Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ برابر با  ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳  برابر با ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴

اسید پاشی های زنجیره ای، تاکتیک حاکمیت برای وحشت آفرینی

 

ارژنگ بامشاد

 

اسیدپاشی های زنجیره ای در اصفهان ، جامعه را بشدت نگران کرده است. نشانه رفتن انگشت ها به سوی مبلغان خشونت در  کشور و ارتباط این حوادث با طرح «آمران به معروف و ناهیان از منکر» مجلس و یا سخنان امامان جمعه علیه زنان آزادپوش، بخش هائی از حاکمیت را بشدت نگران کرده است. حملات کیهان شریعت مداری، تک تیرانداز بیت رهبری ، یا رجانیوز و سخنان برخی از نمایندگان و منتسب کردن اسیدپاسی به استکبار و صهیونیسم ، نشان از آن دارد که رسانه های همگانی و شبکه های اجتماعی انگشت روی نقطه دقیق و  حساسی گذاشته اند. واقعیت این  است که سازماندهی و اجرای چنین اقداماتی در کشوری که وزارت اطلاعاتش تمرکز فوق العاده ای بر بسیاری از تحولات درونی  جامعه دارد، نمی تواند خودبخودی و غیرسازمان یافته باشد. آنها که دست به چنین اقداماتی می زنند، از پشت گرمی نهادهای قدرت برخوردارند. آنها می دانند که اگر هم دستگیر شوند، همچون مهاجمان کوی دانشگاه به جرم "ریش تراش دزدی" محاکمه خواهند شد. آنها خوب می دانند که حتی ضارب سعید حجاریان امروز راست راست در مملکت می گردد و به او پست و مقام هم داده اند. آنها می دانند که مجریان قتل های زنجیره ای امروز همچنان در راس امورند و هیچکس کاری به کارشان ندارد. یادمان نرفته که آن جنایت کار حرفه ای که محمد مختاری و جعفر پوینده را خفه کرد و پیکر فریدون فرخ زاد را تیغ آجین نمود، هر هفته در استخر وزارت اطلاعات با همپالکی هایش به تفریح مشغول است. این ها را آنها می دانند و همین پشت گرمی هاست که  در اجرای رذیلانه ترین اقدامات با خونسردی شگفت انگیزی وارد عمل می شوند.

 

اسیدپاشی های زنجیره ای اصفهان بی تردید ریشه در افکار پوسیده و بشدت مردسالار جامعه ای دارد که زن را نصف مرد و مایملک  او می داند. اما مشکل ما آنجاست که مردسالاری قانونی شده در کشور ، وسیله ای است در دست قدرت سیاسی تا  از آن بعنوان ابزار سرکوب جنبش زنان بصورتی مؤثر بهره برداری کند. بسیارند آنهائی که در چنین شرایطی، عامل اصلی را تنها مردسالاری و فرهنگ منحط جامعه می دانند و گاه بالکل نقش دستگاه های سیاسی و نهادهای تبلیغاتی رژیم  را فراموش می کنند و خشم خود را نثار تمامی مردان کرده و آنها را مقصر می دانند. جوک های زشت و نفرت انگیز برخی از مردان در شبکه های اجتماعی و یا این سخن برخی از مردان اصفهانی که می گویند :«چشم شان کور می خواستند خودشون را بپوشند» زمینه ای شده است تا عنصر سازمانیافتگی این اقدامات جنایت کارانه به فراموشی سپرده شود. حملات سنگین روزنامه های نزدیک به بیت به تمامی رسانه هائی که می خواهند به پشت پرده ماجرا توجه کنند از همین جا ناشی می شود. واقعیت این است که کلی کردن این مسئلۀ بشدت سازماندهی شده که با هدف ایجاد رعب و وحشت از بالاترین ارکان قدرت سازماندهی شده است، زمینه منحرف ساختن اذهان مردم را فراهم می آورد. از این روست که باید روی شناسائی عاملان، آمران، فتوا دهندگان و تحریک کنندگان این جنایت سازمانیافته تاکید کرد. تنها از این طریق است که می توان بسیج عمومی علیه این وحشی گری عریان سازمان داد.  تنها از این طریق است که می توان به همبستگی مردان و زنان در مبارزه با این تهاجم سازمانیافته دست یافت و در متن این مبارزه به ریشه های فرهنگی مردسالاری و به تمامی مدافعان مردسالاری، چه مرد و چه زن حمله کرد و این کار را از درون خانه  و خانواده آغاز نمود. نادیده گرفتن مرکز فرماندهی چنین جنایت های سازمانیافته ای، شلیک تیرهای اندک مان به هدف های انحرافی است.  نباید اجازه داد با آدرس عوضی دادن و با کلی کردن مسئله ، آمران این جنایت های ضدبشری و نفرت انگیز با دستگیری و محاکمه چند پادوی مجری، از پذیرش مسئولیت های جنایت کارانه شان شانه خالی کنند. آن امام جمعه ای که می گوید برای حجاب باید خون ریخته شود؛ آن امام جمعه ای که تذکر لسانی را کافی نمی داند و از "چوب تر" سخن می گوید و آن نمایندگانی که درمجلس فیلم  و عکس  ساپورت پوشان را نشان می دهند، در قبال این جنایت های سازمانیافته مسئولند و باید محاکمه شوند. این نکته را باید با صدای بلند اعلام کرد و به گوش جهانیان رساند.

 

چرا اسیدپاشی های زنجیره ای ، سازماندهی شده است؟ اگر اسیدپاشی های زنجیره ای را کار یک مشت جوان حزب اللهی بدانیم که "غیرت" شان بجوش آمده و یا بی حجابی را عامل خشکی زاینده رود می دانند، آنگونه که چند ماه پیش در تلفن های همراه شان به هم پیام می دادند، آنوقت می توانستیم از طغیان فرهنگ منحط مردسالار سخن بگوئیم . اما اکنون می توان با قاطعیت گفت که قدرت اصلی حاکمیت از بستر این فرهنگ منحط  استفاده می کند تا سیاست سرکوبگرانۀ خود را به نحو احسن به اجرا درآورد. آنها زمانی که قتل های زنجیره ای را سازمان می دادند هم  به مجریان  جنایت هایشان می گفتند که  قربانیان مرتدند و مهدورالدم. همین استدلال را  آن شش جوان بسیجی کرمان بکار می بردند تا قربانیان خود را خفه کنند و در چاه بیاندازند. بنابراین فرهنگ منحط مردسالاری قانونی شده که مدام از منبر و  مجلس و صدا و سیما به خورد مردم داده می شود، زمینه ای است که حاکمیت سیاست های خود را توجیه می کند و در میان مردم شکاف می اندازد. اما هدف آنها روشن است. آنها که مجبور شده اند در برابر غرب و آمریکا زانو بزنند از شورش مردم هراسان شده اند. نمایش ماشین های غول پیکر و سراسر سیاه  نیروی انتظامی برای مقابله با نا آرامی های شهری، این ترس را بخوبی به نمایش می گذارد. موج گستردۀ اعدام ها در یک سال گذشته، این ترس حاکمیت را بیش از پیش عیان می سازد. دستگیری های گسترده، سرکوب دگراندیشان و حتی اقلیت های مذهبی چون دراویش و اهل سنت ، این ترس را به خوبی بیان می کند. فشار بر فعالان کارگری و تلاش برای بازپس گیری دستاوردهای جنبش کارگری این ترس را به نمایش می گذارد. بر متن چنین وضعیتی است که اسیدپاشی های زنجیره ای از راه می رسند تا جامعه را در بهتی فلج کننده  گرفتار سازند و ترس از اقدام را بر آنها مستولی گردانند.

 

نباید از یاد برد که در برابر تعرض داعشی حاکمیت، اگر عقب نشینی صورت گیرد؛ اگر خانه نشینی پیشه شود؛ اگر اعتراضی صورت نگیرد؛ اگر به تبلیغات دروغین رسانه های مزدبگیرشان باور شود، آنگاه شکست را پذیرفته ایم. آنگاه، آنها دست به تعرضات گسترده تری خواهند زد. در برابر داعشی های وطنی باید مقابله مؤثر را سازمان داد. با گردهم آئی ها، با تجمعات اعتراضی در جلو مجلس، بیت رهبری، مساجد و خانۀ  ائمه جمعه و بیوت آیات عظام باید اعتراض خود را به مبلغان و سازماندهندگان این خشونت های جان گذار اعلام کنیم.   باید با حمایت از خانواده های قربانیان، در کنارشان قرار گیریم  و با  درد و رنج شان شریک شویم و نگذاریم احساس تنهائی و بی پناهی کنند. بویژه در شرایطی که برای درمان زخم جانگداز عزیزانشان باید هزینه های نجومی بپردازند. باید که از همۀ هنرمندان، نویسندگان و موسیقی دانان صاحب آوزاۀ کشورمان بخواهیم بصورتی فعال وارد عمل شوند و اجازه ندهند این اسیدپاشی های  سازمانیافته در سکوت و بی خبری رها شوند. حالا زمان آن است که همه مردم، چه زن و چه مرد وارد میدان شوند و در برابر سیاست وحشت آفرینی بایستند. این ماجرا فقط مربوط به زنان جامعه نیست، مسئلۀ  همۀ ماست . همه پسران، همه پدران، همه برادران و همه انسان هائی است که از فرهنگ منحط مردسالاری  و سیاست های زن ستیزانۀ حاکمیت و جامعه نفرت دارند.  برای درهم شکستن این فضا باید قدرت سیاسی که حافظ این شرایط غیرقابل تحمل و این فرهنگ منحط است را به زیر ضربات  افشاگرانه و مقاومت مدنی مردمی گرفت. حاکمیت اکنون از مردم بشدت می ترسد و همین اقدامات وحشیانه اش، این ترس را بخوبی آشکار می سازد. همین ترس است که به آنها اجازه نخواهد داد بصورت مستقیم به مردم حمله کنند زیرا نیک می دانند که اقدامات و واکنش های تند در برابر مردم، آتش زیر خاکستری را شعله ور خواهد ساخت که توان کنترل آن را نخواهند داشت و طومارشان را درهم خواهد پیچید.

سه-شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اسید پاشی های زنجیره ای و واکنش ها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

گردآوری : ارژنگ بامشاد

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آهای ای داعشی های عراق و سوریه،

بیایید اینجا برای گذراندن یک دوره ی فشرده یِ آدمخواری به سبکِ حاکمان ما!

محمد نوری زاد : می گویم: این جریان اسید پاشی در اصفهان، در هر کجای دنیای فهم اگر رخ داده بود، از بالا تا پایین نظام و دولت و بیت رهبری و اعوان و انصار حکومت را پایین کشیده بود و به دادگاه سپرده بود. بله به " دادگاه " سپرده بود. نه به دستگاهی که با همه ی هیاهویش، زیر پای همین اسید پاشان حزب اللهی و امام جمعه های بی خرد و آیت الله های تحریک کننده و اصطبل نشینان لایحه پرداز و غارتگریِ سرداران سپاه و دزدی های رسمی حکومت از مردم، فرش می شود پت و پهن.

می گویم: رگِ هیبتِ این اسید پاشی ها و به خیابان ریختن های وحشیانه و از دیوار سفارتخانه ها بالا رفتن، مستقیماً از بیت رهبری خون می گیرد. چرا که اگر بیت رهبری را با این وحشی گری ها نسبتی و الفتی نبود و نیز احتمالاً مخالفتی، به یک تشرِ جناب رهبر و به یک خیزِ برادران، طومارش برچیده می شد چه جور! مثل طومار آزادی و حق مردم که توسط رهبر و خیز سه گامِ برادران برچیده شده است چه جور! می گویم: کارهایی شبیه اسید پاشی و تجاوز گروهیِ بسیجیان به بانوان یک مجلس عروسی در خمینی شهر، هرگز به سرانجام حقوقی نرسیده اند و نخواهند رسید.

می گویم: این حادثه ها، استحکامِ بساط حاکمیت را ممکن می سازند. و حاکمیت، قرار نیست با مشخص کردن و به مجازات رساندن عاملان، سربازان خود را یک به یک از دست بدهد. می گویم: آهای ای داعشی های عراق و سوریه، بیایید اینجا برای گذراندن یک دوره ی فشرده یِ آدمخواری به سبکِ حاکمان ما! شما را به خدا توجه کنید به سخنِ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که گفته: اسید پاشان از سرویس های امنیتی بیگانه خط می گیرند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فرج سرکوهی : اسید پاشی و سکوت تا کنونی آقای خامنه ای

اقای علی خامنه ای، ـــ با سمت رسمی «ولی فقیه و رهبر جمهوری اسلامی» ـــ و اغلب «مراجع تقلید» ریز و درشتی که به گمان خود در «دفاع از اسلام راستین» چنان حساس و پا در رکاب اند که از آثار ادبی و هنری، و حتا از سرگرمی بی زیان اوقات فراغت مردمان نیز نگذشته و هر از چندی به صراحت به این و آن رمان، شعر، سریال، نمایش، مقاله، فیلم و... حمله می کنند، تا کنون در برابر اسید پاشی و دیگر شکل های تجلی بربریت علیه زنان سکوت کرده اند هرچند این گونه کردارها نه پدیده های منفرد که پدیده هائی مکرر و سابقه دار اند.

حتا اگر اسید پاشی های کنونی بر بستر به اصطلاح «مبارزه با بد حجابی»، «امر به معروف و نهی از منکر اسلامی»، « تفسیرهای بنیادگرایانه از اسلام» و.. ... یا بر بستر «رقابت جناح ها در بافت قدرت» و... رخ نداده باشد (که به حدس قریب به یقین و بر تجربه های قبلی بر همین بسترها رخ داده است)، اما نسبت بین اسید پاشی ها و قتل های محفلی و ناموسی را با یکی از برداشت ها از اسلام ـــ و البته با فرهنگ مسلط بر جامعه ما ــ انکار نمی توان کرد و چون چنین است سکوت تا کنونی «ولی فقیه» و کسانی که خود را «مرجع تقلید» و «متولی اسلام راستین» می نامند، پرسش برانگیز است.

این سکوت، خواسته یا ناخواسته، پیام های مشخصی را مخابره می کند به مثل این پیام که خطر و آسیب های قطعی اسید پاشی از «خطر» احتمالی این یا آن رمان و فیلم و شعر و سریال کم تر است ورنه «رهبر معظم» و «مراجع تقلید عزیز» در این باب نیز چنین می کردند که در آن باب ها کرده و می کنند.

می گویند که «مراجع دینی» و فکری و مقامات سیاسی و دینی جمهوری اسلامی با اسید پاشی بر چهره و پیکر زنان مخالف اند، می گویند اسید پاشی و دیگر تجلی های بربریت علیه زنان در « اسلام راستین» نیست و..... . اما از یاد می برند که مولفه هائی در اسلام و در تفسیرها و تبلیغات برخی گرایش های اسلامی ــ و نیز در فرهنگ مسلط بر جامعه ما ــ به تفسیرها و برداشت هائی راه می دهند که زمینه ساز بربریت علیه زنان است و چون چنین است بر «مراجع دینی» و فکری و سیاسی و متولیان واقعی یا خودخوانده «اسلام راستین» است که به صراحت بر تمایز مکتب خود با اسید پاشی و دیگر شکل های بربریت علیه زنان تاکید و این بربریت ها را محکوم کنند.

چرا «ولی فقیه» و «مراجع تقلید» به صراحت و با نامیدن هر عمل به نام خود این گونه بربریت ها را محکوم نمی کنند؟

کلی گوئی، مبهم سخن گفتن و سکوت اقای علی خامنه ای ـ «ولی فقیه» ــ و اغلب مراجع تقلید ریز و درشت در برابر اسید پاشی و دیگر بربریت ها علیه زنان را چگونه تحلیل باید کرد؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یک کاربر فیسبوک: در باره قاتلین محفلی کرمان

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ برابر با ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴

چند سال پیش در یکی از محلات کرمان زندگی می کردیم ،كنار خونه ي ما،يك تكيه بود كه شده بود پاتوق بچه محلا و ماها مي رفتيم اونجا و نماز می خوندیم.

گاهی وقتا كه پيش نماز نمي او مد ،يه پسر جوون بود عبا مينداخت رو دوشش و مي شد پيش نماز و ملت پشت سرش نماز مي خوندن،ما بهش ميگفتيم حاج اقا مصطفوي،خيلي هم چهره ي مظلومي داشت و خونواده اش از خونواده های مذهبی کرمان بودن.

يك ماه پيش به سفارش یک دوست،قرار شد من رو پرونده قتل هاي محفلي كرمان تحقیقی کنم و نتیجه ی تحقیق و بررسی ،تبدیل شه به یک گزارش.

جریان از این قرار بود که سال 81 شش جوون در یک پایگاه بسیج،به گفته ی خودشون در اعترافات و چلسه ی دادگاه ،بعد از شنیدن صحبت های آیت الله مصباح که گفته بود«اگر کسی خلاف شرعی مرتکب شود مومنان وظیفه دارند به او تذکر دهند، در مرحله بعد وظیفه دارند که به پلیس معرفی اش کنند، و اگر بعد از چند بار به این نتیجه رسیدند که پلیس و دستگاه قضایی نیز این افراد را مجازات نمی‌کنند، خودشان می‌توانند دست به کار شده و خاطیان را به سزای اعمال خود برسانند.» به روایتی 18 نفر رو به طرز فجیعی کشتند و قصه ی دادگاه و حکمشون طولانیه و در اینجا نمی گنجه...

اول رفتم سراغ اینترنت.وقتي کلید واژه "قتل های محفلی کرمان "رو سرچ كردم یک سری عکس اومد.عکس دوم رو که دیدم شوکه شدم.

اين اقايي كه هروقت پيش نماز نميومد ميشد پيش نماز تکیه و مردم بهش اقتدا می کردن،همون حمزه مصطفوي ،رييس باند قاتلين محفلي كرمانه!

يه ده دقيقه اي خشكم زده بود و فقط عكس رو نگاه مي كردم

كسي كه رييس قاتلين محفلي بوده همون فردي شده بود كه مردم پشتش نماز مي خوندن

جوونا باهاش فوتبال ميرفتن و پنج شنبه ها هم استخر!

اينقدر راحت يك نفر قاتل زنجيره اي بيرون بود و كلي هم ادم دور خودش داشت...

الان هم باید نگران اسید پاش ها بود...

اين افراد اسيد پاش طبق قانون اگه دستگیر شن، ٢ تا ٥ سال زندان ميرن(البته اگه سعيد عسكر نشن!) وبعدش دوباره ميان بيرون و

روز از نو،روزي از نو...

ای کاش مسئولین قضایی کشور این افرادی که دارن رعب و وحشت ایجاد می کنن و زیبایی دخترای بی گناه رو می گیرن به اشد مجازات می رسوند تا عبرتی باشه برای سایرین...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

علی ثباتی (فیسبوک)

اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان مثل همیشه به کانون توّجه تبدیل شده‌ست و گمانه‌زنی درباره‌ی عوامل پشت‌پرده‌ی آن و واکنش‌های رسانه‌ای درباره‌اش شدّت یافته‌ست. تمایل عمومی در بروز این‌طور بحران‌ها معطوف به چیزی‌ست که می‌توان کانونی‌سازی بحران نامیدش به این معنا که بحران رخ‌داده از بافت و زمینه‌ی اجتماعی و تاریخ و سوابق فرهنگی و اجتماعی آن جدا شده هم‌چون پدیده‌ای انتزاعی و منفرد نگریسته می‌شود. اسیدپاشی به‌مثابه‌ی یک اتّفاق نادر، استثنائی، و زائده‌ای ناسور بر پیکره‌ی حیات اجتماعی.

ولی اسیدپاشی، عامل‌اش هرکه می‌خواهد باشد، صرفاً تجلّی حادّ پدیده‌ای رایج و روزمرّه‌ست. به‌‌هیچ‌عنوان نباید آن را از بافت کلّی حیات اجتماعی مستثناء کرد. خشونت افراطی دقیقه‌ای خاصّ و یگانه در حیات اجتماعی ما نیست، بل‌که صرفاً شدیدشدن و گزاف‌شدن همان خشونت نهادینه‌شده، روزمرّه، و گسترده‌ای است که به‌طور سرتاسری در زندگی و مناسبات اجتماعی و جنسیّتی مردم جامعه‌‌ی ما جریان دارد. اسیدپاشی ادامه‌ی منطقی همان نگاه وسیعی‌ست که زن را ابژه‌ی جنسی می‌داند و هم‌چون تکّه گوشتی هوس‌آلود و فاقد کلیّت انسانی و اجتماعی مستقل در نظرش می‌آورد و قضاوت‌اش می‌کند. اسیدپاشی ادامه‌ی همان نگاهی‌ست که درخیابان‌های کلان‌شهری مثل تهران به دگرجنس‌ها متلک و دشنام و دوره‌‌کردن با موتور را تحمیل می‌کند. اسیدپاشی ادامه‌ی همان نگاهی‌ست که زن را ملزم به تمکین از هوس‌های جنسی مرد می‌داند، همان نگاهی که زن را در مرکز خانه و خانواده و محدود به نقش مادرو همسر می‌طلبد؛ اسیدپاشی ادامه‌ی رفتاری‌ست که تقریباً همه‌ی ما مردها، عام و خاص، با زنانی داریم که در زندگی‌مان باهاشان مواجه می‌شویم یا حتّا با هر نسبتی بهشان نزدیکیم. اسیدپاشی استثنائی بر قاعده نیست، صرفاً تشدید ناگزیر خودِ قاعده‌ست.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مینا خانلرزاده (فیسبوک)

کمپین «همه مقصرند» در پاسخ به اسیدپاشی ِ اخیر به‌نوعی با همگانی کردن جرم از عمق و غلظت آن می‌کاهد و آن را غیرخاص‌سازی می‌کند. مثل این می‌ماند که در پاسخ به قتل‌های زنجیره‌ای به‌جای فشار برای شفاف‌سازی و شناخت چهره‌های حکومتی پشت آن و مجرم‌سازی عمل (حتی اگر صرفا در سطح گفتمان و افکار عمومی)، کمپین «همه مقصرند» تشکیل می‌شد. واکنش ِ دیگری که ادعا می‌کند که «به همه‌ي ما توسط انواع گشت‌های ارشاد و مردهای ضد‌زن اسید پاشیده شده است» هم از عمق فاجعه‌ي حادثه‌ي اخیر می‌کاهد و مثل شعارهایی از نوع «ما همه‌ زنان کوبانی هستیم» (نه!) و یا «ما همه کودکان فلسطینی هستیم» (نه!) تجربه‌های تروماتیک را یک‌دست قلمداد می‌کند و خاص بودن تجربه‌ي کسی که مورد اصابت اسید قرار گرفته را در نظر نمی‌گیرد. هرچند نیاز است که رابطه‌ي فاجعه‌ي اسیدپاشی اخیر را با انواع دیگر از سرکوب‌های زن‌ستیز ِ سیستماتیک حکومتی و فرهنگی که منجر به شکل‌گیری این حادثه شده در نظر گرفت — و الا رییس منکرات هم ممکن است که این حادثه را بیش‌خاص‌سازی بکند و بعد بیانیه‌ای در حمایت از قربانی‌ها صادر و سیستم سرکوب را تبرئه بکند — ولی عادی‌سازی و روزمره‌سازی حادثه‌ي اخیر صادقانه نیست، چون مورد اصابت اسید قرار گرفتن نه تجربه‌ي روزمره‌ي زنان در ایران بوده و نه این‌که قابل عادی‌‌و‌روزمره‌سازی ست.

 

مشکل این است که جاهایی که معضلات فرهنگی‌اند، اغلب تمایلاتی برای سریعا قانونی و حکومتی کردن آنها وجود دارد، جاهایی که سیاسی و حکومتی‌اند هم تمایلاتی برای فرهنگی کردن آنها وجود دارد. نه‌اینکه این دو حوزه کاملا از هم جدا باشند، کاملا جدا نیستند و مسلما بررسی رابطه‌ي برداشت‌های فرهنگی ضدزن و روزمره شده با حادثه‌ي اسیدپاشی اخیر در نهایت برای درک ماجرا لازم است. ولی فرهنگی کردن ِ حادثه‌ای که احتمال می‌رود که توسط بخشی از نیروهای حکومتی یا شبه‌حکومتی اتفاق افتاده باشد، پیش از فشار برای شفاف و مجرم‌سازی نیروها، به عجولانه تبرئه کردن نیروهای واقعی و ملموس ِ پشت ماجرا و گفتمان‌های حکومتی ِ ضدزن می‌انجامد. نیروهای حکومتی (و شبه حکومتی) که ناشهروند‌ها و کمترشهروند‌ها را می‌کشند و یا به بدن‌شان آسیب می‌زنند از مصونیت از قانون و مجازات برخوردارند. بنابراین، هر نقدی که ریشه‌های فرهنگی و زن‌ستیزی روزمره‌شده را در نظر می‌گیرد مجبور است با جنبه‌های قانونی و مجازاتی ماجرا هم درگیر بشود. هرچند در مسایل اجتماعی اعتماد به قانون و دادگاه اغلب عواقب ترسناک می‌تواند داشته باشد و در نهایت هم ممکن است به پدیده‌ي خودکشی ِسعید‌امامی منجر بشود، ولی این‌جا با پدیده‌ای مثل کشته شدن زهرا‌بنی‌یعقوب در همدان یا مایکل براوون در فرگسون طرف‌ایم، خواهان مجازات و اجرای قانون شدن محکوم کردن سیستم فاسد فراقانونی ِ حکومتی ست، به نوعی به این می‌ماند که سیستم دادگاه و پلیس حکومت را به دادگاه ببریم، محدود کردن قدرت و حوزه‌ي فراقانونی قدرت است، مجبور کردن حاکمیت به اعتراف به مجرم بودن‌اش است: و هرچند که کافی نیست ولی در کنار بررسی کردن ساختارهای اجتماعی جرم و پیش‌زمینه‌های حکومتی آن لازم است. دست‌کم در اولین قدم می‌توان انعکاس صدای قربانی‌ها بود، و اول دید که عدالت را در این مورد در چی می‌بینند، ماجرا را چطور درک می‌کنند، روایت‌شان از حادثه چیست، و بعد به تحلیل‌های فرهنگی و باقی پرداخت.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در همین زمینه از بابک مینا: (فیسبوک)

بابک مینا: «نکته اول. صحبت کردن از «مردسالاری» به طور کلی بی‌نام کردن، کلی کردن و بنابراین میان‌تهی کردن شکل قدرتی ست که امروز و اینجا بر زنان اعمال می‌شود. گفتن اینکه مردسالاری و زن‌ستیزی در همه فرهنگ‌ها و تاریخ‌ها وجود داشته و دارد به طور ضمنی هنجارین کردن و نیمه‌طبیعی کردن آن است. مهم در مبارزه با هر قدرتی برجسته کردن «پارتیکولاریته» آن شکل از اعمال ستم است. مهم کشف آن رشته‌های خاصی است که در فرهنگ ما بافته می‌شود و این نوع خاص ستم را به وجود می‌آورد. این بی‌نام‌سازی بغرنج‌تر می‌شود وقتی بر قربانی نیز اعمال می‌شود. «زنان همگی قربانی مردسالاری هستند.» بی‌چهره کردن قربانیان است. قربانیان چهره دارند، فردیت دارند، و هر کدام در موقعیتی مشخص آسیب دیده‌اند. هر آسیبی را باید در یکتایی‌اش دید و فهمید. تلاش برای صدا دادن به قربانیان تلاشی برای فهم یکتایی رنج آنها ست.

نکته دوم. «تصور نکنید برای مبارز بودن باید محزون بود، حتی اگر چیزی که با آن مبارزه می‌کنید نفرت‌انگیز باشد.[...]». م. فوکو، مقدمه بر ضدادبپ: کاپیتالیسم و شیزوفرنی.»

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یکی از قربانیان اسیدپاشی در اصفهان از آسیب‌های واردشده بر جسم و روحش می‌گوید...

"مریم" یکی از قربانیان اسیدپاشی در اصفهان که یک ماه گذشته را در بیمارستان سپری کرده، در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا می‌گوید: «شب‌ها تا صبح آرامش ندارم و از درد فریاد می‌کشم. اعدام برای کسی که به ما اسیدپاشید مجازات اندکی است. او که از فریادهای ما لذت می‌برد را باید به چشم ببینم و شاهد قصاصش باشم.»

وی قرار بود تولد پسرش را جشن بگیرد اما در یکی از خیابان‌های اصفهان قربانی جنایت اسیدپاشی شد.

او که از ناحیه چشم بسیار آسیب دیده، با تاکید بر این خواسته که هیچ اسمی از او و نوع خودرو و محل حادثه‌اش ذکر نشود، در شرح وضعیتش می‌افزاید: «دیشب لنز چشمم را بیرون آوردم و به حدی چشم‌هایم درد دارد که طاقت‌فرسا شده است. پزشکان‌ گفته‌اند برای پیوند قرنیه باید منتظر باشم تا التهاب چشم‌هایم بخوابد. صورت من تنها سوخته اما پا، دست، گردن، دست چپ تا مچ توسط اسید خورده شده است.»

مریم وضعیت روحی‌اش را نیز این‌گونه توصیف می‌کند: «درد زخم‌ها یک طرف و درد روح و روانم به یک طرف. غروب که می‌شود هر چه به لحظه حادثه‌ای که برایم رخ داد نزدیک می‌شوم دوباره آن اتفاق مقابل چشمم زنده می‌شود. لحظه‌ای که اسید از شیشه ماشین به روی من پاشیده شد و وسط خیابان فریاد می‌زدم و لباس‌هایم در تنم پودر شده بود؛ با یادآوری همه این لحظات وجودم را ترس فرا می‌گیرد و خانواده‌ام به من آرامش می‌دهند.»

این قربانی اسیدپاشی با اشاره به هزینه‌های درمانش اضافه می‌کند: «تا کنون نزدیک به ۴ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم، هر جعبه پماد ساختنی که برای سوختگی‌ها و زخم‌هایم استفاده می‌کنم ۲۰۰ هزار تومان است و الان نزدیک به یک ماه است که این مراحل درمانی و هزینه‌ها ادامه دارد.»

او ادامه می‌دهد: «حس ترس بدترین حس است هر روز خبرنگاران زیادی با من تماس می‌گیرند، اما نمی‌توانم به هیچ‌کس اعتماد کنم غروب‌ها از ترس و شب‌ها از در جیغ و فریاد می‌کنم و از طرف دیگر هر روز نگران مراحل درمان سهیلا و دختری که چهارشنبه هفته پیش مورد اسیدپاشی قرار گرفت هستم و دلم برای بقیه زنان شهر که شاید طعمه شوند می‌سوزد.»

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ماجرای غم‌انگیز

بهمن کشاورز . حقوقدان

شرق ـ دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ برابر با ۲۰ اکتبر ۲۰۱۴

یک: ماجرای بسیار غم‌انگیز و وحشتناک اسیدپاشی به خانم‌ها در اصفهان، توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است و همگان، خواهان پیگیری حادثه و روشن‌شدن ابعاد آن هستند.

دو: تجربه و تاریخ نشان داده محول‌کردن و واگذاشتن امور حاکمیتی به مردم عادی هرگز خوش‌خیم نبوده است و دولت‌هایی که چنین کرده‌اند دیر یا زود- و معمولا خیلی زود- با عواقب و آثار سوء این واگذاری دست‌به‌گریبان و مجبور شده‌اند با توسل به تدابیر و راه‌حل‌های ضربتی با آن برخورد کنند. علت این است که بیشتر مردم عادی درگیری جدی با اینگونه مسایل پیدا نمی‌کنند و گروه اقلیتی که اینگونه واگذاری اختیار را جدی می‌گیرند معمولا یا کسانی هستند که قصد بهره‌برداری مادی یا جناحی و سیاسی از آن را دارند یا دچار توهمات و تصوراتی هستند که در ذهن ایشان به صورت آنچه که در روانشناسی و روانپزشکی «ایده فیکس» نامیده می‌شود درمی‌آید و موقعیتی ایجاد می‌کند که اینگونه افراد تقریبا به‌طور غیرارادی و خودکار اعمالی را انجام می‌دهند که با هیچ منطق و عقلی انطباق ندارد و به گمان خود در آخرت رستگار هستند و البته در دنیا هم شاید توقع پاداش و تحسین داشته باشند.

سه: اینکه افرادی احتمالا به گمان خود از طریق اسیدپاشی و آزارجسمی مثلا درصدد مبارزه با ناهنجاری‌های فرهنگی باشند معمولا منتسب به همین گروه آخرین است؛ زیرا این بحث که مثلا تعریف بدحجابی چیست، هرگز حل نشده و مسلم این است که تشخیص آن با متخصصان است؛ به عبارت دیگر حتی این مساله که آیا نیروی انتظامی و ضابطان دادگستری حق تشخیص مصادیق را دارند محل مناقشه بوده و به همین علت در مورد گشت‌ارشاد یا مواردی از این قبیل همواره بحث و اختلاف‌نظر وجود داشته است. حال چگونه ممکن است بپذیریم افرادی که باید مسلمان باشند خود مصداق را تشخیص دهند و حکم قضیه را هم بدانند و موضوع را در حکم منطبق و رای صادر کنند و رای خود را نیز به شکلی که در تاریخ سابقه نداشته است اجرا کنند؟

چهار: به قضیه دوگونه می‌توان نگریست: یا باید آن را ناشی از ناآگاهی و عدم‌اطلاع از احکام شریعت دانست یا ممکن است این تصور به ذهن‌ آید که ریشه قضیه بسیار دورتر از آنچه که در وهله اول به نظر می‌رسد ممکن است باشد و عاملان این اقدامات در واقع تحریکات و توطئه‌های کسانی که آرامش موجود در جامعه ایرانی را نمی‌پسندند و برنمی‌تابند- ندانسته- اجرا می‌کنند. آنچه مسلم است به نظر می‌رسد همه کسانی که گفتارشان، شنوندگان و نیوشندگان فراوان دارد و سخنانشان تاثیر‌گذار است باید درمورد آنچه می‌گویند و می‌نویسند- تا حد وسواس- محتاط و دقیق باشند. والله اعلم

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=46287

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سرنخ اسیدپاشان

آیدین سیارسریع

خب خدا رو شکر ماهیت واقعی اسیدپاشان هم شناسایی شد و عباسعلی منصوری نماینده مجلس گفت: بطور حتم مجرمان اسیدپاش از طریق سرویس های اطلاعاتی بیگانه و صهیونیستی یاری می شوند.

اتفاقا یک موقع مسئولی در شهر اصفهان گفت برای مبارزه با بدحجابی باید چوب تر بالا برد، این آقا هم من ردش را گرفتم و دیدم خودش سرویس جاسوسی بود. 290 تا نماینده مجلس هر روز راجع به اشد برخورد نسبت به بدحجابان کثافت که از حیوان و حتی از زن هم پست ترند اینها هم بنده اعلام می کنم نمایندگان امریکا هستند که با لباس مبدل به مجلس شورای اسلامی می آیند و می خواهند آبروی اسلام و انقلاب را ببرند. متاسفانه سرویس های جاسوسی تا اعماق وجود ما نفوذ کرده اند. مثلا من خودم چند روز در سال سرویس های جاسوسی و عامل بیگانه می شوم، در همان چند روز چند تا فساد مالی (!) تپل می کنم و بعد دوباره بی اختیار دلبسته به اسلام و انقلاب می شوم که برای خودم هم عجیب است.

الان هم به خانواده ی این زنان آسیب دیده بگوییم نگران نباشید. کار سرویس های جاسوسی و صهیونیستی بود خیالشان راحت می شود و از نگرانی در می آیند. چقدر ما خوبیم. چقدر ما ناز و قرائت رحمانی هستیم.

پ.ن: از اسیدپاشان شیطان صفت درخواست داریم تا با ضبط یک ویدیوی هپی روند شناسایی خود را توسط پلیس مقتدر و بیدار تسریع بخشند و جمعی را از نگرانی درآورد. با تشکر.

از فیسبوک نگارنده

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ                            

رجانیوز ـ سه شنبه، 29 مهر 1393 10:39

نگاهی به تاریخچه خشونت‌های خیابانی در ایران؛

پروژه «اسیدپاشی علیه امنیت جامعه ایران» سوخت/ متهم ردیف اول جنایت اصفهان کیست؟

گروه اجتماعی – رجانیوز: ماجرای اسیدپاشی در اصفهان و رسانه‌ای شدن این حادثه توسط برخی رسانه‌های خاص داخلی و ضدانقلاب، موجی از واکنش‌ها را در میان افکار عمومی به دنبال داشته است؛ واکنشی که نشان می‌دهد این مساله تا چه اندازه برای مردم مهم است و نسبت به آن توجه نشان می‌دهند.

 

به گزارش رجانیوز، اگرچه با نگاهی به آمارهای منتشر شده در سال‌های اخیر می‌توان به این نتیجه رسید که زنان بدحجاب که عموما در معرض خطرهای اجتماعی متعددی در جامعه هستند، از سوی اراذل و اوباشی مورد تعرض قرار گرفته‌اند که جامعه هدف خود را از میان همین افراد و زنان بدحجاب انتخاب می‌کنند اما رسانه‌های جریان ضدانقلاب و برخی محافل خبری داخلی تلاش می‌کنند تا این مساله را به نیروهای انقلابی نسبت بدهند؛ اقدامی که چند روز است به طور هماهنگ از سوی این رسانه‌ها دنبال می‌شود.

با این حال، نگاهی به تاریخچه اقدامات خشونت‌بار در سطح جامعه و بررسی موردی این اقدامات اثبات می‌کند که طیف‌های سیاسی نزدیک به جریان اپوزیسیون و ضدانقلاب در صدر جدول این اعمال جنایتکارانه قرار دارند.

 

فتنه ۸۸ و جنایت هولناک سبز‌ها

 

اوج وحشیگری خیابانی را باید در ماجرای فتنه ۸۸ و آشوب‌های خیابانی آن سال مشاهده کرد؛ زمانی که جماعت فتنه‌گر از هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای علیه مردم کوتاهی نکردند و وحشیانه‌ترین اقدامات را در کف خیابان به نمایش گذاشتند.

در این میان، انتشار یک فیلم کوتاه از حوادث عاشورای غم‌انگیز آن سال که فتنه‌گران بساط بزم و رقص در چند خیابان مرکزی تهران درست کرده بودند، افکار عمومی را در شوک و حیرت فرو برد.

در این فیلم صحنه‌هایی کوتاه و تاسف‌بار از ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی و نیروهای بسیج توسط آشوبگران فتنه ۸۸ دیده می‌شود. صحنه‌هایی که حامیان فتنه بر سر و صورت مامور نیروی انتظامی می‌کوبند و از او می‌خواهند تا به رهبر انقلاب توهین کند. البته دلخراش‌ترین صحنه این فیلم جایی است که جمعی از فتنه‌گران به یک بسیجی تن‌ها، وحشیانه حمله می‌کنند و بعد از آنکه به اندازه کافی بر سر و صورتش می‌کوبند و خونینش می‌کنند، او را برهنه می‌کنند و با افتخار تمام از او عکس و فیلم یادگاری می‌گیرند!

 

طلبه جوان؛ شهید راه حفاظت از نوامیس

 

۲۵ تیر ماه سال ۱۳۹۰ حادثه‌ای دردناک در یکی از محلات شرق تهران رقم خورد. در این حادثه جوان ۱۹ ساله‌ای به نام علی خلیلی در حین بازگشت از هیئت در حالی که همراه چند نفر از شاگردان یک مدرسه بود به واسطه امر به معروف و نهی از منکر مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

خلیلی توسط یک نفر از افراد شرور منطقه از ناحیه گردن و قسمت شاهرگ دچار جراحت شد و بیش از ۱۵ دقیقه در خون خود می‌غلتید. در این حادثه تعدادی از مراکز اورژانس بیمارستانی از پذیرش علی خلیلی امتناع کردند تا اینکه یکی از بیمارستان‌های خصوصی در ازای واریز مبلغ ۶ میلیون تومان حاضر به پذیرش وی شد. سرانجام علی خلیلی که به دلیل شدت خونریزی به حالت اغما رفته بود بستری شد اما پزشکان امید زیادی به مداوای وی نداشتند.

علی خلیلی پس از مرخص شدن از بیمارستان در منزل بستری شد اما هر از گاهی به دلیل مشکلات ناشی از حادثه رخ داده به بیمارستان منتقل شده و بستری می‌شد. وی بهمن ماه سال گذشته نیز مجدداً در بیمارستان بستری شد و پس از یک ماه به خانه منتقل شد اما سرانجام فروردین ماه و در بیمارستان بعثت دعوت حق را لبیک گفته و جان به جان آفرین تسلیم کرد و به دیدار اباعبدالله الحسین و یارانش شتافت.

 

حمله به یک بسیجی به جرم دفاع از یک دختر جوان

 

چندی پیش هم جوانی با نام «احمد مظفری» مورد هجوم و حملهٔ وحشیانهٔ دو جوان مستی که قصد داشتند، مقنعهٔ یک زن را از سر وی بکشند، قرار گرفت و با ضربات چاقو آسیب دید.

مظفری پیرامون این اتفاق به خبرنگار رجانیوز گفت: «حوالی ساعت ۹ شب گذشته، با یکی از دوستان سوار ماشین بودیم و در منطقهٔ «خانی‌آباد نو» حرکت می‌کردیم. در حال حرکت بودیم که دیدم یک موتور سیکلت با دوسرنشین، به یک خانم نزدیک شدند و شروع کردند به متلک‌پراکنی کردن. من ایستادم تا ببینم چه اتفاقی می‌افتد. ناگهان دیدم که آن دو موتورسوار مقنعه را از سر آن زن کشیدند. من به طرف آن دو نفر دویدم و یک درگیری بین ما پیش آمد. در این لحظه مردم ریختند و با من همراه شدند و نسبت به آن دو نفر که برای نوامیس ایجاد مزاحمت کرده بودند، اعتراض کردند. در این لحظه آن دو چاقو کشیدند و مردم هم از این اتفاق ترسیدند و دیگر نه تنها دیگر مرا حمایت نکردند، بلکه به طرفداری از چاقوکشان پرداختند.»

 

مظفری پیرامون شکایت خود از دو افرادی که مزاحم نوامیس مردم در خیابان شده بودند، توضیح داد: «وقتی من شکایت کردم، سرشیفت کلانتری به من گفت که شکایت تو به جایی نمی‌رسد و الکی برای خودت دردسر درست نکن. خیلی جالب است که یک کلانتری به من می‌گوید شکایت تو از آدم‌های مست چاقوکش که مقنعه از سر یک زن کشیدند، به جایی نمی‌رسد. ولی من تا آخر پیگیر شکایتم هستم و از طریق قانون کارم را پیگیری خواهم کرد. هیچ نیازی به پول دیه ندارم و این قضیه را به خاطر مسائلی به جز موارد مالی پیگیری خواهم کرد.»

این اتفاق در حالی رخ داد که تنها نزدیک به هفت ماه از خبر شهادت «علی خلیلی» می‌گذشت و پروندهٔ قاتل این شهید همچنان در جریان بود.

 

پروژه ضدانقلاب چرا در اصفهان کلید خورد؟

 

نگاهی به روند پرداخت رسانه‌ای به ماجرای اسیدپاشی در اصفهان، این مساله را به ذهن متبادر می‌کند که علت انتخاب این شهر به جای تهران برای اجرای این پروژه ضدانقلابی چه بوده است؟ پاسخ را باید در اشباع شدن افکار عمومی پایتخت‌نشینان درباره این اقدام جنایتکارانه دانست.

تهرانی‌ها تاکنون چندین مورد پرونده اسیدپاشی را تجربه کرده‌اند که ماجرای «آمنه بهرامی» و حواشی آن، آخرین مورد بوده است و به همین دلیل و تکرار این مساله، نمی‌توان آن را به نیروهای مذهبی مرتبط دانست. به همین دلیل بهترین اقدام برای تهییج افکار عمومی و فضاسازی رسانه‌ای، انتقال این پروژه از پایتخت به شهری دیگر که از لحاظ جمعیت و بزرگی همانند تهران باشد اما مردم آن هنوز با این مساله به طور جدی آشنا نشده باشند.

http://www.rajanews.com/detail.asp?id=208096

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گزارش خبری تحلیلی کیهان

اسیدپاشی به چهره حجاب موج‌سواری ضد انقلاب

کیهان ـ سه-شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴

ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان که طی آن شخص یا اشخاصی با هویت فعلا نامعلوم، به چهره چند زن و دختر بی‌گناه اسید پاشیدند، در روزهای اخیر، موضوع رسانه‌ها و محافل شده و روز به روز دامنه و موج تازه‌ای پیدا می‌کند.

 

 اصل ماجرا از آنجا آغاز شد که اعلام شد در اصفهان، به چهره زن جوانی اسید پاشیده شده و اندکی بعد هم اعلام شد این حادثه تکرار شده و این تکرار ادامه یافت! تا آنجا که طی چند روز، 4 حادثه اسیدپاشی در شهر‌ آرام و مذهبی اصفهان رقم خورد و زمینه‌ای شد برای اما اگرهای فراوان. از یک سو مردم و خانواده‌هایی که این اخبار را می‌شنیدند، نگران سلامت خود و فرزندانشان بودند و از دیگر سو دائما بر التهاب و تب و تاب ماجرا افزوده و بازار شایعات داغ و داغتر می‌شد.

حتی در همان یکی دو روز اول، اخبار دیگری حاکی از اسیدپاشی زنجیره‌ای در تهران و دیگر شهرستان‌ها شایع شد!

اما واقعا ماجرای اسیدپاشی چه بود و چرا در کوتاه‌زمانی با این حجم وسیع و با این شایعات گسترده در جامعه منتشر شد و آرامش روانی جامعه را مختل کرد؟! در این هیاهو اصل موضوع، یعنی آسیب دیدن چند انسان بی‌گناه، عملا به بوته فراموشی سپرده و موضوع تازه‌ای پیش کشیده شد. موضوعی که آشکارا حکایت از یک سناریو داشت! سناریوی پیوند عاملان حادثه اسیدپاشی با حامیان حجاب و عفاف در جامعه! این سناریو آنقدر برای بانیان آن مهم و ارزشمند بود که نه تنها سلامت قربانیان حادثه را فراموش کردند، بلکه حاضر شدند برای آن آبروی آنها را هم به بدترین شکل ممکن مخدوش کنند و آنها را انسان‌هایی لاابالی و بی‌قید نسبت به حجاب و مقدسات نشان دهند!

رد پای روباه!

اولین بار این BBC، بنگاه خبری روباه پیر استعمار بود که 2 کلیدواژه اسیدپاشی و حجاب را در کنار یکدیکر قرار داد و کوشید این موضوع را به هزار دروغ و نیرنگ در ذهن مخاطب جا بیندازد که اسیدپاشی کار کسانی است که قرار بود برای حجاب و عفاف، امر به معروف و نهی‌از منکر انجام دهند! آنها به مصاحبه و سخنان قبلی  مسئولان انصار حزب‌الله تهران استناد می‌کردند که گفته بودند قصد داریم در «تهران» گشت موتورسوار به راه بیندازیم. گشت‌هایی که حسب گفته مسئولانشان، صرفا به بحث تذکر لسانی می‌پرداختند نه بیشتر. با آنکه همان تذکر لسانی و حرکت گشت‌های موتورسوار هم هرگز رخ نداد و مسئولان انصار صراحتا اعلام کردند از این کار منصرف شده‌اند. BBC ترجیح داد چشمش را به این حقیقت آشکار و اعلام شده ببندد و با دروغ‌پردازی و داستان‌سرایی، سناریوی خود را به پیش ببرد. سناریویی که حتی یک گزاره برای اثبات صحت و درستی آن وجود نداشت، همزمان با BBC، دیگر رسانه‌های آن سوی مرزها هم موج رسانه‌ای را دامن زدند و به سهم خود کوشیدند ایران را ناامن و آشوب‌زده ترسیم کنند! آنها که فراموش کرده بودند چند روز قبل خبرنگار گاردین در ایران از امنیت عجیب و آرامش دلنشین کشورمان گزارش‌ کرده داده بود، آن هم در بین کشورهای همسایه که هر یک به نوعی دستخوش ناامنی و بلوا و آشوب هستند.

زنجیره‌ای‌ها؛ حرکت!

با انتشار گزارش‌های دروغین و جهت‌دار BBC، برخی از زنجیره‌ای‌های داخلی مثل سربازانی که حکم آتش گرفته باشند، دستور کار را فهمیدند و مطیع و رام، موج داخلی را دامن زدند! آنها به تاسی از فرماندهان خارجی، به تیترسازی و گزارش‌پردازی پرداختند و در حالی که کمترین اطلاعی از هویت و نیت عامل یا عاملان این حوادث منتشر نشده بود، آتش کینه‌ها و عقده‌های خود را به روی قشر مومن و مسلمان جامعه گشودند و بی‌هیچ دلیل و مدرکی، آنها را متهم کردند که با این رفتارها قصد دارند به افراد بدحجاب هشدار بدهند! اما این تنها کارکرد آنها نبود. آنها، که هیچگاه مردم و آرامش آنها برایشان مهم نبوده است، در تیترهای خود فضای جامعه را چنان ترسیم کردند که گویی سر هر گذری یک نفر با گالنی اسید ایستاده و منتظر اولین نفر است تا محتوای آن را تماما به سر و روی او بپاشد! حتی از لزوم آموزش تلویزیونی راه‌های برخورد با اسیدپاشی و آسیب‌دیدگان این حوادث سخن گفتند!

تیترها یا تیرهای مسموم!

برای نمونه و شاهدی بر آنچه ذکر شد، چند تیتر از انبوه تیترها و مطالب جهت‌دار و مغرضانه زنجیره‌ای‌ها در چند روز گذشته ارائه می‌شود تا راحت‌تر بتوان قضاوت کرد که اطلاع‌رسانی هدف آنهاست یا تخریب چهره مؤمنین و تشویش اذهان عمومی مردم!

ایران؛ انزجار عمومی از اسیدپاشی در اصفهان

مسئولان دولت، نمایندگان... بر پیگیری ماجرای تکان‌دهنده اسیدپاشی زنجیره‌ای اصفهان و معرفی عاملان آن تأکید کردند.

اسرار؛ هوای اصفهان اسیدی است، تمام شیشه‌ها بالا

 اصفهان زیبا، امنیت شهر، زیر سایه اسید و شایعه.

خبر‌ آنلاین؛ احتمال اسیدپاشی به زنان بدحجاب وجود دارد(!)

اسیدپاشی چقدر می‌تواند روی اقتصاد این شهر اثر بگذارد؟

توصیه‌هایی برای مواجهه احتمالی با اسیدپاشی(!)

آرمان؛ اسیدپاش‌ها به بهشت نمی‌روند.

ابتکار؛ اسیدپاشی مشکوک!

ایران؛ دست‌های پنهان در اسیدپاشی اصفهان

آرمان؛ اسیدپاشی مشکوک در اصفهان

توهین به قربانیان مظلوم، باحجاب و با اخلاق

زنجیره‌ای‌ها برای تکمیل سناریوی خود و نسبت دادن این رفتار غیر انسانی به قشر مومن جامعه چاره‌ای نداشتند جز اینکه آسیب‌دیدگان را، بی‌‌حجاب! معرفی کنند! اما واقعا چنین بود!؟

سهیلا یکی از آسیب‌دیدگان است. او 27 ساله و وکیل دادگستری است، دختری با حجاب و از خانواده معظم شهدا! اما زنجیره‌ای‌ها به این حرف‌ها توجهی ندارند و برای رسیدن به هدفشان، پروایی ندارند که دختری تحصیل کرده و وابسته به خانواده شهدا را بی‌حجاب و بدحجاب معرفی کنند! مادر یکی دیگر از آسیب‌دیدگان هم عکس دخترش را با پوشش چادر به خبرنگاران نشان داده و از اینکه گفته می‌شود اسیدپاشی به خاطر بی‌حجابی است گلایه می‌کند، او دلخور است که دختر او، بدحجاب معرفی شده و به این اسم و رسم شناخته شده است. با این همه تا لحظه تنظیم این گزارش، باز هم رسانه‌های زنجیره‌ای از این رفتار زشت و توهین‌آمیز با آسیب‌دیدگان دست بر نداشتند و به جای مرحم نهادن بر زخم کسانی که با توحش و قساوت، با اسید سوخته بودند، روح و آبروی آنها را هدف گرفتند و بی‌هیچ پروا و ابایی آنها را افرادی بی‌قید معرفی کردند که از سوی افرادی تندرو بخاطر بی‌قیدی و بدحجابی تنبیه شده بود‌ند! این دروغ آنقدر تکرار شد که کم کم حتی به مخاطب فرصتی برای اندیشیدن و پرسش از آمار این حوادث داده نشد!

همه آسیب‌دیدگان

به رغم دروغ‌پراکنی‌ها و وحشت‌افزایی در جامعه، دکتر فریدون عابدینی، رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان بهتر از هر کسی درباره تعداد آسیب‌دیدگان خبر داد. او می‌گوید: کلا در حوادث مختلف 4 نفر با اسید مورد حمله قرار گرفته‌اند. وی با اشاره به جزیی بودن مصدومیت برخی قربانیان چهار حادثه اسیدپاشی گفت: دو مورد از حادثه اسیدپاشی به حدی  جزیی بود که مصدومین سرپایی درمان و بلافاصله مرخص شدند، اما دو مصدوم دیگر برای ادامه درمان در بیمارستان بستری شدند.

وی افزود: سه تن از مصدومین اصفهانی و چهارمی نیز یک خانم افغانی است که به صورت سرپایی درمان و  مرخص شد.

اسید به چهره حجاب

قشر متدین جامعه سال‌هاست مسئولان قضایی و مسئولان انتظامی کشور را درباره افزایش بی‌حد اراذل و اوباش و حمله و تعدی به نوامیس مردم بویژه بانوان محجبه مورد سوال قرار می‌دهند و بارها رئیس محترم قوه قضائیه را وادار به واکنش در این رابطه کرده‌اند.

حوادث اخیر، نشان داد که برخلاف ادعای دروغگویان و مدعیان، مسلمانان مومن و با شرافت، هرگز دست به رفتارهای غیرانسانی اینچنینی نزده و بر عکس همیشه قربانی این نوع رفتارها بوده‌اند. زمان زیادی از شهادت شهید علی خلیلی نگذشته است که در راه دفاع از ناموس یک زن مسلمان به شهادت رسید. شهید هادی محبی، شهید ناصر ابدام و شهیدان دیگر کاروان  امر به معروف همگی در حال دفاع از ناموس مسلمانان به شهادت رسیدند آنهم در حالیکه اراذل و اوباش به آنها حمله‌ور شده بودند و قصد تعدی و تجاوز داشتند. با این حساب می‌توان به یقین رسید که اسیدپاشی، همانقدر که چشم و چهره دختران معصوم اصفهان را سوزاند، چندین و چند برابر به صورت حجاب و عفاف لطمه زد و آن را سوزاند.

قطعا این موضوع از یک جریان هدفمند و حساب شده حکایت دارد. فراموش نکرده‌ایم که وقتی چند زن مفتضح و هرزه در شهر مقدس قم با وضع زننده دستگیر شدند، صریحا اقرار کردند که توسط افرادی مامور بودند که در قبال اخذ پول با وضع زننده در شهر تردد کنند تا قبح این امر را بشکنند! روی دیگر آن سکه را امروز در حمله به نیروهای ارزشی و مومن شاهدیم.

مومنان، شاکیان اصلی

جای تردید نیست، آنها که مومن و مسلمانند عقلا و شرعا، مبرا از این رفتارهای غیرانسانی هستند و در اتفاقات اخیر، شاکیان اصلی ماجرا هستند. بالاترین دلیلی که می‌توان برای این سخن ذکر کرد، بیانات صریح رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم خراسان‌رضوی است که حتی درباره کسانی که حجاب کامل و درستی ندارند، هرگونه تذکر خشن و توأم با نامهربانی را نفی کردند و تأکید کردند که با روی گشاده، مهربان و اخلاق اسلامی با آنها سخن گفت، دل‌های آنها مومن است و باید با رفتار صالح، زنگار از آینه دل‌هایشان زدود. بدیهی است

هیچ‌کس بیشتر از حزب‌الله و مؤمنان به آرمانهای انقلاب و رهبر آن- که حقیقتاً آحاد جامعه را شامل می‌شود- نسبت به سخنان رهبر انقلاب مطیع و عامل نبوده و نیست.

همت عالی مسئولان امنیتی، آرامش‌بخش جامعه

مثل همیشه و در مقابل این همه تشویش و هیاهو، آنچه مردم را به آرامش می‌رساند، سرعت عمل و دقت و هوشیاری عوامل امنیتی و اطلاعاتی کشور است. با این هجمه عجیب رسانه‌ای، باید پذیرفت که موضوع یک حادثه ساده نیست که در لابلای حوادث دیگر پیگیری شود. بلکه یک مسئله خطیر ملی و حیثیتی است. در مرحله بعد، قاطعیت و اقتدار قوه قضائیه است که مردم را به وجود آرامش و ثبات امیدوارتر می‌کند.

دو ماه پیش که یک زن در کرمانشاه هشت زن و مرد را در ایستگاه اتوبوس مورد حمله اسیدپاشی قرارداد و همه را روانه بیمارستان کرد، صرفنظر از سکوت مرگبار زنجیره‌ای‌های پرهیاهوی امروز در آن حادثه تلخ، اگر قوه قضائیه حکم شدید و قاطعی درباره عامل آن حادثه (و حوادث مشابه آن) داده بود، امروز شاهد این رخداد تازه و موج‌سواری ضد انقلاب نبودیم.

آنچه در حال حاضر اهمیت در خور توجه و ویژه‌ای دارد، نخست درمان آسیب‌دیدگان مظلوم این حادثه ‌است که هم از سوی جانی و هم از سوی رسانه‌های بی‌تقوا آسیب دیده‌اند و در مرحله بعد پیگیری قاطع و عاجل برای شناسایی و مجازات عامل یا عاملان حادثه و روشن شدن همه ابعاد ماجرا.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اسیدپاش‌ها به بهشت نمی‌روند

 آرمان ـ دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ برابر با ۲۰ اکتبر ۲۰۱۴

آرمان- میمنت گلشنی: چند روز بعد از انتشار رسمی اخباری درباره اسیدپاشی مشکوک در اصفهان روز گذشته شاهد واکنش‌های متعددی در این زمینه بودیم. محکومیت اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان و غیرقانونی و غیرشرعی خواندن این عمل از سوی امام‌جمعه اصفهان، ابراز تاسف نماینده اصفهان از شناسایی نشدن هنجارشکنان، وعده پیگیری موضوع اسیدپاشی از سوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و تکذیب ادعای باندی بودن این اسیدپاشی‌ها، تنها بخشی از واکنش‌ها بود. به‌رغم واکنش‌ها به حادثه اصفهان، طی روز‌های اخیر اخبار تائیدنشده‌ای مبنی بر افزایش تعداد قربانیان این رویداد به شش نفر در رسانه‌ها منتشر شده‌است. این درحالی است که رسانه‌ها روز پنجشنبه (نخستین روز انتشار خبر) تعداد قربانیان را دو زن و روز شنبه چهار زن اعلام کرده بودند. این درحالی است که صبح روز گذشته اخبار تائیدنشده‌ای مبنی بر وقوع یک مورد اسیدپاشی دیگر در خیابان شیخ صدوق اصفهان منتشر شد. علاوه بر این شایعه‌ای در شبکه‌های مجازی مبنی بر پاشیدن اسید به صورت زنان تهرانی هم منتشر و بلافاصله توسط مقامات پلیس تکذیب شد.

 افزایش قربانیان اسیدپاشی به ۶ نفر تکذیب شد

در همین رابطه، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان در واکنش به خبر منتشره مبنی بر افزایش تعداد قربانیان اسیدپاشی به شش نفر گفت: به‌جز چهار موردی که گزارش شده، شاهد حادثه دیگری نبوده‌ایم. ایلنا نوشت؛ حسین حسین‌زاده گمانه‌زنی‌هایی را که در رابطه با زنجیره‌ای بودن این اسیدپاشی‌ها مطرح می‌شود، مردود دانست و عنوان کرد: این شائبه که قربانیان به‌دلیل بدحجابی مورد اسیدپاشی قرار گزفته‌اند، صحت ندارد.

 مجازات بدحجابی اسیدپاشی نیست

ماجرای اسیدپاشی در اصفهان طی روز‌های اخیر و همزمان با ورود رسانه‌ها و واکنش مسئولان به این موضوع، شکل تازه‌ای به خود گرفته است. در نخستین واکنش‌ها، امام جمعه اصفهان با محکوم کردن اسیدپاشی‌های اخیر در این شهر گفت: اینگونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد. این کار محکوم است، پیگرد قانونی، مجازات شرعی و دیه دارد و اگر کسی مرتکب چنین کاری شده، باید پیگیر بود. حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر با اشاره به موضوع اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان افزود: من این موضوع را شنیده‌ام و باید آن را پیگیری کنم تا از جزئیات آن باخبر شوم و تحقیق بیشتری انجام دهم تا بتوانم بهتر اظهارنظر کنم، اما با این وجود چنین کاری به هر بهانه‌ای محکوم است، حتی اگر یک زن به بدترین وضع به خیابان بیاید مجازاتش چنین چیزی نیست. کسی حق ندارد از این کارها بکند. اگر کسی چنین کارهایی را کند مجازات شرعی دارد و قصاص دارد.  ایسنا نوشت؛ امام جمعه اصفهان درباره صحبتی که پیش از این از قول او گفته شده بود که امر به معروف و نهی از منکر باید از تذکر لسانی فراتر برود، تاکید کرد: من نگفتم که تذکر فراتر از لسانی باشد، گفتم آنچه وظیفه یک مسلمان است تذکری ناصحانه، مشفقانه و مودبانه است. اگر قرار باشد برخوردی صورت بگیرد باید به‌صورت قانونی باشد و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی چنین مساله‌ای را پیگیری کنند تا کسی خودسرانه وارد این گود نشود. این اقدامات خودسرانه به هیچ‌وجه صحیح نیست.

 واکنش دولت به اسیدپاشی‌ها

با وجود آنکه انتظار می‌رفت، در جلسه علنی روز گذشته مجلس، نمایندگان اصفهان با مطرح کردن موضوع اسیدپاشی در این شهر خواهان ورود قوه مقننه به این امر باشند، هیچ یک از نمایندگان در این مورد اظهارنظر نکرد. در این میان تنها محمدرضا خباز، معاون امور تقنینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری هنگام بررسی ماده دو طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در واکنش به حوادث اسیدپاشی اخیر در اصفهان گفت: اخیرا در یکی از شهرها بحث اسیدپاشی روی خانم‌ها شروع شده است. البته من بدحجابی را تائید نمی‌کنم اما این رفتار بازدارنده باعث می‌شود فرد از حیز انتفاع ساقط شود.

 ابراز تاسف نمایندگان اصفهان 

نماینده‌های مردم اصفهان نیز در واکنش به حادثه اسیدپاشی در این شهر در اظهارنظرهای جداگانه پس از جلسه علنی مجلس مواضع خود را با رسانه‌ها در میان گذاشتند. در همین رابطه، نماینده‌ مردم مبارکه با اعلام اینکه تا امروز هنوز هیچ یک از عاملان اسیدپاشی اصفهان توسط دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی شناسایی نشده‌اند، گفت: متاسفانه طی هفته‌های اخیر شاهد ناهنجاری‌های فوق‌العاده متضاد با موازین قانونی و شرعی در اصفهان هستیم.  علی ایرانپور افزود: اسیدپاشی در اصفهان موجب ایجاد فضای ناامنی و رعب در استان شده است. هر چند که نیروی انتظامی استان وظایف خود را متناسب با امکاناتش انجام می‌دهد ولی متاسفانه خلاء قانونی و اجرا نشدن قانون موجود از یکسو و جدیت نداشتن دستگاه قضایی از سوی دیگر موجب آسوده‌خاطر شدن متخلفان و فرصت‌طلبان شده است.

 اسیدپاش از نظر روانی مشکل دارد

حمیدرضا طباطبایی، عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان از دیگر نمایندگانی بود که نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او با بیان اینکه قطعا موضوع اسیدپاشی در اصفهان به‌صورت سازمان‌یافته نبوده است، گفت: به نظر من یک نفر که از نظر روانی هم مشکل دارد مرتکب این جرم شده است.  ایسنا نوشت؛ نماینده مردم نائین افزود: با توجه به اینکه نوع این فعل کریه و زشت است و ناامنی ایجاد می‌کند این خبر سریعا در شهر منتشر شده‌است. اما ان‌شاءا... ظرف یکی، دو روز آینده پلیس عامل این اتفاق را دستگیر می‌کند و نگرانی‌ها نیز برطرف می‌شود.

 اسیدپاشی بی‌جواب نمی‌ماند

عضو هیات‌رئیسه فراکسیون قضایی و حقوقی مجلس٬ با محکوم کردن اقدام اسیدپاشی در استان اصفهان٬ گفت: پلیس٬ دستگاه‌ قضا و وزارت اطلاعات به طور حتم کار متخلفان اسیدپاشی را بی‌جواب نخواهند گذاشت. به گزارش خانه ملت ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد و تیران در مجلس با محکوم کردن اقدام اسیدپاشی در استان اصفهان٬ گفت: مسئولان قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید هر چه سریع‌تر و با صراحت تمام با متخلفان اسیدپاشی برخورد کرده و از ادامه چنین حوادثی جلوگیری کنند.

  اسیدپاشی باندی نبوده است

دادستان اصفهان نیز در تازه‌ترین واکنش‌ها به این رویداد گفت: سرنخ‌های تازه از اسیدپاشی در استان کشف شده است که امیدواریم در این زمینه به نتایج مطلوب قضایی دست یابیم. حسن رحیمی با انتقاد از رسانه‌ها مبنی بر اینکه اسیدپاشان اصفهانی به‌صورت باندی و گروهی عمل کرده‌اند، اظهار کرد: متاسفانه اتفاقاتی درمورد اسیدپاشی در استان رخ داده است و وظیفه قانونی و شرعی دادسرا تعقیب جدی مجرم و کشف جرم و ایجاد امنیت‌خاطر برای شهروندان است. او در ادامه تصریح کرد: صرف نظر از اینکه شهروند زن یا مرد بوده و چه جنسیتی داشته و چه کسی بوده‌است، نگاه دستگاه قضا به این است که حق شهروند در جامعه محفوظ باشد و امنیت را برای اعضای جامعه برقرار کنیم. رحیمی افزود: دادسرا بعد از این اتفاق به صورت جدی ورود پیدا کرده و ستادی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده و شخصا مسئول رسیدگی به این پرونده هستم و امیدواریم که به نتایج مطلوبی دست یابیم. . میزان نوشت؛ دادستان اصفهان در پایان از ذکر آمار در این زمینه خودداری کرد و گفت: آمار‌‌ همان تعدادی است که قبلا اعلام شده بود.

  برای پیگیری مشکل با من تماس نگرفته‌اند

علاوه بر مسئولان، پدر یکی از قربانیان اسیدپاشی استان اصفهان با انتقاد از سردرگمی در سیر درمان و بی‌نتیجه بودن پیگیری‌ها در روند پرونده دخترش اعلام کرد: در اولین روز این حادثه که فکر می‌کنم نهم مهر بود دخترم در بیمارستان اصفهان بستری شد. با توجه به سوختگی شدید از ناحیه صورت، دست چپ و ران‌ها قرار بود عمل‌های لازم روی دخترم انجام شود که با نظر من قرار شد این عمل‌ها در تهران انجام شود. اولین عمل هم انجام شد. او با گلایه از سردرگمی پزشک‌ها برای درمان چشم‌های دخترش، افزود: ابتدا قرار بود در اصفهان چشم‌های دخترم بخیه بشود که بعد از مخالفت من، ما را به بیمارستان لبافی‌نژاد ارجاع دادند که در آنجا اعلام کردند اصلا نیاز به بخیه کردن نبوده و اگر این کار انجام می‌شد دخترم بینایی خود را از دست می‌داد. در حال حاضر هم بیمارستان چشم پزشکی، بیماران سوختگی را بستری نمی‌کند و بیمارستان سوختگی هم که دخترم را بستری کرده است اعلام می‌کند در قبال چشم‌ها مسئولیتی نداریم و این کار را بلد نیستیم. با توجه به اینکه چشم‌ها باید هر پنج ساعت یک بار با آب شست‌وشو شود و در آن قطره ریخته شود این کار برعهده خودمان افتاده است و این شست‌وشو را انجام می‌دهیم.  او عنوان کرد: سه عمل دیگر باید روی دخترم انجام شود تا قسمت‌های سوخته را مدام لایه لایه بردارند.  ایسنا نوشت؛ این پدر در پاسخ به این سوال که شایعاتی در مورد بدحجاب بودن چهار قربانی پرونده اسیدپاشی در استان اصفهان وجود دارد، گفت: دخترم حجاب غیرمتعارف نداشته و معمولی و  مانند بقیه بوده تا حدی که پیش از این در جامعه حضور داشت، دانشگاه و جاهای مختلف می‌رفت و مشکلی به وجود نیامده بود.

 واکنش هنرمندان

واکنش‌ها به حادثه اسیدپاشی در اصفهان تنها به مسئولان محدود نشد  و دو کارگردان مشهور کشورمان با اظهارنظر در این رابطه خواستار برخورد جدی مسئولان شدند. خبرآنلاین نوشت؛ اصغر فرهادی در متنی که در واکنش به این حادثه منتشر کرد، اعلام کرد: از جامعه پزشکی ایران، متخصصان در داخل و خارج از کشور خواهشمندم از هر طریق ممکن همه همت و توان خود را در این لحظات سخت برای کمک به بانوان آسیب‌دیده فاجعه غیرقابل باور این روزهای شهر  اصفهان به کار بندند. کیانوش عیاری کارگردان «خانه پدری»‌‌ که هنوز مجوز اکران نگرفته است در واکنش به حادثه اسیدپاشی در اصفهان گفت: اگر یک صحنه فیلم من خشن است، پس اسیدپاشی‌هایی که در اصفهان رخ می‌دهد،‌ چیست؟  ایسنا نوشت؛ او عنوان کرد: این روزها خبرهای زیادی از اسیدپاشی به چند زن در اصفهان منتشر شده و شنیده‌ام که برخی از خانم‌های اصفهانی از ترس از خانه‌هایشان خارج نمی‌شوند و این اتفاق از جمله مواردی است که جنبه شخصی ندارد و نوعی واکنش است.

 تکذیب اسیدپاشی در تهران

پلیس آگاهی تهران بزرگ شایعه اسیدپاشی به روی زنان در پایتخت را از اساس تکذیب کرد. به دنبال وقوع چهار مورد اسیدپاشی به صورت زنان در استان اصفهان، شایعاتی مبنی بر اسیدپاشی به برخی از زنان و دختران در پایتخت در شبکه‌های مجازی و پیامکی منتشر شد که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ این شایعات و پیام‌ها را از اساس کذب خواند و اعلام کرد: حتی یک مورد اسیدپاشی هم در روزهای اخیر در پایتخت رخ نداده است. ایسنا نوشت؛ این مرکز با تشبیه این شایعات به فیلمنامه‌های‌هالیوودی و تخیلی اعلام کرد: شهروندان تنها برای دریافت اخبار به منابع رسمی مراجعه کنند و مطمئن باشند که پلیس در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای آن را اطلاع‌رسانی خواهد کرد، بنابراین تاکید می‌شود که چنین پیام‌هایی در شبکه‌های مجازی از اساس کذب است و عاملان و سازندگان این شایعات نیز مطمئن باشند که پلیس با آنان برخورد خواهد کرد.

لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=93502

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اسیدپاشان دلواپس یا دلواپسان اسید پاش

دیروز مجلس شوراي اسلامي جلسه علني داشت، اما هيچ كدام ازنمايندگان ظاهرا اخباراسف‌باراصفهان را نشنيده بودند تا ابراز«دلواپسي» كنند!

دلواپسي براي دختران معصوم و زيبايي كه حالا به اين روز افتاده‌اند!

نه تنها دلواپس نبودند كه حتي با آسايش خاطر طرح خود موسوم به«امربه معروف» را بررسي و چند ماده‌اش را هم به تصويب رساندند!

«محمدرضا خباز» نماينده دولت اعتدال! هم كه نيمچه اشاره اي به حوادث اصفهان كرد(بدون نام آوردن از شهر اصفهان!) با تو دهني كلامي يك نماينده جبهه پايداري(ناپایداری) مواجه شد و آقاي خباز هم بعدا سكوت كرد و سرجايش نشست!

كه يعني همه چي آرومه، دولت اعتدال چقدر خوشبخته!!

سندش هم اين عكس دختر معصوم اصفهاني!

روز چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح قراراست تعداد زیادی از مردم اصفهان درخیابان نیکبخت مقابل دادگستری تجمع کنند تا اعتراض خود را به «توحش داعشیان اصفهان» و محافل تندروی مذهبی اعلام کنند.

برگرفته از پویش

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دادستان اصفهان خبر داد:

تشکیل ستاد برای رسیدگی به اسیدپاشی‌ها

شرق ـ دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ برابر با ۲۰ اکتبر ۲۰۱۴

شرق: پرونده اسیدپاشی زنجیره‌ای روی زنان اصفهانی در حالی همچنان در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد که امام‌جمعه این شهر و همچنین نمایندگان مجلس نسبت به این وقایع واکنش نشان دادند.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام‌جمعه اصفهان، اسیدپاشی‌های اخیر در این شهر را محکوم و تصریح کرد: «اینگونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد.» وی به «ایسنا» گفت: «این کار محکوم است، پیگرد قانونی، مجازات شرعی و دیه دارد و اگر کسی مرتکب چنین کاری شده، باید پیگیر بود چون اینگونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد.»وی ادامه داد: «من این موضوع را شنیده‌ام و باید آن را پیگیری کنم تا از جزییات آن باخبر شوم و تحقیق بیشتری انجام دهم تا بتوانم بهتر اظهارنظر کنم اما با این وجود چنین کاری به هر بهانه‌ای محکوم است، حتی اگر یک زن به بدترین وضع به خیابان بیاید، مجازاتش چنین چیزی نیست. کسی حق ندارد از این کارها کند. اگر کسی چنین کارهایی را انجام دهد مجازات شرعی دارد و حکم قرآن و قصاص دارد.»

امام‌جمعه اصفهان درباره صحبتی که پیش از این از قول او گفته شده بود «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید از تذکر لسانی فراتر برود»، تاکید کرد: «من نگفتم تذکر فراتر از لسانی باشد، گفتم آنچه وظیفه یک مسلمان است تذکری ناصحانه، مشفقانه و مودبانه است. اگر قرار باشد برخوردی صورت بگیرد باید به‌صورت قانونی باشد و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی چنین مساله‌ای را پیگیری کنند تا کسی خودسرانه، وارد این گود نشود. این اقدامات خودسرانه به‌هیچ‌وجه صحیح نیست.» رهبر گفت: «باز هم می‌گویم یک مسلمان اگر بخواهد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کند باید ناصحانه و مشفقانه و به‌صورت مودبانه این کار را انجام دهد. نیروی انتظامی و قوه‌قضاییه اگر می‌خواهند برخوردی انجام دهند باید در چارچوب قانون برخورد کنند.»

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان نیز به اسیدپاشی‌های اخیر در این شهر واکنش نشان داد. حسن رحیمی از اینکه برخی رسانه‌ها می‌گویند اسیدپاشان اصفهانی به‌صورت باندی و گروهی عمل کرده‌اند، انتقاد کرد و به «میزان» گفت: متاسفانه اتفاقاتی درخصوص اسیدپاشی در استان رخ داده و وظیفه قانونی و شرعی دادسرا تعقیب جدی مجرم و کشف جرم و ایجاد امنیت خاطر برای شهروندان است. وی افزود: صرف‌نظر از اینکه شهروند زن یا مرد بوده و چه جنسیتی داشته و چه کسی بوده است، نگاه دستگاه قضا به این است که حق شهروند در جامعه محفوظ باشد و امنیت را برای اعضای جامعه برقرار کنیم. رحیمی اظهار کرد: دستگاه قضا خود را ملزم به ایجاد امنیت برای مردم در جامعه می‌داند تا همه شهروندان بتوانند با آرامش و بدون دغدغه خاطر زندگی کنند. دادستان اصفهان خاطرنشان کرد: دادسرا بعد از این اتفاق به صورت جدی ورود پیدا کرده و ستادی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده است. شخصا مسوول رسیدگی به این پرونده هستم و امیدواریم که به نتایج مطلوبی دست یابیم. وی در پایان از ذکر آمار در این زمینه خودداری کرد و گفت: آمار‌ همان تعدادی است که قبلا اعلام شده بود.

در حال حاضر دونفر از قربانیان در بیمارستان بستری هستند. یکی از آنها که سهیلا نام دارد در بیمارستان شهید مطهری تهران بستری است. پدر این دختر گفت: «وزیر بهداشت ما چشم‌پزشک است، از او و دستگاه‌های دولتی عاجزانه تقاضا دارم به داد دخترم برسند و اندک سوسوی چشمش را نگه دارند.»او افزود: «قرار است پوست سر سهیلا را برای عمل جراحی تازه بردارند و او وضعیت روحی مناسبی ندارد. من از همین‌جا همه مسوولان را به کمک می‌طلبم. یک دختر جوان تحصیلکرده در اجتماع قربانی این اتفاق هولناک شده و من تقاضا دارم به فریادمان برسند.»پدر سهیلا ادامه داد: «من در تهران غریب هستم و دستم به جایی بند نیست. نمی‌دانم باید به کدام بیمارستان و کدام متخصص مراجعه کنم. دختر من بینایی یک چشمش را به‌طور کامل از دست داده و چشم دیگرش در حد 30،20درصد سوسو می‌زند.»

او افزود: «پزشکان بیمارستان سوانح‌سوختگی معتقدند اگر این چشم دچار عفونت نشود با جراحی‌های متعدد می‌توان این سوسوزدن را نگه داشت. سهیلا روحیه، زیبایی، زندگی و همه‌چیزش را از دست داده است، همه پزشکان و مسوولان را قسم می‌دهم نگذارید این 20درصد بینایی‌اش را هم از دست بدهد. اگر اعزام به خارج یا حضور تیم پزشکی خاصی لازم است ما را یاری دهند. من به همه کسانی که از وضعیت سهیلا خبر دارند و کاری از دستشان برمی‌آید می‌گویم که در روز قیامت باید جوابگوی این دختر باشید.»همچنین همسر «سارا- ق» که چهارشنبه هفته گذشته در خیابان مهرداد مورد اسیدپاشی قرار گرفت به «ایسنا» گفت: «جراحی روی صورت سارا انجام شده و بافت مرده صورتش جمع شده است. پزشکان از 12درصد سوختگی می‌گویند با وجودی که این 12 درصد سوختگی نصف گردن و صورت ساراست که از بین رفته است.»او افزود: سارا روحیه خود را از دست داده و بسیار خسته است، اما همه خانواده در تلاش هستیم تا روحیه او را برگردانیم.

نیروی انتظامی تاکنون اسیدپاشی روی چهار زن اصفهانی را تایید کرده و جانشین فرمانده «ناجا » نیز اعلام کرده سرنخ‌هایی از متهمان به دست آمده است اما آمار قربانیان در خبرهای غیررسمی شش یا 11نفر اعلام شده و گفته می‌شود این افراد طی یک ماه گذشته به بیمارستان‌های امام موسی کاظم و فیض اصفهان منتقل شدند. البته این آمار، مورد تایید مقامات رسمی نیست. در همین حال، برخی اخبار تاییدنشده حکایت از آن دارد که پلیس با استفاده از تصاویر دوربین‌های مداربسته خیابان‌ها سرنخ‌هایی به دست آورده و دیروز یک مظنون را بازداشت کرده است. سرهنگ حسین حسین‌زاده، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان در واکنش به خبر منتشرشده مبنی بر افزایش تعداد قربانیان اسیدپاشی گفت: «به‌جز چهار موردی که گزارش شده، شاهد حادثه دیگری نبوده‌ایم.»وی گمانه‌زنی‌هایی را که در رابطه با «زنجیره‌ای»بودن این اسیدپاشی‌ها مطرح می‌شود، مردود دانست و گفت: «این شایبه که قربانیان به‌دلیل بدحجابی مورد اسیدپاشی قرار گرفته‌اند، صحت ندارد.»سرهنگ حسین‌زاده گفت: «نیروهای ویژه انتظامی استان اصفهان؛ در حال پیگیری این پرونده و عاملان این حادثه هستند.»وی با بیان اینکه «نیروی انتظامی استان اطلاع‌رسانی بیشتر درخصوص پیگیری‌های انجام‌شده را جایز نمی‌داند»، افزود: «از رسانه‌ها تقاضا داریم نسبت به انعکاس اخبار این حادثه سعه‌صدر داشته باشند.»جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه «هر خبری که در رسانه‌ها درخصوص این حادثه عنوان می‌شود به‌نوعی تشویش اذهان عمومی است»، اظهار کرد: «چنانچه فضای رسانه‌ای آرامش را در سطح جامعه ایجاد کند، نیرو انتظامی با توجه به ردپاهایی که از مجرمان این پرونده پیدا کرده است به‌زودی عاملان را دستگیر خواهد کرد.»

سرهنگ هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی «ناجا» نیز در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «نشانه‌هایی وجود دارد که پلیس آنها را کنار هم گذاشته ‌است و فعلا پرونده تحت‌رسیدگی محسوب می‌شود و چون پرونده چنین شرایطی دارد، هرنوع اطلاع‌رسانی باید با نظر کمیسیون و نظر مرجع قضایی مربوطه انجام شود ولی من این اطمینان را می‌دهم که همه امکانات و تجهیزات پلس آگاهی در استان اصفهان به کار گرفته شده تا زودتر نتیجه مشخص و نگرانی‌ای که از این بابت وجود دارد، برطرف شود.»

ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان دیروز به صحن علنی مجلس نیز کشیده شد و زمانی‌که «طرح حمایت از آمران‌به‌معروف و ناهیان‌ازمنکر»، در حال بررسی بود، محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی رییس‌جمهور نیز اظهار کرد: «اخیرا اسیدپاشی روی صورت خانم‌ها در اصفهان شروع شده است. ما هم بدحجابی را تایید نمی‌کنیم اما اینطور رفتار بازدارنده باعث می‌شود فرد از انتفاع ساقط شود.»

تا پیش از خباز، هیچ‌یک از نمایندگان درباره حوادث اصفهان اظهارنظر نکرده بودند اما پس از آنکه خباز این موضوع را در صحن مطرح کرد قره‌سید رومیانی، سخنگوی «کمیسیون قضایی و حقوقی» مجلس وقایع اسیدپاشی اصفهان را «یک توطئه علیه یک خانم محجبه» عنوان کرد و خطاب به خباز گفت: «نباید در این زمینه، خلط‌مبحث صورت گیرد.»در همین حال، «کمیسیون‌ قضایی» مجلس نیز حوادث اصفهان را پیگیری می‌کند. محمدعلی اسفنانی، عضو «کمیسیون قضایی و حقوقی» مجلس شورای اسلامی گفت: «ما این موضوع را در کمیسیون قضایی مطرح و سعی می‌کنیم اعضا را متقاعد کنیم تا کارگروهی برای بررسی این موضوع تشکیل شود. همچنین اگر نیازی بود به اصفهان سفر خواهیم کرد و با رییس‌کل دادگستری و دادستان اصفهان جلسه می‌گذاریم. حتی می‌توانیم با قربانیان اسیدپاشی نیز دیدار کنیم تا پرونده با سرعت بیشتری پیش برود.»

وی همچنین گفت: «قوه‌قضاییه و نیروی انتظامی باید هرچه سریع‌تر و با صراحت تمام با متخلفان اسیدپاشی به زنان در اصفهان برخورد کنند و آنها را به سزای اعمال خود برسانند. تنها در چنین شرایطی است که امنیت به جامعه بازمی‌گردد و شهروندان به آرامش می‌رسند.»

اسفنانی ادامه داد: «در ارتباط با جرم اسیدپاشی نقص قانونی وجود ندارد. سال‌ها قبل حکمی تحت عنوان «قانون مجازات اسیدپاشی» برای این جرم در نظر گرفته شده بود، اما پس از مدتی مسوولان امر تصمیم گرفتند برای تاثیرگذاری بیشتر و اعمال پیشگیری در این خصوص قانون جدیدی با عنوان «قانون تشدید مجازات اسیدپاشی» را در مجلس به تصویب برسانند. مجازات اسیدپاشی بسیار سنگین است به‌طوری‌که ممکن است در موارد خاص برای مجرمان، قانون اشد مجازات یا اعدام نیز در نظر گرفته شود.»

این عضو «کمیسیون حقوقی و قضایی» مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «اینکه در برخی موارد مجرمان اقدام به انجام جرایم سریالی در مدت زمان اندکی می‌کنند ریشه در باندها و شبکه‌های سازماندهی‌شده دارد به‌طوری که بسیاری از جرایم مانند تهیه و توزیع مواد مخدر، فساد و فحشا به‌صورت شبکه‌ای و باندی صورت می‌گیرد.»وی خاطرنشان کرد: «آنچه اکنون بیش از همه‌چیز اهمیت دارد توجه قوه‌قضاییه و نیروی انتظامی به رعایت قوانین و مقررات مربوط به پیشگیری از وقوع جرم در جامعه است، هرچند به‌طور حتم این افراد بدون هیچ انگیزه امنیتی و تنها با اهداف شخصی دست به چنین اقداماتی می‌زنند.»علی ایرانپور، نماینده مبارکه نیز گفت: «هنوز هیچ یک از عاملان اسیدپاشی اصفهان توسط دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی شناسایی نشده‌اند. اسیدپاشی در اصفهان موجب ایجاد فضایی ناامن و رعب‌آور در استان شده است. هرچند نیروهای انتظامی استان وظایف خود را متناسب با امکاناتشان انجام می‌دهند ولی متاسفانه خلأ قانونی و اجرانشدن قانون موجود از یک‌سو و جدیت‌نداشتن دستگاه قضایی از سوی دیگر موجب آسوده‌خاطرشدن متخلفان و فرصت‌طلبان شده است.» ابوالفضل ابوترابی، عضو هیات‌رییسه «فراکسیون قضایی و حقوقی» مجلس نیز با محکوم‌کردن اسیدپاشی در استان اصفهان گفت: «پلیس، دستگاه‌ قضا و وزارت اطلاعات به‌طور حتم کار متخلفان اسیدپاشی را بی‌جواب نخواهند گذاشت. مسوولان قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید هرچه سریع‌تر و با صراحت تمام با متخلفان اسیدپاشی برخورد و از ادامه چنین حوادثی جلوگیری کنند.»

نماینده نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در زمینه برخورد با متخلفان اسیدپاشی قانون کامل و جامعی وجود دارد،» افزود: «باید همسو با جرم افراد متخلف در این زمینه برخورد و بر حسب جرایمشان حتی حکم قصاص نیز در مورد آنها اجرا شود.»

وی با بیان اینکه «انسان سالم، راضی به خراش واردکردن به همنوع خود نمی‌شود»افزود: «به‌طور حتم، متخلفان اسیدپاشی بیماران روانی هستند که تعادل رفتاری ندارند.»

ابوترابی با بیان اینکه «اگر اسیدپاشی خارج از محاربه شناخته شود؛ جرایم نقدی، حبس تا 10سال زندان و شلاق برای فرد متخلف در پی دارد،» گفت: «متاسفانه، فرهنگ غلطی که در رفتار برخی افراد دیده می‌شود درخصوص اینکه اگر کسی از موضوعی خوشش نیاید یا مشکلی داشته باشد آن را با اسیدپاشی جبران کند معضلی است که باید با فرهنگ‌سازی رفع شود.» وی با بیان اینکه «افرادی که مورد تعرض و اسید‌پاشی واقع شده‌ محجبه بودند»، افزود: «حتی اگر این افراد، از حجاب مورد قبولی هم برخوردار نباشند باز هم وظیفه افراد برخورد اینچنینی با موضوع نیست.»

-------------------------------------------------------------------------------------------------

واکنش اصغر فرهادی به اسیدپاشی‌ها

اصغر فرهادی دیروز به اسیدپاشی‌های اصفهان واکنش نشان داد و از جامعه پزشکی درخواست کمک کرد. در نامه فرهادی که در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: «از جامعه پزشکی ایران، متخصصان در داخل و خارج از کشور خواهشمندم از هر طریق ممکن همه همت و توان خود را در این لحظات سخت برای کمک به بانوان آسیب‌دیده فاجعه غیرقابل باور این روزهای شهر غم‌آلود اصفهان به کار بندند. من پیشاپیش تلاش همه کسانی که مرهمی بر زخم بی‌پایان این عزیزان می‌گذارند را صمیمانه قدر می‌نهم و سپاس می‌گویم.»

کیانوش عیاری نیز دیروز در همین رابطه گفت این روزها خبرهای زیادی از اسیدپاشی به چند زن در اصفهان منتشر شده و شنیده‌ام که بسیاری از خانم‌های اصفهانی از ترس از خانه‌هایشان خارج نمی‌شوند و این اتفاق از جمله مواردی است که جنبه شخصی ندارد و نوعی واکنش است. عیاری با اشاره به فیلم «خانه پدری» خود که چندسالی است به‌دلیل صحنه قتل دختر توسط پدر که در ابتدای فیلم نمایش داده می‌شود، مجوز اکران نگرفته است، گفت: اگر خشونت ابتدایی فیلم من اینقدر آزاردهنده است، اسم این اسیدپاشی را که به‌نوعی یک اقدام تروریستی است، چه باید گذاشت؟ می‌گویند فیلم من نباید به‌دلیل وجود صحنه خشن قتل نمایش داده شود، پس آیا اخبار مرتبط با این اسیدپاشی‌ها و جنایت‌های ناموسی را هم نباید رسانه‌ای کرد؟

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=46247

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یک قربانی اسیدپاشی فوت شد

شمار قربانیان اسیدپاشی در اصفهان به ۱۵ نفر رسید

 

اسیدپاشی به چند زن در اصفهان، این شهر را به جایی ناامن بدل کرده؛ وحشت و ترس موجب شده زنان این شهر جرات بیرون رفتن از خانه‌هایشان را نداشته باشند. طی روزهای اخیر چند مورد اسید پاشی در اصفهان صورت گرفته است. امروز نیز سه مورد اسید پاشی در این شهر رخ داده که یکی از آن‌ها منجر به مرگ شده است. هر چند هنوز دلایل این ماجرا مشخص نیست؛ اما می‌گویند دلیل اسیدپاشی‌ها در اصفهان، بدحجابی است.

پلیس نام چهار قربانی اسیدپاشی را اعلام کرده است اما خبرهای غیر رسمی حاکی از آن است که حدود ۱۵ زن در اصفهان مورد حملهٔ اسید پاشی قرار گرفته‌اند.

 

اسیدپاشی جان دختری را گرفت

 

امروز ۲۷ مهر ماه، حوالی ساعت ۱۱ صبح امروز در اصفهان به ۳ دختر در حوالی خیابان شیخ صدوق اصفهان اسید پاشی شد که منجر به مرگ یک نفر از آن‌ها شد. سایت زندگی سالم که این خبر را منتشر کرده؛ نوشته: «ساعت ۱۱ صبح امروز در اصفهان، یک موتور سوار دو ترکه به سمت ۳ دختر در خیابان شیخ صدوق اسید پاشید که یک نفر از آن‌ها به خاطر پاشیدن اسید در قفسه سینه در دم، جان باخت و دو نفر دیگر راهی بیمارستان شدند.»

 

یکی از شاهدان عینی این ماجرا گفته است: «زمانی که با پدرم به سمت خیابان مرداویج می‌رفتیم شاهد تجمع عظیمی از مردم بودیم که در لحظه اول فکر کردم تصادفی شده اما با نزدیک شدن به محل، ماموران نیروی انتظامی و اورژانس را دیدیم که اعلام کردند به سه دختر، اسیدپاشی شده است.»

وی با بیان اینکه در حین انتقال دختران به بیمارستان، مشاهده کردم که روی قفسه سینه یک نفر از آن‌ها اسید پاشیده شده که در دم جان باخته بود.

این شاهد عینی می‌گوید: «دو نفر دیگر هم بر روی صورت و دست آن‌ها اسید پاشیده شده بود که راهی بیمارستان شدند.»

وی با بیان اینکه پدرم با مشاهده این صحنه، دیگر اجازه رفتن به دانشگاه را به من نداد، می‌گوید: در حال حاضر به خاطر رعب و وحشتی که در خانواده‌ام ایجاد شده، نشستن در خانه را بهتر از رفتن برای کسب دانش می‌دانم.

 

سهیلا چشم انتظار کمک وزیر بهداشت

 

سهیلا جورکش از دیگر قربانیان اسید پاشی است که سه هفته پیش در منطقه پل بزرگ مهر اصفهان قربانی اسید پاشی شد. این دختر ۲۶ ساله بینایی یکی از چشم‌هایش را از دست داده و چشم دیگرش تنها ۳۰ درصد بینایی دارد.

ناصر جورکش، پدر سهیلا هم درباره آخرین وضعیت دختر ۲۶ ساله‌اش به ایسنا می‌گوید: «وزیر بهداشت ما چشم پزشک است، از ایشان و دستگاه‌های دولتی عاجزانه تقاضا دارم به داد دخترم برسند و اندک سوسوی چشمش را نگه دارند.»

مادر سهیلا جورکش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسکانیوز ماجرای روز حادثه را تعریف می‌کند: «ببینید من کل مسیری را که دخترم طی کرده برای شما شرح می‌دهم تا شاید نیروی انتظامی دوربین‌های این محدوده را کنترل کنند و به ما کمک کنند. دختر من سهیلا جورکش حدود ساعت ۱۵: ۳۰ دقیقه بعد از ظهر از منزل خارج شد و با دوستانش قرار گذاشت که آن‌ها را سوار ماشینش بکند. در خیابان دروازه دولت اصفهان دو تن از دوستانش به اسم‌‌ رها و تیام را سوار ماشین می‌کند و به خیابان آمادگاه می‌رود و وارد هتل ونوس می‌شود تا از استخر آن استفاده کنند. ساعت ۱۷ از استخر بیرون می‌آیند و مستقیم به خیابان انقلاب می‌روند تا در بوستان سعدی غذا بخورند. از آنجا بر می‌گردند و دخترم سهیلا به خیابان بزرگمهر می‌رود تا یکی از دوستانش را در خیابان پیاده کند. یکی از آن‌ها را پیاده می‌کند و دوست دیگرش را نبش باغ گل‌ها پیاده می‌کند. وقتی دوستش را پیاده می‌کند سرعت ماشین را کم می‌کند و به من زنگ می‌زند. در حالی که شیشه پایین بوده. به من گفت من الان به چهارراه نظر می‌آیم تا تو و برادرم را از مطب دکتر سوار کنم و به سمت منزل برویم.‌‌ همان موقع که داشت با من صحبت می‌کرد یک مرتبه صدای جیغش پشت تلفن آمد. ۵ دقیقه طول کشید تا تلفن قطع شد. تلفن دخترم وقتی به دست ما رسید کاملا آب شده بود. ما با ماشین رفتیم و متوجه شدیم دخترم را با آمبولانس به بیمارستان سوختگی اصفهان منتقل کرده بودند. آنجا یک کوتاهی کرده بودند و در ابتدا پرستار‌ها بدن او را شسته بودند و بعد سراغ چشم‌هایش رفته بودند و همین باعث شد که دخترم چشم‌هایش را از دست بدهد. پرستاری که در آمبولانس بود اول باید چشم‌های سهیلا را شستشو می‌داد.»

همین نحوه مواجهه با قربانیان اسید پاشی یکی از بحث‌های داغ این روزهاست. در شبکه‌های اجتماعی بسیاری این مطلب را به اشتراک می‌گذارند که چگونه باید به داد قربانیان رسید. یکی پیشنهاد می‌دهد آب همراه خود داشته باشیم و دیگری می‌گوید لباس‌های قربانی را باید از بدنش جدا کرد.

یکی از کاربران نوشته: «همین الان یکی از دوستهای نزدیکم روی وایبر برام پیامی فرستاده مبنی بر اینکه چه کنیم تا کمتر در حمله اسید پاشی دچار آسیب شویم یا نشویم، یا کمتر شویم و... از جمله اینکه یک لایه کرم بزنیم به پوستمون، عینک آفتابی بزرگ بزنیم، جواب موتور سوار‌ها را ندهیم، شیشه اتومبیل و پایین ندهیم، جلوی غریبه‌ها که ادرس می‌پرسند، ترمز نکنیم و بعد از حمله هم از آب استفاده کنیم و... در پایان از همه خواسته این پیام را به اشتراک بگذارند.»

ایسنا درباره چگونگی مواجهه با این اتفاق این پیشنهادات را می‌دهد: «مواد شیمیایی ممکن است اسیدی یا قلیایی باشند. سوختگی با این مواد می‌تواند از نوع شدید‌ترین سوختگی‌ها باشد که تا عمق زیادی در بدن نفوذ می‌کند. پس از تماس با چنین موادی لباس‌های آلوده را درآورید و بلافاصله محل سوختگی را با آب زیاد حداقل به مدت ۲۰ دقیقه شستشو دهید. برای خنثی کردن ماده شیمیایی از ماده شیمیایی دیگری استفاده نکنید و محل آسیب‌دیده را صرفاً با آب زیاد شستشو دهید. در صورت آلوده شدن چشم با مواد شیمیایی، بهترین کار، شستشو با آب فراوان است. دقت کنید در هنگام شستشو، آب مصرف‌شده از جانب بیرونی چشم خارج شود تا چشم مقابل را آلوده نکند. در ادامه مصدوم را سریعاً به بیمارستان منتقل کنید.»

 

سردرگمی خانواده‌های قربانیان

 

همسر یکی دیگر از قربانیان که هفته گذشته در خیابان مهرداد اصفهان مورد اسیدپاشی قرار گرفت می‌گوید: «جراحی روی صورت سارا انجام شده و بافت مرده صورتش جمع شده است. پزشکان از ۱۲ درصد سوختگی می‌گویند، اما این ۱۲ درصد سوختگی نصف گردن و صورت ساراست که از بین رفته است.»

پدر یکی دیگر از قربانیان اسیدپاشی نیز با گلایه از سردرگمی پزشک‌ها برای درمان چشم‌های دخترش، می‌گوید: «ابتدا قرار بود در اصفهان چشم‌های دخترم بخیه بشود که بعد از مخالفت من، ما را به بیمارستان لبافی‌نژاد ارجاع دادند که در آنجا اعلام کردند اصلا نیاز به بخیه کردن نبوده و اگر این کار انجام می‌شد دخترم بینایی خود را از دست می‌داد. در حال حاضر هم بیمارستان چشم پزشکی، بیماران سوختگی را بستری نمی‌کند و بیمارستان سوختگی هم که دخترم را بستری کرده است اعلام می‌کند در قبال چشم‌ها مسئولیتی نداریم و این کار را بلد نیستیم. با توجه به اینکه چشم‌ها باید هر پنج ساعت یک بار با آب شست‌وشو شود و در آن قطره ریخته شود این کار برعهده خودمان افتاده است و این شست‌وشو را انجام می‌دهیم.»

این پدر در پاسخ به این سوال که شایعاتی درخصوص بدحجاب بودن چهار قربانی پرونده اسیدپاشی در استان اصفهان وجود دارد، می‌گوید: «دخترم حجاب غیرمتعارف نداشته و معمولی و به مانند بقیه بوده تا حدی که پیش از این در جامعه حضور داشت، دانشگاه و جاهای مختلف می‌رفت و مشکلی به وجود نیامده بود. در پیگیری پرونده با یکی دیگر از خانواده‌های قربانیان آشنا شدیم که براساس گفته‌های آن‌ها مراحل پرونده آن‌ها دقیقا شبیه پرونده و اتفاقات مربوط به دختر من بود.»

روز گذشته حسین اشتری جانشین فرمانده پلیس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا قربانیان به دلیل شکل پوشش خود مورد حمله قرار گرفته‌اند، می‌گوید: «افرادی که مورد هدف قرار گرفتند از قشر خاصی نبودند و این موضوع در دست بررسی است.»

 

چرا عوامل اسید پاشی دستگیر نمی‌شوند؟

 

هفته هاست که ماجرای اسید پاشی در اصفهان اتفاق افتاده است؛ اما پلیس هنوز نتوانسته عاملان این ماجرا را دستگیر کند. روز گذشته ۲۶ مهرماه سرهنگ ستار خسروی، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفته بود که سرنخ‌های خوبی در این پرونده کشف شده است. او ارتباط مجرم یا مجرمان را به گروههای خاص را رد کرد و تایید کرد که این حملات توسط یک شخص انجام شده است و اطلاع رسانی بیشتر را موکول به تکمیل شدن پرونده کرد.

با این وجود این سوال را بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند که چرا عوامل اتفاقات اخیر اسید پاشی هنوز دستگیر نشده‌اند؟ یکی از کاربران می‌نویسد: «چگونه است که عوامل سازنده کلیپ هپی کمتر از پنج ساعت شناسایی و دستگیر می‌شوند و سازندگان جوک‌ها برای امام در وایبر در مدت زمان بسیار کوتاه شناسایی می‌شوند اما پلیس چرا نتوانسته عاملان اسید پاشی را شناسایی کند؟»

به گفته شاهدان عینی تمامی اتفاقات اسید پاشی در خیابان‌های پرتردد رخ داده و این خیابان‌ها مجهز به دوربین‌های پلیس راهنمایی و رانندگی هستند.

 

واکنش‌های مقامات به پرونده اسیدپاشی

 

محمد تقی رهبر، امام جمعه اصفهان این اقدامرا محکوم کرده و به ایسنا می‌گوید: «من نگفتم تذکر فرا‌تر از لسانی باشد. این کار‌ها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد.»

امام جمعه اصفهان همچنین گفته که اگر یک زن «حتی با بد‌ترین وضع» به خیابان بیاید مجازاتش چنین چیزی نیست. به گفته او، موضوع بدحجابی باید به صورت قانونی و توسط دستگاه قاضی و نیروهای انتظامی پیگیری شود.

محمد علی اسفنانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایران نیز با تاکید بر اینکه امنیت اصفهان در گرو مجازات متخلفان اسیدپاشی است، گفت که قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید هر چه سریع‌تر و با صراحت تمام با متخلفان اسیدپاشی برخورد و آن‌ها را به سزای عملشان برسانند.

 

یکی از دیگر مقاماتی که در این خصوص موضع گیری کرده‌اند، محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری ایران است. آقای خباز می‌گوید: «ما بدحجابی را تایید نمی‌کنیم اما این طور رفتار بازدارنده هم باعث می‌شود که فرد از حیض انتفاع ساقط شود.»

عباسعلی منصور آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت که اسیدپاشی در اصفهان در دراز مدت اقتصاد اصفهان را با چالش بزرگی روبرو می‌کند. او گفت که «مجرمان اسیدپاشی از طریق سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه یاری» می‌شوند.

خبرگزاری آنا گزارش داده که یک منبع آگاه در دادگستری اصفهان گفته که شورای تامین استان برای رسیدگی به این پرونده تشکیل جلسه داده است و حسن رحیمی دادستان اصفهان مسئول پرونده است. همچنین گفته شده که پرونده اسید پاشی زنجیره‌ای از سوی وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و همچنین نیروی انتظامی رسیدگی شود و مقرر شده در ستادی متشکل از نمایندگان این نهاد‌ها به این پرونده رسیدگی شود.

همچنین خبرنگار اقتصاد نیوز نیز به سراغ نمایندگان مجلس رفته که بیشتر این نمایندگان از وجود حادثه اسیدپاشی در اصفهان بی‌اطلاعند.

یکی از مسئولان بیمارستان امام موسی کاظم اصفهان گفته که مقامات خواستار عدم اطلاع رسانی در خصوص پرونده اسیدپاشی در اصفهان شده‌اند.

 

روزهای سخت برای اصفهانی‌ها

 

این روز‌ها برای ساکنان اصفهان و دختران قربانی اسیدپاشی روزهای سختی است. مریم دانشجوی ساکن اصفهان است. او می‌گوید تا زمانی که عاملان را دستگیر نکنند احساس امنیت نمی‌کند. او و دوستانش امروز به خاطر ترس به دانشگاه نرفتند: «کاش زود‌تر عاملان اسیدپاشی را دستگیر کنند. وگرنه امنیت روحی و روانی کافی برای بیرون رفتن ندارم.»

ساکن دیگری نیز به ایسنا گفته: «به عنوان یک زن اصفهانی با صدای عبور هر موتور سواری اعصابم به هم می‌ریزد و بعد از این‌که موتور از کنارم عبور کرد تصویر قربانیان اسید پاشی در ذهنم تداعی می‌شود. هرچند قبل از این باتوجه به تجربه دزدیده شدن کیفم؛ از صدای موتور هراس داشتم. این یعنی عدم امنیت در جامعه.»

 

هانیه هم می‌گوید: «پیش از این یک پیامک از شماره نا‌شناسی در یافت کردم که در آن هشدار داده بود اگر حجابتان را رعایت نکنید به شما اسید پاشی می‌شود. اگر اسید پاشی‌ها مربوط به مسئله حجاب است چرا مقامات بالا‌تر دراین خصوص اظهارنظر نمی‌کنند؟ آیا هر شخصی متولی امر حجاب است؟»

آمنه می‌گوید: «دیشب تا صبح خواب دیدم به من اسید پاشی شده است. خرید و فروش اسید باید ممنوع شود.»

نا‌شناس دیگری می‌گوید: «صبح تا الان صد بار خواستم به شوهرم بگویم، نمی‌خواهم اصفهان زندگی کنم؛ چون فقط رانندگی که نیست، بالاخره باید ماشین را پارک کنیم و پیاده بشویم، حالا از کجا معلوم به پیاده‌ها هم اسید نپاشند؟» و اینگونه این روزهای ساکنان اصفهان می‌گذرد.

 

گزارش از فریده غائب در کانون زنان ایرانی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مسوولان انتظامی درباره حوادث اصفهان خبر دادند

سرنخ‌هایی از عاملان اسیدپاشی به 4زن

شرق: اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای روی زنان در اصفهان موجی از ترس و ناامنی را راه انداخته است. اخبار مربوط به این اسیدپاشی‌ها در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته و زنان را به هراس انداخته است. از سویی این ادعا در فضای مجازی مطرح شده که افرادی به‌صورت زنان بدحجاب اسید می‌پاشند. آخرین مورد اسیدپاشی شامگاه چهارشنبه هفته پیش در میدان توحید اصفهان رخ داد. بنا به اطلاعات موجود، اسیدپاشی توسط دو مرد موتورسوار انجام می‌شود که کلاه‌کاسکت دارند. آنها در نقاط مختلف شهر پرسه می‌زنند و بعد از شناسایی زنان راننده، روی آنها اسید می‌پاشند. یکی از قربانیان این حملات که زنی 27ساله به نام «ندا» است چهارشنبه دو هفته پیش هدف اسیدپاشی قرار گرفت. او اکنون در تهران بستری است و شرایط نامناسبی دارد. او بینایی یکی از چشمانش را از دست داده و باید جراحی‌ها ادامه پیدا کند. پدر ندا درباره این حادثه به ایسنا گفت: ندا زمان حادثه ماشین را گوشه خیابان متوقف کرد تا جواب تلفن مادرش را بدهد، اما دو سرنشین یک موتور به ندا اسید ‌پاشیدند و فرار کردند و او اکنون از ناحیه چشم، گوش چپ، گردن، دست و پاها آسیب‌دیده است. او ادامه داد: دخترم روز جمعه چهارساعت در اتاق عمل بود در این دوهفته مرتب حالت تهوع داشته و غذا نمی‌خورد تازه دیروز کمی از تخت پایین آمد و چند قدمی راه رفت. گناه ندا چه بود؟ هیچ‌کسی تاکنون از این دختر کوچک‌ترین خلافی ندیده است او همیشه آبرومندانه زندگی کرده و با هیچ‌کسی خصومت شخصی نداشته است. او با بیان اینکه آنها که به دخترم تهمت بی‌حجابی می‌زنند، باید در آخرت پاسخ دهند، افزود: ندا هیچ‌گاه نمازش ترک نشده است. همیشه وقتی می‌خواستم به دخترم پول دهم زیر جانمازش می‌گذاشتم. او کسی نبود که در قیدوبند حجاب نباشد این را همسایه‌ها، فامیل و آشنایان همه می‌دانند. او اضافه کرد: ندا باید چهارمرحله عمل شود دکترها از یک‌چشم او کاملا ناامید شده‌اند و چشم دیگرش 20، 30درصد شانس بینایی دارد. تاکنون او را پیش چندین پزشک برده‌ایم تا شاید رسیدگی کنند.

 «مریم-د» یکی دیگر از قربانیان است که روز تولد پسرش در حالی‌که برای خرید از خانه بیرون رفته بود هدف اسیدپاشی قرار گرفت. او به ایسنا گفت: «من بارها سوختن دست را با بخار آب یا قابلمه و... تجربه کردم اما این سوختن متفاوت بود، لباس‌هایم در تنم پودر شد. مردم من را به مغازه‌ای بردند و سریع به صورتم آب پاشیدند. یکی از قرنیه‌هایم را از دست دادم و باید پیوند قرنیه انجام دهم. بدنم به شدت آسیب دیده، یک قسمت از سر من سوراخ شده و هنوز در شوک هستم که چطور یک‌نفر با انسان این کار را می‌کند؟ آیا او هم انسان است؟! مریم با بیان اینکه با هیچ‌کسی خصومت شخصی ندارد، گفت: در آگاهی متوجه شدم فقط من نیستم که قربانی این جنایت شده‌ام و چندین‌نفر دیگر از نقاط مختلف شهر مورد این جنایت مشابه قرار گرفته‌اند. او با اشاره به اینکه گفته می‌شود خانم‌های بدحجاب مورد اسیدپاشی قرار گرفته‌اند، ادامه داد: من در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شده‌ام و هیچ وقت به خود اجازه نداده‌ام با پوشش نامناسب از منزل بیرون بروم.»

«سارا» نیز یکی دیگر از قربانیان است. شوهر او درباره حادثه توضیح داد: «حادثه حدود ساعت‌شش بعدازظهر اتفاق افتاد. سارا مهاجمان را ندیده اما احتمالا موتورسوار بوده‌اند. سارا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و از ناحیه چشم چپ دچار آسیب جدی است، بینایی او کاهش یافته و پزشکان برای بررسی آسیب باید تا زمان ازبین‌رفتن التهاب چشم منتظر بمانند. یکی دیگر از قربانیان نیز در گفت‌وگو با «شرق» توضیح داده زمانی که در خیابان راه می‌رفت توسط موتورسواری ناشناس هدف حمله قرار گرفت. فضل‌الله کفیل، فرماندار اصفهان پیش از این اسیدپاشی‌های سریالی را رد کرده و گفته بود فقط دومورد اسیدپاشی اتفاق افتاده است. او احتمال داده بود اولین حادثه به خاطر اختلافات خانوادگی رخ داده است. با این حال اکنون مدارک نشان می‌دهد چهار زن قربانی این حملات شده‌اند و ظاهرا اختلافات شخصی در این وقایع نقشی ندارد.سرهنگ ستار خسروی، رییس پلیس آگاهی استان اصفهان از کشف سرنخ‌های خوبی از خاطیان خبر داد. او ارتباط مجرم یا مجرمان را با گروه‌های خاص رد کرده و با تایید اینکه حملات توسط یک شخص انجام شده، اطلاع‌رسانی‌های بیشتر در این خصوص را به بررسی حوادث در کمیسیون اطلاع‌رسانی استان موکول کرد. در همین حال سردارحسین اشتری، جانشین فرمانده ناجا در واکنش به اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان از پیگیری ویژه این موضوع توسط پلیس خبر داد و گفت: تاکنون چهار مورد اسیدپاشی داشتیم که با توجه به اطلاعات اولیه به سرنخ‌هایی رسیدیم و امیدواریم با تلاش پلیس این افراد زودتر دستگیر شوند. اشتری درباره اینکه گفته می‌شود برخی از این افراد بی‌حجاب بودند گفت: افرادی که مورد هدف قرار گرفتند از قشر خاصی نبودند و این موضوع در دست بررسی است. شهیندخت مولاوردی، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز دراین‌باره به ایسنا گفت: لازم است تدابیری به منظور مقابله با خشونت علیه زنان اتخاذ شود و این تدابیر باید در حوزه بازدارندگی قانونی و حمایتی باشد. در معاونت امور زنان نیز تدابیری را مدنظر قرار داده‌ و در چارچوب لایحه تامین امنیت زنان به این موضوع پرداخته‌ایم. فعالیت‌هایی را نیز در زمینه توانمندسازی زنان به منظور بازدارندگی از خشونت علیه زنان انجام می‌دهیم. وی تاکید کرد: امنیت در هر سطحی پیش‌شرط هر فعالیتی برای زنان بوده و لازم است، زنان توانمند شوند. به منظور توانمندسازی زنان و حضور جدی آنها در برنامه‌های توسعه‌ لازم است به امنیت آنان نیز توجه کنیم. مولاوردی با بیان اینکه متلک‌گویی، اسیدپاشی و... مصداق خشونت علیه زنان در اجتماع و جامعه است، گفت: زنان باید چه در حریم خصوصی و چه در جامعه از خشونت در امان باشند و قربانی خشونت نشوند. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: یکی از اشکال خشونت علیه زنان «آزار‌رسانی در اماکن عمومی و پارک‌ها» است که تجاوز و سایر تعرضات جنسی از اشکال شدیدتر این خشونت محسوب می‌شود و لازم است تدابیر لازم برای مقابله با این نوع پدیده‌های «فراگیر اجتماعی» اتخاذ شود.

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=46146

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

قائم مقام وزیر کشور:

اسیدپاشی‌های اصفهان زنجیره‌ای نیست/ دستگیری 4 متهم

مرتضی میرباقری گفت: اسیدپاشی‌های اصفهان زنجیره‌ای نبوده است و تاکنون سه تا چهار نفر به عنوان متهم دستگیر شده‌اند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، مرتضی میرباقری قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی، در حاشیه شصت و هشتمین جلسه شورای اجتماعی کشور که امروز در وزارت کشور برگزار شد، با بیان مطالب بالا اظهار کرد: بر اساس گزارش استاندار اصفهان به هیچ وجه نگرانی در سطح استان اصفهان نسبت به اسیدپاشی وجود ندارد. البته با این اقدامات جنون آمیز مقابله می‌شود و نوع و شدت مقابله در کاهش این گونه اقدامات موثر است.

وی در ادامه گفت:‌ پس از وقوع اسیدپاشی‌های اصفهان حوزه‌های ذیربط در استان اصفهان اقدامات در این زمینه را انجام دادند و وزیر کشور فردای روز اسیدپاشی با استاندار اصفهان همه ابعاد این مسئله را بررسی کرد.

میرباقری درباره نامه وزیر کشور به منظور اعتراض به طرح آمران به معروف به رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در زمینه امر به معروف و نهی از منکر قوانین بالادستی وجود دارد و برای فعالیت در این زمینه به قانون جدیدی نیاز نداریم. اگر تشخیص دهیم که اتفاقاتی که در صحن مجلس در زمینه این طرح رخ می‌دهد نیازمند اصلاحاتی است، دولت وارد عمل می‌شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد:‌ در صورتی که این طرح بار مالی داشته باشد شورای نگهبان با آن مخالفت می‌کند در زمینه حقوقی نیز افرادی مانند معاون حقوقی رئیس جمهور، حضور دارند و مباحث لازم را مطرح می‌کنند. در کل در زمینه امر به معروف و نهی از منکر نیازی به چنین طرح‌هایی نیست.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشرق تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷

اژه‌ای: اسیدپاشی ربطی به بی‌حجابی ندارد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: یکی از اقدامات ناپسند، زشت و جنایتکارانه هفته گذشته ماجرای اسیدپاشی در اصفهان بود که این اقدام خشن باید توسط تمامی دست‌اندرکاران مورد پیگیری قرار گرفته و برای شناسایی عاملان و تعقیب آنها اقدام جدی صورت گیرد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه عصر امروز در هفتاد و یکمین نشست خبری خود اظهار داشت: قوه قضاییه در رابطه با عاملان ماجرای اسیدپاشی اصفهان پیگیر دستگیری این افراد هستند و آماده‌اند در صورت دستگیری به سرعت بازپرسی صورت گرفته و عاملان به اشد مجازات برسند.

اژه‌ای افزود: بسیار ناگوار است که خانمی جوان ظاهر خود را به طور کل تا پایان عمر از دست بدهد و علاوه بر رنج بیماری برای خود و خانواده و عذاب معالجه و تبعات پس از آن از هزینه درمان نیز رنج بکشد.

وی تصریح کرد: درست است که این اقدام قابل قصاص است و عاملان اینگونه اقدام حتماً باید مجازات شوند ولی باید مجازاتی بازدارنده در این مورد صورت گیرد تا دیگر کسی جرأت نکند دست به اینگونه اقدامات بزند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت‌: در این راستا ریاست دادگستری اصفهان از دادستان این استان و مسئولان امنیتی خواسته تا این پرونده را پیگیری کنند و عاملان این اقدام شناسایی شوند.

اژه‌ای در مورد برخی خبرها در این زمینه در سایت‌ها گفت: براساس اطلاعات جمع‌آوری شده در این زمینه تاکنون تأیید نشده است که این اقدامات به علت بی‌حجابی افراد صورت گیرد چرا که با توجه به ارتباطاتی که با این افراد گرفته شده است این افراد جزو بی‌حجاب‌ها نبوده‌اند و اطلاعاتی که در برخی سایت‌ها آمده است تأیید شدنی نیست.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یک زن چادری قربانی اسید پاشی اصفهان

تابناک ـ تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹ - 20 October 2014

نماینده مردم اصفهان گفت : اتفاقات اخیر اصفهان توطئه ای است که امنیت و آرامش اصفهان را هدف قرار داده است و گروه خاصی از زنان مخاطب اسید پاش نیستند .

به گزارش ایران خبر احمد سالک با بیان اینکه در میان قربانیان اسید پاشی اصفهان یک خانم محجبه چادری وجود داشته است ، گفت : این خانم با پوشش کامل در ماشین نشسته بوده است و با توجه به این موضوع  به هیچ عنوان نمی توان گفت انگیزه اسیدپاش مبارزه با بد حجابی بوده است .

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت : به نظر می رسد که توطئه ای پشت پرده این سوء قصدها قرار دارد که اصلی ترین انگیزه آن از بین بردن احساس امنیت و آرامش در اصفهان می باشد .

نماینده مردم اصفهان گفت : هنوز اطلاعات دقیقی درباره نحوه انجام این اسید پاشی ها و تعداد سوء قصد کننده ها نداریم اما از عوامل امنیتی و انتظامی انتظار داریم که هر چه سریعتر این افراد را شناسایی و به مردم معرفی کنند .

وی همچنین از اصحاب رسانه درخواست کرد از لفظ زنجیره ای برای اسید پاشی های اخیر استفاده نکنند و در ادامه تاکید کرد : استفاده از لفظ زنجیره ای حس نا امنی را تشدید می کند و این انتظار را به وجود می آورد که این جریان ادامه داشته باشد در صورتیکه به جز 4 موردی که درباره آن اطلاع رسانی شد ، در چند روز اخیر شاهد هیچ سوء قصد تازه ای در اصفهان نبوده ایم و ان شاء الله که دیگر شاهد این حملات نباشیم.

http://www.tabnak.ir/

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عماریون تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸

معاون فرهنگی قوه قضاییه:

انگیزه اسیدپاشی‌ها شخصی است/ موج رسانه‌ای دشمنان علیه فریضه‌ "امر به معروف و نهی از منکر" ایجاد شده است

معاون فرهنگی قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات موجود د رحوزه امر به معروف و نهی از منکر، از برگزاری همایش ملی قانون و امر به معروف و نهی از منکر با حضور رئیس قوه قضائیه در هفته آینده خبر داد.

به گزارش عماریون از تسنیم ، حجت‌الاسلام صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه صبح امروز در نشست خبری خود اظهار داشت: با توجه به احساس نیازی که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر رخ داد و با توجه به برخوردهایی که در سطح جامعه با آمران به معروف به وجود می‌آمد و بعضا پرونده هایی که در دادگاه‌ها تشکیل می‌شد، تصمیم به برگزاری همایش ملی قانون و امر به معروف و نهی از منکر گرفتیم.

وی با تاکید بر اینکه در مواردی، جدای از مضروب شدن، شاهد شهادت آمران به معروف بودیم، آخرین نمونه را شهادت شهید علی خلیلی دانست و افزود: دستگاه قضایی رسیدگی‌های خود را انجام می‌دهد؛ اما سوال این بود که آیا در حوزه قوانین هیچ مشکل و نقصی نداریم؟ و آیا از همه ظرفیت‌های موجود در حوزه امر به معروف و نهی از منکر استفاده می‌کنیم؟ لذا به همین دلیل از سال قبل این همایش را پیش بینی کردیم تا با محوریت قانون، برگزار شود و قبل از همایش اصلی، نشست‌های علمی و کاربردی استانی را داشته باشیم که خوشبختانه 31 نشست در استان‌های مختلف برگزار شد.

 

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: برگزاری 31 نشست استانی در واقع برگزاری 31 پیش همایش بود و هفته آینده، همایش اصلی با 13 محور مرتبط با قانون با حضور مسئولان ارشد قوه قضاییه از جمله آیت الله آملی لاریجانی برگزار می‌شود و پس از برگزاری همایش و تشخیص ضعف‌ها و نیازها،باید به دنبال رفع نیازها و مشکلات باشیم.

 

صادقی در پاسخ به سوالی درباره عدم اطلاع رسانی مناسب در سایت این معاونت گفت: نمی‌دانم شما چه پایگاهی را دیده‌اید و این چیزی که می‌گویید سایت‌های فیلترشده را جزو پیوندها قرار داده‌اند درست نیست و اگر واقعا اینگونه است بعد از جلسه آن را پیگیری می‌کنم.

 

قدرت قضات نیازمند مهار شدن است تا به بیراهه کشیده نشود

 

وی درباره آسیب‌شناسی‌ صدور احکام خاطرنشان کرد: معمولا حداقل یک طرف مراجعان به دادگاه در هر پرونده‌ای، آسیب دیده است و شاید برخی از آنها دارای ناهنجاری‌هایی باشند و این ناهنجاری روی دیگران تأثیر می‌گذارد و همکاران ما همیشه با ورود به یک پرونده با چنین آسیب‌هایی مواجه هستند. ایجاد امنیت اخلاقی برای همکاران ما که در معرض آسیب‌ها هستند در دستور کار ما قرار دارد ولی این کار قطعاً به روش حفاظتی انجام نمی‌شود. صرف کار قضایی خودش آسیب‌زاست و به دلیل اینکه این مسند بلندپایه است و قاضی از موضع قدرت وارد می‌شود، این قدرت نیازمند مهار شدن است تا به بیراهه کشیده نشود و مهمترین شکل پیشگیری، مهار درونی است. لذا باید کاری کنیم که قضات بتوانند این قدرت آسیب رسان را از درون مهار کنند تا مبادا به آنها آسیب بزند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: همچنین ارتقای اخلاقی و علمی نیز در دستور کار ما قرار دارد و باید برای رضایت ارباب رجوع این اقدامات را انجام دهیم لذا باید قوانین را به صورت اخلاقی ارزیابی کنیم تا ببینیم چه آثار و تبعات اجتماعی خواهد داشت. چراکه هر مجازات، آثار خوب و بدی در جامعه دارد ولی نمی‌توان این آثار را به صفر رساند اما باید کاهش یابد. البته این را هم در نظر بگیرید که این موضوع زودبازده نیست و زمان‌بر است.

 

عدم آشنایی برخی قضات با رسانه/ لزوم افزایش آگاهی سیاسی قضات

 

وی درباره عدم آشنایی قضات با رسانه‌ها گفت: این موضوع شاید درباره برخی افراد صدق کند. یکی از نکات مهم در دستگاه قضایی این است که قضات از ورود به گروه‌های سیاسی منع شده‌اند اما این به این معنا نیست که آگاهی سیاسی خود را ارتقا ندهند. یکی از برنامه‌های ما افزایش آگاهی سیاسی بوده است که همیشه تأکید روی این موضوع وجود دارد چراکه قضات باید حکمی صادر کنند که مطابق با واقعیت جامعه باشد.

 

حجت الاسلام صادقی طرح ادغام معاونت فرهنگی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم را همچنان در دست بررسی دانست و افزود: متاسفانه هنوز تصمیمی درباره این موضوع گرفته نشده است و معاونت‌های  فعلی در حال انجام مأموریت‌های خود هستند.

 

از این به بعد شاهد اجرایی شدن مجازات‌های جایگزین حبس هستیم

 

معاون فرهنگی قوه قضائیه در پاسخ به تسنیم درباره عدم اطلاع رسانی دادگستری‌ها در زمینه صدور احکام جایگزین حبس اظهار داشت: مجازات‌های جایگزین حبس در قانون فعلی مطرح شده و آموزش لازم با برگزاری دوره‌های مختلف به قضات داده شده است. همچنین آیین‌نامه‌های لازم تدوین شده و باید از این به بعد شاهد اجرایی شدن این مبحث باشیم. اما نکته مورد توجه و مهم آن است که باید فرهنگ‌سازی در این خصوص صورت گیرد چراکه مجازات جایگزین ارجحیت داشته و قانون اجازه را به قاضی داده است که حکم لازم را صادر کند.

وی ادامه داد: بنای قوه قضائیه این نیست که احکام صادر شده را خبری کند چون حقوق مردم باید لحاظ شود و بسیاری از احکام نباید خبری شوند؛ اما کلیت احکام بدون تحت الشعاع قرار دادن آبروی افراد می‌تواند مطرح شده و مسائلی که با حقوق عمومی مردم ارتباط دارد می‌توانند اطلاع‌رسانی شود.

 

ضرورت ساختارسازی منسجم در موضوع امر به معروف و نهی از منکر

 

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه در همایش هفته آینده شیوه متفاوتی درپیش گرفته شده است، از شیوه پیش‌همایشی با همکاری 31 استان و مجموعه های مختلف خبر داد و در خصوص نظر قوه قضائیه در حمایت از طرح آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: ما نیازی به چنین قانونی داریم چراکه در گذشته ستادهایی در این زمینه داشتیم مثل ستاد مرکزی امر به معروف که همچنان فعالیت می‌کند. لذا برای احیای این فریضه نیاز بود که ستادی تشکیل شود تا بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی ایجاد کند نه اینکه خودش دستگاه اجرایی باشد. هرچند بحث‌های ساختاری مختلفی همچون نظرات متفاوت در خصوص ابعاد این ساختار در آن وجود داشته است و برخی نیز از لزوم ایجاد یک وزارتخانه سخن می‌گویند و برخی نیز با آن مخالفت می‌کنند ولی باید قبول کرد که نمی‌توان به تشکیل یک سازمان اکتفا کرد چراکه دامنه گسترده این مسئله اجازه نمی‌دهد که آن را در قالب یک سازمان پیگیری کنیم.

 

وی بر لزوم انجام ساختارسازی‌ها در راستای امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و افزود: امر به معروف و نهی از منکر اصلی در ایجاد ساختارها شکل می‌گیرد. ما باید به طور سیستماتیک جلوی تخلف و فساد را بگیریم نه اینکه همه اینها را در قالب بگیر و ببند خلاصه کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: آنچه به عنوان قانون در مجلس در حال جریان است و کلیات آن تصویب شده است کاری ضروری است و باید چنین ستادی داشته باشیم ولی  برای همه مسائل پیرامون امر به معروف باید بیشتر به نقش حمایت کنندگی تاکید داشت و باید سامانه‌ای برای امر به معروف تشکیل شود تا هم حمایت قانونی داشته باشد هم نظام‌یافتگی و هم متدینینی که می‌خواهند به تکلیف خود عمل کنند وظایف خود را بدانند.

حجت الاسلام صادقی افزود: یکی از اشکلاتی که در پیش نویس وجود دارد این است که دستگاه های اجرایی را خوب دیده‌اند، اما از قوه قضاییه فقط یک نماینده تعیین شده است و این از نقایص این پیش نویس است که امیدواریم برطرف شود. چراکه هر دستگاهی که در این زمینه وظیفه‌ای دارد، باید حضور داشته باشد و حتما دادستانی‌ها هم در این زمینه وظایفی دارند. لذا باید نماینده دادستانی در اینجا هم حضور داشته باشد.

وی بر ضرورت فرهنگ سازی در حوزه مسائل حقوقی تاکید کرد و با اشاره به لزوم حضور معاونت فرهنگی بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه در معاونت پیشگیری قوه نیز تاکید داشت و گفت: از سوی دیگر با توجه به جنبه بازرسی در این خصوص باید حتما سازمان بازرسی نیز حضور داشته باشد. لذا اینکه تنها یک نماینده از دستگاه قضایی در این طرح دیده شده باشد هم جفا به این قوه است و هم باعث تضعیف این روند می‌شود.

 

رد انتساب اسیدپاشی اصفهان به انصار حزب الله/ این کار حتماً کار گروه‌های معتقد نیست

 

معاون فرهنگی قوه قضائیه درباره گروه‌هایی که مدعی برخورد با منکرات شده‌اند، نیز خاطرنشان کرد: باید گفت اگر بی‌برنامه حرکت کنیم ممکن است گروه‌هایی به صورت بی‌برنامه وارد عمل شوند و بیان اینگونه امور و اظهار آمادگی این گروه‌ها هرچند مثبت است اما اینکه کشور ما برای این کار برنامه نداشته باشد، نامبارک است. لذا باید دستگاه‌های مسئول برای حضور مردم و گروه‌های دارای انگیزه، برنامه مشخصی تدوین کنند تا شاهد حضور نامنظم و زمینه‌سازی نادرست نباشیم.

 

وی درباره انتساب اسیدپاشی به انصار حزب‌الله و آمران به معروف گفت: این روش، هم حرام است و هم قانوناً ممنوع. هیچ آمر به معروف از این ابزار برای کارش استفاده نمی‌کند اگر کسی از این روش استفاده کند خودش یک منکر بزرگ است. لذا این کار حتماً کار گروه‌های معتقد نیست و رسانه‌ها نباید این اتفاق را به گروه‌های معتقد نسبت دهند. این کار جفاست. تبلیغات منفی قطعا دیگران خواهند داشت و موج رسانه‌ای دشمنان علیه این فریضه‌ها ایجاد می‌شود اما گروه هایی که ما می‌شناسیم و اعتقاد اسلامی دارند هیچ وقت چنین کاری نمی‌کنند و از آن تبری می‌جویند.

حجت الاسلام صادقی با تاکید بر اینکه انگیزه اسیدپاشی‌ها معمولاً شخصی است، خاطرنشان کرد: ممکن است عده‌ای برای گمراه کردن و بدنام کردن در حال انجام این کار باشند ولی در مجموع دادستان اصفهان به طور جدی در حالی پیگیری موضوع است. به هرحال نباید آن را منتسب به بحث امر به معروف و نهی از منکر کرد.

http://www.ammariyon.ir/fa/news/34274/

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نامه وزارت‌کشور به لاریجانی درباره طرح "امربه‌معروف"

فرارو ـ کد خبر: ۲۱۰۹۳۸۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹

سخنگوی وزارت کشور، از نامه وزارت کشور به علی لاریجانی درباره طرح امر به معروف خبر داد و گفت: «امیدواریم با نظر مساعد مجلس و هیات رئیسه این طرح به کمیسیون برگردد.»

به گزارش فرارو، حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور،  در مورد "طرح آمران به معروف و ناهیان از منکر" که در مجلس شورای اسلامی مطرح است، گفت: «وزارت کشور در مورد این طرح بحث های کارشناسی مفصل و مبسوطی دارد و وزیر کشوز نیز نظرات کارشناسی وزارت را در 3 صفحه به رئیس مجلس اعلام کرد.»

او اظهار امیدواری کرد که با نظر مساعد مجلس و هیات رئیسه "این طرح به کمیسیون برگردد تا با نظرات کارشناسی، دقت بیشتر و شنیدن نقطه نظرات مختلف بررسی شود."

امیری امر به معروف و نهی از منکر را یک امر شرعی خواند و گفت: «هیچ تردیدی در مورد توجه امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد و نه تنها به عنوان تکلیف اداری بلکه به عنوان واجب شرعی بر خودمان فرض می دانیم که آن را اجرایی کنیم اما در خصوص راهکارهای اجرایی کردن و اثربخش بودن این طرح نظراتی داریم.»

کلیات طرح نمایندگان مجلس برای  "حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر" 15 مهر در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گرفت و جزییات آن در دست بررسی نمایندگان قرار دارد.

بنا به این طرح هیچ فرد یا نهادی حق ندارد مانع از اجرای "امر به معروف و نهی از منکر" بشود و در صورت بروز درگیری در این زمینه، مجازات کسانی که علیه امر به معروف‌کنندگان اقدامی کنند سختگیرانه خواهد بود.

به سازمان بسیج هم این وظیفه داده شده است که افرادی را برای انجام امر به معروف و نهی از منکر سازماندهی کند.

همچنین مطابق بخشی از این طرح، این اختیار به ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر داده شده است که برای تجمع‌ علیه آنچه نمایندگان "منکرهای موجود در جامعه" خوانده‌اند، مجوز صادر کند.

دولت مخالف این طرح است مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، در هنگام بررسی کلیات طرح در انتقاد از این مساله گفته است: "در این صورت تکلیف وزارت کشور چیست؟ اگر ناامنی به وجود آید چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود؟"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خبرگزاری تسنیم: سرویس: استانها ، تاریخ: ۲۸/مهر/۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵ ، شناسه خبر: ۵۳۴۲۵۴

حجت الاسلام کمیل کاوه رئیس انصار حزب الله اصفهان رئیس حزب‌الله اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم:

حزب‌الله تنها در حیطه تذکر لسانی فعالیت می‌کند/ رد شایعات اسیدپاشی توسط حزب‌الله اصفهان

خبرگزاری تسنیم: رئیس حزب‌الله اصفهان ضمن رد شایعاتی مبنی بر انجام اسید‌پاشی‌های اصفهان توسط حزب‌الله گفت: فعالیت مجموعه‌های حزب‌اللهی و رویکردهای آن‌ها مشخص بوده و آن‌ها تنها در حیطه تذکر لسانی فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام کمیل کاوه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به حادثه اسیدپاشی در خیابان‌های اصفهان و بحث‌های مطرح شده در این زمینه اظهار کرد: مسئولان اعلام کرده‌اند که یک شخص ضداجتماعی چنین حرکتی را مرتکب شده است؛ باید گفت کسی که حتی دین و ایمان هم ندارد، این کار را انجام نمی‌دهد.

وی افزود: اسیدپاشی کار بسیار اشتباه و نادرستی است اما کار کسی که آن را به عناصر حزب‌اللهی ربط می‌دهد، از اسیدپاش‌ها نیز بدتر است؛ به نظر من هر کس یک ذره وجدان و انسانیت داشته باشد، فکر چنین چیزی را به ذهن خود نمی‌دهد.

رئیس حزب‌الله اصفهان خاطرنشان کرد: فعالیت مجموعه‌های حزب‌اللهی و رویکردهای آن‌ها مشخص بوده و آن‌ها تنها در حیطه تذکر لسانی فعالیت می‌کنند، هر زمان که توفیق حاصل شود، تنها تذکر لسانی می‌دهند.

وی با انتقاد از انتساب این مسئله به مجموعه‌های حزب‌اللهی خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواهند آن را به بچه‌های حزب‌اللهی که عمری است مظلومانه کار می‌کنند و هم‌‌اکنون در حال رصد پرونده هسته‌ای، دادگاه مهدی هاشمی و نقد مسائل اقتصادی کشور هستند، منتسب کنند، باید به خودشان رجوع کنند، این افراد چگونه به خود اجازه می‌دهند آن را به بچه‌های حزب‌اللهی منتصب کنند.

کاوه گفت: امر به معروف و نهی از منکر چارچوب خاص خودش را دارد، چارچوب فعالیت مجموعه‌های حزب‌اللهی در بحث تذکر لسانی است و در صورت نیاز به برخورد با هنجار شکنی‌های اجتماعی، مسئولان مرتبط با آن، بر اساس قانون با مجرمان برخورد می‌کنند.

رئیس حزب‌الله اصفهان خاطرنشان کرد: محکومیت این مسئله نیز یک مسئله بدیهی است، مگر می‌شود شخصی آن را محکوم نکند زیرا این کار، یک کار غیر انسانی است و از مسئولان می‌خواهم هرچه سریع‌تر با عامل یا عاملان این حرکت غیر انسانی برخورد جدی انجام دهند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آب تنها فوريت براي كمك به حادثه‌ديدگان اسيدپاشي

دسترسي به اسيد امنيت را مي‌سوزاند

وضع قوانين محدودكننده براي دسترسي به اسيد ضروري است

نویسنده : زهرا چيذري

   جوان آنلاین

هنوز احساسات مردم از ماجراهاي قبلي اسيدپاشي جريحه‌دار است كه حالا اخبار جديدي از اسيدپاشي منتشر مي‌شود؛ ‌حوادث دردناكي كه حكايت از فقدان بازدارنده‌هاي قانوني و همچنين دسترسي آسان به تهيه اسيد دارد در حالي كه قاعدتاً همه افراد نبايد بتوانند به راحتي يك ماده شيميايي تخصصي همچون اسيد را تهيه كنند.

 

چند قرباني اسيد‌پاشي طي روزهاي اخير در شهر اصفهان حكايت از يك فاجعه جدي دارد، ‌فاجعه‌اي كه برخي چالش‌ها زمينه‌ساز وقوع آن است. اما چنين حوادثي نه فقط مي‌تواند زندگي يك انسان را مختل كند بلكه بر روند زندگي اطرافيان وي هم اثر گذاشته و در ابعاد كلان‌تر نيز مي‌تواند امنيت رواني جامعه را دچار خدشه كند. مهم‌ترين نكته در تكرار وقايعي كه مسير زندگي آمنه بهرامي را تغيير داد و حالا افراد مشابه ديگري را به جامعه تحويل مي‌دهد، نبود نظارت كافي و قوانين بازدارنده است كه يك روز دلداده‌اي را جنايتكار مي‌كند و حالا جنايتي را رقم مي‌زند. اما مهم‌ترين سؤال در وقوع چنين فاجعه‌اي اين است كه مجرمان اسيد‌پاش چگونه و از كجا اسيدهايي با غلظت بالا را كه نبايد در دسترس عموم باشد، تهيه مي‌كنند؟

 

تهيه اسيد همچون آب خوردن!

غلامرضا شريعت، پزشك فعال در حوزه درمان سوختگي در پاسخ به اين سؤال مي‌گويد: ‌متأسفانه شما در صورتي كه اراده كنيد به راحتي مي‌توانيد انواع و اقسام اسيدهاي غليظ و خطرناكي را كه اغلب استفاده صنعتي يا تخصصي دارد، تهيه كنيد و هيچ نظارت و محدوديتي براي تهيه اين ماده خطرناك وجود ندارد در حالي كه صرفنظر از جناياتي كه در اين حوزه رخ مي‌دهد در موارد بسياري با افرادي مواجه مي‌شويم كه به دليل ناآگاهي و استفاده نادرست از اسيدها دچار سوختگي شده‌اند.

 

وي با اشاره به سالي 500 مورد اسيد‌پاشي در بنگلادش مي‌افزايد: در اين كشور در سال 2010 قانوني تصويب شد و دسترسي به اسيد را محدود كرد، بر اين اساس ميزان اسيد‌پاشي‌ها در سال 2013 به 20 درصد (112 مورد )كاهش يافت. بنا به تأكيد وي اگر در كشور ما نيز قوانين سختگيرانه‌اي براي كنترل دسترسي به اين مواد شيميايي در نظر گرفته شود و در صورت وقوع با متخلفان برخوردهاي جدي و شديد صورت بگيرد مي‌توان از بروز چنين فاجعه‌اي جلوگيري كرد. اما آيا در كتاب قانون كشورمان جرم اسيد‌پاشي ناديده گرفته شده است؟

 

قوانيني كه بازدارنده نيست

محمد علي اسفناني، عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: در ارتباط با جرم اسيدپاشي نقص قانوني وجود ندارد به طوري كه از سال‌ها قبل حكمي تحت عنوان ‌«قانون مجازات اسيد‌پاشي‌» براي اين جرم در نظر گرفته شده بود، اما پس از مدتي مسئولان امر تصميم گرفتند براي تأثيرگذاري بيشتر و اعمال پيشگيري در اين خصوص قانون جديدي با عنوان ‌«قانون تشديد مجازات اسيد‌پاشي‌» را در مجلس به تصويب برسانند. بنا به تأكيد وي مجازات اسيد‌پاشي بسيار سنگين است به طوري كه ممكن است در موارد خاص براي مجرمان قانون اشد مجازات يا اعدام نيز در نظر گرفته شود.

 

اسفناني از طرح اين موضوع در كميسيون قضايي و تلاش براي تشكيل كارگروهي براي بررسي اين موضوع خبر مي‌دهد. اما با يك بررسي كلي مي‌توان دريافت تاكنون در هيچ پرونده اسيدپاشي جز ديه و ارش اعضاي بدن و برخي خسارات مانند تخريب صورت و از بين رفتن چهره، خسارات ناشي از صدمات جسماني كه مازاد بر ديه است بر عهده جاني گذاشته نمي‌شود در حالي كه معمولاً هزينه‌هاي درمان و اعمال جراحي كه روي فرد مجني عليه انجام مي‌شود، بسيار بيشتر از ميزان كل ديات و ارش پرداختي به او است. همچنين به طور مثال در پرونده آمنه بهرامي مجازات جاني از نظر جنبه عمومي 10 سال حبس و پنج سال تبعيد در نظر گرفته شد، در حالي كه در قوانين كشورهايي همچون پاكستان كه مجازات اسيدپاشي 30 سال زندان بود پس از افزايش اين جرم به حبس ابد تبديل شد.

 

  آب بهترين درمان براي قربانيان اسيد

در كنار اين مسئله اما ناآگاهي از نحوه برخورد مناسب با اين حادثه از نظر فوريت‌هاي پزشكي هم موجب مي‌شود تا عمق آسيب به قرباني بيشتر و بيشتر شود به گونه‌اي كه پدر يكي از قربانيان اسيد‌پاشي اصفهان گفته است: به دليل ناآگاهي مردم به جاي آنكه روي دخترم آب بريزند، او را در همان ماشيني كه پر از اسيد بوده گذاشتند و به بيمارستان منتقلش كردند. دكتر شريعت اما درباره چگونگي مواجهه با سانحه‌ديدگان اسيد‌پاشي مي‌گويد: در ابتدا بايد با پوشيدن دستكش لاستيكي يا حتي به كمك يك پلاستيك فريزر و با دستمالي حتي دستمال كاغذي نواحي آسيب‌ديده را پاك و غلظت اسيد را كم كنيم و در مرحله بعدي بهترين درمان شست‌وشو است به گونه‌اي كه بايد فرد آسيب‌ديده تا يكي دو ساعت زير دوش آب برود چون هر قدر شست‌وشوي بيشتري انجام گيرد، ميزان آسيب كمتر مي‌شود. بنا به تأكيد اين پزشك دست روي دست گذاشتن و تنها خبر كردن اورژانس يا رساندن فرد به بيمارستان بدون شست‌وشو موجب مي‌شود تا اسيد كار خودش را روي بافت‌هاي بدن انجام دهد و آسيب گسترده‌تر شود.

 

  قصه تلخي كه بي‌پايان است

پايان اين ماجرا اما چه خواهد بود؟ آيا اسيدپاشي‌هاي اصفهان پيش از آنكه قرباني ديگري به جمعشان افزوده شود به سرانجام خواهد رسيد؟ پاسخ به اين سؤال در اقدامات و تصميم مسئولان قضايي و انتظامي كشور خواهد بود.

منبع : روزنامه جوان

 http://javanonline.ir/fa/news/681529/

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام جمعه موقت اصفهان:

اسيدپاشي‌ درقانون و شرع هيچ مجوزي ندارد

1393/07/29

  رسالت     

امام جمعه موقت اصفهان اسيدپاشي‌هاي اخيردراين شهررا محکوم وتصريح کرد: اينگونه کارها درقانون وشرع هيچ مجوزي ندارد.حجت‌الاسلام محمدتقي رهبردرگفتگو با ايسنا، درواکنش به اسيدپاشي‌هاي اخيراصفهان، اظهارکرد: اين کارمحکوم است، پيگرد قانوني، مجازات شرعي وديه دارد واگرکسي مرتکب چنين کاري شده، بايد پيگيربود چون اينگونه کارها درقانون وشرع هيچ مجوزي ندارد.وي ادامه داد: من اين موضوع را شنيده‌ام وبايد آن را پيگيري کنم تا ازجزئيات آن باخبرشوم تا بتوانم بهتراظهارنظرکنم، اما با اين وجود چنين کاري به هربهانه‌اي محکوم است، حتي اگريک زن به بدترين وضع به خيابان بيايد مجازاتش چنين چيزي نيست. کسي حق ندارد ازاين کارها بکند. اگرکسي چنين کارهايي را کند مجازات شرعي دارد وحکم قرآن وقصاص دارد.امام جمعه اصفهان درباره صحبتي که پيش ازاين ازقول اوگفته شده بود که امربه معروف ونهي ازمنکربايد ازتذکرلساني فراتربرود، تاکيد کرد: من نگفتم که تذکرفراترازلساني باشد، گفتم آنچه وظيفه يک مسلمان است تذکري ناصحانه، مشفقانه ومودبانه است. اگرقرارباشد برخوردي صورت بگيرد بايد به صورت قانوني باشد ودستگاه قضائي و نيروي انتظامي چنين مسئله‌اي را پيگيري کنند. اين اقدامات خودسرانه به هيچ وجه صحيح نيست.رهبراظهارکرد: بازهم مي‌گويم يک مسلمان اگربخواهد امربه معروف ونهي ازمنکرکند بايد ناصحانه ومشفقانه وبه صورت مودبانه اين کاررا انجام دهد. نيروي انتظامي وقوه قضائيه اگرمي‌خواهند برخوردي انجام دهند بايد درچارچوب قانون برخورد کنند.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=187649

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

محمد آقازاده :چند زن در خیابان های اصفهان قربانی اسید پاشی شدند،این خبر وحشتناکی است،اما از آن وحشتناک تر آنست که این اتفاق در جلوی چشم مردم می افتد و هیچکس به یاری این زنان نمی رود و آنها مجبورند تنهایی با این دهشت روبرو بشوند ، چه بر سر ما آماده است که این چنین نسبت به سرنوشت هم بی تفاوت شدیم و همه هم در آتش این بی تفاوتی می سوزیم ، دفاع اجتماعی در برابر جرایم دیگر در میان ما جایی ندارد

پسر بزرگم خیلی کوچک بود و حتی به سن مدرسه نرسیده بود ، در مالزی توری گرفتیم تا شهر گردی کنیم ، در اتوبوس راهنما به زبان انگلیسی حرف می زد و پسرم بازیگوشی می کرد ، این بازیگوشی صدای راهنما را در آورد و گویی با پسرم تندی کرد ، من اصلا متوجه تندی نشدم ، ولی مسافران که از ملیت های مختلف بودند اتوبوس را نگاه داشتند و شروع به اعتراض کردند تا راهنمای دیگر برای ما فرستاندند ، این روحیه است که برای مردم امنیت می آورد و اما ما این روحیه را مدتهاست از کف داده ایم.

ماجراهای زیادی در مورد زن آزاری می شنیدیم ، بخشی از آنرا طبیعی می دانستم و بر این اعتقاد بودم در شهر بزرگی مثل تهران این موارد نادر اجتناب ناپذیر است ، اما دیگران می خواستند متقاعدم کنند که این موارد نه تنها نادر نیست بلکه عمومیت دارد ، آنچه در دور و برم حس می کردم و می دیدم نشانه یی از این روایت ها بدست نمی داد

مدتی پیش بعد از بحثی تصمیم گرفتم وقتی خودم را به پاهایم می سپارم که مرا در شهر گم کنم ، بجای یله شدن در خود و گفت و گوهای درونی به اطرافم نگاه کنم و با دقت واکنش های مردم را رصد کنم ، آنچه دیدم مرا به هراس انداخت ، آن ناامنی پنهانی که در جانها تنیده شده است با همه وجودم حس کردم

وقتی شب در یک خیابان خلوت زنی در جهت مخالف من در حال حرکت است تا مرا می بیند تغییر جهت می دهد و یا کیف اش را محکم به آغوش اش می فشارد ، ولی اگر مردی همراه این زنان باشد اصلا مرا نمی بینند و به راهشان ادامه می دهد ، اول کلی رنجیدم چرا با دیدن من این هراس را واتاب می دهند ، با خود گفتم حتما تجربه های تلخ آنها را در لاک دفاعی و گریز فرود می برد

متوجه شدم هر جا چند جوان جمع اند و زنی می گذرد حتما متلکی نثارشان می کند ، یکی و دو بار با جوانان صحبت کردم ،بعضی هاشان با پرخاش جواب مرا دادند و بسیاری شان سعی می کردند عذر خواهی کنند و بگویند قصدی ندارند ، می خواهند خوش بگذرانند ، تازه از این بدتر مردهای هرزه یی را می بینم هر زن جوانی و حتی میان سال کنار خیابان می ایستد دهها ماشین جلویش می ایستد و،،،

ریشه های واقعی این رفتارها را می دانم ، فقر ، شکاف طبقاتی ، سخت گیری بیهوده در روابط اجتماعی ، تفاوت ژرف دیگاه رسمی و آنچه مردم در رفتارهایشان انجام می دهند ، تفاوت ارزشهای مدارس ، رسانه های رسمی و خانواده ها، فساد مالی گسترده در نهادها و بی اعتباری شان، افزایش حوزه جرایم ، آنهم جرایمی که جرم نیستند ،

ولی ما چاره یی جز این نداریم جلوی این ناهنجاری ها بیایستیم ، روحیه مقاومت از حقوق دیگران را در خود تقویت کنیم ، در بسیاری از شهرهای جرم خیز جهان مردم دست به تظاهرات اعتراضی نسبت به این جرایم می زنند و خود وارد مبارزه با آنها می شوند، ولی اینجا از این خبرها نیست و حتی جهان مجازی این ناامنی را نادیده می گیرد ، باید کاری کرد و موجهای بلندی علیه آن ایجاد کرد اگر امنیت برایمان مهم و حیاتی است ، باید آنرا مبدل یک کنش عمومی کنیم و یا هر روز به ناچار با بحرانی بسازیم و بسوزیم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سهند ایرانمهرئ: بعد از میگرن زجرآور دیروز، که گرز روح بر سپر جسم را می مانست و بی تاثیر از سموم وزیده بر باغ پریشان زنان جامعه ی فلک زده مان هم نبود، فرصت شد پای روایت سیمای ضرغامی از ماجرای اسیدپاشی، بنشینم. عجیب صنعتی بود، به قاعده دیگر تولیدات مسگران کارخانه سیما. محتوای گزارش اما بر سه نکته تاکید داشت و پرده مستوری خود را بر چند نکته دیگر کشیده بود:

سه نکته مهم مدنظر متن گزارش سیما عبارت بود از:

1- تاکید بر اینکه عده ای تلاش دارند تا جهت دهی خاصی به ماجرا بدهند(منظور تطبیق ماجرا در افکار عمومی با هشدارهای وعاظ و اصحاب تریبون درمورد بی حجابی است).

2- تاکید بر جانباز بودن پدر یکی از قربانیان و انقلابی و مذهبی بودن خانواده وی(گویی اسید پاش قبل از اسید پاشی رزومه قربانیان را چک کرده و بعد اقدام به جنایت کرده است)

3- تاکید بر نوعی مجازات(قصاص) و دادن این وعده که شدتش دیگر خیال این ماجرا را هم در اذهان زائل خواهد کرد.

این سه نکته محوری، به نوبه خود طرح مسایلی را ضروری می سازد:

الف:غاده السمان ، شاعره عرب شعری دارد که می گوید:"بسیار پرچانگی می کنند تا صدای وجدانشان را نشنوند!" اینکه گزارشگر سیما از ابتدای گزارش، نگران جهت دهی افکار عمومی است یا اصرار دارد که قربانیان را مذهبی نشان دهد البته به خوبی نشان می دهد که در وجدان حضرات،اگرچه اذعانی درکار نیست اما اشراف به اشتباه و بی خردی محض در ترویج تندروی در مورد حجاب بقدری نمایان است که در یک گزارش خبری به شکل خودجوش! بیشتر از اصل ماجرا دنبال رفع شائبه هایی هستند که البته بی دلیل در اذهان نقش نبسته است.(بل انسان علی نفسه بصیره و لو القی معاذیره: انسان خود بر درون خود آگاه است هرچند عذر تراشی کند)

ب: اینکه گزارش اصرار دارد زشتی و پلشتی جنایت را نه در تضییع حق شهروندی و نه در ماهیت جنسیتی یا حتا تثبیت گفتمان خشونت ببیند و آن را صرفا در این ببیند که این جرم در حق خانواده ای مذهبی و جانباز رخ داده و از این حیث تاثر برانگیز است، مصیبتی به مراتب فراتر از اصل اسید پاشی است. فاجعه در نگاهی که چیزی را جرم می داند که در دو محدوده مورد نظر خود (مذهبی بودن و جانباز بودن) اخلال ایجاد کرده است. البته در اینجا اصرار ندارم ، غیر منصفانه بگویم که به داد دیگران که احتمالا ممکن است مذهبی و انقلابی هم نباشند، رسیدگی نخواهد شد اما تاکید گزارش بر این دو عامل به خوبی نشان می دهد که هنوز ماهیت ذاتی تعرض به حقوق شهروندی و هویت جنسی افراد جزو دغدغه ها نیست و یا اگر هست در مقابل برچسب هی ایدئولوژیک رنگ می بازد.( در انتخابات 88 همه کشته شدگان بسیجی بودند و ناگزیر اینجا هم قربانیان همه از اهل جبهه و جهادند).

ج: تمایل سردستی و عوام زده گزارش برای ساده کردن مساله و معجزه آسا نشان دادن قصاص به عنوان روشی که "دیگر خیال جرم را هم در اذهان پاک خواهد کرد" مساله دیگری است که نشان می دهد تا چه پایه باید از حتا اندکی خردورزی حضرات ناامید بود. نگاهی از اساس اشتباه که حتا به خودش زحمت نمی دهد فکر کند که چرا بعد از اینکه فلان خطیب تهران می گوید :"برای حجاب باید خون داد "و آن دیگری از "چوب تر "صحبت می کند ، چنین ماجرایی اتفاق می افتد تا جایی که خود گزارشگر مجبور می شود، دایمن تاکید کند :"قربانیانش مذهبی و انقلابی هستند!!" و از همه اسفناک تر اینکه در این نگاه، درمان قطعی همه چیز در شدت عمل، تنبیه و مجازات و قصاصی است که به زعم اینان، خیال جرم را هم زائل می کند و برای جذاب کردنش هم لابد فرازهای بعدی اینگونه گزارش ها گرفتن ذره بین در آرشیو اخبار مربوط به اسید پاشی در ایالات مختلف آمریکاست تا این ماجرا نیز مشمول مرور زمان شود و دوباره پشیمینه پوشان تندخو اُشتلم و تحریض کنند تا خلق، اینگونه دل آشوبه بگیرند از خشم خدایی که یا تار موی زمینیان محتلم می شود.

چرا نباید به جای دل دادن به هیاهو، بازی با کلمات و مغلطه یک بار هم به این مساله فکر کنیم که در چرخه متصل جامعه، هر صاحب تریبونی، مسوولیت دارد و هر مسولیتی مقتضی کلامی خاص است و هرکلامی معنایی دارد و هر معنایی تبعاتی خواهد داشت که به مراتب از ماجراهای موردی اسید پاشی مهلک تر و خانمانسوز تر است.(چه خوب گفت ابوحیان توحیدی در البصائر و الذخائر: ای بسا کلمات که از گوینده خود می گریزند و فریاد می دارند که از من دور شو!).

بازار گرمی برای قصاص یا نشان دادن قوه قاهره در جامعه ای که تمبک نزده برای خشونت رقصان است، بدون شناخت مخاذن فعال تولید خشونت فکری و زبانی و فقهی، هیچ سودی ندارد بالاخص وقتی که نیاموخته ایم نگاه سیاسی به همه مسایل، مرزبندی جرم و جنایت بر اساس ایدئولوژی و مجرم دیدن عامل و نایده انگاشتن آمرین مستقیم و غیر مستقیم به بازتولید جرم و خشونت می انجامند و سلوک و شریعت نیز در نهایت بر اساس همین رفتارها در سنجه ی قضاوت مردم قرار خواهد گرفت، آن هم درست در زمانی که المنه لله! الگوی تمام نمایی از خشونت و قشری گری در آن سوی مرزها خود نمایی می کند و می تواند مناط و محک بسیاری از رفتارها در داخل باشد.

محمد بن احمد ابشيهي(اديب و خطيب مصري ق٧) كتابي دارد به اسم" المستطرف في كل فن مستظرف" و روايت مي كند: تاجري به شهر حمص رفت، شنيد كه امام جماعت بر يك پا ايستاده نماز مي خواند! پيش محتسب رفت كه با او بگويد، ديد كه در بازار شراب مي فروشد و براي اثبات مرغوبيت شراب به قرآني كه در دست دارد، قسم مي خورد! رفت پيش قاضي تا شكايت اينگونه دينداري كند، ديد كه جواني با قاضي كار خير مي كند!! ماجرا با پيري گفت و پرسيد در اين شهر چه خبر است؟

پير گفت :حمصيان را اعتقاد بر اين است كه هيچ كس چون آنان دين خدا را در نيافته است!! چون شهرشان آلوده است و پا غالبا به نجاست آلوده مي شود بر يك پا نماز گزارند و چون تنها مال وقفي شهر، تاكستاني با انگور نامرغوب است آن را شراب كنند و با قسم قرآن فروشند تا خرج مسجد كنند و چون مي دانند خدا خورنده مال يتيم را عقاب كند، قاضي شهر كه بر دروغ اهل شهر ايمن نيست ، جوانان تازه بالغ را بر کون خود بيازمايد تا صحت گفتار و بلوغشان در تصرف مال هويدا شود!! مرد كه اسلام اهل حمص دانست، گفت:"پناه مي برم به شيطان از شر خداي حمصيان و شريعت حمصيان!!".

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سهند ایرانمر :عبید زاکانی در رساله دلگشا می گه: باغبانی به باغ رفت و دزدی را دید که به باغ اندر شده، انگور می خورد. باغبان به زبان ترکان مر غلام خود را گفت: "چماق گتور"(چماق بیار). دزد از ترس به بالای بام شد. باغبان ، پاچه ی دزد را گرفت. دزد، انگور ترش؛ بسیار خورده بود، فی الحال بر سر و ریش باغبان رید!! باغبان، دزد رها کرده رو به غلام فریاد زد:" کپک اوغلی! چماق قوی، آفتابه گتور (پدرسگ!چماقو بی خیال... آفتابه بیار)!!
پانوشت: سایت های اصولگرای وطنی داخل رو که چک میکنی هنوز اولویت و دغدغه اول خبرشون درمورد داعشه یکی نیست بگه:" آقا جون داعشو بی خیال، آب بیار واسه ازاله اسید!".

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سهند ایرانمهر :مولوي در" فيه مافيه "مي گه: بقالي زني را دوست داشت و با كنيزك خاتون پيغام ها مي داد كه "مر خاتون ات را بگو كه من چنينم و چنانم و عاشقم و مي سوزم و آرام ندارم و ...قصه هاي دراز خواند. كنيزك به خاتون رسيد و گفت که بقال مي گويد:" بيا و میان پاچه بگشا كه مي خواهم تو را بگایم!! ".خاتون پرسيد:"چنين سرد و بي محابا گفت؟".كنيزك گفت: "نه، چيزي دراز و بي فايده گفت اما مقصود همان بود كه با تو گفتم!".

پانوشت:مرتضی میرباقری٬ قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی از بازداشت چهار نفر در ارتباط با پرونده اسید‌پاشی‌ها در اصفهان خبر داده،پلیس شهر اصفهان اما اعلام کرده این اسید‌پاشی‌ها تنها از سوی یک‌ نفر انجام شده ،مقام‌های قضایی اظهار‌نظری نکردن و در گزارش های قبلی خبرگزاری ها هم از دستگیری دو نفر صحبت به میون اومده بود فلذا بقول خاتون داستان مولوی،خلاصه خبر دستگیری چارنفر، بعدن یه نفر و بعدن دو نفر که اینقدر طولانی بی فایده بیان شده، اینه که : ملت ! تا اطلاع ثانوی دهنتون ...ییده است!!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سهند ایرانمهر: فقط محض اطلاعتون ميگم، وقتي به ريشه رفتاري گردن زدن در فقه سنتي كه مورد اعتناي سلفي ها و داعشي هاست رجوع كنيد، ادعا مي كنن كه يكي از دلايل گردن زدن اين بوده كه در اسلام زجر دادن حرامه و به زعم اينا اينطوري قرباني كمترين درد ميكشه و زود خلاص ميشه( در بين انواع كشتن در قديم، اين روش بهترين بوده) اما در اسيدپاشي، زجر و درد ابديه و قابل مقايسه با گردن زدن نيست، اينو گفتم تا در مقام مقايسه اين افراد با داعشي ها جانب انصاف فراموش نشه!!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳, ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر

اسیدپاشی‌های اصفهان؛  جنایت خودسرها یا خشونت کور؟

مهدی تاجیک

جرس: سایه ناامنی بر شهر اصفهان گسترده شده است. جایی که تاکنون ۴ زن مورد حمله با اسید قرار گرفته‌اند و جراحات غیرقابل جبران این حمله تا پایان عمر همراه‌شان خواهد بود.

مقام‌های قضایی می‌گویند که ۴ مظنون به انجام این حملات نیز شناسایی شده‌اند اما هیچ اطلاع جزيي‌تری در این زمینه منتشر نشده است. برداشت بسیاری از شهروندان این است که قربانیان حملات با اسید کسانی هستند که با برداشت‌های رسمی حکومت « بدحجاب » تلقی می‌شوند هرچند که تا مشخص نشدن هویت عاملان این حملات نمی‌توان نسبت به انگیزه آنان مطمئن بود.

ناامنی در آسمان اصفهان

حملات اسیدی طی سه هفته گذشته جریان داشته اما کمتر از یک هفته است که خبر آن به رسانه‌ها درز کرده است. مقام‌های قضایی و امنیتی قبل از رسانه‌ای شدن موضوع نسبت به آن کاملا سکوت کرده بودند و حالا هم تلاش آشکاری در جریان است تا شرایط عادی جلوه داده شود. مرتضی میرباقری رییس مرکز امور اجتماعی وزارت کشور در تلاشی برای آرام جلوه دادن اوضاع گفته «هیچ نگرانی» از لحاظ امنیتی در استان اصفهان وجود ندارد و با موضوع اسیدپاشی «به بهترین شکل» برخورد شده‌است. سخنان او در شرایطی ابراز می‌شود که دادستان اصفهان خبر از تشکیل کمیته‌ای با هدف رسیدگی به پرونده اسیدپاشی داده و گفته که خود وی مسوولیت این کمیته را به عهده دارد. حسن رحیمی به یافته شدن سرنخ‌هایی از هویت اسید‌پاش‌ها اشاره کرده و تصریح‌ کرده « متاسفانه اتفاقاتی درباره اسیدپاشی در استان رخ داده و وظیفه قانونی و شرعی دادسرا، تعقیب جدی مجرم، کشف جرم و ایجاد امنیت خاطر برای شهروندان است.» اطلاعات دیگری هم از سوی سرهنگ حسین‌زاده جانشین فرماندهی انتظامی اصفهان به رسانه‌ها داده شده و وی گفته : « تمام اسید پاشی ها یک خشونت کور توسط فردی با اختلالات روانی و شخصیت ضد اجتماعی صورت گرفته که تا چند روز آینده دستگیر خواهد شد.» خبر دستگیری قریب الوقوع عامل یا عاملان اسیدپاشی باعث رفع نگرانی شهروندان اصفهانی نشده است و گروهی از ساکنان این شهر طی فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی از یکدیگر برای برگزاری تجمع اعتراضی مقابل ساختمان دادگسترسی اصفهان در ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه دعوت کرده‌اند.

 

رسانه‌ها مقصرند!

همزمانی اسیدپاشی‌ها با طرح‌ بحث‌برانگیز مجلس درباره امر به معروف و نهی از منکر بیشتر به قوت یافتن این فرضیه منجر شده که عاملان حملات کسانی‌اند که می‌خواهند با ایجاد جو ارعاب و وحشت جلوی « بدحجابی » را بگیرند. برخی از چهره‌های مذهبی که همواره خواهان‌ برخوردهای تند با « بدحجاب »‌ها بوده‌اند حالا مجبور شده‌اند درباره موضع خود توضیح دهند. محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان که پیشتر صحبت‌هایی از او با این مضمون نقل شده بود که امر به معروف و نهی از منکر باید از تذکر لسانی فراتر برود حالا در یک موضع‌گیری جدید این اظهارات منتسب به خود را تکذیب کرده و گفته « آنچه وظیفه یک مسلمان است تذکری ناصحانه، مشفقانه و مؤدبانه است.» او در اشاره‌ای مستقیم به اسیدپاشی‌های اخیر نیز گفته «حتی اگر یک زن به بدترین وضع به خیابان بیاید مجازاتش چنین چیزی نیست.» هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه نیز ارتباط بین عاملان اسیدپاشی و امر به معروف و نهی از منکر را رد کرده و حتی از رسانه‌ها خواسته که چنین شائبه‌ای را دامن نزنند. چرا که به گفته او « اسید پاشی خود یک منکر است » موضع بعضی چهره‌ها و رسانه‌های محافظه‌کار در این زمینه از این هم فراتر رفته و عاملان این حملات را تحریک شده توسط سرویس‌های امنیتی بیگانه معرفی کرده‌اند. «عباسعلی آرانی بیدگلی» عضو مجلس شورای اسلامی در شرایطی که هنوز هویت اسید‌پاش‌ها مشخص نشده است ادعا کرده که « به طور حتم مجرمان اسید پاش از طریق سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و صهیونیستی یاری می‌شوند.» پایگاه خبری رجانیوز نیز طرح موضوع اسیدپاشی را یک « پروژه رسانه ای» و حاصل « تقسیم کار میان خبرگزاری داخلی و رسانه های ضدانقلاب » معرفی کرده و به جای تمرکز بر تعقیب و مجازات عاملان این حملات خواهان برخورد با رسانه‌هایی شده که این موضوع را پوشش داده‌اند.

 

ترس از تکرار گذشته

حملات با اسید در ایران سابقه‌دار است و گزارشهایی متعددی وجود دارد از این که پس از پیروزی انقلاب گروهی از نیروهای تندرو برای تحمیل حجاب به زنان در مواردی از اسیدپاشی استفاده کرده‌اند. تیغ کشیدن به صورت زنان و چسابندن پونز به پیشانی آنان از دیگر مواردی است که به آن اشاره می‌شود. قوت یافتن فرضیه اسیدپاشی‌های اخیر به موضوع حجاب نیز تا حدی برخاسته از همین سابقه تاریخی است و با توجه به فشارهای تازه حکومت در زمینه حجاب این تلقی عمومی ایجاد شده که خشونت‌های سالهای اول انقلاب نیز در حال بازتولید است. گرچه اکنون حتی چهره‌های تندروی مذهبی نیز از چنین روش‌هایی اعلام برائت می‌کنند اما بعید نیست که گروهی از تندروها برای خود در این زمینه « حجت شرعی » از یک مقام‌ مذهبی گرفته باشند. اتفاقی که نمونه آن در قتل‌های زنجیره‌ای روشنفکران در سال ۱۳۷۷ مشاهده شد و ترور سعید حجاریان تئوریسین اصلاح طلبان توسط سعید عسگر نیز نمونه دیگری از رفتار تندروهایی بود که در « دخمه‌»‌های خود به تکلیف شرعی می‌رسیدند.

http://www.rahesabz.net/story/87022/

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حوالی ساعت 11 صبح امروز در اصفهان صورت گرفت

سه-شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴

اسیدپاشی به 3 دختر در حوالی خیابان شیخ صدوق اصفهان منجر به مرگ یک نفر از آنها شد

زندگی سالم: بر اساس برخی شنیده ها، حوالی ساعت 11 صبح امروز در اصفهان، یک موتور سوار دو ترکه به سمت 3 دختر در خیابان شیخ صدوق اسید پاشید که یک نفر از آنها به خاطر پاشیدن اسید در قفسه سینه و انحراف اتومبیل قربانیان، جان باخت و دو نفر دیگر راهی بیمارستان شدند.

به گزارش خبرنگار زندگی سالم، یکی از شاهدان عینی این ماجرا اظهار داشت: زمانی که با پدرم به سمت خیابان مرداویج می رفتیم شاهد تجمع عظیمی از مردم بودیم که در لحظه اول فکر کردم تصادفی شده اما با نزدیک شدن به محل، ماموران نیروی انتظامی و اورژانس را دیدیم که اعلام کردند به سه دختر، اسیدپاشی شده است.

وی با بیان اینکه در حین انتقال دختران به بیمارستان، مشاهده کردم که روی قفسه سینه یک نفر از آنها اسید پاشیده شده و در نتیجه انحراف اتومبیل قربانیان، جان باخته بود.

این شاهد عینی بیان داشت: دو نفر دیگر هم بر روی صورت و دست آنها اسید پاشیده شده بود که راهی بیمارستان شدند.

وی با بیان اینکه پدرم با مشاهده این صحنه، دیگر اجازه رفتن به دانشگاه را به من نداد، گفت: در حال حاضر به خاطر رعب و وحشتی که در خانواده ام ایجاد شده، نشستن در خانه را بهتر از رفتن برای کسب دانش می دانم.

به گزارش زندگی سالم، حادثه اسید پاشی چند روزی است که جزو اخبار داغ رسانه های استان اصفهان شده که طی آخرین اخبار، گفته می شود تعداد زنانی که بر روی آنها در اصفهان، اسید پاشی شده، به 14 نفر رسید.

 

ــــــــــــــــــــ

نیروهای انتظامی و دادگستری، اقدامی عاجل صورت دهند

 

اسید پاشی بر صورت دختران اصفهانی فاجعه ای بزرگ برای این استان است

اسید پاشی بر صورت دختران اصفهانی فاجعه ای بزرگ برای این استان استزندگی سالم: قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی درباره موضوع اسیدپاشی ها که اخیرا در استان اصفهان رخ داد، اظهار داشت: این موضوع توسط وزیر کشور پیگیری شد و استاندار اصفهان همه ابعاد مساله را با وزیر کشور بررسی کردند و در حال حاضر سه تا چهار نفر از مظنونان این حادثه دستگیر شده اند.

به گزارش زندگی سالم، در همین رابطه، محمد علی جداری فروغی، وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان گفت: اسید پاشیدن به صورت دختران اصفهانی فاجعه ای است که عده ای به شکل سازمان یافته اقدام به اسیدپاشی در ملاء عام می کنند و در این ارتباط، آنگونه که باید و شاید مسببین و عاملان آن سریع شناخته نمی شوند.

محمدعلی جداری فروغیمحمد علی جداری فروغی در گفتگو با خبرنگار زندگی سالم اظهار داشت: در طول 40 سال وکالت در سال های مختلف از دیدگاه حقوقی متوجه شدم که گاه جرم "اسید پاشی" به نحوی افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی درباره یک جرم می تواند سبب کاهش و یا افزایش آن شود و از سوی دیگر اطلاع رسانی ناقص و بی محتوا ناخودآگاه موجب می شود برخی از جرائم افزایش پیدا کنند.

این وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان تصریح کرد: به طور کلی جرم اسیدپاشی در سنوات گذشته جرمی بود که بیشتر جنبه شخصی داشت؛ به عنوان مثال پسری از خواستگاری دختر مورد علاقه اش ناامید می شد و وقتی پسر پس از مدتی در می یافت که دختر مزبور با پسر دیگری ازدواج کرده است، در اقدامی جنون آمیز به آن دختر و حتی همسر وی اسید می پاشید.

 

وی ادامه داشت: بنابراین اسید پاشی با توجه به وضعیت افراد مختلف می تواند در شرایط روحی از جمله حسادت و انتقام جویی و مخصوصا در شرایطی که متهم دچار جنون آنی می شود اتفاق افتد.

جداری فروغی خاطرنشان کرد: در سال 1337 لایحه قانونی مربوط به مجازات اسید پاشی به تصویب رسید. در این ماده آمده است: اگر فردی به عمد با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر موجب قتل کسی شود مجازات اعدامی برای وی انجام می گیرد و یا اگر سبب عارض شدن بیماری و یا نقص یکی ازحواس فرد شود به حبس جنایی درجه یک محکوم می شود.

وی اضافه کرد: برای مجازات شروع به پاشیدن اسید به اشخاص نیز دو تا 5 سال حبس تعیین شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان گفت: در قانون مجازات اسلامی، مصوبه پس از انقلاب اسلامی نیز به طور کلی برای اسیدپاشی با توجه به شرایط و وضعیت هر پرونده، مجازاتهایی در نظر گرفته شده که مهمترین آن به صورت قصاص می باشد که شرح آن در قوانین، مفصل است.

وی اظهار داشت: در همین راستا اگر کسی اسید بپاشد که صورت یک نفر را از بین ببرد و یا باعث نابینایی و یا از دست دادن شنوایی و مانند آن شود باید در مقام قصاص، همان وضعیت در مورد شخص محکوم انجام شود که مجازاتی بسیار سنگین و غیرقابل تحمل است.

جداری فروغی ادامه داد: زمانی که شخصی در کمال بی رحمی اقدام به پاشیدن اسید به چهره اشخاص می کند؛ آن هم بدون علت و بدون موجب قانونی، بنابراین باید به همین صورت هم مجازات شود؛ اما قصاص، قسمتی از ماده قانونی است و تمام آن نیست.

وی گفت: از دیدگاه جرم شناسی و جامعه شناسی کیفری، به طور کلی پیشگیری از جرم در مجازات، اولویت دارد و در جامعه باید با انجام راهکارهایی لازم از جمله اقدامات فرهنگی و آموزشی شرایطی فراهم شود که اصولا ارتکاب جرم توسط اشخاص به حداقل برسد.

این وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان اعلام داشت: اما حادثه ای که اخیرا در اصفهان به وقوع پیوسته است آنچنان این شهر را تکان داده و آسیبی عظیم بر بدنه اجتماعی آن وارد ساخته است که هیچ یک از آسیب های پیشین ازجمله خشکاندن رودخانه زاینده رود و طبیعی جلوه دادن آن و عدم پاسخگویی مسئولان در این حوزه نتوانست چنین لرزه ای بر تن مردم این استان وارد سازد.

وی بیان داشت: اسید پاشیدن به صورت دختران اصفهانی فاجعه ای است که به نظر من عده ای به شکل سازمان یافته اقدام به اسیدپاشی در ملاء عام می کنند و در این ارتباط آنگونه که باید و شاید مسببین و عاملان آن سریع شناخته نمی شوند.

جداری فروغی خاطرنشان کرد: اسید پاشی حتی در برخی از موارد، چند معلول برجای گذاشته است و صدمات جبران ناپذیری بر فرد وارد ساخته است.

وی با هشدار به اینکه اگر نیروی انتظامی اهتمام لازم را در جهت برخورد با این جرم مشهود انجام ندهد و خاطیان سریعا دستگیر و به مجازات نرسند و حتی سازمان دهی احتمالی آنها مشخص نشود، متاسفانه نه فقط این جرم در شهر اصفهان بلکه می تواند در سایر نقاط کشور شاهد این ماجرا باشیم، بیان داشت: همانطور که نیروی انتظامی گاهی در ردیابی جرائم و برخورد با مجرمین، قاطعانه عمل می کند و حتی یک بی حجاب از چشمان تیزبین ماموران مربوطه به اداره منکرات دور نمی ماند مسلما با اراده ی قوی می توانند در اسرع وقت، مجرمین را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند و وظیفه دادگاه های مربوطه است که در اسرع وقت به این جرائم رسیدگی کنند.

این وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان گفت: تا زمانیکه مسئولان و مقامات مربوطه اقدامات اساسی در این زمینه انجام ندهند بر همگی شهروندان اصفهانی و سایر مردم ایران واجب است که مراقب امنیت شخصی در خیابان، معابر ویژه و پشت فرمان اتومبیل باشند و شیشه های خودروی خود را بسته نگاهدارند.ـ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ انتشار: 29 مهر 1393  -   7:21:56 قبل از ظهر(AM

از سیاسی کردن ماجرای اسیدپاشی در اصفهان باید خودداری شود

تجمع مردم اصفهان در اعتراض به ماجرای اسیدپاشی، کاری از پیش نمی‌برد

زندگی سالم: شبکه های اجتماعی مجازی، فراخوانی را انتشار داده اند که در آن از تجمع مردم اصفهان در اعتراض به اسیدپاشی‌های اخیر و همبستگی با افراد قربانی و خانواده آنها خبر داده اند.

 

گفته می شود مردم اصفهان در اعتراض به اسیدپاشی به صورت ۶ دختر در این شهر، در برابر ساختمان دادگستری تجمع خواهند کرد.

 

بنا به گزارش های رسیده به سایت زندگی سالم، در اعتراض به این جنایات تکان دهنده، 6 دختر قربانی اسیدپاشی در اصفهان و عده ای از خانواده های قربانیان و مردم اصفهان تجمع اعتراضی را در مقابل دادگستری این شهر برای روز چهارشنبه سی ام مهرماه برگزار خواهند کرد.

 

در همین رابطه، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: تجمع روز چهارشنبه مردم اصفهان در مقابل ساختمان دادگستری استان در اعتراض به ماجرای اسیدپاشی های اخیر در این شهر، نه تنها کمکی به حل این مسئله نمی کند بلکه با سیاسی کردن موضوع، به نتیجه رساندن این پرونده را با مشکل مواجه می سازد.

محمدعلی اسفنانیمحمد علی اسفنانی در گفتگو با خبرنگار زندگی سالم اظهار داشت: واقعه اسیدپاشی در اصفهان یک واقعه ناگوار است و عامل این جنایت بزرگ، اقدام به یک عمل غیرانسانی و غیراخلاقی کرده است.

وی با بیان اینکه از تجمع در مقابل دادگستری برای اعتراض به جنایت اسیدپاشی بر صورت دختران و زنان اصفهان مطلع نیستم، بیان داشت: تجمع مردم اصفهان کاری از پیش نمی برد بلکه تنها با سیاسی شدن آن، مردم به نتیجه رسیدن پرونده را به تاخیر می رسانند و حتی در احقاق حق افرد اسید پاشی شده ظلم کرده اند.

نایب رییس کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تا دیروز جلسه غیرعلنی مجلس درباره این موضوع، برگزار نشده، اما با رسمیت یافتن جلسه مجلس در روز گذشته، در نخستین اقدام، نمایندگان مردم اصفهان احساس تکلیف کردند و با طرح موضوع، خواستار رسیدگی هرچه سریع تر دادگستری و قوه قضائیه به این ماجرا و ختم آن در استان اصفهان شدند.

اسفنانی ادامه داد: در صحن علنی مجلس، خواستار تشکیل کارگروه کشوری در این خصوص و ارسال بازرسینی برای بررسی هرچه دقیقتر و بیشتر موضوع اسید پاشی در اصفهان شدیم که در صورت تائید، اقدام در این حوزه انجام می گیرد.

 

نماینده کارگروه حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور بازگشت امنیت به مردم اصفهان، تنها راهکار، اقدام عاجل قوه قضائیه و دادگستری و نیروی انتظامی استان اصفهان در شناسایی و دستگری عاملان اسیدپاشی در اصفهان، صدور حکم و اجرای اشد مجازات برای آنها است.

اسفنانی افزود: مجازات برای عاملان این حادثه در اصفهان باید به گونه ای باشد که اثربخشی داشته باشد و اثر تنبیهی آن به صورتی باشد که دیگر کسی جرات فکر به اسیدپاشی را نداشته باشد.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©