Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ برابر با  ۱۵ نوامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱  برابر با ۱۵ نوامبر ۲۰۱۲
چرا داشتن محیط زیست سالم با سرنگونی جمهوری اسلامی پیوند خورده است

چرا داشتن محیط زیست سالم با سرنگونی جمهوری اسلامی پیوند خورده است!

مازیار واحدی

جمهوری اسلامی که در بطن یک انقلاب مردمی، انقلاب را دزدید و به ضد انقلاب تبدیل کرد، پس از بیش از سه دهه حاکمیت ننگین، به شکل حاکمیت باندهای قدرت درامده است. به شکلی که هر باند با دادن وعده و وعید و فریب مردم، در پی کسب منافع برای خود از کیسه مردم، به قیمت فدا کردن سرمایه کشور و به خطر انداختن سلامت جامعه می باشد. براساس تحقیقات و آمار های اعلام شده بیش از نود درصد آلودگی هوا ناشی از آلودگی ناشی از تردد اتومبیل ها و بویژه غیر استاندارد بودن آنهاست. در همین ارتباط پس از اینکه از سال هشتاد و دو نصب مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر در خودروهای ساخت داخل اجباری شد، در اسفند ماه سال قبل نیز از سوی هئیت وزیران مصوب شد که از ابتدای سال نود و یک در جهت کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، بایستی نسبت به بررسی و در صورت نیاز تعویض این مبدّل ها و قطعه ها اقدام شود. این در حالیست که به گزارش خبرگزاری ایسنا تا آبان ماه سال جاری هیچ گونه اقدام عملی در این ارتباط صورت نگرفته است.

کاتالیست چیست؟ مبدّل کاتالیست تا نود درصد گازهای سمی را بی‌اثر می‌کند به‌گونه‌ای که هیدروکربن های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. علاوه بر این اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می‌کند. بنابراین کاتالیست در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است. طول عمر مفید کاتالیست پنجاه تا شصت هزار کیلومتر است. مبدل‌های کاتالیست که هم اکنون بر روی خودروهای تولیدی در ایران نصب می شود تا میزان آلایندگی آنها را کاهش دهد پس از هشتاد هزار کیلومتر پر شده و عملا کارایی خود را از دست داده و در نتیجه میزان آلایندگی خودرو تا پنج برابر افزایش می‌یابد. متوسط عمر کاتالیست چیزی حدود چهار سال است و پس از مدت زمان یاد شده باید قطعه مورد نظر تعویض شود.

کنیستر نیز مخزنی پر از دانه‌های فعال کربن است و زیر گل‌گیر سمت شاگرد قرار دارد. این مخزن دو تا شلنگ دارد، یکی از آن‌ها طرف باک و یکی به ورودی هوای موتور متصل می‌شود. زمانی که موتور روشن است، بخار بنزین به داخل موتور کشیده و سوخته می‌شود، اما وقتی موتور خاموش است، این بخارها جذب کنیستر شده و از ورود به هوا و آلودگی آن جلوگیری می‌کند.

امّا مشکل کجاست؟

یک: معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است که مراجعه برای کنترل فنی و معاینه اتومبیل ها کاهش یافته است. به گفته نوروزی مراجعه به مراکز معاینه فنی به حدی کاهش یافته که دیگر کار به کنترل مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر نمی رسد. وی می گوید زمانی می شود در خصوص و اهمیت این دو قطعه حرف زد که حداقل بیش از پنجاه درصد خودروها به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. وقتی این اتفاق نمی افتد کنترل و بررسی مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر بیشتر شبیه طنز است. این واقعیتی است که می تواند از فلاکت اقتصادی حاکم بر جامعه برخیزد. گرانیهای روزافزون و مشکلات فزاینده حقوق بگیران برای براورده کردن نیازهای اساسی و اولیه خانواده، در کنار بیکار شدگانی که برای بدست اوردن لقمه ای نان ساعتهای متوالی از روز خود را جهت مسافر کشی در پشت فرمان اتوموبیل های مدل پائین طی می کنند، شرایطی فراهم کرده که اکثر دارندگان این اتومبیل ها از مراجعه به مراکز معاینه فنی و پرداخت هزینه تعمیرات احتمالی خودداری ورزند. 

دو: این مصوبه به مراکز معاینه فنی خودرو ابلاغ نشده است. مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در این خصوص می گوید برای اجرای مصوبه هیات وزیران در خصوص بررسی مبدل‌های کاتالیستی و قطعه کنیستر در مراکز معاینه فنی، ما مکاتبه‌ای با سازمان محیط زیست انجام دادیم و از آنها خواستیم که دستورالعمل اجرایی این مصوبه را به ما ابلاغ کنند چرا که بدون دستورالعمل اجرایی ما نمی‌توانیم مصوبات قانونی را اجرایی کنیم و اکنون در انتظار دریافت این دستورالعمل هستیم. جمهوری اسلامی است دیگر، بایستی به سازمان حفاظت محیط زیستش هم یاداوری کرد که وظیفهِ شما حفاظت از محیط زیست سالم است نه حراجِ مناطق حفاظت شده جنگلی برای کسب درامدِ بیشتر.

سه: عدم تولید و تامین این قطعات از سوی خودروسازان. باز هم ردّ پای صاحبان کارخانجات و رژیم اسلامی به عنوان بزرگترینِ آنها در این عرصه نیز دیده می شود. رضوی، مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران آبِ پاکی را روی دست صاحبان خودرو ریخته و ادامه می دهد ما آمادگی کامل برای اجرای این مصوبه قانونی را داریم اما مشکل و موضوع اینجاست که حتی اگر ما این دو قطعه را مورد بررسی قرار داده و به عنوان شاخصی در معاینه فنی خودروها مدنظر قرار دهیم، در حال حاضر هیچ کدام از تعمیرگاه های مجاز خودروسازان نسبت به فروش مبدل های کاتالیستی اقدام نمی کنند و این موضوع می تواند سبب سردرگمی و بلاتکلیفی شهروندان شود. بعد هم با تاکید بر اینکه خودروسازان هنوز برای تعویض مبدل‌های کاتالیستیِ تاکسی‌ها نیز اعلام آمادگی نکرده‌اند، گفت: پیش از هر چیز باید وزارت صنایع و خودروسازان، تامین مبدل‌های کاتالیستی و قطعه کنیستر را تضمین کنند.

 می شود این گونه جمع بندی کرد که پس از عدم توانائی دارندگان خودروهای قدیمی برای پرداخت هزینه های ناشی از تعمیر و تعویض قطعات اتوموبیل و انحراف سازمان حفاظت از محیط زیست از اهداف تعیین شده برای این سازمان، صاحیان کارخانجات خودروسازی و وزارت صنایع نیز در امر کاهش آلودگی هوا نه تنها کمکی نمی کنند بلکه در مسیر اجرای آن سنگ اندازی هم می کنند.

واقعیت این است که امر دفاع از محیط زیست سالم به هزار رشته با امر مبارزه برای سرنگونی رژیم اسلامی پیوند خورده است. نه اینکه جمهوری اسلامی از نظر اقتصادی توان تولید این قطعات را ندارد. نه اینکه نمی تواند، بلکه اصلا نمی خواهد.  فقط بیاد بیاوریم تا کنون چندین میلیارد دلار صرف پروژه های هسته ای خود کرده است. چه میزان بزرگی از سرمایه های کشور روزانه توسط این خودکامگان صرف ساخت برج و بارو برای قبر خمینی، چاه جمکران، ارسال کمکهای نقدی برای رژیم سوریه و حزب الله لبنان، ساخت زندانهای جدید و استخدام بازجوها و آدمکشان حرفه ای برای کشتن جوانان کشور در زندان ها و شکنجه گاه ها، ایجاد انواع و اقسام سازمانهای مبارزه با ماهواره، حجاب، معتادین و جوانان آزاده وبلاگ نویس می شود. آیا این همه سازماندهی برای سرکوب مردم به ستوه امده از فقر و خفقان رایگان انجام می گیرد؟ مگر یادمان رفته روزی که بجای همراهی با معترضین خشک شدن دریاچه ارومیه، حامیان این دریاچه را به بند کشیدند و احکام زندان چندین ساله برایشان بریدند. همانطور که در زندانها مدافعین محیط زیست در کنار کارگران زندانی، زنان مبارز، مدافعین حقوق اقلیت های قومی و مذهبی، جوانان آزادیخواه و دانشجویان ظلم ستیز جای گرفته اند، در بیرون نیز نزدیک شدن این گروه ها به همدیگر می تواند پایه های لرزان حاکمان مردم گریز را فرو بریزد.

 

http://isna.ir/fa/news/91082112981/%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D9%88-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©