Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ برابر با  ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴  برابر با ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵
عیسی مسیح چپ بود یا راست؟

عیسی مسیح چپ بود یا راست؟

 

با تبریک کریسمس به مسیحیان

 و به امید پایان این شب دراز یلدا و فرا رسیدن صبح آزادی برای همه ایرانیان

 

 

روشنگری. تاریخ در نظرگرفته شده برای تولد عیسی مسیح البته سده ها پیش ازآن بود که نمایندگان مجلس فرانسه در قسمت های چپ و راست پارلمان بنشینند. اما خط مشی سیاسی مسیح را میتوان با توجه به گفتار و کرداری که به او نسبت داده شده دنبال کرد. مسیح چپ بود یا راست؟ مهدی حسن از هیات تحریریه نشریه وزین انگلیسی نیواستیتمن به این سوال پرداخته است. با تبریک کریسمس و سال نو میلادی به مسیحیان ایران، وبه امید پایان این شب دراز یلدا و فرارسیدن صبح آزادی برای همه ایرانیان، چکیده ای از مقاله او را که زمینه ای از طنز هم دارد در اینجا میخوانید.عنوان مقاله یعنی «اگر عیسی بود چه میکرد»، از شعار فرقه های مذهبی کنونی که عمدتا تمایل به حمایت از محافظه کاران دارند، گرفته شده است:?What would Jesus do یا بطور خلاصه WWJD:

 

اگر مسیح بود چه میکرد؟

آیا عیسی مسیح چپگرا بود؟ فیلسوف ها، سیاستمداران، دین شناسان و پیروان کلیساهای گوناگون زمانی دراز آرای گوناگونی در این رابطه ارائه داده اند. محافظه کاران در سال های اخیر موفق شده اند مسیح را یکی از خودشان جلوه دهند. بویژه در ایالات متحده که راست های مسیحی در حال رشد هستند. این برای چپ مدرن غم انگیز است. در طول تاریخ آموزه های مسیح الهام بخش جنبش های سیاسی و اجتماعی رادیکال بوده است: صلح طلبی مسیحی( کوئیکرها، مارتین لوترکینگ، بروس کنت در CND)، سوسیالیسم مسیحی (کی یر هاردی، تونی بن)، الهیات رهایی بخش در آمریکای جنوبی و حتی کمونیسم مسیحی. به گفته اتن کابه، فیلسوف اتوپیست قرن ۱۹ فرانسه:«کمونیسم، مسیحیت است… مسیحیت خالص، پیش از آنه توسط کاتولیسیسم فاسد شود.»

 

این روزها اما به اصطلاح مروجان کلام خدا تمایل به راست دارند. کشیش اوانجلیک جیم والیس، که کشیش مورد اعتماد اوباما و گوردون براون هم بوده است در کتابش تحت عنوان «سیاست خدا»، از تعبیر نادرست پیام مسیح توسط قبایل سیاسی متنازع اظهار تاسف کرده و توضیح میدهد که چگونه «راست» پیام مسیح را کج تعبیر کرده و چپ اصلا آن را نگرفته است. او خاطر نشان میکند که مسیحی الزاما همان «راست بنیادگرای مسیحی» نیست و تمرکز انجیل بر عدالت اجتماعی و فقرا نشان میدهد که حیات اقتصادی باید حول نیازهای بخش های ضعیف جامعه و آنها که بیش از همه آسیب پذیر هستند سازمان یابد.

 

به مثابه فرزند یک زوج پناهجو، - یوسف و مریم – که به مصر گریخته اند تا از عزم سلطان هرود به کشتار عمومی در امان بمانند، عیسای انجیل ها در هیبت مردی مجرد، صندل پوش و ریشو همه مشخصات یک انقلابی مدرن را به نمایش میگذارد. تری ایگلتون منقد فرهیخته مارکسیست در مقاله ای که در سال ۲۰۰۷ منتشر کرد خاطرنشان میکند مسیح آیه های انجیل «مردی بیخانمان و بی مال و منال، حاشیه نشین، واعظ دوره گرد، بیزار از خانواده های اسم و رسم دار، فاقد تجارت یا مشغله، یار محرومین و لگد مال شدگان، مخالف تجمع ثروت مادی، عاری از هراس برای امنیت خود» است که «شاخی در پهلوی قدرت حاکم و شلاقی برای داراها و قدرتمندان » محسوب میشود. ایگلتون اضافه میکند مسیح بیشترین خصوصیات یک کنشگرانقلابی مدرن از جمله تجرد او را دارد.

 

ازخصوصیات ظاهری هم که بگذریم، اگر مسیح میخواست در مورد مسایل مهم مورد بحث در زمانه ی ما – جنگ و صلح، ثروت و مالیات، مسایل بهداشت و سلامت و اصلاحات مالی تصمیم بگیرد – چه میکرد؟ همان کاری را که هر چپگرایی که اندکی برای خود احترام قایل باشد میکند. به این پنج دلیل:

 

۱- مسیح در راه پیکار طبقاتی

محافظه کاران راه های توزیع عادلانه ثروت از قبیل مالیات های تصاعدی و مالیات بر درآمدهای هنگفت را «سیاست حسادت» میخوانند که از تمایل انحرافی مارکسیست ها برای پیکار طبقاتی نشات میگیرد. اما مسیح از معیارهای کنونی برای مالیات گرفتن از ثروتمندان فراتر رفته است. برای مشاهده نمونه واقعی «سیاست حسادت» به آیه ۱۰:۲۱-۲۵ نگاه کنید:

مسیح به یک مرد یهودی که از او می پرسد چطور میتواند به ملکوت جاودان راه یابد پاسخ میدهد:« ۲۱- تو یک چیز کم داری، برو هرچه داری بفروش، و پول آن را به فقرا بده، آنگاه در ملکوت گنج خواهی داشت، آنوقت بیا و مرا همراهی کن» ۲۲ – وقتی مرد این را شنید، تکان خورد و اندوهگین رفت، زیرا اموال زیادی داشت. ۲۳ – آنوقت عیسی به دور و بر خود نگاه کرد و به شاگردانش گفت: «چقدر برای داراها دشوار است که به ملکوت خدا راه یابند» ۲۴- و شاگران از این کلام هاج و واج مانده بودند. ولی مسیح دوباره به آنها گفت :« فرزندان، چقدر دشوار است به ملکوت خدا وارد شدن!» ۲۵ – گذر شتر از سوراخ سوزن آسانتر است تا ورود ثروتمند به ملکوت خدا.»

 

برنامه های پیشنهادی برای افزایش مالیات را فراموش کنید. عیسی مسیح اعلام میکند رمان آبراموویچ و دونالد ترامپ های این جهان باید برای رهایی در جهان دیگر جان بکنند. چرا؟ « شما نمیتوانید هم خادم خدا باشید هم خادم ثروت – انجیل ماتیو ۶:۲۴»و: «عشق پول ریشه همه انواع شرارت هاست. تیموتی ۶-۱۰».

 

۲ – مسیح در حال اکسیون مستقیم علیه بانکداران

در مارس ۲۰۰۹ پنجره های ویلای مجلل ادینبورک متعلق به فرد گودویل رئیس منفور پیشین رویال بانک اسکاتلند و دریافت کننده بسته های عظیم کمکی دولت را شکسته و به مرسدس ُ۶۰۰ S او آسیب رساندند.

 

به نظرمن احتمالا مسیح هم گرایش داشت نخستین سنگ را پرت کند. شاهد: آیه « ۱۱:۱۵-۱۷» «۱۵-او وارد معبد شد و آنها را که مشغول فروختن بودند و آنها را که مشغول خریدن بودند بیرون انداخت، و میزهای کسانی را که پول رد و بدل میکردند و صندلی های کسانی را که کبوتر[برای قربانی کردن] میفروختند واژگون نمود ، ۱۶- و به هیچکس اجازه نداد که از معبد برای نقل و انتقال استفاده کند. ۱۷-او شروع به موعظه کرد و گفت: «آیا نوشته نشده که خانه من باید خانه ای برای دعا به همه ی ملت ها باشد؟ ولی شما آن را به خانه دزدها تبدیل کرده اید.»

 

میزها واژگون گردید، پول ها به دست باد سپرده شد، معامله گران پول دزد خوانده شدند. «پاکسازی معبد» توسط مسیح فرمان به اکسیون مستقیم علیه نخبگان سیاسی و مالی است که امروز توسط کنشگران چپ صورت میگیرد. به گفته ی ایگلتون این کار عبارت بود از حمله مسیح به « دژ طبقه حاکم »

 

۳- مسیح، کنشگر کارزار «مزد عادلانه»

این اتقافی نیست که کارزار «مزد کافی برای زندگی”living wage”» – حداقل مزد هر کارگر باید برای پرداخت هزینه های اساسی زندگی خانواده اش کافی باشد – که توسط «شهروند بریتانیا » پیش برده میشود، گروه هایی کلیسایی را نیز در بر میگیرد. کتاب های مذهبی نگفته اند مسیح فعال اتحادیه ای بود، ولی نشان میدهند که او مدافع مزدکافی برای زندگی بوده است.

بنا بر روایتی در انجیل ماتیو در یک باغ انگور مزدکارگران موقت صرفنظر از اینکه صبح زود یا دیرتر در طول روز و حتی در دو ساعت آخر به مزرعه میرسیدند برابر داده شد . طبیعتا کارگرانی که طولانی تر کار کرده بودند شکوه کردند. اما از نظر مسیح کارگرانی که دیرتر رسیده بودند از مزرع به به مزرعه جویای کار بودند ، یکی از آنها گفته بود حتی یک نفر ما را استخدام نکرد. حالا که کار گیر آورده بودند، باید حداقل زندگی شان تامین میشد. به قول مارکس: « از هرکس به اندازه توانش، به هرکس به اندازه نیازش.»

بنا بر گفته پروفسور جک ماهونی از دانشگاه لندن در باره اثرات اخلاقی این معیار برای پرداخت مزد باعث میشود که کارفرما را نه فوق العاده بخشنده، بلکه فقط عادل به شمار آوریم.

 

۴-مسیح قهرمان مبارزه برای بیمه درمانی عام

مسیح یک درمانگر بود. در کتاب های مسیحی تعداد بیشماری روایت در رابطه با شفای مردم کور، کر و فلج آمده است. در این روایت کوچک ترین شاهدی به دست داده نمی شود که نشان دهد مسیح در برابر درمان درخواست پول کرده باشد. بنا بر انجلیل لوقا(۱۰:۹) او به شاگرانش دستور داد به شهرها بروند و «بیمارانی را که آنجا هستند شفا بدهید». حتی یک کلمه از پرداخت، وجه و از این قبیل در میان نیست. در واقع مسیح در تمام طول عمرش در حرف و در عمل از بیمه رایگان عمومی برای درمان دفاع کرد. او می بایست مدافع سرسخت و پرشور نجات بیمه درمانی عمومی از دستبرد بازار آزاد باشد.

روایت جاریوس رهبر یک کنیسه را در نظر بگیرید که دخترش مرحله نهایی یک بیماری مرگ آور را میگذراند و روایت زن بی چیزی که ۱۲ سال خونریزی داشت و «همه زندگی» خودرا برای هزینه درمان بیماری اش به پزشکان پرداخته بود « آیه ۵:۲۱- ۴۳ ) مسیح هردو را درمان کرد.

 

درو اسمیت دانش پژوه، بلاگر و کشیش باپتیست آمریکایی اهمیت سیاسی این آیه را چنین توضیح میدهد: «در سیستم بهداشت و درمان بازار آزاد آن زن بی نام و نشان احتمالا درمانی نمی گیرد، اما دختر جاریوس به درمان مورد نیازش دست می یابد. مسیح می توانست فقط زن بی چیز را درمان کند، هرچه باشد جاریوس مردی دارا بود. ولی مسیح نمونه ای از بهداشت عمومی را به اجرا گذاشت و هردو را درمان کرد.

 

بنابراین عجیب نیست که در جریان تصویب لایحه اصلاحات سیستم بهداشت اوباما که حداقل ۳۲ میلیون شهروند فاقد بیمه های درمانی را مشمول بیمه میکرد، عده ای از لیبرال ها پلاکارد در دست میگیرفتند که روی نوشته شده بود:« مسیج به لایحه میگفت آری.»

 

۵ – مسیح فعال ضد جنگ

آیا مسیج از جنگ عراق دفاع میکرد؟ یا به مارش دو میلیونی ضد جنگ در فوریه ۲۰۰۳ می پیوست؟ جنگ افغانستان چطور؟ بیانات عیسی در مورد جنگ و صلح، عمل و عکس العمل نشان میدهد او برای مبارزه غیر خشونت آمیز اولویت قایل بود. « تبرک بر سازندگان صلح، زیرا آنها فرزندان خدا به شمار خواهند آمد» (ماتیو – ۵:۹) و « شما شنیده اید که میگویند چشم در برابر چشم و دندان در برابر دندان، ولی من به شما می گویم در برابر شریران نایستید. ولی اگر کسی به گونه راست شما سیلی زد، گونه دیگر را نیز برگردانید.( ماتیو ۵:۳۸-۳۹) و «شمشیرهای تان را در جایش بگذارید، زیرا همه آنها که شمشیر به دست میگیرند خود بوسیله شمشیر نابود خواهند شد.» (ماتیو ۲۶:۵۲)

 

مدافعان صلح برای به چالش کشیدن میلیتاریسم کشورهای مسیحی مثل ایالات متحده و بریتانیا آیه مزبور را به کمک میگیرند. جیم والیس میگوید: «من خواهان آن باوری هستم که آموزش مسیحیت را در سیاست خارجی جدی بگیرد. مسیح میگوید «تبرک برسازندگان صلح، نمی گوید صلح دوستان ». من فکر نمیکنم فرمان مسیح برای فراهم کردن شرایط صلح با سیاست برتری جویی میلیتاریستی آمریکا برای تحمیل پاکس آمریکانا به اجرا در می آید.

جرج بوش از فرقه «مسیحیان نو بنیاد»، در کتاب خاطراتش که اخیرا منتشر شده توضیح میدهد که چطور شد با درخواست سازمان سیا برای شکنجه ی یک زندانی متهم به برنامه ریزی ۱۱ سپتامبر بوسیله القاء مصنوعی غرق شدن موافقت کرده است:

« من به ۲۹۷۳ نفر که توسط القاعده در ۱۱ سپتامبر از خانواده های شان گرفته شدند فکر کردم…» و به آنها گفتم «شدیدا صحیح است».

ولی مسیح که جرج بوش او را فیلسوف سیاسی مورد علاقه خود خوانده است، وقتی برای انتقامجویی و قصاص صرف نکرده است. بوش به یک گروه از مقامات فلسطینی گفته بود خداوند به او گفته است: «با آن تروریست ها در افغانستان بجنگ و به حکومت خودکامه در عراق پایان بده».

 

با توجه به گفته های مسیح در مورد روش های غیرخشونت آمیز و صلح جویانه شک دارم آن صدایی که بوش در سر خود می شنید صدای خدا، یا پسر خدا بود.

 

دشمنانت را دوست داشته باش. ثروت ات را واگذار کن. مالیات ات را بپرداز. به بیچیزان کمک کن. بیماران را شفا بده- ( و رایگان شفا بده).اینها محورهای سیاست چپ و سوسیالیستی هستند.

 

کاری که مسیح ممکن نبود انجام دهد این بود که بگذارد ثروتمندان ثروتمندتر شوند، به بانکداران حریص کارت سفید داده شود. و به کشورهای خارجی یکی بعد از دیگر حمله شود.

 

مشکل بتوان با والیس مخالفت کرد که میگوید سیاست مسیح مشکلی برای راست مذهبی است.

 

منبع:

http://www.newstatesman.com/religion/2010/12/jesus-god-tax-christ-health

آذر ۲۵ام, ۱۳۹۴: روشنگری

http://www.roshangari.net/?p=48599

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©