Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ برابر با  ۰۱ دسامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱  برابر با ۰۱ دسامبر ۲۰۱۲
در گرامی داشت سيزده آذر روز مبارزه با سانسور

در گرامیداشت سيزده آذر روز مبارزه با سانسور

 

کانون نويسندگان ايران

 

مرور يک سال گذشته از منظر توليدات هنری و ادبی ، و وضعيت آزادی بيان نشان میدهد که دستگاه فراگير سانسور با جديت تمام فعاليت ويرانگرش را ادامه داده است و گويا عزم خويش جزم کرده تا اندک اقبال باقی مانده ی مردم به آثار هنری و ادبی را از آنها بگيرد. در اين ميان اوضاع اقتصادی که در چند ماه گذشته بر وخامت آن افزوده شده به ياری اين دستگاه آمده و دور نيست که بحران تشديد يافتهی کنونی به تعطيلی کامل عرصه   هايی چون نشرکتاب، سينما ، موسيقی ، تئاتر و . . . بيانجامد.

 

دستگاه سانسور عامدانه بر فضای بیاعتمادی فعالان توليدات هنر و ادبيات نسبت به فعاليتشان دامن میزند. حتی به "مجوز"های صادر شدهاش نيز اعتمادی نيست، اجرايش تضمينی ندارد. کتابهای مجوزدار باز روی ميز سانسورچيان بازمیگردد و بازبينی مجدد میشود، يا پس از چاپ توزيعشان ممنوع میشود ؛ فيلمهای سينمايی که پس از بارها بازبينی و اعمال سانسور در مراحل مختلف، مجوز اکران میگيرند چه بسا که زمان نمايش از پردهها پايين کشيده میشوند.؛ کنسرتهای موسيقی که با هزار شرط و اما و اگر مجوز برگزاری میگيرند، گاه پس از فروش بليت غير قابل اجرا اعلام میشوند؛ گالریهای نقاشی. . . نمايشهای تئاتری . . . حتی جستجوگر اينترنتی گوگل!

 

در يک سال گذشته باز هم عدهای به اتهام وبلاگنويسی روانه زندان شدند؛ نشرياتی به بهانه چاپ کاريکاتور يا خبر و مطلب توقيف شدند ؛ دو تن از اعضای کانون نويسندگان ايران، فريبرز رييسدانا و منيژه نجم عراقي، به "جرم" عضويت دراين تشکل ضد سانسور ماههاست در زندان به سر میبرند؛ . . .

 

با اين همه، به موازات سختتر شدن شرايط، صف مخالفان سانسور نيز انبوهتر شده است و صداهای بيشتری در مخالفت با سانسور شنيده میشود.

در چند سالی که از اعلام سيزدهم آذر به عنوان روز مبارزه با سانسور میگذرد اين روز ، روز بزرگداشت اين صف بوده است. امسال اما از سيزدهم آذر بی ياد و نام ستار بهشتی نمیتوان سخن گفت؛ کارگری که جان جوانش در دفاع از آزادی بيان تاوان شد. البته پيشتر نيز بودند، بسياران بودند، که در راه ابراز عقيده و نظر ، جانشان به تاراج ستم رفت. اما ويژگی ستار بهشتی در اين است که او نه به دليل تعلق فکري، مرامی يا سياسی بلکه راست به علت نوع زندگیاش، به شکستن حصار سانسور پرداخت. اين کارگر وبلاگ نويس معترض از متن تودهی مردم آمده بود وتجلی نياز آنها به آزادی بيان، به نابودی سانسور و نشانهای از حضور مردم در اين عرصه بود. او به کردار نشان داد که آزادی بيان و ستيز با سانسور فقط امر نويسندگان، هنرمندان و سخنوران نيست بلکه نياز هر انسان و ضرورت زندگی انسانی است. و اين، ويژگی دوران کنونی است؛ دورانی که به سرعت از کشتهی يک جوان گمنام مخالف سانسور شاهدی جهانی میسازد بر ستمکاری آزادی ستيزان و رسوايی سانسورچيان. اين ويژگی اعلام میکند که سرکوبگران آزادي، سانسور و سانسورچيان، از اين پس دوران سختتری خواهند داشت.

 

 

گرامی داشتن سيزدهم آذر ، روز مبارزه با سانسور، ارج نهادن به انسانهايی است که با وجود آگاهی از خطرها، پای در راه آزادی بيان مینهند و بیاعتنا به تهديدها سد سانسور را میشکنند.

در چند دههی اخير آنها که حاکميت سانسور را ضامن حيات سياسي، اجتماعی و فرهنگی خود قرار دادهاند، شعلهی جان بسيار کسان را خاموش کردند تا شوق آزادی بيان در دل جامعه بميرد. اما بر خلاف انتظارشان فروغ ديگری تابيدن گرفته است: خواست آزادی بیقيد و شرط انديشه و بيان!

 

گرامی باد سيزده آذر روز مبارزه با سانسور

کانون نويسندگان ايران

۱۰/۹/۱۳۹۱

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©