Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ برابر با  ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳  برابر با ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴
انور مسلم: دفاع از کوبانی دفاع از دستاوردهای جهوری مهاباد است

 

انور مسلم: دفاع از کوبانی دفاع از دستاوردهای جهوری مهاباد است

 

مصاحبه با انور مسلم رئیس مشترک کانتون کوبانی

تهیه و تنظیم: عمار گلی

 

بسیار آرام و با طمانینه صحبت می کند و از اراده پولادین یگان های مدافع خلق در دفاع از کوبانی می گوید. علی رغم اینکه بیش از ۲۸ روز است که در نبردی سخت با گروه دولت اسلامی (داعش سابق) می باشند، اما از شکست داعش برایمان می گوید و بارها تاکید می کند که "آغاز پایان داعش از کوبانی خواهد بود".

 

انور مسلم رئیس مشترک کانتون کوبانی است و در روزهای سختی بسر می برد، شاید سخت ترین روزهای زندگیش. چراکه کیانی که مدیریتش را برعهده دارد به شدت از سوی دولت اسلامی تهدید می شود. انور مسلم که خود نیز همراه با کابینه و وزرایش در خطوط جبهه با داعش در حال نبرد است در گفتگویی اختصاصی با پایگاه خبری و تحلیلی روز می گوید که هیچ انتظاری از دولت ترکیه ندارد و تنها انتظارشان از این کشور عدم همکاری با داعش است و جلوگیری از عبور و مرور این گروه از مرزهایش می باشد.

 

وی می گوید آنها در کوبانی از دستاوردهای جمهوری مهاباد دفاع می کنند و تاکید می کند که سرنوشت هر چهار بخش کُردستان به هم گره خورده است و دفاع از کوبانی دفاع از شرق کُردستان است.

 

تهیه و تنظیم: عمار گلی

 

قبل از هرچیز اگر می توانید آخرین وضعیت کوبانی را برای ما تشریح کنید و بگوییید که موقعیت یگان های مدافع خلق و گروه داعش در شهر و اطراف آن به چه صورتی است؟

 

در رابطه با وضعیت جنگی باید عرض کنم که نزدیک به یک سال است که ما با دولت اسلامی در حال نبرد می باشیم و بیش از ۲۷ روز است که جنگ بسیار شدید شده است و در پنج روز اخیر داعش تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا کوبانی را تسخیر کند. به همین منظور بر دامنه و شدت حملات خود در شرق، جنوب و جنوب شرق کوبانی افزوده است و  تلاش می کند با بکار گیری تسلیحات سنگین و توپ باران کوبانی، شهر را تصرف کند؛ البته که در مقابل با واکنش و مقاومت یگان های مدافع خلق نتوانسته اند به اهداف خود دست پیدا کنند. در برخی از نقاط حاشیه ای شهر در شرق و جنوب شرق شهر توانسته اند به حدود ۲۵ درصد از شهر نفوذ کنند. اما دیگر مناطق به صورت کامل تحت تسلط یگان های مدافع خلق و یگان های مدافع زن می باشد. در روزهای اخیر و پس از شکست های نظامی پی در پی آنان، این گروه سعی می کند از طریق خودروهای بمبگذاری شده و حملات انتحاری پیشروی کند که خوشبختانه هر چهار حمله آنها توسط YPG و YPJ خنثی شد و غیر از خسارات مادی، هیچ خسارت جانی را در پی نداشت و حتی نتوانستند یک متر نیز پیشروی کنند. همچنین پس از شکست های نظامی، این گروه در جنگ رسانه ای نیز معرکه را به نیروهای ما باخت. تنها مساله بغرنجی که وجود دارد، تهدیدی است که شهروندان غیر نظامی را نشانه رفته است، همچنانکه می دانید غیر از نیروهای نظامی تعداد زیادی از شهروندان غیر نظامی همچنان در مرکز شهر و در نزدیکی درگاه مرزی مرشد پنار می باشند. ما درخواست کرده ایم که کریدوری را در این معبر مرزی برای ما باز کنند تا شهروندان غیر نظامی را به مکان امنی منتقل کنیم.

 

آیا تا کنون کشورهای عضو ائتلاف و یا ترکیه اقدامی را در راستای ایجاد این کریدور صورت داده اند؟

 

تلاش ها ادامه دارد اما تا کنون هیچ جوابی دریافت نکرده ایم. اما در خصوص چگونگی ایجاد این کریدور و انتقال شهروندان غیر نظامی و جزئیات آن در حال مذاکره می باشیم و ما امیدوار هستیم که این مذاکرات به زودی به نتیجه برسد. زیرا اکنون هرکس می داند که گروه داعش گروهی اشغالگر و تروریستی است و در مقابل یگان های مدافع خلق و یگان های مدافع زن نیروهایی هستند که از سرزمین، شهر، مردمان و کرامت خود و حتی انسانیت دفاع می کنند، به همین دلیل نیز حقیقت آنها برای جهانیان مشخخص شده است و مورد توجه افکار عمومی در سراسر جهان قرار گرفته اند و نیروهای بین المللی می خواهند به طرق مختلف از مبارزان کُرد حمایت کنند. به همین دلیل ما امیدوار هستیم که در روزهای آتی کریدوری برای موارد اضطراری و بشردوستانه ایجاد شود.

 

از آغاز حمله گروه داعش به کانتون کوبانی و خصوصا از وقتی که این گروه به شهر کوبانی رسیده است، بسیاری از رسانه های جهان و خصوصا عربی از سقوط قریب الوقوع کوبانی خبر می دهند. حتی رسانه های عربی چون الجزیره و العربیه در این چند روز هر شب خبر از سقوط کوبنی می دهند. آیا کوبانی سقوط می کند؟

 

بگذارید یکبار و برای همیشه بگویم، یگان های مدافع خلق و یگان های مدافع زن همراه با مردمانی که در این شهر مانده اند به هیچ وجه اجازه سقوط کوبانی را نخواهند داد و تاکید می کنم که کوبانی هرگز سقوط نخوهد کرد. این سرزمین ما است، وجب به وجب آن را می شناسیم، هزاران سال است که در اینجا زندگی می کنیم و از کرامت خود دفاع کرده ایم. شهر موصل ده برابر کوبانی جمعیت دارد و چندین برابر نیز بزرگتر است، اما کمتر از ۴۸ ساعت سقوط کرد، داعش نصف عراق را در کمتر از یک هفته تسخیر کرد، عراقی که هم ارتش داشت و هم تسلیحات سنگین و هواپیما و حتی کشورهایی چون ایران و آمریکا پشتیبانش بودند. ما چه؟ بیش از ۲۷ روز است که با اسلحه های فردیمان در مقابل این گروه ایستاده ایم، و مطمئنم مبارزان کُرد این نیروی تاریک را شکست خواهند داد. تنها برتری داعش در مقابل نیروهای ما برتری آنها از نظر تسلیحاتی است، که تا کنون نیز آن را نیز بی تاثیر کرده ایم. تکرار می کنم و اطمینان می دهم که تا زمانی که یک مبارز کُرد در کوبانی مانده باشد کوبانی ایستاده و سقوط نخواهد کرد. ما معتقدیم که آغاز پایان داعش از کوبانی خواهد بود.

 

از پیش از رویدادهای موصل تا کنون گزارش ها و اسناد بسیاری در رابطه با ارتباط گروه داعش با ترکیه منتشر شده است و بسیاری بر این عقیده می باشند که دولت ترکیه و کشورهای حوزه خلیج از حامیان اصلی این گروه می باشند. همچنین گفته می شود که این کشور داعش را در حملاتش به غرب کُردستان و خصوصا کوبانی حمایت می کند. نظر شما به عنوان فردی که هم خود در نبردهای کوبانی حضور دارید و هم یکی از مسئولان بلند پایه کانتون کوبانی می باشید چیست؟

 

ملت کُرد و ملت ترک صدها سال است که در خاورمیانه با هم به صورت مسالمت آمیز زیسته اند و هیچ مشکلی میان این دو ملت وجود ندارد، پس ما باید حساب ملت و دولت ترکیه را از یکدیگر جدا کنیم. ما پیشتر از حکومت ترکیه درخواست کرده بودیم که دولت و پارلمان این کشور موضع خود را در قبال گروه داعش مشخص کنند، که متاسفانه هیچ جوابی را دریافت نکردیم، اما برخی مقامات ترک در طی این مدت اعلام کرده اند که داعش دشمن ترکیه نیز هست، اما وقتی به عملکرد این کشور در طی دو سال اخیر می نگریم چیز دیگری را می بینیم. بیش از یک سال و هشت ماه است که ما با گروه های تندرو و تروریستی در جنگ می باشیم و بیش از ۸ ماه نیز مستقیما با گروه داعش، خصوصا ۲۷ روز اخیر که شدیترین جنگ را با این گروه داشته ایم. اگر ترکیه داعش را دشمن خود می داند باید ما چیزی را از این کشور می دیدیم. من نمی توانم بگویم دولت ترکیه به عنوان یک دولت از گروه داعش حمایت می کند، اما برخی جریان های مشخص در داخل دولت در تقویت و حمایت داعش نقش دارند و ما از این کشور انتظار داریم که به این مساله پایان دهد. باید دولت ترکیه به عبور اعضای داعش از مرزهای خود و انتقال نیروهایش از خاک این کشور پایان دهد و با افرادی که در حمایت از این گروه نقش دارند برخورد کند. از بین بردن داعش آغازی است برای صلح میان خلق های خاورمیانه و دولت ترکیه نیز باید از این مساله حمایت کند. ما انتظار بیشتری نداریم و می توانیم از خود دفاع کنیم.

 

از آغاز حمله سراسری داعش به کوبانی و پس از ۱۵ روز ائتلاف جهانی ضد داعش نیز به جنگ با داعش وارد شد و جنگنده های ائتلاف مواضع داعش را در اطراف کوبانی هدف قرار دادند. این حملات چقدر در عقبنشینی داعش از کوبانی و اطراف آن موثر واقع شده است؟

 

بله تا حدودی تاثیر داشته و خصوصا جنگنده های ائتلاف طی روزهای اخیر توانسته اند با هدف قرار دادن تسلیحات سنگین این گروه چون تانک و توپخانه و همچنین خودروهای نظامی داعش، این گروه را تضعیف کنند. اما مساله این است که شمار و تسلیحاتی که داعش برای تسخیر کوبانی به اطراف شهر گسیل داشته بسیار زیاد است و همچنین در حال حاضر تاکتیک های خود را تغییر داده اند و حملات هوایی همچون قبل بر آنها تاثیر نمی گذارد. مسال این است که باید حملات هدفمند تر شود و باید با هماهنگی با یگان های مدافع خلق -که در شهر حضور دارند و با آنها در حال نبرد می باشند- صورت گیرد و در صورتی که چنین هماهنگی به وجود بیاید تاثیرات آن بسی بیشتر خواهد بود.

 

پس از حملات داعش به کوبانی، ملت کرد در هر چهار بخش کُردستان و سراسر جهان در حمایت از مقاومت کوبانی قیام کرد، خصوصا خلق کُرد در شمال کُردستان و شرق کُردستان. آیا این قیام تاثیری در حمایت های بین المللی از کوبانی داشته است؟ همچنین چه تاثیری بر روحیه مبارزان کُرد در کوبانی داشته است؟

 

ملت ما در چهار بخش کُردستان و خصوصا شمال کُردستان نشان دادند که کوبانی کرامت و شرف کُردستان است و کوبانی نماینده بر حق تمام کُردستان است. به همین دلیل حمله به کوبانی هدف قرار دادن کرامت کُرد در دیاربکر/آمد، مهاباد، سنندج، اربیل/هولیر و تمام خلق کُرد است. قیام ملت کُرد حاوی این پیام است که ما همه کوبانی هستیم و اجازه نخواهیم داد که قتل عام دیگری در سرزمینمان به وقوع بپیوندد و همه یکپارچه از کوبانی دفاع می کنیم. قطعا این قیام سراسری صدای ما را به گوش جهانیان رساند و همین مساله بود که دولت ها و سیاستمداران را مجبور به موضعگیری در خصوص کوبانی کرد. اما مبارزان ی.پ.گ و ی.پ.ژ زمانی که خروش خلق را می بینند با ارده ای استوارتر و روحیه ای دوچندان به مبارزه با این گروه می پردازند.

 

در روزهای اخیر گروه داعش با انتشار بیانیه هایی در شبکه های اجتماعی مدعی شده است که آنها دشمن ملت کُرد نیستند و بسیاری از اعضایش نیز کُرد می باشند. حتی مدعی شده که فرمانده یکی از جبهه های جنگ در کوبانی نیز کُرد است. به عنوان کسی که خود مستقیما در این نبرد حضور دارید آیا می توانید به ما بگویید که ادعاهای این گروه به چه میزانی منطبق بر واقعیت می باشد؟

 

تعداد زیادی نیست و اهمیت چندانی ندارد. به دلیل اینکه جامعه کُردستان نیز یک جامعه اسلامی است تعداد کمی از کُردها به این گروه پیوسته اند، اما واقعیت این است که داعش نمی تواند مدعی شود که کُردها را نمایندگی می کند، عملکردش در مقابل چشمانمان است، به شنگال و اقلیم کُردستان نگاه کنید؛ آیا ایزدی ها را نیز نمایندگی می کند؟ علوی ها چطور یا آسوریان و ارامنه؟ خیر، این گروه با انسانیت سر سازگاری ندارد. و باید دقت کرد که بیشتر کسانی که در کوبانی با ما می جنگند عراقی، اردنی، سعودی، چچنی، ترک و آذری می باشند.

 

همزمان با شمال کُردستان، خلق کُرد در شرق کُردستان نیز در حمایت کوبانی به پا خواستند و یک صدا خواستار دفاع و حمایت جامعه جهانی و آزادی خواهان جهان از شهروندان کوبانی و مقاومتشان در مقابل داعش شدند. به عنوان یکی از مقامات کانتون کوبانی پیام شما برای مردم شرق کُردستان چیست؟

 

بگذارید به یاد بیاوریم که در سال ۱۹۴۶ اولین کیان کُردی به نام "جمهوری مهاباد" در این بخش از کُردستان تاسیس شد و چگونگی از بین بردن و اعدام رهبران کُرد درد و غم بزرگی را برای ملت کُرد در هر نقطه ای از این جهان به ارمغان آورد. من به عنوان رئیس مشترک کانتون کوبانی اعلام می کنم که دفاع یگان های مدافع خلق و یگان های مدافع زن از کوبانی و شهروندانش، همانا دفاع از کرامت و دستاوردهای جمهوری مهاباد است. ما از ملت کُرد در شرق کُردستان درخواست می کنیم که به مبارزه صلح جویانه خود برای احقاق حقوق خود و حمایت از مقاومت کوبانی ادامه دهند. ما معتقدیم که سرنوشت ما در تمام کُردستان به یکدیگر مرتبط است و دفاع از کوبانی دفاع از شرق کُردستان است و این مبارزات به چه میزان افزایش یابد به همان میزان به صلح، برابری و همزیستی مسالمت آمیز دست خواهیم یافت و ما نیز همچون دیگر ملت های آزاد به حقوق خود خواهیم رسید.

 

به روز شده در 10/12/2014 | 22:59 Sunday 12 10 2014

برگرفته از سایت سیاسی خبری روز NNSROJ:

http://nnsroj.com/fa/detiles.aspx?id=7815&ID_map=22

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©