Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۱ برابر با  ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۱  برابر با ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۲
قتلعام وحشیانه کارگران معادن آفریقای جنوبی را محکوم می کنیم

اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

 

به مناسبت پیروزی کارگران معادن آفریقای جنوبی

 

پیروزی الهام بخش کارگران معدن لومین آفریقای جنوبی پس از پیکارهای خونین!

 

 

پس از پنج هفته پیکارهای خونین و با گذار از قتل عام کارگران معدن لومینِ ماریکانا در هفدهم اوت که سی وچهار کشته بر جای نهاد، کارگران با رسیدن به  افزایش  ۲۲ در صدی  دستمزد به پیروزی دست یافتند. بر اساس این توافق دستمزد معدنچیان از اول ماه سپتامبر افزایش یافته و ۲۸ هزار معدنچی پیروز از روز پنج شنبه به سرکار خود  باز می گردند. این بالاترین درصد افزایش دستمزدی است که کارگران آفریقای جنوبی قادر شده اند در دوره پس از آپارتاید بر سرمایه داران خارجی و داخلی تحمیل کنند .

 

در هفدهم اوت پلیس آفریقای جنوبی بر روی کارگران معدن پلاتین لومین در شصت مایلی ژوهانسبورگ، که برای افرایش دستمزد اعتصاب کرده بودند، آتش گشود. آتش سلاح های خودکار نیروی مهاجم پلیس سی و چهار نفر از کارگران معترض معدن را در دم به شهادت رساند و هشتاد نفر از کارگران را نیز به شدت زخمی کرد که وضعیت سلامتی برخی از آن ها به شدت وخیم است.  بر پایه ی پاره ای از گزارشات تعداد شهدای این اعتصاب بزرگ به ۴۶ نفر رسیده است.   درجریان قتل عام هفدهم اوت، پلیس آفریقا جنوبی در ادامه تعرض خود برای سرکوب کارگران  و پایان دادن به اعتصاب شان ۲۵۰ نفر از آن ها  را دستگیر و به زندان افکند. نیروهای انتظامی و سرکوبگر با پرونده سازی کارگران را بی شرمانه متهم به اعمال خشونت و زمینه سازی برای قتلعام نموده و به طور رسمی علیه آن ها اعلام جرم نمودند.

 

کارگران آفریقای جنوبی و به ویژه کارگران معدن این کشور در دهه های گذشته پیشتاز مبارزه علیه آپارتاید یا نظام جدائی نژادی در آفریقای جنوبی بوده اند . آن ها در زیر مهمیز خشن ترین سرکوب های  اقلیت سفید پوست توانستند تشکل های کارگری خود را بنا کرده و از طریق مبارزات پی گیر و بی وقفه ، حاکمیت اقلیت سفید پوست را به پایان کار خود نزدیک سازند.

 

 انتقال حاکمیت از اقلیت سفید پوست به اکثریت سیاه پوست اما همراه بود با حفظ مناسبات اقتصادی اجتماعی سرمایه داری که آپارتاید یا جدائی نژادی، خشن ترین اشکال استثمار از کارگران سیاه پوست را به نفع انحصارات چندملیتی وابسته به سرمایه های آمریکائی- انگلیسی  تضمین می کرد. در آفریقای جنوبی تحت حاکمیت «کنگره ملی آفریقا»  و متحدانش، آپارتاید اقتصادی ـ اجتماعی، علیه اکثریت کارگران و زحمتکشان سیاه و رنگین پوست همچنان ادامه یافته است. آفریقای جنوبی سال هاست که صحنه ی مبارزات زحمتکشان روستاها و شهرک نشین های فقیر، کارگران کارخانه و کارگران مهاجری است که برای حداقل شرایط زندگی و معیشت، یعنی علیه آپارتاید اجتماعی ـ  اقتصادی بر جای مانده از نظام گذشته، مبارزه می کنند.

 

پس  از قتل عام هفدهم اوت، کارگران معدن لومین اعتصاب خود را همچنان ادامه دادند. اما مدیریت انحصار لومین مذاکره با کارگران اعتصابی را مشروط به بازگشت آن ها به سرکار نمود. پایداری کارگران در ادامه اعتصاب نه فقط مقاومت مدیریت را در هم شکست،  بلکه موج اوج یابنده اعتصاب را به سایر معادن پلاتین و طلای آفریقای جنوبی گسترش داد. اکنون اکثر کارگران معادن پلاتین آفریقای جنوبی و نیز کارگران معادن طلا خواهان افزایش دستمزدی لااقل برابر با کارگران معادن لومین هستند. در نتیجه  مقاومت کارگران، نه تنها شرکت های چند ملیتی مجبور به افزایش دستمزدها شدند بلکه  دولت آفریقای جنوبی ناچار شد تحت فشار افکار عمومی همه کارگران زندانی را آزاد کند.

 

 

سرکوب هر اعتصاب و هر تشکل کارگری تعرض به همه تشکل های کارگری و همه آحاد و بخش های طبقه کارگر در یک کشور و در سراسر جهان است همچنان که پیروزی هر پیکار کارگری پیروزی همه کارگران است. ما قویاً قتل عام کارگران معدن لومین را محکوم می کنیم و به مقاومت،  پایداری و پیروزی آن ها درود می فرستیم. تردیدی نیست که پایداری کارگران معدن لومین آفریقای جنوبی الهام بخش مبارزات کارگری در آفریقای جنوبی، قاره آفریقا و کشورهای جهان خواهد بود.

 

زنده باد همبستگی جهانی طبقه کارگر

زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

۲۹ شهریور ۱۳۹۱ـ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۲

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©