Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ برابر با  ۳۱ اگوست ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳  برابر با ۳۱ اگوست ۲۰۱۴
ازمبارزات کارگران بافق حمایت کنیم

اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

 

در حمایت از مبارزات کارگران بافق

 

مبارزات کارگران معدن سنگ آهن بافق، فصل تازه ای در مبارزات کارگری ایران

 

بیش از ده روز از دور دوم  اعتراضات کارگران معدن بافق می گذرد. ده روز است کارگران معدن بافق به همراه خانواده هایشان و اهالی شهر در اعتراض به دستگیری کارگران درمقابل فرمانداری، تجمع می کنند. کارگران معدن سنگ آهن بافق واقع در استان یزد، در ادامه اعتراض به خصوصی سازی این معدن، بار دیگر و این بار به خاطر اعتراض به دستگیری همکارانشان  دست به اعتصاب و تحصن زده و تولید را متوقف کرده اند. مطالبات اعلام شده  کارگران این معدن، لغو خصوصی سازی و واگذاری بیست وهشت ونیم درصد از سهام معدن به صنایع خوزستان  "واگذاری ١۵ درصد از سهام معدن سنگ آهن مرکزی بافق به کارگران"، "امنیت شغلی"، "افزایش دستمزد کارگران"، "ایمنی و بهداشت محل کار" و به ویژه آزادی کارگران دستگیر شده و منع تعقیب و پیگرد کارگران، ارتقاء سطح استخدام براساس ضوابط کشوری، تغییر مدیرعامل شرکت و عضویت لااقل دو تن از افراد بومی در هیئت مدیره این شرکت و . . . است. کارگران این شرکت در گذشته نیز به دفعات درمقابله با شرایط بسیار سخت، غیر بهداشتی و طاقت فرسای کار در این معدن و پیامدهای بسیار ناگوار آن که حاصلی جز آلودگی های زیست محیطی و به تبع آن بیماری های قلبی و ریوی، انواع سرطان ها و معلولیت های جسمی و ذهنی کارگران و فرزندان آنان و در بطور کلی مردم منطقه نداشته است دست به اعتراض زده و خواست ها و مطالبات خود را در این رابطه مطرح کرده بودند.

اعتراضات کارگران معدن بافق بعد از اطلاع  کارگران از اقدام شرکت برای حضور در بورس جهت عرضه بیست وهشت ونیم  درصد از سهام این معدن، شروع شد. کارگران، از روز شنبه ٢٧ اردیبهشت به شکل یکپارچه و متحد دست از کار کشیده و وارد اعتصابی شکوهمند شدند که تا روز ۴ تیر و عقب نشینی موقتی دولت برای فروش بیست وهشت ونیم درصد از معدن، ادامه پیدا کرد. اعتصاب سی ونه  روز طول کشید. کارگران مهلتی دوماهه را برای تحقق خواست های خود برای دولت، مقامات استان، مسئولین شهر بافق و مدیران شرکت در نظر گرفتند که هم اکنون به پایان رسیده است. طی این دو ماه ظاهراً تبادل نظرها و مذاکرات مختلفی در سطح کشور و استان صورت گرفته است.

 

رژیم  با نزدیک شدن پایان مهلت اعلام شده از جانب کارگران، یگان ویژه را برای محاصره کارگران و خانواده های آنان وارد شهر بافق نمود؛ نیروی انتظامی تعقیب و مراقبت ١٨ نفر از کارگران معترض این شرکت را که از جانب مدیران و کارفرمای شرکت علیه آنان شکایت شده بود را شدت بخشید و سرانجام 9 نفر از کارگران تحت تعقیب را نیز در محل های مختلف، از جمله در خانه های آنها بازداشت کرد و مورد بازپرسی و بازجویی قرار داد. 9 کارگر دیگر به دلیل حمایت سایر کارگران و خانواده هایشان تاکنون دستگیر نشده اند. نیروی انتظامی، به دستور شورای تأمین استان و با شکایت کارفرما حتی از دستگیری یکی از کارگران این معدن که در عین حال رئیس شورای شهر بافق نیز می باشد ، کوتاهی نکرده اند. آنان این نماینده شورای شهر را به این دلیل بازداشت کرده اند که گفته است: " معدن سنگ آهن مرکزی بافق صددرصد دولتی است و این حرف‌ها به قصد زمینه سازی برای واگذاری کامل معدن به بخش خصوصی بیان می‌شوند".  این سخنان به  خوبی نشان می دهد که سیاست خصوصی سازی معدن که توسط دولت در پیش گرفته شده است با اعتراض گسترده کارگران روبرو گشته است. پس از دستگیری ٩ نفر از کارگران این معدن، خانواده های کارگران در اعتراض به بازداشت آنان در مقابل دفتر مدیر عامل تجمع نمودند.

 

 این خانواده ها در بعداز ظهر روز شنبه، زمانی که مدیرعامل شرکت با حضور در جمع خانواده‌ها وعده داد که با اعلام رضایت از ۱۸ کارگر بازداشتی و تحت تعقیب، زمینه منع تعقیب و آزادی کارگران بازداشت شده را فراهم می‌کند، به همراه مدیرعامل به طرف فرمانداری بافق حرکت کردند و در مقابل آن تحصن نمودند. با طولانی شدن بازداشت این ۹ کارگر و در هشتمین روز از دور دوم این اعتصاب خانواده‌های کارگران با اقداماتی شجاعانه، همچنان به تجمع خود در مقابل فرمانداری ادامه داده و شب‌ها را نیز در همان جا به صبح می رسانند. گروه‌های مختلف مردم نیز در حمایت از آنان پارچه نوشته‌هایی را به دیوار فرمانداری نصب کرده‌ و به تناوب در جمع این خانواده‌ها حاضر می شوند، تا آنان را همراهی کنند. کارگران و مردم شهر بافق در این شهر صحنه های باشکوهی از اتحاد و همبستگی طبقاتی کارگران را به نمایش گذاشته اند. زیرا آنها می دانند با اجرای سیاست خصوصی سازی معدن بافق، وضعیت کارگران و مردم شهر بدتر و نگران کننده تر خواهد شد. مردم به خوبی می دانند که سیاست دورویانه ی دولتی ها نیز بدان علت صورت می گیرد تا بی سروصدا سیاست خصوصی سازی را به پیش ببرند.

 

اعتصاب شکوهمند و ٣٩ روزه کارگران معدن سنگ آهن بافق در دو ماه پیش و ادامه آن در روزهای اخیر که برای تحقق خواست ها و مطالبات برحق آنان و آزادی همکارانشان صورت گرفته و ادامه یافته، هم اکنون به نمادی از وحدت و همبستگی طبقاتی کارگران و مردم  در این شهر تبدیل شده است. مبارزات معدنچیان بافق نمونه ای برجسته ای از سازماندهی موثر و کارآ برای پیشبرد مبارزات کارگری است، اما شرایط و ویژگی های شهربافق و ارتباط آن با معدن سنگ آهن دراین راستا عامل دیگری است که در کشاندن اعتراضات کارگری به مرحله کنونی، موثربوده است. شهربافق شهری است با جمعیتی حدود چهل هزار نفر و با معدن سنگ آهن بافق که پنج هزار کارگر دارد. یعنی می توان گفت تقریبا به طور متوسط از هر خانواده یک نفر در معدن سنگ آهن کارمی کند از اینجا می توان به اهمیت معدن بافق در گذران زندگی مردم پی برد. به معنای واقعی حیات مردم شهر بافق به سنگ آهن بافق گره خورده است. به همین دلیل مردم بافق بقا و نابودی معدن را به شکلی نابودی و حیات خود می دانند . دراین وضعیت ویژه بود که پنج هزارکارگر مبارز معدن بافق، با اتخاذ سازماندهی موثر و کارا مبارزه را از درون معدن فراتر برده و به میان مردم شهرکشیدند.

 

مبارزات کارگران معدن سنگ آهن بافق، فصل تازه ای در مبارزات کارگری ایران را رقم زده است و نمونه ای است درخشان از پیوند مبارزات کارگری درمحیط کار و زیست، که توانسته به خوبی اعتراضات را از درون معدن فراتر برده و به درون خانواده های معدنچیان و مردم شهر تسری دهد. نحوه سازماندهی کارگران بافق و پیوند مبارزات درون معدن و در میان خانواده ها و مردم شهر، نمونه برجسته ای است از نقش محیط زندگی کارگران در طرح مطالبات کارگری و ادامه و پی گیری آنها در گسترش مبارزه. این نوع سازماندهی درسطح مبارزات بین المللی طبقه کارگر به کار گرفته شده و از جمله یکی از  نمونه های در خشان این تاکتیک  به نام  "سازماندهی کمپی" قبل از جنگ جهانی دوم در آلمان توسط سازمان های ضد فاشیست کارگری به کار گرفته شد. براساس این نوع سازماندهی، حرکت های کارگری، درمحلات کارگری و درمحیط زیست کارگران، سازماندهی می شد و کل شهر را به حمایت می کشاند. مبارزات کارگران بافق نشان می دهد که  پیوند مبارزه در محیط کار و زیست کارگران می تواند  دامنۀ مبارزات کارگران را گسترش داده و به نحوه سازماندهی مبارزه کارگران  برا ی پی گیری خواسته ها عمق ببخشد. ایجاد تشکل وشبکه های مستقل درمحیط زیست کارگران و درمحلات کارگری، هم جنبش کارگری را درسطح بدنه طبقه کارگر، تقویت می کند و پتانسیل نیروی کار را در مقابل نیروی سرمایه و حکومت افزایش می دهد وهم ابزاری موثر برای سازماندهی مبارزه درمقابل استبداد حاکم است. سازماندهی شبکه های مستقل واتحادیه های بدون نام و نشان، کمرنظام آپارتاید درآفریقای جنوبی را شکست. اگر تشکل ها و شبکه های مستقل در محلات کارگری بوجود آید و قوام یابد، مبارزات مردم دیگر نه به صورت مبارزه توده بی شکل، بلکه مبارزاتی که درشبکه ها وتشکل های مستقل سازماندهی شده اند رخ می نماید. و این می تواند دست حکومت را درتعرض، و در درهم شکستن مبارزات مردم کوتاه کند چه این بار حکومت در مقابل مردمی متشکل، باید صف آرایی کند و هیچ حکومت مستبدی را یارای درهم شکستن مردمی که متحد و متشکل شده باشند، نیست.

 

سازمان ما ضمن حمایت از خواست ها و مبارزات کارگران معدن سنگ آهن بافق و ضمن تاکید بر خواست آزادی همه کارگران زندانی، از همه نهادها و تشکل های مستقل کارگری می خواهد تا حمایت خود از مبارزات کارگران بافق را گسترش دهند، صدای مظلومیت آنها را به گوش همگان برسانند،  درس های مبارزات درخشانشان را در اختیار دیگر کارگران سراسر کشور بگذارند. تنها با درس آموزی از این مبارزه درخشان و تاکیتک های جسورانه شان است که  کارگران بخش های گوناگون کارگری می توانند مبازرات بر حق خود را به سرانجامی پیروزمند برسانند. با حمایت گسترده و سراسری از آنهاست که می توان امکان سرکوب این حرکت کارگری را به حداقل رساند.

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی

زنده باد سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

يكشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۳۱ اگوست ۲۰۱۴

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©