Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ برابر با  ۱۴ اگوست ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴  برابر با ۱۴ اگوست ۲۰۱۵
سامانه پیامکی صد و یک و مطالبات زنان

 

سامانه پیامکی ۱۰۱

و مطالبات زنان

مریم امانی

 

خبرها، نظرها و عملکردهای هفته های اخیر در زمینه زنان، تصویری دیدنی به دست می دهد. جناح دلواپس و دستگاه ولایی که دیدگاهش در مورد زنان سیاه تر و داعشی تر است، علاوه بر همه محدودیت هایی که تاکنون برای زنان بوجود آورده اند، جریمه سنگین به بهانه بدحجابی در خودروها را هم اضافه کرده اند. همین جناح است که برای خانه نشین کردن زنان و تبدیل آنان به ماشین تولید مثل، اخیرا دوباره بیلبوردهای تبلیغاتی در مورد خانواده های پر اولاد را در سراسر شهر برپا کرده است. بخش خشن تر و آشکارتر سرکوب زنان، از اسیدپاشی تا جلوگیری از حضور در ورزشگاه ها، از تحریک قشریون در تریبون های رسمی تا برهم زدن کنسرت های موسیقی به خاطر حضور زنان هم، عمدتا از همین جناح است. اما جناح "تدبیر و امید"، وظیفه پیشبرد آپارتاید جنسی را در مراکز آموزش عالی بعهده داشته، برای عملی کردن طرح ارتجاعی خامنه ای در افزایش زاد و ولد، از طریق وزرات بهداشت، آموزش بهداشت جنسی و وسایل پیشگیری از بارداری را حذف کرده است. عقب نشینی این جناح در برابر حضور زنان در ورزشگاه ها و همچنین در اجرای کنسرت های زنان به عنوان خواننده و نوازنده، در برابر سرکوب های خیابانی زنان از طریق گشت های ارشاد، و بالاخره سه برابر کردن بودجه سرکوب زنان نسبت به بودجه خدمات اجتماعی زنان، همگی از اجزای مهم سیاست های دو سال اخیر دولت روحانی بوده است.  البته برگزاری چند سمینار بی خاصیت هم در کارنامه دولت وجود داشته، اقدامات نمایشی ارزان قیمت نظیر راه اندازی "سامانه پیامکی صدویک" برای ثبت مطالبات زنان را هم در یک ماه اخیر شاهد بوده ایم. در برابر این ها، سیاست معاونت امور زنان دولت این است که تعداد زنان همفکر این جناح در انتخابات آینده مجلس بیشتر شوند. گرایش های راست و لیبرال منتسب به جنبش زنان هم که همه ی تلاششان صرف دنباله روی از سیاست های معاونت امور زنان دولت روحانی است، همین خواسته را باد زده  تبلیغ می کنند. همین گرایشات راست بودند که در ابتدای کار دولت روحانی با بوق و کرنا بر روی منشور حقوق شهروندی متمرکز شده بودند که البته  بعدا با جنایات اسیدپاشی های زنجیره ای در اصفهان، که ترجمان عملی حقوق شهروندی در قاموس نظام مردسالار جمهوری اسلامی به حساب می آید، تا حدودی ناامید و منفعل شدند، ولی دوباره با توجه به دورنمای انتخابات، به عنوان زائده سیاست های جناح روحانی فعال شده اند.

 

 البته گرچه برنامه ها، سیاست ها و اقدامات دو جناح رژیم،  پازل تصویر بیرونی از موقعیت زنان را تکمیل نمی کند، اما شاید اشاره به نتایج همان "سامانه پیامکی ۱۰۱" در این زمینه تا حدی گویا باشد. رژیم جمهوری اسلامی با تمامی جناح هایش بدقت مراقب هستند تا روزنه ای برای طرح شفاف مطالبات مستقل لایه های مختلف مردم باز نشود. با این حال گاهی اوقات این مطالبات خودش را بر خلاف میل جناح های نظام نشان می دهند.

 

حدود یک ماه و نیم پیش سامانه ای راه انداختند که به شکل پیامکی مطالبات حوزه زنان را از سراسر کشور دریافت کند.  اسم آنرا هم  "سامانه پیامکی ۱۰۱ " گذاشتند. البته همان موقع هم قرار نبود که جامعه بتواند تصویری مستقل از اصلی ترین مطالبات زنان سراسر کشور به دست بیاورد. مقرر شده بود  که گزارشات جمع بندی شده ی پیامک ها در دوره های زمانی مشخص ، به معاون روحانی در امور زنان و به شخص روحانی داده شود. بعد از گذشت یک ماه از راه اندازی این سامانه، مولاوردی در دوازدهمین نشست مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با آن به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: "هفتاد درصد مطالبات رسیده مربوط به کمک مالی، اشتغال و وامه". مولاوردی اضافه کرد که " این مطالبات رسیده در حالی است که از زمان راه اندازی این سامانه اعلام شده بود که این سامانه مربوط به مسائل شخصی و مطالبات مالی افراد نیست و باید با اطلاع رسانی اصلاح شود.

 

تصویری که نتایج همین پیامک سراسری از مطالبات زنان ارائه می دهد قطعا گویای همه مطالبات زنان نیست اما همین تصویر که معاونت زنان دولت می خواهد هر چه زودتر از طریق حذف، به قول خودش، اصلاحش کند، با شفافیت تمام اهمیت نگاه کنشگرانه و سازمانگرانه ی مستقل را به پائین؛ به سازماندهی حقوق اجتماعی از دست رفته زنان و جایگاه مطالبات اقتصادی در سبد مطالبات زنان ،  به  تصویر می کشد. تردیدی وجود ندارد که آزادی پوشش، حق انتخاب آزاد شریک زندگی، حق برخورداری از شغل، حق سرپناه برای زنان بی سرپناه و کارتن خواب، فرصت برابر برای زنان در تحصیلات عالی و حذف سهمیه ترجیحی برای مردان در آموزش عالی، رفع کامل تبعیض در قوانین حقوقی و مدنی نسبت به زنان، برچیدن همه مظاهر آپارتاید جنسیتی، حمایت موثر اقتصادی از زنان سرپرست خانوار، لغو همه قوانین محدود کننده استخدام زنان ، ایجاد بیمه درمانی و بیمه بیکاری کارآ برای زنان کارگر هم ، جزو مطالبات مهم حداقلی زنان در موقعیت فعلی است؛  مطالباتی که نه تنها توجه کنشگران را، بلکه هم اندیشی میان ایشان را بشکلی برجسته در دستور کار قرار می دهد . حامیان و کنشگران واقعی حقوق زنان ناچارند با زن ستیزی کور داعشی های حاکم دربیافتند، از بازی در بساط جناح روحانی پرهیز کنند و سازماندهی مستقل مطالبات واقعی توده زنان در سطوح مختلف و از جوانب متفاوت  را در اولویت قرار دهند .

جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ برابر با ۱۴ اگوست ۲۰۱۵

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©