Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ برابر با  ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴  برابر با ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵
اعلامیه سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

 

اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

به مناسبت کشتار آنکارا

حمام خونی که رجب طیب اردوغان راه انداخته است!

 

شنبه ، دهم اکتبر۲۰۱۵ درحالی که شرکت کنندگان برای "راهپیمائی صلح" در حال تجمع در شهر آنکارا بودند، انفجار دو بمب با کشتن ۱۲۸ نفر (آمار تاکنونی) از شرکت کنندگان و مجروح کردن بیش از دویست نفر، که وضعیت برخی از زخمی ها نیز به شدت وخیم است، راهپیمائی صلح را در خون غرق کرد. شمار بالای  شهدا و زخمی شدگان؛ کشتار دهم اکتبر را به بزرگترین عملیات ترور در تاریخ ترکیه مبدل ساخته است. راهپیمائی صلح توسط " کنفدراسیون کارگران بخش عمومی"(KESK)،"کنفدراسیون اتحادیه های کارگری پیشرو ترکیه" (DİSK)،"انجمن پزشکی ترکیه" (TTB)،"اتحادیه اطاق های مهندسان و آرشیتکت های ترکیه"(TMMOB) فرا خوانده شده و مورد حمایت "حزب دمکراتیک خلق ها" و احزاب و سازمان های چپ ترکیه قرار گرفته بود. هدف از راهپیمائی، درخواست از حکومت "حزب عدالت و توسعه" و"حزب کارگران ترکیه"(پ.ک.ک)  برای قطع جنگ مسلحانه با همدیگر به ویژه در جنوب و جنوب شرقی ترکیه بود. اکثر کشته شدگان این تظاهرات از فعالان "حزب دمکراتیک خلق ها" هستند  که به طور قاطع اقدامات مسلحانه از سوی حکومت و"پ.ک.ک" را محکوم ساخته و خواهان پایان دادن فوری به این درگیری ها بوده است.

"حزب عدالت و توسعه" ترکیه با شکست در انتخابات هفتم ژوئن، نتوانست به رویای رهبرش"رجب طیب اردوغان" جامه عمل به پوشاند. اردوغان برآن بود که با کسب دوسوم آراء در انتخابات هفتم ژوئن نظام سیاسی ترکیه را از نظام پارلمانی به نظام ریاست جمهوری تغییر داده و به این ترتیب به دیکتاتوری مطلق العنان و فردی خود، جنبه قانونی بخشد. اما شکست در انتخابات هفتم ژوئن، نه فقط این رویا را بر باد داد، بلکه "حزب عدالت و توسعه" برای اولین بار پس از سال  2002، اکثریت ساده پارلمانی خود برای تشکیل حکومت تک حزبی را نیز از دست داد. شکست"حزب عدالت و توسعه" حاصل عروج "حزب دمکراتیک خلق ها" و کسب سیزده درصد آراء بود که برای اولین بار درتاریخ معاصر ترکیه، پیروزی کم نظیری را نصیب نیروی های سیاسی کرد و چپ ترکیه کرد. پس از شکست هفتم ژوئن، "حزب عدالت و توسعه" استراتژی تنش آفرینی را درپیش گرفت، به این امید که با فروبردن ترکیه در هرج و مرج، نشان دهد که تنها، حکومت "حزب عدالت و توسعه" قادر است نظم، قانون، امنیت، ثبات و رشد  اقتصادی در ترکیه را تضمین کند و به این ترتیب در انتخابات پیش رس اول نوامبر، شکست انتخاباتی هفتم ژوئن را جبران سازد. بمب گذاری و کشتار فجیع جوانان سوسیالیست در پرسوس( سوروچ) توسط بمب گذار انتحاری در ژوئیه و عملیات "واحدهای جوانان پ.ک.ک" در ترور دو افسر پلیس متهم به همکاری با داعش و چند عمل نظامی مشابه و تائید این عملیات توسط رهبری"پ.ک.ک" ، بهترین بهانه را در اختیار "حزب عدالت و توسعه" گذاشت تا از این بهانه برای شروع  یک جنگ همه جانبه و خونین علیه "پ.ک.ک" استفاده کند و استراتژی تشنج آفرینی همراه با ضربه زدن به نیروهای چپ و مترقی ترکیه را در پیش گیرد. "حزب عدالت و توسعه" از آن پس کوشیده است با برانگیختن احساسات شونیستی علیه کردها و متهم ساختن " حزب دمکراتیک خلق ها" به عنوان بازوی علنی "پ.ک.ک"، تدارک سیاسی پیروزی خود در انتخابات اول نوامبر را زمینه سازی کند. هدف از دامن زدن به نفرت ملی علیه کردها وتشدید جنگ علیه "پ.ک.ک"، کاهش آراء "حزب دمکراتیک خلق ها" به زیر ده درصد در انتخابات اول نوامبر ومصادره آراء آن توسط "حزب عدالت وتوسعه" در چهارچوب قوانین انتخاباتی کنونی ترکیه است. این بازی شوم قدرت توسط "حزب عدالت و توسعه " و بویژه رهبرش رجب طیب اردوغان، تا کنون به بهای  کشته شدن صدها نفر از نیروهای  دو طرف تمام شده  است. اما نظرسنجی های متعدد انجام شده توسط موسسات گوناگون، از جمله موسساتی که ارزیابی آن ها در باره انتخابات هفتم ژوئن بیش از همه نزدیک به نتایج انتخابات بود، نشان داده است که علیرغم سیاست تشنج آفرینی"حزب عدالت و توسعه" تغییر چندانی در تناسب آراء اول نوامبر صورت نخواهد گرفت. زیرا بخش مهمی از افکار عمومی، این جنگ را جنگ اردوغان برای قدرت دانسته و  اهداف شوم او را دراستراتژی تشنج آفرینی بر زبان می آورند.

 " حزب دمکراتیک خلق ها" در این دوره به درستی ضمن محکوم کردن  حکومت ترکیه برای متوقف کردن روند صلح، مشی "پ.ک.ک" در جنگ مسلحانه علیه حکومت را نیز مورد نقد قرارداده و خواهان پایان دادن به درگیری های نظامی شده است. متاسفانه علیرغم انتقادات بسیار مستدل " حزب دمکراتیک خلق ها" و بسیاری از نیروهای چپ و مترقی، "پ.ک.ک" حاضر به تغییرمشی نادرست خود درترکیه نشده بود و با پی گرفتن سیاست نظامی گرانه خود لطمات قابل توجهی به دست آوردهای سیاسی نیروهای سیاسی کرد و چپ ترکیه و تحکیم این دست آوردها وارد ساخته است.

کشتار آنکارا به مثابه بزرگترین عملیات ترور در تاریخ ترکیه، تلاشی از سوی "حزب عدالت و توسعه" و بویژه شخص رجب طیب اردوغان  برای پیش برد استراتژی تنش آفرینی و زمینه چینی برای حذف "حزب دمکراتیک خلق ها"  بود که معلوم نیست به اهداف خود دست یابد. سخنان دقیق صلاح الدین دمیرتاش که خطاب به مسئولان دولتی گفته بود: «شما قاتلید». «از دست‌های شما خون می‌چکد» به درستی انگشت اتهام را به سوی متهمان اصلی نشانه رفته است. طرح غیرقانونی کردن "حزب دمکراتیک خلق ها" به اتهام تشکیلات علنی  "پ.ک.ک"؟! و یا تحریک برای برانگیختن نا آرامی ها ی وسیع در مناطق جنوب و جنوب شرقی ترکیه و اعلام شرایط اضطراری برای حذف این مناطق در انتخابات اول نوامبر، از جمله طرح هائی است که در سطوح بالای" حزب عدالت و توسعه" درحال بررسی است که به همت تلاش رسانه ها، افشاء شده است. اقدام تروریستی دهم اکتبر در شرایطی صورت می گیرد که "پ.ک.ک" اعلام کرده است که به خاطر اجتناب از تشنج در انتخابات، حاضر به برقراری آتش بس است و به این ترتیب استراتژی تنش آفرینی "حزب عدالت و توسعه" را با بن بست مواجه ساخته بود.

سازمان ما امیدوار است که "حزب دمکراتیک خلق ها" و نیروهای چپ ترکیه از طریق پیش برد سیاست های سنجیده  کنونی و کار توضیحی فشرده، افکار عمومی مردم ترکیه را بیش از پیش به نقشه های شوم و استراتژی تنش آفرینی رجب طیب اردوغان آگاه سازند و آن را با شکست کامل مواجه گردانند. همانگونه که  صلاح الدین دمیرتاش از هوادارانش خواست به فکر انتقام گیری نباشند بلکه با بسیج مردم و حضور گسترده در پای صندوق های رای، نقشه شوم اردوغان را خنثی سازند.  در این راستا، اعلام آتش بس یک جانبه "پ.ک.ک" در روز دهم اکتبر، گام درستی در تصحیح سیاست تاکنونی و اتخاذ مشی سنجیده در آستانه انتخابات اول نوامبر می باشد که  باید مورد استقبال همه نیروهای چپ و مترقی قرار گیرد.

 ما ضمن محکوم کردن عملیات ترور دهم اکتبر، حمام خونی که رجب طیب اردوغان راه انداخته، به خانواده های قربانیان ترور، سازمان های فراخوان دهنده، "حزب دمکراتیک خلق ها" و نیروهای چپ ترکیه که شمار بالائی از فعالانشان در این عملیات به شهادت رسیدند، تسلیت گفته و خود را در اندوه همه آنها در این مصیبت بزرگ و جانکاه  سهیم می دانیم.

 

زنده باد همبستگی انترناسیونالیستی

زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

يكشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ برابر با ۱۱ اکتبر ۲۰۱۵

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©