Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ برابر با  ۱۵ اکتبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵  برابر با ۱۵ اکتبر ۲۰۱۶
رابطه تخریب محیط زیست و شکاف طبقاتی

رابطه تخریب محیط زیست و شکاف طبقاتی

مازیار واحدی

خیابان شیخ بهائی، صد و هشتاد و پنج متر، نوساز، ماهی هشت میلیون تومان. دویست و پنج متر آپارتمان، واقع در برج کوه نور، اجاره ماهیانه هفت میلیون و پانصد هزار تومان.  نارمک، صد و ده متری دومیلیون تومان. خیابان انقلاب آپارتمان پنجاه و هفت متری ماهی یک میلیون و هشتصد هزار تومان. نود متری در خیابان نیروی هوائی تهران اجاره ماهیانه یک میلیون و ششصد هزار تومان. اسلام شهر جاده ساوه، شصت و پنج متری اجاره ماهیانه پانصد هزار تومان.

صحبت از شهر تهران است و اجاره خانه در مناطق مختلف این شهر. اختلاف قیمت ها از جنوب تا شمال سر به فلک می کشد. عمق شکاف طبقاتی موجود با هیچ زمان دیگری در پنجاه سال اخیر قابل مقایسه نیست. بدون هیچ تردیدی این شکاف برای نسل جوان آینده به شدت عمیق تر خواهد شد. تنها به این دلیل ساده که نسل ماقبل و تاحدودی نسل کنونی توان یاری رسانی به فرزندان خود را داشته و کماکان اکنون نیز می توانند. ولی آنچه که در انتظار نسل آینده است چیزی نخواهد بود به جز فاجعه.

اجازه دهید به چند خبر در همین رابطه نگاهی بیاندازیم. مردم و متختصصین محیط زیست می گویند شورای شهر تهران با تصویب طرح تفصیلی و دادن مجوز به پلاک‌های یک، دو الی سه طبقه برای تبدیل شدن به ساختمان‌های پنج، شش یا هفت طبقه یا حتی در مواردی ده الی دوازده طبقه ریشه محیط زیست تهران را نابود کرده و آلودگی را در این شهر نهادینه می‌کند. به گفته آنها هر چه تعداد واحدهای مسکونی بیشتر شود؛ تعداد اتومبیل‌ها نیز بیشتر شده و روز به روز وضعیت محیط زیست بدتر می‌شود. "مشارکت در ساخت" نوعی از آگهی است که تقریبا در پشت همه بنگاه های خرید و فروش مسکن می بینید. آنها با استفاده از مصوبات این چنینی و عدم توانائی دارندگان منازل مسکونی در نوسازی منازل خود، با دادن مبالغی پول به آنها؛ آنها را راضی به تخریب منازل خود و بلند مرتبه سازی می کنند. تخریب محیط زیست نوکسیه گان هرچه بیشتری را تحویل جامعه می دهد.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها از افزایش ساخت‌وساز در ارتفاعات تپه‌ها و کوه‌ها در مناطقی همچون لواسانات تهران یا مناطق خوش منظره ای مانند کلاردشت خبر داد. وی استفاده از رانتهای حکومتی، و عدم توانائی سازمان جنگلها در مراقبت از اراضی ملی را دلیل هجوم این افراد برای ساخت و ساز در مناطق ییلاقی اعلام کرد. استفاده از رانت های حکومتی هرچه بیشتر تخریب محیط زیست را دامن زده و با افزایش نوکیسه گان، شکاف طبقاتی عمیق تر و عمیق تر می شود.

سخنگوی رئیس سازمان زمین شناسی از رشد قارچ گونه تهران و عوارض و زیانهای این ساخت و سازها گفت. این گونه ساخت‌وساز‌ها می توانند به شکل یک سد زیرزمینی عمل کنند و باعث از بین رفتن شرایط طبیعی منطقه شده و فرسایش زیرزمینی ایجاد کنند. به گفته وی در شهر تهران توسعه ناهمگون بوده و برنامه‌ریزی بر اساس برنامه آمایش نیست و هر مسئله‌ای در لحظه‌ای که در حال اتفاق افتادن بوده در موردش تصمیم گیری شده است. رانت خواری در جمهوری اسلامی دیگر به پدیده ای کاملا عادی تبدیل شده است. امری که از یک سو  تخریب محیط زیست را گسترش می دهد و از سوی دیگر موجودی حساب های بانکی «اوان و انصار» رانت خوار را بالا می برد. اینگونه ساخت و سازها فاصله طبقاتی را در کشور بسیار بالا برده است. فقط کافیست نگاهی بیاندازیم به قیمت اجاره خانه در مناطق مختلف تهران. این یعنی اینکه کارگران، کارمندان، معلمان و پرستارانی که حقوقی در حدود یک تا دومیلیون در ماه دریافت می کنند بتدریج رانده می شوند به سوی مناطق فقیرنشین تهران. اینگونه که پیش می رود دیری نخواهد پائید که جنوب و شمال شهر تهران را با سیم خاردار از هم جدا کنند.

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©