Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ برابر با  ۲۳ نوامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰  برابر با ۲۳ نوامبر ۲۰۱۱
چپ باید از نو ظهور کند

چپ باید از نو ظهور کند

اولین انتخابات بعد از سرنگونی مبارک. 28 نوامبر در مصر انتخابات انجام می پذیرد. مصاحبه در باره انتخابات مصر با اکرم اسمائیل عضو اتحاد سوسیالیستی خلق مصر

Peter Schäfer,

قاهره

 

ترجمه ناهید جعفرپور

در باره اکرم: اکرم اسمائیل 31 ساله بعنوان مهندس ماشین بکار مشغول است ودر قاهره زندگی می کند. وی از سال 2006 عضوی فعال برای سازماندهی همکارانش بوده است و از سال 2008 تا 2011 حزب چپ تاگامو را رهبری نموده است. بعد از انقلاب 25 ژانویه وی اتحادیه مترقی جوانان انقلابی را تاسیس نمود و از ژوئن 2011 عضو فعال اتحاد سوسیالیستی مردم مصر می باشد.

 

پرسش: حزب اتحاد سوسیالیستی مردم تنها حزب چپی است که بعد از سرنگونی مبارک بنیان گردید. نظر شما در رابطه با انتخابات 28 نوامبر مصر چیست؟

 

پاسخ: ما انتظار حضور قوی در این انتخابات را نداریم. در مصر هنوز هم انتخابات مسئله ای سیاسی نشده است: فامیل های بزرگ، تفکرات قبیله ای وفرقه گرائی مذهبی در انتخابات آتی هم نقش مهمی را بازی خواهند نمود. چند نفر از کاندیدا های ما اما به پارلمان راه پیدا خواهند نمود. اگر ما بتوانیم 10 نماینده به پارلمان بفرستم پیروزی بزرگی بدست آورده ایم.

 

پرسش: شما تصمیم گرفته اید در انتخابات شرکت کنید در حالی که چپ های دیگر مخالف هستند. دلائل شما و آنها چیست؟

پاسخ: اگر که اسلامی ها و عناصر سنتی بر مجلس تسلط یابند این انتخابات می تواند مرگ انقلاب را معنی دهد. به این دلیل برخی از نیروهای انقلابی بر علیه شرکت در این انتخابات هستند. آنها از این حرکت می کنند که ما هیچ شانسی نداریم. اما ما فکر می کنیم که چپ ها و نیروهای انقلابی باید در تمامی مجادلات سهیم باشند. ما می خواهیم پروژه های رادیکال و دمکراتیک انقلابی را در میان مدت به بدیل انتخابات تبدیل کنیم. ما بعنوان حزب چپ مردم مصر می خواهیم در سیاست آتی مصر وزنه ای باشیم. نیروها نمی توانند به اثبات برسند و یا در مبارزات اجتماعی دخالت گر باشند اگر که در زندگی سیاسی جامعه سهیم نباشند. حتی اگر که این زندگی سیاسی از سوی منطق عناصر سنتی و فرقه های مذهبی کنترل گردد. باید در این سیاست شرکت کرد تا بتوان به نیروئی بلقوه تبدیل شد. ما باید تلاش کنیم بر گفتمان تاثیر بگذاریم. میلیتانت بودن به مفهوم این است که دائما بخشی از روند سیاسی باشی حتی اگر که این روند نابالغ و ناپخته باشد. باید شرکت داشت تا همه جا بتوان در مقابل نیروهای سنتی و فرقه های مذهبی با تمام قدرت ایستادگی نمود و در مقابلشان موضع گرفت. 

 

پرسش: در میان یک سیستم که در آن نمی توان وابستگی های سیاسی و فامیلی را از هم جدا نمود چگونه یک گروه کوچک مانند حزب شما می تواند حضور خود را نمایان کند و به بهترین نتیجه در انتخابات دست یابد؟

 

پاسخ: ما باید تلاش کنیم نیروهای فعال انقلاب را بعنوان گردانندگان ساخت یک فضای سیاسی و دمکراتیک در مقابل عناصر سنتی و فرقه های مذهبی به صحنه بکشانیم. همانطور که گفتم موضوع در اینجا بر سر مبارزه علیه تفکرات قبیله ای و فرقه گرائی مذهبی و تفکرات نازل سنتی است. بنا براین ما فعالان سیاسی و اتحادیه های کارگری را کاندید می کنیم تا نقش مهمی را در تحولات انقلابی، اعتصاب و حمایت از سازمانهای مستقل بازی نمایند.

 

پرسش: دقیقا این انتخابات چگونه پیش خواهد رفت؟

 

پاسخ: حزب برابری و توسعه مصر و حزب آزادی مصر در انتخابات شرکت دارند همچنین کاندیداهائی از ائتلاف جوانان انقلابی شرکت می کنند. این ها تشکیل شده اند از گروه های جوانانی که تحولات انقلابی را از 25 ژانویه سازماندهی نموده اند. همچنین جوانانی که برای عدالت و آزادی حرکت می کنند و جنبش 6 آپریل را تشکیل می دهند.  افزون براین جریانات و احزابی که هنوز بطور رسمی اعلام موجودیت نکردند هم در این انتخابات کاندید شده اند. آنها اعضای جوان اخوان المسلمین هستند که در مقابل رهبریت قرار گرفته و نمی خواهند در آن حزب باشند. آنها با موضع رادیکالشان در باره ادامه روند انقلاب در مقابل اهداف سازمان مادر قرار گرفته اند.

      

پرسش: حزب شما در حال حاضر 6000 عضو رسمی دارد. بنظر می رسد برای کشوری چون مصر با 70 میلیون جمعیت زیاد نباشد. همزمان شما موفق شدید در فاصله 6 ماه حزبی را تشکیل دهید که روند ثبت خود را بپایان رسانده و لیست انتخاباتی با حضور جغرافیائی تهیه نموده است. آیا این تناقض ندارد؟

 

پاسخ: رژیم سابق مصر نیروهای سیاسی را سرکوب و ایزوله نمود و فضائی غیر سیاسی را به وجود آورد. ما از رژیم قبلی احزابی بسیار ضعیف را به ارث بردیم. همچنین نیروهای اسلامی که بعنوان تنها نیروها در دوران سرکوب عملکرد داشتند. برای ما تاسیس یک حزب چپ بعد از انقلاب یک مبارزه طلبی بود. بازیگران لیبرال و اسلامی هم احزاب خود را بسیار سریع بعد از انقلاب تاسیس نمودند و حمایت های مالی فراوان دریافت کردند.

 

وجود سازمان های چپ در شکل حزب بسیار مهم می باشند. تا بتوانند در زمان بعد از انقلاب از نو حضور فعال داشته باشند. ما در تمامی مصر از گروه های چپ سنتی  و کاندیداهای چپ حمایت خواهیم کرد. هم چنین از صد ها انسان جوان که از طریق انقلاب سیاسی شده اند. ما بدین طریق قانونا 5000 عضو با 300 نماینده از ده استان را به ثبت رسانده ایم. اگر ما از این حرکت کنیم که زندگی سیاسی مصر هنوز کافی و مهیا نیست و انسانهای فعال سیاسی در اقلیت هستند پس  تعداد اعضای ما کم نیست و این تعداد کم کم رشد خواهد کرد.

 

پرسش: بیش از نیمی از کاندیداهای شما انسانهای جوان زیر 35 سال هستند و یک چهارم آنها زن می باشند. جوانان و زنان چه چیزی را در این لیست انتخاباتی شما جالب می بینند؟

 

پاسخ: زنان در حزب ما در مجموع نقش مهمی را بازی می کنند. به ویژه در شهرهای بزرگ. چهار زن که در لیست ما هستند در انتخابات دبیر خانه ما انتخاب شدند. آنها در دبیر خانه با 11 مرد حزب را رهبری می کنند. در مناطق روستائی و شهرهای کوچک سهم شرکت سیاسی زنان با مشکل روبروست. با وجود اینکه در آنجا ها اعضای زن زیادند اما مردان با تجربه در سازمان حزب بروشنی بیشتر از زنان می باشند. اما برای حزب قوت و تقویت زنان اهمیت فراوان دارد. کمیته کار ما بسرپرستی فاطمه رمضان که زنی با تجربه از اتحادیه کارگری است و 40 ساله است خود را روی تشویق زنان و سهیم کردن آنها در امور رهبریت متمرکز نموده است. برخی از عملکردهای فاطمه روشن نمود که زمانی که زنان فعال سیاسی بشوند از شکل گیری رهبری ای با نقش سنتی جلوگیری خواهد شد. زنان جوان فعال چپ نقش مهمی را در بلوک چپ و سازماندهی و شرکت فعال زنان در اعتراض ها داشتند. سهم شرکت زنان در رهبریت های قدیمی و جنبش های سیاسی گذشته بسیار کم بود. برای مثال تنها تعداد کمی زن در میان شخصیت های شناخته شده جنبش کفایه وجود داشتند.  یکی از آنها کریمه ال هفنوی است که در بالای لیست انتخاباتی ما قرار دارد. اما در مجموع ما در لیستمان چهره های شناخته شده زن کم داریم و بیشتر کارگران زن و فعالان جوان زن که آنها هم در سطوح ملی شناخته شده نیستند و تنها در سطوح منطقه ای آنها را می شناسند. در واقع این خود یک اعلام مبارزه طلبی در جامعه ای است که تصورات سنتی از یک نماینده مجلس دارند که باید حتما یک مرد قدیمی پرنفوذ و شناخته شده باشد.

 

پرسش: و گروه های جوانان؟ 

 

پاسخ: گروه های جوان انقلابی باید در روند سیاسی جذب شوند و با کمک انتخابات به جامعه مصر معرفی گردند. البته این آسان نیست زیرا که غالب ائتلاف های انتخاباتی زیر نفوذ احزاب بزرگ قرار دارند آنها از کاندیداهای جوان حمایت نمی کنند و از آنجا که شانس حمایت خانواده های بزرگ و قبیله ها از آنها زیاد نیست، این کار مشکل خواهد بود. حزب ما تصمیم گرفته است که این گروه های جوان را بپذیرد و در راس لیستمان قرار دهد. برای ما اتحاد گروه های جوانان انقلابی جزئی از یک حزب سیاسی است که البته این مسئله برای آنها هم جذاب است. دقیقا این مسئله به محتوای کار ما هم برمی گردد که ما آنرا با جوانان مطرح می کنیم. اسم لیست انتخاباتی ما " انقلاب ادامه دارد" است.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©