Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ برابر با  ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴  برابر با ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵
دست بردارید از حقه بازی

دست بردارید از حقه بازی!

مازیار واحدی

 

در زمانه ای که ما زندگی می کنیم پیوستگی و ارتباط رخدادها و تاثیرات متقابل آن بر یکدیگر به میزان زیادی بالا رفته است. محیط زیست هم از این قاعده مستثنی نیست. سیاست های اتخاذ شده توسط یک ارگان، سازمان، وزارت خانه، دولت و یا یک حاکمیت در یک زمینه، زمینه های دیگر را هم متاثر خواهد کرد. مثلا عملکرد جمهوری اسلامی در نزدیک به چهار دهه گذشته موضوع آب را در کشور به بحرانی تبدیل کرده است که بدنبال خود خشکی، بیابان زائی، رکود کشاورزی، بیکاری، مهاجرت، حاشیه نشینی، و باز بیکاری و بدنبال آن فقر، اعتیاد و رشد آسیب های اجتماعی، کاهش سطح سلامت، بازگشت بیماری های مسری که سالها قبل ریشه کن شده بودند و بسیاری تبعات دیگر را همراه داشته است.

این بحران نتیجه پیشبرد سیاست های حاکمیتی است که مسئولیت عملکرد خود را به هیچ وجه گردن نگرفته و قطعا در آینده هم نخواهد گرفت. به گفته خودشان همین امروز هفت میلیون هکتار از زمین های کشور در خطر تبدیل به بیابان شدن قرار دارند. دشت قزوین در آستانه خشک شدن و نابودی قرار گرفته است. دشتی که تنها در آن دو هزار و پانصد حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد. پدیده بیابان زائی درشرق استان اصفهان شروع شده و به سرعت رو به پیشروی است. تن خوزستان پس از ساخت سد گتوند در گرمای خشک منطقه و شوری آب پائین دست سد می سوزد و حاکمان را غمی نیست. وقتی از خوزستان و اصفهان و قزوین و ارومیه و بلوچستان می گوئیم تنها صحبت از زمین و خاک و بیابان و جنگل نیست، صحبت از میلیونها تن ساکنین این مناطق هم هست که زندگی اشان از این عملکردها تاثیر می گیرد. صحبت از حیات وحش و دار و درخت و اکوسیستمی هم است که نبود یک زنجیره زنجیره های دیگر را هم با خطر نابودی روبرو می کند که همگان شاهد این نابودی هستیم. 

جمهوری اسلامی محیط زیست کشور را به ورطه بحران و نابودی کشانده، ولی هم چنان از پذیرفتن این مسئولیت طفره می روند. و این عدم پذیرش مسئولیت در نزد شخص خامنه ای از همه بارزتر است. سیستمی که یک نفر حق داشته باشد که همه چیز را وتو کند بهتر از این عمل نخواهد کرد. سیستمی که در آن حق انتخاب شدن برای همه لحاظ نباشد کارکردی بهتر از این نخواهد داشت. در همه این سالها اقلیتی معین در زمانهای معین به سرکار آمده، قبلی ها را مقصر همه این خرابی ها اعلام کرده و در دوره خود همه آن چیزی را که باقی مانده بار کرده و برده، تا دوره ای بعد و دیگرانی دیگر بیایند و سوار کار شوند، مقصر معرفی کنند و ببرند. و در تمام این جابجا شدن قدرت هم رهبر در پی یافتن حامی برای خود، بی خیال از آنچه که بر سرکشور و مردم آمده، به صدور احکامی می پردازد که تنها در جنگ قدرت در آن بالاها بدرد می خورد و بس.

در همین رابطه است که هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی با شهامت انقلابیِ مختص خودشان، اعلام کرد که دولت قبلی دولتی مخرب محیط زیست بوده و در آن دوره سیصد هزار حلقه چاه غیر مجاز حفر شده که این خود از دلایل اصلی بحران کنونی آب است. بیراه نخواهد بود که یکی در پاسخ به این خزعبلات بگوید این وزارت خانه بجای فهرست کردن مشکلات و عدد و رقم دادن و ناله و گلایه کردن از کم کاری دیگرانی که دیگر بار خود را بسته اند و بر سرکار نیستند، بگوید که خود چه قصدی و چه برنامه ای دارد. مگر همین الان خود این دولت در پی ساخت سد شفارود نیست. مگر قرارداد ساخت این سد توسط چینی ها به امضای شما نرسیده است. دست بردارید از حقه بازی.

جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ برابر با ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©