Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ برابر با  ۰۸ مارس ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶  برابر با ۰۸ مارس ۲۰۱۸
‏هشت مارس تهران،

گزارش خبری «سایت راه کارگر»

 

هشت مارس تهران،

زیر چکمه های مدعیان

«برج بلند دموکراسی دینی»

 

صبح امروز پنجشنبه ۱۷ اسفند، برغم فضای امنیتی سنگین و حضور ماموران سرکوبگر ، جمعی از زنان در تهران در برابر وزارت کار دست به تجمع زدند. ماموران  گوشی های مردم را کنترل و ضبط می کنند. تجمع مسالمت‌آمیز به مناسبت هشت مارس  که قرار بود  روبروی وزارت کار برگزار شود،  مجال شکل‌گیری نیافت با این حال بخشی از زنان گردهم آمدند و با خواندن سرود و قطع نامه این مراسم را زیر فضای بشدت امنیتی برگزار کردند. ماموران انتظامی و امنیتی که به شکل گسترده ای در جلو وزارت کار حضور داشتند از شکل گرفتن تجمّع آرام انسان های برابری خواه، در روز زن، به ضرب چوب و چماق جلوگیری و تعداد زیادی از آنان را دستگیر کردند. وحشت آنها به گونه ای است که تلاش دارند اجازه هیچ تجمعی را در این محل و در این زمان ندهند.  وقتی که جمعیّت کمی متمرکز شده بود، مأموری فریادزنان هجوم آورد که برید! متفرّق بشید! زنی از بین جمعیت گفته چرا باید بریم؟  مگه چه خبره؟ مأمور گفت  ضد انقلاب تجمع کردند، جمعشون می کنیم.  که آن زن  گفته است ضد انقلاب نیستند!خیلی هم انقلابی اند. مامور انتظامی او هل داده که برو زبون درازی نکن.  اين ميزان از فضاي امنيتي باور كردني نيست حتي اجازه چند لحظه ايستادن را به هیچکس  نميدهند. ماموران نیروی انتظامی با خشونت مانع از تجمع مسالمت‌آمیز زنان جلوی وزارت کار می‌شوند.   ون هاي مخصوص انتقال زنداني و ون گشت ارشاد، موتورهاي پر سرو صدا ووفور لباس شخصي، همه جا را به کنترل خود درآورده اند. جلو وزارت کار پر است از نیروهای ویژه با باتوم های گنده و ون ها و ماشین های نیروی انتظامی که حتی توی ایسگاه اتوبوس هم نمی گذارند کسی بایستد و بد تر از همه، همه جا  پر است از  لباس شخصی های وحشی که  عین وحشی های داعشی  جلو وزارت کار  را قرق کرده اند. ماموران سرکوب با طولانی کردن   چراغ قرمز ها و با درست کردن ترافیک مصنوعی و بستن سر خیابون ها و کوچه ها و پل هوایی و قفل کردن در دانشگاه سوره محاصره شدیدی ایجاد کردند و هر کس را  که دم دست شون بود دستگیر می کردند. در اطراف وزارت کار پر است از  ماموران و ون ها و روی پل عده ای  لباس شخصی از جمعیت عکس می گیرند و اجازه نمی دهند کسی روی پل بایستد. ماموران انتظامی و امنیتی بعضی از معترضان را به بهانه عدم رعایت حجاب بازداشت کردند و سوار ون‌های پلیس کرده‌اند. اما در یک مورد وقتی می خواستند  يك نفر را بازداشت كنند، با اعتراض،  حمايت و سعي زنان از ون پياده شد.  بنفشه جمالی، زهره اسدپور و پرستو الهیاری سه نفر از  بازداشت شدگان هستند. یک روزنامه نگار به نام علی سالم هم در مقابل وزارت کار به شدت مورد ضرب و شتم قرارگرفته و بازداشت شده است.  همچنین خبر می رسد که تعدادی از تجمع کنندگان جلوی وزرات کار به مناسبت روز زن را به زور و با ضرب و شتم سوار سه عدد ون نیروی انتظامی کردند و به پلیس امنیت کلانتری ۱۳۷ نصر ( گیشا ) منتقل کردند. لازم به  خانواده بازداشت شده ها اطلاع داده شود  كه به دادسراي ارشاد مراجعه كنند و با قرار كفالت دنبال آزادي دخترهای دستگیر شده  باشند. نیروهای رژیم اسلامی، درست همان کاری را کردند که چهل سال است می کنند: سرکوب. مردم هم همان کار چهل ساله شان را می کنند: مبارزه. برخی مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند، عهده‌ای هم بازداشت شدند.  باید به حاکمان اسلامی گفت که «برج بلند دموکراسی دینی » شما تحمل برگزاری یک تجمع قانونی و مسالمت‌آمیز رو هم ندارد.

.......................................

گزارش فراخوان دهندگان تجمع اعتراضی ۸ مارس

 

تجمع اعتراضی زنان به خشونت کشیده شد

 

صبح روز 17 اسفند تجمع اعتراضی زنان در مقابل وزارت کار به خشونت کشیده شد.  بسیاری از تجمع  کنندگان پیش از رسیدن به محل تجمع در برابر وزارت کار با ضرب و شتم، خشونت و دستگیری مواجه شدند. ماموران از قبل آماده بودند تا پیش از شکل گرفتن هر تجمعی افراد را پراکنده و بازداشت کنند.  در همین پراکنده سازی ها، تجمع های کوچک تری در نقاط دیگر شکل می گرفت و مجددا با برخورد شدید ماموران مواجه می شد. تجمع کنندگان  سرود ای زن حضور زندگی را می خواندند و شعار می دادند:

حق ما برابری کار تو ستمگری

آزادی برابری عدالت جنستی

نان کار آزادی

زنان  کار آزادی پوشش اختیاری​

نترسین نترسین ما همه با هم هستی

 

روایت یکی تجمع کنندگان در روز 17 اسفند در مقابل وزارت کار : 

«یک ربع به دوازده در کوچه کنار وزارت کار بودیم که موتوری ها حمله کردند و پسرها را بازداشت کردند. زهره اسدپور را زدند و  دیدم لبش خونی بود.  هر کدام درگیر یکی از بازداشت شدگان شدیم. زهره هم داشت یک نفر دیگر را  جدا می کرد. ما را پراکنده می کردند و  مردم دوباره  می رفتند در جای دیگری شعار می دادند. ما توانستیم جایی رو به روی وزارت کشور بایستیم و شعار بدهیم  و سرود بخوانیم ولی همانجا هم به ما حمله کردند.  »

بر اساس اطلاعات رسیده تعداد بازداشتی ها زیاد است و  زنان بازداشت شده را به پلیس امنیت 137 نصر انتقال داده اند. اسامی کسانی که خبر بازداشت شان  قطعی شده است به شرح زیر است: بنفشه جمالی، زهره اسدپور، مهرداد فلاحی، پرستو الهیاری و

علی سالم اطلاعات جدیدتر اضافه خواهد شد.

............................

قطعنامه گردهم آئی هشت مارس

مطالبات تجمع اعتراضی برای بهبود وضعیت زنان

پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ برابر با ۰۸ مارس ۲۰۱۸

جلو وزارت کار

 

از خاکستر زنان مبارز سوخته در آتش طمع و قساوت سرمایه‌داری و مردسالاری در هشتم مارس ۱۹۰۸ ققنوسی جان گرفت که از صد و ده سال پیش تاکنون بر فراز جهان در پرواز است و الهام‌بخش مبارزات زنان به جان آمده از ستم جنسیتی و نابرابری طبقاتی شده است.

ما جمعی از زنان در هفدهم اسفند و مقارن با روز جهانی زن، با بزرگداشت یاد و خاطره زنان مبارزی که از انقلاب مشروطیت تاکنون برای احقاق حقوق خود از پای ننشسته‌اند، گرد هم آمده‌ایم تا نارضایتی و اعتراض خود را به وضعیت ناگوار و رو به قهقرای زنان و پایمال شدن حقوق انسانی و اجتماعی‌مان اعلام نماییم و بار دیگر مطالبات نادیده گرفته شده و بر زمین مانده‌مان را در فضای عمومی جامعه یادآوری کنیم.

 

با گذشت چهار دهه از انقلاب ۵۷ که با مشارکت و حضور زنان در صفوف انقلابیون و برای دست یافتن به زندگی انسانی و برابر به ثمر نشست، اکنون شاهد آن هستیم که نه تنها رویاها و امیدهای زنان محقق نشده، بلکه وضعیتی رقم خورده است که بارزترین مشخصه‌اش فقدان حقوق اجتماعی، وابستگی اقتصادی و انزوای سیاسی زنان است.

 

ایدئولوژی حاکم و دستگاه‌های تبلیغاتی آن با توسل به آموزه‌های مردسالاری با تمام قوا در مقابل مطالبات و خواست‌های زنان قد علم کرده و خانه‌نشینی، انزوا، فرودستی و پست‌ترین مراتب اجتماعی را به زنان تحمیل نموده‌اند و در مقابل با اعتراض و حق خواهی زنان به شدیدترین وجه برخورد شده و پاسخ این حق خواهیها ، خشونت، بازداشت و زندان بوده است.

 

یکی از تبعیض‌آمیزترین مصادیق ستم بر زنان، ستم جنسیتی در حوزه اشتغال و کار بوده است که منجر به تشدید نابرابری، فرودستی و فقر زنان شده است.

اکنون در شرایطی هستیم که نرخ مشارکت اقتصادی زنان به ۱۵٫۹ درصد محدود مانده؛ بیست میلیون زن خانه‌دار عملاً در چهاردیواری خانه‌ها محبوس و سه میلیون نفر زن تحصیلکرده لیسانس و بالاتر از یافتن شغل سرخورده و از شمول بیکاران خارج شده‌اند. در چنین شرایطی محرومیت و طرد زنان از اشتغال و استخدام رسمی در دستگاه‌های دولتی ادامه دارد؛ زنان به‌طور برنامه‌ریزی شده و عامدانه از بازار کار و اشتغال حذف و طرد می‌شوند و وضعیت شغلی‌شان بیش از پیش ناپایدار و نامطمئن می‌شود. زنانی که بنا به‌ضرورت و نیاز به کار در بخش خصوصی مشغول به کار شده‌اند، با دستمزد ناچیز و بدون بیمه و هر نوع مزیت شغلی و در فقدان حمایت قانونی تحت ستمکارانه‌ترین نوع بهره‌کشی و استثمار قرار گرفته‌اند و راه ترقی شغلی بر زنان بسته شده است.

 

در شرایطی که هیچ‌گونه تدبیر و امیدی برای اشتغال زنان وجود ندارد، زنان عمدتا و به ناچار نیروی کار مشاغل غیررسمی را تشکیل می‌دهند و با اشتغال در کارگاه‌های کوچک و یا دستفروشی و ... از حداقل‌های قانون کار نیز بی‌بهره‌اند. این زنان در معرض انواع آسیب‌ها و آزارهای جنسی قرار دارند و نه تنها قانون آنها را نادیده گرفته بلکه هر از گاه مورد تعقیب و آزار ماموران قانون، همچون مأموران شهرداری قرار می‌گیرند. زنان روستایی و کشاورز با وجود نقش برجسته‌ای که در تولید دارند و بخش بزرگی از کارگران کشاورزی را تشکیل می‌دهند از اولیه‌ترین حقوق کار بی‌بهره و محروم‌اند. در این میان زنان مهاجر به عنوان مطرودان و محذوفان و فراموش‌شدگان جامعه ،ستمی به‌مراتب بیشتر و عمیق‌تر را تجربه می‌کنند.

ما حاضران در این تجمع برای بهبود وضعیت زنان و در راستای تلاش برای پایان دادن به ستم جنسیتی مطالباتمان را به این شرح اعلام می‌کنیم و خواستار همبستگی خواهرانه تمام زنان رهایی طلب و عدالت‌خواه برای پیشبرد این مطالبات حداقلی هستیم:

 

۱- رفع تبعیض جنسیتی در حوزه کار و اشتغال، فراهم شدن زمینه حضور زنان در تمام مشاغل بدون هیچ استثناء و اغماض و حذف تمام موانع جنسیتی در استخدام زنان در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، برقراری بیمه بیکاری مکفی برای همه زنان بیکار و خانه دار و برخورداری زنان خانه دار از حقوق بازنشستگی و از کار افتادگی

 

۲- پرداخت دستمزد برابر با مردان به همه زنان در رده های شغلی مشابه

 

۳- افزایش حداقل دستمزد زنان کارگر بر اساس سبد معیشت خانواده

 

۴- لغو قراردادهای موقت کار و تبدیل همه آنها به قرارداد دائم، نظارت بر بازار کار بخش خصوصی برای اعاده حقوق زنان و تأمین شرایط کار منصفانه با بیمه، مزایای شغلی و مرخصی

 

۵- ملزم کردن کارفرمایان بخش خصوصی به اعطای حق مرخصی زایمان به زنان و تضمین بازگشت زنان به کار پس از پایان دوره مرخصی زایمان

 

۶- فراهم کردن تسهیلات لازم برای مادران شاغل و خانه دار همانند احداث مهدکودک های رایگان در محل کار و زندگی یا پرداخت هزینه ثبت‌نام کودکان در مهدکودک

 

۷- فراهم کردن زمینه رسیدگی به شکایات زنان شاغل اعم از کارگر ، پرستار، معلم و ... برای رسیدگی به حقوق از دست رفته‌شان در مراجع قانونی و قضایی

 

۸- حمایت قانونی از زنان کشاورز، تأمین امنیت شغلی و بیمه برای آن‌ها و ملزم کردن کردن کارفرمایان به انعقاد قرارداد با زنان کارگر بخش کشاورزی

 

۹- به رسمیت شناختن حق ایجاد تشکل‌های کارگری و صنفی برای زنان و مردان

 

۱۰- حذف سهمیه‌های جنسیتی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پایان دادن به تفکیک جنسیتی در فضاهای آموزشی

 

۱۱- حذف موانع ورود زنان واجدالشرایط به هیئت علمی دانشگاه‌ها.

 

۱۲- پایان دادن به طرح‌های استثمار کننده نیروی کار جوان و آسیب‌زننده به شرایط کارگران و مزدبگیران نظیر طرح کارورزی.

 

۱۳- پایان دادن به سیاست اجباری افزایش جمعیت و اعمال فشار بر زنان و محروم کردنشان از حقوق اجتماعی به بهانه اولویت دادن به نقش مادری برخورداری و دسترسی همه زنان به همه روش‌های پیشگیری از بارداری، و حق پایان دادن داوطلبانه به بارداری.

 

۱۴- تصویب حقوق برابر در قوانین مربوط به ازدواج، طلاق،‌ خروج از کشور، تابعیت، ولایت و حضانت بر فرزند، ارث، دیه، شهادت، لغو چندهمسری، تغییر سن مسئولیت کیفری و سن ازدواج دختران و پسران به ۱۸ سال

 

۱۵- رفع هر نوع تبعیض قومیتی از زنان مهاجر

 

۱۶- تصویب قوانین حمایتی در زمینه منع خشونت خانوادگی، آزار خیابانی و آزار جنسی در محیط کار و ایجاد خانه های امن برای زنان قربانی خشونت خانوادگی

 

۱۷- به رسمیت شناختن حق انتخاب پوشش که حق بدیهی و از مطالبات امروز زنان است و جلوگیری از هر نوع برخورد خشونت‌آمیز با معترضان به حجاب اجباری و مجرم شناختن آن‌ها

 

۱۸- مبارزه با باورها و فرهنگ و سنت‌های زن ستیر در اجتماع، محل کار، خانواده، رسانه، مراکز آموزشی و ...

 

۱۹- جرم‌زدایی از فعالیت‌های جنبش زنان ایران و اجازه فعالیت‌های آزادانه به کنشگران حقوق زنان برای پیگیری مطالبات و حقوق از دست رفته

 

۲۰- به رسمیت شناختن و پایبندی حکومت به آزادی بیان، اندیشه، رسانه، برگزاری تجمع و تظاهرات و آزادی بی قید و شرط تمام کسانی که به جرم فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و صنفی دستگیر شده اند

 

۲۱- ریشه کن کردن فقر، فحشا، اعتیاد و تامین بودجه وسرمایه گذاری واقعی برای رفع مشکلات محیط زیست از جمله آلودگی هوا

......................................

جوانه می‌ زنم

به روی زخم بر تنم

فقط به حکم بودنم

که من زنم، زنم، زنم

 

چو همصدا شویم و

پا به پای هم رویم و

دست به دست هم دهیم و

از ستم رها شویم

 

جهان دیگری

بسازیم از برابری

به همدلی و خواهری

جهان شاد و بهتری

 

نه سنگ و سارها

نه پای چوب دارها

نه گریه‌های بارها

نه ننگ و عارها

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©