Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ برابر با  ۲۹ ژانويه ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳  برابر با ۲۹ ژانويه ۲۰۱۵
رادیکال های جوان یونان ریاضت اقتصادی را جارو می کنند

رادیکال های جوان یونان ریاضت اقتصادی را جارو می کنند!

 

گزارش هلنا اسمیت از روزنامه گاردین در آتن

چهارشنبه 28 ژانویه 2015

ترجمه : آزاده ارفع

 

از برقراری حداقل دستمزد تا حذف عوارض نسخه های دارو، الکسی سیپراس به شکل تکان دهنده ای به وعده های خود به رای دهندگان عمل می کند.

آن ها یک به یک پس زده شدند، به شیوه برق آسا، بیرحمانه، بی هیچ ترحم، پشت سرهم. قبل از همه باریکادهای اطراف پارلمان یونان پائین کشیده شدند.از آن پس اعلام شد که طرح های خصوصی سازی متوقف می شود و حقوق بازنشتگی دوباره  برقرار خواهد شد. بعداً خبر رسید که حداقل دستمزد ماهی 751 یورو دوباره برقرارشده است. همه این اقدامات قبل از آن انجام شد که رادیکال چپ، الکسی سیپراس، اولین جلسه کابنیه خود را تشکیل دهد.

پس ازآن، وزرا تدابیربیشتری را اعلام کردند: الغاء عوارض نسخه های دارو و مراجعه به بیمارستان، برقراری مجدد قراردادهای دسته جمعی کارگری،استخدام دوباره کارگرانی که از بخش خدمات عمومی اخراج شده بودند، اعطای شهروندی به کودکان مهاجرینی که در یونان زاده و بزرگ شده اند. سیپراس در اولین روز خود به عنوان نخست وزیر- کمتر از بیست و چهار ساعت در قدرت- دست به کار شد. سیاست ریاضت گزنده ای که حزب سی ریزا مدتی طولانی برای الغاء آن می جنگید اکنون به گذشته تعلق دارد، این شروع یک فصل جدید از کتاب کشوری است که مدت ها در خط مقدم بحران یورو قرار دارد.

هنگامی که دوربین ها به چرخش درآمدند و اولین اجلاس کابینه شروع شد او گفت " دوره جدیدی آغاز شده است، حکومتی برای نجات ملی بر سرکارآمده است، ما نقشه مان را ادامه خواهیم داد. ما حق نداریم رای دهندگان مان را نا امید کنیم."

اگر ترویکای وام دهندگان به آتن در اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول تردیدی داشتند که سی ریزا به وعده های خود عمل خواهد کرد یا نه روز چهارشنبه این تردیدها برطرف شد. اولین حکومت چپ سرسخت اروپا با سرعتی برق آسا سیاست های تنبیهی را که ناچار کرده بودند آتن در برابر دریافت کمک های اضطراری به اجراء بگذارد، برچید.

همان طور که چپ گرایان قول داده بودند آن تدابیری که یونانی ها را به خیابان کشانده بود- و کشور را به بدترین رکود اقتصادی دچار کرده بود- به زباله دان تاریخ افکنده شد. ولی عکس العمل سریع و تند بود درطی چند دقیقه ای که وزیر جدید انرژی، پاناگیوتیس لافازانیس، اعلام کرد که طرح فروش موسسات تامین انرژی بخش همگانی متوقف خواهد شد، سهام بانکی یونان سقوط کردند. بسیاری از آن ها تا یک سوم ارزش خود را از دست دادند و دلالان بورس نیز گفتند که بدترین روز زندگی شان را از سر گذرانده اند. بهره اوراق قرضه یونان افزایش پیدا کرد و بازار بورس آتن نیز دچار سقوط شد.در زمان بسته شدن بورس، بهره اوراق قرضه یونان به نه درصد رسید چیزی که از سپتامبر2012  سابقه نداشت و به این ترتیب همه بهبودهائی را که از زمان ماریو دراگی به دست آورده بود از دست داد. ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا سوگند خورده بود که به هر قیمت یورو را نجات دهد.

با فرود آمدن شب ضربه دیگری وارد شد هنگامی که موسسه ارزش گذاری اعتبارات "استاندارد و پور" شروع به تجدید نظر درباره درجه اعتبار دولت یونان کرد که به منزله اولین گام برای کاهش درجه اعتبار است.این موسسه هشدار داد که ممکن است هجوم مردم برای کشیدن پول هایشان از بانک ها نیز به وقوع به پیوندد با توجه به آن که"بیرون کشیده شدن ذخائر بانک های یونان یک نگرانی در مورد اعتبارات را دامن زده است."

شاید سیپراس که برای چنین یورشی آماده بود قبلاً دست به کار شده بود. او روز سه شنبه، با سفیر چپن درآتن ملاقات کرد و به او گفت همراه با شریک حکومتی اش، حزب پوپولیست راست گرای یونانی های مستقل، برنامه های خصوصی سازی بندر پیراوس را الغاء می کند اگر چه خواهان مناسبات حسنه با پکن است. گروه حمل و نقل دریائی چین به نام کاسکو که هم  اکنون چندین اسکله در پیرائوس را کنترل می کند از جمله متقاضیان خریداری بندر پیرائوس بود.

در روزسه شنبه،وزیرمالیه ضد ریاضت اقتصادی یونان، یانیس واروفاکیس، با همتای فرانسوی خود به صحبت های آخرشب پرداخت برای آن که  دوباره به او تسکین و اطمینان خاطر بدهد.سیپراس که درسن چهل سالگی جوان ترین رهبر پس از جنگ کشور است می گوید"اولویت ما مذاکره با شرکایمان با هدف رسیدن به یک راه حل عادلانه، قابل دوام و به نفع طرفین است. برای آن که کشور از دور باطل بدهی های فزاینده و رکود خارج شود.واروفاکیس وزیرمالیه جدید، پنجاه و سه ساله، که در دانشگاه های آتن، انگلستان و آمریکا و استرالیا اقتصاد تدریس کرده است، هنگام تحویل گرفتن وزارت مالیه از همتای سابق خود جیکاس هاردوولیس همین  پیام را تکرار می کند. هدف حکومت جید درگیری با شرکای جدید خود نیست بلکه می خواهد" رابطه جدید دوستی و صمیمت" را با آن ها برقرار کند.

نمی توان انکار کرد که انقلابیون جوان آتن زمین را به لرزه درآورده اند آن هم با ضربه صاعقه وار. هیچ کس بهتر از آئین شکنی مانند واروفاکیس این اقدام را نمایندگی نمی کند. نمونه ای  که نشان می دهد هنگامی که رادیکال ها وارد می شوند چه اتفاقی می تواند رخ دهد؛ رخدادی  که باید وارد کتاب های درسی شود.

اگر کارها به شیوه هاردوولیس( وزیرسابق مالیه) پیش می رفت او وزارت مالیه را بی هیچ حادثه ویژه ای تحویل می داد اگر چه ممکن بود قطره اشکی برای خداحافظی بریزد. او در حالی که چشم هایش را به جلو دوخته بود گفت" من بهترین ها را برای حکومت جدید آرزو می کنم. یونان در موقعیتی نیست که تا ماه ژوئن برای به نتیجه رسیدن مذاکرات خود با شرکایش منتظر بماند. ما بازپرداخت های بدهی هایمان را باید انجام دهیم."

  پس از او نوبت واروفاکیس بود، او اسنادی که درجلویش قرار داشت را بالا و پائین کرده  و ورق می زد وهمراه آن فلسفه حکومتی را به نابودی می کشاند که از نظر او کشور را وارد چرخه دائمی مرگ اقتصادی کرده بود و همه آن ها به خاطر آن که یک "اشتباه عظیم مسموم کننده در این ساختمان انجام شده بود". در حالی که نگاه هاردوولیس گاهی با عصبانیت و گاهی با هشدار به جلو دوخته شده بود  واروفاکیس اعلام می کرد که دیگر نباید به گذشته نگاه کرد و کاملاً روشن بود دیگر بازگشت به گذشته نیز در کار نخواهد بود. او تاکید کرد که  یونان صمیمانه قصد ندارد با شرکای خود وارد درگیری شود ولی منطق ریاضت به گونه ای است که هر سیاستی که بخواهد آن را دنبال کند تنها محکوم به شکست خواهد بود.

واروفاکیس گفت "ما ماموران مالیاتی را که از این ساختمان اخراج شده اند دوباره استخدام خواهیم کرد" همه تفنگ ها باید آماده شلیک شوند، او قول داد که زنانی را که چهره بی عدالتی سیاست ریاضت اقتصادی هستند را دوباره بر سرجایشان برگرداند. " پس از آن ما به دنبال یک نیودیل اروپائی برای راه اندازی اقتصادهایمان خواهیم بود."

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©