Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ برابر با  ۰۸ می ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶  برابر با ۰۸ می ۲۰۱۷
محیط زیست، و فاصله حرف تا عمل

محیط زیست، و فاصله حرف تا عمل

 

مازیار واحدی

 

اگرچه انتخابات در جمهوری اسلامی کارکردی دموکراتیک نداشته و ندارد، و برای آحاد مردم و بویژه طبقات پائین دست جامعه فرقی نداشته، و کماکان فرقی نمی کند که کدامیک از کاندیداهای فعلا مورد تائید شورای نگهبان و رهبر از صندوق های رای در بیایند، ولی آن چنان بی فایده هم نبوده و نیست. بزرگترین فایده آن این است که کاندیداهای وابسته به جناح های مختلف در این دوره ها برای رسیدن به کرسی قدرت نه تنها گوشت همدیگر را می خورند بلکه استخوانها را هم دور می ریزند. آنها ناگفته های بین خودشان را روی دایره می ریزند و همدیگر را رسوا می کنند. این دوره هم از این قاعده مستثنی نیست. البته چاره ای هم جز این ندارند. زیرا برای پیروز شدن در یک انتخابات یا بایستی برای مسایل ریز و درشتی که جامعه به آنها مبتلا هستند راهکار و برنامه داشت و یا در صورت نداشتن برنامه مشخص و مدون بایستی بتوان به هر شکل ممکن رقیب را از میدان بدر کرد، و بهترین راه برای از میدان بدر کردن حریف این است که فساد و دزدی های آنها را رسانه ای کنند، و با هزار دلیل و برهان ثابت کنند که آنها از اینها فاسدتر هستند.

این چنین است که ناگهان، و پس از دوازده سال ریاست قالیباف بر شهرداری تهران، جناح های رقیب به این نتیجه رسیده اند که قالیباف سرمایه های ملت را به هدر داده است، قالیباف در مورد تولید برق از زباله ها اراجیف سرهم می کند، در دوره قالیباف هفت هزار هکتار از باغ های کشور نابود شده است، و تراکم فروشی و برج سازی به بالاترین حد خود رسیده است. امری که خود دلیل مهمی برای آلودگی هوای تهران است.

این چند مثال از شیوه برخورد با انتخابات در جمهوری اسلامی است، و به یک جناح خاص هم محدود نمی شود. همه آنها از همین شیوه پیروی می کنند. این شیوه برخورد بخوبی نشان می دهد که بین حرف تا عمل در جمهوری اسلامی تفاوت از زمین تا آسمان است. این شیوه برخورد بخوبی ریاکاری همه این کاندیداها را به نمایش می گذارد. این شیوه برخورد کارکرد ضد مردمی شورای نگهبان را هم به نمایش می گذارد.

بگذارید یک مثال بزنیم. فرض کنیم قالیباف راست می گوید و رقبا به دروغ او را دروغگو می پندارند. شورای نگهبان بر چه اساسی صلاحیت این دروغگویان را تائید کرده است؟ اگر قالیباف دروغ می گوید و دیگران راست، چرا همه این دیگرانی که تا حالا در پست های حساس حکومتی تکیه زده بودند، تا کنون سکوت اختیار کرده بودند. از این هم جلوتر برویم و یک سوال اساسی مطرح کنیم، چرا همه اینهائی که الان به کارکرد آن دیگری معترض هستند، در مورد اینکه چگونه می توان از حیف و میل اموال عمومی توسط صاحبان قدرت جلوگیری کرد برنامه ای ارائه نمی دهند؟ چرا بحران محیط زیست که از بزرگترین بحرانهائی است که در این سالها مردم کشور ما با آن دست و پنجه نرم می کنند در برنامه هیچ کدام از این کاندیداها نیست؟

ما مردم اما بایستی چند چیز را مدّ نظر داشته باشیم. اول اینکه وعده های هیچ کدام از اینها را نباید بپذیریم. زیرا که تقریبا همگی آنها دروغ و اغراق آمیز هستند. آنها از این فلسفه پیروی می کنند که دروغ بزرگتر را راحتتر می شود به مردم باوراند. آنها نه می خواهند و نه می توانند فضائی برای راستی آزمائی ایجاد کنند. درست در زمانی که وعده سرخرمن می دهند، روزنامه نگاری که دغدغه اش تخریب محیط زیست است را با حکم سنگین روانه زندان می کنند. ما بایستی مراقب باشیم که این جناحها، هرکدام از اینها می تواند باشد، جهنم جدیدی برای مردم ایجاد نکنند. حال که آنها تمام فضاها را بر روی مردم بسته اند، شبکه های اجتماعی ابزاری کارآمد برای وادار کردن آنها به تن دادن به حقایق و به عقب نشینی وادار کردن آنهاست. ما همیشه بر حضور سازمانهای مستقل محیط زیستی و دخالتگری مردم بومی هر منطقه در تصمیم گیری های مربوط به این حوزه تاکید داشته ایم و معتقدیم که تنها این حضور می تواند در برابر دروغ پردازی های مسئولین مانع ایجاد کند، و مسئولین هم این را بخوبی می دانند و به همین جهت است که در برنامه هیچ یک از آنها به این موضوع پرداخته نشده است. در این اوضاع احوال وظیفه سازمانها و تشکل های زیست محیطی مستقل سنگین تر شده است. آنها بایستی بتوانند خط خود را از ارگانهای دولتی و حکومتی جدا کنند تا بتوانند صدای محیط زیست باشند.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©