Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۰ آبان ۱۳۹۰ برابر با  ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ آبان ۱۳۹۰  برابر با ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱

 مجله  زیست محیطی، نگاهی به رخدادهای زیست محیطی ایران و جهان 

از مازیار واحدی

مردم ايلام،رودخانه سيمره را با ماهي‌هايش مي‌شناسند، سيمره‌اي که هر روز با صداي گردش ماهي‌هايش بيدار مي‌شود ولي اين روزها ديگر شاهد شيطنت ماهي‌هايش نيست. خبرهای منتشره حاکی از از بین رفتن ماهی های این رودخانه در پشت سد تازه ابگیری شده سیمره است. رودخانه سیمره از رودخانه های غربی ایران است که در نهایت با پیوستن به رودخانه کشکان رود کرخه را بوجود می اورد. محققان و علاقه‌مندان به طبيعت، تعداد اين ماهي‌هاي مرده را تا 10 هزار نيز اعلام کرده اند و دليل آنرا، آبگيري زود هنگام سد سيمره و کمبود اکسيژن لازم براي ماهي‌ها دانسته‌اند. این سد در اردیبهشت ماه سال جاری ابگیری شده است. غلامحسين کاظمي، مدير کل محيط زيست استان ايلام، اما تعداد ماهی های تلف شده را کمتر از صدها مورد اعلام کرد و ادعا کرد که تعدادي از ماهي‌هاي تلف شده براي نمونه برداري و تحقيقات لازم به آزمايشگاه منقل شده‌اند و دلايل مرگ آنان در حال بررسي است. وی خاطرنشان ساخت که انها پس از انجام آزمايش‌هاي لازم و کشف دليل مرگ ماهي‌ها، نتيجه را به اطلاع مردم خواهند رساند.

براساس گفته معاون احمدی نژاد، طرح آبرسانی از رود ارس به دریاچه ارومیه منتفی شده است. محمدجواد محمدي‌زاده، در رابطه با تصمیمات رژیم برای مقابله با خشک شدن دریاچه ارومیه، به جابجايي حوضه به حوضه براي انتقال آب به اين درياچه اشاره کرد و گفت: اين مساله با مشکل منابع رو به رو بود که در جلسه هفته گذشته که با حضور احمدی نژاد و وزراي نيرو و جهاد کشاورزي برگزار شد، منابع مورد نياز براي انتقال آب از کردستان به درياچه اروميه، تامين شد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم چنین اظهار امیدواری کرد که این منابع امسال پنج برابر شود، تا این پروزه که شروع شده است، در مدت کوتاهتری به انجام برسد. وی اعتبار درنظر گرفته شده را رقمی بین یکصدوپنجاه تا بکصدوشصت میلیارد تومان اعلام کرد. محمدی زاده در مورد طرح انتقال آب از ارس که از سوی کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته بود، گفت: قرار است وزارت نيرو مشخص کند که با انتقال آب از ارس چه ميزان آب، به درياچه اروميه خواهد رسيد. محمدی زاده در انتها با اشاره به مصوبه مجلس براي تخصيص يک ميليارد دلار از محل مازاد درآمد نفتي براي مهار ريزگردها، احياي تالاب‌ها و مهار رودخانه‌هاي مرزي گفت: يکي از موضوعاتي که اميدواريم نمايندگان زودتر به نتيجه برسند اين است که آن يک ميليارد دلار از محل مازاد درآمد ارزي با اولويت، به درياچه اروميه اختصاص يابد

دوشنبه این هفته زاینده رود اصفهان میزبان مردمی بود که چشم انتظار جاری شدن مجدد آب در این رودخانه بودند. مردم در این روز با شور و نشاط با حضور در دو سوی رودخانه به دنبال جریان آب در حال حرکت بودند تا شاهد جاری شدن مجدد آب حیات در رگهای این رودخانه قدیمی شهر خود باشند. بسیاری پس از مشاهده جریان آب در بستر زاینده رود با تماس های تلفنی با دوستان خود دنبال آن بودند که خبر جریان آب در بستر زاینده رود را به دیگران اطلاع رسانی می کنند. عدم استفاده بیشتر از حد مجاز در قسمت های بالادست رودخانه و حذف بندهای موجود در بستر زاینده رود از جمله مسائلی بود که مورد توجه کشاورزان اصفهانی قرار دارد.

سازمان محیط زیست دویست و شصت هکتار از زمین های پارک قاضی را برای ساختمان سازی و ساخت شهرک صنعتی به وزارت راه و شهرسازی واگذار می کند. رئیس سازمان محیط زیست ضمن اعلام این مطلب، از توافق این سازمان با وزارت نیرو خبر داد و گفت: توافق نامه دریافت دو هزار هکتار اراضی به ازای واگذار کردن ۲۶۰ هکتار از پارک ملی کلاه قاضی با وزیر راه و شهرسازی امضا شد. محمد جواد محمدی زاده در توجیه این مطلب ادعا کرد: این ۲۶۰ هکتار از اراضی پارک ملی کلاه قاضی که به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد، دیگر هیچ گونه ارزش زیستگاهی و کارکرد زیست محیطی نداشت، اما در عوض دو هزار هکتاری که توافق نامه واگذاری آن به محیط زیست امضا شد از نظر زیست محیطی بسیار با ارزش و دارای کارکرد بسیار بالایی است. پیشتر از این مدیر کل محیط زیست اصفهان از مبادله مساحت بیشتری از اراضی در برابر این دویست و شصت هکتار سخن گفته بود. وی با اشاره به اینکه طرح مسکن مهر و شهرک صنعتی برای توسعه نیاز به فضا داشتند تصریح کرد: چاره ای جز همکاری وجود نداشت

جمعه ۲۰ آبان ۱۳۹۰ برابر با ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱

  

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©