Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ برابر با  ۲۹ ژانويه ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳  برابر با ۲۹ ژانويه ۲۰۱۵
برنامه های دولت جدید یونان

 

برنامه های  دولت جدید یونان

سیاست مداران اروپائی از چرخش به چپ یونانی ها شوکه شدند!

اشپیگل آنلاین

ترجمه : ارژنگ بامشاد

 

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، جان کلاده یونکر(Jean-Claude Juncker) دولت جدید یونان را به همکاری دعوت کرد. او در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفت: « یونان باید به اروپا احترام بگذارد».  اروپا "درد و رنج عمومی مردم یونان» را  درک می کند اما یونان هم باید به افکار عمومی بقیه اروپا احترام بگذارد.

ائتلاف چپ سیریزا در آخر هفته انتخابات پارلمان را برد و  روز دوشنبه  الکسیس سیپراس  مقام نخست وزیری را بر عهده گرفت. الکسیس سیپراس نخست وزیر جدید یونان از جمله خواهان بخشش بخشی از بدهی ها برای کشورش شد. در پاسخ به این درخواست جان کلاده یونکر گفت که  بخشش بدهی ها جای بحث ندارد هر چند پاره ای کمک ها ممکن است. «بخشش بدهی ها از سوی بقیه کشورهای اروپائی غیرقابل قبول است.»

مارتین شولتز (Martin Schulz) رئیس پارلمان اروپا قصد دارد در دیداری در روز پنجشنبه بیست نهم ژانویه  با الکسیس سیپراس از سیاست های مالی دولت جدید مطلع شود. او در مصاحبه با روزنامه آلمانی «بیلد» گفت :« قصد دارم خیلی روشن در این مورد با او صحبت کنم» . او تاکید کرد برای بخشش بدهی در منطقه یورو اکثریت موافقی وجود ندارد، اما «من تلاش خواهم کرد که سیپراس را تشویق کنم از میلیاردرهائی که بخش گسترده ای از پول را از کشور خارج کرده اند مالیات بگیرد. این کوتاه ترین و عملی ترین راه درآمد است و به ما در بروکسل هم در مبارزه با فرار مالیاتی کمک می کند. این عملی تر از تلاش برای بخشش بدهی هاست».

 

تلاش ناموفق

الکسیس سیپراس در روز جمعه بیست و هشتم ژانویه اعلام کرد هزاران نفر از کارکنان اخراجی دولت را بر سرکارهایشان باز خواهد گرداند. یک چرخش روشن از سیاست های تاکنونی ریاضت اقتصادی. سیاست روشن نزدیکی به مسکو  نارضایتی مقامات در بروکسل را نیز در پی داشت.  سیپراس اعلام کرده است که تحریم های جدید علیه مسکو را وتو خواهد کرد. مارتین شولتز در این رابطه گفت: « این قطعآ یک تلاش موفق نیست. چنین اقدام تکروانه ای بدون مشورت با دیگر کشورها ممکن نیست». این هم موضوعی است که او قصد دارد با الکسیس سیپراس به بحث بگذارد. او در مصاحبه ای با تلویزیون دوم آلمان گفت که با نگرانی شاهد آن است که دولت یونان موضع مشترک اتحادیه اروپا در قبال روسیه را کنار می گذارد.

الکساندر گراف لمبسدرف [Alexander Graf Lambsdorff (FDP)] از حزب لیبرال آلمان و معاون پارلمان اروپا خواهان تحمل بیشتر در قبال دولت جدید یونان شد. « باید توجه کنیم که الکسیس سیپراس کمتر از چهل و هشت ساعت اداره دولت را در دست گرفته است».  او در مصاحبه با روزنامه "نوئن وستفالیشن" گفت : « دولت جدید در ابتدا چند فشفشه شلیک کرده است تا رای دهنده گانش را تحت تاثیر قرار دهد. این کار را دولت های ما هم انجام می دهند». گام های اولیه سیپراس اشتباه است. اما هنوز روشن نیست که او چه توضیحی مشخصی در بروکسل خواهد کرد.

 

اولین اقدامات اصلاحی

دولت جدید یونان در اولین  اقدام، خصوصی سازی ها را متوقف کرد.  یانیس واروفاکیس معاون نخست وزیر و وزیر مالیه و اقتصاد یونان گفت دولت جدید خواهان سرمایه گذاری های جدید است و لیستی از پروژه ها را ارائه خواهد داد . متوقف کردن خصوصی سازی های بورس آتن  را بشدت پائین آورد. کاهش بورس پس از آن صورت گرفت که چندین وزیر کابینه تاکید کردند که دیگر خصوصی سازی در کار نخواهد بود و توافقات تاکنونی برای خصوصی سازی ها نیز متوقف خواهد شد.

در پاسخ به سئوال خبرنگاران، دراگاساکیس گفت سخنان روسای جوان بخش های گوناگون دولت روی بورس تاثیرگذاشته است و این باید قدری قابل فهم باشد. وزرای مربوطه تلاش خواهند کرد که در مورد  امکانات برای سرمایه گذاری ها به همه علاقمندان اطلاع رسانی کنند.

به دنبال کاهش بورس آتن در روز چهارشنبه ارزش اوراق بهادار یونان هم با واکنش های جدی روبرو شد. بسیاری از دارندگان این اوراق آن ها را به فروش گذاشتند و بنگاه ارزش گذاری  S&P (( Standard & Poor) استاندارد و پور) تهدید  کرد که درجه ارزشگذاری اوراق بهادار دولتی یونان را به پائین  درجه یعنی غیرقابل خرید کاهش خواهد داد زیرا  بسیاری از اقدامات اقتصادی و بودجه دولت جدید با توافقات دولت قبلی یونان با طلبکارانش سازگاری ندارد.

در روز جمعه رئیس گروه اروپائی، جرون جیسل بلوم، به آتن سفر خواهد کرد زیرا زمان ضیق است: برنامه کمک های اقتصادی تمدید شده  به یونان در پایان ماه فوریه خاتمه خواهد یافت.

http://www.spiegel.de/politik/ausland/griechenland-eu-politiker-entsetzt-ueber-tsipras-plaene-a-1015567.html

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©