Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۰ برابر با  ۰۳ نوامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۰  برابر با ۰۳ نوامبر ۲۰۱۱

 

 

استیضاح وزیر اقتصاد نمایش تهوع آوری از زدوبند پشت پرده گروهبندی های حکومتی

 

رضا سپیدرودی

 

ابقای وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد در جریان استیضاح روز سه شنبه گذشته مجلس نمایش تهوع آوری از زدوبند پشت پرده گروهبندی های حکومتی بود. حسینی در حالی در مقام خود ابقا شد که سخنان نمایندگان مخالف استیضاح و حتی عذرخواهی خود وی جای هیچ اما و اگری باقی نگذاشته بود که وی و دستگاه زیر مجموعه اش در جریان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نقش داشته است. نتیجه استیضاح بار دیگر به روشنی هر چه تمامتر نشان داد که

 

اولا: مجلس اراده ای از خود ندارد. وکیل الدوله هایی که جایگاه نمایندگی مردم را تصرف کرده اند خودشان به فساد و رشوه خواری و رانت جویی عمیقا آلوده اند. بی دلیل نبود که در همان مجلس از نوشتن 36 نامه به مسئولان بانکها در حمایت از باند اختلاس و پولشویی سخن به میان آمد. این مجلس عصاره همه رذایل و پلشتی های نظامی منحط و فاسد و سند بیگانگی آن با دردها و آرزوها و مطالبات اکثریت عظیم ملت ایران است

 

ثانیا: زد و بند به اراده دستگاه ولایت صورت گرفت و نماد اراده این دستگاه نیز رییس مجلس علی لاریجانی بود که سخنانش در جلسه استیضاح در واقع حکم غیرعلنی حکومتی خامنه ای و ترجمان عملی سخن او در "کش ندادن" ماجرا بود. مداخله دستگاه ولایی در جلوگیری از سقوط وزیر فاسدی که اقوام و آشنایان بی سواد خود را به مصادر آب و نان دار بانکی گماشته بود و با چابلوسی در مجلس عذرخواهی می کرد نشان داد که ادعای عدم مشارکت خامنه ای در فساد افسانه ای بیش نیست. از نظر او همکاری با اختلاس گران و دزدان سرگردنه برای حفظ نظام لازم است؛ حتی هنگامی که طشت رسوایی آنان از بام ها افتاده باشد. استیضاح  در مجلس نمی توانست چیزی بیش از یک نمایش تهوع آور باشد زیرا تیم احمدی‌نژاد پیشاپیش به صراحت اعلام کرده بود که حدود ۱۴۰ هزار سند از ۳۱۴ مقام جمهوری اسلامی در اختیار دارد. در واقع اگر وزیر اقتصاد سقوط می کرد این خطر وجود داشت که پای خامنه ای و دستگاهش و آن 314 مقامی که گفته می شود پرونده هایشان در دست تیم احمدی نژاد است در ماجرای فساد مالی و غارتگری و سواستفاده از قدرت باز شود. در شرایطی که فشارهای خارجی شدت یافته، سخن از تدارک حمله نظامی به ایران است، دولت با بحران دامنه دار بدهی ها روبروست، طرح برچیدن یارانه ها شکست خورده و گرانی افسارگسیخته، ورشکستگی روزافزون واحدهای تولیدی و تشدید فقر و تهیدستی حاصل تاکنونی آن بوده است، و حشم فرو خورده مردم نیز مترصد فرصتی است تا بار دیگر سرباز کند، خامنه ای و دستگاهش نمی توانستند باز شدن شکافی تازه در درون نظام را تحمل کنند.

 

ثالثا: سرنوشت استیضاح وزیر اقتصاد بار دیگر به روشنی نشان داد که مبارزه با فساد بدون آزادی مطبوعات؛ بدون وجود تشکل ها و نهادهای مستقل حامی مناقع قشرها و لایه های پائین جامعه، بدون وجود دولت قانون و تبعیصت فرمانروا از قانون و اصولا بدون وجود جامعه ای سازمان یافته که قادر باشد برای احیای حق خویش مستقل به میدان بیاید عملا به جایی نمی رسد. یک ضد قدرت سازمانيافته توده ای و سنگربندی کرده در اعماق تنها قدرتی است که رانت خواران و اختلاس گران از آن حساب می برند. از اين رو راه مقابله با فساد مهارناپذیر در قدرت سازماندهی اين ضد قدرت است. تا زمانی که چنین قدرت مستقلی شکل نگرفته باشد امکانات مردم برای بهره برداری از کشمکش های درون باندهای غارتگر شبه مافیایی محدود در حوزه فساد محدود است و امکانات همان باندها برای اجرای نمایش هایی نظیر نمایش سه شنبه گذشته مجلس در استیضاح وزیر اقتصاد بیشتر است. در غیاب وجود حداقل های لازم برای مبارزه با فساد، آنچه به نام مبارزه با فساد و مقابله با رانت خواری مطرح می شود خود شکلی از فساد خواهد بود و بس.

 

پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۰ برابر با ۰۳ نوامبر ۲۰۱۱

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©