Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ برابر با  ۲۰ دسامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰  برابر با ۲۰ دسامبر ۲۰۱۱

مجله زیست محیطی، نگاهی تحلیلی به رویدادهای زیست محیطی ایران و جهان

 

 

مازیار واحدی

 

آلودگی محیط زیست، هدیه حاکمیت جمهوری اسلامی به مردم


در جمهوری اسلامی، مردم بایستی بابت هر عملکرد مسئولین رژیم اسلامی هزینه های چندین برابری پرداخت کنند. رشد پرشتاب شهرها و استقرار کارخانه‌ها و صنايع آلوده در حوالی شهرهای بزرگ، در سایه عدم برنامه ریزی های کارشناسی شده، از جمله علل اصلی افزايش آلاينده ها در هوای کلان شهرها به شمار می آيد. به عنوان نمونه یکی از عمده‌ ترين علل ‌آلودگی و تخريب محيط زيست وضعیت ناهنجارصنايع می باشد. از
چهارصد شهرک صنعتی در کشور فقط چهل شهرک مجهز به سيستم تصفيه ‌خانه فاضلاب است. انواع خودروهای دهه 1340 و پیش از آن، پروژه های ساختمان سازی وسیع و ساخت برجهای بلند، بدون در نظرگرفتن فضای سبز لازم برای هر خانواده، بلعیده شدن کمربند سبز حاشیه تهران توسط مافیای زمین خوار، وجود هزاران واحد صنعتی کوچک و بزرگ در تهران، وجود بیش از 10 میلیون جمعیت و 5 میلیون سفر درون شهری، توسعه شهری را دستخوش مخاطرات سنگینی نموده است. همانگونه که شهرسازی و مدیریت آن نقش اساسی در سیاست زیست محیطی دارد، گماردن مسئولین ناکاربلد بر راس امور به دلیل وابستگی گروهی و جناحی نیز تاثیر مخربی بر محیط زیست می گذارد. روزانه بيش از45 هزار تن زباله خانگي و تجاري در شهرهاي ايران توليد مي‌شود كه ميزان قابل توجهي از آن به شكل غيربهداشتي در اطراف شهرها و طبيعت پيرامون آنها رها و پراكنده مي‌شود. مسئولان و سازمان‌هاي دولتي سهم‌انكار ناپذيري در تخريب و آلودگي منابع طبيعي كشور دارند. روشن است که سیاست شهری چنانکه تابع منافع اقتصادی وصنعتی کوتاه مدت وناهنجار باشد خطرات سنگینی برای سلامت وآرامش شهروندان وتعادل محیط زیست دارد.

 

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران

 

هرروزه بیش از یکصد و شصت نفر در تهران جان خود را از دست می دهند که بیست و هشت نفر انها بر اثر استشمام گاز سمّی منواکسید کربن است. آمارهای اعلام شده از سوی پزشکی قانونی، سکته قلبی، تصادفات و گاز گرفتگی را از مهمترین دلایل این مرگ و میرها اعلام کرده است. این در حالیست که به گفته مسئولین وزارت بهداشت در سالهای اخیر آلودگی هوای تهران نیز در افزایش این آمار مزید برعلّت شده است. هر چند در جمهوری اسلامی ارگانهای مسئول از ارائه آمار دقیق به مردم خودداری کرده و در موارد ضروری تنها به ارائه امار و اعداد کلی می پردازند، ولی همین امارهای ارائه شده سکته قلبی، تصادفات جاده ای، آلودگی هوا، مصرف مواد مخدر و استنشاق گاز منواکسید کربن را از عمده دلایل این تعداد مرگ و میر اعلام می کند. نگاهی به این علل نشان از این دارد که جمهوری اسلامی به عنوان یک سیستم حکومتی نه تنها در حل این مشکل اقدامی صورت نداده، بلکه با عدم توجه به زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی، و با گسترش فقر و بیکاری، خود در گسترش این عوامل نقش اساسی دارد.

 

زباله های بیمارستانی چه می شوند؟


در تهران علاوه بر بيمارستان‌ها حدود پنج هزار مرکز درماني، کلينيک و پاراکلينيک وجود دارد که توليد پسماند پزشکي دارد بدون اينکه هيچ‌گونه محل مناسبي براي استقرار حتي يک دستگاه غيرسوز، یعنی دستگاه‌ بي‌خطرساز پسماند پزشکي داشته باشند. مدیرکل محیط زیست استان تهران با اعلام اینکه در سطح استان تهران روزانه بیش از هفتاد تن پسماند پزشکی تولید می شود، گفت: حدودا پانزده تن از این مواد عفونی هستند. رسول‌علي اشرفي‌پوردر این رابطه گفت که ميزان سرانه توليد پسماند بيمارستاني به ازاي هر تخت روزانه حدود 3 کيلوگرم است که 20 درصد آن جزو پسماندهاي ويژه پزشکي شامل پسماندهاي عفوني، تيز و برنده و شيميايي است. به گفته وی تعداد بيمارستان‌هاي واجد دستگاه غيرسوز و به عبارت ديگر خنثي کننده پسماندهاي بيمارستاني در سطح استان تهران هفتاد و سه مورد است که هفتاد و دو دستگاه آن  در بيمارستان‌هاي تهران مستقرند. تعداد بیمارستانهای دولتی و خصوصی در استان تهران حدود یکصد و پنجاه بیمارستان است.

واگذاری اراضی حفاظت شده دنا جهت ایجاد مراکز صنعتی

رژیم اسلامی قرار است در منطقه حفاظت شده دنا، ناحیه صنعتی ایجاد کند. به گفته مدیرعامل شهرکهای صنعتی کهگیلویه وبویراحمد، رئیس سازمان محیط زیست کشور قول شفاهی داده که چهل هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده دنا برای احداث شهرک صنعتی سی سخت واگذار شود. فضل الدین جمالیان با بیان اینکه مطالعه احداث ناحیه صنعتی دنا در شهر سی سخت، از مصوبات دور اول سفرهای استانی هیئت دولت به این استان است، ادعا کرد: دلیل اجرا نشدن آن نبود زمین برای احداث آن بوده است. رژیم در حالی قصد محدود کردن اراضی دنا را دارد که هنوز بیش از یکسال از انتخاب این منطقه به عنوان دهمین ذخیره گاه زیست کره ایران نمی گذرد. این ذخیره گاه یکی از مهمترین کانونهای تنوع زیستی ایران در منطقه زاگرس محسوب می شود که حدود 15.6 درصد از کل تنوع گونه های گیاهی ایران را درخود جای داده است. درعین حال این منطقه از نظر غنای جانوری نیز در حد قابل قبولی قراردارد.

 

اعلام رسمی خروج کانادا از پروتکل تغییرات جوّی کیوتو

کانادا خروج خود از پروتکل تغييرات جوي کيوتو را اعلام کرد. پيتر کنت، ‌وزير محيط زيست کانادا در بازگشت از اجلاس بين‌المللي دوربان اين خبر را اعلام کرد. اين در حالي است که در مذاکرات دوربان، کشورهاي مختلف جهان براي تداوم پيمان کيوتو تا 5 سال ديگر و ارائه يک معاهده جديد که براي اولين بار تمام آلوده کننده‌هاي بزرگ دنيا را به کاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي وادار مي‌سازد، توافق کردند. کانادا به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی انرژی از کشورهائی است که سهم بزرگی در آلودگی محیط زیست دارد. پیتر کنت پس از بازگشت از اجلاس دوربان خطاب به خبرنگاران گفت: همانطور که گفته‌ايم کيوتو براي کانادا يک موضوع قديمي است و ما با عقب‌نشيني رسمي از اين پيمان، مي‌خواهيم به حق قانوني خود دست پيدا کنيم. وی در ادامه، در توجیه عدم همکاری این کشور با دیگر کشورها ادعا کرد ما در صورتي با يک پيمان جهاني جديد در اين زمينه همکاري مي‌کنيم که اين پيمان بتواند توليدکنندگان بزرگ گازهاي گلخانه‌اي در دنيا نظير چين و هند را نيز به رعايت قوانين مقابله با پديده تغييرات جوي ملزم کند.

سه-شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ برابر با ۲۰ دسامبر ۲۰۱۱

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©