Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ برابر با  ۲۳ ژانويه ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵  برابر با ۲۳ ژانويه ۲۰۱۷
نظر متخصص آتش نشانی آمریکایی درباره حادثه پلاسکو

پلاسکو،

 چرا ایستاده فروریخت!

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

پلاسکو، احتمال انفجار و حلقه های امنیتی

 

مهرداد سیدعسگری

شورایار پیشین شورای شهر تهران

 

در روز هایی بسر میبریم که بازار واقعیت تا شایعه در خصوص آنچه بر ساختمان پلاسکو رفته است مورد توجه همگان بوده و بسیاری در این خصوص سخن میگویند .

سخن امروز نگارنده مبتنی بر نکاتی است که کمتر گفته و کمتر شنیده شده است و زوایایی را بررسی میکند که به تحلیل مخاطب در فهم واقعیت کمک میکند و بدنبال اثبات سناریو خاصی نیست اما از زاویه ای خاص مطلب را بررسی میکند.

پلاسکو و اهمیت امنیتی آن

۱- موقعیت جغرافیایی خاص ساختمان پلاسکو به عنوان بلند ترین ساختمان مشرف به چندین سفارتخانه در اطراف آن از نکاتی است که کمتر بدان پرداخته شده است.

میتوان از این ساختمان برای کنترل و شنود یا دیگر مراقبتهای خاص امنیتی برای سفارتخانه ها استفاده کرد و از آن بهره برداری نمود اما آنروی سکه آن است که از این ساختمان میتوان برای عملیات مخفی یا تروریستی بر علیه سفارتخانه های اطراف نیز استفاده کرد پس قطعا این ساختمان مورد توجه لایه های مختلف امنیتی ایرانی و خارجی بوده است و کنترل این ساختمان قطعا در دستور کار نیروهای ایرانی و خارجی محافظ سفارتخانه ها بوده است و پس نمیتوان انجام هیچ حرکت تروریستی در این ابعاد را پذیرفت که از چشم این نیرو ها پوشیده مانده یا بماند.

۲- خیابان جمهوری در محدوده سرخ امنیتی حفاظت از بیت رهبری قرار دارد و باید دانست که فاصله هوایی این ساختمان تا بیت رهبری کمتر از دو کیلو متر است و ین بدان معناست که این ساختمان از بالاترین کنترل سطح امنیتی در بخشهای امنیت هوایی و مخابراتی برای محافظت از بیت رهبری قرار دارد و قطعا در سطوح دیگری از امنیت فیزیکی قرار دارد.

این امر از آنجا سهل تر میشود که این ساختمان تحت تملک بنیاد مستضعفان است و سطوح دسترسی و کنترل این ساختمان راحت تر است .

٣- ساختمان پلاسکو و آلومینیوم بدلایل فوق و بدلیل بلند مرتبه بودن همواره مورد توجه اداره اماکن نیروی انتظامی بوده و بصورت محسوس یا نامحسوس بنا بر مصلحت های مختلف مورد بازرسی در قالب پروژه کنترل حجاب کارکنان یا مواد مخدر یا موارد دیگر بوده است .

برای قبول کردن سناریوی انفجار به چه پیش نیاز دیگری باید مراجعه کرد؟

برای انجام یک حرکت تروریستی انفجاری در مقیاس ساختمان پلاسکو باید از دانش بالا در مهندسی تخریب بر خوردار بود و این امکان فقط در حیطه نیروهای نظامی و گرو های وابسته که از خدمات نیروهای نظامی در تمامی کشور ها استفاده میکنند میباشد.

 

نتیجه گیری

با توجه به نکات بالا میتوان دو سناریو را برای سرانجام ساختمان پلاسکو متصور بود نخست سناریوی رایج که مبتنی بر سهل انگاری توام با بیکفایتی در سطوح مختلف میباشد و سناریوی دوم امکان وقوع آتش سوزی به همراه بخش انفجار بوده است که با توجه به نکات گفته شده نمی توان این حرکت را انجام داد مگر از دسترسی های خاص برای پنهان ماندن از لایه های مختلف امنیتی برخوردار بود, امری که یکبار قبلا در پروژه قتل های زنجیره ای انجام شده بود.

 اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

دوشنبه  ۴ بهمن ۱٣۹۵ -  ۲٣ ژانويه ۲۰۱۷

-------------------------------------------------------

قانون- کد خبر: 20659 | تاریخ : ۱۳۹۵/۱۱/۳ - 17:17

حادثه پلاسكو نشان‌دهنده ضعف مديريت شهري است

سعید سعیدیان،

عضو سازمان نظام مهندسی‌ ساختمان

قانون- حادثه آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو تنها ضعف درسيستم مديريت شهري را بيان مي‌كند. متاسفانه ساختمان‌هاي شهر تهران همچنان توسط افراد فاقد صلاحيت ساخته مي‌شود كه هيچ نهاد و ارگاني هم پاسخگوي وضعيت اسفبار ساختمان‌سازي در كلان‌شهر تهران نيست، به طوري كه حدود سه هزار ساختمان در محدوده پلاسكو و مركز شهر وجود دارد كه اگر آتش‌سوزي اتفاق افتد بدون شك شاهد فجايع وخيم‌تر از حادثه آتش سوزي ساختمان پلاسكو خواهيم بود و اين امر تنها ضعف در مديريت شهري را نشان مي‌دهد. سرعت اجرا در سازه‌هاي فلزي بسيار بالاست، اما توان مقابله اين سازه‌ها در برابر حرارت و آتش بسيار پايين است. البته در اين چند سال اخير سازه‌هاي فلزي ساختمان‌هاي شش طبقه به بالا عايق‌بندي مي‌شوند، اما اين عايق‌بندي‌ها تنها زمان را برابر ذوب شدن افزايش مي‌دهد به عبارت ساده‌تر زماني كه درجه حرارت فرآيند آتش سوزي از 700 درجه سانتي‌گراد عبور كند، سازه آهني شروع به ذوب شدن كرده و ساختمان، مقاومت خود را در برابر حرارت از دست مي‌دهد كه در نهايت پس از گذشت 3 تا 4 ساعت، عدم مهار آتش باعث فروريختن ساختمان خواهد شد.

اين شرايط درخصوص برج‌هاي دوقلوي نيويورك هم پيش آمد به طوري كه بعد از آتش‌سوزي در آن ناحيه كه ساعت‌ها ادامه پيدا كرد،ساختمان فروريخت. آتش سوزي در ساختمان‌هاي بيش از 10 طبقه به اين صورت است كه با وزني كه ايجاد شده و ضربه‌اي كه طبقه به طبقه تا انتها مي‌زند، باعث فروريختن ساختمان خواهد شد و زماني كه سقف‌ها روي هم فرو مي‌ريزد، فروريختن ساختمان حالت انفجاري پيدا مي‌كند، البته گفته شده كه مخازن گازوييل در برخي طبقات بوده كه سازمان نظام مهندسي بايد تحليل درستي در اين زمينه ارائه دهد. به طوركلي ضعف در سيستم مديريت شهري بيداد مي‌كند، ساختمان‌سازي يك صنعت محسوب مي‌شود، اما متاسفانه هنوز كشور به سمت ساختمان‌سازي حرفه‌اي گامي برنداشته است به طوري كه ايمني‌ و استانداردهاي لازم در زمان ساخت رعايت نمي‌شود.عمر ساختمان در بيشتر كشورهاي دنيا حدود 100 سال است، اما در ايران 30 ساله است و چنانچه هر يك سال به اين عمر 30 ساله ساختمان‌هاي كشور افزوده شود، بيش از دو هزار ميليارد تومان به اقتصاد كشور كمك شده است. به طورحتم مقصر اصلي حادثه آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو شهرداري است، زيرا وقتي شهرداري طلبكار از يك واحد تجاري باشد به اين سادگي و با دادن چند تذكر و اخطار از ماجرا نمي‌گذرد به طوري كه اقدام به گذاشتن بتن‌هاي نيوجرسي خواهد كرد و واحد تجاري را تعطيل مي‌كند. ادعاي شهرداري درخصوص دادن تذكر و اخطار به هيات مديره ساختمان پلاسكو را بي پايه و اساس مي‌دانم، زيرا طبق قانون، اگر شهرداري خطري را در واحد ساختماني احساس كرد بايد بلافاصله كار را تعطيل كرده و نسبت به ايمن‌سازي اقدام كند به طوري كه حتي اگر مالك خود اقدام به ايمن‌سازي نكند، شهرداري بايد با هزينه خود اقدام به ايمن‌سازي كند و در اين راستا ضامن سلامتي شهروندان باشد.

-----------------------------------------------------

قانون- کد خبر: 20703 | تاریخ : ۱۳۹۵/۱۱/۳ - 22:50

پلاسکو چگونه فروریخت؟

ساختمان پلاسکو در زمان ساخت نسبت به دیگر سازه‌های کشور تکنولوژی بالاتر و مقاومت بیشتری داشته ولی شرکت ما صرفا سازنده‌ نمای این ساختمان بوده و ظاهرا هیچ‌یک از سازندگان ساختمان در قید حیات نیستند.

قانون- مدیرعامل شرکت سازنده "نما"ی ساختمان پلاسکو، گفت: ساختمان پلاسکو در زمان ساخت نسبت به دیگر سازه‌های کشور تکنولوژی بالاتر و مقاومت بیشتری داشته ولی شرکت ما صرفا سازنده‌ نمای این ساختمان بوده و ظاهرا هیچ‌یک از سازندگان ساختمان در قید حیات نیستند.

به گزارش قانون به نقل از ایسنا، مدیرعامل شرکت سازنده نمای فلزی پلاسکو گفت: شرکت ما مسوول ساخت نمای فلزی شبکه مانند بوده که جلوی ساختمان پلاسکو را پوشش داده  و تنها این بخش از ساختمان توسط شرکت ما ساخته شده است، بنابراین مسوول ساخت کل ساختمان، سازه یا قسمت‌های اصلی ساختمان، شرکت دیگری بوده که ظاهرا هیچ‌یک از سازندگان اولیه در قید حیات نیستند.

مهرداد مترجمی درباره علت فروریختن ساختمان پلاسکو به خبرنگار ایسنا گفت: قضاوت من از عکس‌ها و فیلم‌های تاسف‌بار این است که آتش‌سوزی در طبقات فوقانی شروع شده، بعد به سه چهار طبقه دیگر سرایت کرده و آتش طولانی مدت شده است. پایه‌های فلزی در آن طبقات نمی توانسته این‌قدر طولانی دوام بیاورد و نرم شده است. سپس کف‌های بتنی که طبیعتا سنگین هم هستند بر اثر فشار بر روی پایه‌های فلزی به داخل حرکت کرده است.

وی افزود: وقتی نحوه‌ی قبل از فروریختن را مشاهده می‌کنیم در میانه ساختمان غبار زیادی را می بینیم که از بالا به پایین شروع می‌شود. این نشان‌دهنده فشار و از هم پاشی کف‌های بتنی است که پایه‌های فلزی نتوانسته وزن آنها را تحمل کند.

مدیرعامل شرکت سازنده نمای ساختمان پلاسکو تاکید کرد:  وزن سه چهار طبقه کف بتنی وقتی به پایین و وسط ساختمان هدایت شده با ضرب زیاد، طبقات دیگر را هم از بین برده است و سازه نتوانسته وزن ناگهانی را تحمل کند و بقیه طبقات هم فرو ریخته‌اند.

مترجمی با بیان این‌که ساختمان پلاسکو حالت U شکل دارد گفت: وسط U فضای خالی است. تمام سقف سنگین بتنی و پایه‌های نرم شده به داخل هدایت شدند که به همین دلیل، فروریزش به سمت درون اتفاق افتاده که ساختمان‌های اطراف صدمه ندیدند و شاید اگر چنین طراحی وجود نداشت ساختمان های اطراف هم دچار سانحه می‌شدند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر سازه پلاسکو بتنی بود می‌توانست در برابر آتش دوام بیاورد؟ اظهار کرد: طبیعتا مقاومت پایه‌های بتنی در برابر آتش، طولانی‌تر از پایه‌های فلزی است اما سازه بتنی هم نمی‌تواند در مقابل آتش طولانی مدت خود را حفظ کند. در کشورهای دیگر که از پایه‌های فلزی استفاده می‌کنند پایه‌ها را با نمایی مقاوم در برابر آتش پوشش می‌دهند اما ۵۷ سال قبل کسی در ایران از این پوشش‌ها استفاده نمی‌کرده است. این پوشش، عایقی است که باعث می‌شود حرارت دیرتر به فلز برسد اما حد مقاومت آن دائمی نیست. لذا با توجه به این‌که آتش ساختمان پلاسکو چندین ساعت طول کشیده حتی اگر چنین پوشش‌هایی بود باز هم نمی‌توانست این مدت زمان طولانی را تحمل کند.

مدیرعامل شرکت سازنده نمای پلاسکو ادامه داد: اگر پایه‌ها بتنی بودند شاید مقاومت بیشتر می‌شد ولی آن هم دائمی نیست؛ چرا که میلگرد در مقابل حرارت مستقیم زیاد نرم می‌شود. هم‌چنین سازه‌های جدید باید با پوشش‌های مقاوم انجام شود که مدت زمادن مقاومت در برابر آتش را طولانی می‌کند، با این حال هیچ پوششی نیست که در برابر آتش طولانی دوام بیاورد.

مترجمی هم‌چنین درباره نقشه ساختمان گفت: نقشه اولیه این ساختمان را در اختیار نداریم ولی عکس‌هایی از شروع ساختمان، نوع و احجام فوندانسیون‌ها داریم که وضعیت ساختمان را در سطح و زیر زمین نشان می‌دهد. اگر بخواهم از عکس‌ها قضاوت کنم به نظر من این ساختمان در زمان خودش از استاندارد خوبی برخوردار بوده است. بیش از ۵۰ سال قبل که این ساختمان ساخته شده همه بناها آجری بوده ولی در پلاسکو فوندانسیون های بزرگی ساخته شده و از سازه‌های فلزی ظاهرا قوی تشکیل شده، است، اتصالات هم مناسب بوده است.

-----------------------------------------------

روایت عجیب یک آتش نشان از حادثه پلاسکو

یکی از ماموران ایستگاه 20 آتش‌نشانی تهران که در محل حادثه پلاسکو حضور داشته است، ضمن روایت بخشی از این حادثه، مطالبی را درباره وضعیت سخت آتش‌نشانان بیان کرد.

به گزارش«فرهیختگان»، موسی خاتم گفت:

وقتی رسیدیم ساختمان مشتعل بود. از پله‌ها رفتیم طبقه نهم. صدای ریختن سقف طبقات می‌آمد. خودمان را به طبقه دوم رساندیم. از طبقه دوم امکان پایین‌تر آمدن نبود. راه‌پله‌ها ریخته بودند. از بیرون ساختمان نردبان گذاشتند و خارج شدیم. یک لحظه نفهمیدیم ناصر مهرورز، فرمانده تیم برای چه برگشت به داخل ساختمان. انگار کسی را دید که داخل بود و رفت برای نجات. متوجه نشدیم برای چه رفت. هرچه فریاد زدیم رفت. چهار دقیقه بعد پلاسکو ریخت.

سال 84 و 85 درباره ناایمن بودن پلاسکو گزارش داده بودیم. 30 بار اخطار تعطیلی آمده بود اما تعطیل نمی‌شد.

شهادت مهدی حاجی‌پور و امید عباسی فقط به خاطر اشتباه عملیاتی بود.

پنجشنبه نصف پرسنل سازمان رفته بودند امتحان بدهند؛ امتحان درس‌هایی که گذاشته‌اند و اجبار کرده‌اند که باید لیسانس بگیرید. برای همین نیرو کم بود. فقط لوله‌کشی به طبقات ساختمان 80 نیرو می‌خواست اما 40 نیرو حضور داشتند. همین مدرک‌گرایی و بی‌تجربگی در مدیریت میدان باعث فروریختن پلاسکو شد. در فیلم هم مشخص است که دیوار شرقی را آب می‌دهند. این آب دادن باعث سنگین شدن ساختمان شد. می‌گویند منبع گازوئیل منفجر شد، منبع گازوئیل اصلا منفجر نمی‌شود. گازوئیل می‌سوزد اما منفجر نمی‌شود.

از 40 دقیقه قبل از ریختن کل ساختمان صدای آوار می‌آمد و معلوم بود که ساختمان می‌ریزد اما تخلیه نیروها صورت نگرفت. البته آتش‌نشانی هم از وضعیت ساختمان بی‌اطلاع بود اما وقتی حریق به اصطلاح قارچی شد باید نیروها را بکشید بیرون. بعضی بچه‌ها خودشان را از طبقات بیرون انداختند.

گردنم سوخته و چندین‌ بار دست و پایم شکسته. با بیشتر کسانی که شهید و مفقود شده‌اند خدمت کرده‌ام. معجزه است که در این سال‌ها زنده مانده‌ایم. پلاسکو خشم خدا بود. زنگ خطر بود.

پوشاک از نفت و گازوئیل و اورانیوم خطرناک‌تر است. شهرداری منطقه نتوانسته برای خارج‌کردن تولیدی‌ها از پلاسکو اقدام کند. نتوانسته پلاسکو را تا ایمن‌شدن تخلیه کند.

فرمانده ایستگاه ما مفقود و احتمالا شهید شده است. تا جایی که می‌دانم از ایستگاه یک سه نفر، از ایستگاه 64 یک شیفت کامل که 12 نفر می‌شوند، از ایستگاه سه، 12 نفر و از ایستگاه 117 و 18 سه نفر مفقود شده‌اند. البته اطلاعاتم دقیق نیست. ایستگاه‌های دیگر را نمی‌دانم. از تمام ایستگاه‌ها نیرو اعزام شده بود.

ماشینی خریده‌اند که چهار هزار لیتر آب دارد. این برای اروپاست که در خیابان‌ها شیر آب آتش‌نشانی دارد نه برای ایران. 6 بالابر در تهران داریم که دو تایش از رده خارج شده. خودم دیدم که بعد از ریختن ساختمان یکی از بچه‌ها از نردبان افتاد داخل سفارت انگلیس؛ از ارتفاع 55 متری.

دیگر چیزی برایم مهم نیست. جان مردم در خطر است. لاستیک‌های نردبان‌ها دو سال از تاریخ اعتبارشان گذشته و هر لحظه ممکن است در وسط عملیات بیفتند.

ایستگاه‌های آتش‌نشانی را زیاد می‌کنند اما روی چه حسابی؟ یک فرمانده باید حداقل 20 سال سابقه داشته باشد. این نیرو را از کجا می‌آورند؟ تیم باید 18 نفر باشد. با پنج نفر ایستگاه و تیم درست می‌کنند. یک نفر باید در ایستگاه بماند یعنی چهار نفر بروند برای یک حادثه.

دیسیپلین نظامی و سختگیری‌های بی‌مورد، آتش‌نشان‌ها را بیمار کرده است. نیرو از عملیات آمده می‌گویند چرا ملحفه‌ تختت کج است. نیرو درگیر می‌شود و درگیری را به خانه می‌برد. نظافت تمام بخش‌های ایستگاه با خود آتش‌نشان‌هاست. ساعت سه نصف شب برای یک گربه در یک ساختمان زنگ خطر را می‌زنند.

آژیر آتش‌نشانی قبلا حرمت داشت. از یک طرف این سختگیری‌های بی‌مورد را داریم و از طرف دیگر خرید‌های غلط دارند. خودروی برنتو برای اروپا است نه برای ایران. برای خاک ایران که کوهپایه است باید نردبان بخریم که دکلش سبک‌تر است. در همین حادثه پلاسکو چند نردبان افتادند. تجهیزات باید هر چند وقت از طرف شرکت فروشنده بازرسی و تعمیر شوند اما این کار انجام نمی‌شود.

شهید علی قانع در زیرزمینی دچار ایست قلبی شد که 30 متر بود. چرا باید در جایی که ۳۰ متر است، دچار ایست قلبی شد؟ آنقدر قبلش اذیتش کرده بودند، از این ایستگاه به آن ایستگاه. لنگ پنج میلیون تومان وام بود که امضا نمی‌شد. با آن فشار روحی به عملیات می‌رود خب احتمال ایست قلبی بالا می‌رود.

سایت فرارو

----------------------------------------------

٧٢ ساعتی که دود شد

معصومه اصغری: ٧٢ ساعت طلایی؛ این عدد که هر دقیقه و ثانیه‌اش به جان بازماندگان و مردم یک شهر بسته شده، تنها یک عدد برای مانوردادن و شعار و رفع تکلیف نیست؛ عددی است که از همان ساعات اولیه هر حادثه باید همه نیروهای انسانی ماهر و آموزش‌دیده و تجهیزات لازم را در آن به کار گرفت، اما در پلاسکو در این ٧٢ ساعت طلایی چه کردیم؟ اگر اقدامات ارگان‌های عملیاتی دیگر را کنار بگذاریم و تنها به یکی از آنها؛ یعنی هلال‌احمر که مسئولیت بیشتری در نجات جان زیرآوارماندگان داشت بپردازیم، شاید بتوان به این سؤال تا حد زیادی پاسخ داد.  حسین کتابدار، مسئول عملیات هلال‌احمر در سانحه پلاسکو، در گفت‌وگویی که روز گذشته داشت، نکاتی را مطرح کرده بود که خوب است آنها را بازخوانی کنیم. او برخی اظهارات مبنی‌بر دریافت سیگنال از سوی دستگاه‌های زنده‌یاب از زیر آوار ساختمان پلاسکو را رد کرد و گفت: «سیگنال‌های گرفته‌شده کاذب بود و از سوی افراد زنده در زیر آوار نبود. یکی از مشکلات ما در محل حادثه این است که برای دریافت سیگنال باید سکوت کامل برقرار باشد». این اظهارنظر می‌تواند به این معنی باشد که این دستگاه‌ها در آن حجم عملیات و سروصدا کارایی نداشته‌اند؟ کتابدار که در این گفت‌وگو از لفظ مانور برای حادثه پلاسکو استفاده می‌کرد، در ادامه به نقش سگ‌های زنده‌یاب اشاره کرد و گفت: «مانور هلال‌احمر در حادثه پلاسکو به علت حجم آتش کمی بسته شد؛ چراکه هرمقدار آوار برداشته می‌شد، آتش شعله می‌کشید. به علت فضای مسمومی که وجود دارد، از سگ‌های زنده‌یاب نتوانستیم به‌خوبی استفاده کنیم».

او در این گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده است که از ساعت ٨:٣٠ صبح روز حادثه که با مرکز فرماندهی هلال‌احمر تماس گرفته شد، فرماندهان عملیات، امدادگران و همچنین امکانات سخت‌افزاری ما رأس ساعت ٩ در محل مستقر شده‌اند. همچنین واحد سگ‌های زنده‌یاب و دستگاه‌های زنده‌یاب به صورت آماده‌باش درآمدند و ساعت ١٢ تجهیزات ما به صورت کامل در منطقه مستقر بود، اما عمده کار هلال‌احمر از روز جمعه و با استفاده از واحد سگ‌های زنده‌یاب و دستگاه‌های زنده‌یاب آغاز شد. او پلاسکو را درسی برای هلال‌احمر برشمرده و گفته است: «در سانحه‌ای که مربوط به ساختمان ١٧طبقه بود، کاستی‌های ما مشخص شد که باید این کاستی‌ها به‌سرعت اصلاح شوند». اما کتابدار درباره این اظهاراتش توضیحاتی بیشتر را به «شرق» ارائه داد. او ضمن توضیحی درباره کیفیت و نوع دستگاه‌های زنده‌یابی که مورد استفاده قرار گرفته است، در گفت‌وگوی خود با «شرق» گفت: از سال ٩٠ تاکنون دستگاه‌ها «بیورادار» شده‌اند و هر واکنشی حتی نبض و نفس‌کشیدن و تکان‌های اعضای بدن را در فاصله ٢٠ تا ٣٠ متری دریافت می‌کنند. ما در ساعات طلایی عملیات نجات آنجا بودیم، اما واقعا امکان بسیاری از کارها وجود نداشت و حجم آوار سنگین و زیاد بود.

کتابدار می‌گوید هنوز هم نمی‌توان این حرف را با قاطعیت گفت و ما هم امیدوار و منتظر معجزه هستیم، اما واقعیت این است که بعد از ٧٢ ساعت دیگر احتمال زنده‌ماندن افراد به صفر می‌رسد، اما ما نمی‌توانستیم این مسائل را اعلام کنیم چون خانواده‌ها تا لحظه آخر منتظر هستند. از امروز صبح (صبح یکشنبه) هم ستاد بحران به ما اعلام کردند که به مرور نیروهایتان را تقلیل دهید تا آواربرداری زودتر انجام شود.

او در پاسخ به این سؤال که چرا عملیات نجات در حادثه پلاسکو را مانور خوانده‌اید و اعلام کردید این حادثه و مرگ آتش‌نشانان و مردم برایتان درس محسوب می‌شود، به نظر شما این حوادث برای شما مانور هستند؟ گفت: منظور از مانور بی‌اهمیت‌بودن مسئله نیست؛ منظور کسب تجربه بیشتر است و ما در این حادثه همه نیروهایمان را به کار گرفتیم تا در این حوادث حضور داشته باشند! ما تجربه داریم، اما چنین وقایعی برای ما اتفاقاتی را رقم می‌زند و ما با موقعیت‌ها و کمبودهایی مواجه می‌شویم که قبلا نمی‌دانستیم!

«شرق» از کتابدار پرسید که با توجه به این اظهارات شما و اینکه جز هلال‌احمر، سایر ارگان‌ها نظیر شهرداری و نیروی انتظامی و سپاه و عوامل دیگری که در صحنه حادثه حضور داشته‌اند، مسئولیت مستقیمی در قبال نجات افراد زنده زیر آوار نداشته‌اند، قبول دارید که عملکردتان مفید نبوده و درواقع کاری از پیش نبرده‌اید و فقط شاهد عملیات آواربرداری بوده‌ایم؟ کتابدار این نتیجه‌گیری را غیرمنصفانه خواند و در ادامه گفت: ما کوتاهی نکردیم، اما کار دیگری هم نمی‌توانستیم انجام دهیم. از کتابدار مجددا می‌پرسم که هلال‌احمر جز دستگاه زنده‌یاب و سگ‌های زنده‌یاب که به نقل از خودتان کارایی نداشتند، چه امکانات دیگری داشت و جز کمک در کشف اجساد و آواربرداری چه کرد؟ و او می‌گوید: قبول دارم که تجهیزات کارایی نداشتند و ما هم مدعی نیستیم که تجهیزات و تجربیاتمان کامل است، اما این برداشت هم بی‌انصافی است! با بودجه هزاروصد میلیاردتومانی امسال که تنها صد میلیارد؛ یعنی ٩ درصد آن پرداخت شده باید چه کنیم!؟

وی با اشاره به اینکه بودجه سال گذشته و امسال جمعیت هلال‌احمر هزاروصد میلیارد تومان بوده ‌است که امسال تنها صد میلیارد تومان آن اختصاص یافته‌ است، گفت: ما وضعیت دولت را درک می‌کنیم، اما در سانحه پلاسکو، سران سه قوه از محل حادثه بازدید و از نزدیک مشکلات ما را درک کردند. لازم است به جمعیت هلال‌احمر و آتش‌نشانی توجه بیشتری داشته باشند تا شرمنده مردم نشویم.به گزارش «شرق»، اگرچه قرار نیست عملکرد ارگانی مثل هلال‌احمر یا سایر ارگان‌های فعال دیگر در حوادث را زیر سؤال برد، اما می‌توان بدون جهت‌گیری بررسی کرد که از ٧٢ ساعت طلایی نجات محبوس‌شدگان زیر آوار چه بهره‌ای بردیم و چه اشتباهاتی داشتیم و اینکه چه تعدادی از این حوادث باید رخ بدهد و تا عمق جانمان بسوزد تا متوجه شویم کدام دستگاه‌ها در کدام شرایط کارایی دارند؟

شرق : شماره ۲۷۸۴ - ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ بهمن

----------------------------------------------------

شرق ـ ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ بهمن ـ کد خبر: ۱۷۶۱۲۲

پلاسکو به روایت آتش‌نشان

آرمان - نگین باقری: صبح پنجشنبه بود که خبری دلهره آور پایتخت را به لرزه انداخت. «ساختمان قدیمی پلاسکو آتش گرفت». آن‌چنان این خبر شوک‌آور بود که در وهله اول نگرانی را به دل پایتخت‌نشینان انداخت و بعد از آن رفته رفته عمق فاجعه به حدی شدت یافت که قبل از ظهر ساختمان پلاسکو به یک‌باره فرو ریخت و با خاک یکسان شد. اما ماجرا به اینجا ختم نشد، چرا که شماری از آتش‌نشان‌ها لباس ایثار را به تن کرده و به جنگ با آتش رفتند و در این بین بازار اخبار و شایعات داغ شد و خانواده این عزیزان نیز شرایط سختی را پشت سر گذاشته و می‌گذرانند. در این گزارش قرار است ساعت‌های دلهره آور این فاجعه را از زبان سعید کمانی، یکی از آتش‌نشان‌ها روایت کنیم.

خبر شوکه کننده بود؛ پلاسکو آتش گرفته بود و باید در عرض چند ثانیه برای اعزام به محل آماده می‌شدیم. حدود ساعت هشت و ۱۰دقیقه صبح بود که از طریق بی سیم مرکزی به ما اعلام شد که خودرو برنتو بالابر اعزام شود. ما هم بر اساس روال همیشه با سرعت سوار خودرو شده و راه افتادیم. در بین مسیر دلهره داشتیم، چرا که خیابان جمهوری خاطرات بدی را در ذهنمان تداعی می‌کرد. با خودمان مرور می‌کردیم که خدا کند اتفاق وحشتناکی نیفتاده باشد، اما در بین راه از خیابان آزادی دود را مشاهده کرده و متوجه شدیم که گویا حادثه بسیار سهمگین است. این در حالی است که در هر حادثه‌ای زنگ حریق در تمام ایستگاه‌های آتش‌نشانی به صدا در می‌آید و اعلام ماموریت می‌شود تا آتش‌نشانان در کمترین زمان ممکن خودشان را به محل حادثه برسانند، چون کار ما کار ثانیه‌ها و لحظات است. قطعا سریع‌ترین حالت و پر ریسک‌ترین رانندگی را ما آتش‌نشان‌ها داریم، چرا که اگر ثانیه‌ها را از دست بدهیم کاری دیگر از دستمان بر نمی‌آید. حال بماند که مشکلات زیاد از جمله ترافیک مزید بر علت بود و استرس ما را زیادتر می‌کرد، چرا که از طرفی عده ای به ما راه نمی‌دادند و از طرف دیگر عده‌ای شرایط را درک کرده و مسیر را برای ما باز می‌کردند. با وجود این، قبل از مستقر شدن خودرو از سوی برخی افراد مورد توهین هم قرار گرفتیم، تا جایی که نمی‌توانستیم خودرو را پارک کنیم، چون آنها فکر می‌کردند ما دیر خودمان را به محل رسانده‌ایم، در حالی که ما از دهکده المپیک راهی خیابان جمهوری بودیم که این مسافت اندکی زمانبر بود. در واقع آنها از ذات ماجرا خبر نداشتند و این چنین برخورد می‌کردند.

دستور تخلیه دیر صادر نشد

خلاصه به محل رسیدم و به سختی با ازدحام جمعیت، خودرو در بهترین جای ممکن مستقر شد. شرایط بسیار بحرانی بود. از بیرون ساختمان و داخل سبد عملیات اطفا و آب ریختن را شروع کردیم و من از بالا می‌دیدم که مغازه‌ها پر از جنس بود و باعث می‌شد که ما هر چه آتش را خاموش می‌کنیم دوباره شعله‌ور شود. این شرایط فشار روانی را مضاعف‌تر کرده بود. بعد از مدتی به ما اعلام شد که همکاران باید ساختمان را تخلیه کنند. گرچه عده ای بر این باورند که دستور تخلیه دیر صادر شد، اما باید بگویم که به موقع این موضوع مطرح شد، ولی از آنجا که ساختمان فرسوده و مسیرهای فرار بسته بود، عملیات به صورت کامل صورت نگرفت. از سوی دیگر، گویا برخی مالکان نیز پس از آتش‌سوزی به ساختمان بازگشته بودند تا وسایل خود را جمع‌آوری کنند که بچه‌ها هم برای نجات آنها به داخل ساختمان رفته و این مساله اقدامات ما را پیچیده‌تر کرد. با وجود این، تعدادی از آتش‌نشانان از راه پله خارج شده، عده ای به کمک آتش‌نشانان دیگر از طریق نرده بان‌ها و بالابرها بیرون آورده شدند، اما برخی‌ها هم به علت مسدود شدن راه گیر افتاده بودند. در واقع آنها در طبقات ۱۳، ۱۴ و ۱۵ پشت فنس پنجره‌ها محبوس شده بودند و شرایط بسیار سخت بود، تا جایی که همهمه فضا را فرا گرفته بود. حرارت بالا، واسترس زیاد محیط شرایط را اسفناک‌تر کرده و آتش‌نشانان به دنبال راه فرار می‌گشتند. فکر کنید شما چشم بسته به مکانی رفته اید که اصلا با جزئیات آن آشنا نبوده و هر لحظه احتمال وقوع حادثه را می‌دهید. حال فرار شما از آن محل به سختی امکان پذیر است و شدت بحرانی بودن روز واقعه را نشان می‌دهد. با وجود این، بالاخره ساختمان فرو ریخت و عده ای محبوس ماندند.

مرگ را با چشمانم دیدم

در آن زمان من حدود دو سه متر از ساختمان فاصله داشته و در داخل سبد مشغول اطفای حریق بودم. ناگهان ستون بسیار بلند و بزرگی به سمت ما آمد و به سبد سابیده و از آن عبور کرد. به حدی این اتفاق ناگهانی بود که با یک چشم بر هم زدن ستون به قسمتی از جک ماشین ما نیز برخورد کرد. در لحظه شوک بزرگی به خودرو وارد شد و من از شدت لرزش وارده بی درنگ مرگ را در مقابل چشمانم دیده و کار خود را تمام شده فرض کردم، چرا که از طرفی در داخل سبد از ناحیه کمر و پا ضربه دیده بودم و از طرف دیگر احتمال واژگونی خودرو هم وجود داشت. البته لطف خدا بود که خودرو برنگشت و سر جایش باقی ماند، ولی بعد از چند ثانیه که از داخل سبد بلند شدم، دیدم همه جا را دود و خاک فرا گرفته است. در ابتدا فکر کردم همکاری که داخل خودرو بوده فوت شده است، چون تکانی نمی‌خورد و هر چه از آیفون سبد صدایش می‌کردم، جواب نمی‌داد. بسیار نگران شدم، از نرده خودرو پایین آمدم و دیدم خدا را شکر ایشان تنها از ناحیه دست ضربه جزئی را متحمل شده است. استرس، فشار، نگرانی، صداهای فریاد و... بسیار شوک‌آور بود. از سوی دیگر، وقتی مشغول اطفای حریق بودم از بالای سبد که نگاه می‌کردم ازدحام مردم خودش دلهره و استرس ایجاد می‌کرد و این موج منفی بسیار تاثیرگذار بود، حتی عده ای گوشی به دست بودند و فیلم می‌گرفتند. با وجود این، باید قدردان مهربانی مردم هم بود، چرا که از روی نگرانی همدردی می‌کنند و این مایه تسلای خاطر خانواده آتش‌نشان‌هاست. به ویژه خانواده‌هایی که عزیزانشان فوت شده و مفقود هستند. از مردم می‌خواهم به شایعات دامن نزنند، چون بسیاری از خانواده‌ها هنوز چشم انتظارند. در این حین فقط تاوان سستی، کم کاری‌ها و اشتباهات فردی و سازمانی را آتش‌نشان‌ها با جانشان دادند. اکنون دوباره خاطره بدتری تکرار شد و حادثه جمهوری دومی رقم خورد. این در حالی است که وقتی اسم خیابان جمهوری می‌آید خاطرات بد برای من و همکارانم یادآوری می‌شود و به شخصه سعی می‌کنم مسیرم به خیابان جمهوری نیفتد، چون وقتی در بطن ماجرا بوده ایم شرایط سختی را از نزدیک دیده و لمس کرده ایم. بارها مرگ مردم و همکاران را به چشم دیده ایم و این مساله در ذهنمان ماندگار شده است. امیدوارم که شرایط به سمتی پیش برود که در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم.

هلی‌کوپتر آب‌پاش بی‌تاثیر بود

مسئولان تا جایی که توانستند تجهیرات را فراهم کردند، بیل مکانیکی و لودر پیشرفته هم وجود داشت، گرچه تا امکانات مطلوب فاصله داریم، اما قضاوت دیگران هم در مورد فقدان وسایل ایمنی درست نیست. اصلا نیازی به هلی‌کوپتر آب پاش نبود که عده ای نظر غیر کارشناسی داده و بر الزام آن پافشاری می‌کردند، چرا که اگر در آن شرایط هلی‌کوپتر پایین می‌آمد و با آن فاصله آب می‌ریخت کوران باد ایجاد شده و حریق افزایش می‌یافت. با وجود این، باید تجهیزات کارایی داشته باشند، چرا که برای مثال ماشین آتش‌نشانی با سه متر عرض و دو جک سه متری از کوچه شش متری رد نمی‌شود. این در حالی است که ساختمان‌های بدتر از ساختمان پلاسکو نیز در تهران وجود دارند و دوباره شاهد حوادث این چنینی خواهیم بود. با وجود این، برج‌هایی در غرب، شرق و شمال تهران ساخته شده که خودروهای آتش‌نشانی از محل احداث آنها رد نمی‌شوند. ساختمان‌ها باید خود ایمن باشند که آتش‌نشان‌ها از تجهیزات ساختمان استفاده کنند نه اینکه با یک قطار تجهیزات به محلی بروند که وسایل در آنجا کارایی نداشته باشند. این در حالی است که خود مردم هم ایمنی را دوست دارند ولی آن را باور ندارند، چرا که بارها عدم امنیت به کسبه ساختمان پلاسکو هشدار داده شد، اما آنها اقدامی نکرده بودند و اکنون تنها جان آتش‌نشانانی گرفته شد که مقصر و ذی نفع نبودند. با وجود این، فاجعه پلاسکو آخرین حادثه نخواهد بود. هر قدر هم که مسئولان رعایت کنند تا مردم به باور ایمن سازی نرسند بی فایده است و باید دوباره منتظر چنین حوادثی باشیم.

-------------------------------------------------------

چرا انفجار پلاسکو طبیعی نبود؟!

در فیلمی که در پست قبلی گذاشته‌ام، شباهت عجیبی بین نحوه انفجار و تخریب پلاسکو با انفجار و تخریب ساختمانهای قدیمی که با مهندسی تخریب می‌شوند و عمودی فرو می‌ریزند وجود دارد. سئوال این است که آیا انفجار پلاسکو از طبقات پایینی و به شکل همزمان (که باعث ریزش کامل ساختمان شد) طبیعی است؟

سازه پلاسکو فلزی بود و فولاد در دمای بالای ۵۰۰ درجه سانتیگراد خود را رها می‌کند. در این حالت، سازه فولادی به سمت سنگین و باردار خود خم می‌شود. یعنی سازه‌ها قاعدتاً به سمت داخل که بار سیمانی و بتنی دارند خم می‌شوند و از بالا به پایین به ترتیب و «پلکانی» ریزش می‌کنند. برای همین وقتی پلاسکو ناگهان از طبقات سوم و پنجم به شکل همزمان منفجر شد، مانند ساختمانهای قدیمی که با کارگذاری دینامیت قلمی منهدم می‌شوند، به همان شکل روی همه ریخت و در ثانیه‌ای نابود شد.

در مهندسی ساختمان «رفتار سازه‌ای» سازه‌های فلزی مثل پلاسکو، قابل پیش بینی است. اما انفجار مهیب طبقات نزدیک به پایین، در ماجرای پلاسکو بعید و مشکوک تلقی می‌شود.

اگر فیلمهای انفجار را با دقت ببینیم، آتش نشانان در طبقات فوقانی با نردبان در حال اطفای حریق هستند اما ناگهان طبقات نزدیک به پایین مانند پایه‌هایی مه در آن دینامیت کارگذاری شده، منفجر می‌شوند و ساختمان پایین می‌ریزد. در خاطر داشته باشیم که پلاسکو مرکز نگهداری«پوشاک» بود نه مواد محترقه و منفجره، که آنچنان منفجر شود. برای همین انفجار و فروریختن پلاسکو شک برانگیز است. فیلم را دراین لینک ببینید.

https://t.me/babakdad/576

اگر فرصتی شد، این بحث را از زاویه فنی ادامه خواهم داد.

[بابک‌داد]

یکشنبه ۳ بهمن ۹۵. پاریس

-----------------------------------------------------------

با درود

خواهشا با حوصله بخوانید

یه ویدئویی از روز اول حادثه پلاسکو تو فضای مجازی دیدم ، که ابتدا مثل همه ویدئو های دیگه که مردم دست به دست میکردند ، دیدم و متاثر شدم و از کنارش گذشتم .

اما پس از گذشت دو روز از حادثه پلاسکو ، یهوویی یه چیزی تو ذهنم جرقه زد و باعث شد کلی تو پیامها بگردم و دوباره گیرش بیارم و مجددا ببینم .

اون جرقه از اینجا شروع شد که ، همه ویدئو هایی که دست به دست میشد رو حداقل تو ۴-۵ گروه و توی ۷-۸ تا کانال خبر گذاری ، مرتبا ارسال میکردند و باز میکردم و میدیدم تکراریه .

اما اون ویدئویی که منو انگولک کرد رو فقط و فقط یکبار دیدم و دیگه تو هیچ گروه و کانالی اثری ازش ندیدم ، بنظرم عجیب اومد ولی دلیلش رو متوجه نشدم ، بهمین دلیل بود که دوباره رفتم سراغش و حدود ۲۰ مرتبه تا الان دیدم و دوباره دیدمش و دوباره دیدم .

 

هر بار که میبینم یه سوال جدید برام پیش میاد که موضوع رو برام حساس تر میکنه .

و احتمال اینکه این حادثه ، برنامه ریزی شده و از قبل مهندسی شده باشه رو بیشتر تو ذهنم تداعی میکنه .

چند نکته ابهام آمیز داره این ویدئو ، که مطرح میکنم :

یک # در ابتدا ، اینکه چرا این فیلم مثل فیلم های دیگه به تعداد کثیر تو فضای مجازی یا تلویزیون پخش نشد و فقط یک بار تو یه کانال اومد و من دیدمش و نه من ارسالش کردم و نه کسی یا گروهی اونو برای بار دوم ارسال نکرد که من دیده باشم .

دو # تمامی فیلم هایی که من دیدم از نمای شمال ساختمان ، شمال شرق - شرق - جنوب و جنوب شرقی و یا از نمای بالا از حادثه فیلمبرداری شده بودند ، اما این فیلم تنها فیلمی بود که از نمای تقریبا غربی یا جنوب غربی ساختمان با فاصله ای نسبتا دور فیلمبرداری شده بود .

:id: @AMusicOfficial

حدودا از نقطه ای حوالی ضلع جنوب خیابان جمهوری روبروی دیوار سفارت انگلیس ، یعنی جنوب خ جمهوری حد فاصل فردوسی و سی تیر ....

سه # مکان فیلم برداری ظاهرا روی پشت بام یک ساختمانی است در بین چندین ساختمان دیگر ، که گویا در ساختمان های دور تا دور آن کسی وجود ندارد و یا ساختمان های اطراف متروکه هستند  ، چون در اون لحظه که حادثه رخ میده علیرغم جمعیت کثیری که  توی خیابان ، پشت پنجره ها و روی پشت بام های ساختمان های مجاور و مقابل پلاسکو ، در همه فیلم های پخش شده همگی دیدیم ، در محل فیلمبرداری این فیلم احدی روی هیچ کدام از پشت بام های اطراف نیست و هیچ صدایی جز ریختن آوار از اطراف بگوش نمیرسه.

چهار # فیلمبردار ، تک و تنها روی بام هست و کسی دور و برش نیست و در مورد حادثه اصلا حرفی نمیزنه ، گویا این ساختمان هم مثل ساختمانهای دور و برش متروکه هست .

پنج # در هنگام شروع ریزش ساختمان تا لحظه پایان که کاملا ساختمان تخریب میشه ، جالبه که فیلمبردار ، کوچکترین تعجبی نمیکنه و کلامی از دهانش خارج نمیشه و حتی صدای آدم شگفت زده ای هم در اطرافش بلند نمیشه و کاملا سکوت حاکم هست و فقط صدای ریزش آوار از فاصله حدود ۳۰۰ متری بگوش میرسه .

گویا فیلمبردار این صحنه کاملا انتظار همچین اتفاقی رو داشته و از قبل می دانسته که نه بهت زده میشه ، نه کلامی از شگفت زدگی بیان میکنه و نه از تعجب دیدن چنین صحنه ای کمی دستش تکان میخوره .

کاملا خونسردانه تا انتها فقط فیلمبرداری میکنه . در صورتی که در تمامی فیلهای دیده شده ، یا خود فیلم بردار یا اطرافیانش بهت زده میشن تصویر لرزش یا تکان پیدا میکنه و دائما ، وای وای - اخ اخ - و یا کلامی رو دال بر اینکه انتظار دیدن همچین صحنه رو نداشتن، بر زبان جاری میکنن اما در فیلم مذکور چنین نیست .

شش# فیلمبردار دقیقا دو - سه ثانیه پس از  تخریب کامل ساختمان ، گویا از آنچه میخواسته فیلم بگیره ، گرفته و کارش تمام هست و منتظر ظبط ادامه ماجرا نمیشه و فیلم برداری رو خاتمه میده ....

 هفت #فیلمبردار که در طول این ماجرا کاملا در سکوت بود ، دقیقا پس از تخریب کامل ساختمان ، بنظر میرسه به کسی که پشت خط  تلفنش هست ، پیامی به معنای  ظاهرا " تایید انجام کاری " رو میده و کلمه ای مشابه " خلاص " یا " AS " تلفظ میکنه که شاید معنای تایید و نوید پایان یک عملیات موفقیت امیز ، بشه تعبیرش کرد و یا کلمه ای " رمزی " باشه که فقط خودش و مخاطبش از این کلمه سر در میارن .

هشت# اخرین نکته و مهم ترین و حساس تر از همه نکته های قبل ، اینکه با کمال تعجب ، فیلمبردار کلامی که تلفظ میکنه با لهجه عربی اداء میکنه و این مورد بسیار بهت برانگیزه ...!!! و شک ها و تردید هایی رو که یک به یک براتون توضیح دادم رو به واقعیت نزدیکتر میکنه ...!!!!

براستی فیلمبردار این فیلم ، چه کسی میتونه باشه ، و به چه کسی گزارش اتمام کار رو میده ؟؟؟

------------------------------------------------------------

تر میت thermite چیست ؟

این مقاله توضیحاتی برای چگونگی انفجار پلاسکو دارد

برای تخریب فنی و اصولی ساختمان های بزرگ که "controlled demolition/standard demolition" نام دارد، از ماده ای شدیدا ً حرارت زا به نام thermite استفاده می شود.

در نقاط مختلف ساختمان جاسازی شده و با کنترل از راه دور جرقه زده می شود در ابتدا با انفجاری نسبتا ً خفیف شروع به سوختن می کند. بدلیل وجود اکسیژن در ترکیب آن،  برای سوختن نیازی به اکسیژن هوا ندارد، حرارت بسیار بالایی آزاد می کند. حرارت این ماده در عرض 2 ثانیه به 2500 درجه سانتیگراد می رسد.

با این حرارت، فولاد های اسکلت سریعاً ذوب شده و بتن ها خشک و ترک ترک می شود تا ساختمان بصورت عمودی روی خودش فرو بریزد. ساختمان به قطعات نسبتا خرد شده تبدیل می شود. یعنی قطعاتی ریزتر از آنچه که برای فرو ریختن لازم است.

همچنین دود سفید-خاکستری غلیظی تولید می کند که در حقیقت غباری از ذرات جامد است و بعلت حرارت بالا، بسرعت در هوا صعود می کنه و نهایتا سطح ساختمان ها و اشیاء اطراف را می پوشاند.

 

پس از حادثه چیست؟

پس از آوار شدن ساختمان، thermite باقی مانده در زیر همچنان به سوختن ادامه میدهد و زیر آوار تولید حرارت مدت ها ادامه می یابد، و اگر آوار برداشته شود با شعله های سرکش آتشی مواجه می شویم که بدون اکسیژن می سوزد. و البته دود سفید رنگی که مدت ها بیرون می زند. به همین دلیل معمولا برای اطفاء حریق پس از تخریب فنی مدت های طولانی بر روی آوار آب می افشانند. کاری که در حال حاضر در پلاسکو انجام می شود و برای کسانی که در زیر آوار مانده باشند خطر خفه شدن را بسیار بالا می برد

و اما آثار قابل پیگیری thermite پس از حادثه چیست؟

:one اصلی ترین آنها که وجود thermite را تأیید می کند، آثار ذوب شدگی فولاد است. زیرا بهیچ عنوان با حرارت سوختن مواد فسیلی و یا پوشاک پلاسکو با اکسیژن دمای ذوب فلز فراهم نمی شود، پس حتی اگر فولاد مقاومت مکانیکی اش را از دست بدهد به دمای ذوب نمی رسد.

آلومینیوم اکسید محصول واکنش، همان ماده پودری خاکستری رنگ که سرو صورت و لباس آتش نشان ها و ساختمان های اطراف را پوشاند.

ذرات کروی شکل (microsphere) آهن خالص در خاک آوار، چین خوردگی هایی در تیر آهن ها که نشانه قطعی ذوب شدن و سرد شدن دوباره فولاد است.

قطعاتی از مصالح و فولاد که پس از ذوب شدن به هم جوش خورده و قطعات بزرگی را تشکیل می دهند. ترکیبات گوگردی قابل توجه در ترکیب آوار بجا مانده. زمین زیر بنای ساختمان در اثر واکنش حرارت زا به تدریج گود می شود و در نهایت گودال های قابل توجهی در زمین ایجاد می کند.

اگر افراد حاضردر صحنه  و یا یک تیم متخصص بتوانند نمونه یا سمپل هایی را برای پیگیری و تحقیق از میان آوار بردارند . این نمونه ها در آزمایشگاه های مربوطه می توانند طبیعی یا غیر طبیعی بودن انفجار را ثابت کنند و به این بحث پایان دهند. اما ضايعات ساختمان هم بصورت بسيار امنيتى در حال دپو شدن است

----------------------------------------------------------

یک نظر در فیسبوک

هموطنی در فیسبوک نوشته است

تحلیل دردناک بازرس باتجربه ایمنی و فنی اتش و مهندس نفت عضو افتخاری کمپین از حادثه غم‌انگیز امروز:

طبق گزارش شرکت‌ ملی‌ گاز استان تهران،ساختمان پلاسکو فاقد گاز شهری بوده و همچنین در ابتدای حریق ساختمان پلاسکو گاز تمامی واحد های صنفی اطراف محل آتش‌سوزی قطع شده تا عملیات اطفاء حریق با مشکلی روبرو نشود.پس تا اینجای کار گاز شهری عامل ایجاد انفجار نیست.

اگر ساختمان پلاسکو از گاز های سیلندر(گاز مایع یا LPG ) استفاده شده باشد با توجه به حجم کم سیلندر و حجم انفجار امروز،نمیتواند عامل انفجار باشد.

در رسانه ها گفته شد که عامل اتش‌سوزی،نگهداری گازوییل در واحد‌ها بوده است.گازوییل بدلیل وزن مخصوص بالا و سنگینی بسیار دیر اشتعال هست و منجر به انفجار همزمان و سریع نمی‌شود.

در کلیپی که منتشر شد شاهد آن هستیم طبقات ساختمان پلاسکو از بالا به پایین، پشت‌ سرهم و با نظمی بی‌نظیر منفجر میشوند و باعث تخریب عمودی سازه و فنداسیون ساختمان میگردند.

انفجارها باعث تولید دود های فشرده و متراکم ابر مانند و به رنگ سفید مایل به نقره ای شده.

نور حاصل از سوختن یا زرد مایل به نارنجی که بخاطر وجود نا خالصی و کربن یا آبی نیلی که حاصل سوختن ماده با درصد خلوص بالا میباشد و دوده حاصل از سوختن تحت هر شرایطی سیاه است.

اما از آنجا که فقط شاهد دود و نور سفید مایل به نقره ای متراکم ابری شکل همراه با صدای انفجار و شدت تخریب بودیم هیچ احتمالی بجز استفاده از ماده منفجره وجود ندارد.

--------------------------------------------------

یک نظر در فیسبوک

آنهائی که با نحوۀ خراب کردن ساختمان های بزرگ آشنائی دارند و آنهائی که فيلم های بکار گذاردن بمب ها قبل از انفجار اين ساختمانها را ديده اند بخوبی ميدانند که به بيشتر ستونهای اصلی ساختمان مواد منفجره ميبندند و هنگاميکه از راه دور فرمان به بمب ها ميرسد منفجر ميشوند و در عرض چند ثانيه ستونها طوری منفجر ميشوند که تمام ساختمان بدرون خود فرو ميريزد بطوری که به ساختمانهای مجاور آسيب چندانی وارد نميشود.

در اين ويدئو عمل کرد اين بمب ها بخوبی نشان داده شده است و از پنجره های طبقات پائين صدا و دود انفجار بخوبی نمايان است.

اين حرکت بدون شک از پيش طراحی شده بوده و افرادی را که در چندهفتۀ اخير در اين ساختمان رفت و آمد مشکوک داشته اند را بايد شناسائی و محاکمه کرد.

------------------------------------------------

یک پست تلگرامی

توجه توجه توجه

انفجار ساختمان پلاسکو توسط سپاه بخاطر بیست هزار مغازه باد کرده بر روی دست سپاه در اتوبان امام علی

این ویدئو کاملا انفجار همزمان در طبقات پایین را نشان میدهد

در این کلیپ به وضوح میتوان قسمتهایی از ساختمان را که در آن مواد منفجره تعبیه شده بود  و بصورت همزمان نیز چاشنیهای ان فعال شده است و ساختمان نیز بصورت عمودی  ریزش کرد، مشاهده کرد..

مهار آتش سوزی در کلیپهای قبل از انفجار کاملا مشهود است ، حتی به گفته شاهدان عینی آتشنشانان از مهار آتش سوزی خوشحال هم بودند !!

تخلیه سفارتخانه های اطراف پاساژ پلاسکو یک روز قبل از حادثه !!

آتش سوزی  در ساعات اولیه روز که پاساژ تعطیل بوده است !!

برخاستن دود سفید که یقینا حاصل از آتش سوزی طبیعی که توام با دود سیاه میباشد نبوده است !!

اختلافات شهرداری و مالکین پاساژ پلاسکو !!

فشار سپاه پاسداران برای انتقال مغازه داران پاساژ پلاسکو به بازاری در اتوبان امام علی که شامل بیست هزار واحد تجاری متعلق به سپاه میباشد !!

مالکیت پاساژ برای بنیادمستضعفان بوده است و باتوجه به ارزنده بودن زمین پاساژ و قصد بنیادمستضعفان برای تخریب پاساژ و احداث ساختمان 50 طبقه تجاری اداری و عدم تمکین صاحبان مشاغل و موارد دیگر میتوان نتیجه گرفت !!

-----------------------------------------------------

قانون- کد خبر: 20711 | تاریخ : ۱۳۹۵/۱۱/۳ - 23:22

واگذاری دهکده مقاومت به تولیدی‌های پلاسکو

سپاه تهران رسما اعلام کرد که دهکده مقاومت را در اختیار تولیدکنندگان آسیب دیده قرار می‌دهد تا کار تولید خود را در این محل انجام دهند.

قانون- سپاه تهران رسما اعلام کرد که دهکده مقاومت را در اختیار تولیدکنندگان آسیب دیده قرار می‌دهد تا کار تولید خود را در این محل انجام دهند.

به گزارش قانون به نقل از تسنیم، حجت الاسلام عبدالعلی گواهی نماینده ولی فقیه در سپاه تهران در مراسم بزرگداشت شهدای حادثه ساختمان پلاسکو و شهدای بحرین که توسط رژیم آل خلیفه به شهادت رسیدند در حسینیه فاطمه الزهرا با اشاره به حادثه تلخ ساختمان پلاسکو گفت: روزهای سختی بر جامعه اسلامی در حال گذر است و جمعی از کارکنان شهرداری تهران در سازمان آتش نشانی به شهادت رسیدند. همچنین یاد و خاطره سه جوان انقلابی بحرینی که به دست رژیم آل خلیفه به شهادت رسیدند را گرامی می داریم که متاسفانه کسی از آنها یادی نکرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر هیچ حادثه ای به اندازه حادثه ساختمان پلاسکو غم انگیز نبوده است، ادامه داد: اقدام آتش‌نشانان اوج ایثارگری است چرا که آنها برای نجات جان مردم از جان خود می گذرند و با از خود گذشتگی و جان فشانی جان مردم را نجات می دهند. جوانی که به تازگی ازدواج کرده اما برای نجات مردم جان خود را فدا می کند نشان از علاقه این فرد به شهادت و ایثارگری دارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه تهران با اشاره به کارکنان ساختمان پلاسکو گفت: به دلیل حادثه پلاسکو مردم ما نیز همدردی خودشان را با خانواده های شهدای آتش نشان نشان دادند و از طرفی برای ضرر نکردن تولید کنندگان هدف خود را خرید کالاهای ایرانی قرار دادند و در این چند روز اخیر نیز شعار لباس ایرانی می خریم در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که این اقدام نشان از فهم و شعور مردم ما دارد.

گواهی افزود: سپاه تهران نیز رسما اعلام کرد که دهکده مقاومت را در اختیار تولیدکنندگان آسیب دیده قرار می‌دهد تا کار تولید خود را در این محل  انجام دهند.

وی با بیان اینکه مردم انقلابی در سراسر کشور با اهدای گل به آتش نشانان از ایثارگری آنها قدردانی می کنند ادامه داد: آتش نشانی یک شغل نیست بلکه عشق و ایثار است و اگر چه مردم ایران غمگین هستند اما یک همدلی بین مردم و مسئولین بواسطه حادثه ساختمان پلاسکو به وجود آمده است.

نماینده ولی فقیه در سپاه تهران تصریح کرد: وظیفه مسئولین در این شرایط بسیار سنگین است، مسئولان نباید فضا را سیاسی کنند. امیدواریم با تدبیر مسئولین از تکرارحوادث ناگواری نظیر حادثه ساختمان پلاسکو جلوگیری شود.

-----------------------------------------------------

شرق: شماره ۲۷۸۴ -  دوشنبه ۴ بهمن۱۳۹۵

فاجعه پلاسكو وارد پنجمين روز شد

دشوار، اما تحت كنترل

شرق: فاجعه پلاسکو در حالی وارد پنجمين روز خود شده ‌است که عملیات آوار‌برداری و جست‌وجو برای یافتن اجساد همچنان ادامه دارد.  آتش‌نشانان که خود عملیات آوار‌برداری را برعهده گرفته‌اند، تاکنون تعداد زیادی، ماسک، کلاه ایمنی و کپسول مخصوص آتش‌نشانان پیدا و همه آنها را در گوشه‌ای جمع کرده‌اند. به محض اینکه آتش‌نشانان حین آوار‌برداری به چیزی مشکوک می‌شوند، بلافاصله عوامل حاضر در منطقه خبرنگاران را از محوطه خارج می‌کنند. عملیات امدادرسانی و رسیدگی به خانواده‌های قربانیان با نظم بیشتری انجام می‌شود. آن‌طور که شاهد حلاج، خبرنگار روزنامه «شرق»، گزارش داده‌، اورژانس اجتماعی در محل حاضر شده و خانواده‌های آتش‌نشانان مفقودی را ساماندهی کرده است و به آنها خدمات ارائه می‌دهد. چند چادر برای اسکان این خانواده‌های عزادار بر پا شده ‌است. روز گذشته اعضای خانواده یکی از آتش‌نشانان با وسایل عزاداری در محل حاضر شده و چند شاخه گل و وسایل دیگر همراه خود آورده ‌بودند و داخل چادر با افرادی که سراغ آنها می‌روند، صحبت می‌کنند.

خانواده آتش‌نشان‌ها با صبوری بیشتری به انتظار نشسته‌اند و مویه‌هایشان آرام‌تر از دیگران است. در میان این خانواده‌ها زن و دو دختری نیز هستند که هرچند منتظر پدرشان هستند اما این پدر آتش‌نشان نیست.  آنها خانواده مردی به نام قاسم هستند که نگهبان ساختمان پلاسکو بوده ‌است. زن جوان است و دو دختر هشت‌ساله و هفت‌ماهه دارد. او می‌گوید: قاسم چندین سال بود که در این ساختمان نگهبانی می‌داد. وقتی خبر را شنیدیم، همگی شوکه بودیم؛ ما پولدار نبودیم اما زندگی خوبی داشتیم. قاسم همسر خوبی برای من و پدر خوبی برای فرزندانش بود. او فقط به فکر زندگی‌اش بود و همیشه سعی می‌کرد درست زندگی کند. خدا به ما رحم کند و قاسم زنده ‌باشد.

با اینکه گفته ‌شده ‌است احتمال زنده‌ماندن افرادي كه زیر آوار هستند بسیار‌بسیار کم است اما این زن امیدوار است و می‌گوید: من شوهرم را به همان خدایی که آتش‌ را روی ابراهیم گلستان کرد، سپرده‌ام. لحظات سختی را می‌گذرانیم؛ برای ما دعا کنید.

آتش‌نشانان بدون وقفه مشغول به کار هستند؛  هرچند گفته می‌شود تاکنون سه جسد بیشتر بیرون آورده نشده ‌است، اما اخراج گاه و بیگاه خبرنگاران و کاورهای نارنجی‌رنگ حمل جسد که آرم آتش‌نشانی روی آن است، این اخبار را تأیید نمی‌کند.

با توجه به وسعت آوار‌برداری و طبقاتی که گفته می‌شود آوار‌برداری آنها آغاز شده‌، احتمال داده می‌شود اجساد بیشتری در این چند روز پیدا شوند.

همچنین پلیس گزارش داده ‌است روز گذشته فردی را که با لباس مبدل پلیس وارد محوطه امدادرسانی و آوار‌برداری از ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری اسلامی شده بود، دستگیر کرده ‌است. هنوز جزئیاتی از اینکه این فرد با چه انگیزه‌ای وارد محوطه شده‌، در دست نیست.

گفته می‌شود اجساد کشف‌شده که به پزشکی قانونی انتقال داده ‌شده‌اند، قابل شناسایی هستند اما از خانواده قربانیان و مفقود‌شدگان آزمایش دی‌ان‌ای انجام خواهد شد تا هویت قربانیان در صورت سالم‌باقی‌نماندن اجساد شناسایی شود.

تعدادی از هنرپیشگان و شخصیت‌های اجتماعی برای تقویت روحیه خانواده‌ها و امدادگران در محل حاضر شدند و با تقدیم گل به آنها ادای احترام کردند. این افراد برای صحبت با خانواده قربانیان به سمت چادری که برای حضور خانواده‌ها از سوی اورژانس اجتماعی بر ا شده، رفتند و با آنها گفت‌وگو کردند. این خانواده‌ها، بیشتر در حال عبادت و دعاخواندن هستند.

با هر خبری که از سیگنال‌های دستگاه‌های زنده‌یاب می‌آید، این خانواده‌ها امیدوار می‌شوند اما آتش‌نشانان همچنان اعلام می‌کنند نباید امیدوار بود. ملکی سخنگوی آتش‌نشانی درباره سگینال‌ها اعلام کرد این سگنال‌ها کاذب بوده و خطای دستگاه است؛ البته ما به همه این موارد توجه کرده و کوچک‌ترین ریسکی در این خصوص نمی‌کنیم.

یکی از آتش‌نشان‌های حاضر در محل به دلیل فعالیت بیش‌ از اندازه فیزیکی دچار گرفتگی عضلات شده‌ بود که به وسیله تکنیسین‌های اورژانس به خارج از محوطه منتقل و عملیات امداد روی او انجام شد.

آتش‌نشان دیگری که برای استراحت به بیرون از محوطه آمده ‌است، می‌گوید: وسایلی که همراه همکاران ما بود، در قسمت‌های مختلف ساختمان پراکنده شده‌ است و حین آوار‌برداری آنها را می‌بینیم هرچند امیدوار نمی‌شویم اما خب نمی‌دانم چرا مکث می‌کنیم و بررسی‌های بیشتری انجام می‌دهیم.

هر تکه‌ای که از این زیر بیرون می‌آید، برای ما یادگاری است؛ راستش انگار تکه‌های لباس و وسایل خودم را بیرون می‌آورم. هرچند اگر افراد عادی دیگری هم بودند، ما همچنان پیگیری می‌کردیم و با همین توان که حالا کار می‌کنیم، همان موقع هم کار می‌کردیم اما حالا عملیات را با اندوهی سنگین ادامه می‌دهیم.

حضور خانواده‌های مفقودان در این محل کمی ما را اذیت می‌کند اما به آنها آرامش می‌دهد و همین کافی است. البته برای ما هم قوت قلب است وقتی دختری نزدیک می‌شود و می‌گوید خسته نباشی عمو. از بابام خبری نداری. غم و آرامش با هم در دلم می‌نشیند. من خیلی از آنها را نمی‌شناسم اما انگار خدا نیروی دوچندان به من می‌دهد که با شدت بیشتری کار کنم.

این آتش‌نشان تأکید می‌کند قطعا عملیات بیشتر از یک هفته طول خواهد کشید و می‌گوید: همه در حال آماده‌باش هستیم. بعضی از همکاران خودشان قبول نمی‌کنند که به خانه بروند و استراحت کنند؛ حتی برای استراحت هم همین‌جا می‌مانند. اما تعدادی هم برای استراحت می‌روند و تازه‌نفس برمی‌گردند.

او درباره اینکه بعد از حادثه چطور می‌خواهند به شرایط عادی برگردند، می‌گوید: آتش‌نشان هیچ‌وقت شرایط عادی ندارد. ما همیشه آماده مرگیم. البته برایمان کلاس‌های مشاوره و توانمندسازی می‌گذارند اما واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی بیفتد؛ به هر حال زندگی ادامه دارد.

سمیرا حسینی، گزارش می‌دهد با اینکه عملیات امداد به نقطه حساسی رسیده‌ است، اما آتش‌نشانان همچنان ناامید از زنده بیرون‌کشیدن افراد زير آوار  هستند. آنها می‌گویند به موتورخانه که احتمال داده می‌شد کسی از شهروندان عادی در آنجا باشد رسیدند و آنجا را مورد بررسی قرار دادند، اما هیچ‌کس را پیدا نکردند. در چهار جهت تونل‌هایی حفر شده و امیدوار هستند با سرعت بیشتری به مناطق مشکوک برسند.

یکی از امدادگران درباره اینکه چرا کاورهای مخصوص حمل جسد مرتب جابه‌جا می‌شود، می‌گوید: در همه موارد این کاورها برای بردن اجساد آورده نمی‌شوند؛ وقتی ما مشکوک می‌شویم و تکه‌ای از وسیله یک آتش‌نشان را پیدا می‌کنیم درخواست کاور می‌کنیم، اما همیشه به این معنا نیست که جسد بیرون کشیده ‌باشیم. او هم از اعلام تعداد اجساد کشف‌شده امتناع می‌کند و می‌گوید: از مسئولش بپرسید، من نمی‌توانم چیزی بگویم. فقط این را بگویم که گاهی هم در این کاورها وسایلی را که پیدا کردیم می‌ریزیم و بعد کاور را می‌برند.

او می‌گوید: حفاری تونل‌ها متوقف شده و چند تونلی که داریم برای امدادرسانی کافی است، کار بیشتری نمی‌توان کرد.

شنبه‌شب دسته عزاداری برای همدردی با آتش‌نشانان به محل رفته ‌بودند که باعث شوکه‌شدن امدادگران شدند. شریف‌زاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران، با بیان اینکه خبر جدیدی از شهدای آتش‌نشان و مفقودان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو نداریم، گفت: در اطراف محل حادثه هیئت‌های عزاداری و تشکل‌ها به برپایی ایستگاه‌های صلواتی اقدام کرده و همدلی خود را به نمایش گذاشته‌اند، اما از شهروندان تقاضا داریم از تجمع‌های بی‌مورد خودداری کرده و شرایط را برای فعالیت خودروهای حمل نخاله فراهم کنند.

آتش‌نشانان می‌گویند صدای زیادی که در محوطه است اجازه نمی‌دهد به اندازه کافی نسبت به سیگنال‌هایی که دستگاه‌های زنده‌یاب می‌فرستند دقت داشته ‌باشند.  این دستگاه‌ها تقریبا در همه قسمت‌های آوار مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما صدای آهن‌برها، لودرها و کامیون‌ها بسیار زیاد است و شنیدن صدای دستگاه‌های زنده‌یاب سکوت نسبی نیاز دارد.

امدادگران علاوه بر اینکه به دنبال اجساد هستند، اموال کسبه را نیز در صورت مشاهده برداشته و به پلیس تحویل می‌دهند. روز گذشته گفته شد بخشی از اسناد و مدارک به صورت یکجا پیدا شده که احتمالا به یک یا دو مغازه متعلق باشد که تحویل مأموران اداره آگاهی که در محل حاضر هستند داده ‌شده‌ است.

همچنین تعدادی کپسول پیک‌نیک که کاملا مچاله شده نیز پیدا شده‌ است که به نظر می‌رسد مغازه‌داران از آن برای گرم‌کردن استفاده می‌کرده‌اند.

آن‌طور که مسئولان می‌گویند، علاوه بر آتش‌نشانان، احتمالا تعدادی از شهروندان عادی نیز در زیر آوار هستند و به احتمال زیاد آنها نیز جزء جان باختگان هستند. به‌همین‌دلیل هم دادسرای جنایی تهران از شهروندانی که اعضای خانواده‌شان در این حادثه گم شده‌اند خواسته ‌است که همراه با مدارکی که دارند به اداره آگاهی مراجعه کرده و اعلام مفقودی کنند.

سمیرا حسینی گزارش می‌دهد میزان آبپاشی‌هایی که آتش‌نشانان روی ساختمان انجام می‌دهند، بسیار کمتر شده‌ است. این آبپاشی‌ها برای مهار آتش‌ زیر آوار انجام می‌شد و روز گذشته نسبت به روزهای دیگر بسیار کمتر شده ‌است و فقط وقتی دودی مشاهده می‌شود، آبپاش‌ها نزدیک می‌شوند. به طور میانگین هر یک ساعت یک‌ بار مسئولان حراست منطقه از خبرنگاران می‌خواهند منطقه را ترک کنند. گفته می‌شود آنها زمانی که حدس می‌زنند ممکن است جسدی بیرون کشیده شود، درخواست دورشدن خبرنگاران را می‌کنند. در یکی از همین اخطارها وقتی مسئولان با اعتراض خبرنگاران مواجه شدند، اعلام کردند برای حفظ حرمت جسد چنین کاری می‌کنند که در این هنگام خبرنگاران بدون هیچ مقاومتی محل را ترک کردند.  علاوه بر دستگاه‌های زنده‌یاب، سگ‌های زنده‌یاب هم در محل حضور دارند؛ در کنار هریک از این سگ‌ها یک نگهبان وجود دارد و در صورتی که فرمانده عملیات دستور بدهد، به محل نزدیک خواهد شد. دود همچنان در منطقه وجود دارد و تنفس را سخت کرده‌؛ اما از حجم آلودگی نسبت به روزهای قبل کاسته ‌شده ‌است. نگهبان یکی از این سگ‌ها گفت: روزهای اول سگ‌ها هم حالت تنگی نفس می‌گیرند که ما آنها را از محل دور می‌کنیم. مردم هنوز در منطقه هستند اما جمعیت به اندازه روزهای قبل نیست و همین هم رفت‌وآمد را برای امدادگران راحت‌تر کرده‌ است. یکی از امدادگران می‌گوید: ‌ای کاش از همان روز اول مردم همکاری می‌کردند؛ بیشتر وقتمان را جمعیتی که ترافیک ایجاد کرده بودند، گرفتند.  بهترین کار در مواقع بحران این است که مردم هیجان‌زده نشوند و نیایند؛ البته می‌دانم که عده‌ای برای کمک می‌آیند اما نیروهای امداد به اندازه کافی کمک می‌کنند. ما اینجا نیروهایی داریم که وظیفه‌شان تقسیم آب و غذا و تأمین مایحتاج ماست بنابراین بهتر است کسی نیاید؛ اگر لازم باشد کمکی به نیروهای امداد شود، فراخوان می‌دهند.

شرق : شماره ۲۷۸۴ -  دوشنبه ۴ بهمن۱۳۹۵

--------------------------------------------------------------

نظر متخصص آتش نشانی آمریکایی درباره حادثه پلاسکو

 

یکشنبه, 22 ژانویه 2017

ایران وایر

دیلن زارتمن (متخصص تکنیکهای نجات در اوهایو، آمریکا)

 

منبع: مجله فرمانده آتش نشانی

 

پنج شنبه هفته گذشته، آن طور که تخمین زده می شود، 200 آتش‌نشان از 10 ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری تهران خود را به محل آتش‌سوزی در ساختمان معروف «پلاسکو» می رسانند. این برج ۱۷ طبقه، ساختمانی تجاری-مسکونی بود که در سال های دهه ۱۹۶۰ ساخته شد و در آن سال ها، بلندترین برج تهران به شمار می رفت.

 

گزارش های اولیه حاکی از آن هستند که آتش در ابتدا از طبقه نهم شروع و به سرعت مشتعل می شود و به طبقات بالا سرایت می کند. آتش‌نشان ها در همان مراحل اولیه، برای تخلیه ساکنان مجموعه و نیز اطفای حریق، با تهدیدهای جانی و امنیتیِ جدی رو به رو بودند.

 

پس از چند ساعت تلاش آتش‌نشان ها و نیروهای امدادی اما دیوار بخش شمالی ساختمان پلاسکو تخریب شد و طبقات بالایی فرو ریختند و سپس ساختمان از درون در هم پیچید و فرو ریخت.

 

متأسفانه آن طور که تخمین زده می شود، در لحظه تخریبِ پلاسکو، ۳۰ تا ۴۵ آتش‌نشان و تعداد نامشخصی شهروند عادی در این مجموعه بوده اند. بنابر برخی گزارش های منتشر شده در رسانه ها، بعضی از مغازه دارها در حالی که آتش ساختمان را در کام خود می کشید، از میان موانع عبور می کردند تا خود را به داخل ساختمان برسانند شاید بتوانند اموال خود را نجات دهند. این نکته باعث شده است که شمار دقیق قربانی های احتمالیِ این آتش سوزی تا این لحظه مشخص نباشد.

 

پس از فروپاشی ساختمان، در حالی که نیروهای امدادی خود را به محل می رساندند، آتش‌نشان ها از طریق پیامک خبر می دادند که زیر آوار مانده اند

 

اقدامات آتش‌نشان ها

 

بنابر گزارش ها، نیروهای امدادی ابتدا بعضی از مسیرها را مسدود و محوطه های اطرافِ ساختمان را تخلیه کردند و در آنِ واحد از طریق رهیافت های انتقالی [نوعی از تاکتیک اطفای حریق]، به خاموش کردن آتش پرداختند و اقدامات نجات قربانیانِ احتمالی را در پیش گرفتند. همزمان، عملیات هوایی برای اطفای حریق نیز آغاز شد.

 

آتش از طبقه نهم به سرعت به طبقات بالایی سرایت می کند و باعث می شود که ساختمان از طبقه نهم تا پشت بام کاملاً طعمه حریق شود. گزارش های شبکه «الجزیره» حاکی از آن است که نگرانی امنیتی جدی درباره ساختمان پلاسکو وجود داشته است.

 

«جلال ملکی»، سخن گوی سازمان آتش‌نشانی ایران گفته است که سازمان آتش‌نشانی بارها ناایمن بودن ساختمان پلاسکو را به مسوولان این ساختمان ابلاغ کرده است: «به علت این که این ساختمان مخصوص تولید پوشاک است و پوشاک زیادی در این ساختمان انبار می شود، متأسفانه شاهد بودیم که در راه پله های آن پوشاک تولید و مواد اولیه نگه داری می شد و این خارج از اصول استاندارد است. بنابراین، سازمان آتش‌نشانی بارها در مورد نداشتن تجهیزات اطفای حریق لازم به مسوولان و کسبه این ساختمان اخطارهای لازم را داده بود اما مسوولان ساختمان نسبت به این موضوع بی توجه بوده اند. بیش تر سرایت آتش در این ساختمان از طریق همین پوشاک، به ویژه در راه پله ها صورت گرفته است.»

 

عوامل ریزش ساختمان

 

آتش‌نشان ها در تعلیمات خود، با ساختمان سازی آشنا می شوند تا آگاهی و دانش خود را از نحوه سرایت آتش در کل ساختمان بالا ببرند. در این جا سه سؤال را درباره عوامل ریزش ساختمان در اثر آتش مطرح می کنیم:

 

۱. آیا ساختمان پیش از آتش سوزی مستهلک شده بود؟

 

ساختمان پلاسکو از اسکلتی فولادی متشکل از فولادی سبک برخوردار بود. به علت استفاده های مختلفی که از این ساختمان می شد، این احتمال می رود که وزن اسباب و وسایلی که در طبقات بالایی انبار شده بودند، بیش از تحمل ساختمان بوده باشد. بنابر گزارش ها، طبقات بالایی بخش اعظمی از تولیدات تجاری و صنعتی را در خود جای داده بودند. وزن بیش از حد این وسایل می توانسته است باعث تضعیف کف پوش های ساختمان و با ایجاد حریق، منجر به ریزش ساختمان شده باشد.

 

۲. آیا بار حریق بیش از حد بوده است؟

 

وقتی پاگردها و فضاهای عمومی انباشته از اجناس مختلفی باشند، باعث می شود آتش با سرعت بیش تری شعله ور شود و این دسترسی و امکان حرکت آتش‌نشان ها را هم محدود می کند. آتش‌نشان ها و نیروهای امدادی پیش از این اتفاق، تا حدی با تمام این نکات از طریق تمرینات و حوادث مشابهی که پیش از این روی داده، آشنا بوده اند. این ها نکاتی هستند که در تصمیم های تاکتیکی نقشی حیاتی بازی می کنند. یک آتش نشان می گوید:«با این حال، برای نجات جان مردم همیشه باید ریسک ها و خطرهای لازم را به جان بخریم. کار ما همین است. چالش اصلی این است که احتمال بروز این خطرات را محاسبه کنیم و تا جایی که ممکن است، احتمال آن را کاهش دهیم و در عین حال، حاضر باشیم برای نجات جان و مال مردم بکوشیم.»

 

۳.  آیا نکات ایمنی ساختمان رعایت شده بود؟

 

پس از آن که ساختمان آتش گرفت و مدت زمان حریق نیز بیش تر شد، خطر ریزش ساختمان هم به طور تصاعدی بالا رفت. در امریکا، ضوابط و قواعد بسیار جدی درباره وجود مواد قابل اشتعال در ساختمان ها وجود دارد. این آتش نشان مقیم امریکا می گوید:«فرآیندهایی نظارتی نیز داریم که به اجرای دقیق و رعایت نکات ایمنی کمک می کنند. این نکات به ما این امکان را می دهند که از وقت مان به بهترین شکلِ ممکن استفاده و تا حد امکان از بروز حاثه اجتناب کنیم. »

 

تا این لحظه معلوم نیست چه معیارها و ضوابطی برای مهار آتش در ساختمان پلاسکو در نظر گرفته شده است. حکومت ایران تحقیقات اولیه خود را درباره این حادثه دردناک و تمام عوامل مؤثر در آن آغاز کرده است.

 

ارزیابی امکان ریزش

 

ارزیابی مدام وضعیت ساختمان و شرایط احتمالی آتش سوزی بسیار اهمیت دارد. شناخت ساختمان و محاسبه پیش بینی واکنش ساختمان به آتش سوزی بسیار حیاتی است. در زیر به فهرستی از نکاتی اشاره می کنیم که برای تخمین احتمال ریزش ساختمان اهمیتی اساسی دارند. هرگاه هر یک از عوامل زیر دیده شدند، باید با دقت شرایط ایمنی را رعایت و عملیاتِ پیش گیری را اجرا کرد:

 

فرسودگی ساختار و سازه های ضعیف ساختمان، نوسازی های غیرقانونی و بدون رعایت نکات ایمنی و نظارت مهندسان.

حجم و مکان آتش

عمر ساختمان

حریق های پیشین

بار حریق

انفجار یا چرخش معکوس باد در دودکش شمینه ها

الوارهای صنعتی، تیرهای چوبی سقفی، اتصالات چوب به چوب

افزایش وزن به دلیل وجود آب و رطوبت

کانال های تهویه تعبیه شده در اسکلت ساختمان

شکاف یا برآمدگی در دیوارها

شنیده شدن صداهای ناآشنا از ساختمان

شرایط جوی بسیار نامساعد

لرزش ساختمان در اثر کار ماشین های سنگین در جوار ساختمان

ایران وایر

https://iranwire.com/fa/features/20394

--------------------------------------------------------------

همه تجهیزات جهانی که آتش‌نشان‌های پلاسکو نداشتند

"انقلاب اسلامی"

۱۳۹۵/۱۱/۰۲ـ آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلند‌مرتبه یکی از دشوارترین حوادث شهری برای آتش‌نشان‌هاست که هر روز بیشتر می‌شود. ساختمان پلاسکو که اولین ساختمان مرتفع و مدرن ایران شناخته می‌شود در یک آتش‌سوزی با خاک یکسان شد اما کشورهای دیگر جهان چه تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی برای مقابله با چنین حوادثی دارند؟

 

به گزارش خبرآنلاين،محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران در يادداشتي اعلام كرده كه  شوراي شهر تهران بعد از حادثه خیابان جمهوری مصوبات متعددی را در مورد تامین تجهیزات مدرن و بالگرد برای سازمان آتش نشانی داشته است ، و بارها تذکر داده شده که در صورت وقوع آتش سوزی و حادثه در ساختمان های بلند مرتبه، تجهیزات آتش نشانی برای مهار آن کافی نیست. ولی متاسفانه تاکنون شهرداری تهران اقدام موثری در اجرای این مصوبات و تذکرات انجام نداده است.

 

آتش‌نشان‌هاي فداكار بدون داشتن تجهيزات كافي براي نجات مردم در ساختمان پلاسكو دل به آتش زدند و جانشان را فدا كردند. اما داشتن تجهيزاتي كه براي شهري مانند تهران از نان شب واجب تر است احتمالا مي‌توانست جان افراد زيادي و حتي ساختماني با نيم‌قرن قدمت را نجات دهد. تجهيزاتي كه در كشورهاي ديگر با داشتن ساختمان‌هاي مرتفع عادي است اما در كشور ما هنوز به امكانات لازم براي آتش‌نشان‌ها به عنوان يك موضوع تجملي نگاه مي‌شود!

 

بدون شك ايمن‌سازي ساختمان‌ها از جمله تجهيزات خودكار اطفاي حريق اولين قدم براي پيشگيري در مقابل آتش‌سوزي به ويژه در ساختمان‌هاي بلند‌مرتبه است اما تجهيزات مدرن آتش‌نشاني خود عامل ديگري در دشوار شدن عمليات اطفاي حريق است. تجهيزات قديمي و فرسوده در مهار آتش‌سوزي ساختمان‌هاي بلند مانند تلاش براي كندن تونل با قاشق است.

 

تجهيزات مهم آتش‌نشان‌ها

 

لباس‌ها و وسايل يك آتش‌نشان جان و امنيت او را تامين مي‌كند و به همين خاطر بايد بهترين جنس و كيفيت را داشته باشند. در صورتي كه تجهيزات مدرن و استاندارد براي يك آتش‌نشان خريداري شود ايمني او در عمليات بسيار بيشتر مي‌شود. علاوه بر اين سبك بودن تجهيزات مدرن باعث مي‌شود تا آتش‌نشان‌ها در فعاليت‌هاي سنگين خود دچار خستگي كمتري شده و با تنفس بهتر و امكان حركت سريع‌تر بتوانند بيشتر از جان خود حفاظت كنند.

 

بالگردهاي آتش‌نشاني

 

طي سالهاي اخير و با افزايش ساختمان‌هاي مرتفع و آسمانخراش‌ها استفاده از هلي‌كوپترهاي آتش‌نشاني هر روز فراگير‌تر مي‌شود. به عنوان نمونه ژاپن از چند سال قبل براي مقابله با آتش‌سوزي در برج‌ها از بالگردهاي یوروکوپتر ئی‌سی۲۲۵ سوپر پوما Eurocopter   EC225 Super Puma  استفاده مي‌كند. سازمان آتش‌نشاني ژاپن اين هليكوپترها ساخت ايرباس را به تجهيزات آتش‌نشاني  شركت  هوايي و فضايي Simplex مجهز كرده است كه تائيديه سازمان‌هاي استاندارد آمريكا و اتحاديه اروپا را دارد. اين هلي‌كوپتر توانايي حمل حداقل 7 آتش‌نشان را با تجهيزات كامل دارد و همچنين با استفاده از تجهيزات آتش‌نشاني اين شركت مي‌تواند از فاصله دور از كانون آتش و به صورت هوايي و با دقت بالا كانون آتش را هدف قرار دهد.بوم يا لوله 7.5 متري اين هليكوپتر كه قابليت حركت دارد مي‌تواند آب يا فوم را با فشار بالا در طبقات پمپاژ كند.

 

همچنين بالگردها اين چنيني مي‌توانند آتش‌نشانان را به پشت‌بام محل آتش‌سوزي برسانند تا اين افراد فداكار مجبور نباشند از راه‌پله‌ها يا آسانسورهاي خطرناك كه هر لحظه احتمال حادثه در آنها وجود دارد استفاده كنند.

 

تجهيزات جديد روباتيك

 

علاوه بر بالگردهاي آتش‌نشاني در تجهيزات جديد استفاده از روبات‌ها در آتش‌سوزي‌هاي مرتفع بسيار مرسوم و معمولي است. اين تجهيزات روباتيك در طبقات ايمن نصب مي‌شوند و مي‌توانند ضمن حركات لوله اطفاي حريق خود را به طبقات مرتفع كه امكان دسترسي به آنها بسيار مشكل است برسانند.

 

دوربين اين تجهيزان تصاوير با كيفيت بالا را براي آتش‌نشان‌ها ارسال مي‌كند و آنها مي‌توانند موقعيت و وضعيت آتش را بهتر تشخيص دهند. نمونه اين تجهيزات تجهيزاتي موسوم به Hero Pipe  است. اين تجهيزات روباتيك مي‌تواند 2400 ليتر آب يا فوم را در هر دقيقه از پنجره ساختمان‌هاي بلند بدون نياز به حضور آتش‌نشان‌ها در محل خطر پمپاژ كند.

 

پهپادهاي آتش‌نشان

 

فروردين ماه امسال سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اعلام كرد كه اين سازمان در حال بررسي به كارگيري پهپادهاي آتش‌نشان براي ارائه خدمات است اما در حادثه پلاسكو هم خبري از آنها به جز چند كوادكوپتر معمولي نبود. استفاده از "پهپاد آتش نشان" در بسیاری از کشورهای جهان  مرسوم است. استفاده از پهپادها در عملیات‌های امدادی چند سالی است که مورد توجه نهادهای مختلف امدادی در دنیا قرار گرفته است. تا پیش از این، استفاده از این پرنده‌ها در نهادهای نظامی برای جمع آوری اطلاعات و کاربردهای دیگر مرسوم بوده است؛ اما به مرور زمان با تجاری سازی این پرنده‌های بدون سرنشین استفاده از آن برای کاربردهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است. امروزه شرکت‌های مختلفی به طراحی و فروش این پهپادها به نهادهای امدادی اقدام کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های SkyFire و AtlantaDrone اشاره كرد.

 

پهپادهاي به كار گرفته شده در آتش‌نشاني نيويورك هر كدام 85 هزار دلار قيمت دارند كه به صورت ويژه براي ماموريت ‌هاي آتش‌نشاني طراحي شده‌اند. اين پهپادهاي با دوربين‌هاي حرارتي و مادون قرمز اطلاعات بسيار مهمي را حتي از ميان دود بسيار غليظ و شعله‌هاي آتش براي كنترل  و اطفاي حريق از بالا اارسال مي‌كنند تا آتش‌نشان‌ها به مناطق خطرناك وارد نشوند. برای مثال آتش سوزی که بر اثر نشت گاز سال 2014 در منهتن اتفاق افتاد نیروی آتش‌نشانی را به شدت دچار مشکل کرد اما رئیس عملیات با کمک گرفتن از یک پهپاد که در محل بود موفق شد حادثه را از بالا مدیریت کند.

 

جت‌پك براي آتش‌نشان‌هاي دوبي!

 

مقام‌هاي امارات سال 2015 براي مقابله با آتش‌سوزي در ساختمان‌هاي مرتفع براي سازمان آتشانشاني خود(مشهور به دفاع شهري در امارات) جت‌پك خريداري كرده‌اند. اين قرارداد با شركت هوايي مارتين به امضا رسيده و قرار است 20 جت‌پك تحويل نيروهاي آتش‌نشاني در دوبي شود.

 

جت‌پك در واقع يك وسيله پرواز شخصي است كه فرد مي‌تواند با آن بدون نياز به باند پرواز كند. جت‌پك‌هاي خريداري شده با تجهيزات آتش‌نشاني مي‌توانند آتش‌نشان‌ها را به ارتفاع 914 متري از سطح زمين برسانند. آتش‌نشان مي‌تواند با سرعت 74 كيلومتر بر ساعت پرواز كند.

----------------------------------------------------------

 

---------------------------------------------------------------

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©