Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ برابر با  ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴  برابر با ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵
نکات قابل مکث تجمع اعتراضی در برابر زندان اوین

نکات قابل مکث تجمع اعتراضی در برابر زندان اوین

 

رضا رئیس دانا

 

تجمع اعتراضی روز شنبه گذشته در برابر زندان اوین با شرکت حدود پانصد نفر نکات قابل مکثی داشت. این اقدام ادامه تجمعات مسالمت آمیز و مدنی هفتگی است  که قبلا در برابر لاستیک دنا و کانون وکلای دادگستری، در اعتراض به سرکوب ها و بیدادگری های دستگاههای حکومتی صورت گرفته است . در گذشته ای نه خیلی دور، جمع محدودی از عاصی شده گان سرکوب و جنایت رژیم با به دست گرفتن مشعل جانشان، اعتراض را در ابعادی خیلی محدود و شخصی شروع کردند. محمد نوری زاد، دکتر ملکی، وکیل شجاع و مبارز نسرین ستوده و چند تن دیگر با حرکت های اعتراضی شان و جسارت مدنی  این راه را باز کردند . سپس ، جمعی از آدم های از جان گذشته و زخم خورده از جمهوری اسلامی هم، به واسطه آشنایی تدریجی در این تجمع ها شرکت کردند. هر کس پلاکارد خودش را  در دست گرفت و درد خودش را فریاد زد، و این نکته ی مثبت، مایه دوام این اعتراض شد. کم نیستند کسانی که بقدری مورد ستم جمهوری اسلامی و دستگاههای جنایتکار حکومتی قرار گرفتند  که آمادگی دارند برای احیای حق و دادخواهی تا آخر عمرشان اعتراض کنند  و دست از جان هم  بشویند. این طور به نظر می رسد  که فضا و موقعیت اگر نباشد که این دادخواهان بتوا نند در این  تجمعات هفتگی دردی را که در سینه دارند  فریاد کنند ، و اعتراض اگر محدود بشود  به یک  شکل یا اساسا به یک مورد حق کشی، حضور کمتر می شود . البته تفاوت خواست هایی که جمع معترضین هفتگی بیان می کنند ، این پایه مشترک را  ضعیف نمی کند  که همه شان  در واقع خواستار آزادی و رعایت موازین حقوق بشر هستند . خواست ها با وجود تفاوت ها در پیکره رعایت حقوق بشر می گنجد . افزایش تعداد شرکت کنندگان در این اعتراضات مسالمت آمیز، دستگاههای امنیتی رژیم را  واداشته که علاوه بر روش های ترور روانی و ایجاد ناامنی و اختلاف، بیش از گذشته به دستگیری شرکت کنندگان این اجتماعات اعتراضی اقدام کند . مثلا گزارش نهادهای حقوق بشری نشون می دهد که، بعد از تجمع در برابر اوین پنج نفر از فعالین مدنی دستگیر شدند . این دستگیری نشانه ترس و وحشت شدید رژیم از بلند شدن هر صدای اعتراضی است . وضع شان طوری خراب است  و به حدی پوک و پوشالی هستند  که از تجمع پانصد نفر در برابر زندان اوین وحشت دارند . البته بعید است که کسانی که در این تجمع ها حاضر می شوند قبلا هزینه های این حضور را  محاسبه نکرده باشند و تدارک لازم را  برای عقیم گذاشتن سناریوسازی های توطئه گرانه امنیتی ها از نظر پاکسازی خانه هایشان  از مدارک و اسناد و حذف مطمئن اطلاعات غیر ضروری دردسر ساز از وسایل ارتباطی مثل موبایل و کامپیوترشان صورت نداده باشند . علاوه بر این روشن است که، در کنار همه روش های اطلاع رسانی در مورد این بازداشت ها، اعتراض به همین بازداشت ها هم خودش محوری از اعتراضات هفتگی می شود.

 

سرنوشت این اعتراضات سریالی هفتگی، قابل گمانه زنی نیست، فقط چند تا نکته خیلی روشن است : اعتراض علیه دیکتاتوری و برای حفظ حقوق بشر از جمله اعتراضاتی هستند که هزینه شان خیلی بالاست. نداشتن پایه توده ای، اتکا به سرکوب در شرایط گسترش شتابان شکاف های طبقاتی، از هم گسیختگی اجتماعی، رشد جسارت اجتماعی و آگاهی مردم به حقوق فردی و مدنی، رژیم را نسبت به هر جرقه اعتراضی به شدت حساس کرده. رژیم می داند  که اعتراض علیه دیکتاتوری و برای رعایت حقوق بشر در جامعه ما ظرفیت فراگیر شدن دارد و بنابراین سعی می کند  هزینه این اعتراض را بالا نگه دارد  و از این طریق دامنه شرکت رو محدود کند . در این شرایط، اعتراضاتی می توانند  دامنه واقعا توده ای پیدا کنند  که هزینه شرکت در آن  برای عده هر بیشتری قابل پرداخت باشد . با این حال، نه فقط حس احترام عمیق انسان  به جسارت، آزادگی و از خودگذشتگی شرکت کنندگان اعتراضات هفتگی، که علاوه بر آن  اصل حمایت از هر اقدام علیه نظم استبدادی موجود، طلب می کند  که از حق اعتراض شرکت کنندگان در اعتراضات هفتگی به شیوه بی قید و شرط حمایت کنیم.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©