Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ برابر با  ۰۹ دسامبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳  برابر با ۰۹ دسامبر ۲۰۱۴
رواج ازدواج سفيد در حكومت سياه اسلامي

 

رواج ازدواج سفيد در حكومت سياه اسلامي

 

آذر روشن

 

 

رواج پديده معروف به '' ازدواج سفيد '' درايران تحت سيطره حكومت اسلامي تاريك انديش كه از بدو تولد تا مرگ انسان ها براي خود دكاني انحصاري باز كرده است، نه تنها يك بي اعتنائي كامل به موازين شرعی حاكم  در مورد روابط  بين دو جنس است، بلكه در واقع يك ضربه ي كاري و اساسي به اركان اين حكومت ايدئولوژيك ديني است. و درعين حال بيانگر گامي بزرگ و رو به جلو در مقابله با فرهنگ و رسوم سنتي مردسالارانه بر جامعه نيز هست. از اين منظرهم  اين پديده رو به رشد، قابل تامل و بررسي است.

واقعيت اينست كه اگر حكومت اسلامي درعرصه هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي دچار بحران همه جانبه است و براي بقاء خود بشدت دست و پا مي زند، اما در عرصه فرهنگي قافيه را كاملا ً باخته و دچار شكست مفتضحانه و بي بازگشتي شده است و پيش قاطبه مردم ( بويژه جوانان) بقول معروف حنايش ديگر رنگي ندارد. در اين رابطه واقعيت هاي جامعه ما چنان روشن و عيان است كه براي اثبات اين ادعا نيازي به ارائه شواهد زيادي نيست. مقاومت ميليوني و گسترده ي زنان در به شكست كشاندن كامل طرح ''حجاب'' اجباري و اسلامي كردن تمام اركان جامعه از سوي حكومت اسلامي، بعنوان شاهد مثال كافيست. چنين شكست فاحشي از جوانان خصوصا ً از زنان و دختران شجاع  با وجود بحران در عرصه هاي ديگر، سردمداران رژيم را بيش از پيش  برآشفته و آنها را به تقلا و دست و پا زدن واداشته است. تا جائي كه با اسيد پاشي هاي زنجيره اي و حمله با چاقو و چماق به زنان مي خواهند نيمي از جامعه را به چهارديواري خانه ها پس برانند تا بتوانند كل جامعه را به انقياد درآورند.

رواج و شيوع  پديده '' ازدواج سفيد'' در اجتماع  با وجود بي ثباتي سياسي و اقتصادي، براي رژيم اسلامي قوز بالاي قوز شده تا حدي كه ناچار شده اند در مورد آن به تحقيق و بررسي بپردازند و رسانه هاي رسمي رژيم در مورد آن بنويسند تا شايد بتوانند چاره انديشي كنند. ازدواج سفيد كه در واقع همان همزيستي اختياري زن و مرد، بدون ثبت رسمي رايج ازدواج در دفترخانه ها و جاري كردن خطبه عقد توسط يك آخوند است؛ در واقع يك اقدام ضد حكومت اسلامي است. عين اين مي ماند كه مثلا ً تدريس نظريه تكامل داروين بعنوان دروس درسي دانش آموزان در مدارس به رژيم تحميل شود. واكنش محمدي گلپايگاني رئيس دفتر علي خامنه اي، به اين پديده خود بخوبي گوياست كه در خيمه و خرگاه رهبري نظام چه ميگذرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمدي گلپايگاني گفت: " شرم‌آور است یک زن و مرد یا دختر و پسر بدون عقد و ازدواج با هم زندگی کنند.… دیری نمی‌رسد که مردمی که این نوع زندگی را برمی‌ گزینند، نسل حلال‌شان از بین می‌رود و حرام‌زاده می‌شوند. حاکم اسلامی باید با شدت با این نوع زندگی مقابله کند."1

در حالي كه حكومت اسلامي علاوه بر رسميت دادن به چند همسري براي مردان، با همه امكانات عريض و طويلش قصد ترويج  فحشاي شرعي تحت عنوان '' ازدواج موقت '' يا همان '' صيغه '' را دارد، رواج چنين پديده اي گوياي اين است كه مردم به راه خود ميروند نه به راه حكومت اسلامي. رژيم  با وجود سي و اندي سال سيطره سياه و در بوق و كرنا كردن تبليغات اسلامي اش، با وجود همه بگير و ببندها و گشت هاي گوناگون ''ارشاد''  و ''امر به معروف و نهي از منكر'' اش، و با وجود اسيد پاشي هاي زنجيره اي  و چاقوكشي و چماقداري اش نتوانسته به آنچه مي خواهد و تبليغ مي كند دست يابد. از اين منظر مي توان آن را شكست كامل و تمام عيار رژيم جمهوري اسلامي با همه يد و بيضاءاش دانست.

 شيوع  پديده '' ازدواج سفيد '' اما رويه ديگري هم  دارد و آن مقابله با فرهنگ سنتي مردسالارانه حاكم بر تار و پود جامعه نيمه سنتي – نيمه مدرن است كه هنوز ازدواج بدون '' عقد رسمي'' تابو تلقي مي شود. تابوشكني هاي اين چنيني بيانگر استقلال نسبي جوانان و فاصله گرفتن آنها از سنت ها و در واقع نشان از پيشرفت و گامي به جلو است. واقعيت اينست كه در ايران تحت حاكميت نظام اسلامي از يك سو شاهد ازدواج اجباري كودكان و از سوي ديگر شاهد بالا رفتن سن ازدواج هستيم. به اين مطلب منتشر شده در سايت هاي حكومتي توجه كنيد : '' یک آسیب شناس اجتماعی با اعلام اینکه 11 میلیون دختر آماده ازدواج داریم ؛ از شیوع پدیده پیر دختری در ایران خبر داد و گفت: 4 تا 6 میلیون پیردختر در کشور وجود دارند. دکتر مجید ابهری افزود: 40 درصد دختران مجرد ایرانی به مرحله تجرد کامل رسیده اند. وی با تاکید بر افزایش آمار دختران مجرد و آماده ازدواج، دلایل مختلفی مثل مشکلات اقتصادی، تورم و گرانی ، اشتغال، گرانی مسکن از نظرمادی و حس عدم مسئولیت پذیری پسران از نظر رفتاری را از موانع اصلی ازدواج خواند.'' از مجموع شش دليلي كه اين '' كارشناس'' براي اين مشكل برشمرده است پنج مورد آن مربوط به اوضاع اقتصادي است و دليل ششم ( عدم مسئوليت پذيري پسران) را هم اگر بعنوان يك دليل بپذيريم در واقع آن هم تابعي ازهمين اوضاع ناسامان اقتصادي و معيشتي است. واقعيت اينست كه درايران ابعاد بحران اقتصادي چنان گسترده و فشار تورم و گراني و تحريم ها چنان گرده از تسمه مردم كشيده است كه تامين حداقل معاش بسيار دشوار و سخت است تا چه رسد به تامين يك زندگي در خور شان و منزلت انساني. از اين رو تامين معاش روزانه و نگراني از فردا يك نگراني جدي براي اكثريت مردم بويژه براي جوانان است.

در چنين اوضاع و وانفسائي زندگي مشترك دختران و پسران در قالب '' ازداوج سفيد'' نشانگر تلاشي است براي پاسخ به مشكلات و نيازها. گر چه اين ازدواج هم ممكن است مثل ازدواج هاي رسمي منجر به جدائي شود ولي اين جدائي مثل طلاق هاي رسمي  پردردسر نخواهد بود. هرچند كه ميزان طلاق هاي عاطفي بسي بيشتر از طلاق هاي رسمي است كه اين پديده هم نياز به بررسي و تامل جداگانه اي دارد. و نكته مهم تر اينكه  زنان در'' ازدواج سفيد '' نه تنها ازهيچ حمايت قانوني برخوردار نيستند چه بسا ممكن است بخاطر سختگيري هاي قانوني و شرعي حاكم بعنوان '' زناكار'' هم محكوم شوند؛ ولي با اين وجود چنين انتخابي از جانب آنها يك مقابله آشكار با نظام ديني حاكم و فرهنگ سنتي مردسالارانه است. از اين رو'' ازدواج سفيد'' اقدامي است قابل ستايش و تمجيد و درخور حمايت.

 

1-

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2014/11/141130_nm_marriage_golpaygani

 

2-
http://www.asriran.com/fa/news/294597/

 

آذر روشن

17 آذر 93

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©