Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
سیزده بدر؛ فرصت حضور مستقل و اعتراض نمادین مردم

سیزده بدر؛ فرصت حضور مستقل و اعتراض نمادین مردم

 

گفتار سیاسی روز  رادیو راه کارگر

 

سه شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۸۹ـ ۳۰ مارس۲۰۱۰

 

.

آنچه که به نام “جشن جهانی نوروز” در تهران با دعوت از روسای جمهور تاجيکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق در هفت فروردين در سعدآباد تهران برگزار شد, راستی به هر چیزی شباهت داشت جز جشن. با این که قرار بود “جشن” در دو روز در تهران و شیراز برگزار شود, عملا یک روزه و بدون هیچ توضیحی ماجرا را فیصله دادند. و هیچ توضیحی هم در موردش ارائه نکردند. هیچ چیزی که بتوان آن را با هر تعریفی “جشن” نامید در این برنامه وجود نداشت. در حقیقت به نام گرامی داشت نوروز, عملا این سنت برجسته ملی را ضایع کردند. شاید اصلا هدف از دعوت سران کشورهای همسایه همان بردن آنها به نزد خامنه ای و انداختن عکس دسته جمعی آنها با او بود تا از این طریق بگویند خامنه ای اگر به عنوان یک دیکتاتور سنگدل در میان مردم ایران منفور خاص و عام است, در میان رهبران کشورهای منطقه اعتبار دارد؟ زیرا این چه جشنی بود که در آن اصلا از جشن خبری نبود؟ و همه مدعوین گوش تا گوش مرد بودند و فقط عکس هایی با احمدی نژاد و خامنه ای انداختند و یکی دو عبارت بی سروته و کلی در باره نوروز و اهمیتش از آنها در رسانه ها منتشر شد؟ این نحوه برگزاری مراسم نشان داد که رژیم اسلامی به هیچ وجه لیاقت برگزاری جشن ملی باستانی ایرانیان را ندارد. با این حال هدف از این نوع برگذاری به اصطلاح جشن نوروز هر چه بوده باشد, سخنان خامنه ای در جریان دیدار با سران کشورهای همسایه از یک جهت درخور توجه است. خامنه ای در آستانه چهارشنبه سوری به تکفیر آن برخاسته و گفته بود چهارشنبه سوری هیچ مبنای شرعی و عقلی ندارد ومستلزم ضرر و فساد زیادی است. این توهین آشکار خامنه ای به عقل و شعور مردم بی پاسخ نماند و مردم با برگزاری وسیع جشن چهارشنبه سوری و ترکیب جشن با شعارهای مرگ بر دیکتاتور پاسخ دندان شکنی به جسارت او و ایادی حکومتش دادند. صدای این ضربه به حدی بود که این بار در آستانه جشن پایان سال یعنی سیزده بدر ترجیح دادند چماق و تهدید و سرکوب را غلاف کنند و ظاهرا در تایید نوروز سخن بگویند تا شاید از این طریق از تحریک مردم جلوگیری کنند. این بار برخلاف چهارشنبه سوری نیامدند بگویند در سر هر چهار راه در تهران نیروهای امنیتی و بسیجی مستقر کرده ایم, و ستاد عملیات مشترک تشکیل داده ایم و با مردم برخورد می کنیم, بلکه از زبان خامنه ای گفتند: عید نوروز نماد نوآوری، طراوت، جوانی، نشاط و تحکیم روابط دوستی و مهربانی میان دوستان و آشنایان است.

 

اما حالا که کودتاچیان ظاهرا تظاهر می کنند به این که فهمیده اند که در این مورد مشخص قصد ایستادگی از روبرو و مستقیم در برابر سنت ملی نوروز را ندارند, این خود به معنای فرصتی جدید در آستانه جشن سیزده بدر است. حالا که کودتاچیان ماست ها را کیسه کرده اند و خود را موافق نوروز جا می زنند و رهبرشان هم ظاهرا از “نشاط” سخن گفته, پس بهانه ای برای برخورد با مردم ندارند. حالا که می گویند نوروز نماد نوآوری و نشاط است, دیگر بهانه ای ندارند تا بخواهند با مردمی که می خواهند با نمادهای نشاط خودشان و حضور سبز نمادین شان در پارک های لاله, چیتگر, سرخه حصار در تهران و در دهها و صدها پارک دیگر در شهرستان ها دور هم باشند و در آغوش طبیعت نشاط و شادی کنند, برخورد کنند. کودتاگران را نه فقط زمانی که در برابر سنت های ملی از روبرو شمشیر می کشند, بلکه زمانی که در مسخ محتوا و مصادره نوروز ریاکاری می کنند هم می توان غافلگیر کرد. نه فقط ایستادگی مستقیم در برابر اراده و خواست و تمایل مردم که جا خالی دادن در برابر آن هم فرصت حضور مستقل و اعتراض نمادین است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©