌های خوابگاه و تقویت امکانات رفاهی، قوانین برابر با پسران دربارۀ ساعات رفت و آمد، و لغو حجاب اجباری در محیط خوابگاه)؛ اقدامات اخیر نیروهای حراست و امنیتی داخل و خارج دانشگاه در احضار و تهدید دانشجویان را محکوم کرده، و خاطرنشان می‌کند هرگونه برخورد – چه در قالب کمیتۀ انضباطی و چه در قالب دخالت نهادهای بیرونی – با فعالان دانشجویی، واکنش سخت و پشیمان‌کنندۀ جنبش دانشجویی دانشگاه تهران را در پی خواهد داشت. همچنین، حمایت بی قید و شرط از فعالان صنفی و دانشجویانی که به دنبال حقوق صنفی خود و برخورداری از حدأقل استانداردها برای ادامۀ حیاتشان هستند را وظیفۀ انسانی و اخلاقی خود می‌دانیم.

جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵

شورای صنفی دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران

---------------------------------

اعتراض دختران كوي چمران به محدوديت‌ها

زهرا چوپانكاره

اعتماد ـ  شماره ۳۶۸۰  |   پنج شنبه ۴ آذر۱۳۹۵

خبرها در شبكه‌هاي اجتماعي زود دست به دست مي‌شوند. يكي از خبرهايي كه توانست در ميان كاربران خودي نشان دهد خبر اعتراض در خوابگاه دختران دانشگاه تهران بود. دختراني كه سه‌شنبه شب در محوطه خوابگاه به اعتراض پرداختند بخشي از دغدغه‌شان محدوديت‌هاي ورود و خروج به خوابگاه بود و شايعه اجباري شدن حجاب در محيط دخترانه. همين بازتاب‌ها سبب شد تا معاون دانشجويي دانشگاه تهران ديروز اعلام كند كه كميته بازنگري مقررات خوابگاهي در اين دانشگاه تشكيل مي‌شود و البته به نظر مي‌رسد محدوديت‌هاي ساعات ورود و خروج به خوابگاه از دايره اين بازنگري‌ها خارج خواهد ماند.

«در بازنگري مقررات خوابگاهي اشكالات و مقررات احتمالي خوابگاه بررسي و تصميمات جديد با در نظر گرفتن پيشنهادات دانشجويان اعمال خواهد شد. اما حذف كامل محدوديت‌های ورود و خروج به خوابگاه‌ها امكان‌پذير نيست.» حسن به‌نژاد روز گذشته به خبرگزاري ايسنا گفت كه دانشجويان ساكن كوي چمران در اعتراض به محدوديت زمان ورود و خروج به خوابگاه در محوطه كوي دانشگاه تجمع كردند: «اين در حالي است كه هيچ قانون و مقررات جديدي در مورد خوابگاه‌ها در دانشگاه تهران اعمال نشده و مقررات فعلي خوابگاه‌هاي اين دانشگاه همان مقررات سال‌هاي گذشته است و آخرين ساعت ورود دانشجويان به خوابگاه‌ها نيز همانند ساير خوابگاه‌هاي كشور حدود ساعت ٢١:٣٠ شب است.» او در مورد تصميم اين دانشگاه براي تشكيل كميته بازنگري مقررات خوابگاهي گفت: «در پي اعتراضات شب گذشته دانشجويان خوابگاه، يك كميته بازنگري در معاونت دانشجويي دانشگاه تهران براي ارزيابي مقررات فعلي خوابگاهي به خصوص در حوزه ورود و خروج دانشجويان تشكيل مي‌شود و دانشجويان مي‌توانند نظرات و پيشنهادات خود را در حوزه مقررات خوابگاهي به اين كميته ارسال كنند تا در تصميم‌گيري‌هايي كه اتخاذ مي‌شود ديدگاه دانشجويان نيز مورد بررسي قرار گرفته و در نهايت اعمال شود. در واقع تصميم‌گيري در اين كميته با حضور نماينده‌هاي دانشجويان خوابگاهي اعمال خواهد شد.»

از سوي ديگر، دختراني كه پيگير مطالبات خود هستند مي‌گويند كه شيوه مواجهه با دانشجويان دختر ساكن خوابگاه بيشتر است. همين شده كه مطالباتي كه ابتدا بر سر مسائل فني خوابگاه بود تبديل به اعتراضي به شيوه برخوردها و مقررات تازه از راه رسيده شد. يكي از دختراني كه سال‌هاست تجربه زندگي در كوي دانشگاه را دارد در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «دو هفته پيش بحث درخواست‌ها و مطالبات بر سر قطع شدن برق در خوابگاه آغاز شد و مطالبات ديگري مانند اياب و ذهاب و كيفيت غذاي سلف دانشجويي اما بعد موضوع گسترش پيدا كرد. در خوابگاه مي‌گويند كه بر اساس قوانين وزارت علوم ساعت ورود به خوابگاه دختران محدوديت دارد براي همين اگر از ساعت ٩:٣٠ به بعد به خوابگاه برسيم بايد برگه تاخير پر كنيم، اگر اين ساعت به ١٠:٣٠ شب برسد تعهد گرفته مي‌شود و مي‌گويند كه پس از تكرار سه باره اين موضوع با ساكنان خوابگاه برخورد مي‌شود. تا سال ٩١ اين برگه تعهد وجود نداشت.» او مي‌گويد خواسته دختران اين است كه مقررات خوابگاه‌هاي دخترانه هم مانند پسران باشد.

ماجراهاي خوابگاه دختران چند سال قبل هم خبرساز شده بود، زماني كه بنا بر مقررات دانشگاه تهران از ورود دختران پس از ساعت ١١ شب به خوابگاه جلوگيري شد. اين دختر دانشجو كه در آن زمان هم ساكن خوابگاه بود مي‌گويد: «آن زمان پس از اجراي اين قانون در شب اول و ماندن دو نفر از دختران پشت در خوابگاه، شب دوم ما از خوابگاه بيرون رفتيم و گفتيم كه منع ورود به خوابگاه را قبول نمي‌كنيم. موضوع خيلي سروصدا كرده بود و خيلي از ما را به كميته انضباطي خواستند.» او مي‌گويد كه در حال حاضر دانشجويان به دو گروه تقسيم شده‌اند و هر گروه به طريقي كار را دنبال مي‌كنند: «يك گروه دست به اعتراض مي‌زنند، گروه ديگر سعي دارند از طريق نامه و مذاكره موضوع مطالبات را حل كنند.»

اما به جز ساعت ورود و خروج به خوابگاه، موضوع اجباري شدن حجاب در فضاي دخترانه، موضوع ديگري بود كه دانشجويان ساكن كوي به آن اعتراض داشتند، يكي از دختراني كه در تجمع خوابگاه چمران حضور داشت در توضيح اين موضوع به «اعتماد» مي‌گويد: «در خوابگاه بنري زدند در مورد رعايت كردن شؤونات اسلامي، بنا بر اين آيين‌نامه‌اي كه مطرح كرده‌اند بايد دختران خوابگاه حجاب خود را در محيطي كاملا زنانه هم حفظ كنند. در زمين چمن و سلف هم حجاب داشته باشند حتي در جلسه‌اي به ما گفتند كه بايد در راهروهاي خوابگاه هم اين موضوع رعايت شود چون ممكن است آقايان تاسيسات در ساختمان حضور داشته باشند در حالي كه حضور آقايان بايد با هماهنگي، در ساعات مشخص و با اعلام در خوابگاه باشد اما به جاي محدود كردن ورود و خروج تاسيسات ترجيح مي‌دهند دختران خوابگاه را محدود كنند و نمي‌دانيم دليل چنين كاري چيست.» اين دختر ساكن كوي دانشگاه در مورد ساعت ورود و خروج دختران مي‌گويد كه جدا از اعمال اين محدوديت‌ها شيوه‌هايي كه با دانشجويان در پيش گرفته مي‌شود موجب اعتراض شده است: «پس از چند بار تاخير ورود به خوابگاه با خانواده‌ها تماس‌هاي تهديدآميز مي‌گيرند، شيوه بيان كردن اين تاخيرها بسيار تند است. ما تا به حال به دليل تاخيرها لغو اسكان نداشته‌ايم اما اينگونه تماس گرفتن با خانواده‌ها تا به حال بسيار دردسرساز شده است. سال گذشته با خانواده يكي از دخترها تماس گرفته بودند و گفته بودند: مي‌دانيد دخترتان در اين شهر چه مي‌كند؟ موضوع باعث اختلاف شديد ميان اين دانشجو و خانواده‌اش شد. اين موضوع بارها تكرار شده تا آنجا كه ساكنان كوي از ترس اين تماس‌ها نمي‌گذارند كارشان به سه بار تاخير بكشد و از بسياري از كارهاي بيرون مي‌گذرند تا بتوانند ساعت ٩:٣٠ شب خودشان را به خوابگاه برسانند. يعني دارند ساكنان خوابگاه‌هاي دختران را كنترل مي‌كنند.»

بخشي از معترضان در كوي دانشگاه تهران معتقد هستند با پايان كارشان در بيرون از خوابگاه بايد بتوانند بدون وجود اين محدوديت‌هاي زماني سفت و سخت به خوابگاه بروند. اعتراضي كه مدتي قبل سر كيفيت غذا و امكانات رفاهي خوابگاه آغاز شد حالا رسيده است به اعتراض به كيفيت زندگي و قوانين سختگيرانه‌اي كه بر خوابگاه‌هاي دخترانه حاكم است. دختران معترض خواستار تغيير قوانين هستند و مسوولان دانشگاه تهران مي‌گويند كه نظرات و پيشنهادات را بررسي مي‌كنند تا ببينند تا كجا مي‌توانند به نفع اين دانشجويان كوتاه بيايند.

----------------------------------

در پی اعتراض دانشجویان خوابگاه شهید چمران دانشگاه تهران؛

 

کمیته بازنگری مقررات خوابگاهی در دانشگاه تهران تشکیل می‌شود

ایسنا ـ چهارشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۰

معاون دانشجویی دانشگاه تهران از برنامه این دانشگاه برای تشکیل کمیته بازنگری مقررات خوابگاهی خبر داد و گفت: در این کمیته اشکالات و مقررات احتمالی خوابگاه بررسی و تصمیمات جدید با در نظر گرفتن پیشنهادات دانشجویان اعمال خواهد شد اما حذف کامل محدودیت‌های ورود و خروج به خوابگاه‌ها امکان پذیر نیست.

دکتر حسن به‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب به دلایل اعتراض دانشجویان ساکن خوابگاه کوی دانشگاه تهران در شب گذشته اشاره کرد و افزود: شب گذشته دانشجویان ساکن کوی چمران در اعتراض به محدودیت زمان ورود و خروج به خوابگاه در محوطه کوی دانشگاه تجمع کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: این در حالیست که هیچ قانون و مقررات جدیدی در مورد خوابگاه‌ها در دانشگاه تهران اعمال نشده و مقررات فعلی خوابگاه‌های این دانشگاه همان مقررات سال‌های گذشته است و آخرین ساعت ورود دانشجویان به خوابگاه‌ها نیز همانند سایر خوابگاه‌های کشور حدود ساعت 21:30 است.

دکتر به نژاد همچنین راه‌اندازی خط اتوبوس کوی خوابگاه چمران دانشگاه تهران را دیگر خواسته دانشجویان معترض عنوان کرد و گفت: تقاضای دانشجویان در ارتباط با راه‌اندازی خط اتوبوس رانی در محل کوی چمران از طریق استانداری تهران بررسی شد و خوشبختانه استانداری موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده و نامه‌ای نیز به شهردار ارسال شده است. اما هنوز هیچ ابلاغی از سوی شهرداری تهران در این زمینه به دانشگاه تهران ارسال نشده و امیدواریم طی روزهای آینده شهردار با این تقاضا موافقت کند.

وی از تصمیم این دانشگاه برای تشکیل کمیته بازنگری مقررات خوابگاهی خبر داد و خاطرنشان کرد: در پی اعتراضات شب گذشته دانشجویان خوابگاه، یک کمیته بازنگری در معاونت دانشجویی دانشگاه تهران به منظور ارزیابی مقررات فعلی خوابگاهی به خصوص در حوزه ورود و خروج دانشجویان تشکیل می‌شود و دانشجویان می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه مقررات خوابگاهی به این کمیته ارسال کنند تا در تصمیم‌گیری هایی که اتخاذ می‌شود دیدگاه دانشجویان نیز مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت اعمال شود. در واقع تصمیم‌گیری در این کمیته با حضور نماینده‌های دانشجویان خوابگاهی اعمال خواهد شد.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران در پایان گفت: همانطور که اشاره شد کمیته بازنگری مقررات خوابگاهی به منظور بررسی مشکلات و موانع احتمالی تشکیل خواهد شد، اما حذف کامل محدودیت‌های ورود و خروج به خوابگاه امکان پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، شب گذشته تعدادی از دانشجویان ساکن خوابگاه شهید چمران دانشگاه تهران در اعتراض به مشکلات صنفی و محدودیت‌های ورود و خروج به خوابگاه تجمع کردند و عده‌ای از آن‌ها معتقد بودند که دانشجو هر زمانی که کارش در بیرون از خوابگاه تمام بشود باید بتواند صرف‌نظر از محدودیت‌ ساعت وارد خوابگاه شود.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©