Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ برابر با  ۰۹ اگوست ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۲  برابر با ۰۹ اگوست ۲۰۱۳
ده طریق عمده ای که بردلی منینگ جهان را تغییر داد

 

 

ده طریق عمده ای که بردلی منینگ جهان را تغییر داد

 

خوان کول

 برگردان: بابک پاکزاد

 

بردلی منینگ که روز سه شنبه در ۲۰ مورد از اتهاماتش از جمله جاسوسی ( به رغم فقدان شواهد مبنی بر تصمیم و اقدام به جاسوسی و فقدان شواهد مبنی بر این که درز اطلاعات از طریق وی خسارت و صدمه ای واقعی تحمیل کرده باشد) گناهکار شناخته شد، امروز محکوم می شود. به هر طریق که بخواهیم در مورد اقدامات منینگ فکر کنیم، مستحقیم برخی از آن چه وی افشا کرده است را بدانیم و همچنین بدانیم، این که او با افشاگری هایش جهان را تغییر داد، غیر قابل انکار است.

- منینگ ویدئوی قتل و کشتار جانبی حمله از سوی یک هلی کوپتر در عراق را افشا کرد که ( اگر چه برخی افراد مورد هدف قرار گرفته ممکن است مسلح بوده باشند) عمدتا این حمله به نیرو های غیر رزمی غیر مسلح معطوف شده بود؛ از جمله دو خبرنگار رویتر، که دوربینشان سلاح در نظر گرفته شد، و کودکان. ارتش پافشاری می کند که این ویدئو هیچ عمل خطا و اشتباهی را نشان نمی دهد، اما کشتن خبرنگاران غیرمسلح یک جنایت جنگی است. بی رحمی و سنگدلی که این ویدئو به نمایش گذاشت، ایده ای از آن چه در عراق طی سال های اشغال توسط ایالات متحده در جریان بود را بدست می دهد. هنگامی که دولت بوش از مجلس عراق خواستار مجوز برای حفظ پایگاه در این کشور شد، پاسخ نمایندگان مجلس «نه» مطلق بود. نیروهای آمریکا مجبور شدند تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ از عراق خارج شوند.

منینگ گستره کاملی از فساد زین العابدین بن علی، دیکتاتور تونس، را افشا کرد و با ترجمه منابع مربوطه ی ایالات متحده به عربی، به سوخت جنبش اعتراضی جوانان در اوایل ۲۰۱۰ افزود. منینگ در ظهور خیزش قدرتمند جوانان که خواستار حاکمیت دمکراتیک تر در جهان عرب بودند سهم داشت.

منینگ برای مردم آمریکا و یمن، جنگ پنهان شده ی هواپیماهای بدون خلبان هدایت شونده از راه دور را که واشینگتن در آن کشور به راه انداخته بود ، افشا کرد. آن منابع نشان می دهد که چطور علی عبدالله صالح، دیکتاتور اسبق، با حملات ایالات متحده در خاک کشورش موافقت کرده و به آن رضایت داده است. و همین مساله به احتمال در جنبش برکناری وی از ریاست جمهوری نقش ایفا کرده که در اوایل سال ۲۰۱۲ به نتیجه رسید.

او افشا کرد که وزیر امور خارجه پیشین، هیلاری کلینتون، به دیپلمات های ایالات متحده دستور داده تا از همتایان خود در سازمان ملل جاسوسی کنند. تقاضا برای جاسوسی در سازمان ملل، منابعی را شامل می شد که نشان می داد وی « خواستار جاسوسی و خبرگیری با تمام جزییات درباره رهبری و هدایت سازمان ملل است شامل جزییات درباره سیستم های ارتباطی آن ها از جمله رمزهای عبور و کلیدهای رمزنگاری شخصی» که نشانه ای بود از افشاگری های بعدی پیرامون جاسوسی های گسترده ایالات متحده حتی از همپیمانانی نظیر آلمان از طریق NSA .

افشاگری های وی نشان داد که سناتور اسبق، جان کری، اسراییل را تحت فشار قرار داده تا نسبت به بازگرداندن بلندی های جولان به سوریه به مثابه بخشی از مذاکرات صلح، باب بحث را بگشاید. این موضوع نشان می دهد که ممکن است کری در مذاکرات جاری چیزی بیش از یک واسطه و میانجی مطمئن که برخی ناظران به وی نسبت داده اند بوده باشد.

وی همچنین افشا کرد که دولت افغانستان در فساد غوطه ور است. این درجه از فساد که کل نظام بانکی را به لرزه انداخته و باعث شده سرمایه گذاری های ایالات متحده به شکل وسیع مورد سوء استفاده قرار گیرد، هنوز عاملی در تصمیم گیری ماست مبنی بر این که آیا پس از دسامبر ۲۰۱۴، با ظرفیت مشخص در افغانستان بمانیم یا نه. افکار عمومی ایالات متحده با در دسترس قرار گرفتن این اسناد در موقعیت بهتری برای قضاوت پیرامون این موضوع قرار گرفته اند.

منینگ میزان استبداد و فساد دولت حسنی مبارک در مصر را افشا نمود که وی متعاقبا از قدرت خلع شد.

منینگ افشا کرد که رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین، مخالف حمله به تاسیسات غنی سازی هسته ای ایران بود زیرا آن تنها اندکی باعث کند شدن روند برنامه آن ها می شد، اما به شکلی اجتناب ناپذیر باعث خشم و عصبانیت ایرانی ها و بسیج شدن و تحرکات پس از آن می شد.

منینگ افشا کرد که مقامات اسراییل برنامه ای سری در دستور کار دارند که جمعیت فلسطینی غزه را در مرز عدم امنیت غذایی و خدمات بهداشتی نازل نگه دارند. در یکی از خزنده ترین عملیات های نظامی در تاریخ: « مقامات اسراییلی به مقامات سفارتخانه در موقعیت های گوناگون تاکید کرده اند که آن ها تمایل دارند اقتصاد غزه در پایین ترین سطح ممکن، فقط در سطح احتراز از بحران انسانی، کار کند

10اقدام شجاعانه منینگ به دیگر هکرها جرات بخشید که ایمیل های بشار اسد و همسرش را افشا کنند که خرید های گران بها در اروپا و سبک زندگی پرتجمل و اعیانی اشان را نشان می داد ، در حالی که توپخانه اسد حمس و دیگر شهرها را بدون توجه به زندگی غیرنظامیان درهم می کوفت. در حقیقت منینگ الهام بخش افشاگران پرشماری بود، از جمله کسی که فساد سازمان آزادیبخش فلسطین و اراده آن ها برای واگذاری بخش اعظم اورشلیم به اسراییل را افشا کرد و همچنین ادوارد اسنودن که برای ما افشا کرد که دولت ما همه ما را تحت نظارت و شنود دارد.

 

برگرفته از

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

شنبه  ۱۲ مرداد ۱٣۹۲ -  ٣ اوت ۲۰۱٣

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©