Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ برابر با  ۰۴ می ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲  برابر با ۰۴ می ۲۰۱۳
سرمایه جنایتی دیگرآفرید

سرمایه جنایتی دیگرآفرید!

 

با فرارسیدن ماه مه حادثه ای دلخراش رخ داد که نه تنها جامعه بنگلادش را تکان داد بلکه انعکاس آن در سطح جهان تن ها را لرزاند و قلبها را بدرد آورد. این بار هم سرمایه جهانی در اتحاد با سرمایه داران بنگلادشی برای سود آوری هر چه بیشتر جنایاتی را آفریدند که برگ دیگری از تاریخ سراپا ننگین سرمایه داری را رقم زد.

روز چهارشنبه 24 آوریل، ساختمان چند کارخانه پوشاک در داکا پایتخت بنگلادش در اثرعدم استاندارهای ایمنی ریزش نمود، به هنگام ریزش ساختمان 3122 کارگر، که بیشتر آنها زن بودند، زیر آوار ماندند. کارگران کارخانه از عدم ایمنی محیط کار و ترکی که در ساختمان کارخانه ایجاد شده بود مطلع بودند. آنها ضمن اعتراض از وارد شدن به کارخانه سر باز زدند اما آنها با ارعاب مزدوران سرمایه روبرو شده و آنها را  به اخراج از کار تهدید نمودند و با  اعمال زور آنها  را به سر کار باز گرداندند. در این تراژدی که سرمایه عامدانه و آگاهانه برای سود بیشتر آفرید تا کنون بیش از 400 نفر جان خود را از دست داده اند. بیش از 1000 نفر زخمی شده و هنوز تعداد زیادی زیر آوار دفن شده اند و تلاش برای نجات  آنها ادامه دارد.  بطور حتم تعداد قربانیان این حادثه دلخراش رو به افزایش است. در میان اینان عده ای جراحت شان شدید بوده و برخی از آنها دست و یا پایشان قطع شده است. ساختمان به نام صاحب آن محمد سهیل رعنا، "رعنا پلازا" خوانده می شود. در مجتمع رعنا 5 کارگاه دوزندگی پوشاک وجود داشت که از فروشگاه های زنجیره ای پوشاک است که برای کشورهای غربی از جمله : آمریکا، کانادا، انگلیس و اسپانیا..... سفارش می گرفتند و برایشان لباس صادر می کردند.

صاحبان این مجتمع رعنا دست در دست مقامات پلیس، فرماندهان نظامی، وزرا، نمایندگان مجلس و سایر مقامات توانسته اند از طریق استثمار شدید کارگران صاحب میلیاردها دلار ثروت شوند. صاحبان این کارخانه با اتکاء به همین حمایتهای ارگانهای حامی سرمایه و سرکوبگر، اخطارهای روزهای سه شنبه و چهارشنبه کارگران، مبنی بر وجود ترک در دیوارها را نادیده گرفتند و از طریق عوامل خود فروخته  و با تهدید به اخراج، کارگران را وادار نمودند تا در محل های کار خود باقی بمانند. شواهد حاکی بر این است که  ساعتی پیش از فروریختن ساختمان کارگران قصد خارج شدن را داشته اند، اما حامیان سرمایه با کمک مزدوران سرکوبگرشان ازخارج شدن کارگران ممانعت بعمل آورده اند.

دو روز بعد از این فاجعه دلخراش در حالیکه غم و اندوه سراسر داکا را فرا گرفته بود و میلیونها انسان در ناباوری از دست دادن عزیزانشان بسر می بردند. هزاران کارگرعلیه این اعمال ضد انسانی و کارگری جیره خواران سرمایه جهانی و شرکای رشوه خوار حامی سرمایه بنگلادش به خیابان های داکا ریختند. کارگران معترض کارفرما و تمام دستگاه فاسد حکومتی که از سرمایه های جهانی برای سودهی هر چه بیشتراز طریق استثمار کارگران ارزان حمایت می کنند را مسئول فاجعه دانسته و خواهان دستگیری و مجازات رعنا و تمام شرکای آن در داخل حکومت هستند. این اولین بار نیست که چنین فاجعه دلخراشی در رابطه با طبقه کارگر بنگلادش اتفاق می افتد، سال گذشته بود که  در کارخانه و سالن های "مد تزارین" در حومه داکا  آتش سوزی مهیبی در گرفت. 111 کارگر زن در شعله های آتش سوختند و جان خود را از دست دادند. بنگلادش بعد از چین دومین تولید کننده پوشاک در جهان است. سرمایه¬داری جهانی از طریق سرمایه داری بنگلادش با استثمار نیروی کار ارزان کارگران، سرمایه های نجومی اندوخته اند. این در حالی است که به هر کارگر کارخانه پوشاک بنگلادش در ماه 37 دلار در ازای 15 ساعت کار طاقت فرسا تعلق می گیرد، جنایتکاران سرمایه در نبود تشکلهای کارگری جان و هستی هزاران انسان را با تحمیل بدترین شرایط کاری و عدم رعایت استانداردهای ایمنی به سوی مرگ و نابودی سوق داده و می دهند.

میلیونها کارگر صنایع نساجی بنگلادش علیرغم دست زدن به مبارزات و اعتراضات وسیع به دلیل فقدان تشکل های طبقاتیشان قادر نشده اند کارفرمایان جنایتکار را وادارند تا مسایل ایمنی را در محیط کار کارگران رعایت کنند. دولتهای سرمایه داری داخلی و خارجی از طریق کارفرمایان خود فروخته، مسبین این جنایات هولناک بشری هستند. در قبل چنین نیروی کار ارزانی است که سرمایه جهانی که این روزها با طرح های ریاضت اقتصادی شان در کشورهای پیشرفته سرمایه داری جان و هستی کارگران را مورد تعرض قرار داده اند. طبقه کارگر بنگلادش برای مبارزه برعلیه این جنایات بشری که سرمایه داری برای انباشت بیشتر سرمایه آفریده است، با متشکل شدن و در اتحاد با طبقه کارگر جهانی خواهد توانست استثمار شدید و حملات وحشیانه سرمایه داران داخلی و خارجی را متوقف نموده و استقلال طبقاتی خود را حفظ نماید.  

مه 2013

مر گ بر سرمایه جهانی

زنده باد همبستگی جهانی کارگران

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری ایران- خارج کشور

NHKOMMITTEHAMAHANGI@GMAIL.COM

HTTP://NAHADHA.BLOGSPOT.COM/

BOLTANXABERI@GMAIL.COM

HTTP://WWW.YOUTUBE.COM/USER/NAHADHAYHAMBASTEGY

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©