Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
اعتصاب معلمان برای آزادی و برابری

اعتصاب معلمان برای آزادی و برابری به مناسبت روز معلم

 

گفتار سیاسی روز

 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان ایران اعلام کرده است که اعضای شورای مرکزی کانون معلمان و جمعی‌ از فعالین این تشکل قصد دارند که به مدت یک هفته دست به اعتصاب غذا بزنند. این اعتصاب که از ۱۲ اردیبهشت آغاز خواهد شد و تا ۱۸ اردیبهشت ادامه خواهد پیدا کرد در اعتراض به سرکوب و بازداشت معلمان، شرایط کاری و فضای امنیتی مدارس برگزار میشود. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام این خبر از همه معلمان ایران خواسته است که به این اعتصاب بپیوندند.  این بیانیه خواستار آزادی همه فرهنگیان زندانی، خاتمه یافتن تعقیب، بازداشت و سرکوب معلمان منتقد، سرمایه گذاری دولت در آموزش و ارتقاء آموزش، غیر ایدئولوژیک شدن سیستم آموزشی و کتابهای درسی‌، رفع فضای امنیتی در مراکز آموزشی و تامین امنیت شغلی‌ فرهنگیان شده است.

 

امضأ کنندگان این بیانیه پرسیده اند: ” از آنجا که برخی ایران را «آزاد ترین کشور جهان خوانده اند که در آن آزادی نزدیک به مطلق است» باید به این سوال پاسخ دهند که چرا دلسوزترین و صادق ترین معلمان کشور صرفا ً به خاطر انتقاد از وضع موجود ، با احکامی چون اعدام ، حبس ، تعلیق ، اخراج ، تبعید، بازخرید ، باز نشسته اجباری ، تنزل رتبه  شغلی ، محرومیت از تدریس و … مواجه می شوند؟ هزینه هایی که فرهنگیان ایران صرفاً به لحاظ انتقاد تحمل کرده و می کنند در جوامع پیشرفته، نشانه رشد و بالندگی و شایسته ی تقدیر و تحسین است. فرهنگیان «آزادترین کشور جهان»!!!می خواهند بدانند امثال بداقی ها، خواستارها، داوری ها ومومنی ها چه جرمی مرتکب شده اند که باید بدون محکومیت، ماه ها حبس درشرایط  نامناسب را تحمل کنند، حقوقشان قطع و فرزندان خردسالشان در سختی و مضیقه مادی، نا امنی ونا امیدی و سراسیمگی زندگی کنند. معلمانی چون کمانگر و قنبری چه گناه نابخشودنی مرتکب شده اند که به احکام هولناک اعدام  محکوم گردیده اند.” بیانیه شجاعانه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران نه تنها از حقوق صنفی فرهنگیان کشور دفاع کرده، نه تنها به افشای سیاستهای ارتجاعی و سرکوبگرانه جمهوری اسلامی پرداخته، بلکه با دعوت معلمان به اعتصاب غذا، گامی‌ بزرگ در جهت گسترش نافرمانی و مبارزه علیه دولت اسلامی برداشته است. معلمان بخش مهم و برجسته ای از نیروی کار در ایران و در زمره‌ محروم‌ترین کارگران ایران اند.  نقش معلمان همچنین به دلیل اهمیت حیاتی‌ آنان در عرصه آموزش و تربیت نسل آینده بسیار برجسته است. این بیانیه به سه دلیل ویژه حائز اهمیت فوق العاده ای است.

 

بنا به آمار رسمی‌ جمعیت دانش آموزی کشور بیش از ۲۰ میلیون است و اکثریت عظیم اینها در مدارس دولتی مشغول به تحصیل اند. همچنین نزدیک به دو میلیون نفر در آموزش و پرورش ایران شاغل اند. به این تعداد اگر دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها را نیز اضافه کنیم کاملاً واضح است که چه نیروی شگرفی در این بخش از جامعه نهفته است. سیاست‌های جمهوری اسلامی بیش از پیش این نیروی عظیم را در مقابل خود می‌‌یابد. برای درک عمق اسفبار بودن سیستم آموزشی ایران و شرایط کاری معلمان تنها کافی‌ است که به چند نکته توجه کرد. سهم آموزش و پرورش از درامد ناخالص ایران تنها ۴ درصد است. در این عرصه ایران از بسیاری از کشورهای جهان سوم عقب تر است. همچنین سهم آموزش از اعتبارات جاری دولت تنها ۷ در صد است. معلمان در جهان در زمره‌ لایه‌های محروم هستند و طبق آمار یونسکو نزدیک به ۶۰ در صد از معلمان جهان در زیر خط فقر زندگی‌ میکنند. اکثریت عظیم این ۶۰ میلیون در کشورهای در حال توسعه زندگی‌ میکنند. سطح رفاه و شرایط زندگی‌ معلمان در کشور هایی همچون ایران سال به سال کاهش پیدا می‌کند و جاذبه شغل معلمی کمتر میشود. بخش قابل توجهی‌ از  معلمان ایران پیمانی هستند و درامدشان کمتر از یک سوم خط فقر است.

 

مشکل معلمان ایران اما یکی‌ و دو تا نیست. در کنار اینها نباید خصلت ارتجاعی رژیم اسلامی، بدعت گذاریهای دستگاه دولتی در آموزش و پرورش، حذف و سانسور بسیاری از کتابها و یا سوژ‌های درسی‌، پاکسازی معلمان در تمام ۳۰ سال گذشته، سرکوب، بازداشت و اعدام فرهنگیان را فراموش کرد. بیانیه منتشره از سوی معلمان با صراحت بر این نکات انگشت می‌‌گذارد. این بیانیه با شجاعت به سرکوب فرهنگیان، سیاستهای ضد فرهنگی‌ و ضد علمی‌ و همچنین خصوصی کردن آموزش و پرورش اعتراض می‌کند. آنچه که بویژه از اهمیت برخوردار است، اعلام اعتصاب غذا از سوی امضا کنندگان این بیانیه و دعوت از پیوستن همه فرهنگیان به این حرکت است. این اعتصاب که در ۱۲ اردیبهشت روز معلم در جمهوری اسلامی آغاز میشود ظرفیت تبدیل شدن به یک حرکت بزرگ را داراست. خواسته این بیانیه خواسته همه مردم ماست. پیام این بیانیه، حق آزادی و حق کار، پیام همه مردم ماست. درخواست آزادی فرهنگیان اسیر درخواست همه فرهنگیان، دانش آموزان، و مردم ایران است. اساتید دانشگاه و دانشجویان، و دانش آموزان و خانواده‌های آنان میتوانند و باید از این اعتصاب حمایت کنند. با تشکیل کمیته‌های اعتصاب، با رساندن پیام فرهنگیان به همه مردم، به تقویت شبکه‌های مبارزه و تقویت همبستگی‌ بین کارگران و زحمتکشان ایران کمک کنیم.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©