Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۸ تير ۱۳۹۷ برابر با  ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۸ تير ۱۳۹۷  برابر با ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸

 

          

بیانیه ٦٣تشکل دانشجویی سراسر کشور

پیرامون احکام سنگین قضایی صادر شده دانشجویان

 

بسمه تعالی

 

تاریخ گواهی می‌دهد که دانش‌جویان، چه در ایران و چه سراسر جهان، چشمان بیدار جامعه بوده و هستند. هر زخمی بر پیکرهٔ جنبش دانش‌جویی، بذری جدید رویانده است تا قدرت‌ها گمان نبرند که خواهند توانست دانشگاه را آرام و بی‌صدا کنند. به راستی یاد کدامین شهید هم‌چون بزرگ‌نیا، قندچی و شریعت‌رضوی، شهیدانِ جنبش دانش‌جویی، هر سال در هر دانشگاه و بر هر دیوار خون‌ تازه‌ای بر پیکرهٔ جنبش می‌افکند؟

امروز سرنیزه‌ها بر سردر دانشگاه ایستاده‌اند. حرفشان این است: دانش‌جو نباید در رابطه با  بی‌عدالتی و سلب آزادی در سطح دانشگاه و جامعه، روند  پولی‌سازی آموزش عالی، بحران‌های شدید سیاسی-اجتماعی- زیست‌محیطی و اقتصادی و عاملان و مناسبات به‌وجودآورنده آن دم بزند، در غیر این صورت هر کدام از این موارد، توسط حراست دانشگاه یا نهادهای امنیتی- اطلاعاتی به پرونده‌های قطور تبدیل گشته و در  قوهٔ قضاییه منجر به  احکام سنگین قضایی می‌شوند؛ غافل از اینکه این احکام، خود بزرگ‌ترین  تبلیغ علیه نظام است.

در این میان  وزارت علوم نیز از انفعال شدید رنج می‌برد و هر روز با رفع مسئولیت از خویش، به ناتوانی خود اذعان می‌کند. روزی که تشکل‌های دانش‌جویی یک‌صدا از لزوم تقویت وزارت علوم می‌گفتند و مقاومت وزیر در برابر فشارهای  نیروهای_امنیتی را معیار اصلی انتخاب وزیر می‌دانستند، احزاب اصلاح‌طلب و نمایندگان بی‌اعتنای  لیست امید، با تکیه بر «لزوم پذیرش وضع موجود(!)» و تن دادن به گزینهٔ تحمیلی بر گزینهٔ پیش‌نهادی دولت متحد شدند. امروز آنان باید پاسخ‌گوی انفعال وزارت علوم در رابطه با دستگیری دانش‌جویان و صدور احکام چندین سالهٔ آنان باشند. آنانی که از امید فقط نامش را به یدک می‌کشند و تنها مشغول باندبازی و زد و بندهای پشت پرده هستند، چه می‌دانند هشت سال حبس برای دانش‌جوی بیست و دوساله چه معنایی دارد؟

همچنین دولت "اعتدال‌"گرای دکتر روحانی نه تنها در این رابطه واکنشی نشان نمی‌دهد بلکه رد پای وزارت اطلاعات ایشان در این دست‌گیری‌ها و احکام دیده می‌شود؛  اعتدالی که احکام سنگینش برای دانش‌جویان منتقد است و رانت و منافع اقتصادی آن برای صاحبان وضع موجود.

تشکل‌های دانش‌جویی که هم‌واره دفاع از حقوق افراد جامعه علی‌الخصوص دانش‌جویان را از وظایف اصلی خود می‌دانند، از فضای امنیتی دانشگاه ها و هم‌چنین احکام صادر شده برای دانش‌جویان به شدت نگرانند و از مسئولین درخواست‌هایی به شرح ذیل دارند:

۱- آزادی بی‌قید و شرط دانش‌جویان بازداشتی و  مختومه‌شدن پروندهٔ آن‌ها در نهادهای خارج از دانشگاه

۲-لغو احکام قضایی صادره علیه دانش‌جویان

۳-امکان ادامهٔ تحصیل دانش‌جویانی که احکام قضایی دارند

۴-پی‌گیری  وزیر علوم و اطلاع‌رسانی صریح و شفاف در این رابطه

۵-تجدید نظر وزارت علوم در عملکرد حراست دانشگاه‌ها

۶-شفاف‌سازی  وزارت اطلاعات درباره نقش ایشان در رابطه با بازداشت‌ها

۷-پی‌گیری وضعیت دانش‌جویان توسط نمایندگان مجلس از جمله کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیون قضایی و کمیسیون آموزش

۸-پی‌گیری وضعیت احکام دانشجویان توسط دولت و گزارش منظم از وضعیت دانش‌جویان

امید است هر چه سریع‌تر شاهد پی‌گیریِ وزارت علوم، نمایندگان مجلس و دولت دوازدهم تا لغو تمامی احکام باشیم.

 

والسلام.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©