Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ برابر با  ۱۳ مارس ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵  برابر با ۱۳ مارس ۲۰۱۷

 

امروز ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۵ حدود ساعت ۱۱ صبح ویدا حاجبی تبریزی یکی از شاخص ترین چهره های چپ ایران در بیمارستان پتیه سَلپتریر در سن ۸۱ سالگی دیده از جهان فروبست. او روز جمعه گذشته به دلیل سکته مغزی به بیمارستان منتقل شد و تا روز دوشنبه در کما بود. ویدا حاجبی سال گذشته تنها فرزندش رامین را در اثر سرطان از دست داد و این ضایعه دردناک اثر زیادی بر او گذاشت.

زندگی پر فراز و نشیب ویدا حاجبی آئینه ای از سرگذشت نسل های بزرگی از فعالان چپ در کشور ما و جهان است. امروز ما دوست، رفیق و انسانی بزرگ را از دست داده ایم که در تمام عمر به ارزش های والای انسانی وفادار ماند، هرگز در مقابل دشواری ها و ناملایمات سر فرود نیاورد. با آرزوی عدالت و پاسداشت انسانیت زیست. از نقد هر آن چه با ارزش ها وباورهایش سازگار نبود، نهراسید. انسانی سخت کوش که در تمام عمر در تلاش آموختن بود. زبان نقدش تیز و گزنده بود، و وجودش سرشار از صفا و صمیمیت و صداقت. از آموختن لذت می برد. حضورش در زندگی دوستان و همراهانش همه جا محسوس بود.

ویدا درسال ۱۳۱۴ در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیل به پاریس رفت و در مدرسه عالی معماری پاریس تحصیل کرد. او در این مدرسه هم‌شاگردی فرح پهلوی بود. ویدا حاجبی در آغاز دهه ۱۳۴۰ به جنبش چریکی ونزوئلا پیوست و در بازگشت به ایران عضو سازمان چریک‌های فدایی خلق شد و به همین دلیل نیز در سال ۱۳۵۱ بازداشت و روانه زندان شد و تا سال ۵۷ در زندان ماند. کتاب دو جلدی "داد بیداد" خاطرات گردآوری‌شده زنان زندانی سیاسی حاصل هم‌زیستی او با اولین زنان زندانی سیاسی در همان سالهاست. در سال ۱۳۶۱ ویدا حاجبی به فرانسه گریخت و تا پایان عمر آنجا ماند.  فقدان ویدا خسران بزرگی است برای جنبش آزادیخواهی و چپ کشورما و برای یاران پرشمار او.

 

 

 

 

..

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©