Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ برابر با  ۱۸ فوريه ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲  برابر با ۱۸ فوريه ۲۰۱۴
اطلاعیه ی کانون نویسندگان ایران

اطلاعیه ی کانون نویسندگان ایران

به مناسبت درگذشت منصورکوشان

 

منصور کوشان( ۱۳۲۵- ۱۳۹۲) پس از ماه­ها مبارزه با بیماری سرطان در کشور نروژ درگذشت. کوشان، نویسنده، شاعر، پژوهشگر، روزنامه­نگار و عضو دیرین کانون نویسندگان ایران بود. او نقشی پُررنگ در فعال نگه داشتن «جمع مشورتی» داشت، از اعضای کمیته ی تدارک مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران بود، و با تکیه بر آزادی بیان در نگارش منشور و متن «ما نویسنده ایم» (متن ۱۳۴نویسنده) حضوری ماندگار از خود به جاگذاشت. چنان که در اطلاعیه ی پیشین نیز یادآور شدیم، کوشان که از امکانات خویش همواره برای روشن نگه داشتن چراغ کانون استفاده می کرد، پس از سفر پُرحادثه ی ارمنستان وبازجویی ها و بازداشت های موقت، در جریان قتل های سیاسیِ موسوم به زنجیره ای  به دعوت خانه ی آزادی بیان و انجمن قلم نروژ برای سخنرانی به نروژ سفر کرد و در همان جا ماندگار شد. او چون هر انسان آزاده ای در آن دیار نیز همواره بر آزادی بیان و حقوق نویسندگان پای فشرد و همراه با ۱۸ نویسنده ی دیگر از کشورهای مختلف جهان در «دایره المعارف سانسورجهان» نگارش بخش ایران را برعهده گرفت و در سال ۲۰۱۰ جایزه آزادی بیان اوسیتزکی را دریافت کرد.

 

کوشان علاوه بر سرودن شعر و نگارش نمایشنامه و داستان، نمایشنامه هایی  از خود و نویسندگان جهان را به زبان نروژی کارگردانی و اجرا کرد. از او نزدیک به ۵۰  اثر در زمینه ی داستان، شعر، نمایشنامه و تحقیق به جا مانده که  می توان به آثاری چون «زنان فراموش شده، محاق، زن نه زن، مرد نه مرد، مفهوم دیگر الفبا، حدیث تشنه وآب (شرحی از مصائب سفر نویسندگان به ارمنستان) و… » اشاره کرد . منصور کوشان در سال های اخیر در کنار فعالیت های ادبی، هنری و اجتماعی، سردبیری و انتشار ۱۲ شماره از فصل نامه ی « جُنگ زمان» را به زبان های فارسی و نروژی برعهده داشت.

 

کانون نویسندگان ایران درگذشت این نویسنده­ی آزادی خواه را به خانواده ی او و جامعه ی  فرهنگی- ادبیِ مستقل کشور تسلیت می گوید. یادش مانا.

 

کانون نویسندگان ایران

 

۲۸ بهمن ۱۳۹۲

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©