Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ برابر با  ۱۱ آوريل ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷  برابر با ۱۱ آوريل ۲۰۱۸
بیانیه مشترک

بیانیه مشترک

محمود بهشتی لنگرودی، عبدالفتاح سلطانی و اسماعیل عبدی،

از زندان اوین

 

 

به نام خداوند جان و خرد

 

با اوج گیری درگیری‌های سیاسی و به تعبیری دیگر جنگ قدرت بین جناح‌های سیاسی درون نظام؛ و همچنین شکل گیری جبهه متحد به رهبری آمریکا و عربستان و همراهی احتمالی انگلیس و کشورهای اروپایی با آن دو، اوضاع سیاسی و جغرافیایی ایران در وضعیتی نگران کننده قرار گرفته است.

 

اعتراضات دی ماه سال ۹۶ زنگ خطری بود که اگر به درستی شنیده و تحلیل می‌شد؛ می‌توانست زمینه‌ساز و آغازگر تحول در سیاست‌های اشتباه مسوولانی باشد که به دلیل بی‌تدبیری سرمایه‌ی عظیم اعتماد ملی را با سرعتی سرسام آور به باد داده‌اند.

 

رشد روزافزون آمار فسادهای مالی و اخلاقی، کاهش شدید ارزش پول ملی، فقر، بیکاری، تورم، تبعیض فاصله‌ی عمیق طبقاتی و ده‌ها مصیبت دیگر که هر روزه دامنگیر کشور می‌گردد؛ کمترین نتیجه‌ی بی تدبیری جناح‌هایی است که نزدیک به چهار دهه به نوبت سکان هدایت این کشتی را در دست داشتند.

 

شوربختانه ظواهر امر نشان می‌دهد که بسیاری از مسوولان کشور درک درستی از شرایط پیچیده و نگران‌کننده‌ی موجود نداشته، و اصولاً درگیری‌ها و دعواهایی که بر پایه‌ی منافع شخصی و جناحی شکل گرفته و می‌گیرد؛ به آنها مجال تحلیل صحیح شرایط خطرناکی که کشور درگیر آن را نمی‌دهد.

 

تاسف‌بارتر اینکه برخی از نیروهایی که می‌بایست چشم و گوش مسوولین بوده و با انتقال اطلاعات صحیح ضمن آگاه کردن مسوولان؛ مانع از بروز فجایع شوند توان خود را صرف سرکوب معترضان و منتقدانی می‌نمایند که بسیاری از آنها دلسوزانه به نقد و پند مشغول بودند و در واقع به واسطه‌ی بی تدبیری برخی عاملان اصلی مشکلات در حاشیه‌ی امن قرار گرفته و در عوض کارگران، معلمان، دانشجویان، اصحاب رسانه، فعالان حقوق بشر، روشنفکران و در مجموع فعالان جامعه‌ی مدنی که به شکلی کاملاً مسالمت آمیز به نقد اوضاع مشغول بودند به بهانه و اتهام تهدید امنیت کشور هدف قرار گرفتند.

 

با این وضع در حالی که در ایجاد وضع موجود همین جناح‌های سیاسی مسوول، سهم تعیین کننده‌ای داشته‌اند اما هر یک از جناح‌های مزبور تنها زمانی که حیات سیاسی و اقتصادی خود را در مخاطره دیده است در جایگاه اپوزیسیون قرار گرفته و با نقد سیاست‌های جناح‌های رقیب آن گونه وانمود می‌نمایند که در ایجاد وضع موجود هیچ نقشی نداشته است.

 

در چنین شرایطی که کشور آبستن حوادث و تحولات پیش‌بینی نشده است، تاخیر در اصلاح وضع موجود و عدم تغییر در سیاست‌ها و روش‌هایی که بسیاری از مردم را به ستوه آورده ممکن است کشور را به ورطه‌های خطرناکی سوق دهد.

 

لذا به آن دسته از مسوولانی که هنوز دغدغه‌ی اصلاح امور در سرشان است و نگران تحمیل هزینه‌های سنگین همچون بروز جنگ، انقلاب، آشوب، شورش و درگیری‌های بی حاصل هستند هشدار می‌دهیم که تا دیر نشده پاسخ به خواسته‌های قانونی و مشروع مردم را در دستور کار قرار داده و با بازگرداندن همدلی، وفاق و یکپارچگی به جامعه و احترام به حقوق قانونی مردم از تحمیل هزینه‌های بیشتر ممانعت به عمل آورند.

 

در این راستا اجرای کامل فصل سوم قانون اساسی به ویژه اصول ۲۰، ۲۳، ۲۴، ۲۶، ۲۷، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۶، ۳۸ و ۳۹ که به ترتیب در برابری آحاد ملت در برابر قانون، منع تفتیش عقاید، آزادی مطبوعات، آزادی احزاب و جمعیت‌ها، آزادی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، برخورداری آحاد ملت از تامین اجتماعی و بیمه همگانی، آموزش و پرورش رایگان، تامین مسکن مناسب با نیاز، رعایت حقوق بازداشت‌شدگان متهمان، رعایت اصل قانونی بودن جرم و مجازات، منع شکنجه و اجبار شخص به اجبار به شهادت و اقرار و در نهایت منع هتک حیثیت و حرمت دستگیرشدگان تاکید دارد می‌تواند برای عبور از شرایط کنونی موثر باشد.

 

همچنین برخی اقدامات فوری و بی درنگی که می‌توانند التهابات موجود را کاهش داده و جو امید و همدلی را افزایش دهد به شرح زیر پیشنهاد می‌شود:

 

۱- آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی.

 

۲- انحلال دادگاه‌های انقلاب، و حذف آنها از ساختار دادگستری و انجام کلیه‌ی محاکمات از جمله محاکمه‌ی متهمان سیاسی و عقیدتی در دادگاه‌های عمومی و به صورت علنی با حضور هیات منصفه مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی.

 

۳- حذف امتیازات و رانت‌های خاص برای برخی افراد و نهادها و توزیع عادلانه‌ی امکانات کشور برای عموم ملت.

 

۴- فراهم نمودن شرایط مشارکت کلیه‌ی اقشار ملت در تعیین سرنوشت و حذف نظارت استصوابی.

 

۵- فراهم نمودن مقدمات گفت‌وگوی ملی با حضور همه‌ی جریان‌های سیاسی (حکومتی و مستقل) جهت تحکیم وحدت ملی و مشارکت قاطبه‌ی مردم در فعالیت‌های اجتماعی به عنوان عامل بازدارنده در مقابل دشمنان خارجی.

 

۶- جلوگیری از دخالت نهادهای امنیتی غیر پاسخ گویی که مجلس شورای اسلامی هیچ گونه نظارتی بر آنها ندارد.

 

۷- مدیریت خردمندانه‌ی روابط خارجی ایران با کشورهای مختلف، به ویژه دولت‌های منطقه به منظور جلوگیری از اتحاد دشمنان خارجی.

 

با امید به اتحاد و همدلی تمامی ملت ایران

 

محمود بهشتی لنگرودی، عبدالفتاح سلطانی، اسماعیل عبدی

اوین_ ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

......................................

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©