Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ برابر با  ۱۹ نوامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰  برابر با ۱۹ نوامبر ۲۰۱۱
نگاهی به وضعیت اسفبار کنونی کشور

نگاهی به وضعیت اسفبار کنونی کشور !

چه میتوانیم بکنیم؟

احمد نوین

در ابتدا، بطور مختصر،  برخی از اخبار ایران در زمینه های متفاوت از جمله در زمینه های ؛  بازداشت ها و تشدید سرکوب ها، اعدام ها ، علل  فرار مغزها ، وضعیت اقتصادی ایران،  نا امنی جاده های ایران، تورم لجام گسیخته، ضایعات مصرف مواد مخدر و بیماری های روانی در ایران، شیوع برخی بیماری های دیگر در ایران ، نابسامانی های اجتماعی را مرور میکنیم.

سپس، با توجه به این اخبار در رابطه با اوضاع کنونی در ایران، نتیجه گیری و عاقبت پیرامون اینکه ما مردم چه میتوانیم بکنیم، مطالبی را ارائه میدهم.

در زمینه بازداشت ها و تشدید سرکوب ها، خبرها حکایت از بازداشت ها،شکنجه ها و زندان های بسیار طولانیِ مدت  فعالین کارگری، زنان، جوانان ، دانشجویان و مبارزان ملیت های ساکن ایران دارد. بعنوان مشت، نمونه خروار :

علی نجاتی عضو هيات مديره سنديكای كارگران هفت تپه، روز شنبه بيست و يکم آبان ماه، پس از مراجعه به دادگاه،  توسط ماموران امنيتي، دستگير شد. / اوضاع جسمی شهابی عضو هيات مديرۀ سنديكاى كارگران شركت واحد، در زندان، وخیم تر شده است. / هشت تن از فعالان ادبی و فرهنگی شهر گیلان غرب در استان کرمانشاه، در مجموع به ۱۳ سال حبس تعلیقی و تعزیری محکوم شده‌اند.

مادر علی پور سلیمان، آموزگار زندانی،  می نویسد: " شنیدم که تو را با چوبدستی کتک زده اند تا جایی که تو نیمه جان و خونین بر زمین افتاده ای.  هنوز هم نمی توانم باور کنم با یک معلم، با یک انسان، چنین رفتار کرده اند.". همسرروزنامه نگار زندانی سيامک قادری، خبرنگار منتقد هم میگوید: " وقتی از شکنجه‌ی همسرم برای مسئولان گفتم،فقط مسخره‌ام کردند.".

 در رابطه با وضعیت زندان های ایران نیز گزارش شده است که برخی از زندان های کشور بیش از چهار برابر ظرفیت شان زندانی دارند. عفو بين الملل از مجمع عمومی سازمان ملل خواسته است به وضعيت حقوق بشر در ايران رسيدگی کند.

در زمینه اعدام ها در ایران ، معاون قضايی رئيس کل دادگستری خوزستان، از اجرای 94 حکم اعدام، در اين استان از سال 88 تاکنون خبر داد. مرتباً خبر اجرای احکام اعدام بطور علنی از ایران مخابره میشود. بنابر گزارشات منابع بین المللی، ایران در صَدر جدولِ اجرای احکام اعدام در جهان، قرار دارد.

در زمینه علل  فرار مغزها از ایران، حسين نادری منش، معاون آموزشی وزارت علوم، میگوید: بيش از نيمی از فارغ‌التحصيلان دكتری کشور ما، بيكارند. / وزير کار دولت نيز، نرخ بيکاری فارغ التحصيلان دانشگاهی را، نسبت به افراد فاقد مدرک،  10 برابر اعلام کرده است. آمار منتشر شده حکایت از مهاجرت دهها هزار نفر از فارغ التحصیلان ایران به خارج از کشور دارد.

بعلاوه مسلمی نائينی، مدير کل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم،در جمع خبرنگاران اعلام کرد که "حدود 80 هزار دانشجوی ايرانی در خارج از کشور و در دانشگاههای مختلف شاغل به تحصيل هستند.". بنا بر تجربه اکثر فارغ التحصیلان ایرانی نیز، پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، بعلت عدم وجود آزادی ، سطح نازل علمی و وجود تبعیضات گسترده در ایران و خطر بیکاری به کشور بازنمیگردند.

در زمینه اقتصادی، بر اثر سوء سیاست های اقتصادی دولت از جمله برچیدن یارانه ها ، کلاهبرداری های کلان و متعدد ورود دهها میلیاردها دلار کالاهای قاچاق تحریم اقتصادی کشور، بیش از نیمی از بنگاههای تولیدی ایران ورشکست شده اند و بقیه با ظرفیت 30% تا 50% بکار ادامه میدهند. بعلاوه گردش نقدينگی در بخش توليد کشور به صفر رسيده است. 

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که ؛  پوشاک قاچاق، در سال 1389 ، سه برابر کُل حجم واردات قانونی، پوشاک بوده است.

تحقیقات نشان میدهد: قاچاق کالا، سالانه منجر به از بين رفتن صدها   هزار فرصت شغلی، در کشور شده است. بیش از  35%  جوانان ایران نیز بیکار هستند و بنابر آمار وزارت کار ايران فقط  13%  زنان ايرانی شاغل هستند.

آش آنچنان شور شده است که رسولی،دبير اجرايی خانه کارگر رژیم در مشهد نیز، در رابطه با تقلب دولت در مورد تعریف معنای شاغل، صدایش در آمده است.

او میگوید که اين فرضيه " که هر کسی در هفته يک ساعت کار کند شاغل محسوب مي‌شود از اساس و بنياد غلط است و اشتغال به اين معنی اشتغال نيست . کسی که قرار باشد يک ساعت کار کند مزد يک ساعت آن ۱۵۷۰ تومان است، آيا با اين مبلغ کسی مي‌تواند زندگی کند."؟.

دبير دیگر اجرايی خانه کارگر رژیم در استان تهران نیز گفته است: "نحوه برخورد با کارگران نوعی برده‌داری نوين است.". و " کارگربه عنوان کارآموز در يک واحد توليدی فعاليت مي‌کند وبعد از۴ تا ۵ ماه به علت نياز مالی وقتی از کارفرما درخواست حقوق و قرارداد مي‌کند، کارفرما، کارگر را اخراج میکند.". البته توجه دارید که که منظور این دبیر اجرائی از"کارفرما"، سرمایه دار است که تحت حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران، این چنین "آزادی" عمل دارد.

ضمناً او نیز به "نبود امنيت شغلي، بيکاری و کمبود شغل" و " هزينه‌های زياد آب و برق و گاز و غيره" معترض است.

 بنابر اطلاعات منتشر شده تنها کمتر از 18% کارگران کشور ، استخدام رسمی هستند. بقیه؛ پیمانی، سفید امضاء و یا بدون قرارداد هستند.

در رابطه با اختلاس های کلان در ایران نیز، پس افشای اختلاس 3000 میلیارد تومانی، اکنون خبر میدهند که اسناد مربوط به گزارش اختلاس 1000 ميلياردی نیز مفقود شده است.

دیگر سخنان "گوبلز"ی احمدی نژادنظیر؛ پول نفت را به سر سفره شما خواهیم آورد و یا"صفر تا 100 درآمدهای نفتی بايد به جيب ملت برود."  کسی را فریب نمیدهد. دیگر همه فهمیده اند که "جهاد اقتصادی" علی خامنه ای در خدمت پُر کردن کیسه های سرمایه داران است.

در رابطه با نا امنی جاده های ایران، گزارش شده است که روزانه 82 نفر در جاده‌های ایران کشته میشوند.در 5 سال گذشته،   120،070 نفر در جاده های ایران، جان باخته اند.

در مورد تورم لجام گسیخته، بعنوان نمونه میتوان به قیمت بهای نان که 3 برابر شده و قيمت تخم‌مرغ که همچنان دانه ای 250 تومان و قيمت هر کيلوگرم گوجه‌ فرنگی که بين 1000 تا 1200 تومان است اشاره نمود. بنا بر آخرین خبر منتشر شده در 26 آبان ماه، هر کيلوگرم گوجه فرنگی در خرده‌فروشي‌های سطح شهر تهران از مرز ۱۷۰۰ تومان عبور کرد و نسبت به مدت مشابه هفته گذشته اين کالا در هر کيلوگرم 500  تومان افزايش قيمت داشته است.

در زمینه ضایعات مصرف مواد مخدر و بیماری های روانی در ایران، خود مقامات رژیم سن اعتياد در ايران را 13  سال اعلام نموده اند و بعلاوه 35،5  % زنانی که همسر معتاد دارند، دارای افکار خودکشی هستند و بیش از 21%  آنها  تجربه ناموفق، خودکشی داشته‌اند. بیش از 15 میلیون نفر نیز در ایران، دچار بیماری های گوناگون روانی هستند.

برای آگاهی از اینکه سر نخ گسترش مواد مخدر ایران در کجاست، بعنوان یک نمونه توجه شما را به این خبر نیز جلب مینمایم: "چند ماه پيش  نفر25 عضو يک شبکه بزرگ قاچاق مواد مخدر، در کشورآذربايجان دستگير شدند. تحقیقات نشان میدهد که حداقل 8 نفر از آنها، کارمندان محلی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو بودند که به عضويت در فعاليت های خارجی سپاه پاسداران اعتراف کرده اند و کارت های هويت آنها هم بر اين امر گواهی می داد.

پيش از اين اخبار فراوانی از تجارت های غير قانونی ، قاچاق آثار عتيقه، قاچاق سلاح و نيز قاچاق پول توسط سپاه پاسداران منتشر شده بود.". بنابر اطلاعات موجود، تعداد معتادان کشور بیش از 4 میلیون نفر است. طبعاٌ منافع حاصل از گستردن مواد مخدر در ایران و جهان، چشم "برادران قاچاقچی" سپاه و دیگر نهادهای رژیم را خیره کرده است. بویژه زمانی که بنادر، فرودگاهها و پاسگاه هائی مرزی تحت اختیار سپاه، تسهیلات ضروری را ارائه میدهند.

در زمینه شیوع برخی بیماری های دیگر در ایران، رئيس چهارمين کنگره بين‌المللی هپاتيت تهران اعلام کرد  1 ميليون و 400 هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتيت B هستند. مينو مُحرز، رئيس مركز تحقيقات ايدز میگوید "99%  بيماران جديدی كه در تهران، در بيمارستان امام خميني، به من مراجعه مي‌كنند، از طريق روابط جنسی به ويروس ايدز مبتلا شده‌اند. هر سال نیز، به تعداد مبتلايان، از اين طريق، افزوده مي‌شود". بعلاوه رئيس مركز تحقيقات ايدز گفته است که "ميزان كشوریِ ابتلای جنسی ايدز،  حدود 40% است. در عين حال، تعداد زنان باردارِ  مبتلا به اين ويروس نيز،  در حال افزايش است.".

آمار رسمی وزارت بهداشت، از شناسايی بیش از 23 هزار نفر آلوده به ويروس ايدز در كشور خبر مي‌دهند. بر اين اساس تا کنون تنها يک چهارم و يا يک پنجم از تعداد واقعی مبتلايان به بیماری ایدز، شناسايی شده‌اند.  لذا تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در ایران مابین 90000 تا  115000 نفر تخمین زده میشود.

ناصر سودانی،رئيس مجمع نمايندگان خوزستان نیز در 26 آبانماه، در نشست مديران و روحانيون استان خوزستان با رئيس مجلس شورای اسلامی، از بروز بيماريهای جديد و صعب العلاج بين مردم اين استان  خبر داده است.

در زمینه نابسامانی های اجتماعی، ايران از لحاظ برابری جنسيتی، يکی از بدترين کشورهای جهان است. ايران، پس از ترکيه، مصر و سوريه، رتبه 125 را به خود اختصاص داده است.  

هفته گذشته مجدداً زنی 50 ساله و بیمار را در حالی که لباس بيمارستان به تن داشت، آمبولانس ‌در حاشيه خيابان رها کرده است.

 ضمناً سرماى زودرس در تهران، مجدداً ، بى خانمان ها و كارتن خواب ها را  در معرض مرگ قرار داده است. يک جامعه شناس در رابطه با کارتن خواب ها گويد: "کارتن خواب های ايران اکثرا از معتادان يا کودکان فراری و خيابانی و همينطور مهاجرين و کارگران فصلی هستند که مجبور می شوند شب را بدون سرپناه بگذرانند. بر اساس آمار رسمی بيش ۱۲ ميليون نفر در کشور زير خط فقر مطلق قرار دارند و اين به معنای آن است که اين افراد فاقد توانايی ايجاد يک سرپناه برای خود هستند. ما حداقل چهار ميليون معتاد در جامعه داريم که هر کدام در مراحلی از اعتياد هستند و تعدادی از انها هم از خانواده طرد شده اند و به خيابانها پناه آورده اند." .

در رابطه با تجاوزات جنسی نیز، در بررسی تنها 40  پرونده‌ی تجاوز ، روشن شد که : بيش از 110  قربانی تجاوز جنسی، 17 قربانی خردسال، 17  مورد تجاوز جنسی گروهی و 7 مورد تجاوز زنجيره‌ای، توسط افراد و  يا گروه، در 11  ماه گذشته، انجام گرفته است.  سازمان پزشكى قانونى اعلام كرد: در شش ماهه نخست امسال،  778 نفر در حوادث كار جان خود را از دست دادند. بعبارت دیگر روزانه 4 الی 5 کارگر، در اثر حوادث كار، جان خود را از دست دادند. توجه داشته باشید که این آمار مربوط به 18% کارگران ایران است که در استخدام رسمی هستند. لذا، آمار درست مرگ کارگرانی که در حوادث كار جان خود را از دست میدهند، میتواند 5 برابر 778 نفر باشد.

سه ميليون و 500 هزار كودك، از امکان آموزش و پرورش محروم هستند. يك ميليون و 600 هزار نفر از اين كودكانِ محروم از تحصیل، برای فرار از گرسنگی، به كار اشتغال دارند.

 محمد نوری زاد، فیلم ساز صاحب نام ،  مینویسد : " درميانه ی راه، همسر و دخترجوان شما را به زندان اوين فرا می خوانند، تا پنج ساعتِ تمام، به اسم "پاره ای توضيحات"، خصوصی ترين مسائل خانوادگی را با همسرشما، و مسائل رختخوابی را،  با دختر شما، درميان بگذارند. ".

در ادامه  نابسامانی های اجتماعی در ایران، بعلاوه گزارش شده است که پسر بچه ای چهار ساله، به وسیله تپانچه عتیقه پدرش، دختر عموی دو ساله خود را به قتل رسانده است. یک آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی میگوید؛ یکی از علل اینگونه فجایع، گسترش خشونت در جامعه است. کارل مارکس نیز میگوید ؛ اخلاق جامعه متاًثر ازایدئولوژی طبقه حاکم است.

نتیجه گیری در رابطه با اخبار فوق الذکر:

1-      پاسخ جمهوری اسلامی ایران در 33 سال گذشته، به مبارزات و خواست های بلاواسطه مردم : اذیت و آزار، بازداشت، زندان، شکنجه و اعدام بوده وهست. امری که در ماههای اخیر تشدید هم شده است.

2-       بر بستر فقر، بیکاری و رواج خشونت، از طرفی اخلاق جامعه بطرف انحطاط میرود ، و از طرف دیگر شیرازۀ اجتماعی کشورمان، در حال از هم گسیختگی است.

3-       در زمینه رفاهی، آنچه در سیاست های این رژِیم ، جائی ندارد، تامین رفاه اجتماعی است.

4-       گرانی های کمرشکن، اخراج های گسترده کارگران و بیکاری های گسترده باضافه تورم شدید، زندگی کارگران و زحمتکشان کشور را، به نا امیدی و زجر آغشته کرده است.

5-      در رابطه با وضع کودکان و جوانان کشور، اخبار مربوطه ، همگی حکایت از وضعیت اسف بار و غیرانسانیِ این آینده سازان جامعۀ ما دارد.

6-       آنچه بوضوح دیده میشود، مسابقۀ صاحب منصبان رژیم ، برای چپاول و غارت هر چه بیشترِ، ثروت های جامعه و نیروی کار زحمتکشان است.

7-       در رابطه با فرار مغزها ها  ایران؛ اخبار مربوطه نشان میدهد که نه تنها ضایعات مربوطه در مقطع کنونی، بلکه در آینده نیز، اثرات جانکاه و مهلک خود را بر جای خواهند نهاد. نظامی که سیاست هایش، فرار مغزها را باعث شود، نظامی است ضد منافع اکثریت قریب به اتفاق مردم زحمتکش و ستم دیده کشور!

کارگران، زحمتکشان، آزادیخواهان و برابری طلب ها!

قبل از آنکه رژیم ولایت فقیه در ایران، موفق شود که با ماجراجوئی های دیگر در داخل و خارج از کشور شیرازه این جامعه را بطور کامل از هم بپاشد، باید بحیات آن پایان داد.

در عین حال، در چنین شرایطی باید فکر کنیم که چرا، پس از آنهمه مبارزات و فداکاری های مردم که به  سرنگونی رژیم استبدادی شاه منجر شد، یک بار دیگر، گرفتار رژیم استبدادی دیگری شده ایم. رژیم نابهنگامِ جمهوری اسلامی ایران !

پاسخ اینست که ؛ ما مردم، پس از سرنگون کردن رژیم وابسته به امپریالیسم، بعوض حفظ قدرت، آنرا در نهایت نا آگاهی، بدست نیروی استبدای دیگر سپردیم. نیروئی حافظ جهل و مدافعِ منافع سرمایه!

آموزش های انقلاب مشروطه ، سال های بحرانی 1320 الی 1332 ، مبارزات ملی کردن نفت و انقلاب 22 بهمن 1357  به ما هشدار میدهند که :

لازمۀ آنکه غارت نیروی کارِ کارگران و زحمتکشان و غارت ثروت های عمومی کشورمان، متوقف گردد، این است که  ما مردم بتوانیم نظامی را در کشورمان مستقر کنیم که؛  آزادی بیان و قلم، آزادی ایجاد تشکیلات های مردمی، آزادی اعتصابات و کوتاه سخن، امکان تعیین سرنوشت مان  توسط خودمان را ، ممکن و میسر گرداند.

میگویند، گذشته چراغی فرا راه آینده است :

هم در حکومت ستم شاهی – بویژه پس از انقلاب سفید شاهانه - و هم در نظام جمهوری اسلامی ایران، هَم و غمِ اساسی جناح مسلط طبقه حاکم،  حفظ و گسترش منافع سرمایه بوده است. نه تامین منافع اکثریت قریب به اتفاق مردم.

بویژه در جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا شاهد بودیم که حاکمیت وهمراهانش، از هیچ کوششی، از یک طرف برای بعقب راندن کارگران و زحمتکشان کشور و تخریب شرایط کار و زیست آنان و از طرف دیگر برای باز گذاردن دست غارتگر صاحبان سرمایه و کاست حکومتی، فرو گذار ننمودند.

واقعیت اینست که چه در رژیم سابق، و چه در نظام ولایت فقیه، همواره منافع امپریالیسم ، مستقیم و غیر مستقیم، تامین بوده است. تامین منافع امپریالیسم در ایران، در گُروی  غارت نیروی کار و ثروت های عمومی جامعه است. و این غارت ها، بجز با سرکوب مردم توسط رژیم بومی،  ممکن و میسر نمیشود.

بهمین دلیل، مبارزه با رژیم جمهوری اسلامی ایران، برای دستیابی به آزادی، برابری و رفاه، جدا از مبارزه با امپریالیسم نیست.

برای دست یابی به آزادی، رفع تبعیض و رفاه عمومی در جامعه، باید سّد مقدم پیشروی کنونی مردم، یعنی جمهوری اسلامی ایران، با بمیدان آمدن بزرگترین تودۀ سازمان داده شدۀ مردم، درهم شکسته شود. در چنین صورتی، نیروهای مسلح دول امپریالیستی و متحدان شان نیز جرائت حمله بکشور ما را نخواهند داشت.

در آن هنگام  قادر خواهیم بود حکومتی را در ایران مستقر کنیم، که متکی بر اکثریت عظیم مردم، برای تامین منافع اکثریت عظیم مردم باشد.

این مهم را از هم اکنون با تعمیق گفتمان دمکراتیک، تشدید مبارزه و سازماندهی حُول خواست های بلاواسطه مان در محل های زیست و کارمان، تلفیق مبارزه مخفی و علنی، گسترش نافرمانی مدنی برای ناممکن کردن فرمانفرمائی فرمانروا، و پیوند این مبارزات در سراسر کشور  با یکدیگر، میتوانیم تا سرنگونی رژیم چپاولگر جهل و جنایت، به پیش ببریم.

فراموش نکنیم ؛ ملت سازمان داده شده  ملت مصمم  آزادیخواه و برابری طلب، منشاء همۀ قدرت ها است. به امید آینده بهتر و بهروزی مردم ایران!

17 نوامبر 2011  – 26 آبان 1390

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©