Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ برابر با  ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴  برابر با ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۵
نکات آشکار و پنهان در رابطه با محیط زیست

نکات آشکار و پنهان در رابطه با محیط زیست

مازیار واحدی

در این هفته سعی می کنیم ابتدا نگاهی داشته باشیم به چند خبر در ارتباط با آنچه که مسئولین رژیم اسلامی می گویند برای خروج از بحران زیست محیطی قصد انجام آن را دارند و بعد ببینیم که نتیجه حاصله از این شعارها برای محیط زیست و مردم ساکن این خطه جغرافیائی چیست. اولین خبر از عسلویه است. به گفته مدیر کل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست برای رفع مسایل و مشکلات زیست محیطی تعدادی از مسولین این سازمان در دفتر مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تشکیل دادند. نتیجه این جلسه این شد که وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست قرار شد بین خودشان تفاهم نامه ای امضاء کنند. کارکرد این تفاهم نامه چیست؟ این تفاهم نامه قرار است جایگزین سازوکاری شود که میتواند نقش بازدارنده در تخریب محیط زیست بازی کند. پیش از اینها هم از اینگونه تفاهم نامه ها بسیار بین سازمان محیط و دیگر ارگانها و نهادهای دولتی تاثیرگذار در تخریب محیط زیست ردوبدل شده است. برگزاری جلسه برای حفظ محیط زیست در مقر سازمان، نهاد و وزارت خانه ای که دلیل اصلی تخریب محیط زیست در بسیاری از حوزه ها عملکرد آنهاست به مانند طنز تلخی است که هرروزه از سوی مسئولین رژیم برای توجیه بی عملی انها بکار گرفته می شود. در واقع صنعتِ کارنکردن در سرمایه داری یک اصل مسلم است و در جمهوری اسلامی تحت حاکمیت باندهای دزد و رانتخوار که هرچیزی را براساس سودی که برای آنها دارد می سنجند این صنعت سخت پرکار است.

خبردوم هم از زاویه ای دیگر و با شکلی متفاوت در خدمت همین صنعت است. یعنی آنها همه کاری انجام می دهند که کاری انجام ندهند. معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفته که راه رسیدن به محیط زیست مطلوب در سطح استانداردهای زیست محیطی ملی و بین المللی در چشم انداز ده ساله، تنظیم سند ملی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت گسترش مراکز تحقیقاتی، مشارکت نهادهای غیر دولتی در مسائل زیست محیطی،  آموزش مباحث زیست محیطی از طریق صدا و سیما و انتشار نشریات برای افزایش آگاهی جامعه در دستور کار قرار گرفته است. ایشان هم برای توجیه بی عملی رژیم در رابطه با فاجعه زیست محیطی کشورمان، از خودشان سلب مسولیت کرده و علت را بی فرهنگی جامعه قلمداد می کند. تدوین سند ملی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی، راهی برای گریز از اقدام عملی برای نجات محیط زیست است. سندی که مسئولیتی برای مسئولین تعیین نمی کند. سندی که عملکرد مخرب رژیم را پشت فرهنگ سازی برای مردم مخفی می کند. این سند سندی برای توجیه بی عملی است.

خبر سوم از مجلس است. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رژیم از دست داشتن مسئولین در زمین خواری، کوه خواری و دریاخواری خبر داد. وی گفت در بررسی گزارشات و شکایات متوجه شدیم برخی از مقامات و مسئولین برخی ادارات و نهادهای دولتی و عمومی در این تخلفات نقش اصلی داشتند که طی نامه ای به مسئولین وزارتخانه ها که این ادارات زیر مجموعه آنها هستند، خواستار برخورد با متخلفین و عزل آنها از سمت ها و پست ها شدیم. وی البته گفته علیرغم این نامه نویسی ها هیچیک از این، به قول وی متخلفین، از کار هم عزل نشده اند، چه برسد به اینکه مجازات شوند.  امید بستن به اینکه رژیم اسلامی بتواند با زمین خواری، کوه و دریاخواری مبارزه کند همانقدر کوتاه اندیشی است که فکر کنیم از دل اختلافات بین جناح های رقیب داخل حکومت آبی برای مردم کشورمان گرم خواهد شد. اما این به این معنا نخواهد بود که از افشاگری های آنها برعلیه خودشان استفاده نکنیم.

خبر بعدی از استان گلستان است. گفته بودند که می خواهند برای حل بحران آب در استان سمنان، آب را از استان گلستان به این استان انتقال دهند. این طرح شروع شده و در حال اجرا است. اما هفته گذشتهمعاون  سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخيزداري كشور با اشاره به این طرح گفت برخي فعاليت‌هاي داراي مجوز بايد مسكوت بمانند. وی طرح انتقال آب از گلستان به سمنان را غيرقانوني خوانده و گویا دستور صريح توقف این طرح را هم به مجريان داده است. بازهم طرحهای "دیکته شده" ، بازهم هزینه کردن از سرمایه های مردم برای طرحهائی که علاوه براینکه شیوه اجرای آن تخریب محیط زیست را به دنبال خواهد داشت، اجرای آن نیز به بحران آب در استان گلستان دامن زده و زمینه بروز اختلافات بر سر آب را در بین مردم ساکن استانهای سمنان و گلستان دامن خواهد زد. امری که قبل از این در استانهای اصفهان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری شاهد آن بوده ایم. سوال این است؟ در صورت توقف این طرح قانونی چه کسی پاسخگوی هزینه آن است؟ در صورت ادامه این طرح و تخریب بیشتر جنگل ابر کدام نهاد بازخواست خواهد شد؟

خبرها فراونند. خبرکشته شدن حداقل دوازده نفر در حادثه سیل در استان تهران یکی از این خبرهاست. وقوع سیل، این بار در استان تهران باز هم جان مردمان را گرفت. زیرساختهای لازم برای جلوگیری از وقوع چنین فجایعی چیست؟ چرا رژیم حاضر است میلیاردها دلار صرف پروژه های هسته ای کند ولی در اینجا حاضر نیست سرمایه گذاری کند. جواب کاملا روشن است مسئولین زمین خوار، مسایلشان نه پاسخ به نیازهای مردم بلکه کسب سود برای خود و وابستگانشان است.

و خبر آخر اینکه به گفته نمایندگان مجلس، رژیم در پی اجرائی کردن طرحی است که براساس آن در ازای صدور نفت به کشورهای گرجستان و ارمنستان از این کشورها آب وارد کنند. سیاست آب در برابر نفت، نتیجه سیاستی است که نگاهش به بحران آب نگاهی سودمحور بوده است. از یک سوی آب را به صورت هندوانه و خربزه به قیمتی نازل به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می کنند و از سوی دیگر آن را در ازای نفت از کشورهای حوزه دریای خزر وارد می کنند. در هردوی این معاملات گروهی هستند که کیسه های خود را از سودهای حاصله پر می کنند. در این باره در آینده بیشتر خواهیم گفت.

شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ برابر با ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۵

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©