Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ برابر با  ۰۳ می ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵  برابر با ۰۳ می ۲۰۱۶
اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

 

اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

 صدای اعتراض مان علیه سرکوب

هنرمندان و نویسندگان

 را بلندتر کنیم!

 

فشار دستگاه های سرکوب رژیم جمهوری اسلامی بر کانون نویسندگان ایران بار دیگر تشدید شده است. بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی دو عضو هیئت مدیره کانون نویسندگان ایران بارها توسط مامورین امنیتی مورد بازجوئی قرار گرفته اند. علاوه بر آن شاهد فشار روزافزون بر هنرمندان و موسیقی دانان کشور هستیم

مهدی رجبیان، موسیقی‌ دان و موسس وب‌سایت "برگ موزیک "، حسین رجبیان، فیلم‌ ساز مستقل و عکاس، به همراه یوسف عمادی، موسیقی‌دان، در دادگاه تجدید نظر در شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب استان تهران هر یک به  ٣ سال زندان تعزیری و ٣ سال زندان تعلیقی و جریمه نقدی بیست میلیون تومانی محکوم شده اند. این سه تن پیش از این در دادگاه بدوی در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام، هر کدام به شش سال زندان و جریمه نقدی محکوم شده بودند. حکم صادره قطعی بوده و پرونده آنها برای گذراندن دوران زندان و اجرای حکم، به دایره اجرای احکام فرستاده شده است. پس از دادگاه اول این هنرمندان،  ۱۶۵موسیقی دان، هنرمند و فعال مدنی که در میان آن ها  چهره‌هایی چون جعفر پناهی، محسن نامجو، شهرنوش پارسی‌پور، شاهین نجفی، هانیبال یوسف، گروه آبجیز (صفورا و ملودی صفوی)، آسیه امینی، گروه ایندو (شادی یوسفیان و اردلان پایوار)، اروین خاچیکیان، رعنا منصور و حامد نیک‌پی... دیده می شوند، طی نامه ای با اعلام این حقیقت که " صدور چنین حکم‌هایی از سوی نهادهای قضایی، بیشتر می‌تواند در مورد جانیان باورپذیر باشد تا هنرمندان. اما متاسفانه در ایران امروز، مجازات‌های به مراتب شدیدتری را برای هنرمندان به نسبت جنایتکاران شاهدیم." به چنین احکامی اعتراض و اعلام  کرده اند که  " ما اهالی موسیقی و فرهنگِ امضاکننده این متن، ضمن محکوم کردن اعمال هر نوع فشار و سرکوب در مورد هنرمندان، خواهان آزادیِ فوری و بی‌قید و شرط این سه و پایان یافتن این شیوهٔ برخورد با هنرمندان هستیم ".

علاوه بر این سه جوان هنرمند، مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه‌کننده رادیو و تلویزیون به سه سال زندان دردادگاه تجدید نظر  محکوم شده بود که به تازگی آزاد شده است ؛ دو شاعر، فاطمه اختصاری  به ۹ سال و ۶ ماه زندان و ۹۹ ضربه شلاق و مهدی موسوی به ۱۱ سال و ۹۹ ضربه شلاق  محکوم شده اند  و هر دو در انتظار دادگاه تجدید نظر هستند؛ کیوان کریمی، فیلم ساز، نیز در مهر ۱۳۹۴ به اتهاماتی همچون «توهین به مقدسات» به شش سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شد؛ یغما گلروئی(آذر ۱۳۹۴)، محمدرضا حاج رستم بگلو(آذر ۱۳۹۴) و هیلا صدیقی(دی ۱۳۹۴) سه شاعر دیگری هستند که پس از بازداشت با وثیقه های سنگین به طور موقت آزاد شده اند.

به قدرت رسیدن رژیم جمهوری اسلامی ایران به مثابه یک دولت ایدئولوژیک مذهبی از همان آغاز مترادف بوده است با سرکوب شدید و انهدام فرهنگی و هنری و حاکم کردن ضوابط و معیارهای عهد عتیق بر عرصه ادب و هنر کشور.  در پی این سرکوب ها، بخش قابل توجهی از نویسندگان، شعرا، کارگردانان تئاتر و سینما، هنرپیشه های سرشناس تئاتر و سینما، موسیقدانان، خوانندگان، نوازندگان، مجسمه سازان، نقاشان، منتقدان هنری، طنزپردازان و ... ناچار به ترک کشور و تبعید اجباری شده اند. اما آن هائی نیزکه در داخل کشور مانده و تلاش کرده اند به خلاقیت های ادبی و هنری خود ادامه دهند، با سانسور، پیگرد، سرکوب و یا محدودیت های خفه کننده مواجه هستند. بسیاری از فیلم های سینما گران برجسته ایرانی نظیر جعفر پناهی که در فستیوال های جهانی برنده جایزه می شوند، در خود کشور اکران نمی شوند، گلشیفته فراهانی هنرپیشه توانای سینمای ایران با استعدادی استثنائی ناچار به ترک کشور می شود، رمان"زوال کلنل" نوشتۀ محمود دولت آبادی، یکی از بزرگترین داستان نویسان معاصر ایران، که در خارج به زبان های دیگر انتشار یافته، در ایران اجازه انتشار نیافته است، محمدرضا شجریان بزرگترین خواننده موسیقی سنتی ایران می گوید:" من در کشوری زندگی می‌کنم که چند سال است حق خواندن برای مردم خودم را ندارم ". دراین میان تبعیض جنسیتی علیه زنان چهره کریه خود را در عرصه هنر نیز باز می گشاید. رژیم جمهوری اسلامی، از ابتدا تلاش کرده با  جلوگیری از کار نوازندگان زن و نیز ممنوعیت آواز زنان، صدای رسای زنان ایران را خفه کند. حسین علیزاده یکی از بزرگترین موسیقیدانان معاصر ایران به خاطر جلوگیری از کار نوازندگان زن کنسرت گروه "هم آوایان"، به طعنه از گروه خود با عنوان "هم آقایان" یاد کرده تا اعتراض خود به جلوگیری از کنسرت های گروه بدون حضور نوازندگان زن را با بانگ بلند به گوش همگان برساند. گروه معروف "کامکار" ناچار می شود که کنسرت خود در اصفهان را بدون نوازندگان و خوانندگان زن اجراء کند، مجید درخشانی یکی از درخشان ترین پدیده های موسیقی ایران و سرپرست و آهنگساز گروه" بانو" هنگام خروج از ایران با مصادره پاسپورت مواجه می شود. الغاء کنسترت هائی که مجوز آن ها توسط وزارت ارشاد صادرشده نیز به یک روال عادی و معمولی مبدل شده است.   

رژیم جمهوری اسلامی ایران در تحمیل یک ایدئولوژی عهد عتیق بر جامعه ایران با ناکامی و شکست همه جانبه مواجه شده و ناچار گشته در همۀ  جبهه های فرهنگی ، وارد جنگی شود که شگست کامل آن از قبل رقم خورده است . ادامه مقاومت هنرمندان و نویسندگان در همه زمینه ها، جوشیدن صدها گروه موسیقی و گسترش چشمگیر موسیقی رپ در میان جوانان که بدون نیاز به مجوز کذائی وزارت ارشاد، تولیدات هنری خود را از طریق شبکه های اجتماعی پخش می کنند، برگزاری کنسرت ها در فضاهای خصوصی، استقبال توده ای و وسیع از کنسرت هنرمندانی که در خارج از کشور برگزار می شوند... گواهی است بر ورشکستگی روزافزون رژیمی که هر چه بیشتر به مثابه یک بختک نابهنگام  و بی ارتباط با اکثریت مردم ، بیش از پیش در میان مردم منزوی می شود. مقاومت و پیکار علیه سرکوب ایدئولوژیک و انهدام فرهنگی حاکم که با خون جان باخته گانی همچون سعید سلطان پور، محمدمختاری ، جعفر پوینده و ده ها جان عاشق دیگر به پیش برده شده،  اکنون در یک جنگ فرسایسی از طرف انبوهی جوانان هنرمند و نویسنده  پیگیری می شود. در این میان آن چه برای حاکمان باقی مانده ، رسوائی هر چه بیشتر یک رژیم زورگوست.

 ما از همه آزادیخواهان و مدافعان حقوق شهروندی و همه طرفدارن آزادی هنر و اندیشه تقاضا داریم که صدای شان علیه فشارهائی که بر هنرمندان و نویسندگان جریان دارد بلند سازند. تلاش و پیکار برای آزادی فوری و بی قید و شرط حسین رجبیان، یوسف عمادی، مهدی رجبیان، لغو فوری همه احکام ضد انسانی و توهین آور صادر شده برای فاطمه اختصاری، مهدی موسوی، کیوان کریمی، یغما گلروئی، محمدرضا حاج رستم بگلو، هیلا صدیقی، قطع فشار نهادهای امنیتی بر بکتاش آبتین و رضا خندان و مبارزه برای الغای همه اشکال تبعیض علیه زنان هنرمند در همه عرصه ها و الغاء همه اشکال سانسور ادبی و هنری،  وظیفه ای است که دربرابرهمه وجدان های آگاه ، متعهد و عموم مردم آزاده ایران قرار دارد.

  ما خواهان  انحلال همه نهادهای سانسور و ممیزی برای پایان دادن به انهدام فرهنگی رژیم جمهوری اسلامی، ممنوعیت هر نوع سانسور و ممیزی تحت هر عنوان و بهانه، آزادی بی حصر و استثناء اندیشه، قلم و همه اشکال خلاقیت های هنری بدون هر گونه استثناء و تبصره، و حق اهل قلم ،هنر و فرهنگ در ایجاد تشکل های ویژه خود هستیم.

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی ایران

زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ برابر با ۰۳ می ۲۰۱۶

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©