Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۸۹ برابر با  ۰۹ سپتامبر ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۸۹  برابر با ۰۹ سپتامبر ۲۰۱۰
مرور تحلیلی رویدادهای جنبش زنان در هفته ای که گذشت

 

مرور تحلیلی رویدادهای جنبش زنان در هفته ای که گذشت

 

مجله هفتگی رادیو راه کارگر

 

از: ترانه امیری، سارا دوستدار، تهمینه بقایی

 

جنبش زنان، خواست های زنان و شیوه های مبارزه زنان برای خواست هایشان هر تفاوتی هم که با جنبش دیگر اعتراضی در جامعه ما داشته باشد در این که بشدت زیر سرکوب قرار دارد هم سرنوشت دیگران است. در هفته ای که گذشت سرکوب فعالین زن در کنار زنانی که از بد حادثه هنوز گرفتار ظلم دستگاه قضایی هستند، در راس خبرهای حوزه زنان بود و البته کمی آنسوتر با وجود همه اعتراض های مدنی و مسالمت آمیز تاکنونی زنان، تقلای مردسالاران حرفه ای برای تحمیل لایحه تعدد زوجات و تبدیل زنان به کنیزان قابل خرید و فروش و قابل کرایه زیر نام صیغه در مجلس ولایی ادامه یافت.

در خبرها داشتیم که شیوا نظرآهاری در بیدادگاه های نظام به اتهام محاربه محاکمه می شود؛ که بیماری مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل زندانی رو به وخامت گذاشته و موجب ضعف جسمانی شدید و وخامت حالش در زندان شده ، که نسرین ستوده وکیل کودکان و زنان راهی زندان شده، که فرزندان سکینه محمدی آشتیانی زن محکوم به اعدام در زندان تبریز ابراز نگرانی کرده اند با به پایان رسیدن ماه رمضان، هر لحظه امکان اعدام مادرشان وجود دارد؛ که نغمه حافظی شهروند بهایی اهل ساری پس از یورش وحشیانه ماموران امنیتی به منزلش و ضبط وسایل شخصی اش و تهدیدش نامه ای به دستگاه قضایی نوشته و از این یورش و از یورشگران شکایت کرده است. ...

شیوا نظرآهاری را به اتهام محاربه محاکمه می کنند تا شده به شیوه سمبلیک و نمادین پیام خود را به جامعه رسانده باشند که فعالیت مدنی و اجتماعی، کمک به خانواده های زندانیان سیاسی و کودکان کار و تلاش برای رساندن صدای بی صدای آنها به گوش جامعه جزایش مرگ است و نسل جدید که شیوا اکنون به یکی از چهره های سرشناس آن تبدیل شده از هر راهی که بخواهد برود از راه سازماندهی توده ای قربانیان تبعیض و بی عدالتی و ستم طبقاتی نمی تواند و نباید برود. حکم محاربه برای شیوا حکم وحشت بی پایان مردسالاران حاکم است از سازماندهی توده ای لایه های له شده و بی صدای اعماق جامعه. می دانند که مرگ شان در توده ای تر شدن ایده سازماندهی توده ای در میان فعالین و کنشگران جنبش های اعتراضی است. راست آن است که زجر و شکنجه مهدیه گلرو هم در زندان دلیل مشابهی با شیوا دارد. او که در زندان به بیماری عفونت روده‌ دچار شده و به خاطر عدم امکان درمان، تغذیه نامناسب و نبود امکانات بهداشتی روز به روز وجودش آب می شود، عضو شورای دفاع از حق تحصیل دانشجویان بوده است؛ و این البته در نظامی که دشمن کینه توز هر حق مستقل و هر حرکت مستقل و هر خودسامان یابی در مسیر حقوق مدنی، صنفی و اجتماعی لایه های مختلف اجتماعی است، البته که جرمی نابخشودنی است و کیفرش قطره قطره کشتن مدافعین این حقوق. مهدیه در زندان است و زجر می کشد و با بیماری اش دست و پنجه نرم می کند تا کسی دیگر جرائت نکند از حق صنفی دانشجویی که مورد ستم قرار گرفته دفاع کند و شورا به این خاطر تشکیل دهد. و تنها شیوا نیست که نماد است، یا تنها مهدیه نیست، از نظر مردسالاران حاکم نسرین ستوده هم وقتی به موج اول اعدام های صورت گرفته پس از اعتراضات سال گذشته اعتراض کرد و وقتی وکیل زنان و کودکان بی پناه و بی صدا شد و نخواست و در حد خود نگذاشت که سر حداقل بعضی از آنها را به شیوه معمول بی سروصدا زیر آب کنند، وقتی دفاع از پرونده های برخی از روزنامه‌نگاران زندانی نظیر عيسی سحرخيز و محمد صديق کبودوند را عهده گرفت، و وقتی بر تاریکخانه قصابان حقوق و جان آدمی در حد توان خود نور تاباند، به محاق اسارت گرفتار آمد. او نیز در حد خود نماد بخشی از مبارزه مدنی و مسالمت آمیز زن و کودک و رورنامه نگار ایرانی است برای حقوق به تاراج رفته و تضییع شده اش. دستگاه ولایی و دولت امنیتی/نظامی اش که اقتخارشان شکنجه و تجاوز جنسی جوانان این کشور است با این سرکوب ها و دستگیری ها می خواهند تصویری عمومی از یک ناممکن را القا کنند، می خواهند القا کنند که راه نجات بر زنان ایران بسته است و هر قدمی در مسیر احقاق حقوق خود بردارند با سنگسار و محاربه و زجرکش شدن در زندان و پرونده سازی و انفرادی پاسخ خواهند گرفت. با این حال روشن است که با بگیر و بببند زنان و فعالین عرصه های مختلف حقوق زنان نمی توانند نه ایده سازماندهی توده ای را در میان زنان به قتل برسانند، نه وجدان انسانی زنان را مسخ کنند، نه زنان را از تکاپوی سازمان یابی در مسیر مبارزه برای حقوق شان بازدارند.

 

لایحه تعدد زوجات: آنچه می شود و نمی شود

 

اما در هفته ای که گذشت در ورای خبرهایی که در کانون داغ رسانه ها قرار داشت لایحه تعدد زوجات نیز در حد خود خبرساز بود. با وجود انبوه اعتراضات زنان به این لایحه و مخصوصا به مواد 22 و 23 این لایحه ی رسوا و بدنام که به جای انهدام خانواده نام بی معنای "حمایت از خانواده" بر آن گذاشته اند، مخبر کميسيون حقوقی و قضايی مجلس اعلام کرد که درست همین دوماده " تغيير چندانی نمی‌کند". حسین رحیمی اعلام کرد که  "بعيد است که ماده ۲۲ و ۲۳ تغيير آن‌چنانی کنند اما ماده ۲۴ به احتمال زياد حذف می‌شود. آنچه را که حذف نمی کنند و نمی خواهند حذف کنند حق مرد برای ازدواج و داشتن چند همسر و خرید جنسی موقت زن است. نماینده ملایر حتی احتمال می دهد که تبصره پیشنهادی  برای ماده ۲۲ مبنی بر این  که "ازدواج موقت هم با اجازه همسر اول باشد" در کمیسیون رد شود آن هم با این بهانه که ازدواج موقت برای دارندگان همسر نیست. این نماینده سفسطه گر مجلس نمی گوید که اگر ازدواج موقت برای مردان متاهل نیست چرا همین با صراحت در قانون قید نمی شود؟ و اگر قانون می خواهد راه را برای ازدواج موقت مردان متاهل پولدار باز بگذارد؛ این چه مرضی است که بحث قانونی را به یک بحث اخلاقی در مورد شایسته بودن یا نبودن چند همسری مردان متاهل یا داشتن یا نداشتن و گرفتن و نگرفتن صیغه برای مردان متاهل تقلیل می دهند؟ اگر اخلاق برای جلوگیری از تعدد زوجات یا جلوگیری از گرایش مردان واپس مانده و عقده ای به سواستفاده جنسی از زنان در قالب صیغه کافی است چرا قانون می نویسند؟ و اگر نیست چرا در قانون راه را باز می گذارند و جامعه را به اخلاق به عنوان حفاظ اجتماعی حواله می دهند؟  اما اگر حق مرد برای تعدد زوجات و قانونی کردن تنوع طلبی جنسی مردان شهوتران و پولدار را حذف نمی کنند و حتی قید و شرط هم بر آن در نظر ندارند شکل دهند؛ در عوض  آنچه را که احتمالا در کمیسیون قضایی مجلس می خواهند حذف کنند مهریه است. توجیه شان هم این است که تشخیص مهريه متعارف از مهریه نامتعارف که در ماده 24 لایجه  آمده دشوار است. و راستی هم چرا باید با آوردن کلمه معتارف و نامتعارف عیش مردان را منقض کنند. چند همسری باید هر چه ارزان تر برای مردان تمام شود و قیودات مزاحمی مثل مهریه نامتعارف حذف شود. لایحه تعدد زوجات تنها جوهر عوامفریب احمدی نژاد در زمینه حقوق زنان را نمایش نمی دهد، رسوایی حقوق و قضایی مجلس ولایی را هم بازمی تاباند. این لایحه را تنها با تشدید مبارزه زنان و کارزار اعتراضی  گسترده و همه جانبه می توان درهم شکست.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©